DECIZIE Nr.
1135 din 4 decembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 96, art. 97, art. 102 si art. 121
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice, precum si a dispozitiilor art. 108 din Hotararea Guvernului nr.
1.391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 195/2002
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 9 din 7 ianuarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel
Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiuca - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 96, art. 97, art. 102 şi art. 121
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, precum şi a dispoziţiilor art. 108 din Hotărârea Guvernului
nr. 1.391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, excepţie ridicată de Luis-Vincenţiu Lazarus
în Dosarul nr. 5.306/299/2007 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal, lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Ministerul Public pune concluzii de respingere a
excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată în ceea ce priveşte
dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 criticate şi ca
inadmisibilă în ceea ce priveşte dispoziţiile din Hotărârea Guvernului nr.
1.391/2006.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 2 aprilie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 5.306/299/2007, Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 96, art. 97, art. 102 şi art. 121 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, precum şi a dispoziţiilor
art. 108 din Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006 pentru aprobarea
Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, excepţie
ridicată de Luis-Vincenţiu Lazarus în dosarul menţionat.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că „instituirea unui regim sancţionator
contravenţional (indiferent că este vorba de o sancţiune principală sau una
complementară), cu consecinţa posibilităţii aplicării, în mod cumulativ, de
sancţiuni constând în puncte de amendă, suspendarea exercitării dreptului de a
conduce, puncte de penalizare şi măsuri tehnico-administrative constituie o
restrângere excesivă a unor drepturi în situaţii care nu se încadrează în cele
anume prevăzute în alin. (1) al art. 53 din Constituţie".
Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
arătând că „stabilirea unor sancţiuni principale şi complementare pentru o
contravenţie nu încalcă dispoziţiile art. 53 din Constituţie".
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, invocând şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie,
apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată în ceea ce
priveşte art. 96, art. 97 şi art. 102 alin. (3) lit. e) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 şi inadmisibilă în ceea ce priveşte art. 108
din Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, respectiv art. 121 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 96, art. 97, art. 102 şi art. 121 din Ordonanaţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 sunt constituţionale, iar, faţă de
prevederile art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 108 alin. (1) si (2) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.391/2006 este inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 49/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 20 martie 2006, ordonanţă
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi
completările ulterioare, intervenite până la data sesizării Curţii
Constituţionale, dispoziţii cuprinse în: art. 96 privind sancţiunile
contravenţionale complementare, art. 97 privind cazurile în care poliţistul
rutier dispune măsuri tehnico-administrative, art. 102 privind faptele care
constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a
de sancţiuni şi art. 121 privind termenul de prescripţie a executării
sancţiunii contravenţionale complementare, precum şi dispoziţiile art. 108 din
Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare
a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 26 octombrie 2006, care instituie unele reguli privind circulaţia
vehiculelor.
Curtea constată că, ulterior sesizării sale prin
încheierea din 2 aprilie 2007, a intrat în vigoare Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 69/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 29 iunie 2007. Acest act normativ a modificat,
respectiv a abrogat, o serie de dispoziţii cuprinse în textele de lege criticate. Astfel, art. I pct.
34 şi pct. 35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2007 a modificat
alin. (4) al art. 96 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002,
respectiv alin. (1), (2), (3) şi (6) ale art. 97 din aceeaşi ordonanţă de
urgenţă, fiind păstrate însă soluţiile legislative criticate de autorul
excepţiei. De asemenea, alin. I pct. 33, 42 si 59 din Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 69/2007
a abrogat art. 96 alin. (2) lit. f), art. 102 alin. (1) pct. 2, 13 şi 30, alin.
(3) lit. d) şi, respectiv, art. 121 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002. In plus, prin Decizia nr. 661/2007 a Curţii
Constituţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 2 august 2007, s-a
admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 96 alin. (6) lit.
d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice.
Aşa fiind, Curtea urmează să se pronunţe asupra
constituţionalităţii dispoziţiilor art. 96, art. 97, art. 102 şi art. 121 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile
publice, în actuala redactare, precum şi a dispoziţiilor art. 108 din Hotărârea
Guvernului nr. 1.391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002.
Prevederile constituţionale invocate în motivarea
excepţiei sunt cele ale art. 15 - Universalitatea şi ale art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al
unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată următoarele:
I. Critica art. 96 alin. (1), alin. (2) lit. a)-e),
alin. (3)-(5), alin. (6) lit. (a)-(c) si alin. (7)-(8), art. 97, art. 102 alin.
(1) pct. 1, pct. 3-12 şi pct. 14-29, pct. 31-38, alin.
(2) şi alin. (3) lit. a), b), c) şi e), precum şi a art. 121 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile
publice este neîntemeiată. Astfel, contrar susţinerilor autorului excepţiei,
aceste texte de lege nu restrâng drepturi constituţionale, ci prevăd, în deplin
acord cu principiile care fundamentează statul de drept, sancţionarea unor
fapte de încălcare a legii care pun în pericol siguranţa circulaţiei rutiere,
în scopul prevăzut încă din primul articol al Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002, respectiv „asigurarea desfăşurării fluente şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile
publice, precum şi ocrotirea vieţii, integrităţii corporale şi a sănătăţii
persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public,
protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor respective, a
proprietăţii publice şi private, cât şi a mediului". Aşa fiind, reglementarea unor sancţiuni contravenţionale pentru
încălcarea acestor reguli este deplin justificată, din perspectiva interesului
general ocrotit.
In acelaşi sens, Curtea Constituţională s-a mai
pronunţat în jurisprudenţa sa, de exemplu prin Deciziile nr. 210 din 13 martie
2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 267 din 20 aprilie 2007, şi nr. 44 din
27 ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 163 din 23 februarie 2005.
II. In ceea ce priveşte art. 96
alin. (2) lit. f), art. 102 alin. (1) pct. 2, 13 şi 30, alin. (3) lit. d) şi,
respectiv, art. 121 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002, abrogate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2007, ulterior
sesizării Curţii Constituţionale, excepţia de neconstituţionalitate urmează să
fie respinsă ca devenită inadmisibilă, în temeiul art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, potrivit căruia „Curtea Constituţională decide asupra
excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj
comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii
dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, care are legătură cu soluţionarea cauzei în orice fază a litigiului
şi oricare ar fi obiectul acestuia".
III. Dispoziţiile art. 96 alin. (6) lit. d) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 au mai făcut obiectul controlului
exercitat de către Curte, care a constatat, prin Decizia nr. 661/2007, că
acestea sunt neconstituţionale. Aşa fiind, sunt incidente dispoziţiile art. 29
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Nu pot face obiectul
excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie
anterioară a Curţii Constituţionale", iar excepţia de
neconstituţionalitate urmează să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.
IV. In ceea ce priveşte
dispoziţiile art. 108 din Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006 pentru aprobarea
Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002,
Curtea constată că, potrivit art. 146 lit. d) teza întâi din Constituţie,
instanţa de contencios constituţional „hotărăşte asupra excepţiilor de
neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa
instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comerciaf. De asemenea, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, instanţa de contencios constituţional „(...) decide asupra
excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj
comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei
dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, care are legătură cu
soluţionarea cauzei în orice fază a litigiului şi oricare ar fi obiectul
acestuia". Aşa fiind, hotărârile Guvernului nu pot constitui obiect al
controlului de constituţionalitate, astfel că excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 108 din Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006 este
inadmisibilă.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1)şi (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca fiind
neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 96 alin.
(1), alin. (2) lit. a)-e), alin. (3)-(5), alin. (6) lit. (a)-(c) şi alin.
(7)-(8), art. 97, art. 102 alin. (1) pct. 1, pct. 3-12, pct. 14-29 şi pct.
31-38, alin. (2) şi alin. (3) lit. a), b), c) şi e), precum şi a dispoziţiilor
art. 121 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de Luis-Vincenţiu Lazarus în
Dosarul nr. 5.306/299/2007 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.
II. Respinge, ca devenită
inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 96 alin.
(2) lit. f), art. 96 alin. (6) lit. d), art. 102 alin. (1) pct. 2, 13 şi 30,
alin. (3) lit. d) şi, respectiv, art. 121 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002, excepţie invocată de acelaşi autor în acelaşi dosar al
aceleiaşi instanţe.
III. Respinge, ca fiind
inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 108 din
Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare
a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, excepţie invocată de acelaşi
autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 decembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta