DECIZIE Nr. 100 din 29 iunie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 lit.
d) si ale art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 357 din 28 iulie 1999
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 19 lit. d) si ale art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "TVS" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr.
414/CA/1999 al Curtii de Apel Oradea.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, pentru care procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila, in
privinta dispozitiilor art. 19 lit. d) din Legea nr. 94/1992, si ca nefondata,
in privinta dispozitiilor art. 77 alin. (3) din aceeasi lege.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 martie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 414/CA/1999,
Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 lit. d) si ale art. 77 alin. (3)
din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "TVS" - S.R.L. din
Oradea intr-o cauza avand ca obiect actiunea in contencios administrativ,
introdusa de autoarea exceptiei, prin care s-a solicitat anularea actelor
administrative jurisdictionale pronuntate de Colegiul jurisdictional al Camerei
de Conturi a judetului Bihor si de Sectia jurisdictionala a Curtii de Conturi a
Romaniei.
In motivarea exceptiei se arata ca, potrivit prevederilor art. 139 alin.
(1) din Constitutie, Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de
formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale
statului si ale sectorului public si nu asupra societatilor comerciale cu capital
privat. Pentru acest motiv prevederile art. 19 lit. d) sunt neconstitutionale.
Exprimandu-si opinia, Curtea de Apel Oradea considera, la randul sau, ca
prevederile art. 19 lit. d) din Legea nr. 94/1992 sunt neconstitutionale,
intrucat vin in contradictie cu dispozitiile art. 139 alin. (1) din
Constitutie. Instanta conchide ca: "Prin extinderea competentei Curtii de
Conturi de a verifica si stabili obligatii fiscale neachitate in sarcina
contribuabililor, peste competenta prevazuta in Constitutie, s-a ajuns ca in
aceeasi materie, si anume in modul de executare a creantelor bugetare, sa
existe doua organe distincte: Curtea de Conturi si organele fiscale ale
Ministerului Finantelor, cu proceduri diferite in aceeasi materie, iar Curtea
de Conturi sa se transforme in organ fiscal privind executarea creantelor
bugetare, cu incalcarea art. 139 din Constitutie."
Totodata Curtea de Apel Oradea, pentru aceleasi ratiuni, extinde exceptia
de neconstitutionalitate si asupra prevederilor art. 77 alin. (3) din Legea nr.
94/1992, ridicand deci, din oficiu, exceptia privitoare la acest text legal.
In temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere Guvernul apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este intemeiata cu privire la dispozitiile art.
19 lit. d) si neintemeiata cu privire la dispozitiile art. 77 alin. (3) din
Legea nr. 94/1992. "In nici un caz - se arata in punctul de vedere al
Guvernului -, asupra persoanelor juridice de drept privat, prevazute la art. 19
lit. d) din legea mentionata, nu se pot indeplini obiectivele controlului
Curtii de Conturi de a urmari aplicarea principiilor de economicitate,
eficacitate si eficienta in gestionarea mijloacelor materiale si banesti,
obiective stabilite prin art. 16 alin. (2) din aceeasi lege, fara a se incalca
prevederile art. 139 alin. (1) din Constitutie."
Presedintii Camerei Deputatilor si Senatului nu au comunicat punctele de
vedere solicitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere comunicat, sustinerile
procurorului, raportul judecatorului-raportor si dispozitiile legale atacate,
raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 19 lit. d) si ale art.
77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992, care au urmatorul cuprins:
- Art. 19: "Curtea de Conturi poate hotari efectuarea de controale si
la alte persoane juridice decat cele mentionate la art. 18, care: [...]
d) nu isi indeplinesc obligatiile financiare catre stat, unitatile
administrativ-teritoriale si institutiile publice;"
- Art. 77 alin. (3): "In cazul in care abaterea cu caracter financiar
consta in neindeplinirea de catre o persoana juridica din cele prevazute de
art. 18 si art. 19 a obligatiilor financiare catre stat, unitatile
administrativ-teritoriale sau institutiile publice, colegiul jurisdictional
dispune si virarea sumelor datorate de aceasta, inclusiv a dobanzilor si
majorarilor de intarziere datorate."
1. Exceptia, astfel cum a fost ridicata, este lovita de o cauza de
inadmisibilitate, continuta in dispozitiile alin. (3) ale art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata. Aceste dispozitii prevad ca nu pot face obiectul
exceptiei prevederile legale a caror neconstitutionalitate a fost stabilita
printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale. In activitatea sa
jurisdictionala Curtea Constitutionala a admis exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 lit. d) din Legea nr. 94/1992,
constatand ca sunt neconstitutionale (Decizia nr. 28 din 23 februarie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 26 aprilie
1999).
Curtea urmeaza sa respinga, pe acest temei, exceptia ridicata. Este de
remarcat insa ca exceptia a devenit inadmisibila, aflandu-se pe rolul Curtii
Constitutionale, intrucat decizia mentionata anterior nu era publicata la 15
martie 1999, data pronuntarii incheierii de sesizare de catre instanta de
judecata.
2. In ceea ce priveste constitutionalitatea prevederilor art. 77 alin. (3)
din Legea nr. 94/1992 Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 185 din 17
decembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 52
din 5 februarie 1999. Prin aceasta decizie, respingandu-se exceptia de
neconstitutionalitate, s-au retinut, in esenta, urmatoarele: art. 77 alin. (3)
din Legea nr. 94/1992 cuprinde norme de procedura jurisdictionala referitoare
la incalcarea legii fiscale si de executare a titlului de creanta al statului
intocmit de organul de specialitate sau de persoanele imputernicite potrivit
legii, norme ce au la baza prevederile constitutionale ale art. 139 alin. (2),
ale art. 45 din Legea nr. 94/1992, precum si normele de drept material cuprinse
in Legea nr. 69/1993 si in Legea nr. 27/1994. Dispozitiile art. 77 alin. (3)
din Legea nr. 94/1992 nu infrang prevederile art. 138 alin. (1) din
Constitutie, potrivit carora "Impozitele, taxele si orice alte venituri
ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se
stabilesc numai prin lege".
Cele statuate prin decizia mentionata subzista si in cauza de fata,
deoarece nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c), al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 19 lit. d) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii de Conturi, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "TVS" -
S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 414/CA/1999 al Curtii de Apel Oradea.
Respinge ca neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992, ridicata, din oficiu, de Curtea de
Apel Oradea, in acelasi dosar.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 iunie 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu