Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 71 din  3 februarie 2003

pentru aprobarea Normei sanitare veterinare ce stabileste principiile care reglementeaza organizarea controalelor veterinare privind produsele care intra in Romania din tari terte*)

ACT EMIS DE:                MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 157 bis  din 12 martie 2003


SmartCity3


    *) Ordinul nr. 71/2003 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 157 din 12 martie 2003, si este reprodus si in acest numar bis.

    In temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in baza Hotararii Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
    vazand Referatul de aprobare nr. 150.761 din 29 ianuarie 2003, intocmit de Agentia Nationala Sanitara Veterinara,

    ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Norma sanitara veterinara ce stabileste principiile care reglementeaza organizarea controalelor veterinare privind produsele care intra in Romania din tari terte, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti, precum si inspectoratele de politie sanitara veterinara de frontiera vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 3
    Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
    Art. 4
    Agentia Nationala Sanitara Veterinara, prin decizii, va lua masuri pentru implementarea graduala, astfel ca pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin dispozitiile acestuia sa fie aplicabile.
    Art. 5
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007.

            p. Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
                                 Petre Daea,
                              secretar de stat

    ANEXA 1*)

    *) Anexa este reprodusa in facsimil.

                           NORMA SANITARA VETERINARA
ce stabileste principiile care reglementeaza organizarea controalelor veterinare privind produsele care intra in Romania din tari terte

    Art. 1
    Controalele veterinare privind produsele provenite din tari terte si introduse pe teritoriul Romaniei se efectueaza in aceeasi maniera ca si cele pentru produsele introduse intr-unul din teritoriile enumerate in anexa nr. 1, de catre autoritatea veterinara competenta din Romania, in conformitate cu prezenta norma sanitara veterinara.
    Art. 2
    (1) In sensul prezentei norme sanitare veterinare, trebuie sa se aplice, atunci cand este necesar, urmatoarele definitii:
    a) "control veterinar" - orice control fizic si/sau formalitate administrativa care se aplica produselor la care se refera art. 1 si care sunt destinate protejarii, directe sau altfel, a sanatatii publice sau a animalelor;
    b) "unitate", "centru" sau "organizatie" - orice intreprindere care produce, depoziteaza, prelucreaza sau manipuleaza produsele la care face referire prevederile art. 1;
    c) "medic veterinar oficial" - medicul veterinar desemnat de autoritatea veterinara competenta.
    (2) In plus, se intelege prin:
    a) "produse" - produsele de origine animala la care se face referire in Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 285 din 25.07.2001, pentru aprobarea "Listei cuprinzand animalele vii, produsele si subprodusele de origine animala si alte marfuri supuse controlului veterinar la punctele de control pentru trecerea frontierei de stat", publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 479 din 21.08.2001, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si produsele din plante la care se refera prevederile art. 18;
    b) "controlul documentelor" - examinarea certificatelor sau documentelor veterinare sau altor documente ce insotesc un transport;
    c) "controlul identitatii" - un control prin inspectie vizuala pentru a se asigura faptul ca certificatul(ele) veterinar(e) sau documentul(ele) veterinar(e) sau alt(e) document(e) prevazut(e) de legislatia veterinara corespund cu produsul insusi;
    d) "control fizic" - un control referitor la produsul in sine care poate include controlul ambalarii, al temperaturii si de asemenea prelevarea de probe si testarea de laborator;
    e) "persoana responsabila de incarcatura" - orice persoana fizica sau juridica care, conform reglementarilor vamale in vigoare, are responsabilitatea in derularea diferitelor situatii prevazute de aceste reglementari, in care se poate afla transportul si care isi asuma responsabilitatea consecintelor ce decurg in urma controalelor stabilite de prezenta norma sanitara veterinara.
    f) "transport" - o cantitate de produse de acelasi tip, inscrise in acelasi (aceleasi) certificat(e) sau document(e) veterinar(e) sau alt(e) document(e) prevazut(e) de legislatia veterinara, transportate cu aceleasi mijloace de transport si venind din aceeasi tara terta sau regiune a unei astfel de tari terte;
    g) "post de inspectie de frontiera" - orice post de inspectie, desemnat si aprobat in conformitate cu prevederile art. 6, pentru realizarea controalelor veterinare privind produsele provenind din tari terte si situat la granita Romaniei si a unuia dintre teritoriile specificate in anexa nr. 1;
    h) "import" - libera circulatie a produselor si intentia de punere a produselor pentru libera circulatie, in sensul prevederilor legislatiei nationale;
    i) "destinatie vamala" - in conformitate cu Codul vamal, aprobat prin Legea nr. 141 din 24.07.1997 si publicat in Monitorul Oficial nr. 180 din 01.08.1997.
    j) "conditii de import" - cerintele veterinare pentru produsele ce urmeaza a fi importate, asa cum este stabilit in legislatia nationala;
    k) "autoritate competenta" - autoritatea veterinara centrala a Romaniei, competenta sa efectueze controale veterinare sau zootehnice sau orice autoritate careia aceasta i-a delegat competenta respectiva.

    CAP. 1
    Organizarea si efectuarea controalelor

    Art. 3
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca nici un transport provenind dintr-o tara terta nu este introdus pe teritoriul Romaniei, fara a fi supus controalelor veterinare in conformitate cu prevederile prezentei norme sanitare veterinare.
    (2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca transporturile cu produse sunt introduse pe teritoriul Romaniei printr-un post de inspectie de frontiera.
    (3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca persoanele responsabile de incarcatura sunt obligate sa transmita in avans informatii, atunci cand este cazul, prin completarea corespunzatoare a certificatului la care se refera prevederile art. 5 alin. (1), sa furnizeze o descriere detaliata, in forma scrisa sau computerizata, a transportului prevazut la alin. (1), inclusiv in cazul produselor la care se refera prevederile art. 9 si art. 19 alin. (1), personalului veterinar al postului de inspectie de frontiera unde aceste produse vor fi prezentate spre control.
    (4) Autoritatea veterinara competenta poate inspecta cargomanifestul mijloacelor de transport naval si aerian si poate verifica daca acesta coincide cu documentele si declaratiile mai sus mentionate.
    (5) Autoritatile vamale de care este dependent geografic postul de inspectie de frontiera trebuie sa permita destinatia vamala a transportului, numai in conformitate cu conditiile stabilite in certificatul la care se refera prevederile art. 5 alin. (1).
    (6) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol, in special lista produselor ce urmeaza a fi supuse unui control veterinar, trebuie sa fie adoptata in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 4
    (1) Fiecare transport trebuie supus controalelor veterinare la postul de inspectie de frontiera mentionat la prevederile art. 3 alin. (2), de catre autoritatea veterinara competenta sub responsabilitatea medicului veterinar oficial, in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) lit. b).
    (2) Pentru fiecare transport, medicul veterinar oficial trebuie, in baza informatiilor mentionate la art. 3 alin. (3), sa consulte baza de date privind procedurile veterinare de import, inclusiv sistemul Shift cand acesta va fi implementat. Medicul veterinar oficial trebuie sa se asigure ca toate operatiunile sunt efectuate si inregistrate in baza de date, conform reglementarilor in vigoare.
    (3) Fiecare transport trebuie supus unui control al documentelor, indiferent de destinatia vamala, pentru a stabili ca:
    a) informatiile din certificatele sau documentele la care se refera prevederile art. 7 alin. (1) corespund cu informatiile trimise anterior, in conformitate cu prevederile art. 3 alin. (3);
    b) in cazul activitatilor de import, specificatiile continute in documentele sau certificatele sau alte documente furnizeaza garantiile solicitate.
    (4) In afara cazurilor specifice stipulate la prevederile art. 9, 10, 11, 12, 13, 14 si 15, medicul veterinar oficial trebuie sa efectueze urmatoarele controale:
    a) un control al identitatii fiecarui transport pentru a se asigura ca produsele corespund informatiilor care figureaza in certificatele sau documentele de insotire. Cu exceptia loturilor in vrac prevazute in anexa nr. 1, alin. (1) a "Normei sanitare veterinare privind controalele veterinare pentru comertul dintre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, cu produse animaliere si de origine animala", aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 21 din 15.01.2003, in ceea ce priveste germenii patogeni la "Norma sanitara veterinara privind controalele veterinare si zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu unele animale vii si produse de origine animala", aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 580 din 10.12.2002 si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 250 din 11.07.2002, aceasta procedura trebuie sa cuprinda:
    1. atunci cand produsele de origine animala sosesc in containere, verificarea ca sigiliile fixate de medicul veterinar oficial sau de o alta autoritate competenta, cand aplicarea acestora este prevazuta prin legislatia nationala, sunt intacte si ca informatiile inscriptionate pe acestea corespund celor inscrise pe documentul sau certificatul de insotire;
    2. in alte cazuri
    i) pentru toate tipurile de produse, o verificare a faptului ca stampilele, marcile oficiale si marcile de sanatate ce identifica tara si intreprinderea de origine sunt prezente si conforme celor de pe certificat sau document,
    ii) in plus, pentru produsele ambalate sau impachetate, o verificare privind etichetarea specifica prevazuta de legislatia veterinara;
    b) un control fizic al fiecarui transport:
    1. pentru a se asigura ca produsele satisfac cerintele prezentei norme sanitare veterinare si se afla intr-o forma adecvata pentru a fi utilizate conform scopului specificat in certificatul sau documentul de insotire. Aceste controale trebuie efectuate in conformitate cu criteriile stabilite de anexa nr. 3;
    2. inainte de efectuarea, in conformitate cu frecventele ce vor fi stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei:
    i) a oricarui examen de laborator la fata locului,
    ii) a oricarei prelevari oficiale de probe solicitate in scopul analizarii cat mai curand posibil;
    (5) Reguli detailate pentru aplicarea acestui articol trebuie adoptate in conformitate cu procedura stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 5
    (1) Dupa efectuarea controalelor veterinare solicitate, medicul veterinar oficial trebuie sa emita un certificat pentru transportul respectiv de produse care sa cuprinda rezultatele controalelor, in conformitate cu modelul prevazut in anexa nr. 2 a Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 343 din 01.08.2002, pentru aprobarea "Normei sanitare veterinare privind stabilirea procedurilor controalelor veterinare la punctele de inspectie de frontiera din Romania asupra produselor provenite din tari terte", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 845 din 22.11.2002, cand este cazul, in conformitate cu alin. (4).
    (2) Certificatul mentionat la alin. (1), trebuie sa insoteasca transportul:
    a) atata timp cat transportul ramane sub supraveghere vamala, caz in care in certificatul mentionat trebuie sa se faca referire la documentul vamal,
    b) in caz de import, pana la prima intreprindere, la care se face referire in "Norma sanitara veterinara privind controalele veterinare referitoare la comertul Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu produse animaliere si de origine animala", sau pana la primul centru sau organizatie de destinatie la care se face referire in "Norma sanitara veterinara privind controalele veterinare si zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene pentru unele animale vii si produse de origine animala".
    (3) Daca transportul este divizat, prevederile alin. (1) si (2) trebuie aplicate pentru fiecare diviziune in parte.
    (4) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol, incluzand reglementarile anexei nr. 2 a "Normei sanitare veterinare ce stabileste procedurile pentru controalele veterinare la posturile de inspectie de frontiera pentru produsele provenite din tari terte", trebuie sa fie in conformitate cu procedura nationala stabilita de prevederile art. 29.
    Art. 6
    (1) Posturile de inspectie de frontiera trebuie:
    a) sa fie localizate in imediata apropiere a unui punct de control al trecerii frontierei de stat a Romaniei, intr-o zona desemnata de autoritatile vamale in conformitate cu legislatia nationala specifica, referitoare la stabilirea Codului vamal al Romaniei. Totusi, datorita unor constrangeri de ordin geografic, cum ar fi cheiuri sau trecatori, poate fi acceptat, in conformitate cu procedura stabilita in alin. (2), un post de inspectie de frontiera situat la o oarecare distanta de punctul de intrare, iar in cazul transportului feroviar, la prima statie desemnata de autoritatile competente.
    b) sa fie plasate sub autoritatea unui medic veterinar oficial care este efectiv responsabil de inspectia si controalele veterinare. Medicul veterinar oficial poate fi asistat de personal auxiliar special instruit. Medicul veterinar oficial trebuie sa se asigure ca este efectuata actualizarea bazei de date stabilite prin legislatia veterinara privind procedurile veterinare de import.
    (2) In conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, lista posturilor de inspectie de frontiera, in vigoare la data publicarii prezentei norme sanitare veterinare, poate fi amendata sau suplimentata ulterior prin:
    a) adaugarea oricarui post nou de inspectie de frontiera:
    1. propus de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, odata ce aceasta a controlat ca acesta indeplineste cerintele anexei nr. 2 a "Normei sanitare veterinare ce stabileste cerintele pentru aprobarea posturilor de inspectie de frontiera responsabile pentru inspectia si controalele veterinare privind produsele introduse din tarile terte,
    (2) pentru a fi inclus in lista publicata in Jurnalul Oficial European, inspectat de catre experti ai Comisiei Europene, in colaborare cu experti ai autoritatii veterinare centrale a Romaniei;
    b) excluderea unui post de inspectie de frontiera, atunci cand acesta este gasit a nu fi conform cu conditiile stabilite de anexa nr. 2, fie in timpul unui control efectuat de catre autoritatea veterinara centrala, sau, daca urmare a inspectiilor prevazute la prevederile art. 23, autoritatea veterinara centrala a Romaniei nu tine cont de concluziile acestei inspectii, in cadrul unui interval rezonabil de timp, in special in cazurile cand inspectiile au condus la constatarea unui risc grav pentru sanatatea publica sau a animalelor.
    (3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate, in cazuri grave, in special din motive de sanatate publica sau de sanatate a animalelor, sa suspende autorizarea unui post de inspectie de frontiera situat pe teritoriul sau. Postul de inspectie de frontiera poate fi reintrodus pe lista numai in conformitate cu prevederile alin. (2) lit. a).
    (4) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa elaboreze si sa publice o lista a posturilor de inspectie de frontiera autorizate, incluzand cazurile in care aprobarea a fost temporar suspendata.
    (5) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol trebuie adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 7
    (1) Fiecare transport de produse destinat importului in Romania trebuie sa fie insotit de certificatele sau documentele veterinare originale sau de alte documente originale, asa cum este solicitat de legislatia veterinara. Certificatele sau documentele originale trebuie sa ramana la postul de inspectie de frontiera.
    (2) Fara a se aduce atingere prevederilor art. 10, fiecare transport de produse provenit dintr-o tara terta si destinat importului in Romania trebuie sa fie supus unui control al identitatii si unui control fizic, dupa cum este precizat la art. 4 alin. (4).
    (3) Autoritatile vamale nu trebuie sa permita importul loturilor de produse, in afara de cazul cand - fara a se prejudicia reglementarile vamale si prevederile speciale ce urmeaza sa fie adoptate in conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2) si alin. (3) si prevederile art. 17, a fost facuta dovada ca au fost efectuate, cu rezultate satisfacatoare, controalele veterinare necesare, ca a fost emis certificatul corespunzator, in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1), si ca autoritatea veterinara competenta are garantia ca taxele de inspectie la care se face referire in Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 259 din 20 iunie 2002 pentru aprobarea "Normei sanitare veterinare referitoare la finantarea inspectiilor si controalelor veterinare la frontiera", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 630 din 26.08.2002, Partea I, prevazute de: "Norma sanitara veterinara privind comertul dintre Romania si statele membre ale Uniunii Europene cu produse animaliere si de origine animala", Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 580/10.12.2002 pentru aprobarea "Normei sanitare veterinare referitoare la controalele veterinare si zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene, cu unele animale vii si produse de origine animala", "Norma sanitara veterinara ce stabileste principiile care reglementeaza organizarea controalelor veterinare pentru animalele care intra in Romania din tari terte" si prezenta norma sanitara veterinara au fost sau vor fi platite, in conformitate cu prevederile acestora.
    (4) Daca transportul indeplineste conditiile de import, medicul veterinar oficial trebuie sa furnizeze persoanei responsabile de incarcatura o copie autentificata a certificatelor sau documentelor originale si trebuie sa emita, in conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1), un certificat prin care se atesta ca transportul indeplineste aceste conditii in baza inspectiei si controalelor veterinare efectuate la postul de inspectie de frontiera prin care au fost importate produsele.
    (5) Comertul cu produse la care se refera "Norma sanitara veterinara privind controalele veterinare pentru comertul dintre Romania si statele membre ale Uniunii Europene cu produse animaliere si de origine animala" si "Norma sanitara veterinara referitoare la controalele veterinare si zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene, cu unele animale vii si produse de origine animala", aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 580 din 12.10.2002 si admise pe teritoriul Romaniei, in baza prevederilor alin. (3), trebuie sa se efectueze in conformitate cu regulile stabilite in normele mentionate, in special in cap. II al acestora.
    (6) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului articol trebuie adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 8
    (1) Informatii suplimentare trebuie comunicate autoritatii veterinare centrale a Romaniei, prin intermediul retelei ANIMO la care se refera "Norma sanitara veterinara referitoare la controalele veterinare si zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene, cu unele animale vii si produse de origine animala", atunci cand:
    a) obtinandu-se cerinte specifice in cadrul legislatiei in vigoare, produsele sunt destinate Romaniei;
    b) prelevarile de probe au fost efectuate, dar rezultatele nu sunt cunoscute atunci cand mijloacele de transport parasesc postul de inspectie de frontiera;
    c) sunt implicate activitatile de import autorizate pentru scopuri specifice, in cazurile prevazute de legislatia nationala.
    (2) Fiecare transport de produse la care se refera lit. a) si c) ale alin. (1) si destinat Romaniei trebuie sa fie supus controlului documentelor, controlului de identitate si controlului fizic, stabilite de prevederile art. 4 alin. (3) si art. 4 alin. (4), la postul de inspectie de frontiera prin care produsele sunt introduse si situat pe teritoriul Romaniei, pentru a se verifica, in special, daca produsele respective se conformeaza regulilor nationale aplicabile Romaniei sau zonei de destinatie din Romania. In PIF, vanatul salbatic cu blana, importat nejupuit, trebuie supus unui control de identitate sau unui control fizic, iar controlul de sanatate si cel de depistare a reziduurilor, prevazute de "Norma sanitara veterinara referitoare la masurile de supraveghere si control ale unor substante si ale reziduurilor acestora la animalele vii si produsele lor", aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 357 din 14.09.2001, care trebuie efectuate conform "Normei sanitare veterinare privind problemele de sanatate publica si sanatate a animalelor referitoare la uciderea vanatului salbatic si punerea pe piata a carnii de vanat salbatic", la intreprinderea de destinatie unde carnea trebuie expediata sub supraveghere vamala, in conformitate cu alin. (4) lit. a), impreuna cu certificatul la care se refera art. 5 alin. (1). Rezultatele controalelor trebuie transmise autoritatii veterinare responsabile de la postul de inspectie de frontiera pe unde au intrat produsele pe teritoriul Romaniei. In functie de rezultatele acestor controale, daca este necesar, trebuie aplicate masurile prevazute la art. 23.
    (3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca, in cazul produselor la care se face referire in alin. (1) lit. a) si c) si care sunt introduse in Romania, trebuie sa fie luate toate masurile pentru a se asigura ca transportul implicat ajunge la locul de destinatie.
    (4) Produsele care urmeaza sa fie monitorizate, in conformitate cu legislatia nationala, de la postul de inspectie de frontiera de sosire catre intreprinderea de la locul de destinatie trebuie sa fie trimise in baza urmatoarelor conditii:
    a) transportul in cauza trebuie sa fie expediat de la postul de inspectie de frontiera de sosire catre intreprinderea de la locul de destinatie sub supravegherea autoritatii competente, in vehicule sau containere etanse si sigilate de autoritatile competente. Produsele la care se refera alin. (1) lit. c) trebuie sa ramana sub supraveghere vamala pana cand ajung la locul de destinatie, in conformitate cu procedurile nationale vamale, impreuna cu certificatul prevazut de art. 5 alin. (1), stipuland destinatia autorizata si, daca este necesar, tipul de prelucrare prevazut.
    b) medicul veterinar oficial de la respectivul post de inspectie de frontiera trebuie sa informeze autoritatea veterinara responsabila de intreprinderea de la locul de destinatie a transportului, cea de la locul de origine si locul de destinatie a produsului prin mijloacele de comunicare stabilite de autoritatea veterinara centrala si reteaua ANIMO, despre acest transport.
    c) produsele trebuie sa fie supuse tratamentului definit de legislatia nationala in intreprinderea de la locul de destinatie;
    d) medicul veterinar oficial de la locul de destinatie sau, in cazurile prevazute de cap. X al anexei nr. 1 la "Norma sanitara veterinara stabilind cerintele de sanatate a animalelor si de sanatate publica ce reglementeaza comertul si activitatile de import in Romania de produse nesupuse cerintelor mentionate in legislatia comunitara specifica", medicul veterinar responsabil de un depozit intermediar trebuie sa fie informat de catre conducerea intreprinderii de destinatie sau de cea a depozitului intermediar despre sosirea produsului la destinatia sa, iar acestia trebuie sa notifice, in decurs de 15 zile, medicului veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera de unde au primit notificarea referinte cu privire la transport. Acesta din urma trebuie sa efectueze controale regulate, pentru a se asigura ca produsele au sosit la intreprinderea de destinatie in special prin controlul inregistrarii intrarilor.
    (5) Fara a se aduce atingere prevederilor art. 19, daca s-a facut dovada, fata de autoritatea veterinara competenta de la postul de inspectie de frontiera de intrare, ca produsele declarate ca fiind destinate pentru o intreprindere autorizata nu au ajuns la destinatia lor, autoritatea veterinara competenta trebuie sa dispuna masuri corespunzatoare in legatura cu persoana responsabila de transport.
    (6) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa intocmeasca si sa publice lista intreprinderilor aprobate la care se refera alin. (4), pentru produsele respective, in conformitate cu legislatia nationala relevanta, si sa o trimita Comisiei Europene. Atunci cand o intreprindere nu respecta cerintele de notificare, autoritatea veterinara competenta poate retrage autorizatia sa de functionare si va aplica sanctiunile care se impun in functie de natura riscului implicat.
    (7) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol, elaborate dupa consultarea cu autoritatea vamala, trebuie adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 9
    (1) Transporturile destinate importului in Romania, care sosesc la un post de inspectie veterinara de frontiera, dar care sunt destinate importului prin alt post de inspectie de frontiera din teritoriul Romaniei, trebuie sa fie supuse unui control al identitatii si unui control fizic la postul de inspectie de frontiera de destinatie, cu conditia ca transportul sa aiba loc pe cale maritima sau aeriana. Urmatoarele proceduri trebuie aplicate in postul de inspectie de frontiera de intrare:
    a) daca transportul este transbordat dintr-un avion in altul sau dintr-o nava maritima in alta, in interiorul zonei vamale a aceluiasi port sau aeroport, fie direct, fie dupa ce a fost transportat pe chei sau pe pista de aterizare, pentru o perioada de timp, mai scurta decat minimul perioadei prevazute la lit. b), autoritatea veterinara competenta trebuie sa fie informata despre acestea de catre persoana care raspunde de incarcare. Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate, in mod exceptional si daca exista un risc pentru sanatatea publica sau a animalelor, sa efectueze un control al documentelor ce insotesc produsele, pe baza certificatului sau a documentului veterinar de origine ori a oricarui alt document original care insoteste transportul respectiv, sau a unei copii autentificate a acestora;
    b) daca transportul este descarcat altfel, acesta trebuie:
    1. sa fie depozitat pentru o perioada maxima si minima si in conditii care urmeaza a fi stabilite conform procedurii prevazute de alin. (2), sub supravegherea autoritatii veterinare competente, in zonele vamale ale portului sau ale aeroportului, pana la reexpedierea sa catre un alt post de inspectie de frontiera, pe cale maritima sau aeriana;
    2. sa fie supus unui control al documentelor, pentru produsele respective, in legatura cu documentele la care se face referire la lit. a);
    3. fara a se aduce atingere prevederilor art. 20, sa fie supus, in mod exceptional, unui control de identitate si unor controale fizice, daca exista vreo posibilitate de pericol pentru sanatatea publica si a animalelor;
    (2) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor art. 9 trebuie sa fie adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 10
    (1) Incepand cu momentul aderarii la Uniunea Europeana, la cererea autoritatii veterinare centrale a Romaniei, insotita de elementele justificative necesare sau actionand din proprie initiativa, Comisia Europeana poate sa decida reducerea controalelor fizice, in baza unor conditii si in special in functie de rezultatele controalelor anterioare, controale aplicate produselor ale caror conditii de import sunt armonizate, adica produsele care indeplinesc urmatoarele trei conditii:
    a) provin din tari terte sau regiuni ale tarilor terte care ofera garantii de sanatate satisfacatoare, cu privire la controalele efectuate in punctul de origine a produselor destinate importului in Romania;
    b) provin din intreprinderi inscrise pe o lista elaborata in conformitate cu regulile comunitare transpuse in dreptul national sau, in cazul intreprinderilor autorizate, in conformitate cu prevederile legislatiei comunitare specifice cu privire la conditiile de intocmire, pentru o perioada interimara, de liste provizorii cu intreprinderile din tarile terte din care statele membre ale Uniunii Europene sunt autorizate sa importe unele produse de origine animala, produse din peste sau moluste bivalve vii, dintr-o unitate care a fost supusa unei inspectii comunitare sau nationale;
    c) au fost emise certificatele de import pentru produsele respective.
    (2) Inainte de trimiterea unei propuneri pentru acordarea unor astfel de derogari pentru produsele provenind dintr-o anumita tara terta, autoritatea veterinara centrala a Romaniei va trimite un raport Comisiei Europene privind tara terta respectiva, tinand cont de urmatoarele:
    a) garantiile oferite de tara terta respectiva pentru intreg teritoriul sau parti din teritoriul sau, in ceea ce priveste cerintele prevazute de legislatia comunitara, inclusiv cele pentru controlul reziduurilor;
    b) situatia sanatatii animalelor din tara respectiva;
    c) informatii privind situatia sanitara generala a tarii respective;
    d) natura masurilor aplicate de tara terta pentru monitorizarea si combaterea bolilor animalelor;
    e) structurile, abilitatile, independenta si calificarile serviciului veterinar sau a altor servicii competente din tara respectiva cu cea comunitara in materie de igiena a productiei;
    h) regulile privind autorizarea anumitor substante si conformitatea cu cerintele prevazute de "Norma sanitara veterinara referitoare la interzicerea utilizarii la animale a unor substante care au actiune hormonala sau tireostatica, precum si a substantelor beta agoniste" si de "Norma sanitara veterinara referitoare la masurile de supraveghere si control ale unor substante si a reziduurilor acestora la animalele vii si produsele lor".
    i) rezultatul inspectiilor comunitare sau nationale;
    j) rezultatul controalelor efectuate privind importul;
    k) rezultatul unei analize de risc in functie de tipul de produs ce va fi importat, de prezentarea lor, sau de modul de transport folosit.
    (3) Fara a se aduce atingere prevederilor alin. (1), reducerea frecventei controalelor poate fi, de asemenea, negociata in cadrul unui acord veterinar de echivalenta incheiat pe o baza reciproca intre Romania si tara terta. Astfel de reduceri trebuie adoptate conform procedurii nationale stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    (4) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor art. 10 vor fi adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 11
    (1) Se autorizeaza numai tranzitul pe teritoriul Romaniei a transporturilor dintr-o tara terta catre alta tara terta daca:
    a) aceste transporturi provin dintr-o tara terta, aflata pe lista emisa de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, a tarilor ale caror produse nu sunt interzise de a intra pe teritoriul Romaniei si sunt destinate unei alte tari terte. Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate renunta la aceasta cerinta in cazul transporturilor transbordate efectuate in conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1), dintr-un avion in altul sau dintr-o nava in alta, in interiorul zonei vamale a aceluiasi port sau aeroport, in scopul reexpedierii, fara o alta escala, pe teritoriile enumerate in anexa nr. 1, urmand criteriile generale ce trebuie stabilite conform prevederilor alin. (4);
    b) o astfel de operatiune de tranzit a fost anterior autorizata de catre medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera in care transportul intra pentru prima data in Romania;
    c) persoana responsabila cu incarcarea se angajeaza in prealabil sa reintre in posesia lotului, daca produsele respective sunt respinse, si sa actioneze in conformitate cu prevederile art. 17.
    (2) Autorizatia la care se refera prevederile art. 11 alin. (1) trebuie supusa conformitatii cu urmatoarele conditii:
    a) transporturile prezentate pentru tranzit la postul de inspectie de frontiera trebuie sa fie insotite de documentele prevazute la art. 7 alin. (1) si daca este necesar impreuna cu traducerile autentificate ale acestor documente;
    b) transporturile de produse trebuie prezentate la postul de inspectie de frontiera mentionat, pentru a fi supuse controlului documentelor si controlului de identitate. Autoritatea veterinara competenta din PIF poate acorda o derogare de la controlul documentelor si controlul identitatii pentru transportul maritim si aerian, atunci cand transportul:
    1. nu este descarcat; in acest caz si fara a se aduce atingere prevederilor art. 19, controlul documentelor se va limita doar la controlul manifestului de bord;
    2. este transbordat dintr-un avion in altul sau dintr-o nava in alta, conform prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a), in interiorul zonei vamale a aceluiasi port sau aeroport. In cazuri exceptionale care pot prezenta un risc pentru sanatatea publica si pentru sanatatea animalelor sau atunci cand sunt suspectate neregularitati, se va efectua un control fizic suplimentar;
    c) in cazul tranzitului pe cale rutiera, maritima sau fluviala prin Romania, un astfel de transport trebuie:
    1. expediat sub supraveghere vamala, in conformitate cu procedura T1 stabilita de prevederile legislatiei comunitare specifice transpuse in legislatia romaneasca referitoare la stabilirea Codul vamal comunitar, la punctul de iesire din Romania, impreuna cu documentul solicitat in baza alin. (2) lit. a) si certificatul la care se refera prevederile art. 5 alin. (1), certificand postul de inspectie de frontiera prin care transportul iese din Romania;
    2. sa fie transportat fara ca produsele sa fie descarcate sau impartite dupa parasirea postului de inspectie de frontiera in vehicule sau containere sigilate de autoritati. Nu trebuie sa fie autorizata nici o manipulare in cursul acestui transport;
    3. paraseste Romania printr-un post de inspectie de frontiera intr-un interval maxim de 30 de zile de la plecarea din postul de inspectie de frontiera de intrare, cu exceptia derogarii generale acordate conform procedurii prevazute la alin. (4), pentru a tine cont de cazurile de izolare geografica pe deplin motivate;
    d) medicul veterinar oficial care autorizeaza transportul trebuie sa informeze de aceasta medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera de la iesire, prin intermediul retelei ANIMO;
    e) medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera de la iesirea din Romania a transportului trebuie sa ateste pe certificatul prevazut la art. 5 alin. (1) ca transporturile respective au parasit Romania si trebuie sa trimita postului de inspectie de frontiera de intrare a respectivului transport in Romania, prin fax sau prin orice alt mijloc, o copie a acestui document. In cazul in care medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera de la intrarea in Romania a transportului nu a fost informat despre iesirea din Romania a produselor respective in perioada specificata in alin. (2) lit. c) pct. 3, acesta trebuie sa sesizeze autoritatea vamala competenta de intrare care trebuie sa efectueze investigatiile necesare pentru a stabili destinatia reala a produselor.
    (3) Toate cheltuielile induse de aplicarea prezentului articol trebuie sa fie suportate de catre persoana responsabila de incarcare a transportului sau de catre reprezentantul sau, fara despagubire de catre Romania, in conformitate cu principiile care decurg din prevederile art. 1 al "Normei sanitare veterinare privind finantarea inspectiilor si controalelor veterinare efectuate asupra produselor destinate comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene sau importului din tari terte".
    (4) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor prezentului articol, in special privind schimbul de informatii intre posturile de inspectie de frontiera de la intrarea si de la iesirea unui transport de produse pe si de pe teritoriul Romaniei, trebuie adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 12
    (1) Transporturile provenite dintr-o tara terta si destinate unei zone libere, unui depozit liber sau unui depozit vamal, in conformitate cu prevederile legislatiei nationale referitoare la stabilirea Codului vamal comunitar, pot fi admise de autoritatea veterinara competenta pentru aceste destinatii, numai daca persoanele responsabile de incarcare au declarat anterior ca produsele respective sunt destinate in final pentru a fi puse in circulatie libera pe teritoriul Romaniei, sau merge in tranzit. In absenta unei indicatii clare a destinatiei finale, produsele trebuie sa fie considerate ca fiind destinate pentru circulatie libera pe teritoriul Romaniei.
    (2) Astfel de transporturi trebuie supuse controlului documentelor, controlului de identitate si controlului fizic, la postul de inspectie de frontiera de la intrarea pe teritoriul Romaniei, pentru a se determina daca produsele indeplinesc sau nu conditiile de import mentionate. Nu trebuie, totusi, solicitat un control fizic, daca in urma controlului documentelor rezulta ca produsele nu indeplinesc cerintele nationale, cu exceptia suspiciunii unui risc pentru sanatatea publica si animala. Astfel de transporturi trebuie sa fie insotite de documentele prevazute de prevederile art. 7 alin. (1). Daca este necesar, trebuie sa fie atasate traducerile autentificate ale acestor documente.
    (3) Daca, urmare a controalelor la care se face referire in alin. (2), s-a constatat ca au fost indeplinite cerintele prevazute de prezenta norma sanitara veterinara, medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera trebuie sa emita certificatul la care se face referire la art. 5 alin. (1), in corelatie cu documentele vamale. Autoritatile veterinare si vamale competente de la punctul de control al trecerii frontierei trebuie sa autorizeze intrarea, in acest caz, a unui transport intr-un depozit dintr-o zona libera, intr-un depozit liber sau intr-un depozit vamal. Astfel de produse trebuie declarate, din punct de vedere veterinar, corespunzatoare pentru a fi puse in libera circulatie pe teritoriul Romaniei.
    (4) Daca, urmare a controalelor la care se refera art. 12 alin. (2), s-a constatat ca produsele respective nu indeplinesc cerintele prezentei norme sanitare veterinare, medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera trebuie sa emita certificatul prevazut de art. 5 alin. (1) impreuna cu documentele vamale oficiale. Autoritatile vamale si veterinare de la punctul de control al trecerii frontierei pot autoriza, in unele cazuri, intrarea intr-un depozit dintr-o zona libera, intr-un depozit liber sau intr-un depozit vamal, numai daca, fara a se aduce atingere prevederilor art. 16, sunt indeplinite urmatoarele cerinte:
    a) produsele nu trebuie sa provina dintr-o tara terta supusa interdictiei prevazute de art. 11 alin. (1) lit. a);
    b) depozitele din zonele libere, depozitele libere sau depozitele vamale trebuie sa fie autorizate de autoritatea veterinara competenta pentru depozitarea produselor. Pentru a fi autorizate, acestea trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    1. sa posede spatii inchise, cu puncte de intrare si iesire supuse controlului permanent de catre conducerea acestuia. Daca un depozit este situat intr-o zona libera, intreaga zona trebuie sa fie inchisa si plasata sub control vamal permanent;
    2. trebuie sa indeplineasca conditiile de aprobare stabilite de legislatia comunitara implementata in cea nationala, referitoare la depozitele destinate produselor respective, sau, in lipsa prevederilor legislatiei comunitare, de legislatia nationala;
    3. trebuie sa existe o evidenta zilnica a tuturor transporturilor care intra sau ies din depozit, cu detalii privind natura si cantitatea produselor din fiecare transport si a numelui si adresei destinatarului. Aceste evidente se vor pastra cel putin 3 ani;
    4. trebuie sa posede spatii de depozitare si/sau refrigerare care sa permita depozitarea separata a produselor care nu corespund legislatiei veterinare. Autoritatea veterinara competenta poate, totusi, pentru depozitele existente, sa autorizeze stocarea separata a acestor produse in aceleasi cladiri, atunci cand produsele care nu satisfac standardele nationale sunt depozitate in spatii ce pot fi incuiate;
    5. sa dispuna de spatii rezervate personalului care efectueaza inspectia si controalele veterinare; In cazul in care controalele la care se refera prevederile art. 12 alin. (2) indica faptul ca persoana responsabila cu incarcarea transportului a dat o declaratie falsa in legatura cu prevederile alin. (1), persoana respectiva trebuie sa fie obligata sa aplice masurile, in conformitate cu prevederile art. 17;
    (5) Autoritatile competente trebuie sa ia toate masurile necesare:
    a) pentru a se asigura ca sunt mentinute conditiile de autorizare a depozitelor;
    b) pentru ca produsele care nu indeplinesc conditiile veterinare stabilite de legislatia comunitara transpusa in legislatia nationala sa nu fie depozitate in aceleasi incaperi sau spatii ca cele care indeplinesc aceste conditii;
    c) pentru a se asigura un control efectiv al intrarilor si iesirilor din depozit, iar in cursul orelor de acces in depozit, sa asigure supravegherea de catre autoritatea veterinara competenta. Autoritatile competente trebuie sa se asigure, in special, ca produsele care nu intrunesc cerintele nationale nu pot parasi camerele de depozitare sau unitatile in care sunt depozitate, fara aprobarea autoritatii veterinare competente;
    d) pentru a se efectua toate controalele necesare evitarii alterarii, substituirii produselor depozitate sau orice schimbare de ambalaj, prelucrare sau transformare a acestora.
    (6) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate sa refuze intrarea produselor intr-un depozit vamal, depozit liber sau zona libera din motive de sanatate animala sau sanatate publica, daca acestea nu indeplinesc conditiile stabilite de legislatia comunitara transpusa in legislatia nationala.
    (7) Transporturile nu trebuie sa intre intr-o zona libera, depozit liber sau depozit vamal decat daca sunt prevazute cu sigilii vamale.
    (8) Transporturile la care se refera prevederile art. 12 alin. (4) pot parasi o zona libera, un depozit liber sau un depozit vamal, pentru a fi expediate catre o tara terta sau catre un depozit prevazut de art. 13, ori pentru a fi distruse, numai cu conditia ca:
    a) expedierea catre o tara terta sa fie in conformitate cu cerintele prevederilor art. 11 alin. (1) lit. c) si alin. (2) lit. a), c), d) si e);
    b) transferul catre un depozit, la care se face referire in art. 13, sa fie efectuat in baza unui formular de control vamal T1, cu mentionarea in certificatul prevazut de art. 13 alin. (2) lit. a) a numelui si localizarii depozitului;
    c) transportul catre locul de distrugere se realizeaza dupa ce produsele in cauza au fost denaturate. Transportul in cauza trebuie sa fie expediat ulterior in astfel de conditii incat sa se asigure faptul ca acesta este efectuat, fara ca produsele sa fie descarcate, sub supravegherea autoritatii veterinare competente si in vehicule sau containere etanse, sigilate de catre autoritatile competente. Asemenea transporturi nu pot face obiectul transferului intre depozite la care se refera prevederile art. 12.
    (9) Toate cheltuielile induse de aplicarea prezentului articol, incluzand costurile inspectiilor si controalelor impuse de acesta, trebuie suportate de persoana responsabila cu incarcarea transportului sau de reprezentantul acesteia si fara a fi despagubita de Romania, conform principiilor ce decurg din prevederile art. 1 al "Normei sanitare veterinare privind finantarea inspectiilor si controalelor veterinare efectuate asupra produselor destinate comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene sau importului din tari terte".
    (10) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa publice si sa actualizeze permanent lista cu:
    a) zonele libere, depozitele libere si depozitele vamale prevazute de art. 12 alin. (4);
    b) operatorii mentionati la art. 13;
    (11) In caz de nerespectare a conditiilor stabilite de alin. (1), (2), (3), (4), (5), (6), (7), (8), (9) si (10) si in masura in care aceste conditii se aplica depozitelor, autoritatea veterinara competenta trebuie sa suspende sau sa anuleze autorizarea acestuia, la care se face referire in alin. (4) lit. b). In cazul in care se constata neregularitati privind transportul, fie deliberate, fie datorita neglijentei grave, trebuie sa se aplice persoanei responsabile pentru transport sanctiunile prevazute de legislatia nationala a Romaniei, dupa ce transportul a parasit depozitul.
    (12) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor art. 12, in special procedurile de control efectuate la sosirea si la plecarea loturilor in si din aceste zone sau depozite, transportul loturilor intre asemenea zone sau depozite, modul de depozitare al produselor si manipularile autorizate, trebuie sa fie adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 13
    (1) Operatorii care aprovizioneaza direct mijloacele de transport maritim de trecere a frontierei cu produse prevazute la art. 12 alin. (4) si destinate consumului de catre personalul de bord sau pasageri, in plus fata de indeplinirea cerintelor prevazute la art. 12 alin. (1), (2), (4) lit. a), alin. (4) lit. b) pct. 2, 3 si 4, alin. (5) pct. 2, 3 si 4, alin. (6) pct. 2, 3 si 4, alin. (7) pct. 2, 3 si 4 si alin. (9) pct. 2, 3 si 4, trebuie:
    a) sa fie autorizati in prealabil ca operatori de catre autoritatea veterinara competenta;
    b) sa se aprovizioneze cu produse in vederea prelucrarii numai daca acestea indeplinesc cerintele legislatiei comunitare transpuse in legislatia nationala;
    c) sa dispuna de spatii inchise ale caror puncte de intrare si iesire sunt sub controlul permanent al persoanei responsabile. Atunci cand depozitul este localizat intr-o zona libera, trebuie sa se aplice cerintele prevazute de art. 12 alin. (4) lit. b) pct. 1, a doua fraza;
    d) sa se angajeze ca nu vor pune in consum pe teritoriul Romaniei produse prevazute de art. 12 alin. (4);
    e) sa notifice sosirea produselor in depozitul la care se refera lit. c), cat mai curand posibil autoritatii veterinare competente.
    (2) Operatorii la care se refera alin. (1) trebuie:
    a) sa efectueze livrarile direct la bordul mijloacelor de transport maritim sau aerian sau intr-un depozit special autorizat, din portul sau aeroportul de destinatie, cu conditia sa fie luate masuri pentru a se asigura ca produsele respective nu parasesc sub nici o forma zona portuara, pentru alta destinatie. Transportul produselor de la depozitul de origine la portul sau aeroportul de destinatie trebuie efectuat sub supraveghere vamala, in conformitate cu procedura T1 stabilita in legislatia nationala transpusa in legislatia romana referitoare la stabilirea Codului vamal comunitar, si sa fie insotit de un certificat veterinar emis in baza procedurii stabilite la alin. (6);
    b) sa informeze in avans autoritatea competenta din zona portului sau aeroportului tarii din care produsele sunt livrate si autoritatea portuara din portul sau aeroportul Romaniei, ca stat de destinatie, asupra datei de expediere a produselor, impreuna cu detalii ale locului lor de destinatie;
    c) sa furnizeze dovezi oficiale conform carora produsele au ajuns la destinatia finala;
    d) sa tina un registru de intrari si iesiri pentru o perioada de timp de cel putin 3 ani. Registrul trebuie sa permita efectuarea controlului partilor de loturi ramase in depozit.
    (3) Operatorii trebuie sa se asigure ca nu aprovizioneaza nave sau aeronave cu produse care nu corespund cerintelor legislatiei comunitare transpuse in legislatia nationala, cu exceptia asigurarii aprovizionarii pasagerilor si personalului de bord in afara zonelor de coasta ale Romaniei, definita de reglementarile nationale.
    (4) Autoritatea veterinara competenta a zonei portuare a tarii din care sunt furnizate produsele trebuie sa notifice autoritatii veterinare competente a zonei portuare a Romaniei, ca stat de destinatie, despre transport, prin reteaua ANIMO, nu mai tarziu de momentul expedierii produselor, informand-o asupra locului de destinatie a acestora.
    (5) In cazul nerespectarii conditiilor prezentului articol, autoritatea veterinara competenta trebuie sa retraga autorizatia la care se refera alin. (1) lit. a). Aceasta trebuie sa informeze Comisia Europeana despre aceasta retragere.
    (6) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor art. 13, in special privind procedurile pentru controalele ce trebuie sa se efectueze la plecare, in timpul transportului si a livrarii produselor direct catre mijloacele de transport maritim si aerian, inclusiv dovada ca aceste produse au ajuns la destinatia lor legala, trebuie adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 14
    (1) Produsele a caror destinatie vamala sau utilizare admisa, in sensul legislatiei comunitare specifice transpusa in legislatia nationala referitoare la stabilirea Codului vamal comunitar, este alta decat cea prevazuta la art. 7 si art. 12 alin. (3) trebuie, in afara de cazul in care sunt distruse sau returnate, sa fie supuse unui control al identitatii sau unui control fizic, pentru a se stabili daca indeplinesc sau nu conditiile de import.
    (2) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol trebuie adoptate, atunci cand este necesar, in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 15
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa autorizeze reimportul unui transport de produse de origine romaneasca si care a fost refuzat de o tara terta, daca:
    a) produsele sunt insotite:
    1. fie de certificatul original, fie de o copie autentificata de autoritatea veterinara competenta care a emis certificatul ce insoteste produsele cu detalii privind motivele refuzului impreuna cu garantia ca conditiile ce reglementeaza depozitarea si transportul produselor au fost respectate si precizand ca produsele in cauza nu au fost supuse nici unei manipulari;
    2. in cazul containerelor sigilate, de un certificat din partea transportatorului precizand ca continutul transportului nu a fost manipulat sau descarcat;
    b) produsele in cauza sunt supuse unui control al documentelor si unui control de identitate, iar in cazurile prevazute la art. 20, unui control fizic;
    c) transportul este returnat direct catre intreprinderea de origine din Romania, in baza conditiilor prevazute de dispozitiile art. 8 alin. (4), iar daca trebuie tranzitat un stat membru al Uniunii Europene, a fost anterior autorizat de catre medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera din statul membru al Uniunii Europene unde transportul a ajuns prima data.
    (2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei nu se poate opune reintroducerii in Romania a unui transport de produse de origine romaneasca refuzat de o tara terta, daca autoritatea veterinara competenta care a emis certificatul original a fost de acord sa reprimeasca lotul si au fost indeplinite conditiile stabilite de art. 15 alin. (1) lit. b.
    (3) In circumstantele prezentate la alin. (1), produsele in cauza trebuie expediate in astfel de conditii, incat transportul sa fie efectuat pana la intreprinderea de origine, in conformitate cu procedura stabilita la art. 8 alin. (4), in mijloace de transport sigilate si identificate de autoritatea veterinara competenta, astfel incat sigiliile sa fie distruse ori de cate ori containerul este deschis.
    (4) Medicul veterinar oficial care autorizeaza transportul trebuie sa informeze, prin reteaua ANIMO, autoritatea veterinara competenta de la locul de destinatie, despre plecarea transportului.
    (5) Toate cheltuielile ocazionate de aplicarea prezentului articol, incluzand costul inspectiilor si controalelor impuse de acest articol, trebuie suportate de persoana responsabila de incarcare a transportului sau de reprezentantul acesteia, fara a fi despagubit de Romania, in conformitate cu principiile ce deriva din prevederile art. 1 al "Normei sanitare veterinare privind finantarea inspectiilor si controalelor veterinare efectuate asupra produselor destinate comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene sau importului din tari terte".
    (6) Reguli detaliate pentru aplicarea acestui articol trebuie adoptate conform procedurii nationale stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 16
    (1) Prezentul capitol nu se va aplica produselor care:
    a) fac parte din bagajele personale ale calatorilor si sunt destinate pentru consumul lor personal, in masura in care cantitatea respectiva nu o depaseste pe cea stabilita de alin. (3) si cu conditia sa provina dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau dintr-o tara terta sau parte a unei tari terte care figureaza pe lista adoptata conform reglementarilor comunitare transpuse in legislatia romaneasca si din care importul nu este interzis;
    b) sunt expediate ca transporturi mici catre persoane private, cu conditia sa fie vorba despre importuri lipsite de orice caracter comercial, in masura in care cantitatea expediata nu o depaseste pe cea stabilita in alin. (3) si cu conditia ca produsele sa provina dintr-o tara terta sau parte a unei tari terte care figureaza pe lista adoptata conform reglementarilor nationale armonizate cu cele comunitare si din care nu sunt interzise importurile;
    c) se gasesc la bordul mijloacelor de transport care opereaza international si care sunt destinate consumului echipajului si pasagerilor, cu conditia sa nu fie introduse pe teritoriul Romaniei. Atunci cand astfel de produse sau deseuri de bucatarie sunt descarcate, acestea trebuie distruse. Totusi, nu este necesar sa se distruga produsele atunci cand acestea sunt transferate direct dintr-un mijloc de transport care opereaza international intr-un alt mijloc de transport, in acelasi port sau aeroport si sub control vamal;
    d) atunci cand cantitatea lor nu depaseste o valoare stabilita in conformitate cu alin. (3) al cap. I, au fost supuse unui tratament termic in recipiente ermetice, la o valoare Fo de 3,00 sau mai mare si:
    1. fac parte din bagajele personale ale calatorilor si sunt destinate consumului lor personal;
    2. sunt trimise ca mici colete private, cu conditia sa fie vorba de import lipsit de orice caracter comercial;
    e) sunt expediate ca mostre comerciale sau sunt destinate expozitiilor, cu conditia sa fi fost autorizate anterior in acest scop de catre autoritatea veterinara centrala a Romaniei si sa nu fie destinate comercializarii;
    f) sunt destinate studiilor sau analizelor speciale, in masura in care controlul oficial permite verificarea faptului ca aceste produse nu sunt furnizate pentru consum uman, iar la terminarea expozitiei sau cand studiile sau analizele speciale au fost efectuate, aceste produse, cu exceptia cantitatilor utilizate pentru analize, sunt distruse sau reexpediate in baza conditiilor stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei. In cazul situatiei prevazute la lit. e) si la aceasta litera, autoritatea veterinara centrala din Romania, ca tara de destinatie, trebuie sa se asigure ca produsele respective nu vor fi utilizate in alte scopuri decat cele pentru care au fost importate pe teritoriul sau, conform conditiilor stabilite in avizul autoritatii veterinare centrale a Romaniei.
    (2) Prevederile alin. (1) nu trebuie sa aduca atingere reglementarilor referitoare la carnea proaspata si produsele din carne, in conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2) al "Normei sanitare veterinare privind problemele de sanatate si inspectie veterinara dupa importul in Romania din tari terte de bovine, ovine, caprine si porcine si carne proaspata provenite de la acestea" aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 544 din 22.11.2002.
    (3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa stabileasca reguli de implementare a prezentului articol si in special limitele de greutate pentru diferite produse care pot face obiectul derogarilor, la care se face referire in alin. (1), in conformitate cu procedura nationala stabilita de aceasta.
    Art. 17
    (1) Transporturile care au fost introduse pe teritoriul Romaniei fara a fi supuse controalelor veterinare, in conformitate cu cerintele prevederilor art. 3 si art. 4, trebuie sa fie confiscate, iar autoritatea veterinara competenta trebuie sa decida fie distrugerea lor, conform alin. (2) lit. b), fie reexpedierea lor in conformitate cu alin. (2) lit. a).
    (2) Atunci cand controalele la care face referire prezenta norma sanitara veterinara au aratat autoritatii veterinare competente ca produsul nu satisface conditiile de import, sau cand au relevat o neregularitate legata de acesta, autoritatea veterinara competenta trebuie sa decida, dupa consultarea cu persoana responsabila de incarcare a transportului sau cu reprezentantul sau, urmatoarele:
    a) atunci cand nu este interzis de rezultatele inspectiei veterinare, precum si atunci cand cerintele si controalele veterinare de sanatate nu se opun, se procedeaza fie la reexpedierea produsului dincolo de granitele Romaniei din acelasi post de inspectie de frontiera pe unde au intrat spre o destinatie convenita cu persoana responsabila de incarcare a acestuia folosind acelasi mijloc de transport, intr-o perioada de maximum 60 de zile.
    In acest caz, medicul veterinar oficial de la postul de inspectie de frontiera trebuie:
    1. sa activeze procedura de informare prevazuta de art. 1 alin. (1) al "Normei sanitare veterinare privind computerizarea procedurilor veterinare de import (proiectul Shift)", cand acesta va fi implementat. Pana atunci comunicarea se va face pe orice cale stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei;
    2. dupa modalitatile care vor fi stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, in conformitate cu procedura la care se face referire in alin. (7), sa invalideze certificatele sau documentele veterinare ce insotesc produsul respins, in asa fel incat sa nu fie posibila reintroducerea produselor respinse printr-un alt post de inspectie de frontiera;
    b) fie, daca reexpedierea este imposibila, sau a expirat perioada de 60 de zile la care se face referire la lit. a) ori daca persoana responsabila cu incarcarea transportului isi da imediat acordul, se procedeaza la distrugerea produselor in unitatea specializata si aprobata, cea mai apropiata de postul de inspectie de frontiera, prevazuta in acest scop, conform "Normei sanitare veterinare privind stabilirea conditiilor sanitare veterinare pentru inlaturarea si prelucrarea deseurilor animale, comercializarea lor si prevenirea agentilor patogeni din furaje care contin produse de origine animala sau peste", aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 504 din 28.12.2001. Pana la reexpedierea produselor prevazute la prezenta litera, sau a confirmarii motivelor respingerii, autoritatea veterinara competenta trebuie sa stocheze produsele in cauza, sub supravegherea autoritatii veterinare competente, pe cheltuiala persoanei responsabile pentru incarcare a transportului.
    (3) Prevederile art. 21 si 22 trebuie aplicate atunci cand controalele prevazute la alin. (1) si (2) scot in evidenta ca a avut loc o incalcare grava sau incalcari repetate ale legislatiei nationale veterinare.
    (4) Prevederile alin. (2) nu trebuie sa se aplice atunci cand autoritatea veterinara competenta a autorizat utilizarea produselor in conformitate cu "Norma sanitara veterinara ce stabileste regulile veterinare pentru ecarisarea si prelucrarea deseurilor animale, comercializarea acestora si prevenirea agentilor patogeni de origine animala sau peste din furaje", cu conditia ca acestea sa nu prezinte nici un risc pentru sanatatea publica si sanatatea animalelor.
    (5) Persoana responsabila de incarcatura sau reprezentantul sau trebuie sa suporte costul indus de cheltuielile de reexpediere sau de distrugerea lotului incriminat sau utilizarea produsului in alte scopuri. In plus, atunci cand se constata ca o neregularitate este rezultatul unei grave neglijente sau al unei incalcari deliberate a prevederilor, autoritatea veterinara competenta trebuie sa aplice sanctiuni fata de persoana responsabila de incarcarea transportului.
    (6) Prevederile "Normei sanitare veterinare privind computerizarea procedurilor veterinare de import (proiectul Shift)" trebuie sa se aplice atunci cand va fi implementata. Pana atunci, se vor folosi mijloacele de comunicare stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    (7) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor alin. (1) si (3), in special privind standardizarea criteriilor de evaluare pentru a decide refuzul, confiscarea sau distrugerea lotului, trebuie adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 18
    Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, in conformitate cu procedura stabilita de aceasta, poate adopta, in baza planurilor la care se refera acest capitol, reguli aplicabile pentru importul in unele parti ale teritoriului Romaniei, pentru a tine cont de barierele nationale specifice acelor parti.
    Art. 19
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, in conformitate cu procedura nationala, trebuie sa elaboreze o lista a produselor vegetale care, tinand cont de destinatia lor ulterioara, pot prezenta un risc de propagare a unor boli infectioase sau contagioase ale animalelor si din acest motiv sunt supuse controalelor sanitare veterinare, stabilite de prezenta norma sanitara veterinara si in special cele prevazute de art. 4 care au ca scop verificarea originii si a destinatiei acestor produse vegetale. In conformitate cu aceeasi procedura trebuie sa fie adoptate urmatoarele:
    a) conditiile de sanatate animala pe care trebuie sa le indeplineasca tara terta de origine a produsului si garantiile care trebuie oferite de aceasta, in special natura oricarei prelucrari solicitate in functie de situatia sanatatii animalelor.
    b) o lista cu tarile terte care, in functie de natura garantiilor, pot autoriza exportul in Romania de produse vegetale la care face referire alin. (1).
    c) o procedura de inspectie specifica, in special pentru recoltarile de probe, ce poate fi aplicata acestor produse, in particular in cazul importului de produse in vrac.
    (2) Produsele pescaresti proaspete, debarcate imediat dintr-un vas de pescuit care navigheaza sub pavilionul unei tari terte, trebuie sa fie supuse controalelor veterinare prevazute pentru pestele debarcat imediat dintr-un vas de pescuit care navigheaza sub pavilionul national, in conformitate cu legislatia nationala referitoare la conditiile in care vasele de pescuit din tarile terte pot debarca direct si comercializa captura lor in porturile din Romania, inainte de a putea fi importate. Totusi, prin derogarile de la prevederile art. 3 alin. (2), autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate fi autorizata, conform procedurii nationale, sa efectueze controale stabilite de prezenta norma sanitara veterinara, in cazul tonului congelat sau congelat la temperaturi joase care a fost debarcat direct, dintr-un vas ce apartine unei societati mixte inregistrate in conformitate cu reglementarile nationale, fara a fi decapitat sau eviscerat, cu conditia ca:
    a) astfel de controale sa fie efectuate de autoritatea veterinara competenta de la cel mai apropiat post de inspectie de frontiera de intreprinderea de destinatie aprobata pentru prelucrarea acestor produse;
    b) intreprinderea de prelucrare sa fie localizata la cel mult 75 km de cel mai apropiat post de inspectie de frontiera;
    c) produsele sa fie transferate, in conformitate cu procedura stabilita de prevederile art. 8 alin. (4) lit. a), sub control vamal, de la punctul de debarcare pana la intreprinderea de destinatie.
    (3) In conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei, pot fi acordate derogari de la prevederile art. 6 alin. (1) si in ceea ce priveste personalul responsabil pentru efectuarea controalelor si emiterea certificatelor, iar de la prevederile art. 4 alin. (1) si art. 5 alin. (1), pentru posturile de inspectie de frontiera unde pestele este prezentat in conformitate cu "Norma sanitara veterinara cu privire la conditiile sanitare veterinare pentru producerea si comercializarea produselor din peste", aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 329 din 25.07.2002, publicat in Monitorul Oficial nr. 613 din 20.08.2002, stabilindu-se conditii pentru producerea si comercializarea produselor pescaresti.
    Art. 20
    (1) In caz de suspiciune a nerespectarii legislatiei veterinare sau de dubiu in ceea ce priveste:
    a) identitatea sau destinatia reala a produsului;
    b) daca produsul corespunde garantiilor stabilite de legislatie pentru fiecare tip de produs;
    c) respectarea garantiilor de sanatate publica stabilita de legislatia nationala si fara a se aduce atingere prevederilor prezentului capitol, medicul veterinar oficial sau autoritatea veterinara competenta trebuie sa efectueze orice controale veterinare pe care le considera corespunzatoare pentru a confirma sau infirma suspiciunea respectiva.
    d) Produsele controlate trebuie sa ramana sub supravegherea autoritatii veterinare competente pana la obtinerea rezultatelor controalelor. Daca suspiciunile sunt confirmate, controalele privind produsele de aceeasi origine trebuie intensificate in conformitate cu prevederile art. 17 alin. (3).
    (2) Reguli detaliate pentru aplicarea prevederilor prezentului articol trebuie adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.

    CAP. 2
    Prevederi de protectie

    Art. 21
    (1) Daca, pe teritoriul unei tari terte apare sau se difuzeaza o boala prevazuta de "Norma sanitara veterinara privind anuntarea, declararea si notificarea unor boli transmisibile ale animalelor", aprobata prin Ordinul ministerului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 156 din 1999, publicat in Monitorul Oficial nr. 123 din 23.03.2000, o zoonoza sau alta boala sau orice alt fenomen sau cauza susceptibila sa prezinte un risc grav pentru sanatatea publica sau sanatatea animalelor, ori daca orice alt motiv grav privind sanatatea animala sau publica o justifica, in special ca urmare a constatarilor expertilor veterinari sau ca urmare a controalelor efectuate la un post de inspectie de frontiera, autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa adopte fara intarziere una din urmatoarele masuri, in functie de gravitatea situatiei:
    a) suspendarea importurilor provenind din respectiva tara terta sau din anumite regiuni ale acesteia si, dupa caz, din tarile terte de tranzit;
    b) stabilirea de conditii speciale pentru produsele provenite din tara terta respectiva sau parte a teritoriului acesteia;
    c) elaborarea, pe baza situatiei urgente, a cerintelor corespunzatoare de control care pot include in mod specific depistarea riscurilor pentru sanatatea animalelor sau pentru sanatatea publica sau sanatatea animalelor si, depinzand de rezultatele acestor controale, intensificarea frecventei controalelor fizice.
    (2) Daca vreunul din controalele prevazute de aceasta norma sanitara veterinara indica faptul ca un transport de produse este susceptibil sa prezinte un risc pentru sanatatea publica sau animala, autoritatea veterinara competenta trebuie sa ia de urgenta urmatoarele masuri:
    1. sa confiste si sa distruga lotul de produse in cauza,
    2. sa informeze imediat celelalte posturi de inspectie de frontiera si autoritatea veterinara centrala a Romaniei despre constatarile facute si originea produselor, in conformitate cu "Norma sanitara veterinara privind computerizarea procedurilor veterinare de import (proiectul Shift)", sau prin orice alte mijloace de comunicare aprobate.
    (3) In cazul prevederilor alin. (1), autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate lua masuri de protectie provizorii cu privire la produsele mentionate de prevederile art. 11, 12 si 13.
    (4) Reprezentantii autoritatii veterinare centrale a Romaniei pot face un control imediat in tara terta respectiva.
    a) expertii romani care vor efectua controlul in tara terta in cauza sunt numiti de autoritatea veterinara centrala si reprezinta Romania;
    b) costurile implicate de cheltuielile privind aceste controale sunt suportate de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor;
    c) Autoritatea veterinara centrala a tarii controlate va fi solicitata sa puna la dispozitie toate mijloacele pentru realizarea obiectivelor de control;
    d) experti romani vor informa autoritatea veterinara centrala a tarii pe teritoriul careia se efectueaza controlul de rezultatele controlului si masurile luate;
    (5) Reguli detaliate pentru aplicarea prezentului capitol trebuie adoptate, atunci cand este necesar, in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.

    CAP. 3
    Inspectii si controale

    Art. 22
    (1) In masura in care este necesar pentru aplicarea uniforma a cerintelor prezentei norme sanitare veterinare, expertii veterinari ai Comisiei Europene pot, impreuna cu autoritatea veterinara centrala din Romania:
    a) verifica daca tara noastra se conformeaza cerintelor mentionate;
    b) efectua inspectii ad-hoc pentru a se asigura daca aceste controale sunt efectuate in conformitate cu prezenta norma sanitara veterinara.
    (2) Atunci cand se efectueaza o investigatie pe teritoriul Romaniei, autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa ofere expertilor veterinari ai Comisiei Europene tot sprijinul pe care acestia il solicita in vederea indeplinirii misiunii lor.
    (3) Rezultatele inspectiilor efectuate trebuie sa fie discutate cu autoritatea veterinara centrala a Romaniei inainte de elaborarea raportului final si distribuirea lui.
    Art. 23
    (1) Atunci cand controalele prevazute de prezenta norma sanitara veterinara ofera motive pentru a concluziona ca legislatia nationala a fost serios si in repetate randuri incalcata, autoritatea veterinara competenta care a efectuat inspectia trebuie sa ia urmatoarele masuri cu privire la produsele implicate, sau cu privire la originea acestora:
    a) trebuie sa informeze autoritatea veterinara centrala a Romaniei despre natura produselor, carui uz sunt acestea destinate si despre transportul in cauza; autoritatea veterinara centrala a Romaniei va informa toate PIF-urile din Romania;
    b) autoritatile competente trebuie sa efectueze controale mai severe pentru loturile de produse care au aceeasi origine. In special, urmatoarele 10 transporturi din aceeasi origine trebuie sa fie sechestrate si trebuie constituit un depozit financiar pentru acoperirea costurilor de inspectie de la postul de inspectie de frontiera pentru efectuarea de controale fizice, incluzand recoltarea de probe si testari de laborator prevazute de anexa nr. 3. Atunci cand controalele suplimentare confirma nerespectarea legislatiei nationale, lotul sau partile din lot trebuie reexpediate, transformate pentru un alt uz in unitati specializate sau distruse intr-o unitate specializata conform prevederilor art. 17 alin. (2) lit. a) si b).
    c) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa fie informata despre rezultatele controalelor severe si pe baza acestor informatii trebuie sa efectueze toate investigatiile necesare pentru a identifica motivele si originile incalcarilor sesizate.
    (2) Cand controalele evidentiaza o depasire a limitelor maxime de reziduuri, trebuie sa se recurga la controalele prevazute de art. 23 alin. (1) lit. b).
    (3) Daca, in cazurile care implica tari terte care au incheiat acorduri de echivalenta cu Romania, sau al tarilor terte ale caror transporturi sunt controlate cu o frecventa redusa, autoritatea veterinara centrala a Romaniei, dupa ce a instiintat autoritatile competente ale tarilor terte in cauza realizeaza ca acestea au esuat in indeplinirea obligatiilor si garantiilor acordate prin planurile la care se face referire in "Norma sanitara veterinara referitoare la masurile de supraveghere si control ale unor substante si al reziduurilor acestora la animalele vii si produsele lor", aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 357 din 14.09.2001, trebuie sa suspende facilitatea acordata acelei tari de a beneficia de controale cu o frecventa mai redusa pentru produsele in cauza, pana ce tara terta respectiva va elimina deficientele constatate, in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei. Aceeasi procedura trebuie aplicata pentru intreruperea acestei suspendari. Daca este necesar, in vederea restabilirii facilitatilor acordate prin acordurile mentionate, o misiune cuprinzand experti din Romania trebuie sa viziteze tara terta in cauza, pe cheltuiala acesteia, in vederea verificarii masurilor luate.
    Art. 24
    Atunci cand, in urma controalelor efectuate la punctul unde are loc comercializarea produsului, autoritatea veterinara competenta considera ca dispozitiile prezentei norme sanitare veterinare nu au fost respectate de catre un post de inspectie de frontiera sau de un depozit vamal, zona libera sau depozitul liber, situate pe teritoriul Romaniei la care se refera art. 12, trebuie sa contacteze autoritatea veterinara centrala a Romaniei fara intarziere. Aceasta din urma trebuie sa ia toate masurile necesare.
    Art. 25
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa elaboreze un program pentru schimbul de functionari intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, abilitati sa efectueze controale privind produsele ce provin din tarile terte.
    (2) Comisia Europeana si autoritatea veterinara centrala a Romaniei vor coordona programul la care se refera alin. (1).
    (3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a permite implementarea programelor rezultate din coordonarea la care se refera alin. (2).
    (4) In fiecare an modul de implementare al acestui program trebuie revizuit impreuna cu Comisia Europeana in baza unui raport elaborat de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    (5) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa tina cont de experienta dobandita pentru ameliorarea si dezvoltarea programelor de schimburi.
    (6) O contributie financiara comunitara este necesara pentru a se permite dezvoltarea eficienta a programelor de schimb. Reguli detaliate de acordare a acestei contributii financiare si suma estimata suportata din bugetul Comunitatii Europene sunt stabilite de legislatia comunitara specifica transpusa in legislatia veterinara romaneasca privind cheltuielile din domeniul veterinar.
    Art. 26
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca medicii veterinari de la posturile de inspectie de frontiera participa la programe speciale de pregatire.
    (2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei, in conformitate cu procedura nationala, trebuie sa elaboreze liniile directoare pentru aceste programe.
    (3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie, cel putin o data pe an, sa organizeze seminarii pentru responsabilii acestor programe in scopul asigurarii coordonarii acestor programe.
    (4) Masurile prevazute de prezentul articol, trebuie finantate in conformitate cu legislatia veterinara nationala privind cheltuielile din domeniul veterinar.

    CAP. 4
    Dispozitii finale

    Art. 27
    Anexele nr. 2 si 3 pot fi suplimentate in conformitate cu procedura mentionata stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 28
    Prezenta norma sanitara veterinara se va aplica fara a aduce atingere reglementarilor vamale.
    Art. 29
    Autoritatea veterinara centrala a Romaniei propune si solicita modalitati de aplicare a prevederilor prezentei norme sanitare veterinare in conformitate cu prevederile legislatiei nationale.
    Art. 30
    Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta norma sanitara veterinara.

    ANEXA 1*)
    la norma sanitara veterinara

    *) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.

                    Teritoriile prevazute la art. 1

    1. Teritoriul Regatului Belgiei
    2. Teritoriul Regatului Danemarcei, cu exceptia Insulelor Feroe si a Groenlandei
    3. Teritoriul Republicii Federale a Germaniei
    4. Teritoriul Regatului Spaniei, cu exceptia Insulelor Ceruta si Melilla
    5. Teritoriul Republicii Elene
    6. Teritoriul Republicii Franceze
    7. Teritoriul Irlandei
    8. Teritoriul Republicii Italiene
    9. Teritoriul Marelui Regat al Luxemburgului
    10. Teritoriul Regatului Olandei in Europa
    11. Teritoriul Republicii Portugheze
    12. Teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord
    13. Teritoriul Republicii Austriece
    14. Teritoriul Republicii Finlandeze
    15. Teritoriul Regatului Suediei

    ANEXA 2*)
    la norma sanitara veterinara

    *) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.

       Conditii de aprobare pentru posturile de inspectie de frontiera

    Pentru a obtine autorizarea recunoscuta de Comisia Europeana, posturile de inspectie de frontiera trebuie sa dispuna de:
    1) personal necesar pentru controlul: documentelor (certificate de sanatate publica sau de sanatate animala sau orice alt document stabilit de legislatia comunitara transpusa in legislatia nationala) ce insotesc produsele;
    2) un numar suficient de medici veterinari si personal auxiliar special pregatit pentru a efectua controale privind corespondenta produselor cu documentele de insotire, controale de identitate si controlul documentelor si controlul sistematic al fiecarui transport de produse, in raport cu cantitatea de produse care trece prin postul de inspectie de frontiera;
    3) personal suficient pentru a recolta si prelucra probele aleatorii privind loturile de produse prezentate la un post de inspectie de frontiera dat;
    4) cladiri suficiente, aflate la dispozitia personalului responsabil de efectuarea controalelor veterinare;
    5) cladiri si instalatii igienic corespunzatoare pentru efectuarea analizelor de rutina si recoltarea de probe in conformitate cu prezenta norma sanitara veterinara;
    6) cladiri si facilitati igienic corespunzatoare pentru recoltarea de probe si prelucrarea acestora pentru controale de rutina prevazute de legislatia comunitara transpusa in cea nationala (standarde microbiologice);
    7) serviciile unui laborator specializat, capabil sa efectueze analize speciale pentru probele ce provin de la acel post;
    8) cladiri si instalatii frigorifice pentru depozitarea partilor de loturi prelevate pentru analize si a produselor ale caror libera circulatie nu a fost autorizata de catre medicul veterinar de la postul de inspectie de frontiera de care este responsabil;
    9) echipamente corespunzatoare pentru schimbul rapid de informatii, in special cu celelalte posturi de inspectie de frontiera (prin intermediul sistemului computerizat prevazut in art. 15 al "Normei sanitare veterinare referitoare la controalele veterinare si zootehnice aplicabile comertului Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene cu unele animale vii si produse de origine animala" sau al proiectului Shift);
    10) serviciul unei intreprinderi calificate sa efectueze tratamentul prevazut in "Norma sanitara veterinara ce stabileste regulile veterinare pentru ecarisarea si prelucrarea deseurilor animale, comercializarea acestora si prevenirea agentilor patogeni de origine animala sau peste din furaje".

    ANEXA 3*)
    la norma sanitara veterinara

    *) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.

                        Controlul fizic al produselor

    1) Scopul controlului fizic al produselor de origine animala este sa asigure ca produsele corespund la momentul controlului cu mentiunile din certificatul sau documentul veterinar: trebuie sa se verifice garantiile de la origine certificate de catre tara terta si care sa dea o siguranta ca pe perioada transportului nu s-au modificat conditiile originale garantate la plecare. Aceasta se realizeaza prin:
    a) examinari organoleptice: miros, culoare, consistenta, gust;
    b) teste fizice si chimice simple: sectionare, decongelare, gatire;
    c) teste de laborator pentru depistarea: reziduurilor, germenilor patogeni si dovezi ale fenomenului de alterare.
    2) Indiferent de tipul produsului, trebuie efectuate urmatoarele:
    1. un control asupra conditiilor de transport si a mijloacelor de transport folosite, pentru a identifica, in special, deficientele sau intreruperile in lantul frigorific;
    2. greutatea reala a transportului trebuie comparata cu cea din certificatul sau documentul veterinar prin cantarirea intregului transport, daca este necesar;
    3. verificarea materialelor de ambalare si a tuturor marcajelor (stampile, etichete) pentru a se asigura conformitatea lor cu legislatia nationala;
    4. un control al respectarii temperaturii pentru transportul produselor, ceruta in timpul transportului de legislatia nationala;
    5. in vederea efectuarii examenului organoleptic, fizic, chimic si a testelor de laborator, din transportul controlat vor fi preluate diferite unitati de ambalare sau in cazul produselor vrac probe, care trebuie examinate.
    3) Aceste teste trebuie efectuate pe o serie intreaga de probe prelevate din transportul care poate fi partial descarcat, daca este necesar, pentru a se permite accesul la intregul continutul al transportului.
    4) Trebuie examinate 1% din numarul unitatilor de ambalaj dintr-un transport, cu un minim de 2 si un maxim de 10.
    5) Totusi, in functie de produs si de circumstante, autoritatile veterinare pot impune controale mai extensive.
    6) In cazul produselor vrac, trebuie recoltate cel putin 5 probe din diferite parti ale transportului.
    7) Atunci cand rezultatele testelor de laborator realizate prin sondaj nu sunt imediat disponibile si nu exista pericol imediat pentru sanatatea publica sau sanatatea animalelor, transportul poate fi pus in circulatie. Totusi, cand testele de laborator au fost efectuate in baza unei suspiciuni de neregularitate sau cand testele anterioare au avut rezultate pozitive, transporturile nu pot fi puse in circulatie pana cand rezultatele testelor sunt negative.
    8) Mijloacele de transport pot fi descarcate complet numai in urmatoarele cazuri:
    a) incarcarea a fost efectuata in asa fel incat accesul la intregul lotul este imposibil prin descarcare partiala;
    b) controlul prin sondaj a scos la iveala neregularitati;
    c) transportul precedent a prezentat neregularitati;
    d) medicul veterinar oficial suspecteaza neregularitati.
    9) Odata ce controlul fizic a fost terminat, autoritatea veterinara competenta trebuie sa certifice efectuarea controlului prin inchiderea si stampilarea oficiala a tuturor ambalajelor deschise si prin resigilarea tuturor containerelor, cu inscrierea numarului sigiliului in documentul de trecere a frontierei.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 71/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 71 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu