Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 47 din 25 iulie 2002

pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul PHARE 2001 de cooperare transfrontaliera dintre Romania si Bulgaria - RO0103, semnat la Bucuresti la 4 decembrie 2001

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 616 din 21 august 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1 pct. I.3 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    Art. 1
    Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul PHARE 2001 de cooperare transfrontaliera dintre Romania si Bulgaria - RO0103, semnat la Bucuresti la 4 decembrie 2001.
    Art. 2
    In cadrul contractelor pentru executarea de lucrari, precum si pentru furnizarea de bunuri si servicii, incheiate cu contractorii locali in temeiul memorandumului de finantare, platile pot fi efectuate si in euro.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul integrarii europene,
                         Hildegard Carola Puwak

                         p. Ministrul afacerilor externe,
                         Cristian Diaconescu,
                         secretar de stat

                         Ministrul dezvoltarii si prognozei,
                         Gheorghe Romeo Leonard Cazan

                         Ministrul apelor si protectiei mediului,
                         Petru Lificiu

                         Ministrul lucrarilor publice,
                         transporturilor si locuintei,
                         Miron Tudor Mitrea

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat

                         MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si
    Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
    au convenit urmatoarele:

    Masura la care se face referire la art. 1 va fi dusa la indeplinire si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, in conformitate cu prevederile stabilite in prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 este stabilit in Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat intre Comisie si Beneficiar si completate cu prevederile prezentului memorandum si cu Prevederile speciale anexate la acesta.

    Art. 1
    Natura si obiectul
    Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui, sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
    Numarul programului: RO0103
    Titlul: Programul PHARE 2001 de cooperare transfrontaliera dintre Romania si Bulgaria
    Durata: pana la 30 noiembrie 2003
    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara a Comunitatii este fixata la maximum 8 milioane euro, denumita in continuare finantare nerambursabila CE.
    Art. 3
    Durata si expirare
    Pentru prezenta masura finantarea nerambursabila CE este disponibila pentru contractare pana la data de 30 noiembrie 2003, facand obiectul reglementarilor prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile din finantarea nerambursabila CE care nu au fost contractate pana la aceasta data vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din cadrul finantarii nerambursabile CE este 30 noiembrie 2004, cu exceptia proiectului RO0103.01 "Punctul de trecere a frontierei intre Calarasi (Romania) si Silistra (Bulgaria)", unde termenul final pentru efectuarea platilor este 30 noiembrie 2005. Toate platile trebuie efectuate pana la expirarea termenului limita. Totusi Comisia poate, in circumstante exceptionale, sa acorde o prelungire a perioadei de contractare sau a perioadei de efectuare a platilor, daca aceasta este ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Prezentul memorandum va inceta la data expirarii perioadei finantarii nerambursabile CE. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta referitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul masurii, va fi trimisa la urmatoarele adrese:

    Pentru Comunitate:
    Delegatia Comisiei Europene in Romania
    Bd Primaverii nr. 48a
    71297 Bucuresti
    Romania
    Telefon (+40-1) 203 54 00
    Fax: (+40-1) 230 24 53

    Pentru Beneficiar:
    Guvernul Romaniei
    Ministerul Integrarii Europene
    Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5
    Bucuresti
    Romania
    Telefon: (40-1) 301 15 06
    Fax: (40-1) 336 85 09

    Art. 5
    Numarul de documente in original
    Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Prezentul memorandum va intra in vigoare la data la care va fi semnat de ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inainte de aceasta data nu este eligibila pentru finantarea nerambursabila CE.
    Anexele reprezinta parte integranta din prezentul memorandum.
    Intocmit la Bucuresti la 4 decembrie 2001.

             Pentru Beneficiar,
             Hildegard Carola Puwak,
             ministrul integrarii europene,
             coordonatorul national al asistentei

             Pentru Comunitate,
             Jonathan Scheele
             seful Delegatiei Comisiei Europene
             in Romania

    Anexe:
Anexa nr. 1 Contract-cadru (anexele A si B)
Anexa nr. 2 Prevederi speciale (anexa C)
Anexa nr. 3 Transparenta si publicitate

    ANEXA 1
    (anexele A si B)

                                ACORD-CADRU
    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, astfel cum s-a specificat in regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2 (C).
    Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale prevazute in anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura din partea Comisiei ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionate in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord, care nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta parte.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi dusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor forme de cooperare convenite intre partile contractante, care, prin natura lor, nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

          Eugen Dijmarescu,
          ministru de stat
          ROMANIA

          Frans Andriessen,
          vicepresedinte al Comisiei Europene
          COMUNITATEA

    ANEXA A

                              CONDITII GENERALE
                   privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea finantarii gratuite a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Plata
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare a memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data expirarii memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima transa de plata care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului pentru a facilita lansarea masurii. Alte transe de plata vor fi disponibile la cererea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitii

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari, achizitii si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, conform principiilor de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare, in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de achizitii finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua etape, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si achizitii
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punctul de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a achizitiilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supervizarea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in discutie.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor de familie ai acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, de achizitii sau de servicii persoanele fizice ori juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului tehnic necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractorului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, achizitii sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor de familie apropiati ai acestuia sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, achizitii sau de servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, a taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe de import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractor, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru achizitii sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, taxe de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, astfel cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului, in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea achizitiilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a duce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz Comisia va comunica din timp autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa duca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, achizitiilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii sus-mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante, privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare, si va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ex post si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ex post va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarirea masurilor
    In urmarirea executarii masurii Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura, care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa incheierea acesteia.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ex post, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari - dispute
    1. Orice problema legata de executarea sau de interpretarea memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt - adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti, prevazute aici, trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                                ARBITRAJ

    Orice disputa intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru (denumit in continuare si conducator) va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2
    (anexa C)

