DECIZIE Nr. 101 din 29 iunie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata si modificata prin Legea
nr. 12/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 357 din 28 iulie 1999

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri
pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata si
modificata prin Legea nr. 12/1995.
La apelul nominal se constata lipsa partilor Societatea Comerciala
"Decoratex" - S.A. din Gheorgheni si Directia generala a finantelor
publice si controlului financiar de stat Harghita, pentru care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece textul
de lege criticat a mai fost examinat de Curtea Constitutionala si s-a statuat,
prin deciziile pronuntate, ca prevederile art. IV din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994 sunt constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 martie 1999 Judecatoria Gheorgheni a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV
pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata si modificata prin Legea
nr. 12/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Decoratex" -
S.A. din Gheorgheni intr-o cauza civila, avand ca obiect solutionarea plangerii
formulate de autoarea exceptiei impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei,
intocmit de Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de
stat Harghita.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile criticate sunt
neconstitutionale pentru urmatoarele motive:
1. Stabilirea unor termene exprese pentru repatrierea valutei, fara nici o
detaliere a procedurilor in situatii speciale, constituie o ingerinta a
statului care, prin organele sale, incalca prevederile art. 41, 134 si 135 din
Constitutie.
2. Amenzile contraventionale ce urmeaza a fi aplicate la situatii de
nerepatriere a valutei, stabilite la art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994, sunt excesive si chiar abuzive, incalcand principiul
constitutional al proportionalitatii, enuntat la art. 49 alin. (2) din
Constitutie, si al obligatiei statului de a asigura libertatea comertului,
regasit in titlul IV "Economia si finantele publice".
3. Organul de control financiar a aplicat sanctiunea contraventionala in
baza art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, coroborat cu pct. 3 alin.
3 din acelasi act normativ, cu pct. 1 si pct. 2 alin. 3 ale Normelor N.R.V. - 4
din Regulamentul nr. 3/1997 al Bancii Nationale a Romaniei, cu incalcarea
vadita a prevederilor acestei legi, a art. 53 pct. 1 lit. c) din Codul penal si
a prevederilor art. 3 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca prevederile legale
criticate nu contravin dispozitiilor art. 41, 134 si 135 din Constitutie, iar
in legatura cu art. 49 alin. (2) din legea fundamentala, acesta nu este
aplicabil in cauza, astfel incat exceptia ridicata este neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
solutioneze exceptia ridicata.
Din examinarea incheierii de sesizare, precum si a sustinerilor formulate
de autoarea exceptiei rezulta ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata are
ca obiect art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 referitoare la
masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata
si modificata prin Legea nr. 12/1995, cu urmatorul cuprins:
Art. IV. - 7. "In cazul constatarii nerespectarii termenelor
mentionate la pct. 3, 5 si 6, precum si a celor mentionate in autorizatia
Bancii Nationale a Romaniei eliberata conform pct. 4, privind repatrierea
incasarilor in valuta, se vor aplica urmatoarele amenzi contraventionale
reprezentand:
- 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de
pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri
intre 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna
calendaristica care depaseste primele 60 de zile de intarziere.
In toate situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in
termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile
stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificata prin
prezenta ordonanta, se majoreaza cu 50% ."
Acest text a mai fost supus controlului de constitutionalitate si in
cauzele solutionate prin deciziile nr. 157 si nr. 161 din 10 noiembrie 1998,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 11 ianuarie
1999, si prin Decizia nr. 186 din 17 decembrie 1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 52 din 5 februarie 1999, decizii prin care
Curtea Constitutionala, cu majoritate de voturi, a statuat ca prevederile art.
IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata si modificata prin Legea nr.
12/1995, sunt constitutionale.
Astfel, in legatura cu sustinerile potrivit carora textul criticat
contravine dispozitiilor de principiu ale art. 41 si 135 din Constitutie,
Curtea Constitutionala a statuat ca obligatia de repatriere a valutei nu este
contrara prevederilor constitutionale mentionate, intrucat garantarea prin
Constitutie a proprietatii nu justifica, intr-o interpretare sistematica a
normelor acesteia, utilizarea bunurilor proprietate privata, indiferent de
natura lor, cu incalcarea prevederilor legale privind protectia unui interes
national, astfel cum este cel al asigurarii disponibilitatilor valutare
necesare achitarii obligatiilor externe de plata ale economiei. In acest sens
este si Decizia Curtii Constitutionale nr. 64 din 14 aprilie 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 220 din 16 iunie 1998.
Sustinerea potrivit careia textul criticat contravine principiului
libertatii comertului, consacrat in art. 134 din Constitutie, a mai fost
analizata de Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 15 din 28 ianuarie 1997 si
prin Decizia nr. 149 din 3 iunie 1997, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 251 din 24 septembrie 1997, retinandu-se ca, in
contextul art. 134 din Constitutie, obligatia de repatriere a valutei nu este
contrara economiei de piata si libertatii comertului, ci corespunde indatoririi
stabilite de a asigura protejarea intereselor nationale in activitatea
economica si financiara.
Autoarea exceptiei critica totodata textul art. IV, deoarece contravine
principiului proportionalitatii enuntat la art. 49 alin. (2) din Constitutie.
Curtea Constitutionala a retinut insa prin Decizia nr. 186 din 17 decembrie
1998 ca acest principiu nu este aplicabil in cauza, intrucat prevederile
constitutionale mentionate se refera la exercitiul unor drepturi si libertati
fundamentale, care pot fi restranse numai in conditiile legii. Or, nici unul
din aceste drepturi si libertati fundamentale cuprinse in titlul II, cap. 2 din
Constitutie nu a fost invocat in sustinerea exceptiei.
Nici critica, potrivit careia sanctiunea contraventionala reglementata in
art. IV pct. 7 depaseste maximul amenzii penale prevazute la art. 53 pct. 1
lit. c) din Codul penal pentru infractiuni, precum si maximul amenzii
contraventionale prevazut la art. 3 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor, nu este intemeiata. Prin Decizia Plenului Curtii
Constitutionale nr. 9 din 24 ianuarie 1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 27 din 7 februarie 1995, s-a stabilit ca, in ceea ce
priveste modificarea, prin art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
a sistemului de amenzi din sume fixe in cote procentuale, nu exista nici o
interdictie constitutionala care sa limiteze libertatea de optiune a
legiuitorului. Art. 53 pct. 1 lit. c) din Codul penal se aplica exclusiv pentru
infractiuni, iar art. 3 din Legea nr. 32/1968, invocat in sustinerea
neconstitutionalitatii textului criticat, care prevede obligativitatea
stabilirii unor sume maxime ale amenzii, se refera numai la contraventiile reglementate
prin hotarari ale Guvernului sau prin acte normative ale autoritatilor publice
locale. Contraventiile prevazute la art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994 nu intra in aceste categorii, ci fac parte din sfera contraventiilor
reglementate prin lege, ele avand deci un temei legal diferit de cel al
contraventiilor din prima categorie.
Deciziile mentionate, prin care Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat
asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994, si mentin valabilitatea si in cauza de fata, intrucat
nu au intervenit elemente noi care sa justifice modificarea jurisprudentei
Curtii.
Este insa de observat ca Legea nr. 76 din 17 iulie 1992 privind masuri
pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul
platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului
financiar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 28
iulie 1992, la care face referire alineatul ultim din pct. 7 al art. IV din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, a fost abrogata in intregime prin art. 11
lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10 din 13 aprilie 1997 cu
privire la diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 22 aprilie 1997,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 151/1997, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 172 din 28 iulie 1997. Dispozitiile din acest act
normativ, referitoare la sanctiuni nu au mai fost preluate in noul act
normativ. Drept urmare, in cazul depasirii termenului prevazut la alin. 3 al
pct. 7 al art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu se vor mai putea
aplica sanctiunile reglementate de Legea nr. 76/1992 cu o majorare de 50%,
aceasta fiind abrogata.
Autoarea exceptiei de neconstitutionalitate nu se refera expres la acest
aspect, ci la intregul punct 7, inclusiv la ultimul alineat, care stabileste o
sanctiune prevazuta de un text abrogat. Or, un text de lege care face trimitere
la o norma ce nu mai este in vigoare este si el, evident, implicit, abrogat.
Aceasta nu este insa o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a
legii in timp, a carei rezolvare revine instantei judecatoresti sesizate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata si modificata prin Legea
nr. 12/1995, ridicata de Societatea Comerciala "Decoratex" - S.A. din
Gheorgheni in Dosarul nr. 1.485/1998 al Judecatoriei Gheorgheni.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 iunie 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta