DECIZIE Nr.
1105 din 22 noiembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. (1) si (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Directia Nationala Anticoruptie
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 838 din 7 decembrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Marilena Mincă - procuror
Florentina Geangu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie,
excepţie ridicată de Ion Vulpe în Dosarul nr. 423/95/2006 al Tribunalului Sibiu
- Secţia penală.
La apelul nominal răspunde Societatea Naţională a
Lignitului Oltenia, prin consilier juridic, lipsind celelalte părţi, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Societăţii Naţionale a Lignitului
Oltenia solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece nu
sunt încălcate prevederile constituţionale invocate în motivarea acesteia.
Depune în acest sens concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, apreciind că dispoziţiile legale criticate nu contravin
prevederilor constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 21 iunie
2007, pronunţată în Dosarul nr. 423/95/2006, Tribunalul Sibiu - Secţia
penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 13 alin. (1)şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, excepţie ridicată de Ion
Vulpe.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile art. 13 alin.
(1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 contravin
prevederilor art. 132 alin. (1) din Constituţie, întrucât se „încalcă
principiul controlului ierarhic, deoarece textul legal nu prevede nicio
diferenţă sub aspectul competenţei materiale, cât şi a celei personale între
structura centrală a Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi serviciile sale
teritoriale".
Tribunalul Sibiu - Secţia penală consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, făcând
referire la considerentele care au fundamentat Decizia Curţii Constituţionale
nr. 133 din 3 martie 2005, pe care le consideră valabile şi în prezenta cauză,
apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 43/2002 sunt constituţionale. In acest sens, arată că „actul normativ
criticat nu conţine dispoziţii de natură să împiedice părţile să conteste
actele şi măsurile efectuate de procurorii Direcţiei Naţionale
Anticorupţie".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 11 aprilie 2002, cu modificările şi completările
ulterioare, având următorul conţinut:
- Art. 13: „(1) Sunt de
competenţa Direcţiei Naţionale Anticorupţie infracţiunile prevăzute în Legea
nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de
corupţie, cu modificările şi completările ulterioare, săvârşite în una dintre
următoarele condiţii:
a) dacă, indiferent de calitatea persoanelor care
le-au comis, au cauzat o pagubă materială mai mare decât echivalentul în lei a
200.000 euro ori o perturbare deosebit de gravă a activităţii unei autorităţi
publice, instituţii publice sau oricărei alte persoane juridice ori dacă
valoarea sumei sau a bunului care formează obiectul infracţiunii de corupţie
este mai mare decât echivalentul în lei a 10.000 de euro;
b) dacă, indiferent de valoarea pagubei materiale
ori de gravitatea perturbării aduse unei autorităţi publice, instituţii publice
sau oricărei alte persoane juridice ori de valoarea sumei sau a bunului care
formează obiectul infracţiunii de corupţie, sunt comise de către: deputaţi;
senatori; membri ai Guvernului, secretari de stat ori subsecretari de stat şi asimilaţii acestora;
consilieri ai miniştrilor; judecătorii Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi
ai Curţii Constituţionale; ceilalţi judecători şi procurori; membrii
Consiliului Superior al Magistraturii; preşedintele Consiliului Legislativ şi
locţiitorul acestuia; Avocatul Poporului şi adjuncţii săi; consilierii
prezidenţiali şi consilierii de stat din cadrul Administraţiei Prezidenţiale;
consilierii de stat ai primului-ministru; membrii şi controlorii financiari ai
Curţii de Conturi şi ai camerelor judeţene de conturi; guvernatorul, prim-vice
guvernatorul şi viceguvernatorul Băncii Naţionale a României; preşedintele şi
vicepreşedintele Consiliului Concurenţei; ofiţeri, amirali, generali şi
mareşali; ofiţeri de poliţie; preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor
judeţene; primarul general şi viceprimarii municipiului Bucureşti; primarii şi
viceprimarii sectoarelor municipiului Bucureşti; primarii şi viceprimarii
municipiilor; consilierii judeţeni; prefecţii şi subprefecţii; conducătorii
autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale şi persoanele cu
funcţii de control din cadrul acestora, cu excepţia conducătorilor
autorităţilor şi instituţiilor publice de la nivelul oraşelor şi comunelor şi a
persoanelor cu funcţii de control din cadrul acestora; avocaţii; comisarii
Gărzii Financiare; personalul vamal; persoanele care deţin funcţii de
conducere, de la director inclusiv, în cadrul regiilor autonome de interes
naţional, al companiilor şi societăţilor naţionale, al băncilor şi societăţilor
comerciale la care statul este acţionar majoritar, al instituţiilor publice
care au atribuţii în procesul de privatizare şi al unităţilor centrale
financiar-bancare; persoanele prevăzute la art. 81 din Legea nr. 78/2000, cu modificările şi completările ulterioare; lichidatorii
judiciari; executorii Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului.
(2) Procurorii specializaţi din cadrul Direcţiei
Naţionale Anticorupţie efectuează în mod obligatoriu urmărirea penală pentru
infracţiunile prevăzute la alin. (1), (11) şi (12)."
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege
contravine prevederilor constituţionale ale art. 132 alin. (1) din Constituţie
privind Statutul procurorilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată. Faptul că procurorii îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu
principiul controlului ierarhic nu este de natură să ducă la concluzia că
dispoziţiile art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
43/2002 sunt neconstituţionale în ipoteza invocată de autorul excepţiei, şi
anume, atunci când instanţa de judecată a fost sesizată prin rechizitoriul emis
de Direcţia Naţională Anticorupţie - structura centrală, deşi infracţiunea s-a
produs în raza de competenţă teritorială a Direcţiei Naţionale Anticorupţie -
Serviciul teritorial Craiova. Astfel, controlul ierarhic poate fi exercitat în
continuare de procurorul superior celui care a efectuat urmărirea penală, în
acest sens fiind şi dispoziţiile art. 222 alin. (1) şi (2) din actul normativ criticat, potrivit cărora: „(1)
Rechizitoriile întocmite de procurorii din cadrul serviciilor teritoriale ale
Direcţiei Naţionale Anticorupţie sunt verificate de procurorii-şefi ai acestor
servicii, cele întocmite de către procurorii-şefi ai serviciilor teritoriale,
precum şi cele întocmite de procurorii din cadrul structurii centrale a
Direcţiei Naţionale Anticorupţie sunt verificate de procurorii-şefi ai
secţiilor. Când rechizitoriile sunt întocmite de procurorii-şefi ai secţiilor
Direcţiei Naţionale Anticorupţie, verificarea se face de către procurorul-şef
al acestei direcţii.
(2) Plângerea împotriva măsurilor luate sau a
actelor efectuate de procuror ori efectuate pe baza dispoziţiilor date de
acesta se rezolvă de procurorii ierarhici prevăzuţi în alin. (1)".
In plus, dispoziţiile Codului de procedură penală se
aplică în mod corespunzător şi în cauzele de competenţa Direcţiei Naţionale
Anticorupţie.
Asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. 13 alin.
(1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia
Naţională Anticorupţie, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat prin Decizia
nr. 169 din 27 februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 264 din 19
aprilie 2007, şi Decizia nr. 618 din 26 iunie 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 596 din 29 august 2007, însă prin raportare la alte texte din
Legea fundamentală şi sub aspectul altor critici de neconstituţionalitate.
Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al
art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit.A.d)şi al art. 29 alin. (1)şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticorupţie, excepţie ridicată de Ion
Vulpe în Dosarul nr. 423/95/2006 al Tribunalului Sibiu - Secţia penală.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 noiembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu