DECIZIE Nr.
1028 din 7 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 214 1-214 3 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 748 din 5 noiembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Alin Dacian Ionaş în Dosarul nr.
3.000/30/2008 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios
administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă,
deoarece dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate expres prin Ordonanţa
de urgentă a Guvernului nr. 50/2008.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 10 iunie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.000/30/2008, Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Alin Dacian Ionaş în dosarul cu numărul de mai sus, având ca obiect
soluţionarea unei cereri privind obligaţia de a face.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege
criticate sunt neconstituţionale,
deoarece taxa de primă înmatriculare a autovehiculelor pe care o instituie contravine
normelor comunitare în materie.
Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi-a exprimat opinia în
sensul că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât de la 1 iulie
2008 a intrat în vigoare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, iar,
potrivit art. 14 alin. (2) din acest act normativ, dispoziţiile art. 2141-2143
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal'au fost abrogate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003. Aceste
dispoziţii, care formau capitolul II1 - „Taxe speciale pentru autoturisme şi
autovehicule", au fost introduse prin Legea
nr. 343/2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 662 din 1 august 2006.
Prin art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe
poluare pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 327 din 25 aprilie
2008, ordonanţă ce a intrat în vigoare la 1 iulie 2008, dispoziţiile art. 2141-2143 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal au fost abrogate în mod expres.
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 20 referitoare la tratatele internaţionale
privind drepturile omului şi ale art. 148 alin. (2) privind integrarea în
Uniunea Europeană.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Dispoziţiile criticate din Codul fiscal au fost
abrogate expres între data sesizării Curţii Constituţionale prin Incheierea
Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ din 10
iunie 2008 şi data pronunţării Curţii Constituţionale asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Având în vedere acestea şi ţinând cont de dispoziţiile
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora Curtea se pronunţă
numai asupra unor dispoziţii din legi sau ordonanţe „în
vigoare", excepţia de neconstituţionalitate a
devenit inadmisibilă potrivit art. 29 alin. (6) din aceeaşi lege.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Alin Dacian Ionaş în Dosarul nr.
3.000/30/2008 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios
administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean