DECIZIE Nr.
1125 din 16 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin (1) lit. b) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si
actele de identitate ale cetatenilor romani
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 789 din 25 noiembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskâs Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 19 alin (1) lit. b) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi
actele de identitate ale cetăţenilor români, excepţie ridicată de Florica
Valentina Strauss în Dosarul nr. 9.158/1/2007 al Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde
partea Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, prin consilier
juridic cu delegaţie depusă la dosar, lipsind autoarea excepţiei, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent informează Curtea asupra faptului
că autoarea excepţiei a transmis la dosarul cauzei note scrise prin care
solicită şi argumentează admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul părţii Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, care
solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 17 aprilie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 9.158/1/2007, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 19 alin (1) lit. b) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi
actele de identitate ale cetăţenilor români.
Excepţia a fost ridicată de Florica Valentina Strauss
într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea
recursului formulat împotriva sentinţei prin care a fost respinsă cererea sa de
chemare în judecată a Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor şi
de obligare a pârâtului la eliberarea actelor de identitate şi la plata unor
sume de bani cu titlul de daune.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că dispoziţiile art. 19 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de
urgenţă criticată, prin aceea că prevăd eliberarea cărţii de identitate
provizorii pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate, care locuiesc
temporar în România, instituie o discriminare între cetăţenii români, în sensul
că cei care au domiciliul în ţară au şi dreptul la obţinerea unei cărţi de
identitate, în timp ce aceia care sunt, de asemenea, cetăţeni români au dreptul
doar la obţinerea unei cărţi de identitate provizorii, deoarece au domiciliul
în străinătate. Totodată, autoarea excepţiei apreciază că Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 97/2005 contravine şi art. 115 alin. (4) din Constituţie,
întrucât aceasta nu se justifică sub aspectul urgenţei şi al stării
excepţionale, condiţii fundamentale pentru adoptarea unei ordonanţe de urgenţă.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că textele de lege criticate nu contravin prevederilor
constituţionale invocate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 19 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 97/2005, modificată şi completată, sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile
art. 19 alin (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005
privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor
români, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 641 din 20 iulie 2005, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 290/2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 959 din 28 octombrie 2005. Textul de lege criticat are
următorul conţinut:
- Art. 19 alin. (1) lit. b): „(1) Cartea de identitate provizorie se eliberează în următoarele
cazuri: (...)
b) în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în
străinătate, care locuiesc temporar în România."
Textele constituţionale pretins a fi încălcate sunt
cele ale art. 4 alin. (2), invocate sub aspectul egalităţii în drepturi a
cetăţenilor români, şi cele ale art. 115 alin. (4), care reglementează
condiţiile adoptării ordonanţelor de urgenţă de către Guvern.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că aceasta este neîntemeiată pentru următoarele
considerente:
Autoarea excepţiei apreciază că dispoziţiile art. 19
alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind
evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români,
prin aceea că prevăd dreptul cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate,
care locuiesc temporar în România, la eliberarea unei cărţi de identitate
provizorii, operează o discriminare între această categorie şi cea a
cetăţenilor români cu domiciliul în ţară, ultimii beneficiind de dreptul de a
obţine o carte de identitate definitivă, şi nu doar una provizorie. Consideră,
de asemenea, că ordonanţa de urgenţă criticată nu îndeplineşte condiţiile de
urgenţă şi stare excepţională pe care, potrivit art. 115 alin. (4) din
Constituţie, trebuie să le îndeplinească o ordonanţă de urgenţă pentru a fi
adoptată de Guvern.
Or, Curtea observă că, potrivit art. 4 alin. (2) din
Constituţie, domiciliul persoanei nu se regăseşte printre criteriile pe baza
cărora pot opera diverse diferenţieri între persoane aflate în aceeaşi situaţie
juridică, astfel că pretinsa discriminare între cetăţenii români pe criteriul
domiciliului - în ţară sau în străinătate - în ceea ce priveşte dreptul de a
obţine o carte de identitate - definitivă sau provizorie - nu constituie o
adevărată discriminare în sens juridic. Distincţia reglementată de textul de
lege atacat nu foloseşte decât din punct de vedere administrativ, pentru o mai
eficientă evidenţă a persoanelor, fără a afecta drepturile specifice persoanei
care are calitatea de cetăţean al României. De altfel, chiar art. 11 alin. (2)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 prevede că prin act de
identitate se înţelege cartea de identitate, precum şi cartea de identitate
provizorie şi buletinul de identitate, aflat în termen de valabilitate. Prin
urmare, nu există nicio diferenţă de tratament juridic între categoria
cetăţenilor români cu domiciliul în ţară şi a celor care au domiciliul în
străinătate şi locuiesc temporar în România, de vreme ce atât cartea de
identitate, cât şi cartea de identitate provizorie le conferă, în egală măsură,
aceleaşi drepturi şi obligaţii cetăţeneşti.
Cât priveşte critica de neconstituţionalitate
referitoare la încălcarea art. 115 alin. (4) din Constituţie, se constată că
nici aceasta nu este întemeiată. In preambulul ordonanţei de urgenţă criticate
se prezintă motivele adoptării de urgenţă a acestui act normativ, acestea
rezumându-se, în esenţă, la necesitatea reorganizării structurilor de stare
civilă şi a structurilor de evidenţă informatizată a persoanelor, având în
vedere schimbările legislative şi dinamica forţei de muncă şi a populaţiei, în
general.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 19 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale
cetăţenilor români, excepţie ridicată de Florica Valentina Strauss în Dosarul
nr. 9.158/1/2007 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Krupenschi