ORDIN Nr. 590
din 15 septembrie 2008
pentru aprobarea Procedurii
privind modul de intocmire si eliberare a adeverintelor prin care se atesta
activitatea desfasurata in locuri de munca incadrate in grupele I si/sau a II-a
de munca, potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, necesare
stabilirii si/sau modificarii drepturilor de pensie in conformitate cu
prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII,FAMILIEI SI EGALITATII DE SANSE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 665 din 24 septembrie 2008
Având în vedere:
- Hotărârea Guvernului nr. 381/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse;
- Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura privind modul de
întocmire şi eliberare a adeverinţelor prin care se atestă activitatea desfăşurată
în locuri de muncă încadrate în grupele I şi/sau a II-a de muncă, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1
aprilie 2001, necesare stabilirii şi/sau modificării drepturilor de pensie în
conformitate cu prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se aplică de către Ministerul
Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, Casa Naţională de Pensii şi Alte
Drepturi de Asigurări Sociale, casele teritoriale şi locale de pensii,
angajatori, precum şi de către deţinătorii arhivelor.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
ANEXĂ
PROCEDURĂ
privind modul de întocmire şi eliberare a
adeverinţelor prin care se atestă activitatea desfăşurată în locurile de muncă încadrate în
grupele I şi/sau
a II-a de muncă, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, necesare
stabilirii şi/sau modificării drepturilor de pensie în conformitate cu prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările si completările
ulterioare
1. Cererile prin care persoanele interesate solicită
eliberarea adeverinţelor prin care se atestă faptul că în anumite perioade,
anterioare datei de 1 aprilie 2001, şi-au desfăşurat activitatea în locuri de
muncă încadrate în grupele I şi/sau a II-a de muncă se depun la angajatori sau
la deţinătorii arhivelor acestora, după caz.
2. Adeverinţele prevăzute la pct. 1 se întocmesc şi se
eliberează, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta procedură, numai pe baza documentelor, verificabile, aflate în
evidenţele angajatorilor sau ale deţinătorilor de arhive.
3. La eliberarea adeverinţelor angajatorii sau orice
alţi deţinători de arhive sunt obligaţi să respecte prevederile art. 160 alin.
(7) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aşa cum a fost
introdus prin Legea nr. 44/2006.
4. Angajatorii sau orice alţi deţinători de arhive sunt
direct răspunzători de legalitatea, exactitatea şi corectitudinea datelor,
elementelor şi informaţiilor înscrise în adeverinţele pe are le întocmesc şi le
eliberează.
5. In înţelesul prezentului ordin, prin deţinător de
arhivă se înţelege persoana juridică în a cărei păstrare se află documente
în baza cărora se poate întocmi şi elibera adeverinţa prevăzută în anexă.
6. Adeverinţele nevalorificate la stabilirea şi/sau
recalcularea pensiilor, întocmite şi eliberate anterior intrării în vigoare a
prezentului ordin, se utilizează la stabilirea şi/sau modificarea drepturilor
de pensie dacă îndeplinesc condiţiile legale de valabilitate, chiar dacă nu
sunt conforme cu modelul din anexă.
7. Pentru a putea fi valorificată, adeverinţa
prevăzută în anexă se completează în mod obligatoriu la toate rubricile
prevăzute.
ANEXĂ la procedură
UNITATEA.............................................................
C.U.I.............................../Cod
fiscal........................
Adresa......................................Telefon....................
Nr.........................../Data.........................................
ADEVERINŢĂ
Se adevereşte prin prezenta că
doamna/domnul.......................................................................................,
născută/născut la data de.....................în
localitatea..................................Judeţul................................,
sectorul......, având
C.N.P.................................., a fost angajată/angajat cu contract
individual de muncă la societatea *...................................,
în perioada de la..............................până
la.............................
In perioada de la...................până
la................., având meseria/funcţia de...................., a fost
încadrată/încadrat în grupa**................de
muncă, în procent de...............%, conform nominalizării efectuate
prin..............................***
Temeiul juridic al încadrării în grupa**.....de muncă
îl reprezintă................****
OBSERVAŢII:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Menţionăm că prezenta adeverinţă s-a eliberat în baza
documentelor, verificabile, aflate în arhiva societăţii, cunoscându-se atât
prevederile art. 288 şi 289 din Codul penal, referitoare la falsul în
înscrisuri oficiale, cât şi prevederile legislaţiei de reglementare a pensiilor
din sistemul public, potrivit cărora angajatorul poartă întreaga răspundere
pentru valabilitatea şi corectitudinea actelor
doveditoare utilizate la stabilirea drepturilor de pensie.
Conducătorul unităţii,
..........................................................................
(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
Direcţia/Serviciul cu atribuţii salarizare personal
..........................................................................
(nume, prenume, semnătura)
Intocmit
..........................................................................
(nume, prenume, semnătura)
* Se completează denumirea societăţii sau, după caz,
eventualele denumiri anterioare.
** Se completează I sau II.
*** Se completează actul administrativ emis de unitate,
conform prevederilor Ordinului ministrului muncii şi ocrotirilor sociale, al
ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Protecţia
Muncii nr. 50/1990 pentru precizarea locurilor de muncă, activităţilor şi
categoriilor profesionale cu condiţii deosebite care se încadrează în grupele I
şi II de muncă în vederea, pensionării (proces-verbal, decizie, tabel,
hotătârea consiliului de administraţie şi a sindicatului privind nominalizarea
persoanelor încadrate în grupe superioare de muncă, pontajele lunare, registrul
de evidenţă a intrărilor în subteran etc. ).
**** Se completează actul normativ (nr, dată, poziţie,
anexă etc.) care anterior datei de 1 aprilie 2001 a constituit temei juridic
pentru încadrarea în grupă superioară de muncă:
• pentru perioada anterioară datei de 18 martie 1969
încadrarea în grupa I sau II de muncă s-a făcut cu respectarea Instrucţiunilor
nr. 1.040/1967 care cuprind meseriile şi funcţiile prevăzute în grupele I şi II
de muncă;
• pentru perioada lucrată după data de 18 martie 1969
până la data de 1 aprilie 2001, încadrarea în grupe superioare de muncă s-a
făcut conform Ordinului ministrului muncii şi ocrotirilor sociale, al
ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Protecţia
Muncii nr. 50/1990, ordin ce a înlocuit ordinele Ministerului Muncii şi
Ministerului Sănătăţii nr. 59/1969, 105/1976 şi 210/1977;
• pentru perioada lucrată după data de 1 martie 1990
până la data de 1 aprilie 2001, încadrarea în grupele I şi II de muncă s-a
făcut conform Ordinului ministrului muncii şi protecţiei sociale, al
ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Protecţia
Muncii nr. 125/1990:
• conform altor acte normative în vigoare la data respectivă.
OBSERVAŢII: Se va completa cu precizări suplimentare,
după caz, în situaţia persoanelor care au lucrat în aceleaşi condiţii cu
muncitorii. Câmpurile marcate cu asterisc sunt obligatoriu de completat.