DECIZIE Nr. 114 din 24 aprilie 2001
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 105/1997
pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra
sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale
organelor Ministerului Finantelor, modificata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 4 iunie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor,
contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin
actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor,
modificata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vipet 38" -
S.R.L. in Dosarul nr. 1.050/1999 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
contencios administrativ.
La apelul nominal Ministerul Finantelor Publice este reprezentat de
consilier juridic Nicoleta Negut. Lipsesc autorul exceptiei si celelalte parti,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente arata ca exceptia este inadmisibila,
deoarece Legea nr. 105/1997 a fost abrogata ulterior sesizarii, prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 13/2001.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere ca legea criticata a
fost abrogata expres, solicita respingerea exceptiei ca fiind inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.050/1999,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor, modificata. Exceptia a fost ridicata de
Societatea Comerciala "Vipet 38" - S.R.L. din Bucuresti, cu ocazia
solutionarii unei actiuni in contencios administrativ, avand ca obiect anularea
unui act de control incheiat de Administratia financiara a Sectorului 3
Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 11, ale art.
16 alin. (2), ale art. 21, 24, 48 si 49, precum si ale art. 6 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile
legale criticate contravin art. 11, 24, 48 si 49 din Constitutie, precum si
art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. In ceea ce priveste critica in raport cu prevederile
constitutionale ale art. 16 alin. (2) si ale art. 21, instanta de judecata
considera ca exceptia este inadmisibila.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, avand in vedere si jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, apreciaza ca exceptia este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum este invocata de
autorul acesteia, il constituie dispozitiile Legii nr. 105/1997 pentru
solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor
constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor
Ministerului Finantelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 136 din 30 iunie 1997, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 36 din 29 ianuarie
1999.
In esenta, critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea potrivit
careia procedura administrativ-jurisdictionala prealabila instituita prin
dispozitiile Legii nr. 105/1997 incalca prevederile constitutionale ale art.
48, 24, 21, ale art. 16 alin. (2), ale art. 49, 11, precum si ale art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Examinand exceptia, Curtea constata ca ulterior sesizarii sale a fost emisa
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13 din 26 ianuarie 2001 privind
solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 6 februarie
2001. Potrivit art. 16 din ordonanta, pe data intrarii ei in vigoare se abroga
Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a
plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de
impunere ale organelor Ministerului Finantelor, modificata.
Asa fiind, rezulta ca in temeiul dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, potrivit carora aceasta "[...] decide asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei", dispozitii coroborate cu
cele ale art. 23 alin. (6) din aceeasi lege, care prevad ca "[...]
exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1) [...]",
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 105/1997, ce face
obiectul prezentului dosar, a devenit inadmisibila ulterior sesizarii legale a
Curtii Constitutionale prin Incheierea din 27 aprilie 2000 a Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia contencios administrativ. In consecinta exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor Legii nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor,
contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin
actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor,
modificata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vipet 38" -
S.R.L. in Dosarul nr. 1.050/1999 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman