DECIZIE Nr. 109 din 6 iulie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 privind privatizarea
societatilor comerciale din turism
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 506 din 19 octombrie 1999

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998
privind privatizarea societatilor comerciale din turism, exceptie ridicata de
Societatea de Investitii Financiare "Transilvania" - S.A. din Brasov
in Dosarul nr. 283/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 29 iunie 1999, in
prezenta Societatii de Investitii Financiare "Transilvania" - S.A.
din Brasov si a reprezentantului Ministerului Public si in lipsa Societatii
Comerciale "Biroul Turism si Tranzactii" - S.A. din Bucuresti, legal
citata, fiind consemnate in incheierea din acea data, cand Curtea, avand nevoie
de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 6 iulie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din data de 11 martie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
283/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998, exceptie ridicata
de Societatea de Investitii Financiare "Transilvania" - S.A. din
Brasov. In motivarea exceptiei s-a sustinut ca dispozitiile art. 4 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 sunt neconstitutionale,
deoarece contravin prevederilor art. 49 si 41 alin. (2) din Constitutie, prin
aceea ca ele creeaza o discriminare nejustificata intre societatile comerciale
din turism si societatile comerciale din celelalte sectoare de activitate. In
primul caz actiunile revin in intregime Fondului Proprietatii de Stat, pe cand
in cel de-al doilea caz, doar proportional cu cota detinuta si se ignora faptul
ca pot fi situatii in care actionar majoritar intr-o societate comerciala de
turism poate fi o alta persoana juridica de drept privat decat Fondul
Proprietatii de Stat. Aceasta reprezinta o rapire a drepturilor actionarilor
din societatea comerciala din turism si o favorizare nejustificata a
actionarului Fondul Proprietatii de Stat. Se mai sustine, fara a se face
referire la vreun text constitutional, ca prevederile criticate incalca
principiul libertatii de vointa contractuala, intrucat se creeaza posibilitatea
interventiei pe cale administrativa in mecanismul de luare a hotararilor in
adunarile generale, contravenind prin aceasta dreptului celorlalti actionari.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera ca dispozitiile art. 4
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998, pe langa faptul ca
deroga de la norma-cadru, incalca si principiul libertatii de vointa
contractuala, aplicat in materia societatilor comerciale. Prin interventia pe
cale administrativa in mecanismul de luare a hotararilor in adunarile generale
ale actionarilor sunt create discriminari intre diversii titulari ai dreptului
de proprietate privata, respectiv intre persoanele juridice de drept privat si
persoanele fizice, pe de o parte, si Fondul Proprietatii de Stat, ca
administrator al proprietatii private a statului, pe de alta parte. Prin
decizia luata cu privire la majorarea capitalului social, prevazuta de art. 35
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, adunarea
generala a actionarilor societatii comerciale nu a facut decat sa respecte
regulile imperative ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 32/1998.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, au fost solicitate punctele
de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se considera ca exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
32/1998 este neintemeiata. Se arata ca, potrivit sustinerii autoarei exceptiei,
textul criticat - care prevede ca, in situatia in care o societate comerciala
din turism detine titlu de proprietate asupra terenurilor, capitalul social se
va majora, iar pachetul de actiuni aferent majorarii revine integral Fondului
Proprietatii de Stat - ar constitui o incalcare a dispozitiilor art. 49 si,
respectiv, ale art. 41 alin. (2) din Constitutie. Se apreciaza ca art. 49 din
Constitutie nu are legatura cu rezolvarea cauzei, deoarece nu ne aflam in
prezenta unei restrangeri prin lege a unor drepturi si libertati ale
cetatenilor, ci a stabilirii unor masuri, reclamate de o situatie exceptionala,
in sensul dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie. Invocarea
prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie are relevanta cu privire la
titularul dreptului de proprietate, in speta statul, si nicidecum cu privire la
actionarii privati ai societatilor comerciale, ca detinatori de actiuni, cu
atat mai mult cu cat nu este vorba de vreun aport la capitalul social, asa
incat, prin dispozitiile art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 32/1998, se apara dreptul de proprietate privata al statului, deci nu se
incalca nici dispozitiile art. 41 alin. (2) din Constitutie. De altfel
titularii dreptului de proprietate asupra actiunilor societatii comerciale au
drepturile si obligatiile prevazute expres prin dispozitiile Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, acestor titulari nefiindu-le
conferite drepturi cu privire la proprietatea asupra bunurilor aflate in
patrimoniul societatilor comerciale. Se mai arata ca in cauza nu poate fi vorba
nici despre violarea egalitatii dintre titularii dreptului de proprietate, in
sensul ocrotirii preferentiale a unora dintre ei, intrucat aceste dispozitii au
stabilit reguli si solutii diferite in raport cu persoane aflate in situatii
juridice deosebite.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente si ale
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si
este competenta sa solutioneze exceptia ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 4 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998, potrivit carora:
"Premergator acestei etape se va majora capitalul social al societatii
comerciale cu valoarea terenurilor pentru care aceasta detine titlu de
proprietate, iar pachetul de actiuni aferent majorarii revine integral Fondului
Proprietatii de Stat; inregistrarea la oficiul registrului comertului a
majorarii capitalului social se va face pe baza unei cereri de inscriere de
mentiuni, depusa de catre directia teritoriala a Fondului Proprietatii de Stat
sau de catre directia de specialitate a Fondului Proprietatii de Stat
Bucuresti."
In ceea ce priveste sustinerea autoarei exceptiei, potrivit careia textul
criticat incalca libertatea contractuala, prin aceea ca se creeaza
posibilitatea interventiei pe cale administrativa in mecanismul de luare a
hotararilor adunarii generale a actionarilor, Curtea Constitutionala constata
ca aceasta nu este o problema de constitutionalitate, ci una de legalitate.
Instanta de judecata are competenta sa examineze in ce masura s-au respectat
dispozitiile legii atunci cand s-a majorat capitalul social cu valoarea
terenurilor constituite aport la capitalul social si eliberarea actiunilor
corespunzatoare actionarului proprietar al acestor terenuri. In consecinta, sub
acest aspect exceptia de neconstitutionalitate urmeaza a fi respinsa.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa. Titularul dreptului de proprietate
asupra terenurilor pentru care se elibereaza pachetul de actiuni aferent
majorarii capitalului social este statul si nu societatea de investitii financiare
sau actionarii privati, terenurile in cauza fiind un aport in natura, in
conditiile prevederilor art. 8 lit. e) din Legea nr. 31/1990, republicata,
pentru care numai statul, in calitate de actionar, are dreptul la un numar de
actiuni in conditiile prevederilor art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 32/1998 si ale art. 210 alin. (4) din Legea nr. 31/1990.
Art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 exprima
optiunea legiuitorului cu privire la privatizarea societatilor din turism, in
sensul ca pachetul de actiuni aferent majorarii capitalului social revine
integral Fondului Proprietatii de Stat. Aceasta optiune a legiuitorului nu
contravine dispozitiilor art. 41 din Constitutie, deoarece bunul constituit ca aport
in natura, respectiv terenurile, fiind ale statului in calitatea sa de
actionar, numai acesta isi poate manifesta acordul, in calitate de proprietar
al terenurilor, de a vinde sau de a ceda in alt mod o parte din aceste actiuni
celorlalti actionari.
Potrivit dispozitiilor art. 65 alin. (1) din Legea nr. 31/1990,
republicata, numai in lipsa de stipulatie contrara bunurile constituite aport
in societatea comerciala devin proprietatea acesteia. Terenurile la care se
refera textul criticat, fiind un aport al statului, in conditiile speciale ale
art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998, nici autorul
exceptiei si nici alti actionari nu pot pretinde vreun drept asupra actiunilor
acordate in schimbul terenurilor, astfel incat sustinerile privind incalcarea
prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie care ocrotesc dreptul de
proprietate privata si ale art. 49 din Constitutie referitoare la restrangerea
exercitiului unor drepturi sau libertati sunt neintemeiate.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 stabileste la art. 4 alin.
(2) o procedura prealabila privatizarii, astfel incat nu se poate vorbi nici de
o discriminare intre societatile comerciale din turism si societatile
comerciale din celelalte sectoare de activitate, ci de situatii diferite pentru
care se aplica reguli deosebite in considerarea drepturilor legale ale acestora
asupra unor bunuri imobile constituite ca aport in societatea comerciala in
schimbul actiunilor ce le primesc.
Trebuie aratat ca art. 35 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 88/1997, evocat de catre instanta de judecata in opinia exprimata cu
privire la prezenta exceptie de neconstitutionalitate, a fost abrogat expres
prin Legea nr. 99 din 26 mai 1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
236 din 27 mai 1999. Aceasta lege cuprinde la art. 32^2 dispozitii similare cu
cele prevazute la art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
32/1998, iar art. 32^3 confera celorlalti actionari un drept de optiune la
cumpararea de actiuni, ceea ce nu are relevanta in rezolvarea cauzei.
Fata de cele aratate Curtea Constitutionala constata ca solutionarea
litigiului dintre parti nu depinde de textul de lege criticat, astfel ca
exceptia ridicata urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila, in temeiul art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32/1998 privind
privatizarea societatilor comerciale din turism, exceptie ridicata de
Societatea de Investitii Financiare "Transilvania" - S.A. din Brasov
in Dosarul nr. 283/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 iulie 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu