ORDIN Nr. 830
din 10 octombrie 2006
privind aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la
asociatii si fundatii
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 872 din 25 octombrie 2006
In temeiul art. 33 alin. (9) din Hotărârea Guvernului
României nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi în conformitate cu
prevederile următoarelor acte normative:
- Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la
informaţiile de interes public;
- Hotărârea Guvernului nr. 123/2002 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces
la informaţiile de interes public;
- Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională
în administraţia publică;
- art. 51 şi 52 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000
cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările
ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - In cadrul Serviciului de comunicare şi
relaţii publice al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se dezvoltă
activitatea de afaceri publice care presupune şi relaţia cu asociaţiile şi
fundaţiile.
Art. 2. - Serviciul de
comunicare şi relaţii publice are ca atribuţii organizarea evidenţei
asociaţiilor şi fundaţiilor care desfăşoară activităţi din domeniul de
competenţă al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, evaluarea activităţii asociaţiilor şi fundaţiilor
în vederea comunicării propunerii de recunoaştere ca fiind de utilitate publică
Guvernului României, colaborarea cu asociaţiile şi fundaţiile pentru realizarea
unor activităţi sau programe comune.
Art. 3. - Evidenţa privind constituirea, modificarea şi
încetarea asociaţiilor şi fundaţiilor care desfăşoară activităţi din domeniul
de competenţă al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se realizează pe
baza documentaţiei transmise
de Ministerul Justiţiei şi a criteriilor stabilite în normele metodologice
cuprinse în anexa la prezentul ordin. Art. 4. - Se aprobă Normele metodologice
de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi
fundaţii, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 5. - Serviciul de
comunicare şi relaţii publice din cadrul structurii Purtătorului de cuvânt,
relaţii publice şi mass-media a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală va
aplica prevederile prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscala,
Sebastian Bodu
ANEXA
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociaţii si fundaţii
CAPITOLUL I
Inregistrarea organizaţiilor neguvernamentale şi
gestionarea relaţiei cu mediul asociativ
Art. 1. - Inregistrarea organizaţiilor neguvernamentale,
denumite în continuare ONG, se va face la nivelul Serviciului de comunicare şi relaţii publice
al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF, atât pentru solicitările adresate
în acest sens la nivel central (ANAF, Autoritatea Naţională a Vămilor, Garda
Financiară, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili), cât şi
pentru solicitările adresate la nivel teritorial (direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti). Structurile
subordonate ANAF (Autoritatea Naţională a Vămilor, Garda Financiară, Direcţia
Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, structurile teritoriale) vor
transmite eventualele cereri de înregistrare ale ONG Serviciului de comunicare
şi relaţii publice din cadrul ANAF, denumit în continuare SCRP-ANAF, spre luare în evidenţă,
evaluare şi gestionare a relaţiei cu aceste organizaţii.
Art. 2. - Se organizează la
nivelul ANAF Registrul de evidenţă ONG în forma cuprinsă în anexa la prezentele
norme metodologice.
Art. 3. - Pentru a fi luată în evidenţă, o ONG trebuie
să activeze în domeniul taxelor, impozitelor şi contribuţiilor.
Art. 4. - a) Luarea în evidenţă
a ONG-urilor interesate se va face pe baza unui dosar care include următoarele
documente:
- cerere de luare în evidenţă, în conformitate cu
Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu
modificările şi completările ulterioare, semnată de administratorul sau de
reprezentantul legal al solicitantei, în care să fie menţionate numele şi
prenumele persoanei responsabile de comunicarea pe relaţia cu ANAF, precum şi
datele de contact ale acestei persoane şi ale asociaţiei sau fundaţiei, în
cazul în care adresa poştală sau numărul de telefon/fax al persoanei desemnate
pentru gestionarea relaţiei cu ANAF nu este identic cu cel al asociaţiei sau
fundaţiei;
- copii certificate de pe înregistrările efectuate în
Registrul naţional şi de pe înscrisurile doveditoare eliberate de Ministerul
Justiţiei;
- actul constitutiv al asociaţiei sau fundaţiei;
- statutul asociaţiei sau fundaţiei;
- codul unic de înregistrare fiscală;
- scrisoare de intenţie;
b) cererea va fi înregistrată în Registrul general al
SCRP-ANAF, iar dosarul va fi analizat de către Compartimentul de relaţii publice, în
condiţiile şi pe baza criteriilor prevăzute la art. 5.
Art. 5. - Criteriile care vor sta la baza analizei
dosarului şi a emiterii deciziei de luare în evidenţă sunt:
1. existenta tuturor documentelor si datelor
solicitate la art. 4;
2. domeniul de activitate să fie taxele, impozitele
şi contribuţiile;
3. evaluarea scrisorii de intenţie în concordanţă cu
obiectivele pe termen scurt, mediu şi lung ale ANAF;
4. după analiza dosarului se vor evalua posibilităţile
de colaborare între ONG şi ANAF, în urma unui interviu cu reprezentantul
desemnat de solicitantă.
Art. 6. - Decizia de luare în evidenţă sau de refuz va
fi luată de preşedintele ANAF, pe baza propunerii si evaluării ONG de către
SCRP-ANAF.
Art. 7. - In cazul deciziilor favorabile, evidenţa
ONG-urilor va fi ţinută de SCRP-ANAF pe baza următoarelor documente:
- Registrul de evidenţă ONG, unde vor fi trecute
următoarele rubrici: numărul de ordine (ce va constitui nr. de înregistrare al
ONG), numărul şi data înregistrării cererii de luare în evidenţă, numele
asociaţiei sau fundaţiei, persoana de contact, domeniul de activitate al ONG,
anul înfiinţării ONG, adresa sediului central;
- dosarul propriu pentru fiecare ONG înregistrată, ce
va cuprinde documentele prevăzute la art. 3 şi o anexă în care vor fi stocate
toate propunerile, solicitările sau sesizările avansate de ONG respectivă,
precum şi răspunsurile formulate de ANAF în urma petiţiilor.
Art. 8. - Dosarele proprii vor fi întocmite şi
analizate de responsabilul desemnat de SCRP-ANAF pentru relaţia cu mediul
asociativ, care va asigura totodată şi comunicarea directă cu reprezentanţii
ONG-urilor. Anexele la dosarele proprii vor fi arhivate o perioadă de 2 ani.
Art. 9. - Soluţionarea cererii de luare în evidenţă se
va face în termen de 25 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de
luare în evidenţă.
Art. 10. - Decizia preşedintelui ANAF privind luarea în
evidenţă sau refuzul va fi transmisă solicitantului în termen de 5 zile
lucrătoare de la emiterea acesteia, dar fără a fi depăşit un termen de 30 de
zile lucrătoare de la înregistrarea cererii de luare în evidenţă depuse de ONG.
Art. 11. - Radierea din Registrul de evidenţă ONG se va
face ca urmare a dizolvării de drept a ONG, a lichidării asociaţiei sau
fundaţiei, la cererea ONG, precum şi în condiţiile modificării actului
constitutiv şi/sau a statutului, divizării sau fuziunii în cazul în care se
schimbă scopul acestora. Radierea este confirmată prin decizie a preşedintelui
ANAF, în urma constatării situaţiilor de mai sus.
CAPITOLUL II
Dispoziţii privind colaborarea între ONG şi ANAF
Art. 12. - Solicitările formulate de ONG-uri vor fi
tratate după cum urmează:
1. cererile de informaţii publice vor fi tratate
conform Legii nr. 544/2001 privind informaţiile de interes public;
2. propunerile legislative sau de modificare a unor
proiecte de acte normative vor fi tratate conform Legii nr. 52/2003 privind
transparenţa decizională;
3. sesizările ori informaţiile ce privesc situaţia
fiscală a petentului vor fi tratate conform Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002
privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată prin
Legea nr. 233/2002;
4. propunerile de colaborare pentru promovarea unor
valori general umane sau a unor interese globale ale
întregii comunităţi vor fi tratate în spiritul Ordonanţei Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările
ulterioare, cu condiţia ca ANAF să dispună de resursele ori de competenţa
cerute de o astfel de colaborare şi numai în cazul în care nu sunt promovate
interese ale unei persoane sau ale unui grup, exceptând grupurile defavorizate.
ANAF îşi rezervă dreptul de a refuza orice contact cu o asociaţie ori fundaţie
care în mod făţiş ori dovedit disimulat promovează interese ale unei minorităţi
ce nu poate fi încadrată în categoria grupurilor defavorizate, precum şi idei
ce susţin discriminarea pe criterii de gen, de rasă ori cultural-religioase;
5. în cazul în care se doreşte o colaborare în vederea
îmbunătăţirii conformării voluntare la plata impozitelor şi contribuţiilor pe
anumite domenii, se pot încheia protocoale cu asociaţii profesionale,
organizaţii patronale ori sindicale, pentru dezvoltarea unor proiecte concrete
de promovare a activităţii ANAF;
6. eventualele colaborări cu
ONG-urile acreditate nu implică alocări financiare din bugetul ANAF.
Art. 13. - Inregistrarea unei ONG la ANAF, precum şi
colaborarea cu ocazia unor proiecte comune nu implică sub nici o formă eludarea
de către ONG-uri a obligaţiilor prevăzute de legislaţia românească în materie
fiscală sau în orice alt domeniu.
Art. 14. - La solicitarea scrisă a unei ONG, ANAF poate
emite scrisori de recomandare, în urma evaluării activităţii desfăşurate de ONG
în relaţia cu ANAF. Criteriile de evaluare sunt expuse
în cap. III.
Art. 15. - Lista ONG-urilor înregistrate la ANAF va fi
publicată pe portalul propriu al instituţiei.
CAPITOLUL III
Condiţii şi criterii de evaluare pentru emiterea
scrisorilor de
recomandare în vederea acordării statutului de utilitate publică
Art. 16. - Condiţii:
1. ANAF va emite scrisori de recomandare numai în
cazul solicitării formulate de către Secretariatul General al Guvernului şi
numai în cazul în care ONG-urile întrunesc condiţiile privind recunoaşterea lor
ca fiind de utilitate publică, în conformitate cu art. 38 şi 39 din Ordonanţa
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi
completările ulterioare;
2. scrisorile de recomandare vor fi emise în termen de
60 de zile, în conformitate cu art. 40 din Ordonanţa
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi
completările ulterioare;
3. ONG-urile care înregistrează datorii la bugete sau
încalcă alte prevederi ale legislaţiei fiscale nu vor beneficia de scrisori de recomandare.
Art. 17. - Criterii de evaluare a ONG:
1. să aibă în obiectul de activitate domeniul taxelor
şi impozitelor;
2. activitatea să se desfăşoare în interes general
sau comunitar;
3. să funcţioneze de cel puţin 3 ani în domeniul
taxelor şi impozitelor;
4. să fi dezvoltat cel puţin 5 proiecte în domeniul
colectării veniturilor bugetare, control şi conformare voluntară la plata
impozitelor, taxelor şi contribuţiilor;
5. vor constitui un element de evaluare rezultatele
concrete obţinute în urma derulării proiectelor;
6. acţiunile desfăşurate să nu fi subminat rolul ori
imaginea ANAF;
7. tematica proiectelor dezvoltate să fi fost legată
de domeniul de activitate al ANAF (colectarea veniturilor bugetare, controlul
financiar-fiscal şi vamal);
8. resursele umane, materiale şi financiare implicate
în proiect vor constitui un element de evaluare;
9. sursele de finanţare a proiectelor anterioare să
fie prezentate în mod transparent;
10. valoarea patrimoniului din fiecare an să fie cel
puţin egală cu valoarea patrimoniului iniţial.
ANEXA la normele metodologice
Registrul de evidenţă ONG
Nr. de
înregistrare
|
Data
înregistrării
|
Nr. şi
data înregistrării cererii
de luare
în evidenţă a ONG
|
Denumirea
ONG
|
Nr. şi
data
încheierii
dosarului
judecătoresc
şi instanţa
care a
admis cererea
de
înscriere
|
Sediul
social
al ONG
|
Durata de
Funcţionare a ONG
|
Numele
şi
prenumele
administratorului
sau ale reprezentantului
legal
|
Date de
contact: telefon, fax,
adresa de
mail, pagina web
|
Alte
menţiuni
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|