DECIZIE Nr. 108 din 13 iunie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 alin.
1 lit. d) si ale art. 37 alin. 1 lit. d) din Decretul nr. 465/1979 privind
recuperarea si valorificarea resurselor materiale refolosibile, utilizarea si
circulatia ambalajelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 444 din 8 septembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 25 alin. 1 lit. d) si ale art. 37 alin. 1 lit. d) din Decretul
nr. 465/1979 privind recuperarea si valorificarea resurselor materiale
refolosibile, utilizarea si circulatia ambalajelor, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Vilmar" - S.A. din Ramnicu Valcea in Dosarul
nr. 5.072/Com/1999 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia contencios
administrativ si comercial.
La apelul nominal raspunde Marian Tabacutu, in calitate de reprezentant al
autorului exceptiei - Societatea Comerciala "Vilmar" - S.A. din
Ramnicu Valcea, lipsind Societatea Comerciala "Siderurgica" - S.A.
din Hunedoara si Regionala C.F. Timisoara, fata de care procedura de citare a
fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Societatii Comerciale
"Vilmar" - S.A. din Ramnicu Valcea arata ca, desi Decretul nr. 465/1979
este abrogat implicit prin prevederile art. 150 din Constitutie, instanta care
judeca fondul a obligat societatea comerciala la unele prestatii in
conformitate cu prevederile acestui decret. Se mai arata ca Decretul nr.
465/1979 se refera la unitatile socialiste, care functionau in urma ordinelor
primite de la forurile conducatoare. Astazi aceste unitati nu mai exista, iar
societatile comerciale functioneaza potrivit legilor economiei de piata,
orientandu-se spre acele activitati care sunt eficiente si care aduc profit. In
consecinta, se sustine admiterea exceptiei ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca prevederile Decretului nr.
465/1979 au fost abrogate partial prin Ordonanta Guvernului nr. 33/1995,
aprobata prin Legea nr. 137/1996. Intrucat textele criticate au fost abrogate,
acestea nu pot face obiectul controlului de constitutionalitate. In ceea ce
priveste hotararile pronuntate de instantele de judecata, prin care s-a dispus
obligarea autorului exceptiei sa execute anumite prestatii in baza prevederilor
abrogate ale acestui decret, acestea pot face obiectul cailor de atac prevazute
de lege, iar nu al controlului de constitutionalitate. Se solicita respingerea
exceptiei ca fiind inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 noiembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
5.072/Com/1999, Curtea de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si
comercial a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 25 alin. 1 lit. d) si ale art. 37 alin. 1 lit. d) din
Decretul nr. 465/1979 privind recuperarea si valorificarea resurselor materiale
refolosibile, utilizarea si circulatia ambalajelor, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Vilmar" - S.A. din Ramnicu Valcea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 25 alin. 1 lit. d) si ale art. 37 alin. 1 lit. d) din Decretul nr.
465/1979 privind recuperarea si valorificarea resurselor materiale
refolosibile, utilizarea si circulatia ambalajelor contravin dispozitiilor art.
134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, potrivit carora statul trebuie sa
asigure libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie. Prin
dispozitiile legale, a caror neconstitutionalitate se invoca, se stabilea
obligatia pentru fostele intreprinderi socialiste de a prelua, in cadrul
activitatii de recuperare a resurselor materiale refolosibile, operatiile de
"[...] prelucrarea resturilor metalice, [...] maruntirea acestora in
scopul reducerii volumelor de transport si a spatiilor de depozitare
[...]". Autorul exceptiei considera ca aceste obligatii, specifice
fostelor unitati socialiste, nu mai corespund, in ceea ce priveste o societate
comerciala, cerintelor specializarii, care presupun dezvoltarea activitatii
pentru obtinerea cu maxima eficienta a produselor finite si nu pentru
recuperarea deseurilor metalice pe care le preda pentru valorificare la
intreprinderi specializate sau otelarii. In fine, se arata ca dispozitiile art.
25 alin. 1 lit. d) si ale art. 37 alin. 1 lit. d) din Decretul nr. 465/1979,
care prevad obligatia pentru agentii economici de a face activitati pe care in
mod normal "le fac societatile specializate in colectarea materialelor
refolosibile si a fierului vechi", contravenind dispozitiilor art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie, au fost abrogate implicit potrivit
dispozitiilor art. 150 din Constitutie.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si comercial,
exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, conform art. 23
alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, apreciaza ca aceasta este
nefondata.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si putea exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca
Decretul nr. 465/1979 a fost expres abrogat prin prevederile art. 18 din
Ordonanta Guvernului nr. 33/1995 privind masuri pentru colectarea, reciclarea
si reintroducerea in circuitul productiv a deseurilor refolosibile de orice
fel, aprobata prin Legea nr. 137/1996; se considera insa ca solutia legislativa
cuprinsa in textele criticate pentru neconstitutionalitate a fost reluata in
unele texte ale Ordonantei Guvernului nr. 33/1995, astfel ca, potrivit
practicii Curtii Constitutionale, este admisibila examinarea
constitutionalitatii textelor noului act normativ, care au reluat
reglementarile la care se refera exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca "prevederile inscrise in
art. 7 si in art. 9 - 12 din Ordonanta Guvernului nr. 33/1995 isi regasesc un
temei constitutional in dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. e) din Legea
fundamentala, care obliga statul sa asigure refacerea si ocrotirea mediului
inconjurator, precum si mentinerea echilibrului ecologic". Se mai arata ca
aceasta idee este exprimata in chiar art. 1 al ordonantei, in care se prevede
"cerinta reintroducerii materialelor supuse colectarii in circuitul
productiv, fara risc pentru mediul inconjurator si/sau sanatatea populatiei".
Pe de alta parte, potrivit aceluiasi punct de vedere, "crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie, astfel cum o
impune art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, are in vedere inclusiv
punerea in valoare a deseurilor refolosibile de orice fel si care fac obiectul
reglementarii cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 33/1995". In concluzie,
se considera ca "dispozitiile art. 7 si art. 9 - 12 din Ordonanta
Guvernului nr. 33/1995 privind masuri pentru colectarea, reciclarea si
reintroducerea in circuitul productiv a deseurilor refolosibile de orice fel
(aprobata prin Legea nr. 137/1996), in contextul evolutiei legislative [...],
se conformeaza intru totul Constitutiei".
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca dispozitiile Decretului nr.
465/1979 au fost abrogate prin art. 18 din Ordonanta Guvernului nr. 33/1995
privind masuri pentru colectarea, reciclarea si reintroducerea in circuitul
productiv a deseurilor refolosibile de orice fel, astfel ca instanta judecatoreasca
trebuia sa faca aplicarea art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
si sa constate ca exceptia de neconstitutionalitate era inadmisibila, la data
invocarii sale, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
25 alin. 1 lit. d) si ale art. 37 alin. 1 lit. d) din Decretul nr. 465/1979
privind recuperarea si valorificarea resurselor materiale refolosibile,
utilizarea si circulatia ambalajelor.
Autorul exceptiei sustine ca prevederile art. 25 alin. 1 lit. d) si ale
art. 37 alin. 1 lit. d) din Decretul nr. 465/1979 contravin dispozitiilor art.
134 alin. (2) lit. a) din Constitutie. Examinand exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca aceasta priveste
dispozitii legale preconstitutionale, cuprinse intr-un decret al fostului
Consiliu de Stat, si anume Decretul nr. 465/1979 privind recuperarea si
valorificarea resurselor materiale refolosibile, utilizarea si circulatia
ambalajelor, dispozitii care au fost abrogate expres anterior formularii
exceptiei prin Ordonanta Guvernului nr. 33/1995 privind masuri pentru
colectarea, reciclarea si reintroducerea in circuitul productiv a deseurilor
refolosibile de orice fel, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 202 din 31 august 1995, aprobata prin Legea nr. 137 din 28 octombrie
1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 28
octombrie 1996. Avand in vedere ca dispozitiile criticate pentru
neconstitutionalitate au fost abrogate expres prin Ordonanta Guvernului nr.
33/1995, in cauza se pune problema inadmisibilitatii exceptiei de
neconstitutionalitate, in raport cu dispozitiile cuprinse in art. 23 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei". De altfel, in lumina prevederilor alin. (6) al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, instanta insasi ar fi trebuit sa
respinga, prin incheiere motivata, ca fiind inadmisibila, exceptia de
neconstitutionalitate, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala.
In consecinta, Curtea constata ca exceptia de neconstitutionalitate cu care
a fost sesizata este inadmisibila si urmeaza sa fie respinsa ca atare.
Curtea Constitutionala nu poate retine teza potrivit careia ar fi trebuit
sa procedeze la solutionarea pe fond a exceptiei ridicate, sub cuvant ca unele
dintre dispozitiile abrogate ale Decretului nr. 465/1979 au fost reluate in
Ordonanta Guvernului nr. 33/1995.
Este adevarat ca in jurisprudenta sa Curtea a admis ca se poate pronunta
asupra exceptiilor de neconstitutionalitate care priveau texte de lege care,
ulterior ridicarii exceptiei, au fost modificate. Astfel, prin Decizia Plenului
Curtii Constitutionale nr. III din 31 octombrie 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, s-a stabilit ca
"In cazul in care, dupa invocarea unei exceptii de neconstitutionalitate
in fata instantelor judecatoresti, prevederea supusa controlului a fost
modificata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii
prevederii legale, in noua sa redactare, numai daca solutia legislativa din
legea sau ordonanta modificata este, in principiu, aceeasi cu cea dinaintea
modificarii". Aceasta solutie de principiu a fost mentinuta si prin
Decizia nr. 7 din 24 ianuarie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 94 din 9 mai 1996, precum si prin Decizia nr. 47 din 23 martie
1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 9 iunie
1999.
Curtea constata insa ca aceasta solutie nu se poate aplica si in cazurile
in care dispozitiile criticate pentru neconstitutionalitate au fost abrogate
expres, intrucat examinarea in acest caz a constitutionalitatii dispozitiilor
noi cuprinse in actul normativ abrogator, chiar daca acestea ar prezenta unele
asemanari cu cele abrogate, ar echivala cu ridicarea din oficiu de catre Curtea
Constitutionala a exceptiei de neconstitutionalitate cu privire la alte texte
decat cele criticate de autorul exceptiei, ceea ce este contrar prevederilor
art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr.
47/1992, republicata, din care rezulta ca exceptiile de neconstitutionalitate
pot fi ridicate numai in fata instantelor judecatoresti si numai de catre parti
sau, din oficiu, de catre instanta de judecata.
De asemenea, solutia inadmisibilitatii exceptiei de neconstitutionalitate
se intemeiaza si pe prevederile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, care nu permit Curtii Constitutionale sa se pronunte asupra
modului de interpretare si aplicare a legii. Or, problema stabilirii corecte a
temeiului juridic al cererii de chemare in judecata fiind o problema de
interpretare si aplicare a legii, revine instantei de judecata, iar nu Curtii
Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 25 alin. 1 lit. d) si ale art. 37 alin. 1 lit. d) din Decretul nr.
465/1979, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vilmar" - S.A.
din Ramnicu Valcea in Dosarul nr. 5.072/Com/1999 al Curtii de Apel Timisoara -
Sectia contencios administrativ si comercial.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 iunie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu