DECIZIE Nr.
1077 din 14 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (3) din Legea serviciilor
comunitare de utilitati publice nr. 51/2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 755 din 10 noiembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (3) din Legea serviciilor
comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, excepţie ridicată de Tribunalul
Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal, din oficiu, în
Dosarul nr. 45.194/3/2007.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 13 februarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 45.194/3/2007, Tribunalul
Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51
alin. (3) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, excepţie ridicată din oficiu de această
instanţă de judecată.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi
fiscal susţine, în esenţă, că textul de lege criticat, care prevede că este de
competenţa instanţelor de contencios administrativ soluţionarea litigiilor
patrimoniale şi nepatrimoniale legate de încheierea şi executarea contractelor
reglementate de Legea nr. 51/2006, precum şi a celor izvorâte din neplata
contravalorii serviciilor furnizate/prestate, este contrar prevederilor art.
52, art. 73 alin. (3) lit. k) şi art. 126 alin. (6) din Constituţie. In acest
sens, arată că, potrivit art. 36 alin. (1) din Legea nr. 51/2006, raporturile
juridice dintre operatorii şi utilizatorii serviciilor de utilităţi publice
sunt raporturi juridice de natură contractuală şi sunt supuse normelor de drept
privat. Or, cum prin efectul prevederilor art. 51 alin. (3) din aceeaşi lege,
aceste litigii revin competenţei instanţei de contencios administrativ, se
încalcă astfel dispoziţiile constituţionale potrivit cărora instanţele
specializate în materia contenciosului administrativ, constituite prin lege, au
competenţa să cenzureze litigiile vizând actele administrative întocmite de
autorităţile publice, acte vătămătoare pentru drepturile ori interesele unei
persoane.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului, menţionând
că dispoziţiile de lege criticate au fost modificate ulterior ridicării
excepţiei prin art. I pct. 51
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/2008, iar soluţia legislativă
criticată a fost înlăturată, consideră că excepţia de neconstituţionalitate a
devenit inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 51 alin. (3) din Legea serviciilor comunitare de
utilităţi publice nr. 51/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din 21
martie 2006, dispoziţii potrivit cărora: „Soluţionarea litigiilor
patrimoniale şi nepatrimoniale legate de încheierea, executarea contractelor
reglementate de prezenta lege, precum şi a celor izvorâte din neplata
contravalorii serviciilor furnizate/prestate este de competenţa instanţelor de
contencios administrativ şi se face, cu precădere, în procedură de urgenţă."
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal consideră că acest text de lege este contrar
următoarelor prevederi din Constituţie: art. 52 privind dreptul persoanei
vătămate de o autoritate publică, art. 73 alin. (3) lit. k) potrivit căruia
contenciosul administrativ este de domeniul legii organice şi art. 126 alin.
(6) care interzice înfiinţarea de instanţe extrordinare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională reţine că, ulterior sesizării sale, textul de lege criticat a
fost modificat prin art. I pct.
51 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 145 din 26 februarie 2008, în sensul că „Soluţionarea
litigiilor contractuale dintre operator şi utilizator, inclusiv a celor
izvorâte din neplata contravalorii serviciilor furnizate/prestate, se
realizează de instanţele competente potrivit legii şi se judecă în procedură de
urgenţă. Cererea se introduce la instanţele de judecată în a căror competenţă
teritorială se află domiciliul/sediul utilizatorului". Astfel, Curtea
constată că prin noua formulare dată acestui text de lege se îndepărtează
motivele de neconstituţionalitate invocate de instanţa de judecată, astfel că
excepţia de neconstituţionalitate rămâne fără obiect, urmând a fi respinsă ca
devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (3) din Legea serviciilor
comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, excepţie ridicată de Tribunalul
Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal, din oficiu, în
Dosarul nr. 45.194/3/2007.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman