ORDIN Nr. 5670
din 15 noiembrie 2006
privind aprobarea Programei
pentru concursul national unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate
vacante in invatamantul preuniversitar la disciplina Religie evanghelica -
confesiunea augustana
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 996 din 14 decembrie 2006
In baza prevederilor art. 154 alin. (1) din Legea
învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale art. 9 alin. (2) şi ale art. 10 alin. (3) din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării,
ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Programa pentru concursul naţional
unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul
preuniversitar la disciplina Religie evanghelică - confesiunea augustană.
Programa este prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Programa menţionată la art. 1 este valabilă
pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate
vacante în învăţământul preuniversitar, începând cu anul 2007.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Direcţia generală învăţământ preuniversitar,
Direcţia generală managementul resurselor umane, Direcţia generală învăţământ
în limbile minorităţilor, Serviciul Naţional de Evaluare şi Examinare din
cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, inspectoratele şcolare şi
unităţile de învăţământ asigură aplicarea prezentului ordin.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
ANEXĂ
PROGRAMA
pentru concursul naţional unic pentru ocuparea
posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar la disciplina Religie evanghelică
- confesiunea augustană
I. TEOLOGIE
A. THEOLOGIE BIBLICA
1. Creaţia după Vechiul Testament
2. Exodul din perspectiva istorică şi recepţia tematicii exodului în Vechiul Testament
3. Infăţişarea şi numele lui Dumnezeu în Vechiul
Testament
4. Critica socială şi a cultului în profeţia
preexilică
5. Plângere şi laudă în curtea psalmilor
6. Hristologia lui Ioan
7. Sfânta Impărtăşanie după
Noul Testament
8. Eclesiologia după apostolul Pavel
9. Soteriologia după apostolul Pavel
BIBLIOGRAFIE
1. Horst Dieter PreuB: Theologie des alten
Testamentes, Band 1+2, Stuttgart: Kohlhammer 1991/1992
2. Antonius H.J. Gunneweg: Biblische
Theologie des Alten Testaments. Eine Religionsgeschichte
Israels in biblisch-theologischer sicht, Stuttgart: Kohlhammer 1993
3. Herbert Donner: Geschichte des Volkes Israel und
seiner Nachbam in Grundzugen, Band 1+2 ATD Erganzungsreihe 4, Gottingen:
Vandenhoeck&Ruprecht 1984/1986
4. Erich Zenger u.a.: Einleitung in das Alte
Testament, Stuttgart: Kohlhammer 1995
5. Hans Joachim Kraus: Theologie der Psalmen
6. Jurgen Roloff: Die Kirche im Neuen Testament, NTD
Erganzungsreihe 10, Gottingen: Vandenhoeck&Ruprecht 1993
7. Ferdinand Hahn: Theologie des Neuen Testaments,
Band 1+2, Tubingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck) 2002
8. Joachim Gnilka: Neutestamentliche Theologie.
Ein Uberblick, Die Neue Echter Bibel Erganzungsband 1, Wiirzburg: echter
1989
9. Martin Karrer: Jesus im Neuen
Testament, NTD Erganzungsreihe 11, Gottingen: Vandenhoeck&Ruprecht
1998
B. THEOLOGIE SISTEMATICA
1. Izvoarele dogmaticii (Scriptura
şi Tradiţia; Revelaţia)
2. Confessio Augustană (istorie şi conţinut)
3. Isus Hristos (esenţe hristologice)
4. Păcat şi îndreptăţire
5. Invăţătura despre creaţie; relaţia între credinţa
în/despre creaţie şi ştiinţa naturii; ecologia în perspectiva teologică
6. învăţătura despre Dumnezeu şi Sf. Treime
7. Eclesiologie şi sacramente
8. Antropologie (tradiţia creştină şi problematica
modernă)
9. Etica greacă classică (în mod particular
Aristotel)
10. Etica lui Luther
11. Etica lui Kant
12. Etica medicinei şi bioetica
13. Liberalismul şi utilitarismul; esenţa eticii
economice
BIBLIOGRAFIE
1. Leif Grane, Die Confessio Augustana, Gottingen 5.Aufl.
1996 (UTB 1400)
2. Rainer Lachmann / Gottfried Adam / Werner H.
Ritter, Theologische Schlusselbegriffe. Biblisch - systematisch - didaktisch,
Gottingen 2.Aufl. 2004 (Theologie fur Lehrerinnen und Lehrer, Band 1)
3. Rochus Leonhardt, Grundinformation Dogmatik,
Gottingen 2001 (UTB 2214)
4. Svend Andersen, Einfuhrung in die Ethik, Berlin
2000 (oder 2.Aufl. 2005)
5. Ulrich H.J. Kortner, Evangelische Sozialethik,
Gottingen 1999 (UTB 2107)
C. ISTORIA BISERICII
1. Biserica primară şi răspândirea cuvântului lui
Dumnezeu în Imperiul Roman. Dezvoltarea gândirii şi vieţii creştine în
contextul politic, filozofic şi religios din primele secole.
2. Epoca patristică: Sf. Ireneu, Sf. Martin, Sf.
Nicolae, Sf. Augustinus.
3. Primele patru Sinoade ecumenice şi rolul lor în
dezvoltarea crezului.
4. Schisma din 1054. Cauzele politice, culturale şi
religioase. Incercări de unire a Bisericilor din Răsărit şi Apus. Unirea de la
Lyon (1274). Conciliul de la Ferrara - Florenţa (1438-1439). Perspective şi
probleme ecumenice.
5. Reforma protestana, reforma catolică şi
contrareforma (Luther, Melanchthon, Zwingli, Calvin, Honterus, Hebler,
concilium tridentinum).
6. Influenţele disputei despre împărtăşanie în
Transilvania (secolul 16-lea).
7. Ortodoxia protestantă în Europa şi Transilvania
(sec. 17-lea).
8. Pietismul şi iluminismul (Spener, Francke,
Zinzendorf, Ziegenbalg, Brukenthal).
9. Confesionalisarea şi liberalismul protestant.
10. Acomodare şi rezistenţă - Biserica în sec. 20-lea,
11. Mişcarea ecumenică şi catolicismul roman (sec.
19-lea până în prezent).
12. Profilul creştin în lumea secularizată.
BIBLIOGRAFIE
1. Berthold Altaner / Alfred Stuiber, Patrologie.
Leben, Schriften und Lehre der Kirchenvater, Freiburg / Basel / Wien, 1978
/1993.
2. Eberhard Bethge, Dietrich Bonhoeffer, Eine
Biographie, Gutersloh 8. Aufl., 1994.
3. Hans-Dieter Dopmann, Die Orthodoxen Kirchen,
Berlin, 1991.
4. Karl Heussi, Kompendium der Kirchengeschichte,
Tiibingen 16. Aufl., 1981.
5. Hubert Kirchner, Das Papsttum und der deutsche
Katholizismus 1870-1958, Leipzig, 1992.
6. Otto Hermann Pesch, Das Zweite Vatikanische
Konzil. Vorgeschichte. Verlauf-Ergebnisse. Nachgeschichte, Wiirzburg 2. Aufl.,
1994.
7. Karl Reinerth, Die Grundung der Evangelischen
Kirchen in Siebenburgen, Koln / Wien, 1979.
8. Harald Roth, Kleine Geschichte Siebenburgens,
Koln /Weimar / Wien, 1996.
II. DIDACTICA GENERALĂ ŞI
METODICA PREDĂRII RELIGIEI
I. Educaţia
religioasă, parte componentă a misiunii Bisericii în lume.
II. Religia ca
disciplină de învăţământ:
1. Locul şi rolul disciplinei
religie la nivelul învăţământului preuniversitar;
2. Curriculum Naţional pentru disciplina Religie.
Modele de proiectare: obiective cadru, competenţe cadru, obiective specifice,
competenţe specifice predării disciplinei;
3. Corelarea obiectivelor predării-învăţării cu
experienţa religioasă, culturală şi de viaţă a elevilor, în funcţie de
particularităţile de vârstă şi de orientarea lor şcolară şi profesională;
Taxonomia obiectivelor educaţionale. Operaţionalizarea obiectivelor;
4. Formarea competenţelor de gândire, analiză,
argumentare şi comunicare flexibilă; raportul dintre asimilarea cunoştinţelor
şi formarea competenţelor;
5. Predarea-învăţarea religiei
în context intra şi interdisciplinar.
III. Principiile didactice generale. Principii
didactice speciale pentru predarea religiei:
1. Principiul hristologic;
2. Principiul eclesiologic.
IV. Educaţia
religioasă în diferite etape psihogenetice.
V. Proiectare
didactică:
1. Proiectare didactică: lectura programei, proiectarea
calendaristică, proiectarea lecţiei;
2. Programa şcolară: structura programei şcolare,
utilizarea programei în proiectarea şi realizarea activităţilor didactice,
manualele şi bibliografia;
3. Strategii, metode şi procedee didactice folosite în
predarea religiei;
4. Tipuri de lecţie şi forme de activitate specifice în
predarea religiei;
5. Mijloace de învăţământ specifice religiei şi
modalităţi de integrare a acestora în cadrul activităţilor didactice;
6. Modalităţi de integrare în lecţie a activităţilor
individuale şi de grup.
VI. Evaluarea ca
factor de reglare şi optimizare a educaţiei religioase;
1. Principiile, obiectivele şi funcţiile evaluării în educaţia
religioasă;
2. Tipuri de itemi de evaluare şi tehnici de evaluare
specifice religiei;
3. Metode şi instrumente complementare de evaluare;
4. Autoevaluarea şi valorificarea ei în cadrul
educaţiei religioase;
5. Rolul şi importanţa evaluării în:
- educarea capacităţii de
autoapreciere ;
- prevenirea eşecului şcolar;
- stimularea performanţei şcolare;
- dezvoltarea personalităţii elevilor.
6. Modalităţi de elaborare a probelor de evaluare şi a
itemilor.
VII. Profilul profesorului de religie. Rolul
modelelor în educaţie. Dinamica relaţiei
profesor-elev în cadrul educaţiei religioase. Consilierea duhovnicească în
cadrul educaţiei religioase.
Bibliografie pentru didactica generala si metoda
predării religiei
1. Kruger, H. „Einfuhrung in Theorien und Methoden der
Erziehungswissenschaft", Leseke+Budrich 1997.
2. Harney, K.; Kruger, H., „ Einfuhrung in die
Geschichte der Erziehungswissenschaft und der Erziehungswirklichkeit",
Leske+Budrich 1997.
3. Hobmaier, H. (Hrsg), „Padagogik", Stam Verlag
1994.
4. Zimbardo, Ph. „ Psycholgie", Springer 1995.
5. Angmeyer, H. Taschen-Tutor „Religionspadagogik",
Vanderhoeck 1976.
6. Adam, G., Lachmann, R. „Methodisches Kompendium fur
den Religionsunterricht" Bd. 1+2, Vanderhoeck&Ruprecht 2002.
7. Lenhard, H. „Arbeitsbuch Religionsunterricht",
Gutersloher Verlagshaus 1996.
8. Nipkow, K.E. „Grundfragen der
Religionspadagogik", Bd. 1+2+3, Gutersloh 1990,1992.
9. Schweitzer, F. „Die Suche nach dem eigenen Glauben.
Einfuhrung der Religionspadagogik des Jugendalters", Gutersloh 199
10. Lammermann, G. „ Religionspadagogik im 20.
Jahrhundert", 1991.
11. Wegenast, K. „Religionspadagogik" ,1981.
12. Lammermann, G., Morgenthaler Ch., Schori, K.,
Wegenast, Ph. (Hrsg) „Bibeldidaktik in der Postmoderne", Kohlhammer 1999.
13. " Handbuch der Religionspadagogik" Bd.
1+2+3, Gutersloher Verlagshaus 1973.