                            PREVEDERI SPECIALE

    1. Obiective, descriere si conditii
    1.1. Obiectivele generale ale programului sunt:
    - promovarea bunei vecinatati si a stabilitatii in regiunile de frontiera ale tarilor din Europa Centrala si de Est (si in particular in zona de frontiera bulgaro-romana) prin finantarea de proiecte ce vor aduce beneficii concrete regiunilor si comunitatilor de ambele parti ale frontierei;
    - promovarea cooperarii dintre regiunile de frontiera din ambele tari, in scopul sprijinirii acestor regiuni sa depaseasca problemele specifice de dezvoltare care pot aparea, inter alia, datorita pozitiei lor in cadrul economiilor nationale, in interesul comunitatilor locale si intr-o maniera compatibila cu protectia mediului;
    - promovarea crearii si dezvoltarii viitoare a retelelor de cooperare pe fiecare parte a frontierei si stabilirea de legaturi intre acestea si retelele mai cuprinzatoare ale Comunitatii;
    - promovarea coeziunii economice si sociale in regiunile de cooperare transfrontaliera.
    1.2. Obiectivele specifice si rezultatele sunt reflectate in urmatoarele domenii de prioritate:
    - imbunatatirea infrastructurilor locale si transnationale, in particular, in domeniul transporturilor, prin construirea unei noi cai de acces intre cele doua tari (proiectele BG0107.01 si RO0103.01) si prin imbunatatirea unui drum de acces spre frontiera (proiectul BG0107.02);
    - promovarea protectiei mediului prin implementarea unui sistem comun de monitorizare a litoralului Marii Negre (proiectul BG0107.03 si proiectul RO0103.02) si prin protejarea unei mici insule din Delta Dunarii (proiectul RO0103.03). Se vor pregati, de asemenea, si alte proiecte aditionale de mediu (proiectul BG0107.04);
    - promovarea dezvoltarii regionale socioeconomice in regiunea de cooperare transfrontaliera, prin continuarea Fondului de proiecte mici comune (proiectele BG0107.05 si RO0103.04).
    1.3. Descrierea programului
    Programul a fost conceput ca urmare a contactelor bilaterale dintre Bulgaria si Romania, in urma mai multor discutii cu delegatiile CE in ambele tari si a recomandarilor Directiei Generale Extindere ce reflecta in fapt Reglementarea Comisiei nr. 2.760/98 cu privire la implementarea programelor de cooperare transfrontaliera in cadrul programelor PHARE. Proiectele selectate pentru sustinerea Programului PHARE de cooperare transfrontaliera (CBC) Bulgaria - Romania 2001 au fost aprobate pe parcursul intrunirii Cooperarii comune (JCC) care a avut loc la Constanta la 16 martie 2001 si sunt in conformitate cu continutul Documentului de programare comuna (JPD).
    O dovada a cooperarii crescande dintre cele doua tari o constituie faptul ca majoritatea proiectelor acceptate in cadrul Programului PHARE de cooperare transfrontaliera (CBC) 2001 sunt proiecte "in oglinda".
    1.3.1. Prioritatea JPD: Imbunatatirea infrastructurilor locale si transnationale
    Dunarea formeaza o granita naturala intre Bulgaria si Romania si a constituit multa vreme un obstacol in calea relatiilor comerciale extinse si a cooperarii intre regiunile de frontiera. In acest context punctele de acces transfrontaliere nu sunt foarte numeroase. Este necesara crearea unora noi si imbunatatirea celor existente, astfel incat sa nu reprezinte o piedica pentru dezvoltarea nici unei forme de cooperare transfrontaliera.
    Proiectul BG0107.01 - Construirea de puncte de control la frontiera la Silistra si
    Proiectul RO0103.01 - Trecerea frontierei intre Calarasi (Romania) si Silistra (Bulgaria) (proiecte "in oglinda")
    Proiectele propuse constau in construirea unui punct de trecere a frontierei la Silistra - Calarasi si darea in exploatare a unui nou feribot pentru traversarea Dunarii pe teritoriul romanesc. Aceste doua proiecte "in oglinda" au ca scop imbunatatirea cooperarii transfrontaliere dintre Bulgaria si Romania prin crearea unui nou punct de trecere a frontierei. Ele vor usura, de asemenea, trecerea frontierei pentru calatori si vehicule prin reducerea timpului de asteptare si prin simplificarea si eficientizarea formalitatilor vamale.
    In ceea ce priveste impactul in regiunile transfrontaliere, aceste proiecte vor favoriza cooperarea in aceste zone, la nivel local si national, si vor promova schimburile culturale si integrarea celor doua regiuni de frontiera. Vor mai incuraja, de asemenea, dezvoltarea economica de ambele parti ale granitei in regiunile aflate in criza economica.
    Pentru partea bulgara activitatile prevazute sunt:
    - pregatirea de catre autoritatile bulgare a documentatiei de oferta, in stransa legatura cu autoritatile romanesti;
    - asistenta tehnica pentru revizuirea documentelor de oferta existente;
    - lucrarile civile pentru construirea punctului de control, incluzand cladirea pentru controlul vamal, cladirea pentru controlul pasapoartelor si al vizelor, cladirea pentru dezinfectia vehiculelor;
    - autoritatile bulgare isi asuma obligatia de a asigura in acelasi timp toate infrastructurile de intretinere necesare, inclusiv drumul de acces catre punctul de control la frontiera;
    - supravegherea lucrarilor.
    Beneficiarul bulgar: Ministerul Dezvoltarii Regionale si Lucrarilor Publice
    Costul total al proiectului: 4,905 MEUR
    Fonduri alocate de PHARE: 2,600 MEUR
    Cofinantare: 2,305 MEUR (buget de stat)
    Pentru partea romana activitatile prevazute sunt:
    - conceperea si proiectarea detaliata a proiectului, in stransa cooperare cu autoritatile bulgare;
    - constructia infrastructurilor, care include realizarea platformelor de incarcare-descarcare, adaptarea si consolidarea malurilor, drumurilor interne, retelelor si infrastructurii utilitatilor (alimentarea cu apa, energie electrica, energie termica);
    - construirea punctului de trecere a frontierei;
    - modernizarea si consolidarea drumului de acces;
    - achizitionarea unui vas de transport pentru traversarea Dunarii.
    Beneficiarul roman: Consiliul Judetean Calarasi si Administratia Nationala a Drumurilor
    Costul total al proiectului: 5,05 MEUR
    Fonduri alocate de PHARE: 3,30 MEUR
    Cofinantare: 1,75 MEUR (1,25 MEUR de la Consiliul Judetean Calarasi si 0,5 MEUR de la Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei/Administratia Nationala a Drumurilor)
    Datorita coordonarii complexe necesare pe parcursul implementarii proiectelor "in oglinda" (intre Romania si Bulgaria si in fiecare dintre aceste tari) si a structurarii complexe pe faze a lucrarilor, se preconizeaza ca durata contractelor de lucru va fi de aproximativ 28 de luni. De aceea data limita a efectuarii platilor pentru ambele proiecte va fi 30 noiembrie 2005.
    Proiectul BG0107.02 - Reabilitarea drumului II-29 de la granita dintre Bulgaria si Romania (Negru Voda) pana la General Toshevo
    Pavajul drumului II-29 de la granita dintre Bulgaria si Romania (Negru Voda) pana la General Toshevo este in stare proasta. Un studiu recent arata ca se constata existenta unor gropi extinse in asfalt (care au fost reparate doar prin umplere manuala) si a unor santuri, precum si dezintegrarea bordurilor si marginilor.
    Proiectul propus consta in reabilitarea a aproximativ 13 km din drumul II-29, de la km 71 + 390 (General Toshevo) pana la km 84 + 320 (punct de trecere a frontierei). Sectiunea reabilitata va fi in conformitate cu standardele UE, in special in ceea ce priveste greutatea maxima admisa de 11,5 tone/osie. Orase bulgaresti mari ca Varna si Dobrich, ca si unele orase mici, cum ar fi Aksakovo, General Toshevo si Kardam (langa granita), vor beneficia de pe urma implementarii proiectului.
    In ceea ce priveste impactul transfrontalier, acest proiect va contribui la inlesnirea caii de acces de trecere a frontierei bulgaro-romane la Negru Voda si a legaturilor similare de transport de ambele parti. Va facilita sporirea legaturilor comerciale si culturale dintre cele doua regiuni de frontiera si va incuraja dezvoltarea economica de ambele parti ale granitei in regiunile aflate in criza economica.
    Acest proiect este in conformitate cu Reglementarea Consiliului nr. 1.266/1999 privind coordonarea asistentei pentru preaderare. Intr-adevar, portiunea de drum mentionata nu face parte nici din Reteaua de transport paneuropean, nici din Reteaua TINA. Costul total este sub pragul minim de 5 milioane euro. Din aceste doua motive un astfel de proiect de transport nu ar fi eligibil pentru ISPA. Mai mult decat atat, acest proiect constituie o parte indispensabila din planul de dezvoltare regionala stabilit in Documentul de programare comuna (JPD) convenit.
    Activitatile avute in vedere sunt:
    - pregatirea documentatiei de oferta. Consultantii bulgari vor pregati proiectul detaliat. Apoi, pe baza acestui proiect detaliat va fi pregatit dosarul de oferta;
    - supervizarea si revizia documentatiei de oferta. Va fi contractat un consultant pentru a revizui proiectul detaliat si dosarul de oferta, pentru a se asigura ca acestea respecta cerintele UE si PHARE. Acelasi consultant international va fi responsabil pentru supravegherea contractului ulterior de lucrari;
    - lucrari: reabilitarea drumului in conformitate cu standardele UE.
    Beneficiarul bulgar: Agentia de Administrare a Drumurilor (REA), care face parte din Ministerul Dezvoltarii Regionale si Lucrarilor Publice
    Costul total al proiectului: 3,33 MEUR
    Fonduri alocate de PHARE: 2,50 MEUR
    Cofinantare: 0,83 MEUR (REA)
    Din cauza termenului deficitar de indeplinire a obligatiilor si a duratei lucrarilor, acest proiect de investitie va necesita o perioada de efectuare a platilor de 2 ani, pana la 30 noiembrie 2005.
    1.3.2. Prioritatea JPD: Protectia mediului
    Regiunile si municipalitatile de ambele parti ale granitei sunt inzestrate cu numeroase resurse naturale pe care doresc sa le protejeze si sa le sustina. In acelasi timp dezvoltarea in domeniul industrial si energetic a cauzat in mai multe locuri daune de mediu, asupra aerului, apei si solului. In consecinta, adoptarea de masuri pentru monitorizarea si prevenirea poluarii si reabilitarea mediului a devenit o prioritate.
    Proiectul BG0107.03 - Monitorizarea integrata a litoralului bulgaresc al Marii Negre intre Durankulak si Rezovo si
    Proiectul RO0103.02 - Monitorizarea integrata a litoralului romanesc al Marii Negre intre Midia si Vama Veche
    Aceste proiecte "in oglinda" vor asigura prevenirea si avertizarea la timp cu privire la poluarea accidentala a litoralului si vor stabili punctele vulnerabile de-a lungul intregului litoral. Ele vor asigura si instrumentele monitorizarii integrate a Marii Negre atat din sectorul romanesc, cat si din cel bulgaresc. Monitorizarea litoralului Marii Negre va fi imbunatatita, iar capacitatile institutiilor ce implementeaza monitorizarea maritima vor fi sporite si consolidate.
    In ceea ce priveste impactul transfrontalier se va permite o cunoastere mai buna a evolutiei parametrilor de mediu in caz de poluare transnationala, estimarea rapida a gravitatii accidentelor si a impactului lor asupra mediului, elaborarea unei strategii comune intre Romania si Bulgaria in situatiile de criza si infiintarea unei celule de control la nivel interregional pentru urmarirea si mentinerea calitatii apei.
    Se va asigura o coordonare stransa cu activitatile care ocupa loc in mod curent in cadrul Conventiei dunarene si cu celelalte proiecte referitoare la monitorizarea apei (potabile), care sunt finantate de programele nationale PHARE. In plus se vor organiza intruniri de coordonare de deschidere si de inchidere la finalul proiectului cu institutii si organizatii potential interesate.
    Partea bulgara va efectua urmatoarele activitati:
    - evaluarea laboratoarelor de monitorizare, conceperea si pregatirea documentatiei de oferta. O echipa de experti va efectua un inventar pentru evaluarea laboratoarelor existente de monitorizare in vederea identificarii lipsurilor si deficientelor in institutiile existente de implementare a programului de monitorizare maritima. Conceperea sistemului de monitorizare urmeaza sa fie stabilita. Pe baza inventarului si a proiectului propus pentru sistemul de monitorizare echipa de experti va pregati specificatiile tehnice si documentatia de oferta pentru achizitionarea efectiva a echipamentului, in cooperare stransa cu autoritatile romanesti;
    - achizitionarea echipamentului necesar pentru sistemul de monitorizare integrata. Se vor cumpara intregul echipament necesar si consumabilele respective. Acestea vor include (indicativ): echipament de laborator si consumabile, statie de receptie satelit cu hardware si software pentru procesarea imaginilor in vederea monitorizarii petelor de petrol de pe suprafata marii, hardware si software pentru trei statii GIS (sistem de informatii geografice), un vas cu echipament de esantionare si echipament de laborator pentru analize la bord. Respectivii proprietari vor suporta costurile de intretinere si de operare a echipamentului;
    - acreditarea laboratoarelor de monitorizare. Aceasta componenta va implementa noile proceduri standard de operare pentru analizele de laborator. Laboratoarele vor trebui sa indeplineasca cerintele respectivelor organisme de acreditare, sa faca operational intregul echipament de laborator, sa instruiasca personalul, iar apoi sa primeasca procedura de acreditare a organismelor nationale si/sau internationale acreditate. Va fi implementata monitorizarea regulata a mediului marin in conformitate cu programul adoptat de Ministerul Mediului si Apelor.
    Beneficiarul bulgar: Ministerul Mediului si Apelor, reprezentat de inspectoratele regionale din Varna si Bourgas si Agentia de Transport Maritim - Varna
    Costul total al proiectului: 2,91 MEUR
    Fonduri alocate de PHARE: 2,15 MEUR
    Cofinantare: 0,76 MEUR (Ministerul Mediului si Apelor)
    Partea romana va efectua urmatoarele activitati:
    - asistenta pentru pregatirea proiectului. Se va asigura o anumita asistenta tehnica pentru revizuirea activitatilor prevazute, evaluarea tipului de echipament care va fi necesar, pregatirea specificatiilor tehnice si a documentatiei de oferta pentru diferitele componente. Se va asigura conformitatea cu proiectele "in oglinda" ale partii bulgare;
    - achizitionarea echipamentului de laborator. Conform acestei componente, se prevede achizitionarea de echipament suplimentar pentru imbunatatirea calitatii activitatii de laborator, cum ar fi (indicativ): statie de epurare a apelor uzate ce contin metale grele, autoclava, microanalizor N/C TOC/TN, spectrometru pentru absorbtie atomica;
    - darea in exploatare a unui sistem de monitorizare. Se planifica imbunatatirea sistemului de monitorizare printr-o monitorizare continua a calitatii apei, precum si o mai mare acuratete. Urmatorul echipament va fi achizitionat (indicativ): statii automate pentru inregistrari rapide de date privitoare la parametrii apei marii, sisteme de informatii geografice (GIS);
    - modernizarea vasului "Chefalul" si achizitionarea unui vas de interventie rapida. Vasul "Chefalul" efectueaza masuratori pentru a face profiluri hidrometrice pentru determinarea parametrilor hidrometrici ai apei marii (temperatura, teste de salinitate si densitate, curenti marini, test de pamant de pe fundul marii, transparenta apei, culoarea apei etc.). Acest vas s-a aflat in anul 1999 in santierul naval pentru lucrari de reabilitare, iar acum este in stare buna, insa are nevoie de dispozitive si aparate pentru a efectua masuratori precise. In vederea implementarii Planului strategic de actiune al Marii Negre se va achizitiona un vas de capacitate mica pentru interventii rapide in caz de poluare accidentala. Acest vas va fi folosit, de asemenea, pentru monitorizarea si prevenirea daunelor provocate de algele marine, fenomen in crestere, acestea fiind inregistrate in ultimii ani ca distrugand plajele turistice.
    Beneficiarul roman: Compania Nationala "Apele Romane" - S.A.
    Costul total al proiectului: 2,87 MEUR
    Fonduri alocate de PHARE: 2,20 MEUR
    Cofinantarea: 0,67 MEUR (Compania Nationala "Apele Romane" - S.A.)
    Proiectul RO0103.03 - Protectia zonelor mlastinoase ale Dunarii - un proiect-pilot pentru zona insulei Cama Dinu
    Dunarea marcheaza granita dintre Bulgaria si Romania. De-a lungul Dunarii de Jos exista multe insule si campii inundate, dintre care unele sunt nedeteriorate, iar altele sunt grav afectate de activitatea omului, una dintre acestea din urma fiind insula Cama Dinu. Aceste insule sunt importante pentru starea mediului inconjurator al Dunarii, intrucat ele au rol in autopurificarea apei. Mai mult decat atat, varietatea lor biologica este nepretuita. Proiectul are ca scop supravegherea la Cama Dinu a florei si faunei, precum si studierea influentei calitatii factorului de mediu asupra acestora.
    In ceea ce priveste impactul asupra frontierei trebuie mentionat ca rezultatele proiectului-pilot sunt necesare la evaluarea posibilitatii de extindere a acestei initiative pentru o portiune mai mare a Dunarii. In viitor supravegherea ar putea fi efectuata de toate agentiile de pe ambele maluri ale fluviului. Aceasta ar putea intari cooperarea dintre institutiile locale de mediu. Ar putea influenta, de asemenea, si calitatea apei, aerului si solului din zona de frontiera, iar Romania si Bulgaria vor beneficia de o Dunare mai curata. Bulgaria este interesata de rezultatul acestui proiect si ar putea chiar intreprinde o abordare similara pentru insula Liuliak.
    Se prevad urmatoarele activitati:
    - elaborarea documentelor de oferta;
    - asistenta in realizarea bazei de date, supravegherea si inventarierea florei si faunei din zona Cama Dinu. Pentru a analiza evolutia florei si faunei din zona se va efectua un inventar al florei si faunei din zona insulei. Se va dezvolta o baza de date, iar autoritatile romane vor supraveghea insula;
    - achizitionarea echipamentului. In cadrul acestei sectiuni se va achizitiona echipamentul necesar pentru supraveghere si pentru laboratorul din Giurgiu, cum ar fi (indicativ): un aparat automat de control, aparat de control al aerului, echipament de distilare a cianurilor, echipament de supraveghere biologica;
    - construirea centrului de control al mediului in Cama Dinu. Un centru de control al mediului va fi construit pe insula Cama Dinu. Constructia va cuprinde si un mic muzeu biologic, sali pentru echipamentul de control, laborator;
    - campanie de informare. Intentia este de a informa populatia locala despre diversitatea biologica din zona. Vor fi realizate pliante, brosuri, articole pentru mijloacele de informare in masa si se vor organiza ateliere pentru cei interesati.
    Beneficiarul roman: Ministerul Apelor si Protectiei Mediului
    Costul total al proiectului: 2,66 MEUR
    Fonduri alocate de PHARE: 2,00 MEUR
    Cofinantarea: 0,66 MEUR (Ministerul Apelor si Protectiei Mediului)
    Proiectul BG0107.04 - Elaborarea unor viitoare proiecte de mediu
    Obiectivul general al acestui proiect este de a acorda sprijin regiunii de frontiera in indeplinirea cerintelor UE pentru mediu si de a imbunatati si a proteja cooperarea dintre regiunile de frontiera din Bulgaria si Romania in probleme de mediu.
    Activitatea prevazuta consta in elaborarea unui raport asupra situatiei existente, a specificatiilor tehnice si a documentatiei de oferta pentru urmatoarele doua proiecte: "Parcul din zona mlastinoasa" si "Sistemul de control comun pentru scurgeri". Primul dintre aceste proiecte ar trebui sa fie proiectul "in oglinda" bulgar pentru proiectul roman "Protectia zonelor mlastinoase ale Dunarii - un proiect-pilot pentru zona insulei Cama Dinu" - PHARE CBC 2001, iar cel de-al doilea proiect ar trebui sa elaboreze un sistem de control comun pentru scurgeri pentru Bulgaria si Romania.
    Acesta va determina cele mai mari avantaje la frontiera, dupa cum urmeaza:
    - cadrul de conducere integrat transfrontalier pentru Parcul din zona mlastinoasa va asigura conservarea habitatelor si a unei retele mari de mlastini de ambele parti ale frontierei, recunoscand relatiile lor complexe;
    - sistemul de control comun pentru scurgeri va furniza informatii si date specifice pentru a solutiona conflictele dintre aceste doua tari cu privire la originea substantelor poluante si, pe baza acestor date si informatii furnizate sub forma de rapoarte zilnice, trimestriale si anuale, inspectoratele regionale pentru mediu si municipalitatile impreuna cu ministerele mediului vor elabora programe pentru evaluarea calitatii aerului, pentru controlul si reducerea poluarii aerului, in vederea imbunatatirii calitatii aerului.
    Beneficiarul bulgar: Ministerul Mediului si Apelor
    Costul total al proiectului: 0,25 MEUR
    Fonduri alocate de PHARE: 0,25 MEUR
    1.3.3. Prioritatea JPD: Dezvoltarea socioeconomica
    In ciuda problemelor economice curente, regiunea de frontiera ofera potential clar pentru dezvoltarea resurselor economice locale. In acest scop trebuie dezvoltate initiativele individuale si proiectele locale cu impact transfrontalier.
    Proiectele BG0107.05 si RO0103.04 - Fondul pentru proiecte mici comune (proiecte "in oglinda")
    Fondul pentru proiecte mici comune (JSPF) va fi infiintat ca un mecanism flexibil care finanteaza proiecte "la scara mica si de la om la om", cu impact transfrontalier.
    JSPF va functiona respectand linii directoare specifice, dezvoltate pentru exercitiul 2000 si aprobate de serviciile Comisiei (delegatiile CE), si Ghidul practic PHARE pentru ISPA si SAPARD. Vor fi elaborate linii directoare comune de catre cele doua tari, care vor trebui sa fie aprobate de delegatiile CE din Bulgaria si din Romania. Serviciile relevante ale Comisiei si in special Directia Generala Agricultura vor avea, de asemenea, ocazia sa faca observatii asupra liniilor directoare. In principiu, JSPF va fi implementat dupa cum urmeaza: se va stabili un Comitet JSPF ad-hoc (comitet comun cu reprezentanti ai Bulgariei si ai Romaniei). Acest comitet va lansa o solicitare de propuneri, ce trebuie sa fie deschisa si echitabila pentru toate organizatiile calificate. Cererile prezentate vor fi evaluate de o echipa de evaluatori numita de Comitetul JSPF. Deciziile finale se vor lua pe baza recomandarilor acestora.
    Candidatii pentru proiecte vor avea nevoie, in cele mai multe cazuri, de asistenta considerabila pentru dezvoltare. Se pot organiza ateliere de instruire si informare pentru a-i informa si ajuta pe viitorii participanti, in asa fel incat sa se asigure un inalt nivel de transparenta si pentru a se incuraja prezentarea de propuneri de buna calitate. Secretariatul va numi, de asemenea, experti care sa ii viziteze pe candidatii la proiecte pentru a le acorda asistenta, in special in chestiuni cum ar fi evaluarea costurilor de proiecte.
    Fondul pentru proiecte mici (SPF) are scopul de a pune la dispozitie o contributie PHARE totalizand 500.000 euro/regiune de frontiera. O cota de pana la 7% din contributia PHARE (maximum 35.000 euro pentru fiecare tara) poate fi folosita pentru cheltuieli legate de pregatirea, selectia, evaluarea si monitorizarea asistentei.
    Este necesara cofinantarea si aceasta va constitui un criteriu pentru eligibilitatea proiectelor. Cofinantarea minima va fi de 10% din costul proiectelor soft (in numerar sau in natura).
    Costul total al proiectului: 1,1 MEUR (0,55 MEUR pentru fiecare tara)
    Fonduri alocate de PHARE: 1,0 MEUR (0,5 MEUR pentru fiecare tara)
    Cofinantare: 0,1 MEUR (0,05 MEUR pentru fiecare tara)
    1.4. Conditii
    Se asigura asistenta PHARE pentru toate proiectele, cu conditia disponibilitatii cofinantarii nationale prezentate in tabelul de buget de mai jos.
    Toate proiectele de investitii care, in concordanta cu regulile stipulate in Directiva 85/337/CEE, completata prin Directiva 97/11, necesita o evaluare a impactului de mediu, trebuie supuse unei evaluari a impactului de mediu. Daca directiva nu a fost inca transpusa, procedura trebuie sa fie similara celei stabilite de directiva sus-mentionata.
    Toate proiectele de investitii se vor desfasura cu respectarea legislatiei comunitare de mediu. Fisele de proiecte vor contine clauze specifice referitoare la respectarea legislatiei UE cu privire la mediu, in conformitate cu tipul de activitate desfasurat in cadrul fiecarui proiect de investitie.
    Regulile finale de implementare JSPF vor fi verificate si aprobate de cele doua delegatii.

    2. Bugetul

    Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    A - Constructie institutionala
    B - Investitii
    C - Total
    D - Cofinantarea nationala
    E - Institutii financiare internationale
                                                           - milioane euro -
 ______________________________________________________________________________
|   Codul   |                                |      PHARE     |  D  | E |   C  |
|Proiectului| Prioritatea/Titlul proiectului |________________|     |   |      |
|           |                                |  A |  B  |  C  |     |   |      |
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| Prioritatea JPD: Imbunatatirea             |    |     |     |     |   |      |
| infrastructurilor locale si transnationale | 0  | 8,4 | 8,4 |4,885| 0 |13,285|
|____________________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| RO0103.01 |Trecerea frontierei intre       |    |     |     |     |   |      |
|           |Calarasi (Romania) si Silistra  |    |     |     |     |   |      |
|           |(Bulgaria)                      | 0  | 3,3 | 3,3 |1,75 | 0 | 5,05 |
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| BG0107.01 |Construirea de puncte de control|    |     |     |     |   |      |
|           |la frontiera la Silistra        | 0  | 2,6 | 2,6 |2,305| 0 | 4,905|
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| BG0107.02 |Reabilitarea drumului II-29 de  |    |     |     |     |   |      |
|           |la granita dintre Bulgaria si   |    |     |     |     |   |      |
|           |Romania (Negru Voda) pana la    |    |     |     |     |   |      |
|           |General Toshevo                 | 0  | 2,5 | 2,5 |0,83 | 0 | 3,33 |
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| Prioritatea JPD: Protectia mediului        |1,3 | 5,3 | 6,6 |2,09 | 0 | 8,69 |
|____________________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| RO0103.02 |Monitorizarea integrata a       |    |     |     |     |   |      |
|           |litoralului romanesc al Marii   |    |     |     |     |   |      |
|           |Negre intre Midia si Vama Veche |0,2 | 2,0 | 2,2 |0,67 | 0 | 2,87 |
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| BG0107.03 |Monitorizarea integrata a       |    |     |     |     |   |      |
|           |litoralului bulgaresc al Marii  |    |     |     |     |   |      |
|           |Negre intre Durankulak si Rezovo| 0  | 2,15| 2,15|0,76 | 0 | 2,91 |
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| RO0103.03 |Protectia zonelor mlastinoase   |    |     |     |     |   |      |
|           |ale Dunarii - un proiect-pilot  |    |     |     |     |   |      |
|           |pentru zona insulei Cama Dinu   |1,1 | 0,9 | 2   |0,66 | 0 | 2,66 |
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| BG0107.04 |Elaborarea unor viitoare        |    |     |     |     |   |      |
|           |proiecte de mediu               | 0  | 0,25| 0,25| 0   | 0 | 0,25 |
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| Prioritatea JPD: Dezvoltarea socioeconomica| 1  | 0   | 1   |0,1  | 0 | 1,1  |
|____________________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| RO0103.04 |Fondul pentru proiecte mici     |    |     |     |     |   |      |
|           |comune                          |0,50| 0   | 0,50|0,05 | 0 | 0,55 |
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| BG0107.05 |Fondul pentru proiecte mici     |    |     |     |     |   |      |
|           |comune                          |0,50| 0   | 0,50|0,05 | 0 | 0,55 |
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
|           |Subtotal Romania:               |1,8 | 6,2 | 8,00|3,13 | 0 |11,13 |
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
|           |Subtotal Bulgaria:              |0,50| 7,50| 8,00|3,945| 0 |11,945|
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|
| TOTAL:    |                                |2,3 |13,7 |16   |7,075| 0 |23,075|
|___________|________________________________|____|_____|_____|_____|___|______|

    3. Masuri de implementare
    3.1. Structuri institutionale din Bulgaria
    Pentru partea bulgara agentia de implementare a programului este Ministerul Dezvoltarii Regionale si al Lucrarilor Publice, care va detine raspunderea totala privind implementarea programului, inclusiv aprobarea documentelor de oferta, criteriile de evaluare, evaluarea ofertelor, semnarea contractelor, autorizarea si platile facturilor.
    Acesta va lucra strans cu institutiile beneficiare la elaborarea Termenilor de referinta, a documentelor de oferta, a criteriilor de evaluare, la evaluarea ofertelor, negocierea contractelor, a facturilor pentru plati etc.
    3.2. Structuri institutionale din Romania
    In Romania agentia de implementare va fi Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, prin intermediul Directiei cooperare transfrontaliera (CBC), care va detine raspunderea totala privind implementarea programului, inclusiv: aprobarea documentelor de oferta, criteriile de evaluare, evaluarea ofertelor, semnarea contractelor, autorizarea facturilor, cu exceptia platilor facturilor care vor fi efectuate de Directia plati din cadrul aceluiasi minister. Directia CBC va mai cuprinde si o unitate pentru coordonarea nationala a programelor CBC, denumita Unitate de coordonare a programului CBC (PCU - CBC). Aceasta unitate va face legatura dintre institutiile beneficiare si ministerele de resort pentru elaborarea Termenilor de referinta, a documentelor de oferta, a criteriilor de evaluare, pentru evaluarea ofertelor, negocierea contractelor, facturile pentru plati etc.
    3.3. Masuri luate in Bulgaria in vederea implementarii
    Programul va fi coordonat in conformitate cu procedurile*1) Sistemului de implementare descentralizata PHARE (DIS). Coordonatorul national al asistentei (NAC) va detine raspunderea totala privind programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE. NAC impreuna cu responsabilul national cu autorizarea finantarii (NAO) vor avea raspunderea coordonarii comune intre PHARE (inclusiv PHARE CBC), ISPA si SAPARD.
    Fondul National (NF) din cadrul Ministerului Finantelor, condus de NAO, va supraveghea administrarea financiara a programului si va detine raspunderea pentru toate aspectele controlului financiar si pentru raportarea catre Comisia Europeana. NAO va detine raspunderea totala privind administrarea financiara a fondurilor PHARE. Acesta va asigura respectarea regulilor, dispozitiilor si procedurilor PHARE privind achizitionarea, raportarea si administrarea financiara, ca si respectarea regulilor Comunitatii de ajutorare a statelor, precum si efectuarea de rapoarte corespunzatoare si functionarea sistemului de informare al proiectului. NAO va avea intreaga responsabilitate privind fondurile PHARE ale unui program pana la incheierea programului.
    Controlul financiar adecvat pentru implementarea programului va fi efectuat de catre autoritatea nationala de control competenta.
    Comisia va vira fonduri catre NF in conformitate cu memorandumul de intelegere semnat intre Comisie si Bulgaria. Fondurile vor fi virate in urma cererilor din partea NAO.
    O plata de pana la 20% din fondurile care trebuie administrate local va fi virata catre NF in urma semnarii memorandumului de finantare si a contractelor de finantare (FA) dintre NF si agentiile de implementare (IA)/Oficiul de Plati si Contractare (CFCU). Prevederile art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere privind Fondul National trebuie, de asemenea, respectate. Mai mult, NAO trebuie sa prezinte Comisiei lista de responsabili cu autorizarea programului (PAO) desemnati, impreuna cu o descriere a sistemului implementat, subliniind fluxul informatiilor dintre NF si IA/CFCU si modul in care functia de plata va fi efectuata.
    Se vor efectua patru transe de completare de pana la 20% din fondurile care trebuie administrate local sau din bilantul total al bugetului, oricare ar fi suma mai mica. Prima transa de completare va fi trimisa in momentul in care 10% din buget au fost cheltuite de IA si CFCU. A doua transa poate fi solicitata atunci cand s-au facut plati in valoare de 30% din bugetul total valabil. Punctul declansator pentru a treia transa este cand s-au platit 50% din buget, iar cea de-a patra si ultima transa se va efectua cand s-au platit 70% din buget. Cu exceptia cazului in care s-a acordat autorizarea expresa de la sediul central al Comisiei, nu se poate face nici o cerere de acordare a unei transe daca totalul fondurilor depuse in NF si la IA depaseste 10% din bugetul total valabil al conventiei. In mod exceptional NAO poate solicita o plata in avans mai mare de 20%, in conformitate cu procedurile stabilite in memorandumul de intelegere mentionat mai sus.
    NF va face accesibile fonduri pentru IA, inclusiv pentru CFCU, conform FA semnate intre NF si IA/CFCU, acolo unde este cazul. Fiecare FA va fi avizat din timp de Comisia Europeana. Atat CFCU, cat si IA trebuie sa fie conduse de un PAO, numit de NAO in urma consultarii cu NAC. PAO va fi raspunzator de toate operatiunile efectuate de CFCU/IA competente.
    Ministerul Dezvoltarii Regionale si Lucrarilor Publice din Bulgaria va constitui agentia de implementare (IA).
    NF va deschide la o banca aprobata in prealabil de Comisie si va administra un cont bancar separat in euro (principal) purtator de dobanda. In principiu toate conturile bancare vor fi purtatoare de dobanda. Dobanda va fi declarata Comisiei Europene. In cazul in care Comisia decide acest lucru, in baza unei propuneri a NAO, dobanda ar putea fi reinvestita in program. NF va asigura un sistem corespunzator de contabilitate si de gestiune a numerarului pentru conturile curente si de depozit utilizate pentru program.
    NAO si PAO se vor asigura ca toate contractele sunt elaborate in conformitate cu procedurile prezentate in Manualul DIS.
    Toate contractele trebuie sa fie incheiate inainte de data de 30 noiembrie 2003.
    Toate platile trebuie sa fie incheiate pana la data de 30 noiembrie 2004, cu exceptia proiectului BG0107.01 "Construirea de puncte de control la frontiera la Silistra" si a proiectului BG0107.02 "Reabilitarea drumului II-29 de la granita dintre Romania si Bulgaria (Negru Voda) pana la General Toshevo", a caror data limita pentru efectuarea platilor este 30 noiembrie 2005.
    Orice capital care nu a fost utilizat pana la datele limita va fi returnat Comisiei.
    Pentru acele contracte care au fonduri retinute pentru o anumita perioada de garantie care depaseste perioada de efectuare de plati in cadrul programului, suma totala a fondurilor referitoare la acele contracte, calculata de PAO si stabilita de Comisie, va fi depusa de NF pentru siguranta intr-un cont separat purtator de dobanda inainte de incheierea oficiala a programului. Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate pentru a asigura ca fondurile mentionate vor fi folosite numai in vederea efectuarii de plati referitoare la clauzele de retinere. Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate si in fata contractorilor pentru indeplinirea obligatiilor referitoare la clauzele de retinere. Dobanda acumulata din fondurile depuse va fi platita Comisiei dupa efectuarea ultimei plati catre contractori. Fondurile care nu au fost achitate contractorilor in urma efectuarii platilor finale vor fi returnate Comisiei. NAO va face anual un scurt raport catre Comisie asupra utilizarii fondurilor depuse in conturile de garantie - si mai ales asupra platilor efectuate din aceste fonduri -, precum si asupra dobanzii acumulate.
------------
    *1) Avandu-se in vedere regulile prezentate in anexa la Reglementarea Consiliului 1.266/1999.

    3.4. Masuri luate in Romania in vederea implementarii
    Programul va fi coordonat in conformitate cu procedurile*1) Sistemului de implementare descentralizata PHARE (DIS). Coordonatorul national al asistentei (NAC) va detine raspunderea totala privind programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE. NAC impreuna cu responsabilul national cu autorizarea finantarii (NAO) vor avea raspunderea coordonarii comune intre PHARE (inclusiv PHARE CBC), ISPA si SAPARD.
    Fondul National (NF) din cadrul Ministerului Finantelor Publice, condus de NAO, va supraveghea administrarea financiara a programului si va detine raspunderea pentru toate aspectele controlului financiar si pentru efectuarea de rapoarte catre Comisia Europeana. NAO va detine raspunderea totala privind administrarea financiara a fondurilor PHARE. Acesta va asigura respectarea regulilor, dispozitiilor si procedurilor PHARE privind achizitionarea, raportarea si administrarea financiara, respectarea regulilor Comunitatii de ajutorare a statelor, precum si efectuarea de rapoarte corespunzatoare si functionarea sistemului de informare al proiectului. NAO va avea intreaga responsabilitate privind fondurile PHARE ale unui program pana la incheierea programului.
    Controlul financiar adecvat pentru implementarea programului va fi efectuat de catre autoritatea nationala de control competenta.
    Comisia va vira fonduri catre NF in conformitate cu conventia semnata intre Comisie si Romania la data de 20 octombrie 1998. Fondurile vor fi virate in urma cererilor din partea NAO.
    O plata de pana la 20% din fondurile care trebuie administrate local va fi virata catre NF in urma semnarii acordului de finantare si a contractelor de finantare (FA) de catre NF si agentiile de implementare (IA)/Oficiul de Plati si Contractare PHARE (OPCP/CFCU). Prevederile art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere privind Fondul National trebuie, de asemenea, respectate. Mai mult, NAO trebuie sa prezinte Comisiei lista de responsabili cu autorizarea programului (PAO) desemnati, impreuna cu o descriere a sistemului implementat, subliniind fluxul informatiilor dintre NF si IA/CFCU si modul in care functia de plata va fi efectuata.
    Se vor efectua patru transe de completare de pana la 20% din fondurile care trebuie administrate local sau din bilantul total al bugetului, oricare ar fi suma mai mica. Prima transa de completare va fi trimisa in momentul in care 10% din buget au fost cheltuite de IA si de CFCU. A doua transa poate fi solicitata atunci cand s-au facut plati in valoare de 30% din bugetul total valabil. Punctul declansator pentru a treia transa este cand s-au platit 50% din buget, iar cea de-a patra si ultima transa se va efectua cand s-au platit 70% din buget. Cu exceptia cazului in care s-a acordat autorizarea expresa de la sediul central al Comisiei, nu se poate face nici o cerere de acordare a unei transe daca totalul fondurilor depuse in NF si la IA depaseste 10% din bugetul total valabil al conventiei. In mod exceptional NAO poate solicita o plata in avans mai mare de 20%, in conformitate cu procedurile stabilite in memorandumul de intelegere mentionat mai sus.
    NF va face accesibile fonduri pentru IA, inclusiv pentru CFCU, conform FA semnate intre NF si IA/CFCU, acolo unde este cazul. Fiecare FA va fi avizat din timp de Comisia Europeana. In cazurile in care NF este chiar agentul de plata pentru CFCU/IA nu se vor vira fonduri de la NF catre CFCU/IA. Atat CFCU, cat si IA trebuie sa fie conduse de un PAO, numit de NAO in urma consultarii cu NAC. PAO va fi raspunzator de toate operatiunile efectuate de CFCU/IA competente.
    Ministerul Dezvoltarii si Prognozei din Romania va constitui agentia de implementare (IA).
    NF va deschide la o banca aprobata in prealabil de Comisie si va administra un cont bancar separat in euro (principal) purtator de dobanda. In principiu toate conturile bancare vor fi purtatoare de dobanda. Dobanda va fi declarata Comisiei Europene. In cazul in care Comisia decide acest lucru, pe baza unei propuneri a NAO, dobanda ar putea fi reinvestita in program. NF va asigura un sistem corespunzator de contabilitate si de gestiune a numerarului pentru conturile curente si de depozit utilizate pentru program. Aceleasi proceduri se vor aplica si pentru fondurile virate agentiei de implementare.
    NAO si PAO se vor asigura ca toate contractele sunt elaborate in conformitate cu procedurile prezentate in Manualul DIS.
    Toate contractele trebuie sa fie incheiate inainte de data 30 noiembrie 2003.
    Toate platile trebuie sa fie incheiate pana la data de 30 noiembrie 2004, cu exceptia proiectului RO0103.01 "Trecerea frontierei intre Calarasi (Romania) si Silistra (Bulgaria)", a carui data limita pentru efectuarea platilor este 30 noiembrie 2005.
    Orice capital care nu a fost utilizat pana la datele limita va fi returnat Comisiei.
    Pentru acele contracte care au fonduri retinute pentru o anumita perioada de garantie care depaseste perioada de efectuare a platilor in cadrul programului, suma totala a fondurilor referitoare la acele contracte, calculata de PAO si stabilita de Comisie, va fi platita IA inainte de incheierea oficiala a programului. IA isi asuma intreaga responsabilitate pentru fondurile depuse pana la efectuarea ultimei plati si pentru a asigura ca fondurile mentionate vor fi folosite numai in vederea efectuarii de plati referitoare la clauzele de retinere. IA isi mai asuma intreaga responsabilitate si in fata contractorilor pentru indeplinirea obligatiilor referitoare la clauzele de retinere. Dobanda acumulata din fondurile depuse va fi platita Comisiei dupa efectuarea ultimei plati catre contractori. Fondurile care nu au fost achitate contractorilor in urma efectuarii platilor finale vor fi returnate Comisiei. NAO va face anual un scurt raport catre Comisie asupra utilizarii fondurilor depuse in conturile de garantie - si mai ales asupra platilor efectuate din aceste fonduri -, precum si asupra dobanzii acumulate.
------------
    *1) Avandu-se in vedere regulile prezentate in anexa la Regulamentul Consiliului 1.266/1999.

    3.5. Comitetul comun de cooperare
    Un comitet comun de cooperare (JCC) a fost stabilit pe baza conditiilor prevazute in art. 7 (1) din Reglementarea Comisiei nr. 2.760/98.
    Copresedintii Comitetului comun de cooperare sunt la nivelul:
    - ministrului adjunct/Ministerul Dezvoltarii Regionale si Lucrarilor Publice din Bulgaria;
    - secretarului de stat/Ministerul Dezvoltarii si Prognozei din Romania.
    Copresedintii stabilesc alcatuirea delegatiilor lor respective la JCC, la nivel administrativ public local si central, acestia putand crea grupuri de lucru specializate pe anumite domenii care sa fie alcatuite din reprezentanti ai autoritatilor locale si experti din ministere si alte institutii interesate. Aceste grupuri de lucru vor analiza in detaliu evolutia fiecarui proiect, facand recomandari cu privire la aspectele de administrare si evaluare si inaintand rapoarte la JCC.
    Reprezentantii Comisiei Europene iau parte la intalnirile JCC in calitate de membri. Acestia vor controla respectarea regulilor UE, a cerintelor pentru masurile propuse si ale proiectelor, respectarea masurilor de implementare, analizand completarile la propunerile de proiect in ceea ce priveste componentele echivalente ale CBC PHARE.
    Sedintele ordinare ale JCC trebuie sa aiba loc la fiecare 6 luni pentru a analiza programul, in oricare dintre tarile implicate, in vederea evaluarii progresului acestuia pentru indeplinirea obiectivelor stabilite. Sedintele extraordinare ar putea fi necesare in perioada de elaborare a programelor si a propunerilor de finantare anuale sau in cazul aparitiei unei probleme speciale de implementare. Asemenea evenimente ar putea fi stabilite in orice moment, prin acordul comun al copresedintilor sau al Comisiei. Sedintele extraordinare intrunite la cererea Comisiei ar putea avea loc la Bruxelles.
    Elaborarea rapoartelor, a ordinii de zi si a proceselor-verbale pentru sedintele JCC este dispusa de copresedinti si serviciile acestora.
    JCC decide printr-o aprobare unanima si trebuie:
    - sa isi expuna parerea cu privire la prioritatile, obiectivele si masurile CBC propuse sa fie incluse in Documentul de programare comuna;
    - sa aprobe selectia anuala finala a propunerilor de proiecte;
    - sa primeasca rapoarte de activitate, studii si evaluari ale programelor deja aprobate si ale partilor componente ale acestora;
    - sa initieze si sa sustina activitati care ar putea sa promoveze masuri CBC si sa eficientizeze programe CBC prezente si viitoare.

    4. Monitorizare si evaluare
    Va fi stabilit un comitet comun de monitorizare (JMC). Acesta va fi alcatuit din NAO, NAC si Comisie. JMC se va intruni cel putin o data pe an pentru a analiza toate programele finantate de PHARE, in vederea evaluarii progresului acestora pentru a indeplini obiectivele prezentate in memorandumul de finantare si Parteneriatul de aderare. Acesta va mai coordona indeaproape diversele instrumente de preaderare. JMC poate recomanda modificarea prioritatilor si/sau redistribuirea fondurilor PHARE.
    JMC va fi ajutat de subcomitete de monitorizare (MSC) care vor fi alcatuite din NAC, NAO si PAO al fiecarei IA (si al CFCU, acolo unde este cazul) si serviciile Comisiei. MSC va analiza detaliat evolutia fiecarui program, inclusiv componentele si contractele acestuia, pe baza rapoartelor periodice de monitorizare si evaluare, elaborate cu ajutorul consultantilor externi (in conformitate cu prevederile Manualului DIS). MSC va mai face recomandari referitoare la unele aspecte de administrare si proiectare, asigurandu-se ca acestea au fost efectuate. Acesta va raporta catre JCC, prezentandu-i rapoarte generale detaliate asupra programelor finantate de PHARE.

    5. Masuri impotriva fraudei. Audit si evaluare
    Toate memorandumurile de finantare, precum si contractele care sunt incheiate ca urmare a acestora sunt supravegheate si controlate financiar de catre Comisie (inclusiv Biroul European impotriva Fraudei) si de Curtea de Conturi a Uniunii Europene. Aceasta cuprinde masuri cum ar fi verificarea ex ante a activitatilor de ofertare si de contractare efectuate de delegatia tarii candidate implicate, precum si inspectii inopinate.
    Pentru a asigura protectia eficienta a intereselor financiare ale Comunitatii Comisia poate efectua controale si inspectii la locul respectiv conform procedurilor prevazute de Reglementarea Consiliului (EURATOM, CE) nr. 2.185/96 din 11 noiembrie 1996 referitoare la controalele inopinate si la inspectiile efectuate de Comisie in vederea protejarii intereselor financiare ale Comunitatii Europene impotriva fraudei si altor neregularitati.
    Se vor aplica procedurile prevazute la art. 15 paragraful 3 din Reglementarea Comisiei nr. 2.222/2000 din 7 iunie 2000 privind comunicarea in cazul existentei unor neregularitati si punerea in aplicare a unui sistem pentru gestionarea informatiilor in acest domeniu.
    Conturile si operatiile Fondului National, precum si, acolo unde este cazul, CFCU si toate agentiile de implementare competente pot fi verificate oricand Comisia decide acest lucru de catre un auditor extern angajat de Comisie, fara a prejudicia responsabilitatile Comisiei si ale Curtii de Conturi a Uniunii Europene, dupa cum este mentionat in Conditiile generale privind memorandumul de finantare, anexat la acordul-cadru.
    Serviciile Comisiei vor asigura ca evaluarea ex post este efectuata dupa incheierea programului.

    6. Transparenta si publicitate
    Responsabilul cu autorizarea programului corespunzator va avea indatorirea de a asigura luarea tuturor masurilor necesare pentru a asigura publicitatea corespunzatoare pentru toate activitatile finantate din program. Acest lucru se va realiza in stransa legatura cu delegatia Comisiei. Detalii suplimentare se regasesc in anexa nr. 3 "Transparenta si publicitate".

    7. Conditii speciale
    In cazul in care unele angajamente stabilite nu sunt respectate din motive care intra in limitele competentei Guvernului Bulgariei sau a Guvernului Romaniei, Comisia poate analiza programul in scopul anularii acestuia, in intregime sau partial, conform deciziei Comisiei, si/sau realocarii fondurilor neutilizate in alte scopuri corespunzatoare obiectivelor Programului PHARE.
    Toate structurile adecvate pentru implementare si administrare au fost deja infiintate in timpul desfasurarii programelor similare anterioare, demonstrand ca partile implicate pot sa coopereze in vederea indeplinirii obiectivelor propuse. Fiecare proiect aprobat de JCC va fi insotit de o scrisoare de angajament in care se va afirma faptul ca cofinantarea locala va fi efectuata de beneficiari.

    ANEXA 3

                          TRANSPARENTA SI PUBLICITATE
    Informare si publicitate pentru Programul PHARE al Comunitatilor Europene

    1. Obiectiv si sfera de actiune
    Masurile de informare si publicitate privind asistenta din partea Comunitatii Europene prin Programul PHARE au intentia de a creste gradul de constientizare a publicului si transparenta actiunilor UE, precum si de a crea o imagine consistenta privind masurile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc masurile care primesc o contributie de la Programul PHARE.

    2. Principii generale
    Fiecare responsabil cu autorizarea programului care raspunde de implementarea memorandumurilor de finantare si a altor forme de asistenta va raspunde pentru publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu delegatiile Comisiei Europene, care vor fi informate asupra demersurilor facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare pentru a asigura aplicarea efectiva a acestor aranjamente si pentru a colabora cu delegatia Comisiei Europene la fata locului.
    Masurile de informare si publicitate descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - art. 32 din Reglementarea (CEE) nr. 4.523/88, modificata prin Reglementarea (CEE) nr. 2.082/93, Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L193/30 din 31 iulie 1993;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994, Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L152/39 din 18 iunie 1994.
    Masurile de informare si publicitate trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementarilor si deciziilor sus-mentionate. Un manual de conformitate poate fi pus la dispozitie autoritatilor nationale, regionale si locale de catre delegatia Comisiei Europene din tara respectiva.

    3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
    Informarea si publicitatea vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu delegatiile Comisiei Europene, pentru durata memorandumului de finantare, si va privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii referitoare la proiecte individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    Cand programele PHARE sunt implementate se vor aplica masurile mentionate mai jos la lit. a) si b):
    a) Autoritatile competente din tarile beneficiare trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita. Ele trebuie sa asigure faptul ca asemenea documente sunt distribuite in mod corespunzator si trebuie sa le puna la dispozitie partilor interesate. Ele trebuie sa asigure prezentarea consecventa pe tot teritoriul tarii beneficiare a materialelor de informare si publicitate produse.
    b) Masurile de informare si publicitate la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) In cazul investitiilor de infrastructura cu un cost ce depaseste un milion euro:
    - panouri ridicate pe locurile respective, care sa fie instalate in concordanta cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus, si specificatii tehnice din manual, care sa fie furnizate de delegatia Comisiei Europene din tara respectiva;
    - placute permanente pentru lucrarile de infrastructura accesibile publicului larg, care sa fie instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus, si specificatii tehnice din manual care sa fie furnizate de delegatia Comisiei Europene din tara respectiva.
    (ii) In cazul investitiilor productive, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si orice alte masuri beneficiind de finantare PHARE, ISPA sau SAPARD:
    - masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si publicul larg cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile citate la paragraful 3 b) (i) de mai sus;
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicatii in formularele care trebuie sa fie completate de asemenea solicitanti, conform careia o parte a ajutorului vine din partea UE si in mod special de la programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile de mai sus.

    4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri si printre potentialii beneficiari si pentru publicul larg
    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate cat mai mult posibil in asistenta care le priveste in modul cel mai direct.
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor potrivite pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si o indicatie privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor potrivite pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri privind instruirea, ocuparea fortei de munca sau dezvoltarea resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre organisme de pregatire profesionala implicate in ocuparea fortei de munca, afaceri si grupuri de afaceri, centre de instruire si organizatii neguvernamentale.
    Formulare
    Formularele emise de autoritatile nationale, regionale sau locale privind anuntarea, solicitarea si acordarea de fonduri nerambursabile de asistenta destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru asemenea asistenta vor trebui sa indice faptul ca UE si in mod special programele PHARE, ISPA sau SAPARD furnizeaza sprijinul financiar. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor va mentiona volumul sau procentul de asistenta finantat de programul in cauza. Daca asemenea documente poarta stema nationala sau regionala, ele vor purta, de asemenea, si sigla UE de aceeasi marime.
    4.3. Publicul general
    Mass-media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai potrivita, despre actiunile cofinantate de UE si in special de PHARE, ISPA sau SAPARD. Asemenea participare va fi reflectata in mod corect in aceasta informare.
    In acest scop lansarea operatiunilor (dupa ce au fost adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii lor vor face subiectul unor masuri de informare, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio si televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara.
    Principiile mentionate in cele doua paragrafe precedente se vor aplica anunturilor, cum ar fi comunicate de presa sau comunicate de publicitate.
    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, cum ar fi: conferinte, seminarii, targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmari sa faca explicita participarea UE. Poate fi folosita ocazia pentru a se expune steagurile europene in camerele unde au loc intalniri si se pune sigla UE pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si realizarea acestor evenimente.
    Materiale informative
    Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri similare finantate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD trebuie sa contina pe pagina de titlu o indicatie clara a participarii UE, precum si sigla UE, in cazul in care stema nationala sau regionala este folosita.
    In cazul in care asemenea publicatii includ o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a asigura ca participarea UE este clara.
    Aceste publicatii se vor referi la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se vor aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.

    5. Masuri speciale privind panouri, placute permanente si postere
    Pentru a asigura transparenta masurilor finantate partial de programele PHARE, ISPA sau SAPARD tarile beneficiare vor asigura faptul ca urmatoarele masuri de informare si publicitate se supun conditiilor de mai jos:
    Panouri
    Panouri care furnizeaza informatii privind participarea UE la finantarea investitiei ar trebui ridicate la locul tuturor proiectelor in care participarea UE ajunge pana la un milion euro sau mai mult. Chiar in cazul in care autoritatile nationale sau regionale competente nu ridica un panou care sa anunte propria lor implicare in finantare, asistenta UE trebuie mentionata oricum pe un panou special. Panourile trebuie sa fie de o marime corespunzatoare anvergurii operatiunii (tinandu-se seama de marimea cofinantarii din partea UE) si trebuie sa fie pregatite conform instructiunilor prevazute in manualul tehnic ce se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene, la care se face referire mai sus.
    Panourile vor fi mutate din loc nu mai devreme de 6 luni dupa terminarea lucrarilor si vor fi inlocuite, in cazurile in care este posibil, de o placuta permanenta in conformitate cu specificatiile descrise in manualul tehnic la care se face referire mai sus.
    Placute permanente
    Placute permanente ar trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg (centre de congrese, aeroporturi, statii etc.). In plus fata de sigla UE asemenea placute trebuie sa specifice partea finantata de UE, alaturi de o mentiune a programului in cauza PHARE, ISPA sau SAPARD.
    In cazul in care o autoritate nationala, regionala sau locala ori un alt beneficiar decide sa ridice un panou, sa plaseze o placuta permanenta, sa afiseze un poster sau sa ia orice alta masura pentru a da informatii despre proiecte cu un cost mai mic de un milion euro, participarea UE trebuie, de asemenea, sa fie indicata.

    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot lua in orice situatie masuri suplimentare, daca le considera necesare. Ele vor consulta delegatia Comisiei Europene si o vor informa despre initiativele pe care le au in vedere, astfel incat delegatia sa poata participa in mod corespunzator la realizarea acestora.
    Pentru a inlesni implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul delegatiilor sale la fata locului, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va realiza un manual, scris in limba tarii respective, care va contine indicatii detaliate in forma electronica si va fi disponibil la cerere.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 47/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 47 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu