Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.5222 din 29.08.2011

privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale a absolvenţilor ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregătire practică
ACT EMIS DE: Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului și Sportului
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 619 din 31 august 2011



SmartCity1


În temeiul art. 361 alin. (6) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011,în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul naţional de învăţământ şi ale Hotărârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului,ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale a absolvenţilor ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregătire practică prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală management, resurse umane şi reţea şcolară, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, Direcţia generală economic, finanţe, resurse umane, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, unităţile de învăţământ preuniversitar vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, Daniel Petru Funeriu ANEXĂMETODOLOGIA de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale a absolvenţilor ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregătire practică Capitolul IDispoziţii generale Articolul 1(1) Prezenta metodologie cuprinde normele de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale a absolvenţilor ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregătire practică.(2) Calificările, pentru care se organizează examenul de certificare a calificării profesionale conform prezentei metodologii, sunt cele prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învăţământul preuniversitar, precum şi durata de şcolarizare, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3.646/2011 privind aprobarea programelor şcolare pentru stagiile de pregătire practică în vederea dobândirii unei calificări profesionale de nivel 2, cuprinse în anexa nr. 1. Articolul 2La examenul de certificare a calificării profesionale prevăzute la art. 1 au dreptul să se înscrie absolvenţii ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregătire practică organizate conform prevederilor Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.730/2010 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a stagiilor de pregătire practică pentru dobândirea calificării profesionale de nivel 2 şi au promovat toate modulele corespunzătoare calificării profesionale prevăzute de Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3.646/2011 privind aprobarea programelor şcolare pentru stagiile de pregătire practică în vederea dobândirii unei calificări profesionale de nivel 2. Articolul 3(1) Candidaţii proveniţi din unităţile de învăţământ de stat sau particulare acreditate ori autorizate susţin examenul de certificare a calificării profesionale fără taxă de cel mult două ori în oricare din sesiunile de examen. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unei taxe.(2) Taxa de examen menţionată la alin. (1) se stabileşte de fiecare inspectorat şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti în parte. La stabilirea taxei se vor lua în calcul toate cheltuielile per candidat. Articolul 4(1) Perioada de desfăşurare a examenului de certificare a competenţelor profesionale se aprobă, în fiecare an şcolar, prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.(2) Pentru fiecare judeţ şi municipiul Bucureşti graficul acţiunilor de organizare şi desfăşurare a examenului se stabileşte, în fiecare an şcolar, prin decizie a inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. Articolul 5(1) Absolvenţii ciclului inferior al liceului primesc certificat de absolvire a ciclului inferior al liceului şi foaia matricolă, la cerere, iar absolvenţii stagiilor de pregătire practică primesc foaia matricolă, la cerere, parte a portofoliului educaţional, care atestă finalizarea stagiilor de pregătire practică pentru dobândirea calificării profesionale de nivel 2 şi care conferă dreptul de susţinere a examenului de certificare a calificării profesionale.(2) Candidaţilor care au absolvit stagiile de pregătire practică şi au promovat examenul de certificare a calificării profesionale li se eliberează şi certificatul de calificare profesională. Capitolul IICoordonarea metodologică a examenului Articolul 6(1) Coordonarea metodologică a examenului de certificare a calificării profesionale pentru absolvenţii ciclului inferior al liceului care au urmat stagiile de pregătire practică este realizată, la nivel naţional, de Comisia Naţională de Evaluare şi Certificare - CNEC, care se constituie în fiecare an şcolar şi funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.(2) În fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti se constituie pentru fiecare sesiune de examen comisii judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare - CJEC/CMBEC.(3) CJEC/CMBEC autorizează, în fiecare sesiune de examen, unităţile de învăţământ care organizează examenul de certificare a calificării profesionale, denumite centre de examen.(4) În fiecare centru de examen, CJEC/CMBEC numeşte o comisie de examinare. Articolul 7(1) CNEC are următoarea componenţă:a)preşedinte: secretarul de stat pentru învăţământul preuniversitar; b)vicepreşedinţi: directorul general al Direcţiei generale educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, directorul general al Direcţiei generale învăţământ în limbile minorităţilor, relaţia cu Parlamentul şi partenerii sociali, directorul Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic; c)secretar: un inspector de specialitate din cadrul Direcţiei generale educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii; d)7-9 membri: directori, şefi de serviciu, consilieri, inspectori de specialitate din cadrul Direcţiei generale educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, parteneri sociali din Comisia de dialog social a Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, inspectori de specialitate din cadrul Centrului Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, profesori din învăţământul preuniversitar profesional şi tehnic. (2) Componenţa nominală a CNEC se aprobă anual, până la data de 15 decembrie, prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Articolul 8CNEC are următoarele atribuţii: a)centralizează datele cu privire la componenţa nominală a CJEC/CMBEC; b)instruieşte preşedinţii CJEC/CMBEC; c)centralizează datele privind planificarea activităţilor de organizare şi de desfăşurare a examenelor de certificare a calificărilor profesionale decise la nivelul fiecărui judeţ şi a municipiului Bucureşti; d)centralizează datele privind numărul de absolvenţi înscrişi la examen, pe centre de examen şi unităţile de învăţământ arondate, domenii şi calificări profesionale; e)controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a calificării profesionale; f)controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea CJEC/CMBEC şi comisiile din centrele de examen; g)analizează modul de desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale, precum şi rezultatele obţinute de candidaţi, pe baza rapoartelor întocmite de CJEC/CMBEC, precum şi a rapoartelor întocmite de reprezentanţii CNEC; h)întocmeşte şi prezintă ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului raportul naţional privind examenele de certificare a calificării profesionale pentru care se asigură pregătirea în învăţământul preuniversitar; i)propune ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului eventuale modificări în organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare; j)dispune luarea măsurilor adecvate în situaţii excepţionale nereglementate de prezenta metodologie. Articolul 9(1) CNEC poate desemna, pe o perioadă stabilită de către aceasta, reprezentanţi pe lângă CJEC/CMBEC.(2) Reprezentantul CNEC pe lângă CJEC/CMBEC are următoarele atribuţii:a)controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea CJEC, precum şi comisiile de examinare din centrele de examen, verificând respectarea prevederilor prezentei metodologii; b)consiliază CJEC/CMBEC şi comisiile de examinare, în privinţa organizării şi desfăşurării examenului de certificare a calificării profesionale; c)informează CJEC sau CNEC, în cazul în care constată disfuncţii în organizarea examenului de certificare, în vederea luării deciziilor care se impun pentru respectarea prevederilor legale şi identificarea persoanelor responsabile de situaţia constatată; d)propune CJEC sau CNEC schimbări în componenţa comisiilor de examinare, atunci când constată abateri de la aplicarea prevederilor prezentei metodologii şi informează CNEC cu privire la acestea; e)raportează CNEC concluziile cu privire la modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale în judeţul în care a fost delegat. Articolul 10(1) CJEC/CMBEC au următoarea componenţă:a)preşedinte - inspector şcolar general adjunct; b)2-5 vicepreşedinţi, respectiv un inspector şcolar de specialitate pentru discipline/module din aria curriculară „Tehnologii“, preşedintele Comitetului local de dezvoltare a parteneriatului social în formarea profesională, denumit în continuare CLDPSFP, sau un reprezentant al acestuia, care nu este cadru didactic, directorul Agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă sau un reprezentant al acesteia, după caz, un inspector şcolar cu responsabilităţi privind învăţământul particular şi unul pentru învăţământul în limba minorităţilor naţionale, astfel încât cel puţin jumătate din numărul vicepreşedinţilor să fie reprezentanţi ai partenerilor sociali; c)1-2 secretari - cadre didactice de specialitate/informaticieni. (2) Componenţa nominală a CJEC/CMBEC se aprobă, până la data de 15 decembrie a anului şcolar în curs, prin decizie a inspectoratului şcolar general şi este valabilă pentru toate sesiunile examenelor de certificare a calificării profesionale din anul şcolar curent. Articolul 11CJEC/CMBEC au următoarele atribuţii: a)planifică, organizează, coordonează şi răspund de desfăşurarea examenului de certificare a calificării profesionale la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti; b)transmit CNEC, la Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului - Direcţiei generale educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, componenţa nominală a CJEC/CMBEC până la data de 10 ianuarie a anului şcolar în curs; c)elaborează şi propun spre aprobare inspectorului şcolar general graficul acţiunilor de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale de nivel 2; d)transmit unităţilor de învăţământ interesate din judeţ/municipiul Bucureşti, precum şi CNEC, la Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului - Direcţiei generale educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, graficul aprobat de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale de nivel 2, cu cel puţin 3 luni înaintea începerii examenului; e)analizează cererile unităţilor de învăţământ de a organiza examenul de certificare a calificării profesionale, numărul estimat de candidaţi pe calificări şi unităţi de învăţământ, cheltuielile pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a calificării profesionale şi stabilesc organizarea centrelor de examen în acele unităţi de învăţământ care respectă criteriile de selecţie specificate în anexa nr. 2; f)decid structura centrelor de examen, cu cel puţin 60 de zile înainte de începerea examenului, stabilind unităţile de învăţământ centre de examen, unităţile de învăţământ arondate fiecărui centru de examen, calificările pentru care fiecare centru de examen organizează examen de certificare a calificării profesionale de nivel 2 şi locaţiile în care se vor desfăşura probele de examen; g)propun inspectorului şcolar general spre aprobare lista centrelor de examen; h)solicită Autorităţii judeţene de sănătate publică prezenţa personalului medical necesar în fiecare centru de examen în timpul desfăşurării probelor de examen; i)se adresează, în scris, instituţiilor abilitate în vederea asigurării ordinii şi liniştii publice în zona centrelor de examen şi a CJEC/CMBEC în timpul desfăşurării examenului; j)verifică centrele de examen şi iau măsuri pentru organizarea acestora pentru desfăşurarea probelor de examen în condiţiile prevăzute de standardul de pregătire profesională al fiecărei calificări; k)verifică dotarea centrelor de examen şi a condiţiilor asigurate pentru activităţile comisiei de examinare, de comunicare cu CJEC/CMBEC, de elaborare şi multiplicare de documente, de păstrare în siguranţă a documentelor de examen etc.; l)transmit CNEC, la Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului - Direcţiei generale educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, lista unităţilor de învăţământ din judeţ/municipiul Bucureşti desemnate centre de examen, unităţile de învăţământ arondate fiecărui centru de examen, calificările pentru care fiecare centru de examen organizează examen de certificare a calificării profesionale de nivel 2 şi numărul de candidaţi înscrişi pe calificări profesionale, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea examenului; m)avizează lista temelor de proiect pentru fiecare calificare profesională şi unitate de învăţământ; n)desemnează câte un reprezentant al CJEC/CMBEC pentru fiecare centru de examen, numit monitor de calitate a examenului de certificare a calificării profesionale, pentru a asigura monitorizarea desfăşurării întregului examen, în centrul de examen în care a fost desemnat; o)stabilesc cuantumul taxei de examen; p)organizează cursuri de formare a evaluatorilor pentru examenele de certificare a calificării profesionale; r)analizează propunerile de membri pentru comisiile de examinare înaintate de consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ profesional şi tehnic; procedează la constituirea comisiilor de examinare şi înaintează componenţa acestora inspectorului şcolar general, pentru emiterea deciziilor de numire, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea primei probe a examenului de certificare a calificării profesionale; s)decid, în situaţii deosebite sau la propunerea reprezentantului CNEC, schimbarea componenţei comisiilor de examinare, precum şi a monitorilor de calitate; eventualele schimbări ale vicepreşedintelui, ale reprezentantului CLDPSFP, ale reprezentantului Agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă şi ale monitorului de calitate se fac respectând prevederile art. 10; ş)realizează instruirea preşedinţilor comisiilor de examinare cu cel puţin 24-48 de ore înaintea primei probe a examenului de certificare a calificării profesionale; t)comandă confecţionarea ştampilelor rotunde-tip pentru examenul de certificare a calificării profesionale, care au următorul conţinut: „Examen de certificare a calificării profesionale **** - C.J.E.C.“ (**** se completează anul în care se susţine examenul de certificare a calificării profesionale); ţ)urmăreşte asigurarea calităţii în activitatea unităţilor de învăţământ profesional şi tehnic, cât şi în activitatea proprie, conform Cadrului Naţional pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Profesional şi Tehnic; u)controlează modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale în centrele de examen din judeţ/municipiul Bucureşti; v)decid, în cazuri deosebite sau la sesizarea monitorului de calitate, luarea măsurilor legale care se impun; w)sesizează CNEC în legătură cu situaţiile excepţionale a căror rezolvare impun decizii ale acesteia; x)decid, în funcţie de condiţiile de organizare/dotare/ administrare, schimbarea sau reorganizarea unui centru de examen, dacă acesta nu mai poate asigura condiţiile de calitate a desfăşurării probelor de examen, conform prevederilor standardului de pregătire profesională pentru fiecare calificare, luând toate măsurile necesare pentru redistribuirea candidaţilor la alte centre de examen, în funcţie de opţiunile exprimate şi calificările lor profesionale, în judeţul respectiv sau în judeţe alăturate; y)primesc, de la comisiile de examinare din centrele de examen şi de la monitorii de calitate, rapoarte detaliate privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a calificării profesionale structurate conform anexei nr. 4; z)analizează organizarea şi desfăşurarea examenelor de certificare a calificărilor profesionale, performanţele candidaţilor şi întocmesc un raport pe care îl prezintă pentru aprobare consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti şi îl transmit, după aprobare, Comisiei Naţionale de Evaluare şi Certificare, la Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii;aa) verifică, prin sondaj, corectitudinea desfăşurării examenului de certificare a calificării profesionale şi dispun, în cazuri întemeiate, anularea certificatelor de calificare profesională dobândite nemeritat sau prin fraudă şi declanşează procedurile de identificare, cercetare şi sancţionare a persoanelor vinovate, conform legii. Articolul 12(1) Comisiile de examinare din centrele de examen au următoarea componenţă:a)preşedinte – directorul/directorul adjunct al unităţii de învăţământ desemnată centru de examen, cadru didactic de specialitate; în cazul în care niciunul dintre aceştia nu este cadru didactic de specialitate, va fi desemnat preşedinte şeful ariei curriculare „Tehnologii“, cadru didactic de specialitate; b)vicepreşedinte - reprezentantul operatorului economic pentru una din calificările profesionale certificate sau, în lipsa acestuia, un reprezentant al CLDPSFP sau un reprezentant al Agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, după caz; c)membrii evaluatori: îndrumătorul de proiect şi 2 evaluatori externi pentru fiecare calificare, de regulă cadre didactice de specialitate din alte unităţi de învăţământ decât cele ai căror absolvenţi susţin examenul în centrul de examen sau specialişti ai angajatorilor; d)secretar - secretarul unităţii de învăţământ în care se organizează centrul de examen sau un cadru didactic de specialitate din respectiva unitate de învăţământ. (2) În fiecare centru de examen, activitatea comisiei de examinare este observată şi evaluată de un monitor de calitate pentru examenul de certificare, nominalizat în decizia de constituire a comisiei de examinare din acel centru. Articolul 13(1) Evaluatorii externi sunt cadre didactice de specialitate sau specialişti ai angajatorilor care:a)au experienţă recentă în formarea profesională pentru calificarea/calificările pentru care se organizează examenul; b)respectă cerinţele standardelor de pregătire profesională, caracteristicile generale şi specifice ale procesului de predare-învăţare-evaluare ale domeniului şi ale calificărilor pentru care se organizează examenul de certificare a calificării profesionale; c)au experienţă în evaluarea competenţelor profesionale; d)au experienţă în evaluarea probelor specifice examenului de certificare a calificării profesionale. (2) Monitorii de calitate sunt cadre didactice de specialitate sau specialişti ai angajatorilor care, de regulă:a)asigură sau sunt implicaţi în formarea profesională pentru calificarea/calificările pentru care se organizează examen în centrul de examen la care au fost numiţi; b)respectă cerinţele standardelor de pregătire profesională, caracteristicile generale şi specifice ale procesului de predare-învăţare-evaluare ale domeniului şi ale calificărilor pentru care se organizează examenul de certificare a calificării profesionale; c)au experienţă în evaluarea competenţelor profesionale; d)sunt abilitaţi şi au experienţă în monitorizarea asigurării calităţii examenelor de certificare a calificării profesionale. (3) Monitorii de calitate certificaţi ca evaluatori externi pot fi numiţi dintre cadrele didactice care au beneficiat de pregătire specifică în cadrul programul PHARE TVET de dezvoltare instituţională, care au experienţă dovedită în domeniul certificării calificării profesionale şi dintre reprezentanţii operatorilor economici implicaţi în dezvoltarea locală a învăţământului profesional şi tehnic care au încheiat parteneriate cu unitatea de învăţământ. Monitorul de calitate este o persoană externă centrului de examen. Articolul 14(1) Numirea comisiilor de examinare din centrele de examene se face prin decizia inspectorului şcolar general, la propunerea CJEC/CMBEC.(2) Din comisiile de examinare pot face parte numai cadrele didactice care au solicitat în scris şi au fost propuse CJEC/CMBEC de consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ profesional şi tehnic şi care nu au rude, până la gradul al II-lea inclusiv, printre candidaţi. Toţi membrii comisiilor de examinare au obligaţia de a da declaraţii în acest sens, declaraţii care se păstrează alături de celelalte documente de examen.(3) Specialiştii recomandaţi de operatorii economici pot face parte din comisiile de examinare dacă îndeplinesc criteriile cerute pentru exercitarea atribuţiilor prevăzute de prezenta metodologie.(4) Comisiile de examinare din centrele de examen funcţionează în mod legal în prezenţa tuturor membrilor acestora. Articolul 15Atribuţiile comisiilor de examinare din centrele de examen sunt următoarele: a)organizează şi răspund de desfăşurarea examenului de certificare a calificării profesionale în centrul de examen în care au fost numite; b)verifică respectarea condiţiilor de înscriere a candidaţilor la examenul de certificare a calificării profesionale nivel 2; c)completează cataloagele de examen cu datele personale ale candidaţilor, cu probele de examen, data susţinerii acestora şi rezultatele finale ale fiecărui candidat; d)programează candidaţii pentru susţinerea probelor pe zile, ore şi pe locuri de desfăşurare a examinării; e)repartizează candidaţii în ordine alfabetică pentru susţinerea probelor de examen, precizând locul de desfăşurare, şi afişează, în fiecare zi de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi la locurile în care se desfăşoară probele, listele cu candidaţii ce urmează să susţină probele; repartizarea candidaţilor se afişează cu 24 de ore înainte de susţinerea probelor, cu precizarea orei la care trebuie să se prezinte candidaţii; f)sesizează CJEC/CMBEC situaţiile deosebite apărute în timpul desfăşurării probelor de examen în vederea luării măsurilor ce se impun; g)controlează, îndrumă şi asigură organizarea şi desfăşurarea corespunzătoare a probelor de examen; h)controlează şi îndrumă activitatea tuturor persoanelor din centrul de examen care au sarcini privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a calificării profesionale; i)iau măsuri pentru ca, în spaţiile în care îşi desfăşoară activitatea comisia de examinare, să nu pătrundă persoane străine neautorizate; j)examinează şi notează performanţele candidaţilor la probele de examen; k)stabilesc şi afişează zilnic rezultatul examinării pentru fiecare candidat; l)transcriu în cataloage rezultatul evaluării probelor de examen; m)afişează rezultatele finale ale examenului de certificare a calificării profesionale pentru fiecare candidat declarat, după caz: „admis“, „respins“, „neprezentat“, „eliminat din examen“; n)întocmesc şi transmit CJEC/CMBEC, în termen de 5 zile de la afişarea rezultatelor finale, rapoartele cu privire la organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a calificării profesionale în centrul de examen însoţite de statistica rezultatelor obţinute de candidaţi, conform modelului din anexa nr. 4; o)predau secretarului unităţii de învăţământ, cu proces-verbal, cataloagele, fişele de evaluare completate pentru fiecare candidat, autentificate de preşedintele comisiei, procesele-verbale şi celelalte documente întocmite pe durata organizării şi desfăşurării examenului de certificare a calificării profesionale de nivel 2. Capitolul IIIÎnscrierea candidaţilor Articolul 16(1) În vederea înscrierii la examenul de certificare a calificării profesionale nivel 2, elevii care urmează stagiile de pregătire practică depun cerere de înscriere, înregistrată la secretariatul unităţii de învăţământ cel mai târziu cu 4 luni înaintea finalizării stagiilor de pregătire practică organizate în anul şcolar în curs.(2) Pe baza cererilor înregistrate, secretarul/secretarul-şef al unităţii de învăţământ întocmeşte lista provizorie cu elevii înscrişi pentru susţinerea examenului de certificare a calificării profesionale de nivel 2, pe domenii şi calificări profesionale. Situaţia numerică a solicitărilor de certificare a calificării profesionale, pe domenii şi calificări, este transmisă de directorul unităţii de învăţământ CJEC/CMBEC cel mai târziu cu 4 luni înaintea finalizării stagiilor de pregătire practică.(3) Lista provizorie cu elevii înscrişi pentru susţinerea examenului de certificare a calificării profesionale de nivel 2, certificată prin semnătura directorului şi ştampila instituţiei, se depune la secretariatul unităţii de învăţământ desemnată de CJEC/CMBEC drept centru de examen la care unitatea de învăţământ a fost arondată. Pe baza tabelelor transmise de toate unităţile de învăţământ arondate centrului de examen, secretarul/secretarul-şef întocmeşte lista provizorie cu elevii înscrişi pentru susţinerea examenului de certificare a calificării profesionale în centrul de examen pe domenii şi calificări profesionale.(4) Candidaţii vor fi admişi să susţină examenul de certificare a calificării profesionale numai dacă dosarul de înscriere este complet.(5) Dosarul de înscriere, care trebuie să fie completat cel mai târziu înaintea predării documentelor examenului comisiei de examinare, cuprinde:a)cerere de înscriere; b)certificat de naştere - în copie certificată ca fiind conformă cu originalul; c)actul/documentul prin care candidatului i s-a schimbat numele înscris în certificatul de naştere (dacă este cazul) - în copie certificată ca fiind conformă cu originalul; d)actul de identitate (pentru conformitate) - în copie certificată ca fiind conformă cu originalul; e)foaia matricolă a candidatului, dovadă că acesta a parcurs şi promovat curriculumul aprobat pentru calificarea profesională pentru care a solicitat certificarea - în original şi o copie a acesteia, certificată ca fiind conformă cu originalul; f)declaraţie pe propria răspundere a candidatului că a luat la cunoştinţă şi că va respecta normele de securitate a muncii şi sănătate în muncă care reglementează utilizarea corectă şi în siguranţă a echipamentelor, sculelor, dispozitivelor şi verificatoarelor, a posturilor de lucru, a instrumentelor, a substanţelor etc. pe durata desfăşurării probelor de examen, că va respecta cerinţele particulare ale locului în care se vor desfăşura probele de examen, afişate sau prezentate de persoanele autorizate; g)chitanţa de plată a taxei de examen, eliberată de unitatea de învăţământ la care candidatul va susţine probele de examen, după caz. Articolul 17(1) Înscrierea candidaţilor din unităţile de învăţământ particular autorizate la examenul pentru certificarea calificării profesionale se face la centrul de examen la care acestea au fost arondate de către CJEC/CMBEC, ca urmare a solicitării scrise însoţite de o copie certificată prin semnătura directorului şi ştampila unităţii de învăţământ după documentul de autorizare a cursurilor pentru calificările profesionale pentru care absolvenţii solicită înscrierea în examen.(2) Înscrierea absolvenţilor unităţilor de învăţământ particular autorizate la examenul pentru certificarea calificării profesionale se face pe baza:a)tabelelor cu elevii absolvenţi, care cuprind următoarele date: numele şi prenumele elevilor, clasa, calificarea profesională în care s-au pregătit, semnăturile elevilor şi ale dirigintelui, certificate prin semnătura directorului şi ştampila unităţii de învăţământ; b)dosarelor de înscriere ale candidaţilor care cuprind documentele prevăzute la art. 16 alin. (5). Articolul 18(1) Candidaţii care provin din seriile anterioare anului în care se susţine examenul sau care au finalizat studiile în altă localitate decât cea în care au domiciliul actual solicită în scris CJEC/CMBEC înscrierea la examen, anexând cererii o copie certificată de unitatea emitentă de pe foaia matricolă.(2) Înscrierea se face la unitatea de învăţământ stabilită de CJEC/CMBEC, în funcţie de calificarea profesională, pe baza dosarului de înscriere prevăzut la art. 16 alin. (5), la care se adaugă aprobarea CJEC/CMBEC de înscriere pentru susţinerea examenului.(3) Unităţile de învăţământ la care candidaţii aflaţi în situaţiile descrise la alin. (1) vor susţine examenul vor acorda asistenţă şi îndrumare pentru pregătirea examenului. Articolul 19(1) Directorii unităţilor de învăţământ care organizează stagiile de pregătire practică transmit situaţia centralizată a cererilor şi a dosarelor de înscriere depuse pe domenii şi calificări profesionale inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti - CJEC/CMBEC, cu cel puţin 15 zile înainte de începerea examenului de certificare.(2) Directorii unităţilor de învăţământ care organizează stagiile de pregătire practică iau măsuri pentru informarea candidaţilor şi a tuturor persoanelor interesate asupra prevederilor prezentei metodologii şi a graficului de desfăşurare a examenului. Articolul 20Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti - CJEC/CMBEC întocmesc situaţia finală centralizată la nivel judeţean privind înscrierile la examenul de certificare a calificării profesionale de nivel 2, care cuprinde: domeniile, calificările profesionale pentru care se organizează examen de certificare şi repartiţia candidaţilor pe centre de examen. Capitolul IVConţinutul examenelor Articolul 21Examenul de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare de nivel 2 constă într-o probă practică, respectiv realizarea unui proiect pe durata ultimelor 3 luni de pregătire practică, şi o probă orală, respectiv prezentarea şi susţinerea proiectului. Articolul 22(1) Proba practică constă în realizarea unui proiect care are ca scop evidenţierea activităţii specifice, în funcţie de tema proiectului, a unor unităţi de competenţe tehnice generale, unităţi de competenţe tehnice specializate şi a unor competenţe-cheie relevante şi semnificative pentru demonstrarea, în situaţia de examen de certificare, a dobândirii calificării respective. Prin executarea de către candidat a proiectului pe durata ultimelor 3 luni de pregătire practică, în timpul perioadei sale de formare, şi prin susţinerea orală a proiectului în situaţia de examen sunt vizate competenţe specifice calificării, conform standardului de pregătire profesională.(2) Proba orală de prezentare şi susţinere a proiectului este parte componentă a examenului de certificare şi are ca scop demonstrarea, de către candidat, în situaţia de examen a dobândirii unor competenţe-cheie, prevăzute în standardul de pregătire profesională, care sunt în legătură cu capacitatea dobândită de comunicare, incluzând utilizarea corectă a termenilor de specialitate, argumentarea soluţiilor din punct de vedere tehnic, economic, ecologic etc., prezentarea din perspectivă antreprenorială a posibilităţilor de utilizare a unora dintre rezultatele proiectului, într-un mod integrat, a conţinutului proiectului. Articolul 23(1) Proiectul este elaborat individual. Pot fi realizate şi proiecte în echipă, dar, în acest caz, se vor stabili sarcini distincte, clar delimitate pentru fiecare candidat în parte, pe baza tematicii stabilite şi aprobate conform art. 22 al prezentei metodologii şi discutate cu îndrumătorul de proiect, etapă cu etapă, conform planificării agreate de comun acord. Susţinerea proiectului se va face individual de către fiecare candidat.(2) Lista temelor proiectelor pentru fiecare calificare se stabileşte la nivelul unităţilor de învăţământ care şcolarizează şi au absolvenţi ai stagiilor de pregătire practică, pe baza propunerilor cadrelor didactice de specialitate. Lista temelor se definitivează şi se face publică la nivelul unităţii de învăţământ cel mai târziu cu 4 luni înaintea finalizării stagiilor de pregătire practică în anul şcolar în care se organizează examenul de certificare. Listele publicate vor menţiona domeniul calificării, calificarea profesională, numele şi prenumele îndrumătorului şi al candidatului.(3) Pentru fiecare calificare profesională, lista temelor se încadrează în totalitate prevederilor standardului de pregătire profesională corespunzător.(4) Fiecare candidat realizează proiectul sub îndrumarea unui cadru didactic desemnat de unitatea de învăţământ. Poate fi îndrumător de proiect numai un cadru didactic de specialitate care are în norma de predare module din curriculumul pentru calificarea de nivel 2 pentru care se organizează examenul de certificare. Îndrumătorii de proiect sunt, de regulă, cadre didactice de specialitate cu experienţă în evaluarea competenţelor profesionale care dau dovadă de obiectivitate, corectitudine, flexibilitate, respect, responsabilitate. Îndrumătorul de proiect are următoarele obligaţii: a)face cunoscute din timp temele pentru proiectele elevilor care se califică prin stagii de pregătire practică, precum şi competenţele care se au în vedere prin execuţia şi susţinerea proiectului, conform standardului de pregătire profesională pentru fiecare calificare; b)oferă consultanţă şi sprijin elevilor în alegerea temei pentru proiect; c)recomandă bibliografia minimală, precum şi documentaţia necesară executării proiectului şi le discută în detaliu cu candidatul; d)definitivează, împreună cu fiecare candidat pe care îl îndrumă, planul şi etapele de elaborare a proiectului atât pentru partea de realizare practică, cât şi pentru partea de redactare şi prezentare a proiectului; e)oferă consultaţii, îndrumă şi monitorizează, pe tot parcursul realizării proiectului, activitatea elevilor îndrumaţi, progresul în realizarea proiectului, precum şi modul de proiectare şi redactare a prezentării acestuia; f)se asigură că fiecare candidat al cărui proiect îl coordonează îşi elaborează singur proiectul, atât partea practică, cât şi partea scrisă, respectiv tehnoredactată; g)susţine cel puţin 5 întâlniri de monitorizare a proiectului cu fiecare candidat, conform planificării individuale, şi consemnează observaţiile pe fişa individuală de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale; h)acordă şi asigură primirea sprijinului necesar specific, de către eventualii candidaţi cu cerinţe educaţionale speciale, conform necesităţilor impuse de tipul de cerinţă, pe tot parcursul pregătirii şi execuţiei proiectului; i)în vederea realizării proiectelor, cadrele didactice care îndrumă proiecte pot solicita conducerii unităţii de învăţământ organizarea unui program de consultaţii şi de către alte cadre didactice, specialişti, reprezentanţi ai partenerilor sociali etc., pentru a le facilita elevilor accesul la informaţiile necesare; j)completează, pentru fiecare candidat, fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii acestuia (părţile I-III, destinate monitorizării activităţilor elevului), asumându-şi responsabilitatea pentru evaluarea şi pentru observaţiile consemnate. (5) Comisia metodică de specialitate din fiecare unitate de învăţământ ţine la zi evidenţa îndrumătorilor de proiect şi a temelor proiectelor realizate în anii anteriori pentru a asigura propunerea unor teme care să permită candidaţilor realizarea unor proiecte personale originale. Articolul 24(1) Proba orală este complementară probei practice şi vizează demonstrarea de către candidat, în condiţii de examen extern, a unor competenţe-cheie, tehnice generale şi specializate prevăzute prin standardul de pregătire profesională.(2) Proba orală de prezentare şi susţinere a proiectului are durata de 10-15 minute şi se poate desfăşura în săli special amenajate în acest scop, în laboratoare, în ateliere şi poate să includă demonstraţii practice.(3) De regulă, după prezentarea proiectului, membrii evaluatori ai comisiei adresează o serie de întrebări formulate în legătură cu unele aspecte teoretice sau practice esenţiale ale proiectului şi ale calificării, cu experienţele practice prezentate de candidat sau referitoare la activitatea candidatului de realizare a probei practice din cadrul examenului. Articolul 25Rezultatul final al candidaţilor la examenul de certificare a calificării profesionale de nivel 2 poate fi „admis“, „respins“, „neprezentat“ sau „eliminat din examen“. Capitolul VOrganizarea şi desfăşurarea examenului Secţiunea 1Organizarea desfăşurării probelor Articolul 26(1) Lista temelor proiectelor, pentru fiecare calificare profesională de nivel 2, este avizată de CJEC/CMBEC şi este făcută publică de unităţile de învăţământ, conform art. 23 alin. (2).(2) Lista temelor proiectelor este finalizată împreună sau după consultarea reprezentanţilor operatorilor economici cu care unitatea de învăţământ are încheiată convenţie privind pregătirea practică. Lista temelor proiectelor este avizată de către comisia metodică de specialitate şi este aprobată de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ. Temele proiectelor trebuie să se încadreze obligatoriu în curriculumul pentru calificarea respectivă şi să se raporteze într-un mod direct şi transparent la standardul de pregătire profesională corespunzător. Competenţele clar precizate vor fi specificate în fişa de evaluare.(3) Candidaţii consultă tematica afişată şi optează pentru una dintre teme. Opţiunea candidatului se face în scris, la secretariatul unităţii de învăţământ, până cel târziu la începutul perioadei de realizare a proiectului, respectiv ultimele 3 luni de pregătire practică. Validarea opţiunilor pentru temele de proiect necesită acceptul îndrumătorului proiectului şi cel al responsabilului ariei curriculare „Tehnologii“, pentru fiecare candidat.(4) Aprobarea opţiunilor pentru temele proiectelor, precum şi a îndrumătorilor acestora se face de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ cel târziu până la începutul perioadei de realizare a proiectului, respectiv ultimele 3 luni de pregătire practică.(5) Comisia metodică de specialitate din fiecare unitate de învăţământ cu absolvenţi ai stagiilor de pregătire practică, înscrişi la examen de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 2, are responsabilitatea de a prezenta îndrumătorilor de proiect fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, fişă cuprinsă în anexa nr. 3. Primele 3 părţi ale fişei vor fi folosite de aceştia drept instrument de monitorizare a progresului activităţilor de realizare a proiectului, pe tot parcursul derulării acestuia. La rândul lor, îndrumătorii vor face cunoscută fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale fiecăruia dintre candidaţii ale căror proiecte le îndrumă.(6) Realizarea practică a proiectului, cât şi elaborarea şi redactarea prezentării şi susţinerii constituie un demers integrator, complex, pe parcursul căruia candidatul face dovada dobândirii competenţelor descrise prin standardul de pregătire profesională în timpul stagiilor de pregătire practică conform cerinţelor modulelor de specialitate şi agregate într-un mod specific, în funcţie de tema proiectului şi de planul său de abordare.(7) Redactarea proiectului implică tehnoredactarea conţinutului sub forma a 10-20 de pagini, la care se adaugă eventualele anexe, care să respecte următoarea structură:a)pagina de titlu cu: datele de identificare ale unităţii de învăţământ, ale candidatului, ale îndrumătorului de proiect, anul de absolvire, domeniul calificării şi calificarea profesională, conform anexei nr. 1; b)cuprinsul; c)argumentul: 2-2,5 pagini care sintetizează aspectele teoretice şi pe cele practice pe care le abordează, în relaţie directă cu utilitatea pentru calificarea respectivă; d)conţinutul propriu-zis, structurat astfel încât să pună în valoare scopul şi obiectivele proiectului, problemele practice soluţionate, perspectiva personală a candidatului în abordarea temei, precum şi utilitatea practic-aplicativă a soluţiilor găsite de către candidat; e)bibliografia; f)anexele: desene, schiţe, fotografii ale produselor, rezultatele determinărilor de laborator, descrierea experimentelor, fişele de observaţie, prezentarea şi analiza unor secvenţe din procesul tehnologic, rezultatele măsurătorilor, prelucrări de date, statistici, elemente de proiectare, documentaţia tehnică întocmită etc. (8) În vederea asigurării desfăşurării activităţilor de realizare a proiectelor şi a tehnoredactării de către fiecare candidat a prezentării în scris a proiectului, conducerea unităţii de învăţământ şi comisia metodică de specialitate vor alcătui, de comun acord cu îndrumătorul de proiect, un grafic de acces în laboratoarele de informatică sau laboratoarele/atelierele de specialitate din unitatea de învăţământ.(9) Prezentarea în scris a proiectului, însoţită de fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completată cu observaţii privind monitorizarea activităţilor de realizare a proiectului (primele 3 părţi), se depun la secretariatul unităţii de învăţământ cu o săptămână înainte de finalizarea cursurilor claselor terminale care au urmat stagiile de pregătire practică şi primesc un număr de înregistrare. După susţinerea orală, proiectul împreună cu fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completată (părţile I-IV), se arhivează de către unitatea de învăţământ, pentru o perioadă de 3 ani. Articolul 27(1) Probele de examen se desfăşoară în sălile, laboratoarele, cabinetele, atelierele, fermele unităţii de învăţământ desemnate centru de examen. Desfăşurarea probelor în alte locaţii se face cu aprobarea CJEC/CMBEC.(2) Probele de examen se pot desfăşura şi în laboratoarele, atelierele, secţiile de producţie ale unor operatori economici sau instituţii. În acest caz, unitatea de învăţământ desemnată centru de examen încheie în prealabil un protocol în care se menţionează organizarea probelor de examen în respectivele locaţii, protocol a cărui copie a fost transmisă CJEC/CMBEC împreună cu solicitarea de a organiza examenul de certificare a calificării profesionale.(3) Locurile în care se susţin probele de examen sunt în prealabil adaptate acestor activităţi prin:a)asigurarea dotării corespunzătoare desfăşurării probelor conform cerinţelor specifice fiecărei calificări profesionale prevăzute de standardul de pregătire profesională; b)eliminarea oricăror materiale care ar putea influenţa candidaţii în susţinerea probelor; c)afişarea, la locul de desfăşurare a probelor, a listei nominale cu candidaţii care susţin proba în ziua respectivă şi a prevederilor care îi informează pe aceştia că pătrunderea cu materiale ajutătoare la locul de desfăşurare a probei, frauda sau tentativa de fraudă, precum şi nerespectarea normelor de securitate şi sănătate în muncă atrag eliminarea din examen. (4) Candidaţii înscrişi sunt programaţi de comisia de examinare să susţină probele de examen în ordine alfabetică, pe calificări profesionale, indiferent de unitatea de învăţământ de provenienţă. În cazul în care candidaţii provin de la unităţi de învăţământ din alte localităţi, programarea unor probe ale examenului de certificare a calificării profesionale nivel 2 se poate face astfel încât toţi candidaţii din aceeaşi localitate să susţină probele în aceeaşi zi. Articolul 28(1) Conducerile tuturor unităţilor de învăţământ cu elevi care solicită certificarea calificării profesionale de nivel 2 au obligaţia să asigure, prin finanţarea cheltuielilor estimate necesare, pregătirea şi desfăşurarea optimă a probelor de examen.(2) Conducerile unităţilor de învăţământ desemnate centre de examen asigură desfăşurarea în bune condiţii a probelor de examen şi pun la dispoziţia comisiei de examinare spaţiile, dotările, consumabilele şi accesul la serviciile de comunicare strict necesare. Secţiunea a 2-aDesfăşurarea probelor Articolul 29(1) Realizarea proiectului, probă practică a examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 2, se face individual de către fiecare candidat, sub coordonarea îndrumătorului de proiect, pe durata ultimelor 3 luni ale stagiilor de pregătire practică.(2) În timpul realizării proiectului, candidaţii au cel puţin 5 întâlniri planificate cu îndrumătorul de proiect. Cu acest prilej, sunt apreciate dovezile privind dobândirea competenţelor precizate în partea I a fişei de evaluare, precum şi progresul în realizarea proiectului. Informaţiile sunt consemnate în fişă şi sunt solicitate candidatului noi dovezi asociate activităţilor necesare finalizării proiectului şi pentru susţinerea consistentă a evaluării.(3) Pentru examinare, candidatul se prezintă cu partea scrisă a proiectului şi, după caz, cu obiectul/produsul proiectului executat. Comisia are la dispoziţie fişa de evaluare completată cu datele privind monitorizarea progresului proiectului (I) şi aprecierile îndrumătorului de proiect privind calitatea activităţii candidatului (II) şi calitatea proiectului (III). Articolul 30(1) Pe baza listei cu temele de proiect, pusă la dispoziţie de către secretariatul unităţii de învăţământ desemnate să organizeze examenul, comisia de examinare primeşte toate proiectele candidaţilor înscrişi pentru susţinerea examenului însoţite de fişa de evaluare completată pentru fiecare candidat. Comisia verifică dacă, pentru fiecare candidat, sunt completate primele 3 părţi ale fişei de evaluare de către îndrumătorul de proiect.(2) a) Candidatul primeşte de la comisie proiectul şi, dacă este nevoie, hârtie ştampilată pentru ciornă. Pentru prezentarea şi susţinerea proiectului se acordă fiecărui candidat 15 minute. Preşedintele, vicepreşedintele şi membrii comisiei solicită candidatului precizări şi lămuriri, de regulă după ce acesta a prezentat proiectul. Întrebările adresate, precum şi aprecierea răspunsurilor date de candidat sunt consemnate în partea a IV-a a fişei de evaluare. Întrebările sprijină evaluarea globală a activităţilor desfăşurate de candidat, a calităţii proiectului şi a susţinerii sale orale.b)După susţinerea proiectului se completează pentru candidatul respectiv partea a IV-a a fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale. Completarea se face de către unul dintre membrii comisiei de examinare şi reflectă decizia majoritară a comisiei. Articolul 31(1) Evaluarea candidatului se realizează prin aprecierea globală a activităţilor desfăşurate, a calităţii proiectului şi a susţinerii sale orale.(2) Calificativul obţinut de candidat este „admis“ în situaţia în care majoritatea membrilor evaluatori ai comisiei de examinare au apreciat şi au acordat acest calificativ şi este „respins“ în caz contrar.(3) Pentru prezentarea şi susţinerea proiectului, în partea a IV-a a fişei de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale aprecierea se face prin „da“, respectiv „nu“, consemnate în coloanele respective. Stabilirea rezultatului final, „admis“ sau „respins“, se consemnează prin bifare în fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale.(4) Rezultatul examenului de certificare, consemnat în fişa de evaluare a proiectului şi a susţinerii orale, completată pentru fiecare candidat, se afişează în ziua susţinerii probei orale (susţinerea proiectului) şi nu poate fi contestat. Articolul 32Proiectele şi fişele de evaluare sunt documente de examen şi sunt gestionate conform procedurilor descrise de art. 33. Articolul 33(1) După ce toţi candidaţii programaţi au fost examinaţi, calificativele finale se înscriu în catalog, pentru fiecare candidat, în prezenţa întregii comisii de examinare de către secretarul comisiei, cu cerneală sau pastă albastră. Eventualele corecturi de transcriere a calificativelor finale în cataloagele de examen se fac cu cerneală roşie de către persoana care a greşit, sub semnătură, iar preşedintele comisiei contrasemnează şi ştampilează.(2) La sfârşitul fiecărei zile de examen, fişele de evaluare nominale, completate pentru fiecare candidat, cataloagele şi celelalte documente întocmite se predau cu proces-verbal preşedintelui pentru a fi păstrate în siguranţă în dulapuri/fişete metalice, închise şi sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen şi se păstrează în acelaşi regim cu cataloagele de examen.(3) Cheile şi sigiliul de la fişetele în care sunt depozitate documentele examenului de certificare a competenţelor profesionale pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 2 se păstrează separat de către preşedinte şi secretar. Capitolul VIStabilirea şi comunicarea rezultatelor Articolul 34(1) Sunt declaraţi „admişi“ şi vor primi certificatul de calificare profesională de nivel 2 candidaţii care obţin rezultatul final „admis“.(2) Candidaţii care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alin. (1) sunt declaraţi „respinşi“ sau, după caz, „neprezentaţi“ ori „eliminaţi din examen“.(3) Candidaţilor declaraţi „respinşi“ sau „eliminaţi din examen“ li se consemnează rezultatul în foaia matricolă. Articolul 35(1) După încheierea probelor de examen şi după completarea fişei de evaluare pentru fiecare candidat şi a cataloagelor de examen se comunică rezultatul final al examenului prin afişarea la avizier a listelor nominale finale.(2) Listele nominale care se întocmesc pentru comunicarea rezultatelor finale ale examenului de certificare a calificării profesionale de nivel 2 cuprind: numele şi prenumele candidaţilor şi rezultatul final obţinut, respectiv „admis“, „respins“, „neprezentat“, „eliminat din examen“, după caz. Un candidat se consideră „neprezentat“, dacă a absentat la cel puţin una din probele de examen.(3) Listele nominale finale se întocmesc separat pentru fiecare calificare pentru care s-a organizat examen de certificare a calificării profesionale de nivel 2, în centrul de examen. Capitolul VIIDispoziţii finale Articolul 36(1) Comisiile de examinare au obligaţia să informeze în cel mai scurt timp CJEC/CMBEC cu privire la situaţiile neprevăzute, speciale sau la neregulile constatate în organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare.(2) CJEC/CMBEC au obligaţia să informeze, în cel mai scurt timp, CNEC cu privire la situaţiile excepţionale, nereglementate de prezenta metodologie, apărute în organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare, în vederea luării deciziilor care se impun. Articolul 37(1) Toate documentele referitoare la examenul de certificare a calificării profesionale din cadrul centrelor de examen se păstrează în arhiva instituţiei timp de 3 ani, cu excepţia cataloagelor, care se păstrează permanent.(2) Copii ale cataloagelor de examen certificate de preşedintele comisiei de examinare vor fi transmise unităţilor de învăţământ arondate pentru afişarea rezultatelor. Articolul 38(1) Raportul comisiei de examinare din centrul de examen privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare a calificării profesionale de nivel 2 şi rezultatele examenului de certificare a calificării profesionale se transmit inspectoratului şcolar judeţean/al municipiul Bucureşti - CJEC/CMBEC, pe cale electronică şi în scris, în termen de 5 zile de la finalizarea examenului de certificare.(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se întocmeşte după modelul prevăzut în anexa nr. 4. Articolul 39(1) Inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti - CJEC/CMBEC analizează organizarea şi desfăşurarea examenelor de certificare a competenţelor profesionale şi întocmesc un raport general care, după aprobarea în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, se trimite, în formă electronică şi în scris, CNEC, la Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului - Direcţiei generale educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii.(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se întocmeşte după structura prevăzută în anexa nr. 4. Un exemplar al raportului anual se trimite şi tuturor unităţilor de învăţământ profesional şi tehnic din judeţ. Articolul 40(1) Respectarea prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare.(2) Încălcarea dispoziţiilor prezentei metodologii se sancţionează conform prevederilor legale.(3) Cadrele didactice sancţionate conform dispoziţiilor alin. (2) pierd dreptul de a participa la examenele de certificare a calificării profesionale de nivel 2 din anul următor ca membri în comisiile prevăzute de prezenta metodologie.(4) Constatarea de nereguli grave sau repetate în desfăşurarea activităţii uneia dintre comisiile prevăzute de prezenta metodologie atrage diminuarea cu 20-70% a indemnizaţiei vicepreşedintelui şi a preşedintelui acesteia. Articolul 41Candidaţii care au fost înscrişi la examenul de certificare a calificării profesionale fără a îndeplini condiţiile legale de înscriere la acesta ori care au beneficiat de părtinire frauduloasă dovedită sunt eliminaţi din examen, pierzând sesiunea respectivă, sau, după caz, li se anulează actele de studii obţinute fraudulos. Articolul 42 Colectarea unor fonduri materiale sau băneşti de la candidaţi, de la părinţii sau rudele acestora este cu desăvârşire interzisă. Încălcarea acestei dispoziţii atrage sancţionarea în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare. Articolul 43Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta metodologie. ANEXA Nr. 1la metodologie LISTA calificărilor profesionale de nivel 2 care pot fi certificate după efectuarea stagiilor de pregătire practică

Nr. crt. Domeniul de pregătire de bază* Domeniul de pregătire generală Calificarea profesională de nivel 2
1. Mecanică Lăcătuşărie mecanică structuri Lăcătuş construcţii metalice şi utilaj tehnologic
2. Lăcătuş construcţii navale
3. Tubulator naval
4. Lăcătuş construcţii structuri aeronave
5. Constructor-montator de structuri metalice
6. Confecţioner tâmplărie din aluminiu şi mase plastice
7. Lăcătuş mecanic prestări de servicii
8. Tinichigiu vopsitor auto
9. Prelucrări la rece Strungar
10. Frezor-rabotor-mortezor
11. Rectificator
12. Sculer-matriţer
13. Operator la maşini cu comandă numerică
14. Prelucrări la cald Sudor
15. Turnător
16. Forjor-tratamentist
17. Modelier
18. Obţinerea şi prelucrarea metalelor Furnalist
19. Oţelar
20. Metalurgist neferoase
21. Laminorist
22. Trefilator-trăgător
23. Constructor cuptoare metalurgice
24. Mecanică de motoare Motorist nave
25. Mecanic auto
26. Mecanică de montaj, întreţinere şi reparaţii Mecanic utilaje şi instalaţii în industrie
27. Mecanic echipamente hidraulice şi pneumatice
28. Mecanic agregate rotative termoenergetice
29. Mecanic echipamente pentru foraj-extracţie
30. Mecanic aeronave
31. Mecanică fină Mecanic de mecanică fină
32. Optician montator aparatură optico-mecanică
33. Foraj, extracţie, tratare petrol şi gaze Operator sonde
34. Operator la extracţia, tratarea, transportul şi distribuţia gazelor
35. Maşinist utilaje Maşinist utilaje cale şi terasamente
36. Maşinist utilaje portuare
37. Marină Marinar
38. Mecanică agricolă şi forestieră Mecanic agricol
39. Mecanic forestier
40. Electromecanică Electromecanică maşini, utilaje, instalaţii Operator cazane, turbine cu aburi, instalaţii auxiliare şi de termoficare
41. Operator în centrale hidroelectrice

Nr. crt. Domeniul de pregătire de bază* Domeniul de pregătire generală Calificarea profesională de nivel 2
42. Electromecanic instalaţii şi aparatură de bord aeronave
43. Electromecanic utilaje şi instalaţii industriale
44. Electromecanic nave
45. Electromecanic centrale electrice
46. Electromecanic utilaje şi instalaţii comerciale, electrocasnice şi din industria alimentară
47. Frigotehnist
48. Electromecanic material rulant
49. Feroviar Lucrător trafic feroviar
50. Agent comercial feroviar
51. Electronică automatizări Electronică automatizări Electronist aparate şi echipamente
52. Electronist reţele de telecomunicaţii
53. Chimie industrială Chimie industrială Operator industria chimică anorganică
54. Operator industria de medicamente şi produse cosmetice
55. Operator industria chimică organică
56. Operator industria de prelucrare a ţiţeiului şi petrochimie
57. Operator fabricarea şi prelucrarea polimerilor
58. Operator fabricarea şi prelucrarea celulozei şi hârtiei
59. Materiale de construcţii Materiale de construcţii Operator în industria ceramicii brute
60. Operator ceramică fină
61. Sticlar
62. Operator lianţi şi prefabricate
63. Electric Electric Electrician constructor
64. Electrician exploatări miniere
65. Electrician nave
66. Electrician exploatare joasă tensiune
67. Electrician aparate şi echipamente electrice şi energetice
68. Electrician protecţii prin relee, automatizări şi măsurători în instalaţii energetice
69. Electrician exploatare centrale, staţii şi reţele electrice
70. Electrician echipamente pentru foraj-extracţie
71. Confecţioner produse electrotehnice
72. Electrician de întreţinere şi reparaţii aparatură electrocasnică
73. Construcţii, instalaţii şi lucrări publice Structuri pentru construcţii Constructor structuri monolite
74. Fierar betonist - montator prefabricate
75. Zidar-pietrar-tencuitor
76. Dulgher-tâmplar-parchetar
77. Finisaje pentru construcţii Mozaicar - montator placaje
78. Zugrav, ipsosar, vopsitor, tapetar
79. Instalaţii pentru construcţii Instalator instalaţii tehnico-sanitare şi de gaze
80. Instalator instalaţii de încălzire centrală
81. Instalator instalaţii de ventilare şi de condiţionare

Nr. crt. Domeniul de pregătire de bază* Domeniul de pregătire generală Calificarea profesională de nivel 2
82. Instalator reţele de distribuţie locale şi magistrale de gaze
83. Izolaţii Izolator
84. Construcţii căi ferate, drumuri, poduri şi lucrări hidrotehnice Constructor căi ferate
85. Constructor drumuri şi poduri
86. Constructor lucrări hidrotehnice
87. Agricultură Agricultură Agricultor culturi de câmp
88. Lucrător în agroturism
89. Lucrător în agricultură ecologică
90. Piscicultor şi prelucrător de peşte
91. Horticultor
92. Fermier montan
93. Zootehnist
94. Apicultor-sericicultor
95. Silvicultură Silvicultură Pădurar
96. Comerţ Comerţ Recepţioner-distribuitor
97. Comerciant-vânzător
98. Turism şi alimentaţie Turism Lucrător hotelier
99. Alimentaţie Ospătar (chelner) vânzător în unităţi de alimentaţie
100. Cofetar-patiser
101. Bucătar
102. Industrie alimentară Industrie alimentară Morar-silozar
103. Brutar-patiser - preparator produse făinoase
104. Preparator produse din carne şi peşte
105. Operator în prelucrarea legumelor şi fructelor
106. Preparator produse din lapte
107. Operator în industria uleiului
108. Operator în industria zahărului şi produselor zaharoase
109. Operator în industria vinului şi a băuturilor spirtoase
110. Operator în industria malţului şi a berii
111. Fabricarea produselor din lemn Fabricarea produselor din lemn Operator la producerea semifabricatelor pe bază de lemn
112. Operator la fabricarea cherestelei
113. Tâmplar universal
114. Tapiţer-plăpumar-saltelar
115. Sculptor-intarsier
116. Industrie textilă şi pielărie Industrie textilă şi pielărie Filator
117. Ţesător
118. Finisor produse textile
119. Finisor piele
120. Tricoter-confecţioner
121. Confecţioner produse textile
122. Croitor îmbrăcăminte după comandă
123. Cizmar
124. Confecţioner articole din piele şi înlocuitori
125. Confecţioner îmbrăcăminte din piele şi înlocuitori
Nr. crt. Domeniul de pregătire de bază* Domeniul de pregătire generală Calificarea profesională de nivel 2
126. Marochiner
127. Tehnici poligrafice Tehnici poligrafice Operator montaj copiat tipar de probă
128. Tipăritor ofset
129. Legător
130. Estetica şi igiena corpului omenesc Estetica şi igiena corpului omenesc Frizer - coafor - manichiurist - pedichiurist
131. Producţie media Producţie media Operator producţie şi exploatare film

*) Domenii conform Hotărârii Guvernului nr. 844/2002 privind aprobarea nomenclatoarelor calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învăţământul preuniversitar, precum şi durata de şcolarizare, cu modificările şi completările ulterioare. ANEXA Nr. 2la metodologie CRITERII DE SELECŢIE pentru nominalizarea unităţilor de învăţământ drept centre de examen pentru certificarea calificării profesionale de nivel 2 Centrele de examen se nominalizează, prin decizie a inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, în unităţi de învăţământ acreditate din judeţ/municipiul Bucureşti propuse de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare. La centrele de examen astfel constituite pot susţine examenul de certificare a calificării profesionale numai candidaţii care provin din unităţile de învăţământ arondate, conform deciziei de constituire a centrului, şi se pot certifica numai calificările profesionale stabilite prin decizie, precum şi candidaţii din seriile anterioare sau care au absolvit stagiile de pregătire practică în altă localitate care au aprobarea comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare. Pentru a fi numite centre de examen, unităţile de învăţământ trebuie să îndeplinească următoarele condiţii generale obligatorii pentru asigurarea calităţii examenelor de certificare a calificării profesionale: 1. pot asigura, în spaţiile proprii sau ale colaboratorilor, condiţii optime de desfăşurare a probelor de examen, de regulă cât mai apropiate de condiţiile de muncă de la operatorii economici; 2. pot asigura materialele/consumabilele, utilajele, sculele, dispozitivele, instrumentele, birotica etc. necesare susţinerii probelor pentru fiecare calificare profesională pentru care se organizează examen (în perioada sesiunii de examene, conform graficului de desfăşurare); 3. pot asigura desfăşurarea activităţilor specifice comisiilor de examinare în condiţii optime, precum şi securitatea documentelor comisiei; 4. au experienţă recunoscută pe piaţa locală a muncii în pregătirea profesională. Desemnarea centrelor de examen se face după ce asigurarea condiţiilor de examen este verificată şi confirmată de reprezentaţii sau delegaţii desemnaţi de comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare. De asemenea, după numire, reprezentantul comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare pentru fiecare centru de examen, numit monitor de calitate, vizitează centrul de examen înainte de începerea probelor de examen, verifică şi informează comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare cu privire la condiţiile asigurate pentru desfăşurarea examenului. Pot fi centre de examen: unităţi de învăţământ acreditate care au şcolarizat şi au absolvenţi ai seriei curente cu calificările profesionale pentru care se organizează examenul, unităţi de învăţământ împreună cu întreprinderi care s-au implicat şi au dezvoltat parteneriate pentru dezvoltarea locală de curriculum, conform cerinţelor pieţii muncii, care asigură pregătirea practică a elevilor, care prezintă oferte de angajare pentru absolvenţi, care oferă burse sau unităţi de învăţământ împreună cu centre de formare profesională a adulţilor etc., cu condiţia îndeplinirii criteriilor de selecţie. ANEXA Nr. 3la metodologie MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI FIŞA DE EVALUARE Examenul pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 2 Sesiunea: ........ ........ ............ Centrul de examen: ........ ........ ............ Calificarea: ........ ........ ............ Numele şi prenumele candidatului ........ ........ ............ Unitatea de învăţământ absolvită ........ ........ ............ Tema proiectului: ........ ........ ............ Numele, prenumele şi specializarea îndrumătorului de proiect: ........ ........ ............ Partea I: Monitorizarea progresului în realizarea proiectului1) 1. Data începerii activităţilor de realizare a proiectului:

2. Competenţe vizate/implicate în realizarea/execuţia proiectului2)

3. Stabilirea planului activităţilor individuale ale candidatului pentru proiect:

Data:

Semnătura candidatului: ........ ........ ...........Semnătura îndrumătorului: ........ ........ ............

4. Stabilirea planului de redactare a proiectului - prezentarea scrisă:

perioada:

revizuit:

forma finală acceptată de către îndrumător:5. Întâlniri pentru monitorizarea proiectului (cel puţin 5 întâlniri săptămânale):

Nr. crt. Observaţii Semnătura elevului
1.
2.
3.
4.
5.

Partea a II-a: Aprecierea calităţii activităţii candidatului3)

CRITERIUL DA/NU Observaţii
1. Activităţile practice întreprinse în cadrul proiectului se raportează adecvat la tema proiectului.
2. Abordarea temei proiectului a fost făcută dintr-o perspectivă personală, candidatul demonstrând că deciziile sunt rezultatul reflecţiei critice.
3. Activităţile practice au fost întreprinse sub supravegherea îndrumătorului de proiect sau/şi a persoanelor autorizate.
4. Realizarea sarcinilor de lucru stabilite prin planul proiectului a fost făcută conform planificării iniţiale.
5. Documentarea pentru proiect a fost făcută cu sprijinul şi sub supravegherea îndrumătorului de proiect.
6. Identificarea şi utilizarea bibliografiei recomandate pentru redactarea prezentării în scris a proiectului au fost realizate integral.
7. Referinţele bibliografice utilizate la prezentarea proiectului au fost preluate şi redactate întrun mod personal şi nu reprezintă o compilaţie de citate.
8. Soluţiile personale pentru situaţiile-problemă cu care s-a confruntat candidatul în timpul executării proiectului au fost găsite cu ajutorul îndrumătorului de proiect.
9. În realizarea sarcinilor de lucru din cadrul proiectului, candidatul a făcut dovada implicării şi angajării personale, originalităţii soluţiilor propuse, a imaginaţiei şi creativităţii în abordarea şi îndeplinirea unora dintre sarcini.
10. Soluţiile găsite de către candidat pentru rezolvarea problemelor practice sunt aplicabile şi în alte contexte de muncă.

1) Se completează de către îndrumător pe parcursul derulării proiectului. 2) Se consemnează numai competenţele care au legătură directă cu tema proiectului şi sunt conforme standardului de pregătire profesională al calificării. 3) Se completează de către îndrumător la finalul activităţii de monitorizare şi se discută cu candidatul înainte de depunerea proiectului. Criteriile vizează atât procesul de elaborare a proiectului, cât şi pe cel de redactare a prezentării proiectului. Partea a III-a: Aprecierea calităţii proiectului4)

CRITERIUL DA/NU Observaţii
1. Proiectul/Produsul are validitate în raport cu tema, scopul, obiectivele şi metodologia abordată.
2. Proiectul/Produsul demonstrează completitudine şi acoperire satisfăcătoare în raport cu tema aleasă.
3. Elaborarea proiectului şi redactarea prezentării proiectului au fost făcute într-un mod consistent şi concomitent, conform planificării.
4. Opţiunea candidatului pentru utilizarea anumitor resurse este bine justificată şi argumentată în contextul proiectului.
5. Redactarea prezentării proiectului demonstrează consistenţă internă.
6. Prezentarea scrisă a proiectului este logică şi cuprinde o convingătoare argumentare a ideilor.
7. Proiectul/Produsul reprezintă, în sine, o soluţie personală utilă, cu elemente de originalitate în realizarea temei.
8. Aplicabilitatea practică a proiectului/produsului poate fi extinsă.
9. Realizarea proiectului/produsului a necesitat activarea unui număr semnificativ de unităţi de competenţe, conform standardului de pregătire profesională pentru calificarea respectivă.
10. Redactarea prezentării proiectului respectă cerinţele de structură impuse de metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale.

Semnătura candidatului ........ ........ ............ Partea a IV-a: Aprecierea prezentării şi susţinerii proiectului5)

CRITERIUL DA/NU Observaţii
1. Candidatul a realizat o comunicare orală clară, coerentă şi fluentă.
2. Prezentarea a fost structurată echilibrat în raport cu tema proiectului şi cu obiectivele acestuia.
3. Candidatul a demonstrat putere de sinteză şi adaptarea prezentării la situaţia de examinare.
4. Candidatul şi-a susţinut punctele de vedere şi opiniile într-un mod personal şi bine argumentat.
5. În scopul accesibilizării informaţiei şi a creşterii atractivităţii prezentării, candidatul a utilizat în prezentare strategii eficiente şi mijloace de comunicare potrivite: demonstraţii practice, elemente de grafică, modele, aplicaţii, facilităţi audiovideo ale tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor etc.

Aprecierea răspunsurilor candidatului la întrebările comisiei:

ÎNTREBAREA DA/NU Observaţii

4) Se completează de către îndrumător la finalul activităţii de monitorizare şi se discută cu candidatul înainte de depunerea proiectului. Criteriile vizează atât proiectul în calitate de produs al activităţii elevului, cât şi produsul ca atare, acolo unde este cazul. 5) Se completează de către un membru al comisiei de examinare după susţinerea prezentării şi reprezintă aprecierea membrilor comisiei de examinare, numai dacă sunt completate celelalte secţiuni (părţile I-III) ale fişei pentru proiectul evaluat. Rezultatul final stabilit de comisia de examinare pe baza evaluării globale a activităţilor realizate de candidat şi consemnat în fişa de evaluare: 1. Admis o 2. Respins o Examinatori: ........ ................ .......... Preşedinte de comisie: ........ ................ ............. Data: ........ ............. ANEXA Nr. 4la metodologie Comisia judeţeană de evaluare şi certificare Judeţul ........ ........ ............ RAPORT privind organizarea şi desfăşurarea examenului pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 2 Anul şcolar ........ ........ ......... 1. Modul de organizare a examenului - informaţii referitoare la:

centre de examen - arondări, calificări, număr de candidaţi;

asigurarea dotării centrelor de examen - resurse materiale şi financiare;

elaborarea temelor de examen;

constituirea comisiilor de examinare - date privind resursele umane (număr de participanţi, pregătire etc.);

monitorizarea unităţilor de învăţământ şi a comisiilor de examinare.2. Desfăşurarea examenului de certificare - informaţii privitoare la:

respectarea legislaţiei în vigoare;

monitorizarea calităţii desfăşurării examenului de certificare, performanţe, respectiv incidente şi modul de soluţionare a acestora;

măsuri luate în legătură cu desfăşurarea unor eventuale incidente, numele persoanelor implicate şi, după caz, cadrele didactice cărora comisia judeţeană de evaluare şi certificare le-a retras dreptul de a participa la examenul de certificare;

sugestii de optimizare a procedurilor de asigurare a calităţii în organizarea, desfăşurarea şi monitorizarea examenului de certificare.3. Evaluarea rapoartelor monitorilor de calitate - evaluarea calitativă şi cantitativă a examenului pe centre şi calificări. 4. Opinii asupra temelor, rezultatelor obţinute de candidaţi şi asupra organizării şi desfăşurării examenului. 5. Propuneri de modificare/completare a metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare pentru obţinerea certificatului de calificare profesională de nivel 2. 6. Date statistice privind numărul elevilor înscrişi, prezenţi, absenţi, promovaţi, respinşi şi procentul de promovabilitate, mediul urban (u) şi rural (r), fete (f) şi băieţi (b), pe domenii şi calificări profesionale.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 5222/2011

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 5222 din 2011
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 5222/2011
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu