ORDIN Nr. 825
din 20 iulie 2009
pentru aprobarea Normelor de
aplicare a prevederilor sectiunii 2 1 din cadrul cap. II al Legii nr. 38/2003
privind transportul în regim de taxi si în regim de închiriere, precum si a
Regulamentului-cadru privind activitatile desfasurate în locurile de asteptare
a clientilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 545 din 5 august 2009
In temeiul prevederilor art. II din Legea nr. 68/2008
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 153/2007 privind
modificarea Legii nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, precum
şi ale art. 46 alin. (3) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele de aplicare a prevederilor
secţiunii 21 din cadrul cap. II al Legii nr. 38/2003 privind
transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, cu modificările şi
completările ulterioare, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul-cadru privind
activităţile desfăşurate în locurile de aşteptare a clienţilor, prevăzut în
anexa nr. 2.
Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 4. -Administraţiile aeroporturilor din România vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 6. - In termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentului ordin, administraţiile aeroporturilor vor întocmi
regulamentele interne privind activitatea de transport de persoane în regim de
taxi desfăşurată pe aeroporturile proprii.
Art. 7. - In termen de 90 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentului ordin, administraţiile aeroporturilor vor întreprinde demersurile
legale pentru atribuirea permiselor de acces în vederea desfăşurării
activităţii de transport de persoane în regim de taxi de la aeroport.
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Anton Marin,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
NORME
de aplicare a prevederilor secţiunii 21
din cadrul cap. II al Legii nr. 38/2003 privind
transportul în regim de taxi si în regim de închiriere
Art. 1. - In aplicarea prezentelor norme, fiecare
administraţie aeroportuară, prin serviciile sale specializate, va organiza în
funcţie de specificul său teritorial activitatea de transport de persoane în
regim de taxi în incinta proprie, astfel încât să se asigure transportul
permanent de persoane între localităţile de autorizare a transportatorilor
autorizaţi şi aeroport.
Art. 2. - (1) Administraţia fiecărui aeroport, în
funcţie de modul de organizare a incintei proprii, va identifica resursele
necesare şi va asigura amenajarea de staţii de debarcare a persoanelor care
sunt transportate la aeroport în regim de taxi, indiferent de localitatea de
unde aceştia sosesc; durata de staţionare în staţiile de debarcare se va limita
la maximum 5 minute, timp suficient şi necesar exclusiv pentru debarcarea
persoanelor transportate la aeroport.
(2) După operaţiunea de debarcare, autovehiculul taxi
va trebui să părăsească imediat şi necondiţionat staţia de debarcare.
(3) Administraţia fiecărui aeroport va amenaja o zonă
de grupare a autovehiculelor taxi în vederea parcării temporare a acestora până
la intrarea în locul de aşteptare pentru preluarea persoanelor de la aeroport.
Acest loc va fi amenajat sub forma unui parc sau flux, care nu va fi situat în
proximitatea terminalelor de pasageri.
(4) Administraţia fiecărui aeroport va dispune
măsurile necesare interzicerii accesului tuturor taximetriştilor cu
autoturismele taxi în parcările publice aferente terminalelor de pasageri.
Art. 3. - (1) Administraţia fiecărui aeroport, în
funcţie de modul de organizare a incintei proprii, va identifica resursele
necesare şi va asigura amenajarea de locuri de aşteptare cu peron de îmbarcare
a persoanelor de la aeroport, situate în proximitatea terminalelor de pasageri.
(2) Administraţia fiecărui aeroport, prin regulamentele
interne, va asigura dispecerizarea întregii activităţi de incintă, respectiv
dirijarea şi îmbarcarea persoanelor în autovehiculele taxi, în ordinea sosirii
acestora pe peronul de îmbarcare.
(3) Administraţia fiecărui aeroport, prin organele de
ordine şi în aplicarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi
şi în regim de închiriere, cu modificările şi completările ulterioare, va lua
măsuri ferme pentru interzicerea oricărei practici de abordare şi preluare a
clienţilor în perimetrul aeroportuar de către taximetrişti sau interpuşi. In
acest sens, administraţia aeroportului va stabili prin Regulamentul intern
condiţiile în care taximetriştii pot părăsi autovehiculul taxi.
Art. 4. - (1) In zona de grupare şi în locul de
aşteptare au acces în exclusivitate acele autovehicule taxi şi taximetrişti
care deţin permise de acces valabile eliberate de administraţia aeroportului
respectiv.
(2) Accesul autovehiculelor taxi în zona de grupare şi
în locul de aşteptare, precum şi traseul/fluxul de deplasare al acestora vor fi
organizate şi reglementate de fiecare aeroport prin regulamente interne şi
condiţii specifice stabilite de administraţia aeroportului.
Art. 5. - In staţiile de debarcare vor avea acces toţi
transportatorii autorizaţi în regim de taxi, indiferent dacă aceştia dispun sau
nu de permise de acces eliberate de administraţia aeroportului. Staţiile de
debarcare vor fi amenajate cât mai aproape de limita de proximitate a
terminalelor.
Art. 6. - (1) Permisul de acces auto va fi eliberat
numai de către administraţia fiecărui aeroport şi va putea fi suspendat/anulat
numai de către această administraţie, în condiţiile nerespectării
regulamentului impus de fiecare aeroport.
(2) Numărul maxim de permise de acces auto va fi
stabilit de către fiecare administraţie aeroportuară în parte, în funcţie de
numărul estimat de pasageri pe fluxurile de sosiri internaţionale/interne, şi
va putea fi adaptat anual în funcţie de evoluţia traficului propriu de
pasageri.
(3) Permisul de acces auto va putea fi eliberat pentru
o perioadă de maximum 5 ani, însă vizarea acestuia va fi efectuată anual de
către administraţia fiecărui aeroport.
(4) Permisul de acces auto va conţine elemente de
securizare şi identificare astfel:
a) denumirea aeroportului emitent;
b) numărul de înmatriculare al autovehiculului taxi;
c) data eliberării şi data expirării;
d) vize anuale;
e) semnătura persoanei autorizate de administraţia
aeroportului şi ştampila acesteia;
f) denumirea transportatorului autorizat.
Art. 7. - (1) Atribuirea permiselor de acces auto se va
realiza prin procedura de licitaţie în condiţiile respectării criteriilor de
licitare prevăzute de Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările
ulterioare. Evaluarea acestor criterii, aplicarea acestora şi stabilirea de
punctaje de departajare se vor realiza de către fiecare administraţie aeroportuară
prin documentaţiile de licitaţie şi conform regulamentelor interne emise de
fiecare aeroport, în funcţie de specificul său.
(2) Punctajele de departajare se vor aplica fiecărui
transportator autorizat calificat în aşa fel încât departajarea să nu opereze
între transportatorii autorizaţi calificaţi în urma licitaţiei, ci exclusiv
asupra parcului de autovehicule taxi ale fiecăruia dintre aceştia.
(3) Criteriile de licitare şi selecţie au ca scop
demonstrarea potenţialului tehnic, financiar şi organizatoric al fiecărui
transportator autorizat participant la procedură, potenţial care trebuie să
reflecte posibilitatea concretă a acestuia de a îndeplini cerinţele impuse prin
documentaţia de licitaţie şi regulamentele interne emise de către fiecare
administraţie aeroportuară în parte.
(4) Prin licitaţia organizată, administraţia
aeroportului poate stabili un tarif anual unic şi egal valabil, pentru emiterea
şi înlocuirea permisului de acces auto, tarif care va avea în vedere
recuperarea acelor costuri ale aeroportului legate de dispecerizarea
activităţii şi utilizarea infrastructurii aeroportuare.
Art. 8. - (1) In cazul în care în cadrul licitaţiei
numărul de autovehicule taxi ale transportatorilor autorizaţi calificaţi
depăşeşte cu mult numărul maxim de permise de acces auto stabilite de către
fiecare administraţie aeroportuară în parte, atribuirea permiselor de acces
auto se va face pe baza punctajelor de departajare stabilite conform art. 7
alin. (1) şi (2).
(2) In situaţia în care numărul de autovehicule taxi
ale transportatorilor autorizaţi selectaţi este mai mic decât numărul de
permise de acces auto prevăzute de aeroport, pentru permisele rămase
neatribuite licitaţia se va repeta în 30 de zile de la data primei licitaţii.
(3) Transportatorii autorizaţi care câştigă licitaţia
pentru eliberarea permiselor de acces auto vor intra în posesia permiselor de
acces auto, atribuite pentru autovehicule taxi din parcul propriu în
conformitate cu prevederile regulamentelor interne emise de către fiecare
administraţie aeroportuară în parte, precum şi a unor permise de identificare
şi acces emise conducătorilor auto taximetrişti.
Art. 9. - (1) Administraţia aeroportului va lua măsuri
prin grija proprie ca fiecare autovehicul taxi care a obţinut permisul de acces
auto să aibă aplicat pe portierele laterale un autocolant de culoare neagră cu
înscrisul „AEROPORT" şi sigla aeroportului respectiv. Forma şi
dimensiunile autocolantului se stabilesc de fiecare aeroport, prin regulamentul
intern.
(2) Fiecare administraţie aeroportuară va institui un
Registru de evidenţă a permiselor de acces auto eliberate. Inlocuirea acestor
permise în cazul pierderii, furtului, distrugerii sau deteriorării ori în cazul
înlocuirii autovehiculului taxi va fi reglementată prin regulamentele interne
emise de către fiecare aeroport. Permisele care şi-au pierdut valabilitatea sau
care au fost predate către administraţiile aeroportuare vor fi distruse.
(3) In situaţia anulării unor permise sau a renunţării
la acestea de către un transportator autorizat, permisele de acces auto astfel
devenite disponibile, în limita aceluiaşi număr, vor putea fi reatribuite altor
transportatori autorizaţi în ordinea punctajelor din cadrul licitaţiei.
(4) Pentru atribuirea de noi premise de acces auto ca
urmare a creşterii anuale a traficului de pasageri, se vor organiza noi
licitaţii, cu respectarea prezentelor norme şi a regulamentului emis de
aeroportul în cauză.
(5) Permisul de acces auto va fi în mod obligatoriu
afişat la loc vizibil şi permanent pe parbrizul autovehiculului.
Art. 10. - Lista cu tarifele practicate va fi în mod
obligatoriu afişată la loc vizibil şi permanent la bordul fiecărui autovehicul
taxi autorizat, pe exteriorul acestuia, precum şi în locurile de aşteptare.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT-CADRU
privind activităţile desfăşurate în locurile de
aşteptare a clienţilor
CAPITOLUL I
Reglementarea activităţilor de transport de persoane în regim de taxi în perimetrul aeroportuar
SECŢIUNEA 1
Consideraţii generale
Art. 1. - Prezentul regulament-cadru este elaborat în
conformitate cu prevederile art. 241, 242 - secţiunea 21
„Executarea transportului persoanelor în regim de taxi la şi de la
aeroporturi" din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea Legii nr. 265/2007 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de
taxi şi în regim de închiriere.
Art. 2. - (1) In staţiile de debarcare a persoanelor
care sunt transportate la aeroport în regim de taxi vor avea acces toţi
taximetriştii autorizaţi conform legii, indiferent de localitatea de unde
aceştia sosesc; durata de staţionare în staţiile de debarcare se va limita la
maximum 5 minute, timp suficient şi necesar exclusiv pentru debarcarea
persoanelor transportate la aeroport.
(2) După operaţiunea de debarcare, autovehiculul taxi
va trebui să părăsească imediat şi necondiţionat staţia de debarcare.
(3) In zona de grupare şi în locul de aşteptare au
acces în exclusivitate acele autovehicule taxi şi taximetriştii autorizaţi care
deţin permise de acces auto şi permise de identificare şi acces valabile,
eliberate de administraţia aeroportului.
(4) Este interzisă orice practică de abordare şi/sau
preluare a clienţilor în perimetrul aeroportuar de către taximetrişti sau
interpuşi. In acest sens, administraţia aeroportului, prin intermediul
organelor de ordine ale statului, va aplica măsurile de sancţionare legale şi,
prin structurile proprii, sancţiunile prevăzute prin Regulamentul intern.
Art. 3. -Activităţile de transport în regim de taxi
care fac obiectul prezentului regulament se supun măsurilor de securitate
aeronautică instituite la nivelul aeroportului, în conformitate cu prevederile
anexei 17 de Securitate la Convenţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI),
ediţia 8/2006, Manualului de securitate al OACI (Doc. 8973/6-OACI, 2002),
Manualului de securitate al Conferinţei Europene pentru Aviaţia Civilă - ECAC
(Doc. 30-ECAC, ediţia a 12-a, 2007), Regulamentului (CE) nr. 300/2008 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 11 martie 2008 privind norme
comune în domeniul securităţii aviaţiei civile şi de abrogare a Regulamentului
(CE) nr. 2.320/2002, Regulamentului (CE) nr. 820/2008 al Comisiei din 8 august
2008 de stabilire a măsurilor de implementare a standardelor de bază comune
privind securitatea aviaţiei, Programului naţional de securitate aeronautică,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 443/2005, cu modificările ulterioare,
Programului de securitate al aeroportului şi regulamentului specific fiecărui
aeroport.
SECŢIUNEA a 2-a
Definiţii
Art. 4. -In sensul prezentului regulament-cadru,
următorii termeni sunt definiţi astfel:
- perimetru aeroportuar- acele zone ale
aeroportului, din afara zonei de operaţiuni aeriene, în care autovehiculele
taxi autorizate au drept de acces în vederea desfăşurării activităţilor de
transport de persoane în regim de taxi, conform legii şi prevederilor
prezentului regulament;
- permis de acces auto - document eliberat de
administraţia aeroportului care conferă drept de acces în perimetrul
aeroportuar şi atribuit pentru fiecare autovehicul taxi în vederea desfăşurării
activităţii de transport de persoane în regim de taxi de la aeroport;
- permis de identificare şi acces - document de
acces eliberat de administraţia aeroportului conducătorului auto taximetrist în
vederea desfăşurării în perimetrul aeroportuar a activităţii de transport de
persoane în regim de taxi cu autovehiculul taxi autorizat prin permis de acces
auto;
- suspendarea permisului de acces auto -
măsură sanctionatorie aplicată pentru neconformitătile de ordin
tehnic/confort/poluare mediu, accidente uşoare ş.a., constatate la
autovehiculul taxi autorizat de administraţia aeroportului, şi aplicată de
reprezentanţii acesteia până la remedierea lor;
- suspendarea permisului de identificare şi acces -
măsură de securitate sanctionatorie, prevăzută de regulamentele interne ale
aeroportului, aplicată conducătorilor auto taximetrişti de către reprezentanţii
administraţiei aeroportului pentru o perioadă determinată, în funcţie de
numărul de abateri şi de gravitatea acestora constatate în urma analizării de
către comisia special constituită în acest sens la nivelul aeroportului, sau
măsura dispusă în urma analizării de către comisia special constituită în acest
sens la nivelul aeroportului a informărilor transportatorilor autorizaţi pentru
cazurile de concediu medical prelungit, detaşare etc, ce privesc conducătorii
auto taximetrişti autorizaţi de aeroport;
- anularea permiselor de acces auto - retragerea
definitivă a permisului de acces auto, dispusă în urma analizării de către
comisia special constituită în acest sens la nivelul aeroportului, pentru
autovehiculul taxi al cărui conducător auto posesor de permis de identificare
şi acces a săvârşit abateri grave de la normele de securitate şi cele ale
prezentului regulament;
- anularea permiselor de identificare şi acces -
retragerea definitivă a dreptului de a deţine permis de identificare şi acces,
dispusă în urma analizării de către comisia special constituită în acest sens
la nivelul aeroportului, pentru săvârşirea de către conducătorul auto
taximetrist de abateri grave de la prevederile legale, normele de securitate,
precum şi cele ale prezentului regulament sau în cazul încetării relaţiilor
contractuale dintre acesta şi transportatorul autorizat ori dintre
transportator şi aeroport;
- zonă de grupare - spaţiu delimitat în
perimetrul aeroportuar, dispus în afara proximităţii de terminal, destinat
grupării/parcării temporare dispecerizate a autovehiculelor taxi autorizate de
administraţia aeroportului pentru transport de persoane în regim de taxi de la
aeroport;
- loc de aşteptare - spaţiu delimitat în
perimetrul aeroportuar, amenajat cu peron de îmbarcare, dispus în proximitatea
terminalului de pasageri, destinat poziţionării autovehiculelor taxi autorizate
de administraţia aeroportului exclusiv pentru preluarea persoanelor de la
aeroport;
- staţii de debarcare - spaţiu delimitat în
perimetrul aeroportuar, dispus în proximitatea terminalului de pasageri,
destinat exclusiv debarcării, în limita a maximum 5 minute, a persoanelor care
sunt transportate la aeroport în regim de taxi cu autovehicule taxi, indiferent
de localitatea de unde acestea sosesc;
- flux/traseu de deplasare a autovehiculelor taxi -
traseu rutier în perimetrul aeroportuar, marcat cu semne şi sensuri de
circulaţie, destinat deplasării autovehiculelor taxi către/în zonele de
grupare, locurile de aşteptare/staţiile de debarcare a persoanelor transportate
în regim de taxi de la/la aeroport;
- PCA - puncte/posturi de control acces
instituite la nivelul aeroportului pe fluxurile/traseele de deplasare a
autovehiculelor taxi sau la intrarea în zonele de grupare, locurile de
aşteptare sau staţiile de debarcare a persoanelor.
SECŢIUNEA a 3-a
Zone destinate activităţilor de transport de
persoane în regim de taxi
Art. 5. -Administraţia aeroportului stabileşte
următoarele zone destinate desfăşurării activităţilor de transport de persoane
în regim de taxi la şi de la aeroport:
a) zona de grupare în regim dispecerizat a
autovehiculelor taxi autorizate dispusă în afara proximităţii de terminal;
b) locul de aşteptare în vederea îmbarcării
persoanelor în regim dispecerizat, amenajat cu peron de îmbarcare şi marcat cu
poziţii cu inscripţia „TAXI", dispus în proximitatea terminalului;
c) staţiile de debarcare, marcate cu poziţii cu
inscripţia „TAXI", dispuse în proximitatea terminalelor;
d) fluxul/traseul de deplasare a autovehiculelor taxi
stabilit de administraţia aeroportului, prevăzut cu PCA, după caz, în funcţie
de modul de organizare a incintei proprii.
Art. 6. -In staţiile de debarcare au acces toţi
transportatorii autorizaţi, indiferent dacă aceştia deţin sau nu permise de
acces auto eliberate de administraţia aeroportului.
SECŢIUNEA a 4-a
Autorizarea autovehiculelor taxi în vederea
desfăşurării activităţii de transport de
persoane în regim de taxi de la aeroport
Art. 7. - Administraţia aeroportului autorizează
transportatorii de persoane în regim de taxi de la aeroport conform Legii nr.
38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, cu
modificările şi completările ulterioare, în baza unei licitaţii organizate în
conformitate cu prevederile legale. Permisul de acces auto eliberat pentru
autovehiculul taxi de administraţia aeroportului câştigătorilor licitaţiei
constituie autorizarea efectivă a autovehiculului taxi pentru desfăşurarea
activităţilor de transport persoane în regim de taxi de la aeroport şi are o
valabilitate de 5 ani. Permisul de acces auto se vizează anual, concomitent cu
preschimbarea permiselor de identificare şi acces eliberate conducătorilor auto
taximetrişti, în condiţiile prevăzute de reglementările interne ale
aeroportului.
Art. 8. -Transportatorii declaraţi câştigători ai
licitaţiei, care obţin autorizarea administraţiei aeroportului prin eliberarea
permisului de acces auto pentru autovehiculele taxi din parcul propriu în
vederea desfăşurării activităţii de transport de persoane în regim de taxi de
la aeroport, vor intra în posesia permiselor de acces auto, eliberate în
conformitate cu prevederile regulamentelor interne, precum şi a permiselor de
identificare şi acces emise conducătorilor auto taximetrişti cu care se află în
relaţii contractuale, în conformitate cu standardele de securitate aeronautică
şi regulamentele interne în exerciţiu pe aeroport, personal sau prin
intermediul împuternicitului legal.
SECŢIUNEA a 5-a
Metodologia de emitere a permiselor de acces auto
Art. 9. - Pentru a intra în posesia permiselor de acces
auto, transportatorii autorizaţi declaraţi câştigători ai licitaţiei trebuie să
deţină o autorizaţie valabilă emisă de autoritatea locală pe raza căreia au
fost înregistraţi în conformitate cu prevederile Legii nr. 38/2003, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 10. - Numărul maxim de permise de acces auto
acordate de administraţia aeroportului în baza licitaţiei organizate se
stabileşte de administraţia fiecărui aeroport.
Art. 11. - Numărul de permise de acces auto eliberate
de administraţia aeroportului poate fi suplimentat în funcţie de traficul de
pasageri, numai în urma organizării de noi licitaţii conform legii.
Art. 12. -Administraţia aeroportului va pune la
dispoziţia transportatorilor autorizaţi autocolante de culoare neagră cu sigla
aeroportului şi inscripţia „AEROPORT" pe care aceştia le vor aplica pe
părţile laterale ale autovehiculelor taxi pentru care au fost eliberate permise
de acces auto. Pe parbrizul autovehiculului taxi va fi aplicat permisul de
acces auto cu număr unic, în vederea identificării acestuia.
Art. 13. - (1) Eliberarea permiselor de acces auto se
efectuează numai în baza următoarelor documente:
a) cerere-tip completată de către împuterniciţii
legali ai câştigătorilor licitaţiei pentru autovehiculele taxi proprii pe care
le utilizează; modelul cererii-tip va fi pus la dispoziţie de structura
administraţiei aeroportului care gestionează înregistrarea şi eliberarea
permiselor de acces auto;
b) copie după certificatul de înmatriculare al autovehiculului
taxi;
c) copie după verificarea tehnică a autovehiculului
taxi;
d) copie după asigurarea în caz de accident, conform
legislaţiei în vigoare;
e) copie după autorizaţia obţinută de la autoritatea
locală pe raza căreia este înregistrat transportatorul.
(2) Nedepunerea tuturor documentelor prevăzute la alin.
(1) justifică refuzul administraţiei aeroportului de a elibera permisul de
acces auto.
Art. 14. - Pentru ca cererea prevăzută la art. 13 alin.
(1) lit. a) să fie acceptată trebuie îndeplinite următoarele condiţii:
a) să fie semnată de directorul general al
societăţii/asociaţiei de taximetristi/taximetristul independent sau
administratorul/ împuternicitul ori înlocuitorul legal al acestora şi să aibă
aplicată ştampila oficială a transportatorului solicitant; nu se acceptă
ştampila şi semnătura şefilor unor direcţii sau departamente din structura de
organizare a transportatorului solicitant;
b) să fie depusă în original; nu se acceptă copiile
cererilor sau cele transmise prin fax;
c) să conţină datele de identificare ale
autovechiculelor taxi autorizate;
d) cererile nesemnate, incorect completate sau
incomplete nu vor fi procesate.
Art. 15. - Ridicarea permisului de acces auto se face
de către un împuternicit legal al transportatorului autorizat sau personal de
către taximetristul independent, pe bază de semnătură, după prezentarea
documentului de identificare şi numai după predarea vechiului permis de acces,
dacă pentru autovehiculul taxi respectiv a fost emis un permis anterior.
Art. 16. - Transportatorii autorizaţi deţinători de
permise de acces auto, eliberate de administraţia aeroportului, au obligaţia să
notifice administraţia aeroportului în maximum 5 zile lucrătoare şi să solicite
corecturile necesare, în situaţiile în care drepturile de acces acordate unor
autovehicule taxi nu se mai justifică din cauza unor defecţiuni tehnice,
scoaterii din uz, înstrăinării etc.
Art. 17. - Permisele de acces auto se emit pentru o
perioadă de 5 ani, trebuie vizate anual, sunt valabile doar împreună cu
permisele de identificare şi acces eliberate conducătorilor auto taximetristi
autorizaţi şi nu sunt transmisibile.
Art. 18. - (1) Deţinătorii de permise de acces auto au
obligaţia să solicite vizarea anuală cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de
împlinirea termenului de un an.
(2) In vederea acordării vizei anuale, transportatorii
autorizaţi vor depune documentele prevăzute la art. 13 alin. (1).
Art. 19. - Nedepunerea tuturor documentelor prevăzute
la art. 13 alin. (1) justifică refuzul administraţiei aeroportului de a acorda
viza anuală.
Art. 20. - Permisul de acces auto va conţine elemente
de securizare şi minimum următoarele elemente de identificare:
a) denumirea aeroportului emitent;
b) numărul de înmatriculare al autovehiculului taxi;
c) data eliberării şi data expirării;
d) vize anuale;
e) semnătura persoanei autorizate de administraţia
aeroportului şi ştampila acesteia;
f) denumirea transportatorului autorizat.
SECŢIUNEA a 6-a
Utilizarea permiselor de acces auto
Art. 21. -Accesul în zonele prevăzute la art. 5 lit.
a), b) şi d), stabilite de administraţia aeroportului în funcţie de
configuraţia incintei aeroportului, este permis numai în baza permiselor de
acces auto şi a permiselor de identificare şi acces valabile, eliberate de
administraţia aeroportului.
Art. 22. -In perimetrul aeroportuar permisele de acces
auto sunt prezentate obligatoriu pentru verificare la solicitarea personalului
abilitat de administraţia aeroportului.
Art. 23. - Permisele de acces auto vor fi poziţionate
obligatoriu la vedere, pe parbriz, pe întreaga perioadă în care autovehiculul
taxi se află în perimetrul aeroportuar.
Art. 24. - Permisele de acces auto se folosesc exclusiv
pentru accesul în zonele şi pe fluxurile/traseele de deplasare a
autovehiculelor taxi stabilite conform prezentului regulament şi sunt valabile
numai cu autovehiculul taxi autorizat pentru care au fost eliberate.
Art. 25. - Folosirea permiselor de acces auto contrar
regimului definit prin prezentul regulament şi prin regulamentele interne ale
aeroportului se consemnează într-un registru de abateri şi se sancţionează în
mod corespunzător.
SECŢIUNEA a 7-a
Pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea
permiselor de acces auto
Art. 26. - Responsabilitatea asupra asigurării
integrităţii permisului de acces auto aparţine persoanelor cărora administraţia
aeroportului Ie-a eliberat permise de identificare şi acces şi care conduc
autovehiculul taxi pentru care a fost eliberat permisul de acces auto.
Pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea permisului de acces auto duce
la suportarea de către acestea a sancţiunilor stabilite de către administraţia
aeroportului.
Art. 27. - Pierderea, furtul, deteriorarea sau
distrugerea permisului de acces auto se notifică administraţiei aeroportului de
către conducătorul auto taximetrist responsabil în perioada respectivă de
integritatea acestuia, în vederea invalidării.
Art. 28. - (1) Taximetristul este obligat să depună la
registratura aeroportului, în termen de cel mult 48 de ore de la data
producerii sau constatării evenimentului, o declaraţie de pierdere, furt sau
deteriorare/distrugere. Declaraţia va fi însoţită de dovada anunţului de
dispariţie/pierdere a permisului de acces auto într-o publicaţie cu difuzare
naţională şi, în cazul furtului, de o copie a reclamaţiei înregistrate la
organele de poliţie. In cazul deteriorării/distrugerii permisului, declaraţia
acestuia va conţine împrejurările şi cauzele care au dus la
deteriorarea/distrugerea permisului.
(2) In cazul deteriorării permisului de acces auto,
eliberarea unuia nou se va face doar în condiţiile predării celui vechi.
Art. 29. - In cazul în care un permis de acces auto
este declarat pierdut sau furat şi ulterior este găsit, acesta va fi predat
reprezentanţilor aeroportului pentru distrugere, dacă s-a emis un alt permis de
acces pentru autovehiculul taxi respectiv, sau va fi schimbat, dacă nu s-a emis
un alt permis.
Art. 30. - Un nou permis de acces auto poate fi
eliberat numai în baza unei cereri semnate de una dintre persoanele prevăzute
la art. 14 lit. a), la care se anexează, după caz:
a) declaraţie din care să rezulte împrejurările şi
cauzele care au dus la pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea
permisului;
b) chitanţa de plată a sumei care reprezintă
contravaloarea publicării anunţului de pierdere sau furt într-o publicaţie cu
difuzare naţională, precum şi o copie a anunţului publicat;
c) permisul vechi, în cazul deteriorării acestuia.
SECŢIUNEA a 8-a
Restituirea permiselor de acces auto
Art. 31. - Toate permisele de acces auto eliberate de
administraţia aeroportului sunt proprietatea aeroportului şi trebuie restituite
emitentului astfel:
a) în termen de 48 de ore de la data expirării;
b) în termen de 24 de ore de la înştiinţarea
transportatorului autorizat de către reprezentanţii compartimentului emitent
din cadrul aeroportului, în situaţia suspendării/anulării/deteriorării;
c) în termen de 24 de ore de la sesizarea
reprezentanţilor aeroportului sau a transportatorului autorizat, în situaţiile
în care drepturile de acces acordate pentru autovehiculul taxi nu se mai
justifică din cauza scoaterii din uz, înstrăinării etc.
Art. 32. -Administraţia aeroportului îşi rezervă
dreptul de a nu mai emite alte permise de acces auto transportatorilor
autorizaţi care nu au restituit permisele de acces auto în termenele prevăzute
de prezentul regulament.
SECŢIUNEA a 9-a
Autovehiculul taxi autorizat
Art. 33. - Pe perioada valabilităţii permisului de
acces auto eliberat de administraţia aeroportului, autovehiculul taxi trebuie
să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie dotat conform legislaţiei în vigoare şi
prezentului regulament;
b) să fie în permanentă stare de curăţenie exterioară
şi interioară şi să asigure condiţiile de siguranţă şi confort pasagerilor;
c) să ofere la exterior informaţii referitoare la:
1. autorizarea funcţionării în perimetrul aeroportuar
prin aplicarea pe părţile laterale a autocolantelor cu însemnele şi
înscrisurile aeroportului emitent;
2. tarifele practicate;
3. dotările standard vizibile de la distanţă şi caseta
cu lampa taxi;
d) în interior să ofere, prin afişare la loc vizibil,
informaţii privind:
1. tarifele de transport aplicate pe km, necesare
atât potenţialului client, cât şi organelor de control ale statului şi celor de
supraveghere autorizate de aeroport;
2. titularul legal al autorizaţiei de transport în
regim de taxi;
3. numele, prenumele şi fotografia taximetristului, pe
un ecuson;
e) dotările standard şi cele suplimentare să fie în
stare de funcţionare;
f) să fie în stare tehnică perfectă, fără pierderi de
uleiuri sau carburanţi şi echipat cu anvelope corespunzătoare anotimpului.
SECŢIUNEA a 10-a
Metodologia de emitere a permiselor de
identificare şi acces
Art. 34. - Permisele de identificare şi acces eliberate
de către administraţia aeroportului conducătorilor auto taximetrişti în vederea
desfăşurării activităţilor de transport de persoane în regim de taxi de la
aeroport conţin cel puţin următoarele elemente de securizare şi identificare
stabilite prin programul de securitate al aeroportului şi prezentul regulament,
astfel:
a) denumirea şi sigla aeroportului;
b) numele şi prenumele taximetristului;
c) data expirării valabilităţii;
d) fotografia titularului;
e) codul numeric personal;
f) denumirea transportatorului autorizat cu care se
află în relaţii contractuale taximetristul;
g) semnătura directorului general al aeroportului;
h) elemente de securizare specifice.
Art. 35. - Emiterea permiselor de identificare şi acces
pentru zonele cu acces limitat stabilite de fiecare administraţie aeroportuară
prin regulamentele interne se efectuează în baza următoarelor documente:
a) solicitare scrisă de emitere a permiselor de
identificare şi acces adresată de către transportatorul autorizat câştigător al
licitaţiei;
b) cerere-tip de acordare a permiselor de identificare
şi acces pentru persoane, aprobată de conducerea aeroportului. Modelul
cererii-tip va fi pus la dispoziţie de compartimentul desemnat din cadrul
aeroportului cu înregistrarea şi gestionarea acestora. Cererea-tip trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
1. să fie semnată de directorul general al
societăţii/asociaţiei de taximetristi/taximetristul independent sau
administratorul/ împuternicitul ori înlocuitorul legal al acestora şi să aibă
aplicată ştampila oficială a transportatorului solicitant; nu se acceptă
ştampila şi semnătura şefilor unor direcţii sau departamente din structura de
organizare a transportatorului solicitant;
2. să fie depusă în original; nu se acceptă copiile
cererilor sau cele transmise prin fax;
3. să conţină informaţiile privind efectuarea de
transport persoane în regim de taxi de către taximetristul pentru care se
solicită emiterea permisului de identificare şi acces în zonele prevăzute de
prezentul regulament;
4. cererile nesemnate, incorect completate sau
incomplete nu vor fi procesate;
c) copie după actul de identitate al taximetristului
pentru care se solicită emiterea permisului de identificare şi acces;
d) cazierul judiciar al taximetristului, în original,
emis cu cel mult 6 luni înainte de data solicitării emiterii permisului de
identificare şi acces;
e) adeverinţă, formular tipizat pus la dispoziţie de
compartimentul desemnat din cadrul aeroportului cu înregistrarea şi gestionarea
acestora, completată, semnată şi ştampilată de către una dintre persoanele
prevăzute la lit. b) pct. 1, prin care se face dovada calităţii de angajat a
taximetristului pentru care se solicită emiterea permisului de identificare şi
acces, precum şi a faptului că a fost instruit cu privire la prevederile
programului de securitate propriu. Transportatorul autorizat va prezenta copie
legalizată după autorizaţia de transport, emisă de autoritatea locală pe raza
căreia este înregistrat;
f) aviz care atestă instruirea iniţială efectuată în
cadrul aeroportului.
Art. 36. - Preschimbarea permiselor de identificare şi
acces se face anual cu ocazia vizării anuale a permiselor de acces auto emise
de aeroport, în baza cererii prevăzute la art. 35 lit. b), precum şi a
următoarelor documente:
a) copie după actul de identitate al titularului
permisului de identificare şi acces;
b) cazierul judiciar, în original, emis cu cel mult 6
luni înainte de data solicitării preschimbării permisului de identificare şi
acces;
c) notă de conformitate privind utilizarea permisului
de identificare şi acces emisă de compartimentul specializat al aeroportului.
Art. 37. - Titularii permiselor de identificare şi
acces au obligaţia să solicite preschimbarea permisului de identificare şi
acces în conformitate cu prevederile regulamentelor interne ale aeroportului.
Art. 38. - Noul permis de identificare şi acces se
eliberează numai în schimbul celui vechi şi numai dacă abaterile de la regulile
de acces şi măsurile de securitate instituite prin regulamentele interne în
perimetrul aeroportuar săvârşite de titularul acestuia, dacă este cazul, au
fost soluţionate.
Art. 39. - Permisul de identificare şi acces expirat va
fi returnat administraţiei aeroportului în termen de 48 de ore de la data
expirării, iar în cazul suspendării/anulării, în termen de 5 zile lucrătoare de
la data înştiinţării titularului de către reprezentanţii compartimentului
emitent din cadrul aeroportului.
Art. 40. - Pierderea, furtul, deteriorarea sau
distrugerea permisului de identificare şi acces se notifică administraţiei
aeroportului de către titularul acestuia.
Art. 41. - (1) Titularul permisului de identificare şi
acces este obligat să depună la registratura aeroportului, în termen de cel
mult 48 de ore de la data producerii sau constatării evenimentului, o
declaraţie de pierdere, furt sau deteriorare/distrugere. Declaraţia va fi
însoţită de dovada anunţului de dispariţie/pierdere a permisului de
identificare şi acces într-o publicaţie cu difuzare naţională şi, în cazul
furtului, de o copie a reclamaţiei înregistrate la organele de poliţie. In
cazul deteriorării/distrugerii permisului, declaraţia acestuia va conţine
împrejurările şi cauzele care au dus la deteriorarea/distrugerea permisului.
(2) In cazul deteriorării permisului de identificare şi
acces, eliberarea unui nou permis se va face doar în condiţiile predării celui
vechi.
Art. 42. -In cazul în care un permis de identificare şi
acces este declarat pierdut sau furat şi ulterior este găsit, acesta va fi
predat reprezentanţilor aeroportului pentru distrugere, dacă s-a emis un alt
permis de identificare şi acces titularului sau va fi schimbat, dacă nu s-a
emis un alt permis.
Art. 43. - Un nou permis de identificare şi acces poate
fi eliberat numai în baza unei cereri semnate de una dintre persoanele
prevăzute la art. 35 lit. b) pct. 1, la care se anexează, după caz:
a) declaraţie din care să rezulte împrejurările şi
cauzele care au dus la pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea
permisului;
b) chitanţa de plată a sumei care reprezintă
contravaloarea publicării anunţului de pierdere sau furt într-o publicaţie cu
difuzare naţională, precum şi o copie a anunţului publicat;
c) permisul vechi, în cazul deteriorării acestuia.
SECŢIUNEA a 11-a
Fluxuri/Trasee de deplasare a autovehiculelor
taxi stabilite de administraţia
aeroportului pentru desfăşurarea activităţilor de transport de
persoane în regim de taxi în perimetrul aeroportuar
Art. 44. - (1) Administraţia aeroportului stabileşte
fluxurile/traseele de deplasare a autovehiculelor taxi şi procedurile specifice
desfăşurării activităţilor de transport în regim de taxi în perimetrul
aeroportuar, pentru accesul la şi de la zonele prevăzute la art. 5.
Fluxurile/Traseele de deplasare a autovehiculelor taxi vor fi aduse la
cunoştinţa taximetriştilor titulari ai permiselor de identificare şi acces, cu
ocazia instruirii acestora de către reprezentanţii transportatorului autorizat
în conformitate cu programul de securitate propriu şi a verificării de către
reprezentanţii compartimentului desemnat al aeroportului la semnarea
angajamentului de securitate. Taximetriştii independenţi vor fi instruiţi de
către reprezentanţii compartimentului desemnat al aeroportului cu ocazia
primirii permiselor de identificare şi acces eliberate de administraţia
aeroportului şi a semnării angajamentului de securitate.
(2) Pentru informarea celorlalte categorii de
transportatori de persoane în regim de taxi, ce vor pătrunde în staţiile de
debarcare a persoanelor, administraţia aeroportului va asigura informarea prin
înscrisuri standard, semne şi semnale rutiere pentru fluxul/traseul respectiv.
SECŢIUNEA a 12-a
Drepturi şi obligaţii
Art. 45. - Transportatorii autorizaţi câştigători ai
licitaţiei privind atribuirea permiselor de acces auto în vederea desfăşurării
activităţii de transport persoane în regim de taxi de la aeroport au
următoarele drepturi:
a) să li se elibereze de către administraţia
aeroportului permise de acces auto şi permise de identificare şi acces cu
respectarea condiţiilor legale şi procedurale de atribuire;
b) să fie informaţi în scris, cu 60 de zile calendaristice
înainte de data intrării în vigoare a modificărilor tarifului de taxare maximal
pe km stabilit de către aeroport, timp necesar şi suficient pentru a
întreprinde măsurile de reactualizare şi corelare a echipamentelor de
înregistrare şi taxare din dotarea autovehiculului taxi;
c) să li se asigure o zonă de grupare, în funcţie de
configuraţia incintei aeroportului, marcată cu poziţii de parcare, cu fluxuri
de intrare şi ieşire, iluminată corespunzător şi dotată cu grup sanitar;
d) să beneficieze de o dispecerizare organizată a
accesului în zona de grupare şi de coordonarea planificării la cursă pentru
preluarea persoanelor din proximitatea terminalelor, în funcţie de ordinea
sosirii, prin intermediul dispecerilor aeroportului;
e) să beneficieze de sprijinul specializat al
reprezentanţilor compartimentului desemnat al aeroportului în vederea
elaborării programului de securitate propriu;
f) să fie informaţi în timp util cu privire la
eventualele amendamente sau modificări aduse la prezentul regulament sau cu
referire la măsurile suplimentare de securitate aeronautică instituite pe
aeroport în funcţie de situaţia operativă existentă. In situaţia în care
reprezentanţii autorităţii aeroportului decid, din raţiuni de securitate,
întreruperea temporară a desfăşurării activităţilor de transport în regim de
taxi, aceştia vor anunţa în cel mai scurt timp taximetriştii autorizaţi de
aeroport existenţi în perimetrul aeroportuar în acel moment, prin personalul
desemnat pe linia securităţii aeroportuare;
g) să înainteze în scris conducerii aeroportului
propuneri sau soluţii constructive şi transparente în vederea îmbunătăţirii şi
optimizării activităţii de transport în regim de taxi la şi de la aeroport;
h) să conteste în scris aplicarea măsurilor
sancţionatorii privind nerespectarea prevederilor prezentului regulament,
contestaţie ce va fi analizată de comisia special desemnată la nivelul
aeroportului de administraţia aeroportuară, în concordanţă cu regulamentele
interne.
Art. 46. - (1) Transportatorii autorizaţi câştigători
ai licitaţiei privind atribuirea permiselor de acces auto în vederea
desfăşurării activităţii de transport de persoane în regim de taxi de la
aeroport au următoarele obligaţii:
a) să respecte prevederile prezentului regulament şi
celelalte cerinţe legale în vigoare privind desfăşurarea activităţii de
transport de persoane în regim de taxi;
b) să prezinte spre avizare compartimentului
specializat al aeroportului, prin reprezentanţii lor legali, programul de
securitate propriu;
c) să se asigure că autovehiculele taxi autorizate de
aeroport îndeplinesc în permanenţă cerinţele legislaţiei din domeniu şi cele
prevăzute în prezentul regulament.
(2) Taximetriştii angajaţi ai transportatorilor
autorizaţi au următoarele obligaţii:
a) să la cunoştinţă şi să semneze angajamentul de
securitate privind asumarea şi respectarea întocmai a măsurilor de securitate
aeronautică instituite pe aeroport;
b) să aplice necondiţionat taxarea pe km, până în
limita tarifului maximal stabilit de către aeroport pentru pasagerii preluaţi
de la aeroport din locul de aşteptare;
c) să deţină şi să prezinte la solicitarea organelor de
control ale statului, precum şi reprezentanţilor aeroportului toate documentele
necesare desfăşurării în legalitate a activităţilor de transport în regim de
taxi de la aeroport;
d) să prezinte o ţinută corespunzătoare, un
comportament civilizat în relaţia cu clientul şi cu personalul aeroportuar;
e) să respecte conduita de bună practică, conform
prevederilor standardului ocupaţional al taximetristului;
f) să deţină atestatul profesional valabil şi să-l
prezinte la solicitarea organelor abilitate de legislaţia în vigoare care
reglementează activitatea de transport de persoane în regim de taxi şi
circulaţia pe drumurile publice şi de prezentul regulament;
g) să ocupe în ordine, pe direcţia înainte, poziţiile
de parcare marcate cu inscripţia „TAXI", cu respectarea regulii „primul
venit = primul plecat în cursă";
h) să respecte fluxurile/traseele de deplasare
stabilite de aeroport şi să prezinte la control documentele de identificare şi
acces la solicitarea personalului abilitat al aeroportului;
i) să nu părăsească autovehiculul taxi în timpul cât se
află în zona de grupare şi, respectiv, în locul de aşteptare decât în
condiţiile stabilite prin regulamentul intern al aeroportului;
j) să asigure eliberarea la finalul cursei a bonului
fiscal în baza căruia va încasa contravaloarea prestaţiei efectuate, precum şi,
la solicitarea clientului, a chitanţei/facturii fiscale;
k) să pretindă ca plată pentru prestaţia efectuată doar
suma prevăzută pe bonul fiscal emis de aparatul de înregistrare/taxare, în
moneda naţională;
l) să predea tichetul de ordine dispecerului
aeroportului din locul de aşteptare, la preluarea clienţilor.
Art. 47. - Este strict interzis taximetriştilor
angajaţi ai transportatorilor autorizaţi câştigători ai licitaţiei privind
atribuirea permiselor de acces auto în vederea desfăşurării activităţii de
transport de persoane în regim de taxi de la aeroport:
a) să intre în terminalele de pasageri, în vederea
abordării de potenţiali clienţi, această practică fiind asimilată desfăşurării
de activităţi neautorizate de transport de persoane în regim de taxi;
b) să intre cu autovehiculele taxi în parcările
publice aflate în proximitatea terminalelor de pasageri;
c) să refuze cursa unui client, indiferent de motiv:
cursă scurtă, motive etnice, rasiale sau religioase etc;
d) să execute activitatea de transport în regim de taxi
fără dotările legale şi cele prevăzute de prezentul regulament;
e) să staţioneze în alte locuri decât cele destinate
şi amenajate special în acest sens de aeroport;
f) să execute în perimetrul aeroportuar activităţi de
întreţinere, inclusiv spălare, curăţenie etc, a autovehiculului taxi.
CAPITOLUL II
Norme de securitate aeroportuară
SECŢIUNEA 1
Responsabilităţi generale
Art. 48. - Transportatorii autorizaţi să desfăşoare
activităţi de transport de persoane în regim de taxi de la aeroport au
următoarele responsabilităţi generale cu privire la securitatea aeroportuară:
a) să întocmească un program de securitate propriu, cu
sprijinul reprezentanţilor aeroportului, pe care îl înaintează spre avizare
administraţiei aeroportului şi să semneze angajamentul de securitate întocmit
de aeroport;
b) să respecte măsurile de securitate aplicate pentru
zonele publice şi cu acces limitat ale aeroportului;
c) să informeze administraţia aeroportului cu privire
la evenimentele care ar putea afecta activitatea de aviaţie civilă în aeroport;
d) să nu furnizeze informaţii persoanelor
neautorizate, inclusiv clienţilor, cu privire la activităţile specifice
structurilor componente ale sistemului de securitate aeroportuară.
SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţii ale titularilor de permise de
identificare şi acces
Art. 49. - Permisele de identificare şi acces se
utilizează exclusiv pentru accesul pe traseele/fluxurile de deplasare a
autovehiculelor taxi stabilite conform prezentului regulament pentru
desfăşurarea activităţii de transport de persoane în regim de taxi de la
aeroport, potrivit drepturilor de acces conferite de acestea.
Art. 50. - Permisele de identificare şi acces sunt
strict personale şi pot fi utilizate numai în timpul programului de lucru
pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu sau în legătură cu serviciul
prestat.
Art. 51. - Pe tot parcursul prezenţei în zonele pentru
care a fost eliberat, permisul de identificare şi acces este purtat obligatoriu
la vedere.
Art. 52. - Permisele de identificare şi acces trebuie
să fie prezentate la control obligatoriu în punctele de control acces şi ori de
câte ori acest lucru este solicitat de către personalul abilitat al
aeroportului.
Art. 53. - Este interzisă utilizarea permisului de
identificare şi acces de către o altă persoană în afara titularului de drept.
Art. 54. - Este interzisă utilizarea unui permis de
identificare şi acces a cărui perioadă de valabilitate a expirat sau care a
fost suspendat/anulat. Permisul de identificare şi acces expirat va fi returnat
administraţiei aeroportului în termen de 48 de ore de la data expirării, iar
permisul de identificare şi acces suspendat/anulat în termen de 5 zile
lucrătoare de la data înştiinţării titularului de către personalul abilitat al
compartimentului desemnat al aeroportului cu gestionarea şi înregistrarea
acestor documente de acces.
Art. 55. - Taximetriştii care deţin permise de
identificare şi acces au obligaţia de a raporta administraţiei aeroportului, pe
orice cale şi în cel mai scurt timp, orice situaţie neprevăzută, produsă
voluntar sau involuntar de către persoane cu care iau contact prin natura
activităţii de transport de persoane în regim de taxi, ce poate aduce atingere
securităţii aeroportuare, inclusiv informaţiile primite pe orice cale sau
constatate personal privind:
a) introducerea sau intenţia de a introduce în
perimetrul aeroportuar arme, muniţii, explozivi, bunuri periculoase, elemente
incendiare sau alte dispozitive de această natură, reale sau simulate, precum
şi elemente de iniţiere ale acestora;
b) primirea pe orice cale a unor mesaje de ameninţare
la adresa securităţii aeroportuare;
c) abandonarea sau lăsarea nesupravegheată în zonele de
securitate ale aeroportului a diferitelor obiecte precum genţi, bagaje, colete
etc;
d) pătrunderea sau intenţia de pătrundere într-o zonă
de securitate a aeroportului în care accesul este interzis persoanelor
neautorizate;
e) producerea sau intenţia de a produce acte de
intervenţie ilicită împotriva aviaţiei civile;
f) furnizarea/transmiterea de informaţii persoanelor
neautorizate, inclusiv clienţilor, cu privire la activităţile specifice
structurilor componente ale sistemului de securitate aeroportuară;
g) pierderea, furtul sau deteriorarea permiselor de
acces eliberate de către administraţia aeroportului;
h) izbucnirea de incendii în perimetrul aeroportuar sau
pericolul apariţiei acestora.
CAPITOLUL III
Condiţii generale privind accesul în zonele cu acces limitat ale aeroportului
Art. 56. - (1) Orice taximetrist care, pentru
desfăşurarea activităţilor de transport în regim de taxi, accede în zonele cu
acces limitat ale aeroportului trebuie să fie în posesia unui permis de acces
auto pentru autovehiculul taxi pe care îl conduce şi a unui permis de
identificare şi acces valid, care vor fi purtate într-un loc vizibil, respectiv
pe parbriz pentru autovehiculele taxi şi pe haine pentru taximetrist, pe tot
timpul prezenţei în locaţiile menţionate.
(2) Permisele de acces auto şi permisele de
identificare şi acces valide, autocolantele cu sigla aeroportului şi inscripţia
„AEROPORT" care se emit conferă dreptul la acces titularului de drept al
acestora, numai cu respectarea prezentului regulament. Documentele respective
sunt valabile numai în zonele publice şi cu acces limitat pentru care au fost
eliberate.
(3) Accesul taximetriştilor şi al autovehiculelor taxi
în zonele cu acces limitat se poate realiza numai prin punctele de acces
desemnate, cu respectarea fluxurilor/traseelor de deplasare a autovehiculelor
taxi stabilite de administraţia aeroportului.
Accesul se acordă numai de către agenţii de securitate
aeroportuară în PCA instituite, după caz, în funcţie de configuraţia incintei
aeroportului, şi numai după efectuarea controlului documentelor de identificare
şi acces.
(4) Controlul documentelor de acces presupune
verificarea tichetului de ordine, a permisului de acces auto şi a permisului de
identificare şi acces, emise de aeroport, iar după caz, pentru o edificare
suplimentară în cazul unor suspiciuni, a autorizaţiei de taximetrist, a
permisului de conducere, a certificatului de înmatriculare al autovehiculului
taxi, în vederea acordării accesului.
(5) Taximetristul care încearcă să pătrundă într-o zonă
ce face obiectul prezentului capitol, cu ajutorul unui permis de acces auto sau
al unui permis de identificare şi acces care nu-i aparţin sau care sunt false,
va fi reţinut şi predat instituţiilor autorizate ale statului pentru efectuarea
cercetărilor şi aplicarea măsurilor legale, după caz.
(6) Este interzis accesul sub influenţa băuturilor
alcoolice şi consumul acestora de către taximetriştii care desfăşoară
activităţi de transport de persoane în regim de taxi de la aeroport.
Administraţia aeroportului îşi rezervă dreptul de a constata şi aplica
sancţiunile stipulate în prezentul regulament, precum şi de a sesiza
reprezentanţii instituţiilor statului cu activitate pe aeroport pentru
aplicarea măsurilor legale.
(7) în cazul în care se constată nerespectarea
măsurilor de securitate aeroportuară şi a prezentului regulament, permisele de
acces auto pot fi suspendate temporar sau anulate de către personalul
administraţiei aeroportului.
(8) Administraţia aeroportului îşi rezervă dreptul de a
aplica sancţiuni, în conformitate cu prevederile stipulate în prezentul
regulament, în cazul constatării încălcării acestora.
Art. 57. -Administraţia aeroportului are autoritatea:
a) de a decide zonele în care se permite accesul;
b) de a nu elibera permise de acces auto şi permise de
identificare şi acces transportatorilor autorizaţi şi taximetriştilor care nu
îndeplinesc cerinţele de securitate aeronautică;
c) de a aplica sancţiuni pentru abaterile de la
regulile de acces şi măsurile de securitate în zonele cu acces limitat ale
aeroportului.
CAPITOLUL IV
Abateri
Art. 58. - Următoarele fapte săvârşite de către
taximetriştii titulari ai permiselor de identificare şi acces constituie
abateri de la normele prezentului regulament:
a) taxarea pe km, peste limita tarifului maxim stabilit
de către aeroport, pentru pasagerii preluaţi de la aeroport din locul de
aşteptare;
b) neasigurarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la
art. 33 pentru autovehiculul taxi pentru care s-a eliberat permis de acces
auto, în conformitate cu legislaţia din domeniu şi cu prezentul regulament;
c) refuzul de a elibera la finalul cursei bonul
fiscal/factura/chitanţa fiscală pe baza căreia va încasa contravaloarea
prestaţiei efectuate;
d) pretinderea ca plată pentru prestaţia efectuată a
unei sume care nu este prevăzută pe bonul fiscal;
e) folosirea sau încercarea de a folosi în mod abuziv
în perimetrul aeroportuar documentele de acces eliberate pentru autovehiculele
taxi şi cele eliberate conducătorilor auto taximetristi;
f) nerespectarea regulilor de aşteptare în zona de
grupare în regim dispecerizat, în funcţie de algoritmul dat de tichetele de
ordine;
g) nerespectarea ordinii de aşezare la rând în
locurile de aşteptare în funcţie de solicitarea dispecerului şi de numărul
tichetelorde ordine;
h) preluarea peste rând a pasagerilor din locul de
aşteptare;
i) nerespectarea indicaţiilor dispecerilor aeroportului
şi ale agenţilor de securitate aeroportuară;
î) părăsirea autovehiculului taxi pe poziţiile
inscripţionate „TAXI" în locul de aşteptare;
j) abordarea de potenţiali clienţi în perimetrul
aeroportuar;
k) poluarea zonelor aeroportuare voluntar sau
accidental cu carburanţi, uleiuri sau alte reziduuri;
l) alterarea, pierderea sau nepăstrarea tichetului de
ordine pe toată perioada cât se află în zona de grupare şi în locul de
aşteptare;
m) nerespectarea marcajelor care delimitează poziţiile
de parcare „TAXI";
n) refuzul nejustificat de a prelua în cursă un client;
o) nerespectarea fluxurilor/traseelor de deplasare a
autovehiculelor taxi stabilite de administraţia aeroportului;
p) încercarea de pătrundere în zonele cu acces limitat
destinate desfăşurării activităţilor de transport în regim de taxi cu permise
de acces auto sau permise de identificare şi acces expirate, suspendate,
anulate sau fără acestea;
q) nepurtarea la loc vizibil, respectiv în partea
superioară a corpului sau pe parbriz pe toată perioada prezenţei în perimetrul
aeroportuar a permiselor de identificare şi acces şi a permiselor de acces auto
emise pentru taximetriştii şi autovehiculele taxi autorizate de aeroport;
r) utilizarea permiselor de acces auto pentru
îndeplinirea altor activităţi decât cea de transport în regim de taxi de la
aeroport;
s) neprezentarea pentru control a documentelor de acces
solicitate de către personalul autorizat al aeroportului;
ş) neanunţarea
pierderii/furtului/deteriorării/distrugerii permisului de acces auto sau a
permiselor de identificare şi acces eliberate de administraţia aeroportului, în
termenele prevăzute de prezentul regulament;
t) refuzul de a preda permisul de acces auto şi/sau
permisul de identificare şi acces la solicitarea personalului autorizat al
aeroportului ca urmare a unei abateri prevăzute de regulament;
ţ) folosirea altui permis de acces auto sau a altui
permis de identificare şi acces decât cele proprii;
u) împrumutarea sau înstrăinarea permisului de acces
auto/permisului de identificare şi acces propriu;
v) utilizarea unui permis de acces auto sau a unui
permis de identificare şi acces a căror perioadă de valabilitate a expirat sau
care au fost suspendate/anulate;
x) afectarea măsurilor de securitate aeroportuară prin
încălcarea unor reguli de circulaţie a vehiculelor sau prin blocarea unor căi
de acces;
y) nerespectarea măsurilor de securitate aeroportuară
asumate prin angajamentul de securitate;
z) distrugerea sau deteriorarea intenţionată a
permiselor de acces auto/permiselor de identificare şi acces eliberate de
administraţia aeroportului;
aa) modificarea permiselor de acces auto sau a
permiselor de identificare şi acces emise de administraţia aeroportului;
bb) nerestituirea în termen de 48 de ore de la data
expirării perioadei de valabilitate a permiselor de acces auto eliberate de
administraţia aeroportului sau, în cazul suspendării/anulării acestora, în
termen de 24 de ore de la data înştiinţării posesorului de către personalul
abilitat al compartimentului desemnat al aeroportului cu gestionarea şi înregistrarea
acestor documente de acces;
cc) nerestituirea în termen de 48 de ore de la data
expirării perioadei de valabilitate a permiselor de identificare şi acces
eliberate de administraţia aeroportului sau, în cazul suspendării/anulării
acestora, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înştiinţării posesorului de
către personalul abilitat al compartimentului desemnat al aeroportului cu
gestionarea şi înregistrarea acestor documente de acces;
dd) producerea sau facilitarea producerii unui act de
intervenţie ilicită împotriva aviaţiei civile.
CAPITOLUL V
Sancţiuni
Art. 59. -In cazul constatării abaterilor prevăzute la
cap. IV, administraţia aeroportului are dreptul de a suspenda sau anula, după
caz, permisul de acces.
Art. 60. - Suspendarea sau anularea unui permis de
acces auto atrage în mod direct aceeaşi sancţiune şi în ceea ce priveşte
permisul de identificare şi acces al taximetristului vinovat de fapta care a
atras măsura respectivă.
Art. 61. -Administraţia aeroportului elaborează, aprobă
şi pune în practică proceduri specifice privind suspendarea sau anularea
permiselor de acces.
Art. 62. -Administraţia aeroportului are dreptul de a
institui şi alte sancţiuni, cu respectarea legislaţiei specifice.
Art. 63. -In situaţia constatării nerespectării
cerinţelor care decurg din legislaţia care reglementează transportul
persoanelor în regim de taxi la şi de la aeroporturi, administraţia
aeroportului va sesiza, după caz, şi reprezentanţii Poliţiei Transporturi
Aeriene, Poliţiei Rutiere, R.A. Registrul Auto Român, Oficiului Naţional pentru
Protecţia Consumatorilor, ai secţiilor financiare pe raza cărora au domiciliul
cei implicaţi sau reprezentanţii celorlalte organe/instituţii competente
teritorial pentru aplicarea măsurilor legale corespunzătoare.
Art. 64. - Administraţia aeroportului va efectua, în
conformitate cu procedurile de securitate aeroportuară în vigoare pe aeroport,
reinstruirea şi testarea taximetriştilor care deţin permise de identificare şi
acces eliberate de aeroport în cazul constatării şi consemnării în registrul de
abateri a săvârşirii de către aceştia a vreunei abateri de la normele de
securitate aeroportuară asumate prin angajamentul de securitate sau stipulate
în prezentul regulament.
Art. 65. -Administraţia aeroportului elaborează, aprobă
şi aplică o procedură de soluţionare a contestaţiilor depuse de reprezentanţii
transportatorilor de persoane în regim de taxi autorizaţi de aeroport sau de
titularii permiselor de identificare şi acces împotriva măsurilor de
sancţionare aplicate de aeroport prin comisia numită în acest sens la nivelul
aeroportului, conform art. 45 lit. h).