DECIZIE Nr. 114 din 11 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin.
(1) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului
silvic si administrarea fondului forestier national, modificata si completata
prin Legea nr. 75/2002, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 276 din 30 martie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 31 din Legea nr. 75/2002 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si
administrarea fondului forestier national, exceptie ridicata de Karetka
Mihai-Miklos in Dosarul nr. 668/2003 al Judecatoriei Marghita.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind nefondata, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale
referitoare la prevederile legale criticate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 668/2003,
Judecatoria Marghita a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Legea nr. 75/2002 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 96/1998 privind
reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national.
Exceptia a fost ridicata de Karetka Mihai-Miklos, inculpat in dosarul
mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile criticate, ce incrimineaza taierea sau scoaterea din radacini,
fara drept, de arbori, puieti sau lastari, de catre proprietari, detinatori sau
de catre oricare alta persoana, sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (1)
[in prezent art. 44 alin. (1)] din Constitutie, referitoare la garantarea
dreptului de proprietate. In acest sens arata ca a fost trimis in judecata in
baza dispozitiilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 75/2002, deoarece a procedat
la taierea unui numar de arbori de pe terenul aflat in proprietatea sa. Or,
fapta de a taia arbori din padurea sa este un act de dispozitie materiala
asupra bunului pe care il are in proprietate, asa incat considerarea acestui
act de dispozitie ca fiind infractiune ii limiteaza prerogativele dreptului de
proprietate.
Judecatoria Marghita considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece prin aceasta reglementare s-a avut in vedere ca
exercitarea prerogativelor ce decurg din dreptul de proprietate sa nu lezeze
interesele generale ale societatii. De asemenea, instanta precizeaza ca prin
art. 35 din Constitutia republicata statul recunoaste dreptul oricarei persoane
la un mediu inconjurator sanatos si echilibrat ecologic, asigurand cadrul
legislativ pentru exercitarea acestui drept.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificarile ulterioare, a fost
solicitat punctul de vedere al acestei institutii.
Guvernul precizeaza ca textul art. 31, introdus in Ordonanta Guvernului nr.
96/1998 prin Legea nr. 75/2002, a devenit art. 32 dupa republicarea Ordonantei
nr. 96/1998 in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 26
februarie 2003, pastrandu-se insa obiectul exceptiei de neconstitutionalitate.
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Guvernul apreciaza ca
este neintemeiata. In acest sens arata ca dreptul de proprietate asupra
fondului forestier nu poate fi exercitat decat cu respectarea reglementarilor
care ii determina continutul si limitele la care se refera prevederile art. 44
alin. (1) din Constitutie. Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 constituie o
asemenea reglementare, stabilind obligatiile proprietarilor de terenuri
acoperite cu vegetatie forestiera, obligatii a caror nerespectare este sanctionata
prin dispozitiile criticate de autorul exceptiei de neconstitutionalitate. In
opinia Guvernului, interesele majore de protejare a mediului inconjurator si a
sanatatii populatiei, prin prevenirea taierii masive de arbori si a
despaduririi terenurilor, impun incriminarea si sanctionarea faptelor prevazute
in textul criticat, chiar daca acestea sunt savarsite de proprietarii
terenurilor forestiere.
Avocatul Poporului considera ca exceptia este neintemeiata, deoarece,
potrivit art. 44 alin. (1) din Constitutie, limitele si continutul dreptului de
proprietate sunt stabilite prin lege, iar conform art. 44 alin. (7) din
Constitutie dreptul de proprietate nu poate fi exercitat decat cu respectarea
sarcinilor care, potrivit legii si obiceiului, revin proprietarului. Prin Legea
nr. 75/2002 sunt stabilite anumite obligatii in sarcina proprietarilor de
terenuri forestiere, a caror respectare este necesara pentru a preveni taierile
de arbori si despadurirea terenurilor. Pe cale de consecinta, se impun
incriminarea si sanctionarea faptelor prevazute in textul de lege criticat,
chiar daca acestea sunt savarsite pe terenuri din fondul forestier proprietate
privata, de catre proprietarii acestora.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Autorul exceptiei contesta, astfel cum rezulta din notele scrise depuse la
dosarul instantei de judecata, constitutionalitatea dispozitiilor art. 31 din
Legea nr. 75/2002, in realitate pct. 18 din aceasta lege, prin care a fost
modificat art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea
regimului silvic si administrarea fondului forestier national. In baza art. III
din Legea nr. 75/2002, Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, modificata si
completata, a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
122 din 26 februarie 2003, dandu-se textelor o noua numerotare, in care art. 31
a devenit art. 32. In consecinta, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
nu il poate constitui art. 31 din Legea nr. 75/2002, ci art. 32 din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1998, republicata. Totodata, Curtea constata ca, desi este
criticat art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, in intregul sau, din
motivarea exceptiei rezulta ca aceasta critica vizeaza doar prevederile alin.
(1) si (3), celelalte alineate ale aceluiasi articol nefiind incidente in
solutionarea cauzei in care a fost ridicata exceptia.
Dispozitiile legale considerate ca fiind neconstitutionale au urmatorul
cuprins: "(1) Taierea sau scoaterea din radacini, fara drept, de arbori,
puieti sau lastari din fondul forestier national, indiferent de forma de
proprietate, de catre proprietari, detinatori sau de catre oricare alta
persoana, daca valoarea pagubei este de peste 5 ori mai mare decat pretul mediu
al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior sau daca valoarea este sub aceasta
limita, dar fapta a fost savarsita de cel putin doua ori in interval de 2 ani,
se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda. [...]
(3) Cand fapta a avut ca urmare o paguba in valoare de peste 50 de ori mai
mare decat pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, pedeapsa
este inchisoarea de la 2 la 7 ani."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege autorul exceptiei
invoca incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 41 alin. (1) [care, ca
urmare a revizuirii si republicarii Constitutiei, au dobandit o noua
numerotare, si anume art. 44 alin. (1)], potrivit carora "Dreptul de
proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si
limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate invocata, Curtea constata ca
aceste critici nu pot fi retinute, intrucat dispozitiile art. 32 alin. (1) si
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, modificata si completata prin Legea
nr. 75/2002, republicata, nu numai ca nu contravin prevederilor art. 44 alin.
(1) din Constitutie, ci, dimpotriva, constituie o aplicare a acestora.
Astfel, potrivit textului constitutional invocat de insusi autorul
exceptiei, dreptul de proprietate poate fi limitat, continutul si limitele
acestuia stabilindu-se prin lege. Referitor la dreptul de proprietate asupra
padurilor, la continutul si limitele acestui drept, Codul silvic (Legea nr.
26/1996) a introdus in titlul III, intitulat "Fondul forestier proprietate
privata", reguli stricte cu privire la obligatiile proprietarilor de
paduri si de alte terenuri din fondul forestier proprietate privata (care fac
parte din fondul forestier national), de gospodarire in conformitate cu regimul
silvic si cu regulile privind protectia mediului, de respectare a prevederilor
amenajamentelor silvice si a permanentei padurii, de recoltare numai a
arborilor marcati de personalul silvic si alte obligatii. Rezulta ca dreptul de
proprietate asupra fondului forestier proprietate privata nu poate fi exercitat
decat cu respectarea acestor dispozitii legale care ii determina continutul si
limitele.
Curtea observa ca obiectul de reglementare al Ordonantei Guvernului nr.
96/1998 are in vedere tocmai stabilirea unor asemenea obligatii in sarcina
proprietarilor de terenuri acoperite cu vegetatie forestiera, a caror
nerespectare este sanctionata de dispozitiile ce fac obiectul criticii de
neconstitutionalitate. Respectarea riguroasa a acestor norme este necesara
pentru a preveni taierile masive de arbori si despadurirea terenurilor, care ar
avea consecinte grave asupra mediului inconjurator si asupra sanatatii
populatiei. Aceste interese majore impun incriminarea si sanctionarea faptelor
prevazute in textul de lege criticat, chiar daca acestea sunt savarsite de
proprietarii terenurilor forestiere, limitarea in acest mod a dreptului de
proprietate privata fiind in deplina concordanta cu dispozitiile
constitutionale invocate de autorul exceptiei de neconstitutionalitate.
Curtea mai retine ca limitarea dreptului de proprietate asupra terenurilor
forestiere, prin incriminarea taierii, fara drept, de catre proprietari sau de
catre alte persoane, a arborilor, puietilor sau lastarilor, este in acord si cu
prevederile constitutionale ale art. 35, referitoare la dreptul la un mediu
sanatos, potrivit carora: "(1) Statul recunoaste dreptul oricarei persoane
la un mediu inconjurator sanatos si echilibrat ecologic.
(2) Statul asigura cadrul legislativ pentru exercitarea acestui drept.
(3) Persoanele fizice si juridice au indatorirea de a proteja si a ameliora
mediul inconjurator."
De altfel, asupra prevederilor legale criticate Curtea Constitutionala s-a
mai pronuntat prin Decizia nr. 158/2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 566 din 15 noiembrie 2000, stabilind ca acestea sunt
constitutionale. Aceasta solutie isi pastreaza valabilitatea si in cauza de
fata, neexistand ratiuni pentru modificarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, astfel ca exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin.
(1) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului
silvic si administrarea fondului forestier national, modificata si completata
prin Legea nr. 75/2002, republicata, exceptie ridicata de Karetka Mihai-Miklos
in Dosarul nr. 668/2003 al Judecatoriei Marghita.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu