DECIZIE Nr.
1126 din 27 noiembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34-36 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 62 din 28 ianuarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 34-36 din Ordonanţa Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicată de Nicolae
Manolache în Dosarul nr. 1.176/300/2007 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti
- Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi
acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, arătând că autorul excepţiei face o confuzie între domeniul
contravenţional şi contenciosul administrativ, doar acesta din urmă urmând a fi
reglementat prin lege organică potrivit art. 73 alin. (3) lit. k) din
Constituţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 10 iulie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 1.176/300/2007, Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 34-36 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor.
Excepţia a fost ridicată într-o cauză având ca obiect o
plângere contravenţională.
In motivarea excepţiei se
arată că dispoziţiile legale criticate sunt
neconstituţionale, întrucât reglementează probleme ce privesc procedura
judiciară şi contenciosul administrativ printr-un act normativ care nu este
lege organică.
Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilă apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece procedura contravenţională nu
face parte din contenciosul administrativ, iar în ceea ce priveşte procedura
judiciară, reglementarea acesteia nu contravine dispoziţiilor Constituţiei.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, arătând că autorul
excepţiei face o confuzie între domeniul contravenţional, pe de-o parte, şi
contenciosul administrativ şi organizarea şi funcţionarea instanţelor
judecătoreşti, pe de altă parte. Doar aceste ultime două domenii sunt supuse
reglementării prin lege organică.
Avocatul Poporului apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale, fiind adoptate de legiuitor
potrivit competenţei sale stabilite prin art. 126 alin. (2) din Legea
fundamentală.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit
de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 34-36 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, care au următorul cuprins
Art. 34: „(1) Instanţa
competentă să soluţioneze plângerea, după ce verifică dacă aceasta a fost
introdusă în termen, ascultă pe cel care a făcut-o şi pe celelalte persoane
citate, dacă aceştia s-au prezentat, administrează orice alte probe prevăzute
de lege, necesare în vederea verificării legalităţii şi temeiniciei
procesului-verbal, şi hotărăşte asupra sancţiunii, despăgubirii stabilite,
precum şi asupra măsurii confiscării.
(2)Hotărârea judecătorească prin care s-a soluţionat
plângerea poate fi atacată cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare, la
secţia contencios administrativ a tribunalului. Motivarea recursului nu este
obligatorie. Motivele de recurs pot fi susţinute şi oral în faţa instanţei.
Recursul suspendă executarea hotărârii."
Art. 35: „Plângerile
împotriva proceselor-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor se
soluţionează cu precădere."
Art. 36: „Plângerea
împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei,
recursul formulat împotriva hotărârii judecătoreşti prin care s-a soluţionat
plângerea, precum şi orice alte cereri incidente sunt scutite de taxa judiciară
de timbru."
Excepţia este raportată la prevederile constituţionale
ale art. 73 alin. (3) lit. k) şi I) referitoare la reglementarea prin lege organică a contenciosului
administrativ şi a organizării şi funcţionării Consiliului Superior al Magistraturii, a instanţelor
judecătoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de Conturi.
Examinând excepţia, Curtea observă că prin Decizia nr.
81 din 8 februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 7 martie 2007, Curtea a
statuat că „domeniul contravenţional, spre deosebire de contenciosul
administrativ, nu se regăseşte printre cele strict şi limitativ prevăzute de
art. 73 alin. (3) din Constituţie, în privinţa cărora legiferarea are loc numai
prin lege organică."
Totodată, cu acest prilej, Curtea mai observă că
domeniul contravenţional nu are legătură cu acela al organizării şi
funcţionării Consiliului Superior al Magistraturii, a instanţelor
judecătoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de
Conturi.
Aşa fiind, Curtea reţine că prin textele de lege
criticate nu se aduce atingere prevederilor constituţionale invocate, întrucât,
aşa cum s-a arătat în decizia anterior menţionată, domeniul contravenţional nu
se regăseşte în cuprinsul art. 73 alin. (3) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 34-36 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, excepţie ridicată de Nicolae Manolache în Dosarul
nr. 1.176/300/2007 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 noiembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu