CONTRACT
COLECTIV DE MUNCA Nr. 53796/10 din 23 mai 2001
la nivelul grupului de unitati din industria chimica si petrochimica pentru
perioada 2001 - 2006
ACT EMIS DE: FEDERATIA PATRONALA DIN RAMURA INDUSTRIEI CHIMICE
SI

PETROCHIMICE FEPACHIM
FEDERATIA NATIONALA A SINDICATELOR DIN CHIMIE - PETROCHIMIE
LAZAR EDELEANU
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL, Partea a V-a, Nr. 3 din 6 iunie
2001
Incheiat in anul 2001, conform art. 10 si art. 11 din Legea nr. 130/1996,
republicata, semnat de parti la 23 mai 2001 si inregistrat la Ministerul Muncii
si Solidaritatii Sociale cu nr. 53.796/10/23.05.2001
PARTILE CONTRACTANTE
A. Federatia Patronala din Ramura Industriei Chimice si Petrochimice
FEPACHIM, avand personalitate juridica dobandita prin Sentinta civila nr. 3/9
martie 1992, cu sediul in Bucuresti, Splaiul Independentei nr. 202 A, sectorul
6, este reprezentativa conform prevederilor art. 15, lit. b) din Legea nr. 130/1996
(republicata).
FEPACHIM este reprezentata la incheierea acestui contract de comisia
mentionata in protocoalele de incepere si de incheiere a negocierilor, acte ce
fac parte integranta din prezentul contract colectiv de munca.
B. Federatia Nationala a Sindicatelor din Chimie - Petrochimie LAZAR
EDELEANU are sediul in Ploiesti, Bd. Republicii nr. 2 si personalitate juridica
legal dobandita prin Sentinta civila nr. 147/30 mai 1990, modificata si
completata prin Sentinta civila nr. 219/14 noiembrie 1991 a Judecatoriei
Ploiesti si Sentinta civila nr. 230/22 ianuarie 1991 a Tribunalului Judetean
Prahova.
Federatia Sindicala LAZAR EDELEANU este reprezentativa conform prevederilor
art. 18, alin. (1) din Legea nr. 130/1996 (republicata), reprezentativitate
obtinuta prin Sentinta civila nr. 28R/17 august 1999 in dosarul 14R/1999 si
este reprezentata la negocierea prezentului contract colectiv de munca de
comisia mentionata in protocoalele de incepere si incheiere a negocierilor.
Prezentul contract colectiv de munca s-a incheiat avandu-se in vedere
dispozitiile art. 1, alin. (1), (2), (4), (7), (8) si (13) din Legea nr.
130/1996 (republicata) si produce efecte in unitatile prevazute la Anexa nr. 1
a acestui contract colectiv de munca.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Partile contractante recunosc si accepta pe deplin ca sunt egale si libere
in negocierea prezentului contract colectiv de munca si se obliga sa respecte
in totalitate prevederile acestuia, avand cunostinta de faptul ca o data
incheiat si inregistrat potrivit art. 7, alin. (2) din Legea nr. 130/1996,
republicata, acest contract devine legea partilor.
Art. 2
(1) Contractul colectiv de munca la nivelul grupului de unitati din
industria chimica si petrochimica prevazute in Anexa nr. 1 cuprinde drepturile
si obligatiile patronilor si ale salariatilor cu privire la conditiile generale
de munca, salarizare si alte drepturi salariale.
(2) In ceea ce priveste conditiile specifice de munca, determinate conform
legii, drepturile si obligatiile patronilor se vor stabili prin contracte
colective de munca la nivel de unitati.
(3) Prezentul contract colectiv de munca se incheie pe o durata de 5 ani.
(4) Salariul minim va fi negociat anual, de regula la inceputul anului.
Art. 3
(1) Prevederile prezentului contract colectiv de munca au un caracter
minimal, el constituind izvor de drept pentru contractele colective la nivel de
unitate, unde drepturile si obligatiile partilor se vor stabili avandu-se in
vedere conditiile specifice existente, fara a se putea negocia drepturi
inferioare celor stabilite in prezentul contract.
(2) Partile convin ca, potrivit art. 2, alin. (2) din Legea nr. 130/1996,
din contractele colective de munca sa faca parte si acordurile prin care se
solutioneaza conflicte colective de munca.
Art. 4
Modificarea, suspendarea si incetarea contractului colectiv de munca au loc
doar potrivit prevederilor exprese ale legii sau prin acordul partilor.
Art. 5
(1) Interpretarea clauzelor contractului colectiv de munca se face prin
consens.
(2) Daca nu se realizeaza consensul, interpretarea va urma regimul juridic
prevazut de art. 977 - 985 Cod civil, iar daca nici dupa aceasta nu s-a ajuns
la o solutie corespunzatoare, interpretarea se va realiza in intelesul mai
favorabil salariatilor.
Art. 6
Daca prin reglementari sau acorduri anterioare au fost prevazute drepturi
mai mari pentru salariati, acestea se vor aplica in conditiile prevederilor
Legii nr. 130/1996.
Art. 7
Publicitatea prezentului contract colectiv de munca se va realiza in
conditiile legii, iar acolo unde partile vor considera necesar, se va asigura
afisarea contractului in locurile indicate de organizatiile sindicale.
Art. 8
Reprezentantii patronilor sunt de acord sa permita si sa faciliteze
reprezentantilor federatiei verificarea modului in care sunt respectate
drepturile salariatilor prevazute in contractele colective de munca la
societatile comerciale prevazute in Anexa nr. 1.
Art. 9
(1) In situatia in care, in privinta drepturilor ce decurg din prezentul
contract colectiv de munca, intervin reglementari legale mai favorabile,
acestea vor face parte de drept din contract.
(2) Partile se obliga ca in perioada de aplicare a prezentului contract
colectiv de munca sa nu promoveze si sa nu sustina proiecte de acte normative a
caror adoptare ar duce la diminuarea drepturilor stabilite prin negocieri.
(3) In cazul in care, din motive obiective, au fost incheiate in unele
societati comerciale contracte colective de munca inaintea negocierii
prezentului contract colectiv de munca, acestea se vor adapta clauzelor
negociate in prezentul contract, acolo unde prevederile minimale ale acestuia
nu au fost atinse.
Art. 10
Pentru rezolvarea problemelor ce apar in aplicarea prezentului contract si
pentru eliminarea pe cale amiabila, pe cat este posibil, a conflictelor
colective de munca sau a litigiilor de munca, partile convin instituirea unei
comisii paritare a carei componenta este cuprinsa in Anexa nr. 2 la prezentul
contract.
Art. 11
Daca cu cel putin 60 de zile inainte de expirarea termenului pentru care a
fost incheiat partile nu isi exprima in scris dorinta de negociere a clauzelor
prezentului contract, acesta se va prelungi cu o perioada egala cu perioada
pentru care a fost incheiat.
CAP. 2
Incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului
individual de munca
Art. 12
(1) Angajarea oricarei persoane se realizeaza prin incheierea contractului
individual de munca, conform legii si prevederilor prezentului contract
colectiv de munca in care sunt stipulate concret drepturile si obligatiile
salariatilor.
(2) Incheierea contractului individual de munca se face in baza conditiilor
stabilite de lege, cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetateanului si
doar pe criteriul aptitudinilor si competentei profesionale.
(3) Verificarea aptitudinilor si a competentei profesionale se realizeaza
prin probe practice, teste, examen sau concurs, cu respectarea conditiilor
specifice de incadrare.
(4) Incadrarea in munca prin concurs este obligatorie in cazul existentei
mai multor solicitari de ocupare a postului vacant.
(5) Patronul se obliga sa aduca la cunostinta sindicatului si a salariatilor
posturile devenite vacante si conditiile de ocupare a lor prin afisare, presa
sau alte mijloace de comunicare.
Art. 13
(1) Angajarea, selectionarea si promovarea personalului sunt atribute
exclusive ale celui care angajeaza, potrivit prevederilor legii.
(2) Contractele individuale de munca se vor incheia pe durata
nedeterminata, fiind insa posibila si incheierea lor pe durata determinata, in
conditii obiective.
(3) Contractele individuale de munca vor cuprinde cel putin clauzele prevazute
in Anexa nr. 3 la prezentul contract, ele urmand sa fie incheiate in scris,
cate un exemplar pentru fiecare parte, prin grija celui care angajeaza.
(4) Contractele colective de munca negociate la nivelul societatilor
comerciale vor stabili modelul concret al contractului individual de munca,
adaptat conditiilor specifice de munca, cu respectarea datelor prevazute in
modelul din Anexa nr. 3.
Art. 14
(1) Contractul individual de munca se poate modifica, in ceea ce priveste
felul muncii, locul muncii si drepturile salariale prin acordul partilor sau
din initiativa uneia dintre parti, in cazurile prevazute de lege si de
prezentul contract colectiv de munca.
(2) Refuzul salariatului de a accepta o modificare a clauzelor referitoare
la felul muncii, locul muncii sau drepturile salariale nu da dreptul celui care
angajeaza de a proceda la desfacerea unilaterala a contractului individual de
munca pentru acest motiv.
(3) Delegarea si detasarea salariatilor se fac in conditiile prevazute de
lege, cu drepturile prevazute in prezentul contract.
Art. 15
(1) Promovarea in munca este atributul celui care angajeaza si se
realizeaza prin examen, concurs, proba practica, testare sau perioada de
incercare cu o durata de maximum 90 de zile.
(2) Promovarea prin concurs este obligatorie cand exista mai multe cereri
de participare la concurs.
(3) In cazul contestatiilor la examenul de concurs si promovare, acestea se
vor solutiona de o comisie mixta patronat-sindicat.
Art. 16
Contractul individual de munca se poate suspenda in ceea ce priveste
efectele sale prin acordul partilor sau in cazurile prevazute de lege in mod
expres.
Art. 17
(1) Incetarea contractului individual de munca poate avea loc doar in
conditiile prevazute expres de lege.
(2) In cazurile in care la desfacerea contractului de munca unitatea este
obligata, potrivit legii, sa acorde un preaviz, durata acestuia va fi de 30 de
zile lucratoare.
(3) In perioada preavizului, salariatii au dreptul sa absenteze patru ore
pe zi de la programul unitatii pentru a-si cauta un loc de munca, fara ca
aceasta sa afecteze salariul si celelalte drepturi.
(4) In cazul in care unei persoane i se desface contractul de munca fara sa
i se acorde preavizul prevazut la alineatul (2), aceasta are dreptul la o
indemnizatie egala cu salariul de baza pe o luna avut la data desfacerii
contractului de munca.
(5) Orele absentate se pot acorda si prin cumul.
Art. 18
(1) Contractul individual de munca nu poate fi desfacut din initiativa
celui care angajeaza in cazurile in care prin lege au fost prevazute astfel de
interdictii.
(2) Salariatilor care isi reiau activitatea dupa indeplinirea obligatiilor
militare sau a concediilor de maternitate, in termenul prevazut de lege, nu li
se va putea desface contractul de munca pentru motive neimputabile acestora
decat dupa trecerea unei perioade de un an de la reluarea activitatii, in cazul
in care posturile respective nu au fost restructurate.
Art. 19
(1) Partile convin ca la desfacerea contractului de munca din initiativa
societatii, pentru motive neimputabile salariatilor, sa se acorde acestora un
ajutor social de cel putin 3 (trei) salarii medii brute pe societate.
(2) La nivelul societatilor comerciale se vor stabili modalitatile concrete
de plata si numarul salariilor acordate.
(3) La cererea salariatului, sumele prevazute la alineatul 1 vor putea fi
platite si esalonat.
(4) Prevederile alineatului (1) sunt aplicabile atunci cand desfacerea
contractului de munca a intervenit din urmatoarele motive:
a) unitatea isi reduce personalul prin desfiintarea unor posturi de natura
celui ocupat de cel in cauza, ca urmare a reorganizarii;
b) unitatea isi inceteaza activitatea;
c) unitatea se muta in alta localitate si are posibilitatea sa isi asigure
pe plan local cadrele necesare;
d) unitatea se muta in alta localitate iar persoana incadrata nu accepta sa
o urmeze;
e) persoana nu corespunde, sub raport profesional, postului in care a fost
incadrata din motive neimputabile acesteia si nu i s-a oferit trecerea intr-o
munca corespunzatoare;
f) in postul ocupat de persoana incadrata in munca este reintegrat, pe baza
hotararilor organelor competente, cel care a detinut anterior acel post.
Art. 20
(1) Contractele individuale de munca nu pot contine clauze care sa
stabileasca drepturile la un nivel inferior celui stabilit prin contractele
colective de munca.
(2) Negocierile individuale anuale sunt obligatorii si ele vor urma
negocierii contractului colectiv de munca.
CAP. 3
Conditiile de munca, protectia muncii si P.S.I.
Art. 21
(1) Partile se obliga sa depuna eforturile necesare pentru
institutionalizarea unui sistem organizat, avand drept scop ameliorarea
continua a conditiilor de munca.
(2) Pana la realizarea obiectivului prevazut la alineatul precedent,
avandu-se in vedere reglementarile in vigoare in materie de legislatia
protectiei mediului si de legislatia protectiei muncii, partile vor institui
proceduri de consultare a reprezentantilor sindicali cu cei care angajeaza,
referitoare la orice masura ce ar urma sa fie luata pentru imbunatatirea
conditiilor de munca si pentru protectia mediului.
(3) La stabilirea masurilor vizand conditiile de munca, partile implicate
vor tine seama de urmatoarele principii de baza:
a) masurile preconizate sa vizeze mai intai ameliorarea reala a conditiilor
de munca si numai dupa aceea, daca acest lucru nu a fost posibil, sa se
procedeze la compensari banesti sau de alta natura;
b) masurile preconizate pentru ameliorarea conditiilor de munca si cele de
protectie a mediului trebuie realizate impreuna cu reprezentantii sindicali,
astfel incat acestia sa fie consultati si informati cu privire la aceste
masuri, incheindu-se in acest scop anexe speciale la contractele colective de
munca la nivel de societati comerciale.
(4) Pentru cointeresarea salariatilor la actiunile de diminuare a
factorilor care provoaca poluarea mediului inconjurator si, in special, a
noxelor, se vor acorda stimulente materiale in cazul gasirii unor solutii
eficiente de eliminare sau de limitare a cauzelor care determina poluarea.
Art. 22
(1) Organizarea activitatii prin stabilirea unei structuri organizatorice
rationale, repartizarea salariatilor pe locuri de munca cu precizarea
atributiilor si raspunderilor lor, elaborarea de norme de munca fundamentate
din punct de vedere tehnic, precum si exercitarea controlului asupra modului de
indeplinire a obligatiilor de serviciu de catre salariati sunt atribute de
competenta exclusiva a celor care angajeaza.
(2) Sindicatele au dreptul sa ceara expertizarea locurilor de munca pe
cheltuiala patronului.
Art. 23
(1) Patronul va asigura organizarea rationala a muncii pentru fiecare loc
de munca.
In acest scop se stabilesc sarcini si raspunderi sub forma de norme de
munca. Acestea pot fi norme de timp, norme de productie, norme de personal,
insotite de descrierea sferei de atributii si a zonei de deservire, menite sa
asigure utilizarea integrala si eficienta a timpului de lucru.
(2) Normele de munca aprobate de conducatorul unitatii, cu avizul
sindicatelor, vor fi facute cunoscute salariatilor cu cel putin 5 zile inainte
de aplicarea acestora, ele constituind totodata anexe la contractul colectiv de
munca din societatile comerciale.
Art. 24
(1) In toate situatiile in care normele de munca nu asigura un grad complet
de ocupare, conduc la solicitare excesiva sau, dupa caz, nu corespund
conditiilor pentru care au fost elaborate, se impune reexaminarea lor. Aceasta
poate fi ceruta atat de patronat, cat si de sindicate. In caz de divergenta in
ceea ce priveste calitatea normelor de munca, se va recurge la expertiza
tehnica stabilita de comun acord. Concluziile expertizei tehnice sunt
obligatorii pentru ambele parti.
(2) Reexaminarea normelor de munca nu va putea conduce la diminuarea
veniturilor salariatilor.
(3) Cheltuielile ocazionate de solutionarea divergentelor cu privire la
modificarea normelor de munca vor fi suportate de catre patroni pentru prima
solicitare a sindicatului.
(4) In cazul modificarii normelor se va proceda la aplicarea noilor norme
de munca dupa ce acest fapt va fi comunicat salariatilor cu cel putin 30 de
zile inainte de punerea lor in aplicare.
Art. 25
Patronul are obligatia sa asigure permanent conditiile tehnice si
organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de munca, iar salariatii
trebuie sa realizeze norma de munca sau, dupa caz, sarcinile ce decurg din
functia sau postul obtinut.
Art. 26
(1) Sarcinile de serviciu trebuie sa fie stabilite in limitele felului
muncii la care fiecare salariat s-a obligat la incheierea contractului
individual de munca.
(2) Pentru preintampinarea sau inlaturarea efectelor calamitatilor sau in
situatii de forta majora ce pot periclita sanatatea ori viata unor persoane,
fiecare salariat are obligatia, indiferent de functie sau postul pe care il
ocupa, sa execute orice lucrari si sa ia toate masurile necesare inlaturarii
situatiilor respective.
Art. 27
Formele de organizare a muncii si de salarizare vor fi stabilite, in
functie de specificul fiecarei societati comerciale, prin contractele colective
de munca ce se vor incheia la nivelul acestora.
Art. 28
(1) Locurile de munca se clasifica in locuri de munca normale si locuri de
munca cu conditii deosebite.
(2) Locurile de munca cu conditii deosebite sunt cele grele, periculoase,
nocive, penibile sau altele asemenea, stabilite in functie de specificul
societatilor comerciale prin contractele colective incheiate la nivelul
acestora.
Art. 29
(1) Pentru prestarea activitatii in locurile de munca cu conditii grele,
periculoase, penibile, salariatii vor beneficia, dupa caz, de sporuri la
salariul de baza, durata redusa a timpului de lucru, alimentatie de intarire a
rezistentei organismului, echipament de protectie si de lucru gratuit,
materiale igienico-sanitare, concedii suplimentare, toate acestea urmand sa fie
prevazute in contractele colective la nivel de societate comerciala, in functie
de specificul activitatii acesteia.
(2) Durata de reducere a varstei de pensionare prin influenta grupelor de
munca este cea prevazuta de legislatia in vigoare.
(3) In perioade cu temperaturi mai mari de 30 grade C se vor acorda pentru
salariatii care lucreaza in aceste medii minimum 1,5 litri apa minerala iar la
temperaturi de -20 grade C se va acorda ceai cald.
Art. 30
Salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii grele, periculoase,
nocive, penibile vor fi supusi in mod obligatoriu unui examen medical si
psihologic, efectuat de medici specializati, cel putin o data pe an, prin
contractele colective la nivel de unitate putandu-se stabili si termene mai
mici pentru anumite locuri de munca, cheltuielile aferente fiind suportate de angajator.
Art. 31
(1) In cazul in care conditiile de munca se normalizeaza, salariatii vor
beneficia de drepturile acordate pentru conditii de munca deosebite inca
maximum 90 de zile.
(2) In toate cazurile in care conditiile de munca s-au inrautatit,
determinand reclasificarea locurilor de munca, salariatii vor beneficia de
drepturile aferente noii clasificari incepand cu data schimbarii conditiilor de
munca, indiferent de momentul efectuarii reclasificarii de catre organele
competente.
Art. 32
In afara prevederilor legii protectiei muncii si a normelor generale
republicane si departamentale, care constituie clauze minimale si obligatorii,
in contractele colective la nivel de societati comerciale pot fi incluse si
alte clauze suplimentare, care sa conduca la evitarea oricaror accidente de
munca si a incalcarii normelor de protectie a muncii.
Art. 33
(1) Patronatul va lua toate masurile de protectie a muncii, de tehnica
securitatii muncii si de prevenire si stingere a incendiilor prevazute de
actele normative in vigoare, pentru asigurarea celor mai bune conditii de
munca, evitarea accidentelor si imbolnavirilor profesionale, iar salariatii se
obliga sa le respecte.
(2) Fondurile pentru protectia muncii se stabilesc potrivit legii, iar ele
vor putea fi folosite doar pentru realizarea masurilor de protectia muncii,
N.T.S., P.S.I., pentru asigurarea alimentatiei de intarire a organismului, a
materialelor igienico-sanitare si a altor activitati de aceeasi natura.
(3) Administratia va amenaja locurile de munca, anexele acestora si
grupurile sociale astfel incat sa fie asigurate si garantate sanatatea si
securitatea salariatilor.
Salariatii si administratia au obligatia de a mentine locurile de munca si
grupurile sociale intr-o stare de curatenie constanta.
Art. 34
(1) Partile sunt de acord ca nici o masura de protectie a muncii nu este
eficienta daca nu este cunoscuta si aplicata in mod constient de salariati.
(2) Patronatul va organiza si asigura, pe cheltuiala sa, cadrul
organizatoric pentru instruirea, testarea si perfectionarea salariatilor cu
privire la normele si instructiunile de protectia muncii si P.S.I.
(3) Instruirea salariatilor in legatura cu masurile de protectie a muncii
si P.S.I. va fi realizata prin personalul specializat in acest domeniu si prin
sefii locurilor de munca, iar programele de instruire se vor realiza cu
consultarea sindicatelor.
(4) Desfasurarea activitatii referitoare la protectia muncii se va realiza
potrivit legii protectiei muncii si normelor de detaliere a acesteia elaborate
de organele specializate ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 35
(1) La angajarea unui salariat sau la schimbarea locului de munca ori a
felului muncii, acesta va fi instruit si testat efectiv cu privire la riscurile
pe care le presupune noul sau loc de munca si la normele de protectie a muncii
pe care este obligat, in procesul muncii, sa le cunoasca si sa le respecte.
(2) In cazurile in care in procesul muncii intervin schimbari ce impun
aplicarea unor norme noi de protectie a muncii, salariatii vor fi instruiti in
conditiile prevazute la alineatul precedent.
Art. 36
(1) Partile se obliga sa respecte prevederile legale si pe cele cuprinse in
norme si normative referitoare la dotarea salariatilor cu mijloace de
protectie, materiale igienico-sanitare si echipamente de protectie si de lucru,
precum si la modul de utilizare a acestora, potrivit destinatiei pe care o au
si duratei de folosire legal stabilite.
(2) In cazul uzarii premature a echipamentului de protectie si de lucru,
datorita calitatii nesatisfacatoare a acestuia sau a unor interventii in
conditii deosebite, vor fi luate masuri de inlocuire a acestuia, costul fiind
suportat de societatea comerciala.
(3) Partile pot conveni prin contractele colective de munca la nivel de
unitate ca, acolo unde este cazul, patronatul sa ia masuri pentru spalarea,
denocivizarea si repararea echipamentului de protectie si de lucru.
(4) Salariatii au obligatia sa foloseasca echipamentul de protectie si de
lucru numai in timpul programului de lucru.
(5) In cazul deteriorarii echipamentului din culpa salariatului, societatea
comerciala va inlocui echipamentul deteriorat, recuperand contravaloarea
acestuia de la salariatul vinovat.
Art. 37
(1) In vederea mentinerii si imbunatatirii conditiilor de desfasurare a
activitatii, patronatul se obliga sa ia cel putin urmatoarele masuri:
a) amenajarea ergonomica a locurilor de munca;
b) asigurarea conditiilor de mediu (microclimat, zgomot, iluminare,
ventilatie, temperatura, aerisire, umiditate);
c) amenajarea anexelor sociale ale locurilor de munca (vestiare, grupuri
sanitare, bai, sali de repaus, cantine-restaurant);
d) diminuarea pana la eliminarea treptata a emisiilor poluante.
(2) Masurile concrete in sensul prevederilor alineatului (1) se stabilesc
prin contractele colective de munca la nivel de societate comerciala.
(3) Salariatii sunt obligati sa pastreze in bune conditiuni amenajarile
efectuate de patron, sa nu le deterioreze, descompleteze ori sa sustraga
componente ale acestora.
Incalcarea acestei obligatii antreneaza raspunderea materiala,
administrativa sau penala, dupa caz, a persoanelor vinovate si remedierea pe
cheltuiala acestora.
(4) In cazul in care persoana vinovata nu va putea fi stabilita, sumele
necesare remedierii vor fi recuperate de la intreg colectivul care beneficiaza
de aceste dotari.
Art. 38
(1) Patronatul se obliga ca la angajare si, ulterior, cel putin o data pe an,
sa organizeze examinarea medicala si psihologica a salariatilor in scopul de a
constata daca sunt apti pentru desfasurarea activitatii in postul pe care ar
urma sa il ocupe, sau pe care il ocupa, precum si pentru prevenirea
imbolnavirilor profesionale.
Examinarea medicala este gratuita si cheltuielile ocazionate de examinare
se suporta conform legii.
Modul concret de desfasurare a acestei examinari va fi stabilit de patronat
cu consultarea sindicatelor la nivelul societatilor comerciale.
(2) Salariatii sunt obligati sa se supuna examenelor medicale in conditiile
prevazute la alineatul (1).
(3) Refuzul salariatului de a se prezenta la examinarea medicala organizata
de patronat constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza potrivit Codului
muncii.
Art. 39
Oricare dintre partile contractante poate solicita consultarea medicilor de
medicina a muncii si a inspectorilor de protectie a muncii in cazul acordarii
concediilor suplimentare sau a modificarii duratei timpului de lucru.
Art. 40
(1) Partile vor asigura un regim de protectie speciala a muncii femeilor si
tinerilor in varsta de pana la 18 ani, cel putin la nivelul drepturilor
specifice reglementate de legislatia muncii si de prevederile acestui contract,
care se considera a fi minimale.
(2) In functie de specificul societatii comerciale, pentru aceste categorii
de personal pot fi stabilite, prin contractele colective de munca la nivel de
societate comerciala, alte drepturi specifice.
Art. 41
Patronatul nu va refuza angajarea sau, dupa caz, mentinerea in munca a
persoanelor handicapate in cazurile in care acestea sunt apte pentru
indeplinirea obligatiilor de serviciu aferente posturilor existente si in
conditiile expres stipulate de lege.
Art. 42
In cazul recomandarilor medicale, patronul va asigura trecerea salariatilor
in alte locuri de munca si, dupa caz, recalificarea acestora in functie de
posibilitatea fiecarei societati comerciale, aceste probleme fiind stabilite de
comun acord cu sindicatele.
Art. 43
Federatiile sindicale pot organiza si desfasura verificari privind
respectarea normelor si normativelor, precum si a prevederilor din contractele
colective de munca referitoare la protectia si securitatea muncii.
Art. 44
Membrii de sindicat si membrii familiilor acestora pot folosi bazele de
agrement si pe cele de turism si odihna care apartin societatii comerciale in
conditiile concrete pe care le vor stabili prin contractele colective de munca
incheiate la nivel de societati comerciale.
CAP. 4
Salarizarea si alte drepturi salariale
Art. 45
(1) Pentru munca prestata in conditiile prevazute in contractul individual
de munca fiecare salariat are dreptul la un salariu in bani, convenit la
incheierea contractului de munca.
(2) Salariul cuprinde salariul de baza, adaosurile si sporurile la acesta.
(3) Salariul de baza pentru salariatii beneficiari ai prezentului contract
va fi cel inregistrat la sfarsitul trimestrului anterior incheierii negocierii,
la care se aplica o crestere cu procentul rezultat din negocierea dintre
patronat si sindicat.
Negocierea procentului de crestere a salariului de baza se face anual, de
regula in luna ianuarie a fiecarui an.
Aceasta majorare nu va putea fi mai mica de 75% din inflatia raportata la
perioada negocierii.
Pentru anul 2001 majorarea minima va fi echivalenta cu cel putin 0,75 x A x
0,41, unde:
- 0,41 este inflatia raportata pe anul 2000;
- A = salariul de baza minim din societatea respectiva la data inregistrarii
prezentului contract.
(4) In cursul anului se pot corecta salariile trimestrial, avand in vedere
rata inflatiei, cursul leu/dolar si cresterea productivitatii muncii.
Art. 46
(1) Partile vor depune eforturi comune pentru a imbunatati situatia
tehnico-economica si organizatorica a societatii comerciale, asigurand
profitabilitatea acesteia.
(2) Salariile minime pe categorii de personal sau functii se vor stabili,
in functie de conditiile concrete, prin contractele colective la nivel de societati
comerciale.
(3) Pentru salariatii aflati in perioada de proba, absolventi ai unei forme
de invatamant, salariul de baza minim pentru postul ocupat stabilit la nivel de
societate comerciala va putea fi redus cu cel mult 15% pe durata perioadei de proba.
Art. 47
(1) Prevederile referitoare la salarizare stabilite prin prezentul contract
sunt minimale, la nivelul societatilor comerciale, in functie de posibilitatile
concrete, putand fi negociate valori mai mari ale salariilor.
(2) Prevederile referitoare la salarizare sunt aplicabile in contextul
actualelor acte normative in materie de salarizare iar, in cazul modificarii
normelor legale referitoare la salarizare, se va proceda la aplicarea acestora.
Art. 48
(1) Formele de organizare a muncii si de salarizare ce se pot aplica sunt
urmatoarele:
- in regie sau dupa timp;
- in acord.
(2) Organizarea muncii si salarizarea in acord pot avea loc in una dintre
urmatoarele forme:
- acord direct;
- acord progresiv;
- acord indirect;
- acord colectiv.
(3) Forma de organizare a muncii si de salarizare ce urmeaza sa se aplice
fiecarei activitati se stabileste prin contractele colective de munca la
nivelul societatilor comerciale.
Art. 49
(1) Se stabilesc urmatorii coeficienti minimi de ierarhizare pentru
urmatoarele categorii de salariati:
a) Muncitori
- necalificati = 1
- calificati = 1.2
b) Personal administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este:
- liceala = 1.1
- postliceala = 1.15
c) Personal de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este:
- postliceala = 1.25
- scoala de maistri = 1.3
- subingineri = 1.4
d) Personal incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este:
- studii superioare = 1.5.
(2) Coeficientul de salarizare pentru fiecare functie se aplica la salariul
minim pe societatea comerciala.
Art. 50
(1) Sporurile pentru conditii deosebite de munca in ramura chimie si
petrochimie se acorda numai la locurile de munca unde acestea nu sunt cuprinse
in salariul de baza.
(2) Sporurile minime ce se acorda in conditiile prezentului contract sunt:
a) spor pentru conditii grele de munca: 10 - 25%;
b) spor pentru conditii periculoase: 10 - 25%;
c) spor pentru conditii nocive: 10 - 25%;
d) spor pentru conditii penibile: 10 - 25% .
Aceste sporuri se vor acorda proportional cu timpul efectiv lucrat in
conditiile respective, fiind posibila si cumularea lor in situatia existentei
unui cumul de conditii deosebite de munca.
(3) Se mai acorda urmatoarele sporuri:
a) pentru orele lucrate suplimentar, peste programul normal de lucru, si
pentru orele lucrate in zilele libere si in zilele de sarbatori legale se
acorda un spor de 100% din salariul de baza;
b) pentru vechime in munca, minimum 5% pentru 3 ani vechime si maximum 25%
la o vechime de peste 20 de ani, din salariul de baza, transele de esalonare
stabilindu-se la nivel de agent economic prin negocieri;
c) pentru lucru in timpul noptii, 25% din salariul de baza;
d) pentru exercitarea si a unei alte functii se poate acorda un spor de
pana la 50% din salariul de baza al functiei inlocuite; cazurile in care se
aplica aceasta prevedere si cuantumul se vor stabili prin negocieri la nivel de
unitati.
(4) In functie de conditiile specifice existente in unitati, prin
contractele colective de munca la acest nivel pot fi negociate si alte sporuri:
- spor pentru gestiune: 15 - 25%;
- spor pentru lucrul la calculator: 10% din salariu si 3 zile lucratoare
concediu suplimentar;
- spor de fidelitate in functie de vechimea in societate.
Art. 51
(1) Adaosurile la salariul de baza sunt:
- adaosul de acord;
- premiile acordate din fondul de premiere, calculate intr-o proportie de 2
pana la 10% din fondul de salarii realizat, lunar si cumulat, acordat potrivit
dispozitiilor legale;
- cota-parte din profit ce se repartizeaza salariatilor este de pana la
10%;
- alte adaosuri, in functie de specificul societatilor comerciale.
(2) Conditiile de diferentiere individuala a participarii la fondul de
stimulare din profit sau la fondul de premiere, precum si modul concret de
acordare a adaosurilor se stabilesc prin contractele colective la nivel de
unitate.
Art. 52
Salariatii societatilor comerciale precum si reprezentantii sindicatului
plecati in delegatie in tara beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) decontarea cheltuielilor de transport efective;
b) decontarea costului efectiv al cazarii; in cazul in care cazarea se
realizeaza in alte locuri decat in unitatile hoteliere, salariatului i se va
deconta drept cheltuiala de cazare o suma egala cu tariful de cazare la o
unitate hoteliera de categoria 2 stele;
c) diurna de deplasare de minimum 75% din salariul de baza;
d) in cazul deplasarii salariatilor cu mijloace de transport proprietate
personala, contravaloarea transportului se deconteaza cu suma echivalenta a 10
litri de benzina premium la 100 km.
Art. 53
(1) Salariatii detasati beneficiaza de drepturile prevazute de lege,
cuantumul indemnizatiei de detasare fiind egal cu cel al diurnei de deplasare.
(2) Indemnizatia de detasare se acorda in conditiile in care sarcinile de
serviciu si distanta nu ii permit salariatului sa se inapoieze zilnic in
localitatea in care a fost detasat.
(3) Persoanele detasate isi mentin toate drepturile pe care le-au avut la
data detasarii chiar daca la locul de munca unde sunt detasate acestea nu se
regasesc. Daca la locurile de detasare drepturile echivalente au niveluri mai
mari sau se acorda si alte drepturi, persoanele detasate beneficiaza de
acestea.
(4) Salariatii detasati sunt obligati sa respecte normele de igiena, de
protectie a muncii si P.S.I. de la locul de munca unde sunt detasati.
(5) Prin contractele colective de munca la nivel de societate comerciala se
poate stabili si rambursarea cheltuielilor de transport pentru vizitarea
familiei o data pe luna, pentru salariatii detasati.
Art. 54
(1) Salariatii transferati in alta localitate beneficiaza de urmatoarele
drepturi:
- rambursarea costului transportului pentru el si membrii familiei sale,
precum si pentru gospodaria sa;
- plata unei indemnizatii egale cu salariul de baza lunar;
- plata unei indemnizatii egale cu 1/4 din salariul de baza lunar, pentru
fiecare membru de familie;
- un concediu platit de 5 zile lucratoare in vederea mutarii efective,
acordat la cererea sa.
(2) Aceste drepturi se vor acorda doar in cazul transferului in interesul
serviciului si daca are loc o mutare efectiva in alta localitate.
(3) Plata acestor drepturi va fi suportata de societatea comerciala la care
se face transferul.
Art. 55
Pentru salariatii trimisi de societatea comerciala in strainatate, prin
contractele colective la nivel de unitate vor fi stabilite cuantumurile
drepturilor de transport, diurna si cazare conform dispozitiilor in vigoare.
Art. 56
(1) Patronatul va asigura conditiile necesare realizarii de catre fiecare
salariat a sarcinilor ce ii revin, in cadrul programului zilnic de munca
stabilit.
(2) In situatia in care patronatul nu poate asigura pe durata zilei de
lucru, partial sau total, conditiile necesare realizarii sarcinilor de
serviciu, acesta este obligat sa plateasca salariatilor veniturile salariale
pentru timpul cat lucrul a fost intrerupt.
(3) In cazurile exceptionale, cand din motive tehnice sau alte motive
activitatea a fost intrerupta maximum 30 de zile, salariatii vor primi salariul
de baza individual avut, cu conditia ca incetarea lucrului sa nu se fi produs
din vina lor si daca in tot acest timp au ramas la dispozitia societatii, fara
sarcini, atributii si raspunderi.
Prin negocieri la nivelul societatii se va stabili concret modul de
realizare a prevederilor de a ramane la dispozitia societatii, respectiv
prezenti in incinta societatii in asteptarea reluarii activitatii, sau
ramanerea la domiciliu de unde sa poata fi convocati de societate.
(4) In cazul intreruperii activitatii din cauza de forta majora, modul in
care vor fi utilizati salariatii precum si nivelul drepturilor salariale vor fi
negociate de conducerea societatii cu sindicatul, in spiritul legii.
(5) In cazurile prevazute de alin. 3 salariatii beneficiaza si de celelalte
drepturi prevazute de lege pentru astfel de situatii.
Art. 57
Indexarea se face pe baza coeficientilor de indexare stabiliti de Comisia
nationala de indexare si de hotararile de guvern.
Art. 58
Plata salariilor se realizeaza periodic, de doua ori pe luna, la interval
de 15 zile, prin contractele colective de munca la nivel de societate
comerciala putandu-se stabili si alte perioade de plata.
Art. 59
(1) Toate drepturile banesti cuvenite salariatilor se platesc inaintea
oricaror obligatii banesti ale societatii comerciale.
(2) In caz de faliment sau lichidare judiciara, salariatii au calitatea de
creditori privilegiati si drepturile lor banesti constituie creante
privilegiate, urmand sa fie platite integral inainte de a-si revendica cota-parte
ceilalti creditori.
Art. 60
Administratia are obligatia sa tina evidente in care sa mentioneze
activitatea desfasurata in baza contractului individual de munca si drepturile
de care salariatii au beneficiat, inscriind toate datele in carnetele de munca
iar, la plecarea din unitate a salariatilor, eliberandu-le carnetul de munca
completat la zi sau orice alta dovada privind activitatea depusa de acestia.
CAP. 5
Timpul de munca si de odihna
Art. 61
(1) Durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si 40 de ore pe
saptamana, realizata prin saptamana de lucru de 5 zile.
(2) La locurile de munca unde, datorita specificului activitatii, munca se
desfasoara in schimburi ce se succed pe o parte sau, dupa caz, pe intreaga
durata a zilei de lucru, precum si la locurile de munca unde activitatea este
neintrerupta, se pot stabili forme specifice de organizare a timpului de lucru,
dupa caz: tura, tura continua, program fractionat.
(3) Locurile de munca la care se aplica formele specifice de organizare a
programului de lucru prevazute la alineatul precedent, precum si modalitatile
concrete de organizare si evidenta a muncii prestate se stabilesc prin
contractul colectiv de munca la nivel de societate comerciala.
Art. 62
(1) Salariatii care isi desfasoara activitatea la locurile de munca cu
conditii deosebite beneficiaza de reducerea duratei normale a timpului de munca
sub 8 ore, in conditiile prevazute de lege si de contractele colective de munca
la nivel de societati comerciale.
(2) Reducerea duratei timpului de munca la locurile de munca in conditii
deosebite nu afecteaza salariul si vechimea in munca si nici alte drepturi ce
decurg din calitatea de salariat.
(3) Femeile care lucreaza cu fractiuni de norma beneficiaza de vechime in
munca corespunzatoare unei norme intregi pentru perioada in care au in
ingrijire copii in varsta de pana la 6 ani.
(4) Durata reducerii timpului normal de lucru si categoriile de personal
care beneficiaza de acest program se stabilesc prin contractul colectiv la
nivel de societate comerciala.
Art. 63
(1) Inceputul si sfarsitul programului zilnic de lucru, inclusiv modul de
acordare si durata pauzei de masa, se stabilesc prin Regulamentul de Ordine
Interioara (R.O.I.) intocmit de administratie cu acordul reprezentantilor
sindicali.
(2) In situatiile in care se dovedeste ca este posibil, administratia si
sindicatele vor fixa, prin negocieri, orare flexibile de lucru si modalitati de
aplicare a acestora pentru anumite categorii de personal, cum ar fi: femeile ce
ingrijesc copii pana la 6 ani, salariatii ce urmeaza cursurile unei institutii
de invatamant, pensionarii de invaliditate gradul III, persoane cu recomandari
medicale speciale, handicapati.
(3) Stabilirea orarelor flexibile de lucru nu poate conduce la sporirea
sarcinilor de serviciu, la deteriorarea conditiilor de munca ori la diminuarea
veniturilor provenite din salarii.
Art. 64
(1) Orele in care salariatii presteaza munca peste durata normala a timpului
de lucru sunt considerate ore suplimentare.
(2) Salariatii pot fi chemati sa presteze ore suplimentare numai cu
consimtamantul lor. Ceea ce depaseste 120 de ore/an/persoana necesita si
acordul sindicatelor din societatea comerciala.
(3) Prestarea muncii peste program este posibila in situatiile si in
conditiile prevazute de art. 118 din Codul muncii.
Art. 65
(1) Orele lucrate suplimentar se compenseaza cu timp liber corespunzator.
Timpul liber corespunzator se va acorda dublu fata de orele prestate peste
program.
Compensarea cu timp liber corespunzator se face, potrivit legii, in termen
de 30 de zile de la data prestarii orelor suplimentare.
(2) In cazul in care nu este posibila compensarea cu timp liber
corespunzator, orele suplimentare vor fi platite cu spor de 100% .
(3) Orele prestate de persoanele incadrate in munca peste timpul normal de
lucru in scopul asigurarii serviciului pe unitate - cu exceptia celor care
indeplinesc functii de conducere - se compenseaza cu timp liber corespunzator
in urmatoarele 60 de zile sau se platesc potrivit intelegerii partilor.
Art. 66
(1) Pentru persoanele al caror program de lucru se desfasoara pe timpul
noptii, durata timpului de lucru este mai mica cu 1 ora decat durata timpului
de munca prestata in timpul zilei, fara diminuarea salariului de baza si a
vechimii.
(2) Prevederile alineatului (1) nu se aplica salariatilor care lucreaza in
conditii deosebite, unde durata timpului de munca este mai mica de 8 ore.
(3) La societatile comerciale unde procesul muncii este neintrerupt sau
conditiile specifice muncii o impun, programul de lucru din timpul noptii poate
fi egal cu cel din timpul zilei.
Munca prestata in timpul noptii in cadrul unui asemenea program se plateste
cu un spor de 25% din salariul de baza daca timpul astfel lucrat reprezinta cel
putin 1/2 din programul de lucru.
De acest spor beneficiaza si salariatii care lucreaza in conditii
deosebite, unde durata timpului de lucru este mai mica de 8 ore.
(4) Se considera munca desfasurata in timpul noptii munca prestata in
intervalul cuprins intre orele 22 - 6, cu posibilitatea abaterii, in cazuri
justificate, cu 1 ora in plus sau in minus fata de aceste limite.
Art. 67
(1) Pentru acele activitati, locuri de munca si categorii de personal
prevazute in contractul colectiv de munca la nivel de unitate carora li se
stabilesc programe de lucru partiale, fractiunile de norma vor fi
corespunzatoare unei durate a timpului de munca de 6, 4 sau 2 ore pe zi. Drepturile
salariatilor ce lucreaza in astfel de conditii se acorda proportional cu timpul
lucrat.
(2) La cerere, salariatii cu program partial de lucru pot fi incadrati in
program normal daca exista posturi vacante si daca intrunesc conditiile
ocuparii acestor posturi.
Art. 68
(1) Repausul saptamanal se acorda, de regula, sambata si duminica.
(2) In cazul in care activitatea la locul de munca in zilele de sambata si
duminica nu poate fi intrerupta, prin contractul colectiv de munca la nivel de
societate se vor stabili conditiile in care zilele de repaus saptamanal sa fie
acordate si in alte zile ale saptamanii sau cumulat, pe o perioada mai mare.
(3) Pe cat este posibil, pentru salariatii care lucreaza in ture, zilele de
repaus saptamanal care se stabilesc prin graficele elaborate de administratie
trebuie astfel intocmite incat, cel putin odata la o luna, fiecare salariat sa
beneficieze de repaus saptamanal sambata si duminica.
(4) Pentru personalul care isi desfasoara activitatea in ture, orele
lucrate duminica precum si in sarbatori legale si religioase se platesc cu spor
de 100% la nivelul societatilor comerciale; prin contractul colectiv de munca
se poate plati in acelasi mod si ziua de sambata.
Art. 69
(1) Sunt zile nelucratoare zilele de repaus saptamanal si zilele de
sarbatori legale si religioase, dupa cum urmeaza:
- 1, 2 ianuarie;
- a doua zi de Paste;
- 1 Mai;
- 1 Decembrie;
- 25, 26 Decembrie.
(2) La nivel de societati comerciale se pot stabili si alte zile
nelucratoare (Ziua petrochimistului - 8 noiembrie, ziua de nastere a
salariatului etc.).
(3) Prin contractul colectiv de munca la nivel de societate comerciala se
va detalia modul de acordare si plata a acestor zile libere intregului
personal.
Art. 70
Pauza pentru servirea mesei va fi de cel putin 15 minute, se va include in
cuantumul total al timpului de lucru si va fi reglementata in contractul
colectiv la nivel de unitati.
Art. 71
(1) Salariatii au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de
odihna platit de minimum 21 de zile lucratoare.
(2) In raport cu vechimea in munca, potrivit transelor stabilite prin
contractele colective la nivel de unitate, concediul de odihna poate fi de pana
la 30 de zile lucratoare.
Art. 72
Tinerii in varsta de pana la 18 ani au dreptul la 24 de zile concediu de
odihna.
Art. 73
(1) Salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii deosebite de
munca au dreptul la concedii de odihna suplimentare de minimum 3 zile.
(2) Prin contractele colective la nivel de societate comerciala se pot
negocia concedii suplimentare mai mari, in functie de specificul activitatii.
Art. 74
(1) Pe perioada concediului de odihna salariatii vor primi o indemnizatie
formata din salariul de baza si sporurile permanente luate impreuna la data
plecarii in concediu.
(2) La plecarea in concediu, pe langa indemnizatia de concediu se va plati
o prima de vacanta in suma neta egala cu cel putin un salariu minim pe
economie.
(3) Indemnizatia de concediu si, dupa caz, prima de vacanta se platesc
inainte de plecarea in concediu sau conform legii.
(4) Orice conventie prin care se renunta total sau in parte la dreptul de
odihna este interzisa, ea fiind lovita de nulitate.
Art. 75
(1) Programarea concediilor de odihna se va face la sfarsitul anului pentru
anul urmator de catre administratie, de acord cu salariatul. Ordinea
concediilor va fi stabilita esalonat in tot cursul anului, tinandu-se seama de
interesele bunei desfasurari a activitatii si de interesele salariatilor.
(2) Administratia va aduce la cunostinta, sub semnatura, fiecarui salariat,
data programarii pentru efectuarea concediului de odihna. Aceasta va fi
modificata numai cu acordul realizat intre administratie si salariat.
(3) Pentru cei nou angajati, primul concediu va fi acordat conform legii.
(4) Programarea concediilor de odihna poate fi modificata, urmand ca sa se
realizeze reprogramarea pana la sfarsitul anului calendaristic in curs, in
urmatoarele cazuri:
a) salariatul se afla in concediu medical;
b) salariata cere concediul de odihna inainte sau in continuarea
concediului de maternitate;
c) salariatul este chemat sa indeplineasca indatoriri publice;
d) salariatul este chemat sa satisfaca obligatii militare, altele decat
serviciul militar in termen;
e) salariatul urmeaza sau trebuie sa urmeze un curs de calificare,
recalificare, perfectionare sau specializare in tara sau in strainatate;
f) salariatul are o recomandare medicala pentru a urma un tratament intr-o
statiune balneo-climaterica, caz in care data inceperii concediului de odihna
va fi cea indicata in recomandarea medicala;
g) salariata se afla in concediu platit pentru ingrijirea copilului in
varsta de pana la 2 ani.
(5) Rechemarea din concediul de odihna se realizeaza in conditiile legii,
doar prin dispozitie scrisa a administratiei si numai pentru nevoi de serviciu
neprevazute, care fac necesara prezenta salariatului in unitate.
(6) In situatia rechemarii din concediul de odihna, salariatii au dreptul
la rambursarea cheltuielilor de transport si a cheltuielilor legate de
efectuarea concediului in alta localitate egale cu sumele cheltuite pentru
prestatia de care nu au putut beneficia din cauza rechemarii.
(7) In situatia decesului salariatului, pentru perioada lucrata pana la
data decesului, indemnizatia de concediu ce i s-ar fi cuvenit va fi acordata
membrilor familiei sau celor ce au suportat cheltuielile de inmormantare.
Art. 76
Concediul de odihna nu se va acorda salariatilor care au lipsit de la
serviciu intregul an calendaristic, fiind in concedii medicale sau in concedii
fara plata.
Art. 77
Concediul de odihna va putea fi fractionat la cererea salariatului, prima
fractiune neputand fi mai mica de 15 zile lucratoare. Cealalta parte va trebui
acordata si efectuata pana la sfarsitul anului calendaristic in curs.
Art. 78
(1) Salariatii au dreptul la zile libere platite in cazul unor evenimente
familiale deosebite sau in alte situatii, dupa cum urmeaza:
a) decesul sotului, sotiei, copilului, parintilor, socrilor, fratilor si
surorilor = 5 zile lucratoare;
b) decesul unei rude apropiate (bunici, nepoti) = 2 zile lucratoare;
c) casatoria salariatului = 5 zile lucratoare;
d) casatoria unui copil = 3 zile lucratoare;
e) nasterea unui copil = 2 zile lucratoare;
f) donatori de sange = conform legii;
g) la schimbarea locului de munca cu mutarea domiciliului in cadrul
aceleiasi unitati in alta localitate = 5 zile lucratoare;
h) mutarea intr-o alta locuinta = 3 zile lucratoare;
i) casatoria unei rude apropiate (sora, frate, parinti) = 2 zile
lucratoare.
(2) Zilele libere se acorda numai cu ocazia si in perioada evenimentelor
respective.
(3) 30 de zile de concediu fara plata, acordat o singura data, pentru
pregatirea si sustinerea lucrarii de diploma in invatamantul superior, seral si
fara frecventa.
Art. 79
(1) Pentru rezolvarea unor situatii personale deosebite, salariatii au
dreptul la concedii fara plata.
(2) Modul de acordare a concediilor fara plata si durata acestora vor fi
stabilite prin contractele colective la nivel de societati comerciale.
Art. 80
(1) In situatii deosebite, limitativ prevazute de lege, se pot acorda
concedii fara plata a caror durata este nelimitata in timp, in urmatoarele
situatii:
a) ingrijirea copilului bolnav in varsta de peste 3 ani, in perioada
indicata de certificatul medical acordat copilului; de acest drept beneficiaza
atat mama salariata, cat si tatal salariat, daca mama copilului nu poate
beneficia, din aceleasi motive, de concediul fara plata;
b) tratament medical efectuat in strainatate pe durata recomandata de
medic, daca cel in cauza nu are dreptul, potrivit legii, la indemnizatie pentru
incapacitate temporara de munca, precum si pentru insotirea sotului, sotiei sau
a unei rude apropiate - copil, frate, sora, parinte - pe timpul cat acestia se
afla la tratament in strainatate. In ambele situatii este necesar obligatoriu
avizul Ministerului Sanatatii.
(2) Situatiile in care salariatii beneficiaza de zile libere platite sau de
concedii fara plata si conditiile de acordare se stabilesc prin contractele
colective de munca la nivel de societate comerciala in raport cu specificul
acesteia.
CAP. 6
Masuri de protectie sociala a salariatilor
Art. 81
(1) In situatia in care organele de conducere ale societatilor comerciale
au aprobat, din motive obiective, masuri de reducere a activitatii ori de
reorganizare a procesului de productie, administratia va anunta in scris
organizatiile sindicale in legatura cu acest fapt cu 30 de zile sau cu 45 de
zile, dupa caz, inainte de inceperea curgerii termenului de preaviz prevazut de
prezentul contract. Inainte de a se lua masurile prevazute mai sus se va
consulta sindicatul.
(2) In perioada prevazuta la alineatul (1) administratia va pune la
dispozitia sindicatului justificarea tehnico-economica a masurii luate si,
impreuna cu sindicatele, va identifica si valorifica posibilitatile de redistribuire
a personalului in cadrul unitatii sau posibilitatea redistribuirii acestuia in
alte societati comerciale prin organele specializate ale Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale si Directiile Judetene de Munca si Protectie Sociale.
(3) In situatia in care se vor organiza cursuri de recalificare sau
reconversie profesionala, persoanele afectate de masura reducerii de personal
vor urma cu prioritate astfel de cursuri.
(4) Salariatilor afectati de masura reducerii de personal le vor fi achitate
drepturile banesti prevazute de lege si de prezentul contract colectiv de
munca.
Art. 82
In situatia in care desfacerea contractului de munca nu poate fi evitata,
administratia are obligatia sa comunice in scris fiecarui salariat:
a) termenul de preaviz in conditiile prevazute in prezentul contract
colectiv de munca;
b) daca ii ofera sau nu un alt loc de munca, ori cuprinderea intr-o forma
de recalificare profesionala.
Art. 83
(1) La aplicarea efectiva a reducerilor de personal, dupa reducerea
posturilor vacante de natura celor desfiintate, dupa consultarea sindicatului,
masura reducerii va fi aplicata in urmatoarea ordine:
a) contractele de munca ale personalului care cumuleaza doua sau mai multe
functii, precum si ale celor care cumuleaza pensia cu salariul;
b) contractele de munca ale persoanelor care indeplinesc conditiile de
pensionare la cererea unitatii, inclusiv prin influenta grupei de munca;
c) contractele de munca ale persoanelor care indeplinesc conditiile de
pensionare la cererea lor;
d) persoanele care realizeaza si alte venituri din activitati particulare.
(2) In situatia unor salariati a caror activitate este de o utilitate
deosebita pentru societatea comerciala si se afla in situatia prevazuta la
alineatul (1), lit. b si c, patronul poate dispune mentinerea lor in activitate
pe o perioada determinata, cu consultarea sindicatului.
Art. 84
(1) La luarea masurilor de desfacere a contractului de munca pentru
reducere de posturi, la competente egale vor fi avute in vedere urmatoarele
criterii minimale:
a) daca masura ar afecta doi soti care lucreaza in aceeasi unitate, se
desface contractul de munca al sotului care are venitul cel mai mic, fara ca
prin aceasta sa fie desfacut contractul de munca al unei persoane care ocupa un
post nevizat de reducere;
b) masura sa afecteze mai intai persoanele care nu au copii in intretinere;
c) masura sa afecteze numai in ultimul rand femeile care au in ingrijire
copii, barbatii vaduvi sau divortati care au in ingrijire copii, precum si
salariatii, barbati sau femei, care au cel putin 3 ani pana la pensionarea la
cererea lor;
d) alte criterii ce se prevad la nivelul societatilor comerciale prin
negocieri colective.
(2) In cazul in care masura desfacerii contractului de munca ar afecta un
salariat care a urmat o forma de pregatire, de calificare sau de perfectionare
profesionala si a incheiat cu unitatea un act aditional la contractul de munca
prin care s-a obligat sa presteze o activitate intr-o anumita perioada de timp,
administratia nu ii va putea pretinde acestuia despagubiri pentru perioada
ramasa nelucrata pana la implinirea termenului.
(3) Aplicarea prevederilor art. 83 si 84 se va realiza cu consultarea
sindicatelor in toate situatiile prevazute de clauzele stipulate in aceste
articole.
Art. 85
La aplicarea masurii reducerii de personal, partile convin ca salariatilor
afectati de aceasta masura sa le fie acordata o compensatie conform
prevederilor art. 19 din prezentul contract.
Art. 86
(1) Daca societatea comerciala isi extinde sau isi reia activitatea intr-o
perioada de 12 luni de la luarea masurii de desfacere a contractului de munca
pentru masurile prevazute la art. 81, aceasta are obligatia sa angajeze
prioritar salariatii afectati de masura respectiva, tinandu-se cont de
pregatirea lor profesionala.
(2) Angajarea altor persoane va fi posibila doar dupa indeplinirea
conditiei prevazute la alineatul (1).
Art. 87
Salariatii care se pensioneaza pentru limita de varsta primesc o
indemnizatie egala cu un salariu de baza mediu pe societate iar prin contractul
colectiv de munca la nivelul societatilor comerciale se pot negocia si alte
forme de compensare.
Art. 88
(1) In afara ajutoarelor legale la care au dreptul, salariatii vor
beneficia de urmatoarele ajutoare:
a) in caz de deces al salariatului, in afara ajutorului de deces platit din
fondul de asigurari sociale, se va plati familiei acestuia un ajutor social
egal cu 6 salarii medii lunare pe unitate. In cazul in care decesul a survenit
ca urmare a unui accident de munca, a unei imbolnaviri profesionale, se va
plati familiei salariatului decedat un ajutor social egal cu 12 salarii medii
pe unitate. Prin familie se inteleg sot (sotie), copii, parinti si surori,
frati aflati in ingrijirea salariatului decedat;
b) in cazul decesului parintilor, copiilor, sotului (sotiei), socrilor, un
ajutor social egal cu 2 salarii medii lunare pe societate;
c) pentru nasterea unui copil, un ajutor social egal cu 2 salarii medii
lunare pe societate;
d) in cazul decesului salariatului sau al unui membru de familie al
salariatului, aflat in intretinerea acestuia, administratia il va sprijini la
confectionarea sicriului, crucii si la transportul defunctului la cimitir prin
mijloace proprii sau terti, conform celor stabilite prin contractul colectiv de
munca la nivel de societate comerciala;
e) prin contractul colectiv de munca la nivel de societate comerciala se
vor putea stabili si acorda si alte ajutoare sociale, in raport cu
posibilitatile financiare ale acesteia.
(2) In cadrul societatilor comerciale care incheie polite de asigurare
pentru salariati in conditii mai avantajoase sau egale, ajutoarele prevazute la
alin. 1 lit. a nu se mai acorda.
Art. 89
(1) La nivelul societatii comerciale, din fondul pentru actiuni sociale,
constituit conform prevederilor legale, vor fi suportate cheltuielile pentru
reducerea costului biletelor de tratament si odihna in statiunile
balneo-climaterice, bilete distribuite de sindicatul din societatea comerciala;
reducerea ce se va aplica costului acestor bilete va fi de 50% pentru salariati
si membrii de familie.
(2) Posesorii biletelor de tratament balnear si odihna recuperatorie vor
beneficia si de transport gratuit pe calea ferata la clasa a II-a sau mijloace
de transport auto, costul calatoriei fiind suportat de societatea comerciala in
cauza.
Art. 90
Contravaloarea biletelor acordate salariatilor trimisi in statiuni pentru
tratarea unor boli profesionale se suporta integral de unitatea in cauza,
inclusiv costul transportului pe calea ferata clasa a II-a sau, acolo unde este
posibil, pentru transportul auto in comun.
Art. 91
(1) Daca salariatul se afla in incapacitate temporara de munca, survenita
ca urmare a unui accident de munca sau in legatura cu munca, din motive
neimputabile lui sau datorita contractarii unei boli profesionale, patronul va
plati acestuia, pe toata perioada incapacitatii, o compensatie egala cu
diferenta dintre salariul de baza avut la data ivirii incapacitatii si ajutorul
primit.
(2) Acordarea compensatiei prevazute la alineatul precedent nu inlatura si
nici nu inlocuieste dreptul legal la despagubiri al salariatului in cauza,
inclusiv cheltuielile de tratament sau de confectionare a protezelor, in
conditiile prevazute de lege.
Art. 92
Repartizarea spatiilor de locuit, indiferent de natura acestora, se va
realiza in conditiile Legii locuintei de o comisie paritara
administratie-sindicat, tinandu-se cont de criteriile care vor fi stabilite
prin contractul colectiv de munca la nivel de societate comerciala.
Art. 93
In cazul in care salariata se afla in concediu de maternitate sau in
concediu legal platit pentru ingrijirea copilului in varsta de pana la 2 ani,
societatea va compensa, pe o perioada de 3 luni, diferenta dintre salariul de
baza individual avut si indemnizatia legala la care are dreptul.
Art. 94
In afara concediului legal platit pentru ingrijirea copiilor in varsta de
pana la 2 ani, salariata-mama mai poate beneficia de concediu inca un an fara
plata.
(2) In perioada in care salariata se afla in concediul prevazut la
alineatul (1) nu i se va putea desface contractul de munca iar in postul ei nu
vor putea fi angajate alte persoane decat cu contract de munca pe durata
determinata.
Art. 95
In caz de deces al mamei, drepturile acesteia prevazute de lege si de
prezentul contract se vor acorda tatalui, daca copilul se afla in ingrijirea
sa.
Art. 96
(1) In cazul decesului mamei, tatal copilului, la cererea sa, va beneficia
de:
- compensatia prevazuta la art. 93;
- concediu fara plata neutilizat de mama la data decesului, cu drepturile
prevazute la art. 94.
(2) Prevederile art. 93, 94 si 95 se vor aplica corespunzator si in cazul
copiilor adoptati (infiati).
Art. 97
Salariata care renunta la concediul legal pentru ingrijirea copilului in
varsta de pana la doi ani beneficiaza de reducerea duratei normale a timpului
de lucru cu 2 ore pe zi, fara sa ii fie afectate salariul de baza si vechimea
in munca.
Art. 98
Salariatele gravide, incepand cu luna a IV-a de sarcina, si cele care
alapteaza nu vor putea fi repartizate in schimbul de noapte.
Art. 99
(1) In contractele colective de munca la nivelul societatilor comerciale se
va prevedea constituirea unui fond social care va fi utilizat in principal
pentru:
- cheltuielile prevazute de art. 89 din prezentul contract colectiv de
munca;
- constituirea, amenajarea si intretinerea de crese si gradinite pentru
copiii salariatilor, precum si de cantine-bufet pentru salariati;
- construirea, amenajarea si intretinerea unui numar de oficii, vestiare si
grupuri sociale la locurile de munca;
- formarea si perfectionarea pregatirii profesionale, inclusiv in domeniul
relatiilor de munca;
- construirea de locuinte;
- actiuni social-sportive si culturale;
- actiuni specifice unor aniversari, sarbatori religioase, daruri pentru
copii si femei;
- suportarea contravalorii abonamentelor pentru salariatii navetisti,
conform Hotararii Guvernului nr. 456/1990.
(2) Utilizarea acestui fond prevazut la alineatul (1), precum si modul de
control al utilizarii se vor realiza potrivit legii, constituirea fondului
urmand acelasi regim juridic.
(3) Utilizarea acestui fond se va realiza de catre administratie, impreuna
cu sindicatele.
(4) Fondurile neutilizate intr-un an se reporteaza pentru anul urmator.
Art. 100
(1) Partile convin ca la nivel de societate comerciala sa fie incheiate
polite de asigurare a fortei de munca pentru accidente de munca, boli
profesionale, si deces al salariatului sau in alte conditii stabilite cu casele
de asigurari.
(2) Modul concret de incheiere a acestor polite de asigurare si destinatia
lor vor fi stabilite prin contractele colective de munca la nivel de societati
comerciale.
Art. 101
In situatia in care in cadrul desfasurarii procesului de privatizare sau
dupa incheierea acestuia persoane fizice, persoane juridice, fundatii sau
actionari vor acorda facilitati sociale salariatilor, altele decat cele
prevazute in prezentul contract, acestea vor fi evidentiate in contractul
colectiv de munca la nivel de societate, separat de drepturile salariale, si nu
vor afecta aceste drepturi.
Art. 102
(1) Pentru realizarea de catre federatiile sindicale si FEPACHIM a unor
activitati comune in interesul unitatilor si sindicatelor, prin contractele
colective de munca incheiate la nivelul societatilor comerciale se convine o
contributie de 0,001% din salariul minim pe economie, lunar, pe salariat,
pentru constituirea unui fond administrativ ce se va utiliza de catre fiecare
parte in mod egal.
(2) Cheltuielile privind cantinele si caminele proprii, precum si
cheltuielile legate de asistenta medicala din cadrul societatilor comerciale
vor fi suportate potrivit legii.
(3) Partile convin ca incepand cu anul 2001 sa se aplice prevederile Legii
nr. 142/1998.
Art. 103
(1) La nivelul societatilor comerciale, prin contractele colective de
munca, pentru sarbatorile de Paste, de Craciun si de Ziua Petrochimistului se
vor acorda ajutoare sociale in cuantum egal cu cel putin cel acordat in anul
anterior. In societatile in care nu s-au acordat aceste ajutoare, nivelul minim
va fi egal cu salariul minim pe economie.
(2) Modalitatile concrete de acordare a acestor ajutoare se vor stabili la
nivelul societatilor comerciale.
Art. 104
In situatia in care patronii incheie contracte cu partenerii straini
potrivit carora salariatii din societatea comerciala urmeaza sa lucreze in
strainatate, conditiile de munca, salarizarea si celelalte drepturi si
obligatii ce le revin salariatilor vor fi negociate prin acte aditionale la
contractele colective de munca la nivelul societatilor.
CAP. 7
Formarea profesionala, economica, sociala si sindicala
Art. 105
(1) Prin termenul de "formare profesionala" partile inteleg sa
desemneze orice procedura prin care un salariat dobandeste o calificare, precum
si orice procedura prin care salariatul se specializeaza sau se perfectioneaza,
obtinand un certificat sau o diploma care atesta aceste situatii.
(2) Formarea profesionala cuprinde si teme din domeniul relatiilor de munca
convenite intre sindicate si patronat.
(3) Partile convin asupra necesitatii si obligativitatii perfectionarii
profesionale a tuturor categoriilor de salariati, inclusiv a liderilor
sindicali scosi din productie, la expirarea mandatului acestora.
Art. 106
(1) La incheierea contractelor colective de munca la nivel de unitate, pentru
partea privind formarea profesionala se va tine seama cel putin de urmatoarele:
a) identificarea posturilor pentru care este necesara formarea
profesionala, caile de realizare, adoptarea programului anual si controlul
aplicarii acestuia se vor face de comun acord de catre sindicat si patronat;
cheltuielile de formare profesionala a salariatilor si instruirea in domeniul
protectiei muncii se suporta integral de societatile comerciale;
b) in cazul in care unitatea urmeaza sa isi schimbe partial sau total
profilul de activitate, va informa si consulta sindicatul cu cel putin 2 luni
inainte de aplicarea masurii si va oferi propriilor salariati posibilitatea de
a se califica sau recalifica, inainte de a apela la angajarea fortei de munca
din afara societatii comerciale, angajarea urmand in aceste conditii sa fie
facuta doar daca necesarul de forta de munca este mai mare;
c) in cazul in care un salariat identifica un curs de formare profesionala
pe care ar dori sa il urmeze, organizat de un tert, patronul va analiza cererea
impreuna cu sindicatul, ramanand la aprecierea patronului daca si in ce
conditii va suporta contravaloarea cursului.
(2) Salariatii care urmeaza cursuri de formare profesionala sau
perfectionare pe cheltuiala societatii comerciale vor incheia cu aceasta acte
aditionale la contractul individual de munca prin care se obliga sa lucreze in
societate o perioada de 3 ani de la data absolvirii cursului sau pe alte
termene, negociate prin act aditional la contractul individual de munca.
CAP. 8
Drepturile sindicatelor, precum si alte prevederi in legatura cu drepturile
si obligatiile partilor
Art. 107
(1) Partile contractante recunosc, pentru fiecare din ele si pentru
salariati in general, libertatea de opinie.
(2) Patronatul va adopta o pozitie neutra si impartiala fata de
organizatiile sindicale si de reprezentantii acestora din societatile
comerciale.
(3) Administratia se obliga sa asigure pentru conducerea sindicatului
accesul la documentele necesare pentru desfasurarea activitatii acestuia, in
care sens va transmite:
- un exemplar din regulamentul de organizare si functionare a societatii
comerciale si organigrama acesteia;
- schema om - utilaj si statul de functiuni;
- bugetul de venituri si cheltuieli aprobat;
- bilantul contabil anual;
- informatii cu privire la pregatirea fortei de munca, protectia sociala si
a mediului, probleme sociale, imbolnaviri profesionale, precum si comunicarile
organelor de stat privitor la aceste probleme;
- procesele-verbale de anchetare a accidentelor de munca;
- situatiile (lunar) privind sustragerile, abaterile disciplinare si
sanctiunile aplicate vinovatilor.
Art. 108
(1) Consiliul de administratie, consiliul managerilor sau managerul, dupa
caz, au obligatia de a invita reprezentantii sindicatului sa participe la
sedintele lor. Participarea se va realiza cu statut de observator, cu drept de
opinie dar fara drept de vot.
(2) Incunostintarea reprezentantilor sindicali se va face cu cel putin 72
de ore inainte de sedinta. Reprezentantilor sindicali li se va comunica ordinea
de zi si acestia vor avea acces la documentele privind problemele economice,
profesionale, sociale sau referitoare la raporturile de munca ce vor fi puse in
discutie.
(3) Sindicatele au obligatia sa asigure confidentialitatea materialelor
primite si sa foloseasca aceste materiale in scopurile strict limitativ
enumerate de legislatie.
Art. 109
(1) Administratia va transmite sindicatului masurile adoptate in procesul
de privatizare, inclusiv in cazul constituirii de societati mixte cu capital
strain.
(2) In cadrul actiunilor de privatizare, administratia, cu consultarea
sindicatelor, va analiza conditiile cele mai favorabile pentru asigurarea
participarii salariatilor la actiunile de privatizare, constituind, in
conformitate cu legislatia, asociatii de privatizare acolo unde este cazul.
Art. 110
Administratia va asigura in incinta societatilor comerciale, gratuit,
pentru activitatea sindicatelor, spatiul si mobilierul necesare, precum si
accesul la mijloacele de comunicare si la cele de transport ale societatii
comerciale.
Art. 111
Baza materiala cu destinatie cultural-sportiva, proprietate a societatii
comerciale, va putea fi folosita fara plata pentru actiuni organizate de
sindicate.
Art. 112
La solicitarea organizatiilor sindicale, administratia, pe baza listelor
prezentate de acestea, va putea retine pe statul de plata cotizatiile
sindicale.
Art. 113
(1) Membrii consiliului de conducere al sindicatului care lucreaza
nemijlocit in unitate, in calitate de salariat, au dreptul sa isi desfasoare
activitatea sindicala in timpul programului de lucru, cu plata integrala a
drepturilor salariale, timp de 40 de ore/luna. Numarul acestora se stabileste
prin contractele colective la nivel de societate comerciala.
(2) De prevederile alineatului (1) beneficiaza si liderii nucleelor
organizatiei sindicale. Suma orelor cuvenite liderilor de nucleu pentru
desfasurarea activitatilor sindicale poate fi folosita de liderul organizatiei
sindicale (presedinte).
(3) Participarea membrilor de sindicat la sedintele organizate, potrivit
statutului, in timpul programului, cu acordul administratiei, nu va afecta
drepturile lor salariale pe aceasta perioada.
Art. 114
(1) Membrilor alesi in consiliul de conducere al sindicatului nu li se
poate modifica sau desface contractul de munca pentru motive neimputabile lor,
pe care legea le lasa la aprecierea celui care angajeaza.
(2) De prevederile alineatului precedent beneficiaza si cei ale caror
mandate au expirat, pe o perioada echivalenta cu durata mandatului incredintat
de membrii de sindicat.
(3) Membrii alesi in functiile de conducere ale sindicatului nu vor putea
fi sanctionati si nu li se va diminua salariul decat cu acordul consiliului de
conducere al sindicatului, dupa verificarea invinuirilor aduse acestora.
Art. 115
Reprezentantii sindicatelor convocati sau delegati la diferite actiuni
sindicale peste hotare, pentru una sau mai multe zile, vor fi considerati in
delegatie iar cheltuielile aferente (diurna, transport, cazare) pot fi
suportate din fondurile societatii.
Art. 116
(1) Pe perioada indeplinirii mandatului, persoanele alese (presedinte -
lider) in functii de conducere la sindicat, inclusiv cele la nivel de federatie
si confederatie, cu activitate permanenta, vor fi salarizate din fondurile
societatii comerciale.
(2) Prin contractele colective la nivel de societate comerciala se pot
stabili si alte drepturi si masuri de protectie pentru cei alesi in organele de
conducere ale sindicatului.
Art. 117
Este interzis administratiilor sa desfaca, din initiativa lor, contractele
individuale de munca ale salariatilor pentru motive care privesc activitatea
sindicala.
Art. 118
Potrivit prevederilor legale, partile convin constituirea unui fond din
contributia patronatului destinat activitatilor in domeniul negocierilor
colective.
Art. 119
Administratia nu va angaja salariati permanenti, temporari sau cu program
partial in perioada declansarii conflictelor colective de munca, pe locurile de
munca ale salariatilor aflati in conflict.
Art. 120
Patronatul recunoaste dreptul reprezentantilor organizatiilor sindicale de
a verifica la locul de munca modul in care sunt respectate drepturile
salariatilor prevazute in contractul colectiv de munca.
Art. 121
Patronatul se angajeaza ca in contractele de societate ale unitatilor cu
participare straina pentru activitati pe teritoriul Romaniei sa prevada o
clauza prin care partenerul strain se obliga sa respecte drepturile prevazute
in legislatia muncii in vigoare, in contractele colective de munca, precum si
in conventiile Organizatiei Internationale a Muncii ratificate de Romania.
Art. 122
Patronatul si sindicatele isi vor comunica reciproc si in timp util
hotararile privind toate problemele importante in domeniul relatiilor de munca.
Art. 123
Participarea membrilor de sindicat la sedintele organizate, potrivit
statutului, in timpul programului, cu instiintarea administratiei cu cel putin
48 ore inainte, nu va afecta drepturile salariale pentru perioada respectiva.
Art. 124
Pentru solutionarea unor probleme deosebite referitoare la activitatea
sindicatului si la derularea relatiilor de munca, sau in cazul solutionarii
unor conflicte de munca, administratia va permite accesul in unitate
reprezentantilor federatiei si confederatiei la care sindicatul este afiliat.
Partile vor actiona in aceste situatii potrivit dispozitiilor legale in
vigoare.
Art. 125
(1) Federatiile sindicale recunosc dreptul patronilor de a stabili, in
conditiile legii, raspunderea disciplinara sau patrimoniala a salariatilor care
se fac vinovati de incalcarea normelor de disciplina a muncii.
(2) Federatia recunoaste dreptul patronatului de a stabili normele de
disciplina a muncii si de a intocmi R.O.I. si R.O.F. ale societatilor
comerciale cu consultarea prealabila a organizatiilor sindicale.
(3) Salariatii au obligatia sa respecte normele stabilite prin
regulamentele prevazute la alineatul (2), disciplina tehnologica si de
productie, precum si celelalte acte normative in vigoare in aceasta materie.
(4) Patronatul si organizatiile sindicale se recunosc reciproc ca parteneri
de dialog social permanent iar sindicatele sunt de acord ca, prin mijloace
specifice, sa previna in societatile comerciale comportamentul neadecvat al
salariatilor, care ar fi de natura sa aduca prejudicii societatii comerciale
sau sa afecteze activitatea de conducere a acesteia. Activitatea sindicatelor
in aceasta directie se va realiza potrivit legii.
Art. 126
Prin contractele colective la nivel de societati comerciale, partile pot
prevedea si alte obligatii generale sau specifice, in functie de natura
activitatii societatilor comerciale.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 127
Prezentul contract colectiv de munca constituie izvor de drept pentru
contractele colective de munca ce se vor incheia la unitatile comerciale
cuprinse in Anexa nr. 1, ce face parte integranta din acesta.
Art. 128
(1) Prevederile acestui contract colectiv de munca sunt considerate
minimale, de la nivelul lor urmand sa inceapa negocierea contractului colectiv
de munca la nivel de societati comerciale.
(2) Clauzele cuprinse in prezentul contract si negociate de partile care au
fost egale si libere in decursul dezbaterilor constituie legea partilor,
conform dispozitiilor legale in vigoare.
(3) Contractele individuale de munca nu pot contine clauze care sa fie
inferioare sau contrare contractelor colective incheiate la nivel superior.
(4) Prevederile contractelor individuale de munca existente la data
intrarii in vigoare a contractelor colective de munca vor fi puse de acord cu
prevederile acestora din urma.
Art. 129
In toate cazurile de reorganizare sau privatizare a societatilor
comerciale, drepturile si obligatiile prevazute in prezentul contract vor fi
transmise noilor subiecti de drept rezultati din aceste operatiuni.
Art. 130
(1) Comisia paritara stabilita conform clauzelor prezentului contract
colectiv de munca se va reuni trimestrial pentru a analiza stadiul de realizare
a clauzelor contractului, urmand ca despre rezultatele acestor reuniuni sa fie
informate atat conducerea sindicatului, cat si conducerea societatii
comerciale.
(2) In situatii deosebite, pentru solutionarea pe cale amiabila a unor
conflicte sau litigii de munca sau pentru interpretarea clauzelor contractului
colectiv de munca, comisia paritara se va intruni ori de cate ori va fi nevoie.
Art. 131
(1) De prevederile prezentului contract vor beneficia, conform legii,
salariatii afiliati la sindicatele din societatile comerciale cuprinse in Anexa
nr. 1 la prezentul contract, urmand ca prin contractele colective de munca la nivel
de societati comerciale sa se stipuleze in mod concret faptul ca o parte a
fondului creat pentru negocierile colective se va constitui din contributia pe
care salariatii nesindicalizati o vor achita pentru a putea beneficia de
facilitatile prevazute de acest contract.
(2) Retinerea acestei contributii se va face pe baza consimtamantului
liber-exprimat al salariatului nesindicalizat iar, in cazul in care acesta nu
isi va exprima acordul in acest sens, va beneficia doar de drepturile prevazute
de legislatie si nu de alte facilitati cuprinse in contractul colectiv de
munca.
Art. 132
Inregistrarea contractului colectiv de munca se va realiza conform legii,
impotriva refuzului inregistrarii, oricare parte putand sa se adreseze, in
conditiile Legii nr. 29/1990, instantelor judecatoresti competente.
Art. 133
(1) Clauzele prezentului contract colectiv de munca sunt stabilite in
limitele si in conditiile prevazute de legea contractelor colective de munca si
ale dispozitiilor legale in vigoare, avandu-se in vedere clauzele negociate ale
contractului colectiv de munca la nivel national.
(2) Executarea contractului colectiv de munca este obligatorie pentru
parti, incalcarea acestei obligatii atragand raspunderea partii vinovate de
incalcarea contractului.
Art. 134
(1) Litigiile in legatura cu executarea, modificarea, suspendarea sau
incetarea contractului colectiv de munca sunt litigii de munca si se
solutioneaza, potrivit legii, la judecatoriile teritoriale competente.
(2) Se va folosi procedura stipulata la alineatul (1) doar dupa epuizarea
tuturor cailor amiabile de stingere a litigiului.
Art. 135
Reprezentativitatea partilor semnatare, stabilita potrivit legii, este
valabila pe durata negocierii si aplicarii prezentului contract colectiv de
munca.
Art. 136
Acest contract va produce efecte de la data inregistrarii realizate in
conditiile prevazute de legea contractelor colective de munca.
Art. 137
(1) In aplicarea prevederilor art. 11, alin. 3 din Legea nr. 130/1996,
republicata, privind contractul colectiv de munca, unitatile vor prevedea in
bugetele de venituri si cheltuieli sumele necesare contributiilor pentru
constituirea fondurilor destinate activitatilor in domeniul pregatirii,
negocierii si aplicarii contractelor colective de munca, la toate nivelurile.
(2) Sumele prevazute conform alin. 1 se vor calcula luand ca baza suma de 1
dolar/salariat/an, raportat la numarul mediu de salariati din anul precedent.
(3) Sumele constituite conform alin. 1 si 2 se vor distribui astfel:
a) 1/3 din suma totala se retine ca fond destinat negocierii contractului
colectiv de munca la nivelul Federatiei LAZAR EDELEANU, cont numarul
251100996163207 deschis la B.R.D., Ploiesti;
b) 1/3 din suma totala se vireaza de catre societatile comerciale (agentii
economici) la federatia patronala reprezentativa de ramura care a negociat
contractul colectiv pentru ramura din care face parte unitatea (FEPACHIM - Cont
nr. 2511.1 - 1700.1/ROL B.C.R., Filiala sector 6 Bucuresti);
c) 1/3 din suma totala se vireaza de agentii economici in contul colector
Fond negociere Contract colectiv de munca la nivel national, deschis la Banca
ABN - AMRO BANK ROMANIA S.A. cu nr. 26100090820 pentru negocierile colective la
nivel national.
(4) Unitatile economice care negociaza si semneaza contracte colective de
munca dar nu sunt afiliate unor structuri patronale si sindicale de ramura
reprezentative vor constitui fondurile destinate negocierilor colective conform
prevederilor de la alin. 1, 2 si 3 si le vor vira catre federatia patronala si
sindicala semnatara a contractului colectiv de munca pe ramura care a stat la
baza negocierii propriului contract colectiv de munca si catre contul national,
conform prevederilor alin. 3, lit. c).
(5) In cazul in care, potrivit legii, se negociaza si se incheie contracte
colective de munca la nivelul unor grupuri de unitati, cheltuielile ocazionate
cu aceste negocieri se vor suporta din fondurile constituite la nivelul
unitatilor din grupul respectiv.
(6) Fondurile destinate negocierilor colective la unitatile bugetare se vor
constitui la nivelul fiecarei unitati care incheie contract colectiv de munca,
cu respectarea prevederilor alin. 3.
(7) Fondurile destinate negocierilor colective vor fi colectate intr-un
cont distinct. Patronatele si sindicatele vor urmari si sprijini constituirea,
defalcarea si virarea pe destinatii a fondurilor alocate negocierii
contractelor colective de munca.
(8) Patronatele si sindicatele vor gestiona si utiliza fondurile destinate
negocierilor colective constituite in baza prevederilor art. 137, in
conformitate cu prevederile legale, pe baza unor programe de actiune aprobate
de organele proprii de conducere si pe raspunderea fiecaruia.
(9) In aplicarea prevederilor acestui articol, in contabilitatea agentilor
economici vor fi aplicate prevederile metodologice aplicabile operatiilor
contabile comunicate de Ministerul Finantelor.
(10) Contractele colective de munca, la toate nivelurile, vor cuprinde prevederile
acestui articol.
Din partea FEPACHIM
Cristian Ion Alexandru
Vulpe Traian
Stefanescu Anita
Antonoaie Daniel
Cristescu Antipa
Rosu Dan
Popescu Gheorghe
Iordache Catalin
Din partea Federatiei Sindicale
Tancau Petru
Stroe Moise
Comaneci Costica
Paraschivoiu Gheorghe
Sandu Gheorghe
Bucur Mircea
Popa Ion
Telimbeci Sorin
Preda Dumitru Cristinel
ANEXA 1
LISTA
SOCIETATILOR COMERCIALE ALE CAROR SINDICATE SUNT AFILIATE LA FEDERATIA
NATIONALA A SINDICATELOR DIN CHIMIE-PETROCHIMIE LAZAR EDELEANU SI A
SINDICATELOR AFILIATE
1. Societatea Comerciala 1. S.L. ASTRA PLOIESTI
ASTRA ROMANA - S.A., Ploiesti
2. Societatea Comerciala 2. S.L. VEGA PLOIESTI
ROMPETROL REFINERY VEGA - S.A.
3. Societatea Comerciala 3. S.L. PETROTEL PLOIESTI
PETROTEL LUKOIL - S.A.
4. Societatea Comerciala 4. S.L. RAFINORUL CAMPINA
STEAUA ROMANA - S.A., Campina
5. Societatea Comerciala 5. S.L. OILREG RAMNICU SARAT
OILREG RAMNICU SARAT - S.A.
6. Societatea Comerciala 6. S.L. RAFINORUL ONESTI
RAFO ONESTI - S.A.
7. Societatea Comerciala 7. S.L. CAROM ONESTI
CAROM ONESTI - S.A.
8. Societatea Comerciala 8. S.L. CHIMISTUL ONESTI
CHIMCOMPLEX BORZESTI - S.A.
9. Societatea Comerciala 9. S.L. PETROCHIMISTUL MIDIA
PETROMIDIA - S.A.
10. Societatea Comerciala 10. S.L. POLICOLOR BUCURESTI
POLICOLOR - S.A., Bucuresti
11. Societatea Comerciala 11. S.L. CHIMOPAR BUCURESTI
CHIMOPAR - S.A., Bucuresti
12. Societatea Comerciala 12. S.L. ANCOR BUCURESTI
ANTICOROZIV - S.A., Bucuresti
13. Societatea Comerciala 13. S.I. TOFAN DANUBIUS
DANUBIANA - S.A., Bucuresti
14. Societatea Comerciala 14. S.L. AMPLO PLOIESTI
AMPLO PLOIESTI
15. Societatea Comerciala 15. S.L. APRODEM PLOIESTI
APRODEM - S.A., Ploiesti
16. Societatea Comerciala 16. S.L. PROGRESUL PLOIESTI
PROGRESUL - S.A., Ploiesti
17. Societatea Comerciala 17. S.L. PETROREP PLOIESTI
PETROREP - S.A., Ploiesti
18. Societatea Comerciala 18. S.L. PETROLSUB
PETROLSUB - S.A., Suplacu de Barcau
19. SHELL GAS ROMANIA 19. S.L. SHELL GAS NEGOIESTI
20. S.L. SHELL GAS TIMIS
21. S.L. PECO PRAHOVA
22. S.L. PECO BUZAU
23. S.L. PECO BRASOV
24. S.L. PECO BACAU
25. S.L. PECO BOTOSANI
26. S.L. PECO CONSTANTA
27. S.L. LIBERTATEA PECO DEVA
28. S.L. PECO CIRC. MARF. PITESTI
29. S.L. PECO IASI
30. S.L. PECO NEAMT
31. S.L. PECO SALAJ
32. S.L. PECO SUCEAVA
33. S.L. PECO TARGU JIU
34. S.L. PECO CARAS-SEVERIN
ANEXA 2
COMISIA PARITARA
Din partea Federatiei LAZAR EDELEANU
TANCAU PETRE
COMANECI COSTICA
STROE MOISE
Din partea Federatiei Patronale FEPACHIM
VULPE TRAIAN
POPESCU GHEORGHE
ROSU DAN
ANEXA 3
Intreprinderea (Societatea) ........................
Sediul .............................................
Autorizatia nr. ........... eliberata de ...............
CONTRACTUL INDIVIDUAL DE MUNCA
Inregistrat sub nr. ............ in registrul Camerei de Munca din cadrul
Directiei de Munca si Solidaritate Sociala a judetului ................ la data
de .............., incheiat intre patronat si salariat si inregistrat sub nr.
..............
A. Unitatea ...................., reprezentata prin director general
................... si salariat ................... domiciliat(a) in
localitatea ...................., str. .............., nr. ....., judetul
................., posesor al actului de identitate seria ........... nr.
....... eliberat de ................. la data de ............, nascut(a) in
............. la data de ......................., am incheiat prezentul
contract de munca in urmatoarele conditii, asupra carora am convenit:
I. Durata contractului
a) nedeterminata, salariatul ................. urmand sa inceapa
activitatea la data de ...............
b) determinata, de ........................ pe perioada cuprinsa intre data
de ................. si pana la data de ....................
B. Felul serviciului
Functia (meseria) ..............., specialitatea ................., conform
actului de studii (calificare) .........................................
Salariatul(a) va presta activitate conform fisei postului pe care este
angajat
........................................................................
................................................................................
Activitatea prestata se desfasoara in conditii:
- grele
- periculoase
- nocive
- penibile
- gestiune
- lucru la calculator
- fidelitate
grupa de munca ...............
II. Conditii de angajare: o norma intreaga, o fractiune de norma de
........
Durata muncii este de ........... ore/zi.
III. Salariul lunar este de .............. lei, platibil la .............
Salariatul(a) nesindicalizat ............... de acord cu aplicarea art. 131
din contractul colectiv de munca pe ramura.
IV. Sporurile ce se acorda pentru conditii deosebite de munca sunt:
- spor pentru conditii grele de munca .......... %
- spor pentru conditii periculoase ............. %
- spor pentru conditii nocive .................. %
- spor pentru conditii de gestiune ............. %
- spor pentru lucru la calculator .............. %
- spor pentru conditii penibile ................ %
- spor de fidelitate in functie de vechimea in unitate ....... %
V. In situatia in care salariatul(a) .............. este trimis in
delegare, detasare, transfer beneficiaza de urmatoarele drepturi, conform
prevederilor art. 52, 53, 54 si 55 din Contractul colectiv de munca din ramura
chimie-petrochimie:
- ..................................................
- ..................................................
- ..................................................
VI. Durata concediului de odihna este de ......... zile, plus ........ zile
prevazute de lege si de contractul colectiv de munca la nivel de societate.
VII. Drepturi si obligatii specifice, legate de protectia muncii
a) echipament de protectie ............................................
b) echipament de lucru .................................................
c) antidoturi ..........................................................
d) alimentatie de protectie ............................................
e) alte drepturi si obligatii privind protectia muncii .................
VIII. Alte clauze ......................................................
............................................................................
IX. Obligatii generale ale partilor
Societatea comerciala, prin directorul general, are obligatia:
a) sa achite lunar contributia de asigurari sociale la fondul pentru plata
ajutorului de somaj;
b) sa inscrie lunar drepturile achitate salariatului in registrul
societatii;
c) in cazul incetarii contractului individual de munca sa ii plateasca
salariatului toate drepturile la zi;
d) sa respecte toate prevederile legale si pe cele din contractele
colective de munca referitoare la drepturile salariatilor.
Salariatul are obligatia:
a) sa indeplineasca atributiile, sarcinile stabilite prin fisa postului sau
prin normele de munca anexe contractului individual de munca;
b) sa respecte prevederile contractului colectiv de munca si pe cele ale
Regulamentului de Ordine Interioara.
X. Prezentul contract s-a incheiat in trei exemplare, cate unul pentru
fiecare parte, iar cel de-al treilea s-a predat si s-a inregistrat la Directia
de Munca si Solidaritate Sociala - Camera de Munca.
XI. Contractul colectiv de munca devine minimal si obligatoriu la
incheierea contractului individual de munca.
DIRECTOR GENERAL, SALARIAT,
..................... .................
AVIZAT,
Functionar D.M.O.S. - Camera de Munca
Numele si prenumele ...............................
Semnatura .........................................
Incepand cu data de ............. prezentul contract de munca se modifica
prin schimbarea .............. pe baza
.........................................
................................................................................
DIRECTOR GENERAL, SALARIAT,
..................... .................
In urma indeplinirii procedurii legale, pe data de ...............
prezentul contract de munca inceteaza pentru urmatoarele motive:
-
..........................................................................
-
..........................................................................
- ..........................................................................
in baza deciziei nr. .......... din ..........., in temeiul
....................
................................................................................
DIRECTOR GENERAL,
.....................