DECIZIE Nr. 10
din 12 ianuarie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 48 din Legea fondului funciar nr.
18/1991
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 116 din 22 februarie 2010
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 48 din Legea fondului funciar
nr. 18/1991, excepţie ridicată de Johanna Sinka în Dosarul nr.
8.190/325/2009 al Judecătoriei Timişoara.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată. In acest sens, invocă
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 27 mai 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 8.190/325/2009, Judecătoria Timişoara a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 48 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, excepţie
ridicată de Johanna Sinka într-o cauză civilă având ca obiect
fond funciar.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
consideră că textul de lege criticat contravine dispoziţiilor
constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în
drepturi, art. 44 alin. (2) referitoare la dreptul de proprietate privată
şi art. 46 privind dreptul la moştenire, în măsura în care nu
permit reconstituirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor
în favoarea cetăţenilor străini, moştenitori legali ai unor
foşti cetăţeni români.
Judecătoria Timişoara şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile
legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit prevederilor art. 146 lit.
d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2 din
Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 48 din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5
ianuarie 1998, text de lege care are următorul conţinut: „Cetăţenii
români cu domiciliul în străinătate, precum şi foştii
cetăţeni români care şi-au redobândit cetăţenia
română, indiferent dacă şi-au stabilit sau nu domiciliul în
ţară, pot face cerere de reconstituire a dreptului de proprietate
pentru suprafeţele de terenuri agricole sau terenuri cu destinaţie
forestieră, prevăzute la art. 45, care le-au aparţinut în
proprietate, dar numai până la limita prevăzută la art. 3 lit.
h) din Legea nr. 187/1945, de familie, pentru terenurile agricole, şi nu
mai mult de 30 ha de familie, pentru terenurile cu destinaţie
forestieră, în termenul, cu procedura şi în condiţiile
prevăzute la art. 9 alin. (3)-(9)."
Autorul excepţiei susţine
neconstituţionalitatea reglementării criticate din perspectiva
contrarietăţii cu dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi (2)
privind egalitatea în drepturi, art. 44 alin. (2) referitoare la dreptul de
proprietate privată şi art. 46 privind dreptul la moştenire, din
Legea fundamentală.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că prevederile art. 48 din Legea fondului funciar nr.
18/1991 au mai făcut obiectul controlului de constituţionalitate
prin raportare la aceleaşi dispoziţii din Constituţie
şi cu motivări asemănătoare, prilej cu care Curtea a constatat
că acest text de lege este constituţional.
Astfel, prin Decizia nr. 1.011 din 7 octombrie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 2
decembrie 2008, Curtea a constatat că prevederile Legii nr. 18/1991 au ca
scop reconstituirea dreptului de proprietate sau constituirea acestuia în
favoarea foştilor cooperatori, a moştenitorilor acestora şi a
altor persoane care la data intrării în vigoare a legii nu aveau calitatea
de proprietari, asupra terenurilor ce constituie fondul funciar al României.
Având în vedere obiectul de reglementare al legii -
proprietatea funciară - şi scopul declarat al acesteia - retrocedarea
către foştii proprietari sau moştenitorii acestora a dreptului
de proprietate asupra terenurilor preluate de cooperativele agricole de producţie
sau de către stat -, reglementarea condiţiilor în care operează
această retrocedare, inclusiv sub aspectul persoanelor
îndreptăţite, constituie opţiunea legiuitorului, astfel încât
este pe deplin constituţională condiţionarea exercitării
dreptului de a formula cerere de reconstituire a dreptului de proprietate
asupra terenurilor de calitatea de cetăţean român.
De asemenea, Curtea a constatat că prevederile
art. 44 alin. (2) teza a doua din Constituţie, deşi nu mai
prevăd in terminis interdicţia dobândirii dreptului de proprietate
asupra terenurilor de către cetăţenii străini şi
apatrizi, nu o înlătură, ci doar precizează cazurile şi
condiţiile în care aceştia pot dobândi un asemenea drept, restrângând
astfel sfera de aplicare a acestei incapacităţi speciale. Potrivit
Constituţiei revizuite, una dintre modalităţile de dobândire a
dreptului de proprietate asupra terenurilor este şi moştenirea
legală, ceea ce presupune că moştenitorii pot dobândi după
anul 2003 terenuri în condiţiile dreptului comun (art. 650 din Codul civil
şi următoarele), Legea nr. 18/1991, republicată, fiind o lege
specială ce are ca destinatari doar pe cetăţenii români.
Soluţia pronunţată în decizia anterior
menţionată, precum şi considerentele ce au stat la baza acesteia
îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză, întrucât nu
au fost aduse elemente noi, de natură a determina o reconsiderare a
jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 48 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, excepţie
ridicată de Johanna Sinka în Dosarul nr. 8.190/325/2009 al
Judecătoriei Timişoara.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 12 ianuarie 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora