CONTRACT MUNCA Nr
CONTRACT
MUNCA Nr. 468/02 din 20 februarie 2004
Contract colectiv de munca la nivel de grup de unitati sanitare din reteaua
proprie a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului pe
perioada 2004 - 2005, inregistrat la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei cu nr. 468/02/20.02.2004, cu valabilitate 24 luni
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL, Partea a V-a, Nr. 3 din 11
martie 2005

In temeiul Legii nr. 130/1996, republicata, intre:
1. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in calitate de
ordonator principal de credite bugetare, si
2. salariatii reprezentati, in conformitate cu art. 2 din Legea nr. 54/2003
privind sindicatele; art. 14 litera b), art. 17 alin. (1) litera b) si alin.
(2) litera a), art. 19 din Legea nr. 130/1996 privind Contractul colectiv de
munca, republicata, si Hotararea Guvernului nr. 314/2001, privind infiintarea,
organizarea si functionarea comisiilor de dialog social in cadrul unor
ministere si al prefecturilor, cu modificarile si completarile ulterioare, de
Federatia Sanitas din Romania, prin Uniunea Sindicatelor din Reteaua Medicala a
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
a intervenit urmatorul Contract de colectiv de munca la nivel de grup de
unitati sanitare din reteaua proprie a Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului pe perioada 2004 - 2005.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Partile contractante, pe deplin egale si libere in negocierea acestui
Contract colectiv de munca la nivel de grup de unitati sanitare din reteaua
proprie a MTCT, se obliga sa respecte prevederile acestuia si il considera
izvor de drept, conform principiului pacta sunt servanda.
(2) Prezentul contract colectiv de munca la nivel de grup de unitati
sanitare din reteaua proprie a MTCT este negociat in spiritul prevederilor
legislatiei in vigoare.
(3) In sensul prezentului contract:
- termenul "patron" desemneaza reprezentantii Ministerului
Transportului, Constructiilor si Turismului (MTCT) si ai angajatorilor numiti
prin ordin al ministrului
- termenul de "unitate" desemneaza:
- spitale, nuclee de cercetare;
- alte institutii care angajeaza personal medico-sanitar si de asistenta
sociala.
(4) Patronul recunoaste libera exercitare a dreptului sindical conform
legislatiei nationale in domeniu si conventiilor internationale pe care Romania
le-a ratificat, precum si libertatea de opinie a fiecarui salariat.
Art. 2
Negocierea Contractului colectiv de munca la nivel de grup de unitati
sanitare din reteaua proprie a MTCT se face de Federatia Sanitas, semnatara a
Contractului colectiv de munca la nivel de ramura sanitara si de asistenta
sociala, si de reprezentantii MTCT numiti prin ordin al ministrului.
Art. 3
(1) In vederea negocierii contractelor colective de munca la nivel de grup
de unitati sanitare din reteaua proprie a MTCT, conform anexei nr. 1, Federatia
Sanitas va imputernici, potrivit legii, sindicatele din componenta Uniunii
Sindicatelor din Reteaua Medicala a MTCT.
(1) Prezentul contract colectiv de munca are ca scop, in principal,
stabilirea drepturilor minime garantate salariatilor si a obligatiilor
corelative cu privire la:
- incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea
contractului individual de munca;
- conditiile de munca si protectia muncii;
- salarizarea si alte drepturi salariale;
- timpul de munca si de odihna;
- unele masuri de protectie a salariatilor membri ai sindicatelor afiliate
si acordarea de facilitati acestora;
- formarea si perfectionarea profesionala;
- drepturile sindicatelor afiliate Federatiei Sanitas, semnatara a prezentului
contract colectiv de munca;
- obligatiile salariatilor.
Art. 4
(1) Orice cerere de modificare a prezentului contract colectiv de munca la
nivel de grup de unitati sanitare din reteaua proprie a MTCT va face obiectul
unei noi negocieri.
(2) Cererea se comunica in scris celeilalte parti si va cuprinde obiectul
modificarilor.
(3) Negocierile cu privire la modificare vor putea incepe dupa cel mult 15
zile lucratoare de la data comunicarii, dar nu mai devreme de 48 de ore de la
data solicitarii acestei modificari.
(4) Cererile de modificare vor fi depuse de catre reprezentantul
patronatului la Federatia Sanitas, iar cele ale Federatiei Sanitas la
conducerea MTCT.
(5) Dupa depunerea cererii de modificare si pe toata perioada negocierilor,
potrivit alin. (3), patronatul se obliga sa nu procedeze la desfaceri de
contracte individuale de munca pentru motive ce nu sunt imputabile
salariatilor, legate de modificarea propusa a prezentului contract, iar
sindicatele sa nu declanseze conflicte colective de munca.
Art. 5
Modificarile negociate si aduse contractului colectiv de munca produc
aceleasi efecte ca si contractul de la data inregistrarii lor la Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 6
Suspendarea sau incetarea contractului colectiv de munca are loc potrivit
legii.
Art. 7
(1) Interpretarea clauzelor contractului colectiv de munca se face prin
consens.
(2) Daca nu se realizeaza consensul, clauza se interpreteaza potrivit
legislatiei in vigoare.
Art. 8
(1) Pe baza prevederilor prezentului contract colectiv de munca se vor
incheia contractele colective de munca la nivel de unitati din reteaua proprie
a MTCT.
(2) Clauzele Contractului colectiv de munca la nivel de ramura sanitara si
de asistenta sociala sunt considerate drepturi sub limitele carora nu se poate
negocia.
(3) Pentru negocierea si garantarea aplicarii CCM partile semnatare vor
conveni, printr-o clauza expresa in CCM la nivel de unitate, plata unei
contributii lunare de 1% din salariul de baza, de catre salariati, cu
consimtamantul acestora. Pentru salariatii membri de sindicat reprezentati la
negocierea prezentului CCM aceasta contributie este inclusa in cuantumul in
valoare de 1% din venitul brut al cotizatiei de sindicat lunare.
Fondul constituit din contributia salariatilor, altii decat membrii de
sindicat, va fi gestionat in comun de catre comisia paritara constituita la
nivelul fiecarei unitati.
Art. 9
Patronatul este obligat sa asigure afisarea contractului colectiv de munca
si a oricaror alte comunicari la locurile convenite cu reprezentantii
Federatiei Sanitas, astfel incat salariatii sa ia cunostinta de continutul sau.
Art. 10
La incheierea contractelor individuale de munca, salariatii nesindicalisti
pot solicita sprijinul organizatiei sindicale privind aplicarea si respectarea
clauzelor contractelor colective de munca incheiate la toate nivelurile intre
reprezentantii patronatului si cei ai sindicatelor, in conditiile stabilite de
contractul colectiv de munca la nivel de grup de unitati daca in acest sens fac
o cerere, potrivit anexei nr. 2, ce va fi depusa si inregistrata la sindicatele
afiliate Federatiei Sanitas.
Art. 11
(1) Pentru solutionarea pe cale amiabila a litigiilor intervenite cu ocazia
executarii, modificarii, suspendarii sau incetarii contractelor colective de
munca, partile convin sa constituie comisii paritare.
(2) Componenta, organizarea si functionarea comisiei paritare se stabilesc
conform anexei nr. 3.
Art. 12
Litigiile si conflictele nesolutionate in comisia paritara dau dreptul
partilor sa se adreseze organelor administrative ierarhic superioare si/sau
instantelor judecatoresti.
Art. 13
(1) Reprezentantii imputerniciti ai patronatului si cei ai organizatiei
sindicale semnatare a prezentului contract colectiv de munca vor urmari modul
in care sunt respectate drepturile si obligatiile salariatilor prevazute in
contractele colective de munca.
(2) In cazul unor sesizari si al constatarii unor nereguli, partile vor
sesiza MTCT si Federatia Sanitas.
Art. 14
(1) Drepturile salariatilor prevazute in prezentul contract colectiv de
munca nu pot sa reprezinte cauza reducerii altor drepturi recunoscute anterior,
prin negocieri sau prin reglementari legale.
(2) Daca prin reglementari sau acorduri anterioare au fost prevazute
drepturi mai mari pentru salariati se vor aplica acele reglementari sau
acorduri, cu exceptia cazului in care prin lege se dispune expres altfel.
(3) In situatiile in care, in privinta drepturilor ce decurg din prezentul
contract colectiv de munca, intervin reglementari legale mai favorabile,
acestea vor face parte de drept din contract.
Art. 15
(1) Partile se obliga, sub sanctiunea nulitatii absolute, ca in perioada de
executare a prezentului contract colectiv de munca sa nu promoveze si sa nu
sustina acte normative a caror adoptare ar conduce la diminuarea drepturilor ce
decurg din acesta, cu incalcarea procedurilor cuprinse la art. 4.
(2) Partile garanteaza respectarea prevederilor art. 29 alin. (2) din Legea
nr. 54/2003 si consultarea organizatiei sindicale semnatare, in toate cazurile
in care se initiaza acte normative ce privesc relatiile de munca si potrivit
art. 1 din Legea nr. 54/2003.
Art. 16
Prezentul contract colectiv de munca a fost incheiat in baza Contractului
colectiv de munca la nivel de ramura sanitara si de asistenta sociala.
Art. 17
(1) Prezentul contract colectiv de munca se incheie pe o perioada de 1 an
de la data inregistrarii lui la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei.
(2) In cazul aparitiei unor modificari legislative, partile vor proceda la
modificarea prezentului contract colectiv de munca.
(3) Prezentul contract colectiv de munca va fi pus in concordanta cu
modificarile survenite in Contractul colectiv de munca la nivel de ramura
sanitara.
(4) Cu cel mult 60 de zile inainte de expirarea termenului pentru care a
fost incheiat, partile vor conveni asupra prelungirii valabilitatii
Contractului colectiv de munca la nivel de grup de unitati, asupra completarii
sau renegocierii clauzelor sale.
(5) Prezentul contract colectiv de munca va fi renegociat si adaptat
corespunzator, in cazul modificarii prevederilor legale referitoare la
organizarea si functionarea sindicatelor sau a patronatelor reprezentative.
CAP. 2
Incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului
individual de munca
Art. 18
In vederea stabilirii concrete a drepturilor si obligatiilor salariatilor
membri ai sindicatelor afiliate Federatiei Sanitas, semnatara a prezentului
contract, evidentierea acestora si angajarea se fac prin incheierea
contractului individual de munca.
Art. 19
(1) In vederea stabilirii drepturilor ce decurg din contractul individual
de munca, personalul este incadrat conform nomenclatoarelor de functii aprobate
prin acte normative elaborate, cu avizul organizatiei sindicale semnatare a
prezentului contract colectiv de munca, in functie de gradul profesional, nivelul
de studii si alte criterii profesionale, dupa caz.
(2) Cerintele postului, normativele de personal si conditiile de incadrare
se elaboreaza de catre patroni cu acordul organizatiei sindicale semnatare a
prezentului contract colectiv de munca.
Art. 20
(1) Incheierea contractului individual de munca se face pe baza conditiilor
stabilite de lege si cu respectarea drepturilor constitutionale ale
salariatului, potrivit prevederilor contractelor colective de munca incheiate
la toate nivelurile.
(2) La angajare si la stabilirea drepturilor individuale, angajatorul va
asigura egalitatea de sanse si tratament pentru toti salariatii, fara
discriminari, directe sau indirecte, pe baza de rasa, nationalitate, etnie,
limba, religie, categorie sociala, convingeri, sex, orientare sexuala sau orice
alt criteriu care are ca scop sau efect restrangerea sau inlaturarea
recunoasterii, folosintei sau exercitarii drepturilor decurgand din contractul
colectiv de munca. In acest sens, din comisia de angajare si sustinere a
concursurilor va face parte un reprezentant al sindicatului reprezentativ din
unitate cu statut de observator.
(3) Patronatul va comunica reprezentantului sindicatului afiliat
organizatiei sindicale semnatare a prezentului contract colectiv de munca
posturile disponibile si conditiile de ocupare a lor cu 30 de zile inaintea
scoaterii lor la concurs, cu exceptia cazurilor de forta majora definite prin
lege.
(4) In cazul aparitiei unor posturi vacante, salariatii au dreptul sa
solicite conducerii unitatii redistribuirea lor pe acele posturi, in
concordanta cu interesele unitatii, cu cele proprii si in conditiile legii.
Art. 21
(1) Incheierea contractului individual de munca se face pe perioada
nedeterminata. La incheierea contractului individual de munca, salariatul poate
solicita asistenta din partea organizatiei sindicale semnatare a prezentului
contract colectiv de munca.
(2) Contractele individuale de munca se pot incheia si pe o perioada
determinata in cazurile si prin modalitatile prevazute expres de lege.
(3) Contractul individual de munca va cuprinde cel putin clauzele prevazute
in Codul muncii.
(4) Contractul individual de munca se va incheia potrivit legii, in scris,
respectiv cate un exemplar pentru fiecare parte semnatara, in baza prezentului
contract colectiv de munca si va fi reactualizat anual prin act aditional.
Art. 22
(1) Continutul contractului individual de munca se poate modifica, cu
acordul partilor. Salariatul poate solicita asistenta din partea sindicatului
reprezentativ afiliat organizatiei sindicale semnatare a prezentului contract
colectiv de munca.
(2) Refuzul salariatului de a accepta o modificare a clauzelor referitoare
la felul muncii si/sau drepturile salariale nu da dreptul celui care angajeaza
la desfacerea contractului individual de munca sau la aplicarea unei sanctiuni
administrative pentru acest motiv, cu exceptia cazurilor prevazute de lege.
Art. 23
(1) Delegarea sau detasarea salariatilor se face in conditiile stabilite de
lege.
(2) In cazurile concrete rezultate din aplicarea reformei in domeniul
sanatatii, redistribuirea salariatilor se face cu consultarea reprezentantului
sindicatului semnatar al prezentului contract.
Art. 24
(1) Contractul individual de munca se poate suspenda, in ceea ce priveste
efectele sale, numai cu acordul partilor sau in cazurile prevazute expres de
lege.
(2) In cazuri deosebite, cand din motive independente de vointa
salariatului, activitatea a fost intrerupta, dar nu mai mult de 60 de zile,
acesta va primi salariul de baza pe perioada respectiva. Personalul va fi
redistribuit temporar la solicitarea conducerii, in functie de necesitati si
posibilitati la nivel teritorial.
(3) In cazurile prevazute la alin. (2) salariatii beneficiaza de toate
celelalte drepturi prevazute de lege pentru astfel de situatii.
Art. 25
(1) Incetarea contractului individual de munca poate avea loc in conditiile
prevazute de lege in unul din urmatoarele moduri:
a) cu acordul partilor;
b) din initiativa uneia dintre parti, in conditiile prevazute de lege.
(2) In cazurile in care se procedeaza la desfacerea contractului individual
de munca din initiativa unitatii, aceasta este obligata sa acorde preaviz de 20
de zile lucratoare pentru functiile de executie si de 30 de zile lucratoare in
cazul functiilor de conducere.
(3) In perioada de preaviz, salariatii vor fi invoiti, la cerere, 4 ore pe
zi sau prin cumul, pentru a-si cauta un loc de munca, fara ca aceasta sa
afecteze drepturile salariale.
Art. 26
(1) Contractul individual de munca nu poate fi desfacut din initiativa
celui care angajeaza in cazurile in care prin lege sau prin contractul colectiv
de munca sunt prevazute asemenea interdictii.
(2) Nu poate fi desfacut din initiativa unitatii contractul persoanelor
aflate in incapacitate temporara de munca sau in concediu de maternitate.
(3) Desfasurarea activitatii sindicale nu poate constitui motiv pentru
desfacerea contractului individual de munca.
Art. 27
(1) Contractul individual de munca nu poate fi desfacut din initiativa
celui care angajeaza daca exista posibilitatea redistribuirii personalului
medical de catre Directia Medicala din cadrul MTCT.
(2) In cazul aparitiei uneia dintre situatiile la care se refera alin. (1),
organul ierarhic superior celui care angajeaza este obligat sa asigure
continuarea raporturilor juridice de munca prin redistribuire, cu mentinerea
salariului cel putin la nivelul celui negociat.
(3) In situatia in care din motive justificate nu este posibila aplicarea
prevederilor alin. (2) din prezentul articol, desfacerea contractului
individual de munca se va face tinand cont de criteriile stabilite prin
articolul 76 din prezentul contract.
Art. 28
(1) a) In cazul modificarii sursei si a modului de finantare, potrivit
legii, patronul semnatar al contractului individual de munca va prevedea in
actele de predare-primire ca persoana juridica sau fizica sa asigure
continuitatea contractului individual de munca al personalului preluat si care
este reprezentat de forul superior semnatar al prezentului contract colectiv de
munca pe durata contractului de munca incheiat, fie prin mentinerea locului de
munca, fie prin redistribuire in alte unitati situate in aceeasi localitatea sau
judet, in temeiul legilor in vigoare.
b) In situatia prevazuta mai sus MTCT sprijina, conform CCM la nivel de
grup de unitati din reteaua proprie, rezolvarea cazurilor ivite prin
consultarea reprezentantului organizatiei sindicale semnatare a prezentului
contract colectiv de munca.
(2) Schimbarea persoanei juridice care angajeaza nu da dreptul la o
salarizare sub nivelul prevazut de legislatia in vigoare pentru functia si
gradul profesional respectiv, indiferent de sursa de finantare.
(3) In toate cazurile in care se procedeaza in mod justificat la o reducere
de personal, MTCT va asigura cadrul legal pentru consultarea reprezentantului
organizatiei sindicale semnatare a prezentului contract de munca in ceea ce
priveste posturile reduse si salariatii care urmeaza sa fie disponibilizati.
(4) Membrii sindicatelor afiliate Federatiei Sanitas, semnatara a
prezentului contract colectiv de munca, care isi exercita profesia in
conditiile legii, in temeiul prevederilor art. 4 din Legea nr. 54/2003 cu privire
la sindicate, vor fi reprezentati la negocierea contractului individual de
munca de organizatiile sindicale semnatare, in conditiile legii.
CAP. 3
Conditii de munca si protectia muncii
Art. 29
(1) Partile se obliga sa depuna eforturile necesare pentru
institutionalizarea unui sistem adecvat, avand drept scop ameliorarea continua
a conditiilor de munca.
(2) Pentru a se asigura participarea salariatilor la elaborarea si
aplicarea deciziei in domeniul protectiei muncii, potrivit Legii nr. 90/1996 la
nivelul unitatilor sanitare functioneaza comitetele de securitate si sanatate
in munca.
(3) Comitetul de securitate si sanatate in munca va fi constituit in
fiecare unitate sanitara potrivit normelor generale de protectia muncii.
(4) In stabilirea masurilor privind conditiile de munca, partile implicate
vor tine seama de urmatoarele principii de baza:
a) masurile preconizate trebuie sa vizeze in primul rand gasirea de solutii
pentru ameliorarea conditiilor de munca si, numai daca acest lucru nu este
posibil la un moment dat, sa se procedeze la compensari de alta natura;
b) masurile preconizate pentru ameliorarea conditiilor de munca trebuie sa
fie realizate cu consultarea reprezentantilor organizatiilor sindicale si
patronale semnatare ale prezentului contract la nivelul respectiv;
c) partile sunt de acord ca in sistemul sanitar al MTCT, conditii
corespunzatoare de lucru se realizeaza si cu asigurarea medicamentelor,
materialelor sanitare, instrumentarului, aparaturii, reactivilor, documentelor
specifice muncii, necesare, potrivit legii.
Art. 30
(1) Organizarea activitatii, stabilirea structurilor organizatorice
adecvate, repartizarea salariatilor pe locurile de munca, precizarea
atributiilor si raspunderilor, se realizeaza exclusiv de catre cel care
angajeaza consultarea reprezentantului sindicatului din unitate afiliat uneia
dintre organizatiile semnatare ale prezentului contract colectiv de munca si
prezentarea de catre acesta, in scris, a punctului de vedere.
(2) Exercitarea controlului asupra modului de indeplinire a obligatiilor de
serviciu de catre salariati este atribuit exclusiv in competenta celor care
angajeaza.
Art. 31
(1) Normativele de personal si fisa postului se intocmesc potrivit prevederilor
legale si fac parte integranta din prezentul contract colectiv de munca.
(2) In cazul in care normativele de personal nu corespund conditiilor
concrete de desfasurare a activitatii, la cererea uneia dintre partile
semnatare ale contractului colectiv de munca, acestea vor fi modificate
printr-un demers comun.
(3) Partile convin ca aplicarea corecta si in interesul asiguratilor a
O.U.G. nr. 150/2002 nu se poate realiza, de regula, printr-o politica de
reducere a numarului de personal angajat in reteaua sanitara proprie a MTCT.
Art. 32
(1) Sarcinile de serviciu trebuie stabilite in conformitate cu cerintele
postului si obligatiile asumate de fiecare salariat la incheierea contractului
individual de munca.
(2) In cazul unor calamitati sau in cazurile de forta majora, fiecare
salariat are obligatia sa participe la actiunile ce vizeaza inlaturarea
efectelor acestora.
Art. 33
(1) Partile semnatare ale prezentului contract colectiv de munca au dreptul
de a prezenta, solicita, negocia si sprijini, dupa caz, modificarea
normativelor de personal si a atributiilor de serviciu in conditiile legale.
(2) Normativele de personal din reteaua sanitara proprie a MTCT se aplica
cu avizul scris al reprezentantilor Federatiei Sanitas, semnatara a prezentului
contract colectiv de munca.
Art. 34
In cazul aparitiei unor divergente legate de structura de personal si
normative, partile, de comun acord, pot solicita efectuarea unei expertize
tehnice. Concluziile expertizei tehnice sunt obligatorii pentru ambele parti,
urmand a fi puse in aplicare prin demersuri comune. Cheltuielile ocazionate de
solutionarea divergentelor cu privire la modificarea normelor de munca vor fi
suportate de angajatori pentru prima solicitare a sindicatelor.
Art. 35
(1) Locurile de munca sunt clasificate potrivit anexei nr. 5 la prezentul
Contract colectiv de munca la nivel de grup de unitati.
(2) In vederea pensionarii pentru limita de varsta, locurile de munca in
conditii deosebite sunt prevazute in reglementarile legale in vigoare,
negociate intre reprezentatii sindicatelor si patronatelor semnatare ale
Contractului colectiv de munca la nivel de ramura sanitara si de asistenta
sociala.
Art. 36
(1) Reducerea timpului de lucru normal (40 ore/saptamana) si alimentatia
compensatorie de protectie se acorda obligatoriu de catre patronat in
conformitate cu prevederile anexei nr. 6.
(2) Echipamentul de protectie, precum si materialele igienico-sanitare sunt
asigurate obligatoriu de catre patronat, in cantitatea si calitatea necesare
asigurarii unei asistente medicale corespunzatoare, potrivit anexei nr. 11.
(3) Concediile suplimentare de odihna, stabilite de comun acord intre
reprezentantii MTCT si cei ai organizatiilor sindicale semnatare ale Contractului
colectiv de munca la nivel de ramura sanitara si de asistenta sociala se acorda
potrivit prevederilor anexei nr. 7.
Art. 37
(1) Patronatul se obliga sa asigure, o data pe an, examinarea medicala
gratuita si completa a salariatilor la cererea acestora, potrivit O.U.G. nr.
150/2002 a asigurarilor de sanatate.
(2) Patronatul la cererea salariatilor va asigura gratuitate pentru
efectuarea testelor HIV, HVB, HVC si pentru vaccinarea impotriva hepatitei de
tip B si C.
(3) Controalele medicale periodice impuse de prevederile legale vor fi
asigurate gratuit de patronat.
(4) In contractele colective de munca la nivel de unitate pot fi incluse
clauze suplimentare referitoare la asigurarea unor prestatii medico-sanitare,
pentru salariatii membri ai sindicatelor afiliate Federatiei Sanitas, semnatara
a prezentului contract colectiv de munca. MTCT va sprijini adoptarea unor
reglementari legale privind conditiile de acordare, in mod gratuit, a
asistentei medicale, medicamentelor si protezelor pentru personalul din
unitatile sanitare.
(5) La cererea uneia din parti, medicii de medicina muncii si inspectorii
de protectia muncii vor fi consultati cu privire la reducerea timpului de lucru
si acordarea unor zile de concediu suplimentar de odihna.
Art. 38
(1) In cazul in care conditiile de munca se normalizeaza, pentru refacerea
capacitatii de munca, salariatii vor beneficia inca doua luni de sporurile
avute.
(2) De drepturile prevazute la alin. (1) beneficiaza si salariatii care au
lucrat cel putin 6 luni in conditiile alin. (1) si care isi schimba locul de
munca din motive ce nu le sunt imputabile, daca drepturile de aceeasi natura
sunt mai mici la noul loc de munca.
Art. 39
(1) In toate cazurile in care conditiile de munca s-au modificat,
determinand reclasificarea locurilor de munca, salariatii vor beneficia de
drepturile aferente noii clasificari incepand cu data schimbarii conditiilor de
munca, certificate potrivit legii.
(2) Reclasificarea locurilor de munca se face de catre aceleasi parti care
au facut clasificarea initiala printr-un act aditional la contractul colectiv
de munca.
(3) Normele generale si cele specifice de protectie a muncii sunt
considerate de parti a fi minime si obligatorii; in functie de conditiile
specifice de munca pot fi incluse si clauze suplimentare de protectia muncii ce
vor face obiectul unui act aditional.
Art. 40
(1) Contravaloarea si intretinerea echipamentului de protectie se suporta
integral de catre patronat. Conditiile concrete, locurile de munca si
criteriile de acordare a acestor echipamente de protectie sunt stabilite de
comitetul de securitate si sanatate in munca si evidentiate in contractele
colective de munca la nivel de unitati potrivit anexei nr. 11.
(2) Comitetul de securitate si sanatate in munca va stabili parametrii de
microclimat necesari fiecarui loc de munca in vederea adoptarii de masuri de
protectia muncii specifice, programul de control si urmarirea realizarii
masurilor convenite.
Art. 41
(1) Partile sunt de acord ca nici o masura de protectia muncii nu este
suficienta daca nu este cunoscuta si insusita de catre salariati.
(2) Patronatul este obligat sa asigure pe cheltuiala sa cadrul
organizatoric pentru instruirea, testarea si perfectionarea profesionala a
salariatilor, cu privire la normele si instructiunile de protectia muncii.
Art. 42
(1) In vederea mentinerii si imbunatatirii conditiilor de desfasurare a
activitatii la locurile de munca, patronatul va lua cel putin urmatoarele
masuri:
a) amenajarea ergonomica a locurilor de munca;
b) asigurarea conditiilor de mediu, umiditate, temperatura si altele, in
conformitate cu prevederile legale si cu cele ale CCM la nivel de ramura
sanitara.
(2) Neasigurarea conditiilor normale de lucru la locul de munca exonereaza
de raspundere personalul medico-sanitar privind consecintele ce decurg din
neindeplinirea corespunzatoare a sarcinilor de serviciu in aceasta situatie, in
acest sens evitandu-se pe cat posibil sa se puna in pericol viata si sanatatea
pacientilor.
(3) Patronatul asigura amenajarea anexelor sociale la locul de munca,
dotate in limita posibilitatilor locale cu apa calda si rece.
(4) La cererea sindicatelor, patronatul asigura, in masura posibilitatilor,
conditiile necesare pentru servirea mesei in incinta unitatii.
(5) Patronatul va asigura diminuarea treptata, pana la eliminarea totala, a
emisiilor poluante din unitate.
Art. 43
Partile se obliga sa asigure un regim de protectie speciala a muncii
femeilor si tinerilor, conform prevederilor legale.
Art. 44
(1) Patronatul se obliga sa nu refuze angajarea sau, dupa caz, mentinerea
in munca a persoanelor cu handicap, in cazurile in care acestea sunt apte
pentru indeplinirea obligatiilor minime de serviciu, aferente posturilor
respective.
(2) In cazurile prevazute la alin. (1) se va proceda la consultarea
reprezentantului sindicatului semnatar al prezentului contract colectiv de
munca.
CAP. 4
Salarizarea si alte drepturi salariale
Art. 45
(1) In scopul salarizarii si acordarii celorlalte drepturi prevazute in
prezentul contract colectiv de munca personalului din institutiile finantate de
la bugetul de stat, de la fondurile casei de asigurari de sanatate, partile
contractante vor purta negocieri pentru stabilirea fondurilor aferente acestei
categorii de salariati din unitatile spitalicesti, ambulatorii si din
activitatea de siguranta a circulatiei si a surselor de constituire, inainte de
adoptarea Legii bugetului de stat consolidat, cu respectarea legislatiei in
vigoare (potrivit anexei nr. 12 la prezentul contract).
(2) Sistemul de salarizare si modalitatea de aplicare a acestuia pentru
salariatii reprezentati de sindicatele semnatare ale prezentului contract fac
obiectul negocierilor si al consultarilor cu MTCT si cu patronatul dupa caz.
Art. 46
(1) Pentru munca prestata, fiecare salariat are dreptul la un salariu, in
bani, stabilit la incheierea contractului individual de munca in concordanta cu
prevederile prezentului contract colectiv de munca si cele ale legislatiei in
vigoare.
(2) Principiile de salarizare a personalului angajat in unitatile sanitare
ale MTCT sunt preluate din Contractul colectiv de munca la nivel de ramura
sanitara.
(3) Criteriile de incadrare salariala si evaluare sunt stabilite de comun
acord de catre reprezentantii patronatului si sindicatului semnatar al CCM la
nivel de ramura sanitara.
Art. 47
(1) Se stabilesc urmatorii coeficienti minimi de ierarhizare, pentru
urmatoarele categorii de personal:
a) muncitori
1. necalificati = 1;
2. calificati = 1,2;
b) personal administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este:
1. liceala = 1,1;
3. postliceala = 1,15;
c) personal administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este:
1. liceala = 1,2;
2. postliceala = 1,25;
3. scoala de maistri = 1,3;
4. studii superioare de scurta durata = 1,4;
d) personal administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este:
1. studii superioare = 1,5.
(2) Coeficientii de ierarhizare de la alin. (1) se aplica la salariul de
baza minim negociat la nivel national, pentru un program complet de 170 de ore.
Art. 48
La nivel de unitate sumele aferente cheltuielilor de personal vor fi
negociate de administratie si sindicatele reprezentate de Federatia Sanitas
inainte de negocierea contractelor de prestari servicii, semnate cu Casa de
Asigurari de Sanatate a MTCT, pentru a acoperi integral si la timp cheltuielile
cu personalul angajat in unitate conform prevederilor legale.
Art. 49
Salariul personalului sanitar se compune din:
a) salariul de baza;
b) sporuri la salariul de baza;
c) adaosuri si alte drepturi salariale suplimentare.
Art. 50
Adaosurile si drepturile salariale cuprind in mod obligatoriu acordarea
celui de-al 13-lea salariu, anual, premierile de 2%, precum si alte drepturi
negociate conform legii, intre administratie si sindicate.
Art. 51
Pentru locurile de munca cu conditii grele, deosebit de periculoase si
periculoase, conditii vatamatoare, conditii de incordare psihica, in mediul
rural, din zonele izolate sau unde atragerea personalului se face cu greutate
etc., sporurile se stabilesc potrivit anexei nr. 5.
Art. 52
(1) Se acorda urmatoarele sporuri si adaosuri la salariul de baza:
a) pentru orele prestate in zilele de sambata, duminica, sarbatori legale
si in alte zile in care, potrivit legii, nu se lucreaza, se acorda un spor de
100%;
b) pentru orele prestate peste durata normala a timpului de lucru, potrivit
prevederilor legale, dar nu mai putin decat cuantumul prevazut in Codul muncii;
c) sporul de vechime se acorda potrivit prevederilor anexei nr. 8 si in
conformitate cu Codul muncii;
d) pentru activitatea desfasurata in timpul noptii se acorda un spor de 25%
la salariul de baza;
e) pentru activitatea desfasurata in 3 ture, in locul sporului prevazut la
pct. d) se acorda un spor de 15% la salariul de baza;
f) indemnizatia de conducere se stabileste conform legii.
(2) Garantia in bani retinuta salariatilor care au gestiune in primire va
fi depusa conform prevederilor in vigoare (Legea nr. 22/1969).
Art. 53
(1) Alte drepturi salariale:
a) conform Codului muncii si H.G. nr. 281/1991;
b) plata cheltuielilor de transport in cazul deplasarii, in interesul
serviciului, pentru functiile stabilite de MTCT, potrivit legii.
(2) Conditiile de diferentiere si criteriile de acordare se stabilesc de
comun acord cu sindicatele semnatare ale prezentului contract.
Art. 54
(1) Toate drepturile banesti cuvenite salariatilor se platesc inaintea
oricaror obligatii banesti ale unitatii si nu pot fi urmarite sau retinute
decat in cazurile prevazute de lege.
(2) In caz de desfiintare a unitatii, salariatii au calitatea de creditori
privilegiati si drepturile lor banesti constituie creante privilegiate si vor
fi platite integral inainte de a-si revendica cota-parte ceilalti creditori.
(3) In raport cu activitatea prestata, salariatii pot primi anual un
salariu de merit, potrivit reglementarilor legale. Persoanele indreptatite sa
primeasca salariul de merit se stabilesc cu consultarea sindicatelor semnatare
ale prezentului contract. Salariul de merit se acorda pe o perioada de 12 luni
calendaristice de la data acordarii lui.
(4) In cazul in care fondurile alocate salariilor de merit nu au putut fi
folosite in acest scop, patronul, de comun acord cu sindicatele semnatare ale
prezentului contract, poate utiliza economiile realizate ca premii acordabile
tuturor salariatilor la sfarsitul fiecarui an calendaristic.
Art. 55
(1) Formele de organizare a muncii in reteaua sanitara sunt urmatoarele:
a) in regie si/sau dupa timp;
b) alte forme de organizare a muncii pentru unitatile sanitare din reteaua
MTCT se vor stabili, de comun acord, de reprezentantii patronatului si
sindicatului la nivelul respectiv, semnatare ale prezentului CCM.
(2) Forma de organizare a muncii si drepturile salariale ce ar urma sa se
aplice fiecarei activitati si fiecarui loc de munca se stabilesc cu acordul
scris al reprezentantilor sindicatelor semnatare ale prezentului contract, in
functie de nivelul de reprezentare.
Art. 56
(1) Patronul se obliga sa asigure conditiile minime necesare realizarii de
catre fiecare salariat a sarcinilor ce-i revin.
(2) In cazul neindeplinirii conditiilor prevazute la alin. (1) din
prezentul articol, salariatul va primi drepturile integrale pentru timpul cat
lucrul a fost intrerupt.
Art. 57
(1) Indexarea salariilor se face potrivit legii.
(2) Nivelurile drepturilor salariale se calculeaza corelativ cu valoarea
indexarii.
Art. 58
Plata salariilor se face chenzinal, la datele care se stabilesc prin
contractele colective de munca la nivel de unitate.
Art. 59
Patronii sunt obligati sa tina evidenta in care se mentioneaza activitatea
desfasurata in baza contractului individual de munca si drepturile de care
salariatii au beneficiat si sa le elibereze dovezi despre aceasta, la cerere.
CAP. 5
Timpul de munca si timpul de odihna
Art. 60
(1) Durata normala a timpului de lucru este de 8 ore/zi si nu mai mult de
40 ore/saptamana, respectiv 170 de ore/luna. Pentru medici si alt personal de
specialitate, durata normala a timpului de lucru este de 7 ore/zi si nu mai
mult de 35 ore/saptamana.
(2) Durata normala a timpului de lucru prevazuta la alin. (1) se realizeaza
prin saptamana de lucru de 5 zile.
(3) La locurile de munca cu activitate specifica se pot stabili forme
speciale de organizare a activitatii, dupa caz, in ture, 12/24 ore, garzi,
contravizite, program fractionat etc., cu acordul sindicatelor semnatare ale
prezentului CCM.
(4) Conditiile concrete stabilite prin aplicarea prevederilor alin. (3) vor
fi evidentiate prin contractele colective de munca la nivel de unitate.
(5) Partile semnatare ale prezentului contract colectiv de munca recunosc
de comun acord ca activitatea prestata sambata, duminica si in alte zile in
care, potrivit legii, nu se lucreaza, contribuie la asigurarea continuitatii
asistentei medicale si a asistentei medicale de urgenta.
Art. 61
(1) Pentru unele activitati sau locuri de munca, prin contractele colective
de munca la nivel de unitati, se pot stabili programe de lucru in fractiuni de
norma, plata salariala efectuandu-se corespunzator.
(2) Salariatii care beneficiaza de reducerea timpului de lucru, potrivit
legii, beneficiaza de vechime integrala in munca.
Art. 62
(1) Salariatii care lucreaza in conditii de munca deosebite beneficiaza de
reducerea programului normal de lucru, potrivit legii si contractului colectiv
de munca.
(2) Reducerea timpului normal de lucru, potrivit legii si contractului
colectiv de munca, nu afecteaza nivelul veniturilor salariale si vechimea in
munca.
(3) Salariatii care beneficiaza de prevederile alin. (1) si (2) din
prezentul articol vor fi nominalizati de comun acord de comisia paritara la
nivel de unitate.
Art. 63
(1) Regulamentul de ordine interioara se stabileste de catre administratie
impreuna cu sindicatele semnatare ale prezentului CCM.
(2) Programul zilnic de munca se stabileste de administratie si patronate
cu consultarea sindicatelor semnatare ale prezentului CCM.
(3) In toate cazurile in care este posibil, cei care angajeaza vor purta
negocieri cu reprezentantii organizatiilor sindicale semnatare ale prezentului
contract pentru practicarea orarelor flexibile de lucru, precum si pentru
modalitatile de aplicare.
(4) Stabilirea orarelor flexibile nu poate duce la sporirea sarcinilor de
serviciu si la deteriorarea conditiilor de munca sau la diminuarea veniturilor
salariale.
(5) Femeile care alapteaza beneficiaza, la cerere, de fractionarea
programului de munca.
Art. 64
Prelungirea programului normal de lucru se poate face numai cu acordul
salariatului.
Art. 65
Ziua Mondiala a Sanatatii, 7 aprilie, care este si Ziua Nationala a
Sanatatii, este zi libera, cu regim de plata normal.
Art. 66
(1) Compensarea orelor efectuate peste programul normal de lucru se face
prin acordarea de timp liber corespunzator sau prin plata drepturilor salariale
potrivit reglementarilor in vigoare si continutului art. 52 alin. (1) pct. b)
din prezentul contract.
(2) Unitatea este obligata sa plateasca drepturile salariale cuvenite
angajatului pentru efectuarea orelor suplimentare cel tarziu in luna urmatoare
celei in care s-a implinit termenul de maximum 30 de zile.
(3) Refuzul salariatului de a efectua ore suplimentare nu atrage sub nici o
forma sanctiuni materiale sau prejudicii morale din partea patronatului.
(4) Pentru prevenirea sau inlaturarea efectelor unor calamitati naturale
ori ale altor cazuri de forta majora, salariatii au obligatia de a presta munca
suplimentara ceruta de cel care angajeaza.
Art. 67
(1) La unitatile unde programul se desfasoara neintrerupt, programul de
lucru din timpul zilei poate fi egal cu programul de lucru din timpul noptii.
(2) Se considera munca prestata in timpul noptii munca prestata in
intervalul cuprins intre orele 22.00 - 6.00, cu posibilitatea abaterii cu o ora
in plus sau in minus fata de aceste limite, in cazuri exceptionale.
(3) Este considerat program in 3 ture sistemul 8 cu 16, 12 cu 24 ore,
salariatul avand obligatia efectuarii serviciului de dimineata, dupa-amiaza si
de noapte in decursul unei luni, si se stabileste de comun acord de
administratie si sindicatele semnatare ale prezentului CCM.
Art. 68
(1) In fiecare saptamana salariatul are dreptul la 2 zile consecutive de
repaus.
(2) Repausul saptamanal se acorda de regula sambata si duminica.
(3) In cazul in care activitatea la locul de munca nu poate fi intrerupta
sambata si duminica, prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate se
asigura zilele de repaus in alte perioade, fragmentat sau cumulat, dar cel
putin intr-o sambata si o duminica pe luna.
Art. 69
Concediul anual de odihna in reteaua medicala proprie a MTCT, care este de
21 de zile minim, si concediile suplimentare se acorda potrivit prevederilor
legale.
Art. 70
(1) Salariatii nevazatori, precum si cei cu disabilitati au dreptul la un
concediu de odihna suplimentar, conform legii.
(2) Concediul suplimentar de odihna cuvenit salariatilor reprezentati de
sindicatele semnatare ale prezentului contract se acorda potrivit prevederilor
anexei nr. 7 la prezentul contract de munca.
Art. 71
(1) La nivelul unitatilor, prin contractele colective de munca, pot fi
stabilite cuantumuri mai mari ale zilelor de concedii suplimentare de odihna,
care vor fi propuse MTCT spre adoptare.
(2) Concediul anual de odihna se poate fractiona, la cererea salariatului,
una din transe neputand fi mai mica de 15 zile lucratoare.
Art. 72
(1) Drepturile salariale curente cuvenite salariatilor care efectueaza
concediul anual de odihna se acorda potrivit legii si contractelor colective de
munca.
(2) Drepturile salariale cuvenite pentru perioada de efectuare a
concediului de odihna se acorda, la cererea salariatului, cu minimum 5 zile
lucratoare inainte de plecare.
(3) Concediul de odihna poate fi reprogramat, prin acordul partilor, in
anul respectiv.
Art. 73
(1) Salariatii au dreptul la zile libere platite pentru evenimente
deosebite in familie, dupa cum urmeaza:
a) casatoria salariatului - 5 zile;
b) nasterea sau casatoria unui copil - 3 zile;
c) decesul sotului, sotiei, copilului, parintilor, socrilor salariatului -
3 zile;
d) decesul bunicilor, fratilor, surorilor - 1 zi;
e) ziua de nastere a salariatului, la cerere, urmand a se efectua
recuperarea zilei libere acordate sau compensarea din C.O., dupa caz.
(2) Concediul platit prevazut la alin. (1) se acorda la cererea
solicitantului de catre conducerea unitatii.
(3) Pentru rezolvarea unor situatii personale, salariatii au dreptul la
concediu fara plata de 90 de zile pe an, fara sa fie afectata vechimea in munca
si fara pierderea locului de munca, conform legii.
(4) La nivel de unitate comisia paritara poate stabili si alte situatii in care
se acorda durata mai mare de C.F.S. in vederea rezolvarii unor situatii
personale, locul de munca al salariatului pastrandu-se, conform legii.
CAP. 6
Alte masuri de protectie sociala a salariatilor membri ai sindicatelor
afiliate organizatiilor sindicale semnatare ale prezentului contract colectiv
de munca si acordarea de facilitati acestora
Art. 74
(1) In situatia in care organele competente au aprobat masuri de reducere a
activitatii ori de reorganizare a structurii de functionare, in cadrul
masurilor impuse de reforma sistemului de sanatate, ce ar determina desfacerea
contractului individual de munca, administratia este obligata sa puna la
dispozitia reprezentantilor sindicatelor semnatare ale prezentului contract
numarul total de posturi ce ar urma sa fie reduse cu cel putin 30 de zile
inainte de inceperea timpului de preaviz, precum si motivatia acestei actiuni.
(2) In perioada prevazuta la alin. (1), partile vor purta negocieri, iar
administratia este obligata sa intreprinda simultan urmatoarele actiuni:
a) sa identifice si sa valorifice posibilitatea de redistribuire a
salariatilor in cadrul unitatii sau retelei teritoriale;
b) sa includa cu prioritate la cursurile de recalificare personalul
salariat caruia ar urma sa i se desfaca contractul individual de munca.
Nerespectarea prevederilor de la pct. b atrage raspunderea potrivit
prevederilor legale.
Art. 75
Daca desfacerea contractului individual de munca nu poate fi evitata,
patronul are obligatia de a comunica in scris celor in cauza:
a) termenul de preaviz, conform Codului muncii;
b) daca le ofera sau nu un alt loc de munca, ori cuprinderea intr-o forma
de calificare sau reprofilare profesionala;
c) numarul adresei inaintate la Agentia Judeteana de Ocupare si Formare
Profesionala.
Art. 76
(1) La aplicarea efectiva a reducerii de personal, dupa reducerea
posturilor vacante masurile vor afecta in ordine:
a) persoanele care cumuleaza doua sau mai multe venituri, precum si cele
care cumuleaza pensia cu salariul;
b) persoanele care indeplinesc conditiile de pensionare pentru limita de
varsta;
c) persoanele care implinesc varsta de pensionare, la cerere;
d) persoanele care au avut abateri disciplinare;
e) persoanele care desfasoara si activitate privata, sub contract cu Casa
Judeteana de Asigurari de Sanatate.
(2) Pentru luarea masurilor de desfacere a contractului individual de munca
vor fi avute in vedere urmatoarele criterii:
a) daca masura afecteaza doi soti care lucreaza in aceeasi unitate se
desface contractul individual de munca numai unuia dintre soti;
b) masura sa afecteze in ultimul rand familiile monoparentale, precum si
salariatii care mai au 3 ani pana la pensionare la cererea lor.
(3) In cazul in care masura desfacerii contractului individual de munca ar
afecta un salariat care urmeaza un curs de calificare, reprofilare,
specializare sau de perfectionare a pregatirii profesionale, acesta avand
incheiat un contract cu unitatea, de prestare a activitatii pe o anumita
perioada de timp, administratia nu-i va putea solicita despagubiri pentru
perioada ramasa nelucrata pana la implinirea termenului.
Art. 77
Patronatul are obligatia de a pune la dispozitia sindicatelor semnatare ale
prezentului contract toate datele referitoare la punerea in aplicare a
prevederilor art. 74, 75 si 76.
Art. 78
(1) Unitatea care isi reia sau extinde activitatea intr-o perioada de 12
luni de la luarea masurilor de desfacere a contractului individual de munca al categoriilor
de salariati mentionate in art. 77, are obligatia sa anunte in scris despre
aceasta organizatiile sindicale semnatare ale prezentului contract si sa faca
publica masura prin mass-media, salariatii avand obligatia prezentarii pentru
reincadrare in termen de 15 zile de la data anuntului.
(2) Patronii raspund pentru prejudiciile aduse persoanelor, potrivit legii,
ca urmare a nerespectarii prevederilor alin. (1).
(3) In caz de modificare a profilului unitatii, salariatii membri ai
sindicatelor semnatare ale prezentului contract au dreptul de a ramane la
acelasi loc de munca, dupa caz, compatibil cu specificul unitatii.
Art. 79
In afara ajutoarelor acordate in caz de deces al salariatului, potrivit
reglementarilor in vigoare, prin contractele colective de munca la nivel de
unitate pot fi incluse si alte ajutoare suplimentare.
Art. 80
(1) In cazul accidentelor survenite in procesul muncii sau in legatura cu
munca, patronul este obligat sa respecte prevederile legale in vigoare.
(2) In cazul bolilor profesionale survenite ca urmare a factorilor nocivi,
fizici, chimici sau biologici caracteristici locului de munca, precum si ca
urmare a suprasolicitarii diferitelor organe sau sisteme in procesul de munca,
patronul este obligat sa comunice Inspectoratelor Teritoriale de Munca si
Directiilor de Sanatate Publica Judetene si a Municipiului Bucuresti aparitia
acestor boli.
(3) Reprezentantii organizatiilor sindicale vor urmari respectarea
prevederilor alin. (1) si (2); in cazul nerespectarii acestora vor fi sesizate
organele abilitate sa aplice sanctiunile prevazute de lege.
Art. 81
Compensarea biletelor de odihna, tratament si recuperare acordate tuturor
salariatilor din ramura sanitara este suportata din bugetul destinat acestui
scop de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei potrivit legii.
Gestionarea biletelor se face cu consultarea sindicatelor (anexa 10).
Art. 82
Repartizarea spatiilor de locuit se face in concordanta cu prevederile
legale prin comisiile paritare de la nivelul unitatii.
Art. 83
Salariatii unitatilor bugetare si ai celor finantate de la bugetul
asigurarilor sociale de sanatate trimisi in delegatie sau dirijati, beneficiaza
de drepturile salariale cuvenite potrivit reglementarilor in vigoare.
Art. 84
(1) Patronatul va acorda tichete de masa, potrivit Legii nr. 142/1998, in
conformitate cu prevederile legale, pentru unitati sanitare finantate de la
bugetul de stat si de la bugetul asigurarilor sociale de sanatate.
(2) Salariatii unitatilor sanitare din reteaua MTCT, precum si membrii de
familie ai acestora - reprezentati de sindicatele afiliate organizatiei
sindicale semnatare a prezentului contract colectiv de munca vor beneficia de
permise de calatorie pe calea ferata gratuite.
Art. 85
Persoanele detasate beneficiaza pe perioada detasarii de toate drepturile
care sunt mai favorabile.
Art. 86
(1) Pentru salariatii trimisi in strainatate se vor acorda drepturile
salariale cuvenite potrivit legii.
(2) Posturile temporar vacante pot fi ocupate pe o perioada determinata
numai cu avizul organizatiei sindicale semnatare a prezentului CCM.
Art. 87
In perioada concediului de maternitate, salariatele primesc indemnizatiile
cuvenite, in concordanta cu prevederile legale.
Art. 88
(1) In afara concediului legal acordat pentru ingrijirea copilului in
varsta de pana la 2 ani si, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea
varstei de 3 ani, salariatul poate beneficia si de un C.F.S. de inca un an,
postul ramanand temporar vacant si neputand fi desfiintat pe timpul cat acesta
se afla in asemenea situatie.
(2) La intoarcerea din C.F.S., salariatul va fi incadrat pe postul avut
initial, beneficiind de toate drepturile aferente locului de munca.
Art. 89
In cazul decesului unuia dintre parinti, parintele celalalt va beneficia de
toate drepturile cuvenite, in concordanta cu reglementarile legale.
Art. 90
Salariatul care intrerupe concediul legal pentru ingrijirea copilului in varsta
de pana la 2 ani si, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei
de 3 ani, beneficiaza de reducerea programului normal de lucru cu 2 ore/zi,
fara a-i afecta salariul si vechimea in munca.
Art. 91
Salariatele gravide, reprezentate de organizatiile sindicale semnatare ale
prezentului contract, incepand cu luna a V-a de sarcina beneficiaza de scutire
in ceea ce priveste obligativitatea efectuarii turei de noapte sau a garzilor -
la cerere - si de posibilitatea schimbarii locului de munca.
Art. 92
Pentru asigurarea respectarii demnitatii tuturor salariatilor, prin
contractele colective de munca la nivel de unitate se stabilesc prevederi
exprese de prevenire si combatere a situatiilor de violenta si hartuire sexuala
la locul de munca, conform anexei nr. 13.
Art. 93
(1) Serviciile si prestatiile medicale pentru care MTCT si/sau unitatea
sanitara a hotarat perceperea unor taxe sunt asigurate gratuit pentru
salariatii unitatilor sanitare si membrii de familie ai acestora (sot, sotie,
copil) - reprezentati de sindicatele semnatare ale prezentului contract.
(2) MTCT si MSF vor intreprinde demersurile necesare in vederea obtinerii
de gratuitati pentru acte medicale, medicatie, tratamente de recuperare,
confectionare de proteze, altele decat cele prevazute la alin. (1) din
prezentul articol.
CAP. 7
Formarea profesionala
Art. 94
(1) Prin termenul de formare profesionala se intelege orice procedura prin
care un salariat dobandeste o calificare, se specializeaza sau se
perfectioneaza si pentru care obtine un certificat sau o diploma care atesta
aceste situatii.
(2) Dobandirea unei specialitati si/sau largirea domeniului de competenta a
personalului de specialitate se fac potrivit reglementarilor in vigoare.
(3) Activitatea de formare si perfectionare profesionala cuprinde si
domeniul relatiilor de munca, management, dreptul la asociere si libertatile
sindicale.
(4) Posturile vacante ale medicilor, asistentilor, biologilor si
chimistilor etc. pot fi ocupate numai de persoane cu pregatire de specialitate
in acest sens.
(5) Cheltuielile personalului de specialitate, precum si ale altor
categorii de personal, facute pentru ridicarea nivelului profesional si
dovedite cu acte justificative, se suporta de catre unitate, cand salariatul a
fost delegat in acest sens.
(6) Pentru bursele in strainatate, nominalizate, conducerea unitatii se
obliga sa faca publica modalitatea de acordare.
(7) Partile convin asupra necesitatii si obligativitatii perfectionarii
profesionale a tuturor categoriilor de salariati, inclusiv a liderilor scosi
din productie.
Art. 95
(1) Planul anual de pregatire si perfectionare profesionala este elaborat
de administratie si de reprezentantul organizatiei sindicale semnatare a
prezentului CCM in functie de nevoile unitatii sanitare.
(2) Reprezentantul organizatiei sindicale semnatare a prezentului CCM
participa, in calitate de observator, la toate nivelurile, la examenele care
certifica pregatirea si perfectionarea profesionala si manageriala si la
concursurile de ocupare a posturilor.
(3) Salariatii pot participa la cursuri de formare si perfectionare
profesionala avizate de institutiile abilitate, potrivit legii, identificate in
nume propriu, cu acordul patronului in ceea ce priveste suportarea
cheltuielilor.
(4) Participarea la manifestarile stiintifice de specialitate pentru
personalul de specialitate medico-sanitara crediteaza pe cei in cauza cu
punctajul necesar evaluarii profesionale.
CAP. 8
Drepturile sindicatelor afiliate organizatiilor sindicale semnatare ale
prezentului contract colectiv de munca
Art. 96
Partile contractante recunosc pentru fiecare dintre ele libertatea de
opinie.
Art. 97
(1) a) Prin prezentul contract colectiv de munca la nivel de grup de
unitati se stabileste participarea reprezentantului organizatiei sindicale
semnatare a prezentului CCM la sedintele consiliului de administratie ale
CAS-MTCT si la toate sedintele de interes general, ce privesc activitatea sociala,
profesionala si economica la toate nivelurile retelei sanitare organizate de
Directia Medicala din MTCT.
b) La nivelul unitatilor sanitare din reteaua proprie a MTCT reprezentantul
organizatiei sindicale semnatare a prezentului CCM va participa la sedintele
Comitetului de conducere.
(2) Partile garanteaza aplicarea prevederilor legislatiei muncii, precum si
a dispozitiilor legale in materie.
(3) La cererea expresa a membrilor sindicatelor semnatare ale prezentului
contract, acestia pot fi asistati de reprezentantii uniunii, federatiei si
confederatiei in sustinerea unor drepturi si cereri, la toate nivelurile.
Art. 98
(1) Anuntarea sedintelor mentionate in art. 96 alin. (1) si a celor ale
consiliilor de conducere se face in scris, inainte cu minimum 72 ore, dupa caz.
(2) Patronatul se obliga sa puna la dispozitie, la solicitare, toate
documentele necesare sustinerii activitatii sindicale si negocierii
contractelor colective de munca la toate nivelurile.
(3) Reprezentantii organizatiilor sindicale semnatare ale prezentului
contract vor face parte, ca membri cu drepturi depline sau ca observatori, dupa
caz, din toate comisiile de acreditare si din oricare alte comisii implicate in
reforma sistemului sanitar la toate nivelurile.
Art. 99
(1) Patronatul va permite membrilor sindicatelor semnatare ale prezentului
contract sa urmeze cursurile educational-profesionale organizate de sindicate,
cursantul beneficiind in perioada respectiva de toate drepturile aferente
locului de munca, pentru o perioada de pana la 15 zile/an.
MTCT va sprijini constituirea unui fond destinat activitatilor
educational-profesionale prin atragerea unor surse de la bugetul de stat si din
veniturile proprii ale unitatii, fond ce urmeaza a fi administrat prin acordul
partenerilor sociali.
(2) Persoanele alese in structura de conducere a sindicatelor semnatare ale
prezentului contract beneficiaza de reducerea programului normal lunar de lucru
cu 5 zile, cumulat sau fragmentat.
(3) In cazurile prevazute la alin. (1) si (2) din prezentul articol,
drepturile salariale cuvenite se pastreaza integral.
Art. 100
(1) In vederea stabilirii unor servicii si dotari comune, prin acordul
partilor, administratia si sindicatele pot stabili cote procentuale de
participare la actiunea respectiva.
(2) Veniturile obtinute din alte surse decat cele rezultate in urma
serviciilor medicale, vor fi administrate de catre patronat cu consultarea
reprezentantului organizatiei sindicale semnatare a prezentului CCM.
Art. 101
Unitatile se obliga sa asigure in incinta lor, gratuit pentru activitatea
sindicatelor, spatiul, mijloacele si mobilierul necesar, precum si accesul la
echipamentul de birotica al unitatii.
Art. 102
Incasarea cotizatiei se face prin statele de plata ale unitatilor, in baza
acordului salariatilor, membri ai sindicatelor afiliate organizatiilor
sindicale semnatare ale prezentului contract colectiv de munca. Retinerea
cotizatiei, virarea acesteia in conturile sindicatului, afiliat Federatiei
Sanitas semnatara a contractului colectiv de munca la nivel de grup de unitati
si instiintarea privind persoanele carora li s-a efectuat operatiunea se
constituie in sarcina curenta de serviciu - potrivit avizului favorabil emis de
Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Sanatatii si Familiei.
Art. 103
(1) Patronatul recunoaste drepturile salariatilor reprezentati de
sindicatele semnatare ale prezentului contract de a sustine si de a participa
neingradit la declansarea conflictelor colective de munca, potrivit
prevederilor legale, in aceasta perioada obligandu-se sa nu procedeze la
angajari temporare in locul celor aflati in greva.
(2) Patronatul se obliga sa ia masuri disciplinare impotriva celor care
incearca sau impiedica exercitarea dreptului de participare a salariatilor la
actiuni sindicale sustinute in conformitate cu prevederile legale.
Art. 104
In scopul protejarii muncii autohtone, patronatul este obligat sa nu
procedeze la angajarea personalului de specialitate strain care nu are
cetatenie romana si domiciliul in tara, cu exceptia cazurilor prevazute de lege
si de conventiile internationale ratificate de Romania.
Art. 105
Zilele libere platite acordate pentru sarbatorile legale, inclusiv a celor
de sambata si duminica, sunt cele prevazute prin lege si prin prezentul
contract colectiv de munca.
CAP. 9
Obligatiile salariatilor
Art. 106
(1) Patronatul are obligatia de a stabili, in conditiile legii, raspunderea
disciplinara sau patrimoniala a salariatilor care se fac vinovati de incalcarea
regulamentului de ordine interioara al unitatii.
(2) Fisa postului nu va cuprinde activitati sub sau peste nivelul
pregatirii profesionale.
