DECIZIE Nr. 112*) din 9 noiembrie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 9 din 17 ianuarie 1996

*) Definitiva prin nerecurare
Ioan Deleanu - presedinte
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Doina Suliman - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat fara citarea partilor, potrivit art. 24
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, examinand exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr.
15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si
societati comerciale si a Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
invocata de Societatea Comerciala "Predeal" - S.A. in Dosarul nr.
7.573/1993 al Judecatoriei Brasov, constata urmatoarele:
Judecatoria Brasov, prin Incheierea din 14 noiembrie 1994, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 15/1990 si a
Legii nr. 31/1990, invocata de Societatea Comerciala "Predeal" - S.A.
Motivele formulate in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate au in
vedere, in primul rand, art. 20 din Legea nr 15/1990, care dispune ca, initial,
capitalul social al societatilor comerciale este detinut de statul roman, iar
bunurile din patrimoniul societatilor comerciale sunt proprietatea acestora, cu
exceptia celor dobandite cu alt titlu, iar in al doilea rand, prevederile art.
35 din Legea nr. 31/1990, potrivit carora bunurile constituite ca aport in
societatea comerciala devin proprietatea acesteia. Textele respective sunt
considerate neconstitutionale, intrucat, prin aplicarea lor, societatile
comerciale au putut dobandi dreptul de proprietate si asupra unor bunuri pe
care statul le detinea ca efect al aplicarii unor legi caracterizate ca
abuzive, printre care si Decretul nr. 92/1950, sau chiar fara nici un titlu.
Or, ingaduind dobandirea, in aceste conditii, de catre societatile comerciale,
a unor asemenea bunuri, reglementarea cuprinsa in art. 20 din Legea nr. 15/1990
contravine, in opinia autorului exceptiei, art. 41 din Constitutie care
ocroteste proprietatea.
La cererea Curtii Constitutionale, instanta si-a completat incheierea de sesizare,
exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, potrivit art.
23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992. In acest sens, instanta considera ca
dispozitiile Legii nr. 15/1990 si ale Legii nr. 31/1990 sunt constitutionale.
Asupra exceptiei de neconstitutionalitate a Legii nr. 15/1990 si a Legii
nr. 31/1990, Curtea Constitutionala a solicitat, potrivit art. 24 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, punctele de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului
si al Guvernului, iar in temeiul art. 12 din Regulamentul de organizare si
functionare a Curtii Constitutionale s-a solicitat si punctul de vedere al
Facultatii de Drept a Universitatii Bucuresti.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca prevederile art. 144 lit.
c) din Constitutie se refera exclusiv la legile si ordonantele adoptate dupa
intrarea in vigoare a Constitutiei, dat fiind ca dispozitiile constitutionale
se aplica numai pentru viitor. Asa fiind, Guvernul apreciaza ca, intrucat Legea
nr. 15/1990 si Legea nr. 31/1990 sunt anterioare Constitutiei, Curtea
Constitutionala nu este competenta a se pronunta asupra exceptiei de
neconstitutionalitate invocate.
Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctele lor de vedere.
In raspunsul transmis de Facultatea de Drept a Universitatii Bucuresti se
precizeaza ca, neputandu-se examina concordanta cu prevederile constitutionale
a Legii nr. 15/1990 si a Legii nr. 31/1990, urmeaza sa se aiba in vedere numai
constitutionalitatea art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990. Acest text
indeplineste, pe de o parte, functia de a determina noua natura juridica, aceea
de drept de proprietate, a dreptului de administrare directa al fostelor
unitati economice de stat, devenite societati comerciale, iar pe de alta parte,
functia de a stabili ca asupra bunurilor pe care le vor dobandi in viitor
aceste societati comerciale vor avea, de asemenea, un drept de proprietate. Cat
priveste prima functie, se precizeaza ca art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990
este constitutional numai in masura in care este interpretat in sensul ca
"societatile comerciale au devenit proprietare ale bunurilor din
patrimoniul lor asupra carora aveau un drept de administrare regulat nascut,
deci cu privire la care dreptul de proprietate al statului se nascuse in mod legal,
in concordanta cu cadrul constitutional si legislatia in vigoare anterioare
anului 1989".
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit in cauza, Legea nr.
15/1990, Legea nr. 31/1990, dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie si
ale art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Desi Legea nr. 15/1990 si Legea nr. 31/1990 sunt anterioare Constitutiei,
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate apartine Curtii
Constitutionale, deoarece aceste acte normative sunt in vigoare, urmand a fi
aplicate, spre a produce efecte juridice si in prezent, sub imperiul noii legi
fundamentale.
Intrucat, in afara art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 nici art. 35 din
Legea nr. 31/1990 si nici alte texte din aceste legi nu au legatura cu
prevederile art. 41 din Constitutie, pretins incalcate, examinarea exceptiei de
neconstitutionalitate urmeaza sa aiba in vedere numai dispozitia mentionata de
Legea nr. 15/1990.
Prin deciziile nr. 7/1993 si nr. 8/1993, Curtea Constitutionala a statuat
ca legea, in intelesul sau de act juridic, este supusa regulii tempus regit
actum, asadar, regimului constitutional din perioada in care a fost adoptata.
Contradictia unei legi anterioare Constitutiei cu prevederile acesteia fiind un
aspect al conflictului de legi in timp, are drept consecinta abrogarea ei,
totala sau partiala, in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Legea posterioara nu poate insa atinge dreptul de proprietate nascut sub
imperiul legii anterioare, deoarece ar insemna ca legea noua sa fie aplicata
retroactiv, ceea ce contravine principiului neretroactivitatii legii, inscris
in art. 15 alin. (2) din Constitutie, principiu care se aplica si legii
fundamentale.
In cazul la care se refera exceptia de neconstitutionalitate a art. 20
alin. 2 din Legea nr. 15/1990, dreptul de proprietate al societatilor
comerciale nascute prin transformarea fostelor unitati economice de stat a luat
fiinta anterior Constitutiei, in temeiul unei legi adoptate sub alt regim
constitutional. In consecinta, chiar daca dreptul de proprietate al
societatilor comerciale respective ar fi luat nastere in conditii potrivnice
actualei Constitutii, ceea ce nu este insa cazul, acest drept nu este stins ca
efect al intrarii in vigoare a acesteia, independent de modificarile aduse
regimului juridic al proprietatii.
Potrivit art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, neconstitutionalitatea
unei legi se poate constata de catre Curtea Constitutionala numai cu referire
la raporturi juridice stabilite dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din
anul 1991. Aceasta prevedere este, prin ipoteza, aplicabila si legilor in
vigoare adoptate anterior Constitutiei.
Asa fiind, fata de dispozitia art. 150 alin. (1) din Constitutie, care
stabileste ca legile anterioare sunt abrogate in masura in care contravin
dispozitiilor constitutionale, art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992
limiteaza efectul abrogator la data intrarii in vigoare a Constitutiei. Este
insa o regula ce nu se poate aplica bunurilor trecute in proprietatea
societatilor comerciale nascute prin transformarea unitatilor de stat,
deoarece, in cazul unor asemenea bunuri, dreptul subiectiv de proprietate al
societatii comerciale s-a constituit in cadrul unor raporturi juridice
stabilite anterior Constitutiei.
Cat priveste cuprinderea, in masa bunurilor ce au devenit obiect al
dreptului de proprietate al societatilor comerciale respective, a unor bunuri
care anterior n-au intrat legal in proprietatea statului, chestiunea de a sti
daca, in considerarea reglementarii legale din momentul respectiv, un anume bun
a putut deveni proprietatea societatii comerciale este de competenta instantei
judecatoresti. Examinand aceasta problema, instanta va trebui sa stabileasca
daca, in regimul reglementarilor legale de la data dobandirii bunului, acesta a
putut trece in proprietatea statului sau daca, in lipsa unui titlu legal, o
asemenea dobandire a proprietatii n-a avut loc niciodata.
Pentru considerentele aratate, avand in vedere dispozitiile Legii nr.
15/1990 si ale Legii nr. 31/1990, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A. c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25
alin. (1) din Legea nr 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 15/1990 si ale Legii nr. 31/1990, invocata de
Societatea Comerciala "Predeal" - S.A. in Dosarul nr. 7.573/1993 al
Judecatoriei Brasov.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 9 noiembrie 1995.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Deleanu
Magistrat asistent,
Doina Suliman