DECIZIE Nr.
125 din 21 mai 2010
privind aprobarea Procedurii
de implementare a Programului na?ional multianual pe perioada 2002-2012 de
înfiintare si dezvoltare de incubatoare tehnologice si de afaceri
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA PENTRU IMPLEMENTAREA PROIECTELOR SI PROGRAMELOR PENTRU
INTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 386 din 10 iunie 2010
Având în vedere prevederile anexei nr. 3/35/26 la Legea
bugetului de stat pe anul 2010 nr. 11/2010, ale art. 25 din Legea nr. 346/2004
privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi prevederile art. 3 lit. a) din
Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor
şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, cu
modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 65/2009, cu modificările ulterioare, şi
ale art. 15 alin. (5) din Ordinul ministrului întreprinderilor mici şi
mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri nr. 658/2009 pentru
aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al
Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii, cu modificările ulterioare,
preşedintele Agenţiei pentru Implementarea
Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii emite prezenta decizie.
Art. 1. - Se aprobă Procedura de implementare a
Programului naţional multianual pe perioada 2002-2012 de înfiinţare
şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
decizie.
Art. 2. - Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei pentru Implementarea
Proiectelor şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii,
Cristian Haiduc
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de implementare a Programului naţional
multianual pe perioada 2002-2012 de înfiinţare şi dezvoltare de
incubatoare tehnologice şi de afaceri
1. Obiectivele Programului
1.1. Programul naţional multianual pe perioada
2002-2012 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice
şi de afaceri, denumit în continuare Program, are ca obiectiv
general dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) din
România, prin înfiinţarea unor noi incubatoare de afaceri, precum şi
prin îmbunătăţirea eficienţei incubatoarelor de afaceri
deja existente.
1.2. Politicile operaţionale majore aplicabile în
derularea Programului vor fi aprobate de către preşedintele
Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor şi Programelor pentru
Intreprinderi Mici şi Mijlocii, denumită în continuare AIPPIMM, iar
monitorizarea implementării Programului, conform obiectivelor stabilite
prin prezenta procedură, se va realiza de către oficiile teritoriale
pentru întreprinderi mici şi mijlocii şi cooperaţie, denumite în
continuare OTIMMC.
1.3. Programul constă în crearea unei reţele
de incubatoare de afaceri în România, care va permite în principal:
a) crearea unui mediu de afaceri favorabil
dezvoltării şi creşterii IMM-urilor;
b) promovarea culturii antreprenoriale şi
îmbunătăţirea performanţelor manageriale;
c) consolidarea unui sector privat dinamic, capabil
să facă faţă forţelor concurenţiale şi
competiţiei internaţionale;
d) facilitarea accesului IMM-urilor la surse de
finanţare, creşterea numărului de activităţi
economice competitive, întărirea climatului investiţional, precum
şi reducerea ratei şomajului în zonele-ţintă;
e) dezvoltarea mediului economic local, regional,
naţional şi internaţional, prin utilizarea mai eficientă a
potenţialului economic şi uman existent în zonă;
f) înfiinţarea şi dezvoltarea de IMM-uri
inovative, capabile să utilizeze în mod eficient resursele existente
şi care, la finalul perioadei de incubare, se vor afla într-o
situaţie stabilă din punct de vedere financiar;
g) crearea unei relaţii eficiente între
potenţialul tehnologic şi antreprenorial al zonelor-ţintă;
h) dezvoltarea unei infrastructuri de afaceri capabile
să facă faţă presiunilor concurenţiale;
i) favorizarea accesului IMM-urilor incubate la
informaţii, servicii de consultanţă profesională, surse de
finanţare, precum şi la servicii şi echipamente specifice;
j) creşterea numărului de locuri de
muncă şi dezvoltarea economică a regiunilor-ţintă;
k) promovarea unei cooperări strânse între
principalii parteneri la nivel naţional, regional şi local pentru
realizarea unei dezvoltări economice susţinute;
l) corelarea activităţilor incubatoarelor de
afaceri cu cele ale operatorilor economici existenţi în zonă;
m) crearea şi consolidarea unei reţele
naţionale de incubatoare de afaceri.
1.4. Prezenta procedură instituie o schemă
transparentă de ajutor de minimis. Acordarea ajutoarelor de
minimis în cadrul Programului se va face numai cu respectarea criteriilor
privind ajutorul de minimis prevăzute de Regulamentul (CE) nr.
1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 871
şi 882 din Tratatul ajutoarelor de minimis3.
1.5. Prezenta schemă nu intră sub
incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană,
în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006.
1.6. Schema se aplică pe întregul teritoriu al
României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
1.7. Cadrul legal
1.7.1. Programul se derulează pe perioada
2002-2012, conform:
a) prevederilor Strategiei de stimulare a
dezvoltării reţelei naţionale de incubatoare de afaceri,
aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 290/2006, conform căreia
„Strategia va asigura crearea şi consolidarea unei reţele
naţionale de incubatoare în România, prin dezvoltarea unor programe
integrate de susţinere a acestora, până în 2013";
b) prevederilor anexei nr. 3/35/26 la Legea bugetului
de stat pe anul 2010 nr. 11/2010;
c) prevederilor art. 4 alin. (1) lit. A pct. 9 din
Hotărârea Guvernului nr. 65/2009 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Agenţiei pentru Implementarea Proiectelor
şi Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, cu
modificările ulterioare, conform cărora AIPPIMM „exercită
calitatea de agenţie naţională de execuţie în implementarea
Programului naţional multianual de înfiinţare şi dezvoltare de
incubatoare de afaceri, derulat conform Memorandumului de înţelegere
încheiat cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare România
(PNUD)";
d) prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 482/2005
pentru aprobarea suplimentării bugetului Programului naţional
multianual pe perioada 2002-2005 de înfiinţare şi dezvoltare de
incubatoare tehnologice şi de afaceri prin contribuţia
obţinută de către Guvernul României din partea Guvernului
Japoniei şi provenind din Fondul de contrapartidă şi a
Convenţiei de utilizare a fondului de contrapartidă, încheiate între
Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de gestionar al fondului de
contrapartidă şi PNUD, în calitate de beneficiar;
e) Memorandumului de înţelegere pentru anul 2010
încheiat între Agenţia pentru Implementarea Proiectelor şi
Programelor pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii din România şi
Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare privind Programul
naţional multianual pe perioada 2002-2012 de înfiinţare şi
dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri;
f) Acordului de cofinanţare pe 2010 pentru
Programul naţional multianual pe perioada 2002-2012 de înfiinţare
şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri;
g) prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.998/2006.
2. Bugetul Programului
2.1. Bugetul Programului pentru anul 2010,
prevăzut în anexa nr. 3/35/26 la Legea nr. 11/2010, este în valoare de
2.400.000 lei, distribuit conform Planului de acţiuni propus de PNUD
şi aprobat de preşedintele AIPPIMM.
2.2. Contravaloarea alocaţiei de la bugetul
Programului pentru reabilitarea spaţiilor fiecărei locaţii
destinate desfăşurării activităţii de incubare este de
maximum 500.000 lei pentru incubatoarele noi şi de maximum 200.000 lei
pentru incubatoarele existente, aprobate pentru a intra în procesul de
modernizare şi/sau extindere.
2.3. Prin Program sunt alocate fonduri pentru
amenajarea şi utilarea spaţiilor destinate
desfăşurării activităţii de incubare, în limita
maximă de 130.000 lei pentru incubatoare noi, iar pentru reutilări ca
urmare a uzurii fizice şi morale a dotărilor şi echipamentelor
existente la incubatoarele în funcţiune, o sumă de 50.000 lei,
incluzând achiziţionarea de echipamente de calcul, mobilier şi altele
asemenea, necesare pentru dotarea corespunzătoare a incubatoarelor de afaceri.
2.4. Fondurile destinate Programului vor fi
distribuite cu titlu de alocaţii financiare nerambursabile, în
conformitate cu prezenta procedură, după cum urmează:
a) alocaţii financiare nerambursabile oferite
fiecărei firme incubate pentru prima dată, pentru ca aceasta să
îşi achiziţioneze echipamente şi servicii de
consultanţă necesare activităţii, în valoare de maximum
20.000 lei, din care cel mult 30% pot să fie cheltuite pentru
consultanţă;
b) alocaţii financiare nerambursabile oferite
firmelor incubate pentru rambursarea parţială a costurilor cu
utilităţile, servicii specializate necesare
desfăşurării activităţii.
2.5. Prin Program sunt alocate fonduri pentru
activităţile specifice perioadei de preincubare, precum şi
pentru administrarea incubatoarelor de afaceri.
2.6. La cererea administratorilor de incubatoare,
prin Program se pot aloca fonduri destinate susţinerii
activităţilor specifice incubatoarelor de afaceri.
2.7. Fondurile derulate prin intermediul Programului
vor fi transferate prin intermediul PNUD. In calitate de agenţie de
implementare, PNUD poate transfera fondurile derulate în cadrul Programului
prin intermediul autorităţilor publice locale responsabile la nivel
regional de implementarea Programului, precum şi prin intermediul administratorilor
de incubatoare în baza unor conturi bancare cu destinaţii speciale,
deschise în condiţiile legii numai cu aprobarea AIPPIMM.
2.8. Autorităţile publice locale sau
administratorii de incubatoare prevăzuţi la alin. 2.7 vor transfera
fondurile către prestatorii de servicii sau beneficiarii finali numai în
condiţiile prestabilite şi numai ca urmare a aprobărilor
transmise în scris de către AIPPIMM.
2.9. Bugetul poate fi suplimentat cu surse atrase de
la alţi parteneri numai cu avizul PNUD si cu aprobarea preşedintelui
AIPPIMM.
2.10. Alocaţiile sus-menţionate vor putea fi
modificate prin decizie a preşedintelui AIPPIMM, în limita fondurilor
disponibile, numai în baza unei justificări corespunzătoare
prezentate de PNUDşiOTIMMC.
2.11. In cadrul Programului, autorităţile
responsabile de implementarea acestuia la nivel naţional vor acorda
alocaţii financiare nerambursabile, iar autorităţile publice
locale partenere vor pune la dispoziţia incubatoarelor de afaceri
spaţii cu titlu gratuit şi facilităţile necesare pentru a
asigura funcţionalitatea acestora în beneficiul IMM-urilor selectate.
2.12. Pentru anul 2010, prin implementarea Programului
se estimează acordarea de alocaţii financiare nerambursabile pentru
un număr de 120 de operatori economici.
3. Beneficiarii eligibili
3.1. Beneficiarii Programului sunt potenţiali
întreprinzători care intenţionează să înfiinţeze o
întreprindere în conformitate cu legislaţia naţională sau
întreprinderi deja înfiinţate, cu cel mult 2 ani de activitate, la data înregistrării
cererii pentru înscrierea în incubator, care, la data solicitării,
îndeplinesc cumulativ condiţiile de încadrare în categoria IMM-urilor,
stabilite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării
şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu
modificările şi completările ulterioare (lege care transpune în
legislaţia naţională Recomandarea CE nr. 361 din 6 mai 2003,
publicată în Jurnalul Oficial al UE nr. L124 din 20 mai 2003), precum
şi criteriile de eligibilitate prevăzute în prezenta procedură.
1 Actualul art. 107
din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
2 Actualul art. 108
din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
3 Publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. JO L 379 din 28 decembrie 2006.
3.2. Prezenta schemă de minimis nu se
aplică pentru:
a) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în sectoarele pescuitului şi
acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din
17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul
produselor pescăreşti şi de acvacultura;
b) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în producţia primară de produse
agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa I la tratat;
c) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în transformarea şi comercializarea
produselor agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa I la tratat, în
următoarele cazuri:
(i) atunci când valoarea ajutorului este stabilită
pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză
achiziţionate de la producătorii primari sau introduse pe
piaţă de întreprinderile în cauză;
(ii) atunci când ajutorul este condiţionat de
transferarea lui parţială sau integrală către
producătorii primari;
d) ajutoarele acordate întreprinderilor aflate în
dificultate, conform Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru
salvarea si restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004;
e) ajutoarele destinate activităţilor legate
de export către ţări terţe sau către state membre,
respectiv ajutoarele legate direct de cantităţile exportate,
ajutoarele destinate înfiinţării şi funcţionării unei
reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate
de activitatea de export;
f) ajutoarele subordonate folosirii mărfurilor
naţionale în locul celor importate;
g) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în sectorul cărbunelui, în sensul
Regulamentului (CE) nr. 1.407/2002 al Consiliului din 23 iulie 2002 privind
ajutorul de stat pentru industria cărbunelui;
h) ajutoarele pentru achiziţia de vehicule de
transport rutier de mărfuri, acordate întreprinderilor care
efectuează transport rutier de mărfuri în numele terţilor.
3.3. In cadrul Programului sunt definite ca IMM-uri
nou-înfiinţate acele societăţi care îndeplinesc cumulativ
următoarele condiţii:
a) prezintă, în termen de 30 de zile de la data
selecţiei, dovada înmatriculării întreprinderii la oficiul
registrului comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are
sediul întreprinderea;
b) au sediul în regiunea arondată incubatorului
de afaceri care face obiectul prezentei proceduri;
c) se încadrează în categoria IMM-urilorşi
sunt clasificate ca întreprinderi autonome, potrivit Legii nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
d) desfăşoară numai activităţi
de producţie de bunuri şi/sau de prestări de servicii.
3.4. In cadrul Programului sunt definite ca IMM-uri cu
istoric de funcţionare IMM-urile care la data depunerii cererii de
participare în cadrul Programului au o perioadă de funcţionare de
până la 2 ani şi îndeplinesc cumulativ următoarele
condiţii:
a) au sediul social în regiunea arondată
incubatorului în care sunt amplasate incubatoarele de afaceri care fac obiectul
prezentei proceduri;
b) se încadrează în categoria IMM-urilor şi
sunt clasificate ca întreprinderi autonome, potrivit Legii nr. 346/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) au un număr mediu scriptic de minimum un
salariat în anul fiscal anterior incubării;
d) desfăşoară numai activităţi
de producţie de bunuri şi/sau prestări de servicii;
e) nu sunt în stare de faliment ori lichidare, nu au
afacerile administrate de un judecător-sindic, nu au
activităţile comerciale suspendate.
3.5. Beneficiarii Programului selectaţi în scopul
incubării vor beneficia de sprijin financiar şi de
asistenţă de specialitate în cadrul prezentului program, ceea ce le
va permite să îşi îmbunătăţească
performanţele economice şi să devină în final
independenţi din punct de vedere financiar pe termen mediu şi lung,
fiind în măsură în acelaşi timp să ofere produse şi
servicii competitive.
3.6. Beneficiile Programului se materializează
prin punerea la dispoziţia beneficiarilor Programului de spaţii de
birouri, spaţii de producţie în limita disponibilităţii
acestora în cadrul incubatorului de afaceri, servicii administrative prestate
prin intermediul administratorului incubatorului, asistenţă şi consultanţă
de specialitate acordată contra cost, la preţuri avantajoase, de
către sau prin intermediul administratorului incubatorului, precum şi
alocaţii financiare nerambursabile.
3.7. Serviciile administrative prestate de
administratorul incubatorului urmăresc buna funcţionare a
incubatorului de afaceri, menţinerea în condiţii optime a
spaţiilor individuale puse la dispoziţia beneficiarilor Programului,
precum şi a spaţiilor comune, incluzând spaţiile destinate
pentru întâlniri de afaceri, expoziţii, instruiri etc, prin asigurarea
acestora cu utilităţi (energie termică, electrică,
apă, gaz etc), servicii de telecomunicaţii, servicii de pază,
curăţenie etc. De asemenea, administratorul incubatorului va presta
beneficiarilor Programului, pe întreaga perioadă de incubare, servicii
comune referitoare la cooperarea dintre investitori în cadrul incubatorului,
prevenirea actelor ce ar putea avea un impact negativ asupra mediului, servicii
de informare, documentare şi secretariat etc.
3.8. Serviciile de asistenţă şi
consultanţă de specialitate vor fi prestate de administratorul
incubatorului, direct sau prin persoane specializate, la preţuri
avantajoase, în funcţie de oportunitatea şi solicitarea acestor
servicii de către beneficiarii Programului. Administratorii incubatoarelor
vor avea un drept prioritar în raport cu alţi prestatori de servicii de
asistenţă şi consultanţă de specialitate, în
condiţii de preţ şi calitate egale. Aceste servicii, nelimitativ
prezentate, pot fi:
a) consultanţă şi asistenţă în
elaborarea planurilor de afaceri şi de marketing, a studiilor de
fezabilitate şi a surselor şi metodelor de finanţare a
investiţiilor în scopul contractării altor finanţări
nerambursabile complementare;
b) consultanţă şi instruire în
managementul afacerilor şi managementul investiţiilor;
c) asistenţă în procesul de dezvoltare de
noi produse şi servicii;
d) asistenţă pentru dezvoltarea de
parteneriate naţionale şi internaţionale;
e) servicii de training, traduceri şi publicitate;
f) consultanţă privind protejarea
drepturilor de proprietate intelectuală şi industrială;
g) asistenţă pentru corelarea
activităţilor beneficiarilor Programului cu cele ale întreprinderilor
existente în zonă;
h) asistenţă în scopul diversificării
capacităţii beneficiarilor Programului de a-şi comercializa
produsele şi/sau serviciile în afara zonei de amplasare a incubatorului de
afaceri;
i) asistenţă în desfăşurarea
activităţilor de selecţie şi recrutare de personal;
j) asistenţă pentru implementarea
procedurilor specifice de lucru în conformitate cu normele europene în domeniul
calităţii.
3.9. Nu beneficiază de prevederile Programului,
fără a se limita la acestea: societăţile bancare,
societăţile de asigurare şi reasigurare, societăţile
de administrare a fondurilor financiare de investiţii,
societăţile de valori imobiliare, societăţile cu activitate
principală de comerţ, activităţi de intermedieri
financiare, activităţi auxiliare intermedierilor financiare,
activităţi de intermedieri imobiliare şi din industria carboniferă.
3.10. De asemenea, nu pot beneficia de alocaţii
financiare nerambursabile în cadrul Programului operatorii economici care au
primit, cumulat pe parcursul ultimilor 3 ani fiscali (2 ani fiscali
precedenţi şi anul fiscal în curs), ajutoare de minimis (fie
din surse publice naţionale, fie din surse comunitare) în valoare
totală de 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor care
activează în sectorul transporturilor). Operatorii economici care vor
depăşi acest prag prin însumarea alocaţiei financiare
nerambursabile acordate prin Program cu alte ajutoare de minimis primite
în ultimii 3 ani fiscali pot beneficia de finanţare numai până la
atingerea plafonului de 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor
care activează în sectorul transporturilor).
3.11. Responsabilităţile beneficiarilor
Programului
3.11.1. Pe întreaga perioadă de derulare a
Programului, beneficiarii acestuia se obligă să respecte
condiţiile contractuale asumate prin contractul-cadru de incubare încheiat
cu administratorul incubatorului, precum şi toate modificările sau
completările subsecvente ale acestuia.
3.11.2. Participarea beneficiarilor la Program este
condiţionată de îndeplinirea cumulativă a următoarelor
condiţii:
a) înfiinţarea până la sfârşitul celui
de-al doilea an de funcţionare în incubatorul de afaceri a cel puţin
două locuri de muncă şi menţinerea acestora pe întreaga
perioadă de incubare;
b) luarea tuturor măsurilor necesare, precum
şi depunerea tuturor diligentelor menite să sporească
performanţele economice, materializate prin creşterea cifrei de
afaceri pe fiecare an fiscal;
c) încheierea de contracte comerciale cu parteneri
economici şi din afara ariei geografice de amplasare a incubatorului de
afaceri;
d) îndeplinirea tuturor obligaţiilor exigibile
de plată a impozitelor, taxelor şi datoriilor către bugetul de
stat şi/sau bugetele locale;
e) obligaţia de a pleca din incubator după
terminarea perioadei de incubare de 3 ani. Derogări în acest sens se pot
obţine numai la recomandarea administratorului şi cu aprobarea
AIPPIMM, însă fără continuarea sprijinului financiar.
3.11.3. Neîndeplinirea din culpă a
obligaţiilor prezentate mai sus va putea atrage rezilierea contractului de
incubare şi excluderea beneficiarului din cadrul Programului, precum
şi aplicarea măsurilor prevăzute de prezenta procedură.
4. Tipurile ajutorului financiar
4.1. Pe întreaga perioadă de derulare a
Programului, beneficiarii acestuia vor primi sprijin financiar prin alocarea
unor fonduri nerambursabile, destinate cheltuielilor eligibile exclusiv TVA, în
condiţiile stabilite prin contractul-cadru de incubare. Plăţile
pentru utilităţi - energie electrică, energie termică,
apă, canalizare, comunicaţii - vor fi acoperite din plăţi
nerambursabile pe fiecare incubator de afaceri, în limita a 60.000
lei/an/incubator, exclusiv TVA.
4.2. In limita plafoanelor menţionate anterior,
beneficiarii Programului pot solicita, prin intermediul administratorului,
ajutoare financiare nerambursabile destinate activităţilor de
dezvoltare a afacerilor, cum ar fi participarea la târguri şi expoziţii,
obţinerea certificărilor ISO specifice activităţii
desfăşurate, proiectarea şi găzduirea unei pagini web etc.
Eligibilitatea acestor cheltuieli, precum şi cuantumul acestora vor fi
stabilite de PNUD, cu aprobarea AIPPIMM.
4.3. Atragerea de fonduri suplimentare la bugetul
Programului va putea determina majorarea plafonului fondurilor nerambursabile
periodice sau diversificarea cheltuielilor eligibile ori acordarea unor
ajutoare financiare separate. Cuantumul, condiţiile de transferare, precum
şi destinaţia acestor fonduri nerambursabile suplimentare vor fi
stabilite de PNUD, după aprobarea AIPPIMM.
5. Inscrierea în program şi solicitarea
acordului de principiu pentru finanţare
5.1. Programul se finanţează din bugetul
AIPPIMM pentru anul 2010.
5.2. AIPPIMM este coordonatorul naţional al
Programului.
5.3. OTIMMC exercită atribuţiile de
agenţie naţională de execuţie.
5.4. PNUD, în calitate de agenţie de
implementare, va asigura implementarea corespunzătoare a Programului în
numele AIPPIMM.
5.5. AIPPIMM va încheia acorduri de finanţare cu
autorităţile publice locale în scopul amenajării şi
reabilitării spaţiilor destinate desfăşurării
activităţii de incubare.
5.6. In cadrul Programului, va fi constituită
echipa de program, care răspunde de derularea tuturor
activităţilor menţionate în prezenta procedură. Echipa de
program va răspunde de elaborarea şi prezentarea rapoartelor
trimestriale, semestriale şi a planurilor de lucru. Echipa de program va
include consultanţi de specialitate şi personal administrativ.
5.7. Selecţia şi recrutarea personalului
echipei de program se vor face de către o comisie formată din
reprezentanţi PNUD, prin intermediul unui proces de interviuri structurat
şi deschis, conform procedurilor PNUD.
5.8. Atribuţiile AIPPIMM sunt următoarele:
a) aprobă modificări de procedură,
actualizări de costuri, eliminarea unor deficienţe, introducerea unor
noi acţiuni;
b) aprobă planul anual de lucru întocmit de
echipa de program;
c) coordonează Programul;
d) aprobă planul de acţiuni, pe perioade
scurte şi lungi, întocmit de OTIMMC, în vederea implementării
Programului;
e) supraveghează îndeplinirea tuturor
obiectivelor, activităţilor şi a strategiei Programului,
aşa cum sunt definite în documentul-proiect;
f) monitorizează stadiul implementării
Programului în raport cu obiectivele acestuia;
g) colaborează în vederea asigurării
sprijinului necesar pentru implementarea Programului din partea
autorităţilor publice centrale şi locale;
h) asigură promovarea incubatoarelor de afaceri,
pentru a contribui la gradul de conştientizare a publicului şi
crearea unei imagini pozitive privind reţeaua naţională de
incubatoare de afaceri, prin participarea la conferinţe de presă
şi la alte evenimente mass-media;
i) acordă asistenţă pentru atragerea
potenţialilor beneficiari ai Programului, care au perspective reale de
dezvoltare;
j) organizează vizite de lucru şi
participă la evenimentele organizate în cadrul incubatorului;
k) promovează activităţi menite să
faciliteze informarea reciprocă, îmbunătăţirea nivelului de
cunoştinţe manageriale pentru administratori sau firme incubate;
l) încheie contractele-cadru de administrare cu
autorităţile locale şi cu administratorii de incubatoare;
m) aprobă lista necesarului de dotare a
incubatoarelor, propus de PNUD;
n) aprobă cuantumul şi condiţiile de
alocare a fondurilor suplimentare destinate extinderii ulterioare a
spaţiilor incubatoarelor de afaceri sau susţinerii ori
dezvoltării unor incubatoare de afaceri deja înfiinţate.
5.9. Atribuţiile OTIMMC sunt următoarele:
a) propun modificări de procedură,
actualizări de costuri, eliminarea unor deficienţe şi
introducerea de noi acţiuni;
b) propun planul de acţiuni la nivel local pe
perioade scurte şi lungi, în vederea implementării Programului;
c) supraveghează la nivel local îndeplinirea
tuturor obiectivelor, activităţilor şi a strategiei Programului,
aşa cum sunt definite în documentul-proiect;
d) monitorizează la nivel local stadiul
implementării Programului în raport cu obiectivele acestuia;
e) participă la stabilirea prevederilor
contractului-cadru de administrare şi ale contractului-cadru de incubare;
f) controlează şi avizează rapoartele
înaintate de echipa de program din cadrul PNUD, referitoare la bugetele şi
raportările financiare, precum şi raportările privind stadiul de
realizare a Programului;
g) analizează cuantumul subvenţiilor
acordate firmelor incubate şi realizarea de către acestea a
indicatorilor de performanţă stabiliţi la intrarea în incubator;
h) colaborează împreună cu PNUD în vederea
asigurării sprijinului necesar pentru implementarea Programului din partea
autorităţilor publice centrale şi locale;
i) asigură promovarea la nivel local a
incubatoarelor de afaceri, pentru a contribui la gradul de conştientizare
a publicului şi crearea unei imagini pozitive privind reţeaua
naţională de incubatoare de afaceri, prin participarea la
conferinţe de presă şi la alte evenimente mass-media;
j) acordă asistenţă pentru atragerea
potenţialilor beneficiari ai Programului, care au perspective reale de
dezvoltare;
k) organizează vizite de lucru şi
participă la evenimentele organizate în cadrul incubatorului;
l) promovează activităţi menite să
faciliteze informarea reciprocă, îmbunătăţirea nivelului de
cunoştinţe manageriale pentru administratori sau firme incubate.
5.10. Atribuţiile echipei de program
5.10.1. Echipa de program constituită în cadrul
PNUD va avea următoarele responsabilităţi şi
atribuţii:
a) asigură implementarea corespunzătoare a
Programului (programarea, identificarea, formularea, derularea, monitorizarea,
evaluarea şi controlul acestuia);
b) întocmeşte planul anual de lucru;
c) prezintă către AIPPIMM şi OTIMMC,
după caz, rapoarte financiare documentate, precum şi rapoarte privind
stadiul de realizare a Programului;
d) stabileşte şi menţine comunicarea
dintre autorităţile implicate în implementarea Programului;
e) stabileşte contacte cu diverse
autorităţi publice, organizează conferinţe de presă
şi alte evenimente mass-media, în vederea atragerii de fonduri
suplimentare la bugetul Programului, precum şi pentru promovarea
incubatoarelor de afaceri şi crearea unei imagini pozitive privind
reţeaua naţională a incubatoarelor de afaceri;
f) evaluează şi propune spre aprobare
AIPPIMM locaţiile destinate pentru înfiinţarea de noi incubatoare de
afaceri sau dezvoltarea celor existente pe baza unor studii de fezabilitate;
g) participă la stabilirea condiţiilor
specifice acordurilor de finanţare, ce se vor încheia între AIPPIMM şi
autorităţile publice locale în scopul amenajării şi
reabilitării spaţiilor destinate desfăşurării
activităţii de incubare;
h) achiziţionează conform procedurilor PNUD
echipamentele necesare amenajării spaţiilor incubatoarelor de
afaceri;
i) selectează şi atribuie conform
procedurilor PNUD serviciul de administrare a incubatorului de afaceri;
j) participă alături de AIPPIMM, OTIMMC
şi administratorul de incubator la selecţia IMM-urilor care vor fi
desemnate participante în cadrul Programului;
k) stabileşte, cu aprobarea AIPPIMM, prevederile
contractului-cadru de administrare şi ale contractului-cadru de incubare;
l) propune spre aprobare AIPPIMM cuantumul şi
condiţiile de alocare a fondurilor suplimentare destinate extinderii
ulterioare a spaţiilor incubatoarelor de afaceri sau susţinerii ori
dezvoltării unor incubatoare de afaceri deja înfiinţate;
m) stabileşte destinaţia fondurilor
suplimentare atrase la bugetul Programului, după o consultare
prealabilă cu OTIMMC şi cu AIPPIMM;
n) stabileşte, cu aprobarea AIPPIMM, categoriile
de cheltuieli eligibile cu privire la amenajarea şi reabilitarea
spaţiilor destinate desfăşurării activităţii de
incubare, activităţile de preincubare, decontarea costurilor
referitoare la utilităţi şi a serviciilor de asistenţă
şi consultanţă de specialitate;
o) monitorizează şi coordonează, prin
intermediul unor instrucţiuni transmise în scris, activitatea
desfăşurată de administratorii incubatoarelor şi de firmele
incubate;
p) transmite AIPPIMM şi OTIMMC, trimestrial,
raportarea privind indicatorii de performanţă;
q) aprobă rapoartele financiare şi de
activitate întocmite de administratorii incubatoarelor si le prezintă spre
aprobare AIPPIMM;
r) supun spre aprobare AIPPIMM procedura de evaluare,
selecţie şi contractare a planului de afaceri, folosită pentru
selectarea, admiterea şi promovarea beneficiarilor Programului în
incubator, prevederile contractului-cadru de administrare, prevederile
contractului-cadru de incubare, politica de preţuri sau nivelul
subvenţiilor etc.
5.11. Performanţele incubatoarelor de afaceri
trebuie analizate în primul rând din perspectiva rezultatelor obţinute,
dar şi prin prisma impactului pe care l-au avut în mediul de afaceri al
regiunii în care funcţionează, precum şi a dezvoltării
economice. Impactul Programului se reflectă în cuantificarea
performanţelor incubatoarelor de afaceri obţinute pe termen mediu sau
lung, precum şi în rata de ocupare a acestuia la un anumit moment dat.
5.12. Raportul final de evaluare a Programului trebuie
să conţină şi impactul activităţii incubatorului
din perspectiva creării unor noi locuri de muncă.
5.13. In vederea cuantificării rezultatelor
incubatoarelor de afaceri pe arii specifice de acţiune, o serie de
indicatori vor trebui luaţi în considerare. Datele vor fi obţinute de
la administratorii de incubatoare, care vor avea obligaţia de a monitoriza
pe parcursul celor 3 ani ai incubării, dar şi după incubare
încă 2 ani următorii indicatori:
a) rata de supravieţuire a beneficiarilor
Programului după terminarea perioadei de incubare, fapt care va genera o
imagine generală a rezultatelor Programului;
b) numărul de locuri de muncă nou-create în
perioada de incubare (minimum două);
c) dezvoltarea economică a ariei geografice de
amplasare a incubatoarelor;
d) rezultatele economice obţinute;
e) serviciile prestate şi calitatea acestora.
6. Documente necesare
6.1. Potenţialii beneficiari care au un istoric de
funcţionare în condiţiile prezentei proceduri vor depune, în plus
faţă de unele documente menţionate la alin. 7.3, următoarele
documente:
a) certificat constatator, în original, emis de oficiul
registrului comerţului (ORC) de pe lângă tribunalul în a
cărui rază teritorială îşi are sediul operatorul economic,
în care să se menţioneze în mod obligatoriu următoarele
informaţii:
1. datele de identificare;
2. codul unic de înregistrare;
3. reprezentanţii legali ai operatorului
economic;
4. domeniul de activitate principal;
5. domeniile de activitate secundare;
6. sediul social;
7. puncte de lucru, sedii secundare;
8. filiale, sucursale, subunităţi ale
societăţii;
9. structura acţionariatului;
10. situaţia societăţii (dacă este
în stare de funcţionare, dizolvare, reorganizare judiciară,
lichidare, insolvenţă, faliment sau suspendare temporară a
activităţii), emis cu maximum 30 de zile înainte de data depunerii
cererii de acord de principiu pentru finanţare;
11. dacă nu există sedii secundare, puncte
de lucru, filiale, sucursale, subunităţi ale societăţii, se
specifică acest lucru de către ORC în certificatul constatator;
b) copie a actului constitutiv al întreprinderii;
c) copie a bilanţului contabil pentru ultimul an
fiscal, vizat şi înregistrat de organele competente, semnată pentru
conformitate cu originalul de către reprezentantul legal al
întreprinderii;
d) declaraţie pe propria răspundere privind
numărul mediu anual de personal în anul fiscal precedent;
e) declaraţia pe propria răspundere privind
încadrarea în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii, cuprinzând
cifra de afaceri anuală netă, valoarea activelor totale şi
numărul mediu anual de salariaţi, conform prevederilor Legii nr.
346/2004, cu modificările şi completările ulterioare (anexele
nr. 1 şi 2 la prezenta procedură, după caz);
f) declaraţia pe propria răspundere privind
ajutoarele de minimis de care a beneficiat în ultimii 2 ani;
g) certificate de atestare fiscală, în termen de
valabilitate, în original sau copie legalizată, emise conform prevederilor
legale privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a
impozitelor, taxelor şi datoriilor la bugetul general consolidat, atât
pentru sediul social, cât şi pentru toate punctele de lucru care au cod
unic de înregistrare fiscală conform prevederilor Legii nr. 273/2006
privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările
ulterioare. Solicitanţii care au datorii eşalonate, conform
certificatelor de atestare fiscală, nu sunt eligibili pentru a accesa
Programul;
h) certificate de atestare fiscală, în termen de
valabilitate, în original sau copie legalizată, emise conform prevederilor
legale privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a
impozitelor, taxelor şi datoriilor la bugetele locale, atât pentru sediul
social, cât şi pentru toate punctele de lucru (indiferent dacă au sau
nu cod unic de înregistrare fiscală). Solicitanţii care au datorii
eşalonate, conform certificatelor de atestare fiscală, nu sunt
eligibili pentru a accesa Programul. In cazul în care firma nu este
înregistrată ca fiind plătitoare în cadrul administraţiei
respective, se solicită o adeverinţă;
i) cazier fiscal emis de autorităţile
competente cu cel mult 15 zile înainte de data depunerii cererii;
j) copie certificată a buletinului de
identitate/cărţii de identitate al/a persoanei care semnează
contractul-cadru de incubare;
k) împuternicire semnată şi
ştampilată de reprezentantul legal al solicitantului, în cazul în
care o altă persoană decât aceasta semnează contractul-cadru de
incubare;
l) după caz, alte documente solicitate de
administratorul incubatorului;
m) opis cu documentele depuse pentru obţinerea
acordului de principiu pentru finanţare.
7. Evaluarea şi selecţia beneficiarilor
7.1. Procedura de selecţie a beneficiarilor
Programului
7.2. In vederea obţinerii informaţiilor
şi a documentaţiei necesare pentru înscrierea în Program, precum
şi pentru depunerea solicitărilor de înscriere pentru procesul de
instruire, potenţialii beneficiari ai Programului se vor adresa
administratorului incubatorului, la sediul acestuia sau la sediul incubatorului
ori la sediul OTIMMC. Schema de ajutor de minimis va fi publicată
integral pe site-ul www.portalincubatorimm.ro şi pe paginile de
internet ale autorităţilor publice locale: PNUD (www.undp.ro)
şi AIPPIMM (www.aippimm.ro).
7.3. In urma serviciilor de asistenţă
prestate de administratorul incubatorului în procesul de preincubare,
potenţialii beneficiari vor transmite acestuia documentaţia
necesară pentru înscrierea la selecţia pentru includerea în Program.
Documentaţia va cuprinde:
a) opisul documentelor depuse;
b) cererea-tip/formular de înscriere, care se
completează, prin tehnoredactare, în limba română şi poartă
semnătura în original a solicitantului;
c) copia actului de identitate al
întreprinzătorului/ administratorului întreprinderii, autorizat să
semneze cererea-tip şi să susţină proiectul în faţa
comisiei de evaluare;
d) un proiect de dezvoltare sau planul de afaceri al
firmei;
e) o declaraţie pe propria răspundere
privind intenţia de a înfiinţa o întreprindere odată cu
admiterea în incubator;
f) după caz, alte documente solicitate de administratorul
incubatorului.
7.4. Selecţia întreprinzătorilor în vederea
includerii în Program se va face de o comisie de evaluare din a cărei
componenţă vor face parte reprezentanţi ai
autorităţilor publice locale, AIPPIMM, OTIMMC, PNUD, ai
administratorului incubatorului.
7.5. Selecţia beneficiarilor se va face în baza
unei proceduri de evaluare, selecţie şi contractare a planului de
afaceri elaborate de către administratorul incubatorului şi echipa de
program, aprobată de AIPPIMM, şi va consta în evaluarea planului de
afaceri depus şi în susţinerea unui interviu de către
întreprinzători în faţa comisiei de evaluare. In aprecierea
proiectelor, comisia de evaluare va ţine cont de criteriul de fezabilitate
a acestor propuneri, evidenţiind următoarele aspecte: ideea de
afaceri, capacitatea creării de locuri de muncă, planul de marketing,
structura organizaţională, resursele financiare, riscurile şi
oportunităţile afacerii, resursele umane necesare etc.
7.6. Ca urmare a procesului de deliberare, comisia de
evaluare va selecta întreprinzătorii care vor fi incluşi în cadrul
Programului. Numărul de întreprinzători, format din IMM-uri
nou-înfiinţate şi IMM-uri cu un istoric de funcţionare, va fi
stabilit de AIPPIMM în baza contractului-cadru de administrare. Raportul dintre
numărul de IMM-uri nou-înfiinţate şi cele cu un istoric de
funcţionare, selectate pentru participarea la Program, va fi stabilit de
comisia de evaluare în funcţie de documentele depuse şi de criteriile
de fezabilitate a proiectelor prezentate.
7.7. Rezultatul procesului de evaluare va fi comunicat
în scris solicitanţilor în termen de 5 zile lucrătoare de la data
evaluării proiectelor.
8. Primirea şi soluţionarea
contestaţiilor
8.1. Eventualele contestaţii asupra rezultatelor
evaluării vor fi depuse în termen de 3 zile lucrătoare de la
comunicarea rezultatelor şi vor fi soluţionate de comisia de
contestaţie în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii
acestora.
9. Contractul-cadru de incubare
9.1. Beneficiarii Programului vor semna, individual,
cu administratorul incubatorului, în condiţiile stabilite de prezenta
procedură şi în concordanţă cu principiile agreate cu PNUD
şi aprobate de AIPPIMM, un contract-cadru de incubare încheiat pe o
perioadă de 5 ani (3 ani pentru incubare şi 2 ani pentru
monitorizare).
9.2. Contractul-cadru de incubare va cuprinde, printre
altele, clauze referitoare la:
a) durata de activitate a beneficiarilor Programului în
cadrul incubatorului;
b) condiţiile de închiriere a spaţiilor,
suprafaţa;
c) modalităţile de plată;
d) serviciile asigurate gratuit şi serviciile
asigurate contra cost, în conformitate cu prezenta procedură;
e) condiţiile de participare la servicii de
informare, training şi documentare;
f) modalităţile de raportare;
g) soluţionarea eventualelor litigii;
h) condiţiile de excludere din incubatorul de
afaceri şi sancţiunile aplicabile;
i) subvenţiile şi granturile asigurate de
Program.
9.3. In cadrul contractului-cadru de incubare,
administratorul incubatorului, care poate fi o persoană juridică,
inclusiv un OTIMMC, este responsabil pentru managementul incubatorului de
afaceri şi se obligă să asigure buna funcţionare a acestuia
prin asigurarea cu utilităţi a spaţiilor de lucru, încheierea de
contracte de prestări de servicii şi utilităţi, asigurarea
serviciilor de telecomunicaţii, servicii de pază,
curăţenie, personal administrativ şi consiliere/instruire,
prevăzute de prezenta procedură.
9.4. In cazul în care oricare dintre beneficiarii
Programului nu îşi respectă din culpă obligaţiile
contractuale, precum şi în cazul în care un beneficiar vrea să se
retragă sau intră în faliment, administratorul incubatorului, cu
acordul prealabil al AIPPIMM şi după notificarea beneficiarului
vizat, va rezilia contractul de incubare încheiat cu acesta. Rezilierea
contractului de incubare va atrage excluderea beneficiarului din cadrul
Programului şi va da dreptul AIPPIMM de a solicita rambursarea
integrală a sumelor primite de beneficiarul exclus, cu titlu de
alocaţii financiare nerambursabile, precum şi obligarea acestuia la
plata de daune ce au rezultat ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor
contractuale.
9.5. Excluderea unei IMM incubate din cadrul
Programului va putea atrage înlocuirea acesteia cu un potenţial beneficiar
eligibil, selecţionat în condiţiile stabilite de administratorul
incubatorului şi în concordanţă cu instrucţiunile PNUD.
9.6. PNUD şi AIPPIMM îşi rezervă
dreptul ca în baza unor motive temeinice să solicite părţilor
semnatare modificarea sau renegocierea contractelor-cadru de incubare.
10. Administrarea incubatorului
10.1. Selectarea administratorului incubatorului Echipa
de program, în conformitate cu procedurile PNUD, va selecta şi va
contracta o persoană juridică, care va deveni parte asociată la
contractul-cadru de administrare, denumită în continuare administratorul
incubatorului, care se va ocupa de managementul incubatorului de afaceri pe
plan local.
10.1.1. La selectarea administratorului incubatorului
se vor avea în vedere următoarele:
a) planul de promovare locală;
b) numărul de personal, calificarea şi
experienţa membrilor echipei manageriale responsabile de managementul
Programului;
c) strategia de monitorizare a Programului şi
capacitatea de elaborare a rapoartelor financiare şi a rapoartelor
periodice privind stadiul de implementare a Programului.
10.1.2. Contractul-cadru de administrare a
incubatorului de afaceri va fi semnat de către: AIPPIMM, autoritatea
publică locală şi administratorul incubatorului.
10.1.3. Criterii de selecţie şi procedura
de selectare a administratorului incubatorului.
Administrator al incubatorului va putea fi desemnat un
operator economic juridic, o organizaţie nonprofit sau un OTIMMC,
constituite în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
In procesul de selectare a candidaţilor
înscrişi pentru concursul de administrator al incubatorului,
autorităţile implicate vor analiza cererile acestora, având în vedere
cel puţin următoarele criterii:
a) deţinerea unui istoric de activitate cu
bilanţ pozitiv în cazul firmelor private;
b) după caz, prezentarea proiectelor de
consultanţă derulate în ultima perioadă şi rezultatele
acestora;
c) nu se află în stare de faliment ori lichidare,
nu au afacerile administrate de un administrator judiciar şi nu au
activitatea comercială suspendată;
d) prezintă proiecte de colaborare încheiate cu
autorităţile publice locale;
e) implică personal calificat, cu
experienţă în managementul afacerilor, şi au capacitatea de a
atrage experţi capabili să ofere beneficiarilor Programului
consultanţă şi alte servicii de susţinere a afacerilor;
f) posedă infrastructură proprie
necesară asigurării serviciilor menţionate în prezenta
procedură;
g) deţin cunoştinţe şi
informaţii privind mediul de afaceri din aria geografică de amplasare
a incubatorului de afaceri;
h) au capacitatea de a se implica în susţinerea
incubatorului de afaceri în relaţia cu autorităţile locale,
unităţi bancare, institute de cercetare, institute de
învăţământ superior şi unităţi economice din aria
geografică de amplasare a incubatorului de afaceri;
i) prezintă detaliat un plan de afaceri viabil
pentru dezvoltarea incubatorului de afaceri pe termen mediu şi lung.
10.1.4. Procedura de selectare a administratorului
incubatorului
10.1.4.1. Procedura de selectare a administratorului
incubatorului se va desfăşura conform procedurilor de achiziţie
PNUD.
10.1.4.2. Ofertele solicitanţilor vor fi evaluate
din punct de vedere tehnic şi financiar de către o comisie de
evaluare constituită din echipa de program, reprezentanţi ai AIPPIMM,
ai autorităţilor publice locale şi, după caz, ai OTIMMC, în
conformitate cu procedurile de selecţie PNUD. Rezultatul procesului de
evaluare va fi comunicat în scris solicitanţilor în termen de 5 zile
lucrătoare de la data evaluării ofertelor.
10.1.4.3. Eventualele contestaţii vor fi depuse în
termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea rezultatelor şi vor fi
soluţionate de comisia de contestaţie în termen de 3 zile
lucrătoare de la data depunerii acestora.
10.1.5. Contractul-cadru de administrare
10.1.5.1. Incubatorul de afaceri se constituie
printr-un contract-cadru încheiat între AIPPIMM, autorităţile publice
locale şi administratorul incubatorului, responsabile la nivel local de
implementarea Programului.
10.1.5.2. In cadrul acestui contract,
autorităţile publice locale vor pune la dispoziţia incubatorului
de afaceri, respectiv a beneficiarilor Programului, IMM incubate, pe o
perioadă de minimum 10 ani, în condiţii de calitate şi de
gratuitate: spaţii pentru birouri, întâlniri de afaceri, expoziţii,
instruiri etc. Aceste spaţii vor avea acces direct la utilităţi,
pe care autorităţile locale le vor oferi la preţuri convenabile:
energie electrică, energie termică, apă, gaze, servicii de
telecomunicaţii etc.
10.1.5.3. Contractul-cadru de administrare se va
încheia pe o perioadă de 5 ani (3 ani incubare + 2 ani monitorizare a
firmelor ce au fost incubate) şi va prevedea, printre altele, clauze
referitoare la:
a) promovarea locală a Programului de către
administratorul incubatorului;
b) disponibilitatea unei echipe manageriale sau
atragerea ei, care să fie responsabilă de administrarea
incubatorului;
c) elaborarea rapoartelor financiare lunare, atât
pentru activitatea proprie, cât şi pentru activitatea IMM-urilor incubate;
d) elaborarea rapoartelor trimestriale privind
stadiul de realizare a Programului;
e) numărul de IMM-uri ce vor fi selectate în
vederea participării în cadrul Programului, număr stabilit în
funcţie de spaţiul alocat incubatorului de afaceri, precum şi de
fondurile disponibile;
f) modalitatea de monitorizare a IMM-urilor incubate;
g) garanţii de bună execuţie;
h) furnizarea către PNUD a tuturor datelor
necesare elaborării raportărilor financiare periodice, precum şi
a celor narative.
10.1.5.4. Administratorii selectaţi care au
parcurs cu succes un ciclu de incubare de 3 ani (fără perioada de
monitorizare de 2 ani, după incubarea firmelor) au dreptul, la cerere,
să solicite prelungirea contractului de administrare, în termenii şi
condiţiile stipulate din prezenta procedură. Pentru noul ciclu de
incubare din contractul prelungit pe baza unui act adiţional la primul
contract, administratorii vor primi o nouă plată pentru servicii,
stipulată ca valoare la alin. 10.1.9.1.
10.1.6. In cazul în care administratorul incubatorului
nu îşi respectă din culpă obligaţiile contractuale, autorităţile
publice locale responsabile de implementarea la nivel local a Programului, cu
acordul prealabil sau la cererea AIPPIMM, vor putea impune penalităţi
sau, după caz, vor putea solicita rezilierea contractului-cadru de administrare,
în conformitate cu condiţiile contractuale stabilite. Rezilierea
contractului va atrage obligarea administratorului exclus la rambursarea
integrală a sumelor primite conform contractului, precum şi obligarea
acestuia la plata de daune ce au rezultat ca urmare a neîndeplinirii
obligaţiilor contractuale.
10.1.7. Excluderea unui administrator de incubator din
cadrul Programului va determina înlocuirea acestuia cu o persoană
juridică eligibilă pentru această funcţie,
selecţionată în condiţiile stabilite de prezenta procedură.
Pe toată perioada de vacanţă a funcţiei, interimatul va fi
asigurat în conformitate cu instrucţiunile stabilite de AIPPIMM.
10.1.8. Pentru motive temeinice,
autorităţile locale sau AIPPIMM îşi rezervă dreptul de a
impune renegocierea contractului-cadru de administrare.
10.1.9. Contravaloarea unor servicii prestate şi
garanţia de bună execuţie
10.1.9.1. Pentru toată perioada de
desfăşurare a contractului-cadru de administrare, administratorul
incubatorului va beneficia de o plată în avans pentru servicii,
echivalentul în lei a 50.000 USD, inclusiv TVA, calculat la cursul de schimb
USD/leu stabilit de Organizaţia Naţiunilor Unite pentru data
efectuării plăţii.
10.1.9.2. Suma destinată administratorului
incubatorului, stipulată în cadrul alin. 10.1.9.1, va putea fi
alocată în cel mult 4 tranşe, condiţionate de primirea
rapoartelor de activitate trimestriale. In funcţie de prestaţia
administratorului incubatorului, PNUD îşi rezervă dreptul de a
modifica condiţiile de transfer al sumei destinate administrării
incubatorului, cu privire la numărul de tranşe sau la perioada de
transfer al acestora, fără consimţământul expres al
administratorului incubatorului.
10.1.9.3. Garanţia de bună execuţie a
contractului-cadru de administrare se constituie prin reţineri succesive
din suma destinată administrării incubatorului şi poate să
ajungă până la 10% din cuantumul acestuia. Garanţia de bună
execuţie va fi restituită la finalizarea contractului-cadru de
administrare, după prezentarea de către administratorul incubatorului
a raportului final de activitate.
10.2. Rolul şi responsabilităţile
administratorului incubatorului
10.2.1. Administratorul incubatorului va fi responsabil
pentru aspectele operaţionale şi de conducere ale incubatorului de
afaceri, beneficiind de asistenţă financiară şi
tehnică acordată prin intermediul Programului, în baza prezentei
proceduri.
10.2.2. Administratorul incubatorului are
următoarele responsabilităţi şi atribuţii:
a) încheie un contract-cadru de administrare cu
autorităţile locale şi AIPPIMM în vederea administrării
incubatorului, pe baza selecţiei realizate de echipa de program
conform procedurilor PNUD;
b) încheie contracte de incubare cu beneficiarii
Programului selectaţi pentru a participa la Program;
c) este direct răspunzător pentru
utilizarea fondurilor acordate de PNUD, în conformitate cu legislaţia în
vigoare;
d) întocmeşte şi păstrează
evidenţele contabile ale incubatorului de afaceri, pe care le pune la
dispoziţia autorităţilor implicate în implementarea Programului,
la solicitarea acestora;
e) îşi îndeplineşte obligaţiile
exigibile de plată a impozitelor, taxelor şi datoriilor către
bugetul de stat şi bugetele locale;
f) organizează promovarea locală a
Programului, în perioada de iniţiere a activităţilor
incubatorului, în locaţiile unde se vor înfiinţa incubatoarele de
afaceri-pilot (producţie de materiale promoţionale, publicitate,
organizare/participare la seminare specializate etc);
g) propune şi realizează documentaţia
tehnică privind procedura de selecţie a potenţialilor
beneficiari ai Programului;
h) propune şi realizează suportul de curs
pentru instruirea potenţialilor întreprinzători în vederea
selectării celor mai bune idei de afaceri;
i) prestează potenţialilor beneficiari ai Programului
servicii profesionale de asistenţă în procesul de preincubare;
j) organizează trimestrial seminare de instruire
cu diferite teme din domenii de activitate variate, în beneficiul IMM-urilor
incubate, pe toată perioada de desfăşurare a Programului;
k) asigură serviciile de administrare
menţionate în prezenta procedură, pentru care încheie contracte de
servicii cu beneficiarii Programului;
l) asigură utilizarea optimă a spaţiilor
şi a mijloacelor fixe aflate în dotarea incubatorului în scopul declarat
iniţial. Administratorul va încheia un contract de asigurare a
clădirii şi a mobilierului şi echipamentelor IT&C puse la
dispoziţie de către AIPPIMM prin PNUD, a cărui contravaloare va
fi repartizată pe parcursul anului în taxa de administrare, care va cuprinde,
printre altele, şi contravaloarea serviciilor de secretariat,
reparaţii curente, pază şi curăţenie;
m) elaborează trimestrial rapoarte financiare, pe
care le înaintează AIPPIMM şi PNUD spre aprobare. Pe parcursul
trimestrului, administratorul va transmite documentele justificative privind
utilizarea fondurilor, evidenţiind alocaţiile financiare
nerambursabile pentru fiecare beneficiar incubat (contracte de servicii,
facturi fiscale, chitanţe fiscale, ordine de plată, extrase de cont
etc). Plata fondurilor nerambursabile destinate IMM-urilor incubate se va face
după primirea documentelor justificative privind plăţile
integrale realizate;
n) elaborează trimestrial rapoarte privind stadiul
de realizare a Programului, pe care le înaintează AIPPIMM şi PNUD;
o) asigură monitorizarea şi evaluarea
activităţilor beneficiarilor Programului pe întreaga perioadă de
derulare a contractului lor;
p) desfăşoară activităţi de
atragere de fonduri pentru asigurarea sustenabilitatii incubatorului de
afaceri; în acest sens se va înfiinţa o asociaţie a administratorilor
de incubatoare de afaceri şi clustere, care va accesa fonduri ale Uniunii
Europene şi alte fonduri în general şi se va afilia la reţelele
internaţionale de incubatoare de afaceri şi clustere;
q) la cerere, implică IMM-urile incubate în
activităţi specifice de cercetare naţionale şi
internaţionale şi în programe de inovaţii;
r) stabileşte şi menţine relaţii cu
alte reţele internaţionale de incubatoare de afaceri.
11. Raportarea şi monitorizarea Programului
11.1. Activităţile Programului vor fi
derulate şi monitorizate pe baza planului anual de activităţi
elaborat şi actualizat de echipa de program, în conformitate cu prezenta
procedură.
11.2. Echipa de program va elabora rapoartele
financiare şi cele privind stadiul de realizare a Programului, pe care le
prezintă la AIPPIMM, după cum urmează:
a) trimestrial: raport narativ privind stadiul de
realizare a Programului;
b) semestrial: raport financiar însoţit de
documentele justificative (cu evidenţierea alocaţiilor financiare
nerambursabile acordate IMM-urilor incubate), raport narativ (cu
evidenţierea activităţii firmelor incubate, a indicatorilor de
performanţă realizaţi şi a activităţii
administratorilor).
11.3. Programul va fi supus unui proces de evaluare cu
6 luni înainte de data prevăzută pentru încheierea sa. Organizarea,
planificarea şi termenii de referinţă se vor stabili după
consultări între părţile responsabile cu implementarea
Programului.
11.4. PNUD va face un audit anual al Programului cu un
auditor independent selecţionat prin competiţie, iar rapoartele
anuale vor fi prezentate în copie la AIPPIMM.
11.4.1. Lunar se va ţine o şedinţă
de lucru la care vor participa reprezentanţi decizionali de la AIPPIMM,
PNUD, managerul echipei de program, autoritatea locală şi
administratorul incubatorului. La şedinţa ultimului ciclu de
incubator va fi dezbătut raportul final al Programului. Acesta va fi
elaborat cu cel puţin două luni înainte de data şedinţei
finale, pentru a permite evaluarea activităţilor efectuate.
11.5. PNUD şi AIPPIMM îşi rezervă
dreptul de a verifica la sediul incubatorului veridicitatea şi
conformitatea declaraţiilor referitoare la activităţile,
serviciile şi cheltuielile efectuate în cadrul procesului de amenajare
şi reabilitare a spaţiilor destinate desfăşurării
activităţilor de incubare.
11.6. Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
acordate în baza prezentei proceduri se fac în conformitate cu legislaţia
comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de
monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007. Furnizorul are
obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi
în termenul prevăzut de acest regulament, toate datele şi
informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel
naţional.
Raportările referitoare la stadiul de realizare a
Programului, precum şi cele privitoare la monitorizarea IMM-urilor
incubate, întocmite de administratorul incubatorului, vor releva, printre
altele, următorii indicatori:
a) criterii bazate pe rezultate (monitorizare):
- gradul de utilizare a suprafeţei incubatorului
(în m2);
- numărul mediu de locuri de muncă nou-create
de fiecare IMM incubată;
- numărul de IMM-uri incubate;
- obiectele de activitate ale firmelor incubate;
- numărul de IMM-uri nou-create incubate;
- subvenţiile obţinute de fiecare IMM
incubată, conform procedurii;
- numărul de IMM-uri excluse din incubatorul de
afaceri;
- numărul de angajaţi ai administratorului
incubatorului;
- raportul dintre numărul de angajaţi ai
incubatorului de afaceri/IMM-urilor incubate;
- serviciile livrate şi calitatea lor;
- realizări deosebite ale unor firme incubate;
b) criterii economice (evaluarea impactului):
- costuri medii de operare;
- costuri medii în investiţii de capital;
- costuri per loc de muncă (brut);
- rata de faliment al IMM-urilor incubate după
terminarea perioadei de incubare;
- ratele de supravieţuire a IMM-urilor după
terminarea perioadei de incubare;
- valoarea investiţiilor în mijloacele fixe;
- valoarea investiţiilor străine atrase;
- rezultate financiare şi economice,
creşterea medie a cifrei de afaceri;
- schimburi comerciale cu parteneri economici şi
din afara ariei geografice de amplasare.
11.7. AIPPIMM, PNUD şi, după caz, OTIMMC, au
dreptul să verifice condiţiile de realizare a instruirii şi a
agendei seminarelor organizate de administratorul incubatorului.
11.8. La terminarea întregului Program, PNUD, pe baza
ultimului inventar actualizat de mijloace fixe aparţinând Programului, va
face transferul către AIPPIMM pe bază de proces-verbal pe
locaţiile centrelor de incubare, conform procedurilor PNUD.
11.9. Furnizorul de ajutor de stat, respectiv
AIPPIMM, păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate
în baza prezentei proceduri pe o durată de 10 ani de la data la care
ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei proceduri.
Această evidenţă trebuie să conţină toate
informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor
impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat.
11.10. AIPPIMM are obligaţia de a supraveghea
permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune
măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor
impuse prin prezenta procedură sau prin legislaţia
naţională ori europeană aplicabilă ia momentul respectiv.
11.11. AIPPIMM are obligaţia de a transmite
Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de
Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate
datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de
stat la nivel naţional.
11.12. AIPPIMM va transmite spre informare Consiliului
Concurenţei prezenta procedură în termen de 15 zile de la data
adoptării acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul
ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 137/2007.
11.13. Pe baza unei cereri scrise, AIPPIMM va
transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în
20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate
informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare
pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de
minimis.
12. Dispoziţii finale
12.1. Prevederile prezentei proceduri vor putea fi
modificate prin decizie a preşedintelui AIPPIMM în urma unor
consultări prealabile cu PNUD.
12.2. Evaluarea şi selecţia locaţiilor,
fondurile, costurile şi administrarea incubatoarelor
12.2.1 Procedura generală pentru înfiinţarea
incubatoarelor de afaceri debutează cu un studiu de fezabilitate, urmat de
evaluări pe teren în vederea selectării locaţiilor,
activităţi în sarcina echipei de program din cadrul PNUD. Ca urmare a
procedurii de selectare a locaţiilor, AIPPIMM va încheia acorduri de
finanţare cu autorităţile publice locale, în scopul
demarării campaniei de amenajare şi reabilitare a spaţiilor
destinate desfăşurării activităţii de incubare. In
procesul de selecţie a locaţiilor se vor lua în considerare, cu
precădere, locaţiile care se pot adapta cu uşurinţă
pentru buna funcţionare a incubatoarelor de afaceri, precum şi
locaţiile în care funcţionează deja, în baza unor parteneriate
încheiate cu autorităţile publice locale, incubatoare de afaceri sau
alte structuri similare cu incubatoarele de afaceri.
12.2.2. Fondurile destinate pentru amenajarea şi
reabilitarea spaţiilor destinate desfăşurării
activităţii de incubare vor fi alocate o singură dată în
baza contractului de finanţare încheiat de AIPPIMM cu
autorităţile publice locale şi provin din fonduri alocate din
bugetul Programului, fonduri alocate de autorităţile publice locale
sau din surse financiare private atrase la bugetul Programului. Pentru
extinderea ulterioară a spaţiilor incubatoarelor de afaceri,
autorităţile implicate în implementarea Programului vor putea aloca,
în limita disponibilităţilor, fonduri suplimentare pentru amenajarea
şi reabilitarea noilor locaţii.
12.2.3. Costurile referitoare la reabilitarea
clădirii incubatorului privesc cheltuieli specifice legate de renovarea
şi amenajarea spaţiilor de producţie, a birourilor, a
spaţiilor comune destinate întâlnirilor, sălilor de curs etc. Prin
excepţie, cheltuielile care fac obiectul unor activităţi de
reparaţii curente nu vor fi decontate, ci vor fi incluse în taxa de
administrare plătită de firmele incubate.
12.2.4. Virarea efectivă a sumelor ce au ca
destinaţie amenajarea şi reabilitarea iniţială a
spaţiilor în care îşi vor desfăşura activitatea
incubatoarele de afaceri se face de către PNUD, după aprobarea
AIPPIMM, în contul autorităţilor publice locale, în termen de 15 zile
lucrătoare de la data semnării acordului de finanţare.
Autorităţile publice locale vor prezenta către PNUD si AIPPIMM,
în termen de 30 de zile de la efectuarea cheltuielilor, documentele
justificative referitoare la distribuirea sumelor alocate. Fondurile destinate
amenajării spaţiilor suplimentare vor fi alocate, în funcţie de
disponibilităţile financiare, ulterior aprobării de către
autorităţile implicate în implementarea Programului şi a
documentaţiei tehnice întocmite în vederea atribuirii lucrărilor de
amenajare şi/sau reabilitare a spaţiilor suplimentare.
12.2.5. Dosarul privind documentaţia
justificativă va conţine un opis al documentelor depuse, copie de pe
documentaţia tehnică întocmită în vederea atribuirii
lucrărilor de amenajare şi/sau reabilitare, în conformitate cu
legislaţia în vigoare, contracte de prestări de servicii, facturi
fiscale, chitanţe fiscale, ordine de plată, extrase de cont etc.
12.2.6. In termen de 10 zile de la publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei proceduri, echipa de
program trebuie să prezinte AIPPIMM Planul de acţiuni şi Planul
de achiziţii pe anul 2010.
ANEXA Nr. 1 la procedură
DECLARAŢIE
privind încadrarea întreprinderii în categoria
întreprinderilor mici şi mijlocii
I. Date de identificare a întreprinderii
Denumirea întreprinderii....................................................................................
Adresa sediului
social.........................................................................................
Codul unic de
înregistrare...................................................................................
Numele şi
funcţia.................................................................................................
(preşedintelui consiliului de administraţie,
directorului general sau echivalent)
II. Tipul întreprinderii
Indicaţi, după caz, tipul întreprinderii:
|_| Intreprindere autonomă. In acest caz, datele
din tabelul de mai jos sunt preluate doar din situaţia
economico-financiară a întreprinderii solicitante. Se va completa doar
declaraţia, fără anexa nr. 2 la procedură.
|_| Intreprindere parteneră. Se va completa
tabelul de mai jos pe baza rezultatelor calculelor efectuate conform anexei nr.
2 la procedură, precum şi a fişelor adiţionale care se vor
ataşa la declaraţie.
|_| Intreprindere legată. Se va completa tabelul
de mai jos pe baza rezultatelor calculelor efectuate conform anexei nr. 2 la
procedură, precum şi a fişelor adiţionale care se vor
ataşa la declaraţie.
III. Date utilizate
pentru a se stabili categoria întreprinderii1
Exerciţiul financiar de
referinţă2
|
Numărul mediu anual de
salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală
netă (mii lei/mii €)
|
Active totale
(mii lei/mii €)
|
|
|
|
|
|
|
Important: Precizaţi dacă, faţă de
exerciţiul financiar anterior, datele financiare au înregistrat
modificări care determină încadrarea întreprinderii într-o altă
categorie (respectiv microîntreprindere, întreprindere mică, mijlocie sau
mare).
|_| Nu
|_| Da (In acest caz se va completa şi se va
ataşa o declaraţie referitoare la exerciţiul financiar
anterior.)
Declar pe propria răspundere că datele din
această declaraţie şi din anexe sunt conforme cu realitatea.
Reprezentantul legal/Imputernicitul operatorului
economic3
Numele...........................................................
Funcţia...........................................................
Semnătura.....................................................
Data
semnării................................................
Ştampila
1 Datele sunt calculate în conformitate cu art. 6 din
Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările
şi completările ulterioare.
2 Datele cu
privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri
anuală netă şi activele totale sunt cele realizate în ultimul
exerciţiu financiar, raportate în situaţiile financiare anuale
aprobate de acţionari sau asociaţi, respectiv pentru anul 2009.
3 Cererile şi
toate celelalte documente vor fi semnate de aceeaşi persoană (reprezentant
legal sau împuternicit).
ANEXA Nr. 2 la procedură
CALCULUL
pentru tipurile de întreprinderi partenere sau
legate
Secţiunile care trebuie incluse, după caz:
- secţiunea A, dacă întreprinderea
solicitantă are cel puţin o întreprindere parteneră (precum
şi orice fişe adiţionale);
- secţiunea B, dacă întreprinderea
solicitantă este legată cu cel puţin o întreprindere (precum
şi orice fişe adiţionale).
Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau
legate
Perioada de referinţă -
anul 2009
|
|
Numărul mediu anual de
salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală
netă
(mii lei/mii €)
|
Total active (mii lei/mii €)
|
1. Datele1 întreprinderii solicitante sau din
situaţiile financiare anuale consolidate
(Se vor introduce datele din tabelul B1 din secţiunea B2.)
|
|
|
|
2. Datele cumulate1 în mod proporţional ale
tuturor întreprinderilor partenere, dacă este cazul (Se vor introduce
datele din secţiunea A.)
|
|
|
|
3. Datele cumulate ale tuturor întreprinderilor legate1 (dacă
există) - dacă nu au fost deja incluse prin consolidare la pct. 1
din acest tabel (Se vor introduce datele din tabelul B2 din secţiunea
B.)
|
|
|
|
total:
|
|
|
|
Datele incluse în secţiunea „Total" din tabel
trebuie introduse în tabelul „Date utilizate pentru a se stabili categoria
întreprinderii" din anexa nr. 1 la procedură.
SECŢIUNEA A
ÎNTREPRINDERI PARTENERE
Pentru fiecare întreprindere pentru care a fost
completată fişa de parteneriat (câte o fişă pentru fiecare
întreprindere parteneră a întreprinderii solicitante şi pentru orice
întreprindere parteneră a oricărei întreprinderi legate, ale
cărei date nu au fost încă incluse în situaţiile financiare
anuale consolidate ale acelei întreprinderi legate), datele din această
fişă de parteneriat trebuie să fie introduse în tabelul de mai
jos.
1. Date de identificare şi date financiare
preliminare
Tabelul A. 1
Intreprinderea parteneră -
Date de identificare
|
Numărul mediu anual de
salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală
netă
(mii lei/mii €)
|
Active totale
(mii lei/mii €)
|
Numele sau denumirea întreprinderii
|
Adresa sediului social
|
Cod unic de înregistrare
|
Numele şi prenumele
preşedintelui consiliului
de administraţie,
directorului general
sau echivalent
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
|
|
|
|
|
|
total:
|
|
|
|
|
|
|
1 Datele cu
privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri
anuală netă şi activele totale sunt cele realizate în ultimul
exerciţiu financiar, raportate în situaţiile financiare anuale
aprobate de acţionari sau asociaţi. In cazul întreprinderilor
nou-înfiinţate, datele cu privire la numărul mediu anual de
salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale
se determină şi se declară pe propria răspundere.
2 Datele
întreprinderii, inclusiv numărul mediu anual de salariaţi, sunt
determinate pe baza situaţiilor financiare anuale şi a datelor
întreprinderii sau, atunci când este cazul, pe baza situaţiilor financiare
anuale consolidate ale întreprinderii ori a situaţiilor financiare anuale
consolidate în care întreprinderea este inclusă.
NOTĂ:
Aceste date sunt rezultatul unui calcul
proporţional efectuat pe baza fişei de parteneriat, pentru fiecare
întreprindere cu care întreprinderea solicitantă este direct sau indirect
parteneră.
Datele introduse în secţiunea „Total" vor fi
introduse la pct. 2 din tabelul „Calculul pentru tipurile de întreprinderi
partenere sau legate" (referitor la întreprinderile partenere).
Aceste date rezultă din situaţiile financiare
anuale consolidate şi din alte date ale întreprinderii partenere,
dacă există, la care se adaugă în proporţie de 100% datele
întreprinderilor care sunt legate cu această întreprindere parteneră,
în cazul în care acestea nu au fost deja incluse în situaţiile financiare
anuale consolidate ale întreprinderii partenere. Dacă este necesar,
adăugaţi „fişe privind legătura dintre întreprinderi"
pentru întreprinderile care nu au fost deja incluse în situaţiile
financiare anuale consolidate.
FIŞA DE PARTENERIAT
1. Date de identificare a întreprinderii
Denumirea
întreprinderii.....................................................................................
Adresa sediului
social..........................................................................................
Codul unic de
înregistrare...................................................................................
Numele, prenumele şi
funcţia...............................................................................
(preşedintelui consiliului de administraţie,
directorului general sau echivalent)
2. Date referitoare la întreprinderea legată
Perioada de referinţă -
anul 2009
|
|
Numărul mediu anual de
salariaţi3
|
Cifra de afaceri anuală
netă
(mii lei/mii €)
|
Active totale4 (mii
lei/mii €)
|
TOTAL
|
|
|
|
NOTĂ:
Aceste date rezultă din conturile sau alte date
ale întreprinderii partenere, consolidate, dacă există. La acestea se
adaugă într-un procent de 100% datele întreprinderilor care sunt legate de
această întreprindere parteneră, dacă datele din conturile consolidate
ale întreprinderilor legate au fost deja incluse prin consolidare în conturile
întreprinderii partenere. Dacă este necesar, se va adăuga fişa
întreprinderii legate pentru întreprinderile care nu au fost încă incluse
prin consolidare.
3. Calculul proporţional
a) Indicaţi exact proporţia
deţinută5 de întreprinderea solicitantă (sau de
întreprinderea legată prin intermediul căreia se stabileşte
legătura de parteneriat) în întreprinderea parteneră la care se
referă această fişă:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Indicaţi, de asemenea, proporţia
deţinută de întreprinderea parteneră la care se referă
această fişă din capitalul social al întreprinderii solicitante
(sau în întreprinderea legată):
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
b) Introduceţi în tabelul de mai jos rezultatul
calculului proporţional obţinut prin aplicarea celui mai mare dintre
procentele la care se face referire la lit. a) la datele introduse în tabelul
de la pct. 2.
Tabelul de parteneriat - A.2
Procent
|
Numărul mediu anual de
salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală
netă
(mii lei/mii €)
|
Active totale4 (mii
lei/mii €)
|
Valoarea rezultată în urma aplicării celui mai mare
procent la datele introduse în tabelul de la pct. 1 secţiunea A.
|
|
|
|
Aceste date se vor introduce în tabelul A.1.
3 In cazul în care
în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind
numărul de personal, calculul se face prin cumularea datelor de la
întreprinderile legate.
4 Active totale reprezintă
active imobilizate + active circulante + cheltuieli în avans.
5 Procent din
capitalul social sau din drepturile de vot deţinute, oricare dintre aceste
procente este mai mare. La acesta trebuie cumulată proporţia
deţinută de fiecare întreprindere legată în aceeaşi
întreprindere parteneră.
SECŢIUNEA B
ÎNTREPRINDERI LEGATE
1. Determinarea situaţiei aplicabile
întreprinderii care solicită încadrarea în categoria întreprinderilor mici
şi mijlocii:
|_| Cazul 1: Intreprinderea solicitantă ţine
situaţii financiare anuale consolidate sau este inclusă în
situaţiile financiare anuale consolidate ale unei alte întreprinderi
(tabelul B1).
|_| Cazul 2: Intreprinderea solicitantă sau una
ori mai multe întreprinderi legate nu întocmeşte/nu întocmesc ori nu
este/nu sunt inclusă/incluse în situaţiile financiare anuale
consolidate (tabelul B2).
NOTĂ:
Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea
solicitantă derivă din situaţiile financiare anuale şi din
alte date ale acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se
adaugă în mod proporţional datele oricărei eventuale
întreprinderi partenere a acelei întreprinderi legate, situată imediat în
aval sau în amonte, dacă nu a fost deja inclusă prin consolidare6.
2. Metode de calcul pentru fiecare caz
Cazul 1: Situaţiile financiare anuale consolidate
reprezintă baza de calcul. Se va completa tabelul B1 de mai jos.
Tabelul B1
|
Numărul mediu anual de
salariaţi7
|
Cifra de afaceri anuală
netă (mii lei/mii €)
|
Active totale
(mii lei/mii €)
|
TOTAL:
|
|
|
|
Datele introduse în secţiunea „Total" din
tabelul de mai sus se vor introduce la pct. 1 din tabelul „Calculul pentru
tipurile de întreprinderi partenere sau legate".
Identificarea întreprinderilor
incluse prin consolidare
|
Intreprinderea legată
(denumire/date de identificare)
|
Adresa sediului social
|
Codul unic de înregistrare
|
Numele şi prenumele
preşedintelui consiliului de administraţie, directorului general
sau echivalent
|
A.
|
|
|
|
B.
|
|
|
|
C.
|
|
|
|
D.
|
|
|
|
E.
|
|
|
|
NOTĂ:
Intreprinderile partenere ale unei întreprinderi
legate, care nu au fost încă incluse în situaţiile financiare anuale
consolidate, sunt considerate partenere directe ale întreprinderii solicitante.
Datele aferente acestora şi o fişă de parteneriat trebuie
adăugate la secţiunea A.
Cazul 2: Pentru fiecare întreprindere legată
(inclusiv prin intermediul altor întreprinderi legate), se va completa o
fişă privind legătura dintre întreprinderi şi se vor
adăuga datele din situaţiile financiare anuale ale tuturor întreprinderilor
legate, prin completarea tabelului B2 de mai jos.
Tabelul B2
Intreprinderea numărul:
|
Numărul mediu anual de
salariaţi
|
Cifra de afaceri anuală
netă (mii lei/mii €)
|
Active totale (mii lei/mii €)
|
1.*)
|
|
|
|
2.*)
|
|
|
|
3.*)
|
|
|
|
4.*)
|
|
|
|
5.*)
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
6 Definiţia
întreprinderii legate din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea şi
dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii.
7 In cazul în care
în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind
numărul de personal, calculul se face prin cumularea datelor de la
întreprinderile legate.
*) Ataşaţi câte o fişă privind
legătura dintre întreprinderi pentru fiecare întreprindere.
NOTĂ:
Datele rezultate în secţiunea „Total" din
tabelul de mai sus se vor introduce la pct. 3 din tabelul „Calculul pentru
tipurile de întreprinderi partenere sau legate" (privind întreprinderile
legate)
Reprezentantul legal/Imputernicitul operatorului
economic8
Numele...........................................................
Funcţia...........................................................
Semnătura.....................................................
Data semnării.................................................
Ştampila
FIŞA
privind legătura dintre întreprinderi
nr...............din tabelul B2, secţiunea B
(numai pentru întreprinderile legate care nu sunt
incluse în situaţiile financiare anuale consolidate)
1. Date de identificare a întreprinderii
Denumirea
întreprinderii.....................................................................................
Adresa sediului
social.........................................................................................
Codul unic de înregistrare..................................................................................
Numele, prenumele şi
funcţia.............................................................................
(preşedintelui consiliului de administraţie,
directorului general sau echivalent)
2. Date referitoare la întreprindere
Perioada de referinţă
|
|
Numărul mediu anual de
salariaţi9
|
Cifra de afaceri anuală
netă (mii lei/mii €)
|
Active totale
(mii lei/mii €)
|
TOTAL
|
|
|
|
Datele trebuie introduse în tabelul B2 din
secţiunea B.
NOTĂ:
Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea
solicitantă sunt extrase din situaţiile financiare anuale şi din
alte date aferente acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se
adaugă în mod proporţional datele oricărei eventuale
întreprinderi partenere ale întreprinderii legate, situată imediat în aval
sau în amonte de aceasta, dacă nu au fost deja incluse în situaţiile
financiare anuale consolidate.
Acest tip de întreprinderi partenere sunt considerate
ca fiind întreprinderi direct partenere cu întreprinderea solicitantă.
Datele aferente acestora şi fişa de parteneriat trebuie introduse în
secţiunea A.
Reprezentantul legal/Imputernicitul operatorului
economic10
Numele...........................................................
Funcţia...........................................................
Semnătura.....................................................
Data
semnării................................................
Ştampila
8 Cererile şi
toate celelalte documente vor fi semnate de aceeaşi persoană
(reprezentant legal sau împuternicit).
9 In cazul în care
în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind
numărul mediu anual de salariaţi, calculul se face prin cumularea datelor
de la întreprinderile legate.
10 Cererile şi
toate celelalte documente vor fi semnate de aceeaşi persoană
(reprezentant legal sau împuternicit).