(3) In cazul nerespectarii prevederilor alin. (2) din prezentul articol,
MTCT, prin Directia medicala, va proceda la sanctionarea disciplinara a celor
vinovati.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 107
(1) In baza prezentului contract colectiv de munca la nivel de grup de
unitati se vor incheia contracte colective de munca la nivelul unitatilor
cuprinse in anexa nr. 1.
(2) Unitatile sanitare vor incheia contracte colective de munca potrivit
prevederilor prezentului contract.
(4) La nivelul unitatii, potrivit prevederilor Legii nr. 130/1996, republicata,
va fi incheiat un singur contract colectiv de munca.
Art. 108
Prevederile contractelor individuale de munca vor fi puse de acord cu
prevederile prezentului contract si cu cele incheiate la nivel de unitate.
Art. 109
Organizatiile patronale si sindicatele semnatare ale acestui contract
colectiv de munca asigura aplicarea prezentului contract la toate nivelurile,
si se vor intreprinde demersurile necesare pentru acordarea unui spor specific.
Art. 110
In toate situatiile de reorganizare, de restructurare sau de privatizare a
unitatii sanitare, patronul este obligat sa transmita prin caietul de sarcini
contractele colective de munca la toate nivelurile.
Art. 111
Prevederile prezentului contract colectiv de munca se aplica de drept
salariatilor reprezentati de sindicatele semnatare ale acestui contract, pentru
alte categorii de salariati fiind suficiente prevederile legii.
Art. 112
Prevederile prezentului CCM produc efecte asupra tuturor salariatilor,
Federatia Sanitas garantand drepturile membrilor din sindicatele afiliate.
Art. 113
Salariatii membri ai sindicatelor semnatare ale prezentului CCM au dreptul
sa poarte la echipamentul de lucru si protectie insemnele organizatiilor
sindicale specifice.
Art. 114
Partile semnatare sunt raspunzatoare de aplicarea si garantarea
prevederilor prezentului contract.
Art. 115
Aplicarea prevederilor contractelor colective de munca incheiate la toate
nivelurile este obligatorie. Nerespectarea clauzelor atrage raspunderea
potrivit prevederilor legale.
Art. 116
Prezentul contract colectiv de munca preia si prevederile Contractului
colectiv de munca la nivel de ramura sanitara si de asistenta sociala incheiat
ulterior, urmand a fi sustinute, de comun acord, drepturile pentru care sunt
necesare reglementari legale suplimentare.
Art. 117
Toate documentele incheiate de reprezentantii Ministerului Sanatatii, MTCT
si de cei ai organizatiilor sindicale semnatare ale prezentului contract sunt
de drept anexe la prezentul CCM.
Art. 118
MTCT se obliga sa nu sustina si sa nu promoveze acte normative contrare
clauzelor Contractului colectiv de munca la nivel de grup de unitati.
Art. 119
Cadrul relatiilor de munca si contractuale ale medicilor, asistentilor
medicali si celuilalt personal - membrii ai sindicatelor semnatare ale
prezentului CCM - cu CAS-MTCT si alte institutii va fi elaborat si sustinut cu
acordul scris al organizatiilor sindicale semnatare ale prezentului contract.
Art. 120
Federatia Sanitas va intreprinde demersurile necesare pe langa Ministerul
Sanatatii si CAS-MTCT in vederea sustinerii si aplicarii prevederilor cuprinse
in prezentul CCM.
Art. 121
Prezentul contract colectiv de munca isi produce efectele o data cu inregistrarea
lui la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Din partea Federatiei Sanitas
Presedinte:
Adrian Birea
Vicepresedinte Federatia Sanitas
Membri:
Florin Muscanu
Secretar Federal Federatia Sanitas
Denisa Popovici
Presedinte Uniunea Sind. - MTCT
Valer Pop
Vicepresedinte Uniunea Sind. - MTCT
Raluca Olaru
Secretar Uniunea Sind. - MTCT
Natalia Scaiceanu
Membru Uniunea Sind. - MTCT
Elena Cambesteanu
Membru Uniunea Sind. - MTCT
Gheorghe Ionescu
Membru Uniunea Sind. - MTCT
Liviu Stefan
Membru Uniunea Sind. - MTCT
Secretar:
Din partea MTCT
Gabriela Ionescu
Dir. Gen. Sp. CF Galati
Radu Barbos
Dir. Gen. Sp. CF Timisoara
Eugen Tanase
Dir. Gen. Sp. CF2 Bucuresti
Daniela Dradoescu
Dir. Gen. Adj. Sp. CF1 Bucuresti
Eugen Magla
Dir. Gen. Sp. CF Craiova
Ion Cijevschi
Dir. Gen. Sp. CF Iasi
Camelia Tabarcea
Dir. Financiar-Cont. Sp. CF Iasi
Marioara Tuleiu
Cons. Juridic Sp. CF2 Bucuresti
Simona Neagra
Consilier Juridic Sp. CF Galati
Crenguta Rachitovan
Economist Sp. CF Timisoara
ANEXA 1
Negocierea contractului colectiv de munca la nivelul unitatii/institutiei
1. In termen de 10 zile lucratoare de la intrarea in vigoare a CCM la nivel
de grup de unitati, Uniunea sindicatelor din reteaua medicala a MTCT va
nominaliza in scris sindicatele din unitatile sanitare imputernicite de
Federatia Sanitas, potrivit legii, pentru negocierea Contractului colectiv de
munca la nivel de unitate.
2. In termen de 5 zile de la primirea comunicarii, unitatea sanitara isi va
desemna reprezentantii in vederea negocierii CCM.
3. Prevederile contractelor individuale de munca vor fi puse de acord cu
prevederile CCM la nivelul unitatii/institutiei, in termen de 30 de zile de la
intrarea in vigoare a acestuia.
4. a) Divergentele privind incheierea CCM la nivelul unitatii/institutiei
vor fi solutionate potrivit prevederilor legale.
b) In cazul mentinerii unor divergente, sindicatele pot continua, in
conditiile respectarii legii, derularea actiunilor sindicale din programul de
revendicari.
ANEXA 2
Cerere de asistenta sindicala
Subsemnatul(a) ..........................................................,
domiciliat(a) in municipiul/orasul ..........................................,
str. ..................... nr. ......., sectorul/judetul ....................,
posesor(oare) al/a C.I./B.I. seria .............. nr. ........, eliberat(a) de
........................... la data de ..................., solicit asistenta
de specialitate din partea sindicatului semnatar al contractului de munca la
nivel de unitate, pentru punerea in aplicare si garantarea drepturilor ce deriva
din Contractul colectiv de munca la nivel de unitate.
In acest sens, consimt sa platesc o taxa pentru asistenta de specialitate,
reprezentand o contributie lunara egala cu 1% din salariul de baza.
Semnatura ..........................
Data ...............................
ANEXA 3
REGULAMENTUL
privind organizarea si functionarea comisiei paritare la nivelul unitatii
1. Comisia paritara la nivelul unitatii va fi compusa din 5 (cinci)
reprezentanti ai angajatorului si 5 (cinci) reprezentanti ai organizatiei
sindicale semnatare a prezentului contract si va functiona pe perioada
aplicarii prezentului contract colectiv de munca.
2. Comisia paritara se va intruni la cererea oricareia dintre parti, in
termen de 5 (cinci) zile lucratoare de la formularea cererii, si va adopta
hotarari prin consens.
3. Comisia paritara va functiona la nivelul unitatii cu personalitate
juridica.
4. Secretariatul comisiei este asigurat de catre patronat.
ANEXA 4
Contractul individual de munca
Partile convin ca modelul Contractului individual de munca sa fie preluat
din Ordinul ministrului sanatatii si solidaritatii sociale nr. 64/28.02.2003 si
76/11.03.2003.
ANEXA 5
Locurile de munca, categoriile de personal si marimea sporului pentru
salariatii care isi desfasoara activitatea in conditiile deosebit de
periculoase, conditii periculoase, conditii vatamatoare, conditii nedorite sau
dificile, conditii grele, pentru activitati ce solicita o incordare psihica
foarte ridicata, unde atragerea personalului se face cu greutate
1. Sporurile din prezenta anexa se platesc in cadrul alocatiilor bugetare
stabilite cu aceasta destinatie.
2. Nominalizarea personalului care beneficiaza de spor pe locuri de munca
se face de catre Comitetul Director, cu consultarea sindicatului.
3. In toate cazurile in care se mentioneaza "personalul din unitati,
sectii, compartimente etc." se va intelege intreg personalul unitatilor,
sectiilor, compartimentelor etc. respective. In celelalte cazuri, cand se
mentioneaza "personalul sanitar, personalul superior sanitar, personalul
mediu sanitar, personalul de cercetare, personalul de specialitate etc."
se intelege numai personalul cuprins in categoria respectiva, conform
nomenclatorului de functii in vigoare.
4. Beneficiaza de spor, conform anexelor, toate categoriile de personal
care lucreaza in sectiile si compartimentele exterioare (care au sediul separat
de unitatea cu personalitate juridica), in profil TBC, SIDA, boli infectioase,
psihiatrie, neuropsihiatrie infantila, sanatorii, preventorii etc.
5. Personalul altor unitati, precum si personalul din alte compartimente
din aceeasi unitate, care isi desfasoara activitatea la unul din locurile de
munca prevazute in anexe, beneficiaza de sporul prevazut la locurile de munca
respective, conform Regulamentului de acordare a sporurilor.
6. Personalul didactic medical sau farmaceutic care asigura activitate
integrata in invatamantul medico-farmaceutic si lucreaza in locurile de munca
prevazute in anexe, beneficiaza de spor la salariul de baza al functiei
didactice care se acorda de catre unitatea de invatamant, conform Regulamentului
de acordare a sporurilor. Cadrele medicale didactice nu beneficiaza de spor si
de la unitatea care acorda indemnizatie clinica.
7. Personalul sanitar care isi desfasoara activitatea in unitati sanitare
(ambulatoriul de specialitate, cabinete medicale de practica individuala,
puncte sanitare etc.) cu sediul in incinta regiilor autonome sau a societatilor
comerciale beneficiaza de spor pentru conditii periculoase sau pentru conditii
vatamatoare in aceleasi conditii ca si personalul din activitatea de
administratie a acestor unitati economice, dar nu mai mult de 15% din salariul
de baza, conform Regulamentului de acordare a sporurilor.
8. Personalul care in cadrul programul normal isi desfasoara activitatea
fractionat, la mai multe locuri de munca prevazute in regulament, cu sporuri
diferite, va beneficia de sporul prevazut pentru fiecare loc de munca, in
functie de timpul efectiv prestat in aceste locuri.
9. Sporul pentru munca in conditii deosebit de periculoase, conditii
periculoase, conditii vatamatoare si conditii nedorite sau dificile se acorda
proportional cu timpul cat personalul respectiv a lucrat in astfel de conditii,
la locurile de munca prevazute in anexe. Cuantumul sporului se stabileste prin
aplicarea cotei procentuale asupra salariului de baza in luna respectiva,
corespunzator timpului efectiv lucrat la locurile de munca prevazute in anexe.
10. Prevederile prezentei anexe se aplica potrivit actelor normative si
prevederilor prezentului contract colectiv de munca.
11. Diminuarea cotelor maxime de sporuri prevazute in prezentul contract
colectiv de munca se poate face numai cu acordul sindicatelor semnatare ale
acestuia.
ANEXA 5.1
Locurile de munca, activitatile, categoriile de personal, marimea sporului
pentru salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii deosebit de
periculoase
A. Spor de 100% din salariul de baza:
1. Personalul care lucreaza in laboratoare de anatomie patologica, morgi si
prosecturi din unitati sanitare si din laboratoarele de medicina legala.
2. Personalul care participa efectiv in campaniile de prevenire si
combatere de epidemii deosebit de grave si la alte asemenea actiuni stabilite
de Ministerul Sanatatii si declarate prin ordin, ca: pesta, holera,
poliomielita, variola, zoonoze, tetanosul, leptospiroza etc.
3. Personalul care lucreaza in unitati de pneumoftiziologie (spitale si
sanatorii), in laboratoarele de cercetare care manipuleaza culturi vii de BK.
B. Spor de 50% din salariul de baza
1. Personalul care lucreaza la histopatologie, toxicologie medico-legala,
tanatologie si genetica medico-legala, precum si in cabinete, compartimente si
laboratoare de medicina legala.
2. Celelalte compartimente din laboratoarele de anatomie patologica,
inclusiv personalul care transporta cadavre pentru aceste compartimente si
pentru cele de medicina legala.
C. Spor de 25% din salariul de baza
1. Personalul care lucreaza cu tulpini virulente sau culturi vii in
laboratoarele si compartimentele de diagnostic sanitar uman.
ANEXA 5.2
Locurile de munca, activitatile, categoriile de personal, marimea sporului
pentru salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii periculoase
A. Spor de 30% din salariul de baza
1. Personalul care isi desfasoara activitatea cu surse de radiatii sau
generator de radiatii, diferentiat pe categorii de risc radiologic, astfel:
a) 10% la categoria I;
b) 15% la categoria a II-a;
c) 20% la categoria a III-a;
d) 30% la categoria a IV-a.
B. Spor de 15% din salariul de baza
1. Personalul sanitar din sectii si compartimente de boli infectioase.
2. Personalul din unitati de boli infectioase.
3. Personalul din laboratoarele si sectiile de cercetare care executa
cercetari chimice, fizico-chimice, sinteze chimice, analize instrumentale in
statiile pilot si micropilot, in vederea obtinerii unor noi substante.
4. Personalul din laboratoarele si compartimentele de cercetari biologice,
inframicrobiologice, microbiologice, virusologie, biochimice.
5. Personalul din sectii, laboratoare si compartimente pentru cercetarea,
producerea si controlul serurilor si vaccinurilor.
6. Personalul din laboratoare si compartimente de analize medicale din
unitati sanitare.
7. Personalul din laboratoare si compartimente de colectare a sangelui,
precum si personalul din laboratoare si compartimente de preparare a produselor
sanguine.
8. Personalul care lucreaza cu laser de mare putere, neprotejat.
C. Spor de 10% din salariul de baza
1. Personalul din unitati de psihiatrie, neuropsihiatrie infantila,
neuropsihomotori si neuromotori.
2. Personalul sanitar din sectii si compartimente de psihiatrie,
neuropsihiatrie infantila, neuropsihomotori, neurologie, laboratoare de
sanatate mintala, cabinete de consultatii de psihiatrie si neuropsihiatrie.
3. Personalul care lucreaza in laboratoarele si compartimentele de tehnica
dentara.
4. Personalul de cercetare din sectii, laboratoare, compartimente de
psihiatrie, neuropsihiatrie infantila, neuropsihomotori, neuromotori.
5. Personalul din serviciile de ambulanta care isi desfasoara activitatea
pe autosanitare, in echipe de interventie, pe teren.
6. Personalul care lucreaza cu radiatii electromagnetice (ultraviolet
vizibil si infrarosu).
D. Spor de 7% din salariul de baza
1. Personalul sanitar care lucreaza permanent la dezinfectie, dezinsectie
si deratizare si personalul mediu sanitar de igiena din cabinete medicale de
practica individuala, ambulatoriul de specialitate, spitale, sanatorii si
preventorii.
2. Personalul din spalatorii-calcatorii, sterilizare, crematorii.
3. Personalul care lucreaza in laboratoarele si compartimentele de
prevenire si combatere a bolilor transmisibile.
4. Personalul sanitar din blocul operator si sala de operatii, unde exista
risc de contaminare, executand interventii chirurgicale de urgenta.
5. Personalul din sectiile, compartimentele si cabinetele de
dermato-venerologie unde se trateaza boli transmisibile.
ANEXA 5.3
Locurile de munca, activitatile, categoriile de personal, marimea sporului
pentru salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii vatamatoare
A. Spor de 10% din salariul de baza
1. Personalul care lucreaza cu namol sau hidrogen sulfurat.
2. Personalul care efectueaza activitate continua de ascutire prin polizare
si slefuire.
B. Spor de 7% din salariul de baza
1. Personalul superior si mediu sanitar din laboratoare si compartimente de
medicina a muncii, care lucreaza peste 50% din timpul normal de lucru in
unitati sau sectoare industriale cu conditii deosebite.
2. Personalul cu activitate continua de sudura electrica si autogena (cu
exceptia sudurii electrice prin puncte), daca aceste lucrari se efectueaza in
spatii inchise.
3. Muncitorii care lucreaza la repararea, intretinerea si incarcarea
acumulatorilor electrici din plumb.
C. Spor de 5% din salariul de baza
1. Personalul mediu sanitar care lucreaza cu aparate de electroterapie si
fototerapie.
A. Personalul care lucreaza in laboratoarele sau compartimentele de
microproductie de medicamente (pulberi, chimicale etc.).
B. Personalul care lucreaza la aparate de multiplicat: orming, gestetner,
rotaprint, xerox, piloris, heliograf.
C. Personalul care lucreaza la instalatii si echipamente producatoare de
zgomot si trepidatii (pompe, compresoare, motoare, turbine etc.).
D. Personalul muncitor care lucreaza la centrale termice cu carbune sau
pacura.
E. Personalul care vulcanizeaza cauciucul la cald.
F. Tinichigii manuali care lucreaza la fasonarea si spanuirea la cald a
tablelor pentru invelisuri, caroserii, capotaje, aripi etc.
ANEXA 5.4
Locurile de munca, categoriile de personal, marimea si conditiile de
acordare a sporului pentru activitati ce solicita o incordare psihica foarte
ridicata
A. Spor de 5% din salariul de baza
1. Personalul superior, mediu si auxiliar din unitatile si subunitatile
sanitare ambulatorii, care lucreaza in specialitatile neurochirurgie, chirurgie
cardiovasculara, inclusiv cardiologie interventionala si chirurgie toracica,
ortopedie-traumatologie, chirurgie plastica si reparatorie.
C. Personalul superior, mediu si auxiliar din unitatile si subunitatile
sanitare ambulatorii care lucreaza in specialitatile pediatrie,
obstetrica-ginecologie si ocrotire.
B. Spor de 10% din salariul de baza
1. Personalul superior, mediu si auxiliar din unitati, sectii si
compartimente cu paturi de pediatrie, obstetrica-ginecologie.
2. Personalul numit si autorizat sa indeplineasca atributii de sef unitate
nucleara, responsabil cu radioprotectia si responsabil cu gestiunea surselor
nucleare, pe timpul cat executa aceste atributii.
3. Personalul superior medical, mediu si auxiliar sanitar din centrele
universitare care asigura urgentele medico-chirurgicale de gradul 0 si 1 pana
la restabilirea functiilor vitale ale pacientilor.
C. Spor de 15% din salariul de baza
1. Personalul superior, mediu si auxiliar sanitar din unitati, sectii si
compartimente cu paturi, din specialitatile neurochirurgie, traumatologie
vertebro-medulara, chirurgie cardiovasculara, inclusiv cardiologie
interventionala si chirurgie toracica, ortopedie-traumatologie, arsi, chirurgie
plastica si reparatorie, anestezie si terapie intensiva, hemodializa.
2. Personalul medico-sanitar de interventie din statiile de salvare, precum
si soferii de pe autosalvari, personalul navigant de pe salupele sanitare,
precum si personalul medico-sanitar care asigura asistenta medicala in timpul
transporturilor de urgenta cu elicopterul sau avionul sanitar.
3. Personalul sanitar din institutele si centrele de sanatate publica si
personalul sanitar din Directia de Sanatate Publica Bucuresti, care lucreaza la
Inspectia Sanitara de Stat, laboratoare si supravegherea starii de sanatate.
4. Personalul din cadrul compartimentelor de anatomie patologica (morgi,
prosecturi si histopatologie).
ANEXA 5.5
Locurile de munca, categoriile de personal, marimea si conditiile de
acordare a sporului pentru salariatii care isi desfasoara activitatea in
conditii grele de munca, in unitatile sanitare
A. Spor de 15% din salariul de baza
1. Personalul sanitar care acorda asistenta medicala in subteran (mine,
metrou), pe platforme marine si nave de pescuit oceanic.
ANEXA 5.6
Locurile de munca, activitatea, categoriile de personal, marimea sporului
pentru salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii deosebite
Spor de 30% din salariul de baza
1. Personalul care efectueaza lucrarile de colectare, incarcare, descarcare
si transport al reziduurilor menajere si stradale, inclusiv cel care efectueaza
sortarea si depozitarea reziduurilor in rampa de gunoi.
2. Personalul care efectueaza lucrarile de vidanjare si cel care efectueaza
lucrari de curatire a canalelor de ape uzate.
Spor de 10% din salariul de baza
1. Personalul care efectueaza lucrari de intretinere a spatiilor verzi si a
serelor.
ANEXA 6
Locurile de munca si categoriile de personal care beneficiaza de reducerea
duratei timpului normal de lucru si de alimentatie suplimentara
Reducerea timpului normal de lucru
1. Personalul care lucreaza in prosecturi, - 6 ore/zi
sali de disectie, morgi si anatomie patologica
2. Personalul care lucreaza in activitatile de - 6 ore/zi
radiologie si roentgenterapie, medicina nucleara,
igiena radiatiilor nucleare, terapie cu energii inalte,
precum si personalul care asigura intretinerea si
repararea aparaturii din aceste activitati
3. Personalul superior si mediu din unitatile si - 7 ore/zi
compartimentele de cercetare stiintifica
medico-farmaceutica
4. Medicii din unitatile sanitare - 7 ore/zi
5. Personalul sanitar cu pregatire superioara din - 7 ore/zi
unitatile sanitare, precum si personalul sanitar
mediu din laboratoarele sau compartimentele de
analize medicale
6. Personalul sanitar care lucreaza in activitatea de - 7 ore/zi
hidroterapie
7. Personalul sanitar care lucreaza in statiile de - 7 ore/zi
sterilizare si in spatiile de preparare a solutiilor
sterile
Alimentatia de protectie se acorda in mod obligatoriu conform Legii nr.
90/1996:
1. Laboratoarele de analize medicale si de cercetare - 1/2 l
in toate specialitatile lapte/zi/persoana
2. Laboratoarele de anatomie patologica, morgi, - 1/2 l
prosecturi, laboratoare de medicina legala, lapte/zi/persoana
de citologie, de tehnica dentara, de radiologie
3. Statii de sterilizare - 1/2 l apa
minerala/zi/persoana.
ANEXA 7
Numarul de zile de concediu de odihna suplimentar, pe locuri de munca si in
functie de conditiile de desfasurare a activitatii
CAP. 1
Se acorda 3 zile de concediu de odihna suplimentar pentru:
1. Personalul care lucreaza la:
a) dezinfectie, dezinsectie, deratizare;
b) crematorii din unitati sanitare;
c) ergoterapie din unitati, sectii si compartimente de psihiatrie,
neuropsihiatrie si copii debili mintali;
d) spalarea manuala, calcatul manual al confectiilor si echipamentelor,
precum si calcatul cu presa;
e) soferii care lucreaza pe autovehicule intre 2,1 - 4,0 tone;
f) sala de calcul electronic;
g) personalul care lucreaza in centrale telefonice cu 100 - 250 posturi -
activitate permanenta;
h) statiile de sterile si farmaciile din spital.
1. Personalul sanitar, mediu si auxiliar care lucreaza in cabinete de
consultatii de neurochirurgie, ortopedie-traumatologie si arsi.
2. Personalul sanitar din unitati farmaceutice care au sediul in unitati,
sectii, compartimente.
3. Muncitorii de intretinere si deservire a utilajelor cu zgomot ce
depaseste 90 dB.
4. Personalul care utilizeaza materiale dentare (alte substante preparate
cu solventi aromatici).
5. Personalul care lucreaza in bucatariile unitatilor sanitare.
6. Personalul care lucreaza cu aparatura de multiplicat - activitate
permanenta (xerox, heliograf etc.).
7. Personalul care exploateaza aparatele telex - activitate permanenta.
CAP. 2
Se acorda 4 zile de concediu de odihna suplimentare pentru:
1. Personalul care lucreaza in laboratoare sau compartimente de
microproductie.
2. Personalul care lucreaza in:
a) activitatea de prevenire si combatere a bolilor transmisibile;
b) ergoterapie din unitati, sectii si compartimente cu bolnavi cronici
irecuperabili.
3. Muncitorii si personalul de administratie din unitati si sectii
exterioare, cu paturi, de tuberculoza activa si de boli infectioase.
4. Personalul care lucreaza pe video, calculatoare, activitate permanenta.
5. Personalul care executa lucrari de dactilografie si stenodactilografie,
care lucreaza in birouri cu cel mult doua masini de dactilografiat, activitate
permanenta.
6. Personalul care lucreaza in laboratoare sau compartimente de cercetari
si analize chimice, toxicologice, biologice, biochimice, microbiologice,
virusologice, inframicrobiologice, parazitologice.
CAP. 3
Se acorda 5 zile de concediu de odihna suplimentar pentru:
1. Personalul care lucreaza la repararea si intretinerea aparaturii de
radiologie si roentgenterapie, medicina nucleara, igiena radiatiilor nucleare,
terapie cu energii inalte si de fizioterapie.
2. Personalul care efectueaza analize chimice, toxicologice, biologice si
biochimice din laboratoarele si compartimentele de medicina legala.
3. Exploatarea centralelor telefonice cu peste 250 de posturi, activitate
permanenta.
4. Soferii care lucreaza pe autovehicule intre 7,1 - 12 tone.
5. Personalul care presteaza activitati in centrale termice pe baza de
combustibil solid si lichid.
6. Personalul care lucreaza la fizioterapie, electroterapie, masoterapie
termoterapie, kinetoterapie, balneoterapie.
7. Personalul sanitar care lucreaza in statiile centrale de sterilizare.
8. Personalul care executa lucrari de dactilografie si stenodactilografie,
care lucreaza in birouri cu peste 3 masini de dactilografiat, activitate
permanenta.
9. Personalul care lucreaza in sali de calcul electronic, perforari
cartele, activitate permanenta.
CAP. 4
Se acorda 6 zile de concediu de odihna suplimentar pentru:
1. Personalul sanitar care lucreaza in sectii si compartimente cu paturi de
oncopediatrie.
2. Personalul care confectioneaza prin suflare aparatura de laborator din
sticla de cuart si sticla de plumb.
3. Personalul care lucreaza in laboratoare nediferentiate de analize
medicale.
4. Personalul care lucreaza in spalatorii din unitati sanitare.
5. Personalul sanitar din cabinetele de consultatii de psihiatrie si
neuropsihiatrie.
6. Personalul sanitar care lucreaza pe autosanitare pentru asigurarea
asistentei medicale de urgenta in teren.
CAP. 5
Se acorda 8 zile de concediu de odihna suplimentar pentru:
1. Personalul sanitar din unitati, sectii si compartimente, cu paturi, de
tuberculoza activa si de boli infectioase.
2. Personalul sanitar mediu si auxiliar care lucreaza in unitati, sectii si
compartimente cu paturi de neurochirurgie si arsi.
3. Personalul sanitar din unitati, sectii si compartimente cu paturi de
psihiatrie, neuropsihiatrie, copii debili mintali si de recuperare
neuropsihomotorie.
4. Personalul care lucreaza in activitatea de anestezie terapie intensiva si
dializa.
CAP. 6
Se acorda 9 zile de concediu de odihna suplimentar pentru:
1. Personalul care isi desfasoara activitatea in:
a) unitati nucleare de categoria I de risc radiologic;
b) unitati nucleare de categoria a II-a de risc radiologic.
CAP. 7
Se acorda 10 zile de concediu de odihna suplimentar pentru:
1. Personalul care lucreaza la autopsie, prosecturi, in sali de disectie si
in laboratoare sau compartimente de anatomie patologica si medicina legala.
2. Personalul care isi desfasoara activitatea in:
a) unitati nucleare de categoria a III-a de risc radiologic;
b) unitati nucleare de categoria a IV-a de risc radiologic.
NOTA:
Salariatii care lucreaza la unul din locurile de munca prevazute in prezenta
anexa si care au dreptul la mai multe concedii de odihna suplimentare vor primi
un singur concediu suplimentar, si anume pe cel mai mare.
ANEXA 8
Sporuri pentru vechimea in munca
______________________________________________________
Transele de vechime Cotele din salariul de baza
______________________________________________________
Intre 3 ani si 5 ani 5%
Intre 5 ani si 10 ani 10%
Intre 10 ani si 15 ani 15%
Intre 15 ani si 20 ani 20%
Peste 20 de ani 25%
______________________________________________________
ANEXA 9
Fisa de atributii si normativele de personal
Fisa postului pe grupe de specialitati si normativele de personal vor fi
conforme cu regulamentele emise de Ministerul Sanatatii si Familiei si puse in
aplicare de MTCT. Normativele de personal sunt cele cuprinse in Ordinul M.S.F.
nr. 208/2003 privind criteriile de normare a personalului din unitatile
sanitare.
Pentru activitatea specifica de Siguranta Circulatiei normativele de
personal vor fi elaborate de MTCT cu consultarea partilor semnatare ale
prezentului CCM.
Atributiile concrete privind activitatea salariatilor din unitate vor fi
stabilite la nivelul unitatii, potrivit fisei postului, tinand cont de actele
normative in vigoare, cu avizul reprezentantilor organizatiilor sindicale
semnatare ale prezentului contract colectiv de munca, in functie de specificul
locului de munca.
ANEXA 10
Prezenta anexa va cuprinde procentele privind reducerile costurilor
biletelor de odihna sau tratament, emise de Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei, prin act aditional. Anexa va fi reactualizata periodic in
functie de modificarile ulterioare aduse legislatiei in vigoare.
ANEXA 11
Echipamentul de protectie
- pantaloni 5 buc./an
- incaltaminte 4 buc./an
- fuste si bluze 5 buc./an
- halate de molton 1 buc./2 ani
- calote 3 buc./an
- manusi, masti, sorturi,
cizme de cauciuc - dupa necesitati.
ANEXA 12
Actele normative privind salarizarea
Prezenta anexa va cuprinde:
- H.G.R. nr. 281/1993, cu completarile si modificarile ulterioare;
- Legea nr. 154/1998;
- O.U.G. nr. 24/2000;
- H.G.R. nr. 150/1999;
- H.G.R. nr. 414/2000;
- O.U.G. nr. 123/2003.
ANEXA 13
Hartuirea sexuala
1. Hartuirea sexuala reprezinta orice forma de comportament nedorit,
constand in contact fizic, cuvinte, gesturi sau alte mijloace indecente,
materiale vizuale ofensatoare, invitatii compromitatoare, cereri de favoruri
sexuale sau orice alta conduita cu conotatii sexuale, care afecteaza
demnitatea, integritatea fizica si psihica a persoanelor la locul de munca.
2.a) Angajatorul nu va permite si nu va tolera hartuirea sexuala la locul
de munca si va face public faptul ca incurajeaza raportarea tuturor cazurilor
de hartuire sexuala, indiferent cine este ofensatorul.
b) Angajatorul va informa toti salariatii de regulile de conduita ce
trebuie respectate si de sanctiunile aplicabile, in cazul incalcarii acestora.
c) Angajatorul va include hartuirea sexuala pe agenda sesiunii de instruire
a personalului.
3. Angajatorul, impreuna cu reprezentantul sindicatului va oferi consiliere
si asistenta victimelor actelor de hartuire sexuala, va conduce investigatia in
mod strict confidential si, in cazul confirmarii actului de hartuire sexuala,
va propune masuri disciplinare corespunzatoare. Acestea pot merge de la
avertisment pana la transferul hartuitorului.
4. Persoana care se considera hartuita sexual va raporta incidentul
printr-o plangere in scris, care va contine relatarea detaliata a incidentului
reclamat.
5. Comisia va comunica reclamantului, in termen de 2 saptamani, daca
sesizarea este intemeiata, si va fi insotita de cercetari.
6. Investigatorii vor cerceta faptele cu atentie, iar la terminarea investigatiei
vor comunica partilor implicate rezultatul anchetei si ceea ce se intentioneaza
sa se faca, intr-un termen ce nu va depasi 8 saptamani de la depunerea
plangerii. Pe parcursul anchetei nu vor fi admise referiri cu privire la stilul
de viata al reclamantului.
7. Daca se stabileste ca a avut loc un act de hartuire sexuala,
hartuitorului i se vor aplica sanctiuni disciplinare corespunzatoare in termen
de 2 saptamani de la terminarea anchetei.
Victima nu poate fi transferata impotriva vointei sale.
Masurile vor fi comunicate in scris, si reclamantului si reclamatului,
paratului, intimatului.
8. Daca se stabileste ca nu a avut loc hartuirea sexuala, se va comunica
reclamantului care, daca doreste, se poate adresa justitiei.
9. Daca actul de hartuire sexuala la locul de munca vine din partea unei
persoane care nu este angajata in unitatea respectiva, victima se va adresa
sefului ierarhic.
10. Dosarele cu plangerile de hartuire sexuala vor fi pastrate confidential
cel putin 3 ani de la data rezolvarii lor.
11. Orice fel de represalii, in urma unei plangeri de hartuire sexuala,
atat impotriva reclamantului, cat si impotriva oricarei persoane care ajuta la
investigarea cazului vor fi considerate acte discriminatoare si vor fi sanctionate
conform legii in vigoare.
12. In cazul in care ancheta stabileste ca reclamantul/reclamanta a adus
acuzatii false, cu rea-credinta, acesta va raspunde potrivit legii.
13. Unitatea si/sau sindicatul au dreptul sa initieze o investigatie si in
urma absentei unei plangeri scrise, daca are motive sa considere ca are loc un
act de hartuire sexuala.
14. Comisia va informa conducerea anual despre numarul de sesizari primite,
despre natura acestora si despre avizul dat.
ACT ADITIONAL
la contractul colectiv de munca la nivel de grup de unitati sanitare din
reteaua proprie a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
inregistrat la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei cu nr.
468/02/20.02.2004, cu valabilitate 24 luni
Partile:
1. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in calitate de
ordonator principal de credite, si
2. salariatii, reprezentati, in conformitate cu art. 2 din Legea nr.
54/2003 privind sindicatele; art. 14 lit. b), art. 17 alin. 1 lit. b) si alin.
2 lit. a), art. 19 din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca,
republicata, si Hotararea Guvernului nr. 314/2001 privind infiintarea,
organizarea si functionarea comisiilor de dialog social in cadrul unor
ministere si al prefecturilor, cu modificarile si completarile ulterioare, de
Federatia Sanitas din Romania prin Uniunea Sindicatelor din Reteaua Medicala a
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
convin urmatoarele:
Art. 1
Se prelungeste Contractul colectiv de munca la nivel de grup de unitati
sanitare din reteaua proprie a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului inregistrat la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
cu nr. 468/02/20.02.2004 pe o perioada de 24 luni.
Art. 2
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in calitate de
ordonator principal de credite, este de acord cu aplicarea, la termenele
prevazute in actele normative, a majorarilor salariale, cu incadrarea in limita
bugetului aprobat, potrivit legii.
Art. 3
Partile semnatare ale prezentului act aditional se angajeaza sa modifice si
sa completeze prevederile Contractului colectiv de munca la nivel de grup de
unitati sanitare din reteaua proprie a Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului in masura aparitiei unei noi legislatii in
domeniul sanitar.
Din partea Federatiei Sanitas
Presedinte: Adrian Barea
Prim-vicepresedinte Federatia Sanitas
Din partea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului
Dr. Gabriela Ionescu
Dir. Gen. Sp. CF Galati
|