DECIZIE Nr.
1108 din 8 septembrie 2009
privind exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 1, 2 si 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învatamant si a celor ale art. 2 si art. 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 672 din 7 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia Miu -
prim-magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul „Spiru Haret" Târgu
Mureş în Dosarul nr. 529/102/2009 al Tribunalului Mureş - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în dosarele
nr. 2.186D/2009, nr. 2.187D/2009, nr. 2.188D/2009, nr. 2.189D/2009, nr. 2.190D/2009,
nr. 2.191D/2009, nr. 2.192D/2009, nr. 2.193D/2009, nr. 2.194D/2009, nr.
2.195D/2009D, nr. 2.196D/2009, nr. 2.197D/2009, nr. 2.198D/2009, nr.
2.199D/2009, nr. 2.200D/2009, nr. 2.201D/2009, nr. 2.202D/2009, nr.
2.203D/2009, nr. 2.204D/2009, nr. 2.205D/2009, nr. 2.206D/2009, nr.
2.207D/2009, nr. 2.208D/2009, nr. 2.209D/2009, nr. 2.210D/2009, nr.
2.211D/2009, nr. 2.212D/2009 şi nr. 2.213D/2009.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
Dosarelor nr. 2.186D/2009 - 2.213D/2009 la Dosarul nr. 2.185D/2009, având în
vedere faptul că sunt îndeplinite cerinţele conexării, prevăzute de art. 53
alin. (5) din Legea nr. 47/1992.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
măsura conexării.
Curtea, având în vedere obiectul dosarelor menţionate,
dispune conexarea Dosarelor nr. 2.186D/2009 - 2.213D/2009 la Dosarul nr.
2.185D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheierile din 12 martie 2009, 19 martie 2009, 26
martie 2009 şi 8 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 514/102/2009, nr.
515/102/2009, nr. 516/102/2009, nr. 519/102/2009, nr. 520/102/2009, nr.
522/102/2009, nr. 523/102/2009, nr. 529/102/2009, nr. 530/102/2009, nr.
531/102/2009, nr. 533/102/2009, nr. 290/119/2009, nr. 1.146/114/2009 şi nr.
6.068D/120/2008, Tribunalul Mureş - Secţia civilă, Tribunalul Buzău - Secţia
civilă şi Tribunalul Covasna au sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariate ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învăţământ, şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, iar Tribunalul Dâmboviţa - Secţia civilă a
sesizat Curtea Constituţională, în plus, cu pct. 1 al art. I din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008. Excepţiile au fost ridicate de
Sindicatul „Spiru Haret" Târgu Mureş, Sindicatul Invăţământului
Preuniversitar „Profesor Ion Neacşu" din Buzău, Sindicatul Democratic al
Pedagogilor Zona Târgu Secuiesc şi Sindicatul Liber din Invăţământ Dâmboviţa în
cauze care au ca obiect pretenţii băneşti.
Prin încheierile din 4 martie 2009,13 martie 2009,19
martie 2009 şi 23 martie 2009, pronunţate în dosarele nr. 535/110/2009, nr.
538/110/2009, nr. 543/110/2009, nr. 544/110/2009, nr. 548/110/2009, nr.
196/100/2009, nr. 452/100/2009, nr. 453/100/2009, nr. 454/100/2009, nr.
455/100/2009, nr. 456/100/2009, nr. 3.860/89/2008, nr. 224/89/2009, nr.
225/89/2009 şi nr. 544/117/2009, Tribunalul Bacău - Secţia civilă, Tribunalul
Maramureş - Secţia civilă, Tribunalul Vaslui - Secţia civilă şi Tribunalul Cluj
- Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi
asigurări sociale, au sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate privind doar dispoziţiile art. I pct. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariate ce
se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ. Excepţiile au fost
ridicate de Sindicatul Liber din Invăţământ Bacău, Sindicatul Liber din
Invăţământ Maramureş şi Sindicatul Liber al Invăţământului Clujean în cauze
care au ca obiect pretenţii băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că, prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 151/2008, această autoritate executivă a refuzat să aplice o lege adoptată
de Parlament, încălcând prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi
(5), precum şi ale art. 61 alin. (1). Se consideră că au fost încălcate şi
prevederile art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi cele ale art. 141 din
Constituţie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi Social
atunci când a adoptat această ordonanţă de urgenţă.
De asemenea, se susţine că Guvernul a adoptat ordonanţa
de urgenţă cu încălcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din
Constituţie, întrucât nu a arătat situaţia extraordinară care a stat la baza
emiterii acesteia şi nici nu a motivat corespunzător urgenţa reglementării;
ordonanţa de urgenţă afectează drepturile constituţionale ale personalului
didactic, şi anume dreptul la un nivel de trai decent şi protecţia socială a
muncii, prevăzute de art. 41 şi 47 din Legea fundamentală. Aceeaşi ordonanţă
este contrară şi dispoziţiilor art. 20 alin. (1)şi art. 111 alin. (1) din
Constituţie, precum şi celor ale art. 23 alin. (3) din Declaraţia Universală a
Drepturilor Omului, art. 7 din Pactul internaţional cu privire la drepturile
economice, sociale şi culturale, art. 4 din Carta socială europeană revizuită,
art. 2 pct. 1 şi art. 11 pct. 2 din Convenţia nr. 95/1949 privind protecţia
salariului, Convenţia nr. 100/1951 privind egalitatea de remunerare a mâinii de
lucru masculine şi a mâinii de lucru feminine, pentru o muncă de valoare egală,
şi art. 2 pct. 1 din Convenţia nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime.
Pentru aceleaşi motive se susţine că şi Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 contravine dispoziţiilor art. 1 alin. (4) şi
(5) şi art. 61 alin. (1)şi art. 115 alin. (6) din Constituţie, In plus, se
arată că adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 nu este
legitimată de o situaţie de urgenţă, deoarece nu au fost arătate motivele care
să justifice „necesitatea prelungirii termenului de aplicabilitate prevăzut de
actele normative care reglementează salarizarea la nivel bugetar", aşa cum
se arată în preambul. Ordonanţa menţionată este contrară dispoziţiilor art. 1
alin. (4) şi (5) din Constituţie, deoarece prin art. 3 se reglementează refuzul
de aplicare a Legii nr. 221/2008 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr.
15/2008, stabilind că nu se vor acorda creşterile salariale din luna octombrie
2008, aşa cum se prevedea în lege, ci începând de la 1 ianuarie 2009. Aceste
dispoziţii au valoarea juridică a unei abrogări tacite a legii până la 1
ianuarie 2009, iar după aceea a unei modificări substanţiale. Se modifică
perioadele de acordare a creşterilor salariale, se amână plăţile, stabilind mai
multe tranşe, şi se reduce majorarea de 50%, stabilită prin Legea nr. 221/2008,
la 28%.
Instanţele de judecată apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este fondată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă în ceea ce priveşte
dispoziţiile art. I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008,
deoarece aceste dispoziţii au avut aplicabilitate temporară, iar cât priveşte
dispoziţiile art. I pct. 3 din aceeaşi ordonanţă, referitor la art. 11
alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, consideră că sunt
neconstituţionale.
In punctul său de vedere, Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât dispoziţiile art.
I pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 au avut
aplicabilitate temporară şi, prin urmare, ele nu mai sunt în vigoare. Critica
de neconstituţionalitate extrinsecă a celor două ordonanţe de urgenţă este
lipsită de obiect, deoarece viciile de neconstituţionalitate extrinsecă au fost
acoperite prin adoptarea de către Parlament a legilor de aprobare. Astfel, prin
dispoziţiile art. I pct. 3 al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 a
fost completată Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 221/2008, prin introducerea noului articol 11, iar ulterior
aplicabilitatea acestui articol a fost prelungită prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2009, aprobată prin Legea nr. 145/2008. Faţă de acestea,
consideră că nu mai prezintă relevanţă examinarea criticilor de
neconstituţionalitate intrinsecă, sub aspectul încălcării prevederilor art. 1
alin. (4) şi (5), ale art. 61 alin. (1), ale art. 102 alin. (1) şi (2), precum
şi ale art. 111 alin. (1) din Constituţie. In ceea ce priveşte critica
referitoare la încălcarea dispoziţiilor art. 41 alin. (2) din Legea
fundamentală, precizează că textele criticate sunt în concordanţă cu aceste
dispoziţii, deoarece asigură salarii al căror cuantum este peste salariul de
bază minim brut pe ţară, precum şi cu reglementările cuprinse în Decretul nr.
83/1975. Dispoziţiile criticate sunt în concordanţă şi cu prevederile art. 47
din Constituţie, pentru că obligaţia statului de a asigura dreptul la un nivel
de trai decent este condiţionată de existenţa resurselor financiare, corelată
cu politica în domeniul evoluţiei preţurilor şi a inflaţiei. Critica
referitoare la încălcarea dispoziţiilor art. 141 din Legea fundamentală nu
vizează veritabile probleme de neconstituţionalitate, ci modul de aplicare a
unor dispoziţii legale procedurale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului şi ale Guvernului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate
la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. I pct. 1, 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului
nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008, şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009. Acestea au următorul cuprins:
- art. I pct. 1, 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului
nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învăţământ:
- Art. I. - „Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008
privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din
învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1
februarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul ordonanţei se modifică şi va avea
următorul cuprins: «Ordonanţă privind creşterile salariale ce se vor acorda în
anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ»
2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul
cuprins: «Art. 1. - (1) In cursul anului 2008
salariile de bază ale personalului didactic din învăţământ, stabilite potrivit
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2004 privind unele
măsuri în domeniul învăţământului, aprobată cu modificări prin Legea nr.
6/2005, cu modificările ulterioare, se majorează după cum urmează:
a) pentru funcţia de profesor universitar prevăzută
în anexa nr. 1.1, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este
următoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 230,247 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 244,061 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 266,026 lei;
b) coeficienţii de multiplicare prevăzuţi pentru
funcţiile didactice de predare cu gradul didactic II, definitiv, debutant, cele
cu studii de nivel liceal fără pregătire de specialitate şi pentru funcţiile
didactice auxiliare se majorează cu 10% începând cu data de 1 ianuarie 2008,
faţă de nivelul din 31 decembrie 2007;
c) pentru funcţiile didactice prevăzute în anexele
nr. 1.2, 2 şi 3, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 este următoarea:
- 1 ianuarie - 31 martie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei;
- 1 aprilie - 30 septembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 275,168 lei;
- 1 octombrie - 31 decembrie 2008, valoarea
coeficientului de multiplicare 1,000: 299,933 lei.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă
funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea
unor activităţi specifice învăţământului sunt prevăzute în anexele nr. 4 şi 5.»
3. După articolul 1 se introduce un nou articol,
articolul P, cu următorul cuprins:
«Art. V. - (1) In
cursul anului 2009 salariile de bază ale personalului didactic din învăţământ,
stabilite potrivit anexelor nr. 1.1, 1.2, 2 şi 3, se majorează după cum
urmează:
a) pentru perioada 1 ianuarie - 28 februarie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 martie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor
de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice
şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;
c) pentru perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b.
(2) Indemnizaţiile pentru persoanele care ocupă
funcţii de conducere specifice, precum şi indemnizaţiile pentru îndeplinirea
unor activităţi specifice învăţământului pentru anul 2009 sunt cele prevăzute
în anexele nr. 4 şi 5.»"
- art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar:
- Art. 2: „La articolul 1 alineatul (1), literele a)
şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariate ce se
vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«a) pentru perioada 1 ianuarie - 31 martie 2009, coeficienţii de multiplicare şi valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi pentru toate funcţiile
didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a şi 3a;
b) pentru perioada 1 aprilie - 31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor
de bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice
şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;»".
- Art. 3: „Valorile coeficientului de multiplicare
1,000 prevăzute în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b la
Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr.
221/2008, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică corespunzător
perioadelor stabilite la art. 2 din prezenta ordonanţă de urgenţă."
Autorii excepţiei susţin că dispoziţiile criticate
încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul
separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, ale art. 1 alin. (5) privind
obligativitatea respectării Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, ale
art. 20 alin. (1) referitor la tratatele internaţionale privind drepturile
omului, ale art. 41 alin. (2) privind dreptul salariaţilor la măsuri de
protecţie socială, ale art. 47 privind nivelul de trai, ale art. 61
alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 102 alin. (1) şi (2)
privind rolul şi structura Guvernului, ale art. 111 alin. (1) privind informarea
Parlamentului, ale art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de
adoptare a ordonanţelor de urgenţă, ale art. 141 privind Consiliul
Economic şi Social, precum şi unele dispoziţii din actele juridice
internaţionale la care a aderat România.
1. In practica sa jurisdicţională, Curtea s-a mai
pronunţat asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 ale
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, prin raportare la dispoziţiile
art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (6) din Constituţie, prin Decizia nr. 842
din 2 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464
din 6 iulie 2009. Prin acea decizie Curtea Constituţională a constatat că
dispoziţiile menţionate sunt neconstituţionale.
Intrucât Curtea a constatat, printr-o decizie
anterioară, neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 ale
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008, potrivit art. 29 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, acestea nu mai pot face obiectul unei excepţii de
neconstituţionalitate, operând o cauză de inadmisibilitate, în temeiul alin.
(6) din acelaşi articol, motiv pentru care excepţia urmează să fie respinsă ca
inadmisibilă.
2. Cât priveşte excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. I punctul 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
151/2008, Curtea reţine că se impune ca aceasta să fie respinsă ca
inadmisibilă, deoarece critica nu conţine nicio motivare cu privire la
neconstituţionalitatea modificării titlului legii.
3. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 2 şi 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009, Curtea constată că şi aceste
dispoziţii au mai format obiectul controlului de constituţionalitate. Astfel,
prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 989 din 30 iunie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009, s-a
constatat că aceste dispoziţii sunt neconstituţionale, întrucât ele continuă
linia trasată de dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008,
prin care au fost reduse majorările salariale la care ar fi avut dreptul
personalul din învăţământ în temeiul Legii nr. 221/2008 de aprobare a
Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008.
Având în vedere acest precedent se impune, de asemenea,
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate menţionate ca devenită
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2 şi 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2008 personalului din învăţământ şi a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 1/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul „Spiru
Haret" Târgu Mureş, Sindicatul Invăţământului Preuniversitar „Profesor Ion
Neacşu" din Buzău, Sindicatul Democratic al Pedagogilor Zona Târgu
Secuiesc, Sindicatul Liber din Invăţământ Dâmboviţa, Sindicatul Liber din
Invăţământ Bacău, Sindicatul Liber din Invăţământ Maramureş si de Sindicatul
Liber al Invăţământului Clujean în dosarele nr. 514/102/2009, nr. 515/102/2009,
nr. 516/102/2009, nr. 519/102/2009, nr. 520/102/2009, nr. 522/102/2009, nr.
523/102/2009, nr. 529/102/2009, nr. 530/102/2009, nr. 531/102/2009, nr.
533/102/2009, nr. 290/119/2009, nr. 1.146/114/2009, nr. 6.068D/120/2008, nr.
535/110/2009, nr. 538/110/2009, nr. 543/110/2009, nr. 544/110/2009, nr.
548/110/2009, nr. 196/100/2009, nr. 452/100/2009, nr. 453/100/2009, nr. 454/100/2009,
nr. 455/100/2009, nr. 456/100/2009, nr. 3.860/89/2008, nr. 224/89/2009, nr.
225/89/2009 şi nr. 544/117/2009 ale Tribunalului Mureş - Secţia civilă,
Tribunalului Buzău - Secţia civilă, Tribunalului Covasna, Tribunalului
Dâmboviţa - Secţia civilă, Tribunalului Bacău - Secţia civilă, Tribunalului
Maramureş - Secţia civilă, Tribunalului Vaslui - Secţia civilă şi Tribunalului
Cluj - Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de
muncă şi asigurări sociale.
2. Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului
nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008
personalului din învăţământ, excepţie ridicată de Sindicatul Liber din
Invăţământ Dâmboviţa în Dosarul nr. 6.068/120/2008 al Tribunalului Dâmboviţa -
Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu