ORDIN Nr. 3388
din 17 noiembrie 2008
privind aprobarea schemei de
ajutor de stat „Finantarea proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare (CDI)
prin Programul operational sectorial pentru cresterea competitivitatii
economice (POS-CCE)", aferenta operatiunilor 2.1.1 „Proiecte de cercetare
in parteneriat intre universitati/institutii de cercetare-dezvoltare si
intreprinderi", 2.1.2 „Proiecte CD de inalt nivel stiintific la care vor
participa specialisti din strainatate" si 2.3.3 „Promovarea inovarii in
cadrul intreprinderilor"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 816 din 5 decembrie 2008
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul
ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. 4 din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema de ajutor de stat denumită
„Finanţarea proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare (CDI) prin Programul
operaţional sectorial pentru creşterea competitivităţii economice
(POS-CCE)", aferentă operaţiunilor 2.1.1 „Proiecte de cercetare în
parteneriat între universităţi/instituţii de cercetare-dezvoltare şi
întreprinderi", 2.1.2 „Proiecte CD de înalt nivel ştiinţific la care vor participa specialişti din
străinătate" şi 2.3.3 „Promovarea inovării în cadrul întreprinderilor",
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
Finanţarea proiectelor de cercetare-dezvoltare şi
inovare (CDI) prin Programul operaţional sectorial pentru creşterea
competitivităţii economice (POS-CCE)
Art. 1. - Prezenta procedură
instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru cercetare-dezvoltare
şi inovare (CDI), denumită Finanţarea proiectelor de cercetare-dezvoltare şi
inovare (CDI) prin Programul operaţional sectorial pentru creşterea
competitivităţii economice (POS-CCE), aferentă operaţiunilor 2.1.1
„Proiecte de cercetare în parteneriat între universităţi/instituţii de
cercetare-dezvoltare şi întreprinderi", 2.1.2 „Proiecte CD de înalt nivel
ştiinţific la care vor participa specialişti din străinătate" şi 2.3.3
„Promovarea inovării în cadrul întreprinderilor", ale axei prioritare 2
„Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare", din
cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea Competitivităţii
Economice" (POS-CCE).
Art. 2. - (1) Ajutoarele în
cadrul schemei se acordă numai dacă îndeplinesc toate condiţiile şi criteriile
prevăzute în prezentul act, în limita bugetului disponibil.
(2) Prezenta schemă este exceptată de la obligaţia de
notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile
Regulamentului nr. 800/2008 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de
ajutor compatibile cu piaţa comună în aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat
(Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214 din 9
august 2008.
Art. 3. - (1) Autoritatea care administrează schema
este Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului - Autoritatea Naţională
pentru Cercetare Ştiinţifică (ANCS), prin Direcţia generală organism intermediar pentru cercetare (Ol Cercetare).
(2) Furnizor de ajutor de stat este Ministerul
Economiei şi Finanţelor prin Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial de creştere a competitivităţii economice.
I. Obiectivele schemei
Art. 4. - Prin această schemă
se va oferi sprijin pentru realizarea următoarelor obiective:
- generarea de rezultate de interes economic şi
stimularea transferului rezultatelor cercetării şi cunoştinţelor ştiinţifice în
mediul economic;
- crearea de nuclee de competenţă
ştiinţifică şi/sau tehnologică de înalt nivel, la standarde europene, în cadrul
întreprinderilor, prin atragerea de specialişti din străinătate;
- stimularea întreprinderilor tinere pentru realizarea
unor activităţi inovative bazate pe CD;
- stimularea întreprinderilor
pentru obţinerea de produse, servicii, tehnologii noi, prin valorificarea
rezultatelor de CD.
Art. 5. - (1) Creşterea cheltuielilor private pentru CD
şi promovarea inovării în întreprinderi sunt principalele efecte pozitive ale
acordării ajutorului de stat. Schema de ajutor de stat este o componentă din instrumentul de finanţare care este POS-CCE
şi contribuie la atingerea obiectivelor şi indicatorilor-ţintă ai POS-CCE.
Aceste obiective sunt sincronizate cu obiectivele Comunităţii Europene în ceea
ce priveşte creşterea economică şi crearea de locuri de muncă (Strategia
Lisabona relansată) şi cu obiectivele Comunităţii în domeniul CDI.
(2) Autoritatea care administrează schema, înainte de a
acorda ajutor unui beneficiar în cadrul schemei, va avea în vedere, în funcţie
de tipul de proiect, următoarele:
- creşterea activităţii de cercetare-dezvoltare-inovare
a beneficiarului;
- contribuţia proiectului la dezvoltarea sectorului în
cauză, privind nivelul cercetării-dezvoltării-inovării.
II. Baza legală
Art. 6. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu:
- Regulamentul nr. 800/2008 al Comisiei de declarare a
anumitor categorii de ajutor compatibile cu piaţa comună în aplicarea art. 87
şi 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe
categorii de ajutoare);
- Programul operaţional sectorial „Creşterea
Competitivităţii Economice", aprobat prin Decizia Comisiei nr. 3.472 din
12 iulie 2007.
III. Domeniul de aplicare
Art. 7. - (1) Prezenta schemă nu se aplică:
a) ajutoarelor destinate
activităţilor legate de exporturi, adică ajutoarelor direct legate de
cantităţile exportate, de înfiinţarea şi explotarea unei reţele de distribuţie
sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) ajutoarelor condiţionate de utilizarea
preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
c) ajutoarelor care favorizează activităţile de
prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în cazurile în care (i)
valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor
astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau comercializate de
către întreprinderile în cauză; (ii) acordarea ajutorului este condiţionată de
obligaţia de a fi direcţionat, parţial sau integral, către producătorii
primari.
(2) Ajutoarele pentru cercetare
şi dezvoltare privind produsele enumerate în anexa I la Tratatul CE pot fi acordate numai pentru activităţi de cercetare
industrială şi dezvoltare experimentală şi pentru studii de fezabilitate
tehnice.
IV. Definiţii
Art. 8. -In sensul prezentei
scheme următorii termeni se definesc astfel:
a) ajutoare/ajutor de stat reprezintă orice măsură care îndeplineşte toate criteriile
prevăzute la art. 87 alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunităţii
Europene;
b) întreprinderi mici şi mijlocii sau IMM sunt întreprinderile care respectă criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul nr. 800/2008. In prezenta
schemă microîntreprinderile sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici;
c) întreprinderi mari sunt întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul nr. 800/2008;
d) întreprindere aflată în
dificultate, în cazul în care beneficiarul este o
întreprindere mică sau mijlocie, este întreprinderea care îndeplineşte
următoarele condiţii:
(i) în cazul unei societăţi cu
răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social a
dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni;
sau
(ii) în cazul unei societăţi în care cel puţin o parte
din asociaţi răspund nelimitat pentru datoriile întreprinderii, atunci când mai
mult de jumătate din capitalul propriu a dispărut, asa cum reiese din
contabilitatea societăţii, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în
ultimele 12 luni; sau
(iii) indiferent de tipul
societăţii, când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile prevăzute de
legislaţia naţională privind procedura insolvenţei;
(iv) un IMM cu o vechime de mai puţin de 3 ani nu se
consideră a fi în dificultate în aceasta perioadă în sensul prezentei scheme,
cu excepţia cazului în care îndeplineşte condiţiile de la lit. d) pct. (iii);
e) întreprindere aflată în
dificultate, în cazul în care beneficiarul este o
întreprindere mare, este întreprinderea care fie se regăseşte în una dintre
situaţiile prevăzute la lit. d) pct. (i), (ii) sau (iii), fie prezintă simultan
simptome obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi:
creşterea pierderilor, scăderea cifrei de afaceri, creşterea volumului
stocurilor, supracapacitate, scăderea fluxului de numerar, îndatorare crescută,
creşterea sarcinilor financiare şi scăderea sau dispariţia valorii activului
net;
f) intensitatea ajutorului înseamnă valoarea ajutorului, exprimată ca procentaj din costurile
eligibile. Ajutorul plătit în tranşe va fi actualizat la valoarea lui în
momentul acordării. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este
rata de referinţă aplicabilă la data acordării ajutorului. Toate sumele
utilizate vor fi calculate înainte de aplicarea unor deduceri fiscale sau altor
taxe. Intensitatea ajutorului se calculează pentru fiecare beneficiar;
g) organism/organizaţie de
cercetare înseamnă o entitate, precum o
universitate sau un institut de cercetare, indiferent de statutul său juridic
(organizată conform dreptului public sau privat) sau de modul său de finanţare,
al cărei scop principal este de a realiza cercetare fundamentală, cercetare
industrială sau dezvoltare experimentală şi de a-şi face cunoscute rezultatele
prin predare, publicare sau transfer de tehnologie; toate profiturile trebuie
reinvestite în aceste activităţi, în difuzarea rezultatelor sau în predare;
întreprinderile care pot exercita influenţă asupra unui astfel de organism, de
exemplu prin calitatea lor de acţionari sau membri ai organismului, nu se
bucură de acces preferenţial la capacităţile de cercetare ale organismului în
cauză sau la rezultatele cercetărilor acestuia;
h) cercetare industrială înseamnă cercetare sau investigaţie critică planificată în scopul
dobândirii de cunoştinţe şi competenţe noi pentru elaborarea unor noi produse,
procese sau servicii ori pentru realizarea unei îmbunătăţiri semnificative a
produselor, proceselor sau serviciilor existente. Cuprinde crearea de părţi
componente pentru sisteme complexe, care este necesară pentru cercetarea
industrială, în special pentru validarea tehnologiilor generice, cu excepţia
prototipurilor;
i) dezvoltare experimentală înseamnă dobândirea, combinarea, modelarea şi utilizarea unor
cunoştinţe şi competenţe existente de ordin ştiinţific, tehnologic, de afaceri
şi din alte domenii relevante, în scopul producerii unor planuri, aranjamente
sau proiecte pentru produse, procese ori servicii noi, modificate sau
îmbunătăţite. Acestea mai pot include, de exemplu, alte activităţi care vizează
definirea conceptuală, planificarea şi documentarea noilor produse, procese sau
servicii. Activităţile pot cuprinde elaborarea de schiţe, desene, planuri şi
alte documentaţii, numai dacă acestea nu sunt destinate uzului comercial.
Dezvoltarea de prototipuri şi proiecte-pilot cărora li se poate da o utilizare
comercială este, de asemenea, inclusă, în cazul în care prototipul este în mod
obligatoriu produsul comercial final şi fabricarea sa este prea costisitoare
pentru ca acesta să fie utilizat exclusiv în scopuri demonstrative şi de
validare. In cazul unei utilizări comerciale ulterioare a proiectelor
demonstrative sau pilot, orice venit generat de o astfel de utilizare trebuie
dedus din costurile eligibile. Producţia experimentală şi testarea produselor,
proceselor şi serviciilor sunt, de asemenea, eligibile, cu condiţia ca aceste
produse, procese şi servicii să nu poată fi utilizate sau transformate pentru
utilizare în aplicaţii industriale ori în activităţi comerciale. Dezvoltarea experimentală nu include modificările de
rutină sau periodice aduse produselor, liniilor de producţie, proceselor de producţie,
serviciilor existente şi altor operaţiuni în desfăşurare, chiar dacă astfel de
modificări constituie îmbunătăţiri;
j) personal cu înaltă
calificare înseamnă cercetători, ingineri,
proiectanţi şi directori comerciali deţinători ai unei diplome universitare şi
care au o experienţă profesională de minimum 5 ani în domeniul în cauză.
Formarea în cadrul unui doctorat poate fi considerată ca fiind o experienţă
profesională relevantă;
k) detaşare/împrumut de
personal înseamnă încadrarea în muncă temporară de
personal de către un beneficiar pe o anumită perioadă, la sfârşitul căreia
persoana respectivă are dreptul să se întoarcă la angajatorul anterior;
l) întreprindere nou-creată
inovatoare înseamnă
o întreprindere mică, conform definiţiei din art. 8 lit. b), cu o vechime mai
mică de 6 ani la momentul acordării finanţării nerambursabile şi care
demonstrează că valoarea cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare a
reprezentat cel puţin 15% din costurile totale de operare în cel puţin unul
dintre ultimii 3 ani care precedă acordarea finanţării nerambursabile (dacă
întreprinderea este de curând înfiinţată şi nu există o situaţie financiară
care să demonstreze acest lucru, este necesar un audit financiar extern pentru
perioada fiscală curentă, care să verifice respectarea acestei condiţii);
m) prelucrarea produselor agricole înseamnă orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care
are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu
excepţia activităţilor realizate în exploataţii agricole, necesare pentru
pregătirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;
n) comercializarea produselor agricole înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea
vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau oricărei alte forme de
introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar
către revânzători ori prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a
produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător
primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în
care aceasta are loc în locaţii disticte, rezervate în acest scop.
V. Modalitatea de acordare a ajutorului în cadrul
schemei
Art. 9. -Ajutorul se acordă sub formă de asistenţă
financiară nerambursabilă în
mai multe tranşe. Plata ajutorului către beneficiarii schemei se poate face
până la 31 decembrie 2015. Contractele de finanţare vor fi încheiate cel târziu
până pe 31 decembrie 2013.
Art. 10. - Ajutorul de stat se acordă prin decontarea
cheltuielilor eligibile conform contractului de finanţare, fără a depăşi
intensitatea ajutorului de stat aplicabilă pe proiect. Cererea de rambursare a
cheltuielilor eligibile va fi însoţită de documente justificative clare şi
detaliate. Totalul cheltuielilor eligibile decontate nu poate depăşi suma
prevăzută în contractul de finanţare.
VI. Beneficiari
Art. 11. - (1) Beneficiarii acestei scheme sunt
întreprinderi în conformitate cu definiţiile din art.
8 lit. b) şi c), cu sau fără activitate de CD menţionată în statut. Este
considerată întreprindere orice entitate care desfăşoară o activitate
economică, indiferent de forma juridică a acesteia. Pentru fiecare tip de
proiect pentru care se acordă finanţare în cadrul schemei se vor particulariza
în cap. VIII din prezenta schemă condiţiile specifice de eligibilitate pe care
trebuie să le îndeplinească beneficiarii.
(2) O categorie specifică în cadrul beneficiarilor
schemei o constituie întreprinderile nou-create
inovatoare, definite la art. 8 lit. I).
Art. 12. - (1) Beneficiarii trebuie să fie înregistraţi
şi să desfăşoare activităţi în România, să nu fie în stare de faliment ori
lichidare, să nu aibă afacerile administrate de un judecător-sindic sau
activităţile sale comerciale să fie suspendate ori să facă obiectul unui
aranjament cu creditorii sau să fie într-o situaţie similară cu cele
anterioare, reglementată prin lege.
(2) Beneficiarii şi-au îndeplinit obligaţiile de
plată a impozitelor, a taxelor şi a contribuţiilor de asigurări sociale către
bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete
speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3) Reprezentantul legal al beneficiarului nu a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei
instanţe judecătoreşti, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale
sau pentru comiterea unei greşeli în materie profesională.
(4) Beneficiarii nu sunt obiect al unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene
privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa
comună sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta
a fost deja executată şi ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda
de recuperare aferentă.
Art. 13. - (1) Beneficiarii sunt numai cei care nu vor
fi consideraţi „întreprinderi aflate în dificultate" în conformitate cu
definiţia din art. 8 lit. d) şi e).
(2) Beneficiarul îndeplineşte
şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului,
care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
Art. 14. - Beneficiarii de ajutor în cadrul schemei pot
activa în toate sectoarele de activitate.
Art. 15. - (1) In cazul unui
proiect în parteneriat, de tipul „proiect realizat de organizaţii de cercetare
în numele întreprinderii", întreprinderea în numele căreia una sau mai
multe organizaţii de cercetare efectuează activităţi de cercetare-dezvoltare nu
va primi ajutor de stat prin intermediul organizaţiei/organizaţiilor de
cercetare partenere, dacă una dintre condiţiile de mai jos este îndeplinită:
- organizaţia de cercetare furnizează serviciile sale
la preţul pieţei; sau
- dacă nu există un preţ al pieţei, organizaţia de
cercetare furnizează serviciile sale la un preţ care reflectă costul total plus
o marjă rezonabilă.
(2) Partenerii care se declară organizaţii de cercetare
trebuie să respecte simultan următoarele condiţii:
A. sunt instituţii de învăţământ superior sau
activitatea de CD este principala activitate din statut sau din actul juridic
de înfiinţare;
B. toate profiturile/veniturile excedentare sunt
reinvestite în activităţi de cercetare, diseminare sau de educaţie, conform
actului de constituire sau statutului;
C. în cazul în care există întreprinderi care pot
exercita influenţă asupra entităţii (acţionari sau membri), acestea nu au acces
preferenţial la capacităţile de cercetare ale organizaţiei de cercetare şi nici
la rezultatele de cercetare generate de aceasta;
D. în bilanţ sau în balanţa cu situaţia analitică,
activităţile noneconomice, costurile şi finanţarea acestora sunt prezentate
separat de activităţile economice.
Art. 16. - Fiecare solicitant care depune o cerere de
finanţare în cadrul schemei trebuie obligatoriu să se înscrie în prealabil în
Registrul naţional al potenţialilor contractori (RPC). In acest registru se vor
înregistra toate datele de identificare şi situaţiile economico-financiare ale
fiecărui solicitant, actualizate:
- informaţii generale;
- date despre bonitatea beneficiarului, inclusiv resurse
umane;
- documente scanate în original: certificat unic de
înregistrare, certificat fiscal, act de constituire, statut, ultimul bilanţ
contabil, contul de profit şi pierderi;,
- structura acţionariatului
(persoane fizice şi juridice);
- componenţa organului de conducere/consiliului de
administraţie;
- declaraţia pe proprie răspundere privind respectarea
condiţiilor generale de eligibilitate.
VII. Eligibilitatea proiectelor
Art. 17. - (1) Sunt eligibile
pentru a primi ajutor de stat prin această schemă numai proiectele pentru care
beneficiarul a depus o cerere de finanţare pentru un proiect la autoritatea
naţională care administrează schema, înainte de începerea activităţilor
proiectului. Aceasta nu se referă la situaţia în care beneficiarul a realizat
pentru proiectul respectiv studii de fezabilitate pentru care nu solicită
ajutor de stat.
(2) Criteriile de eligibilitate a proiectelor vizează
următoarele:
- scopul şi obiectivele proiectului să fie în
conformitate cu obiectivele specifice ale axei prioritare, precum şi cu unul
sau mai multe dintre obiectivele operaţiunii, aşa cum sunt descrise în cererea
de proiecte;
- proiectul să fie derulat în România;
- dimensiunea finanţării nerambursabile solicitate să
se încadreze în limitele menţionate în cererea de proiecte;
- să conţină activităţi eligibile definite pentru
operaţiune în cererea de proiecte;
- durata să se încadreze în limitele menţionate în
cererea de proiecte;
- rezultatele să fie clar
definite şi măsurabile;
- activităţile să nu fie sau să nu fi fost finanţate
din alte surse publice.
VIII. Operaţiunile finanţate
în cadrul schemei
Art. 18. - (1) Tipurile de proiecte finanţate prin
schemă sunt următoarele:
Tabelul 1
Operaţiunea
|
Tipuri de proiecte
|
Activităţi eligibile
|
Finanţarea maximă
în cadrul unui proiect
(euro)
|
Beneficiari
|
2.1.1. Proiecte de cercetare în parteneriat între universităţi/
instituţii de cercetare-dezvoltare şi întreprinderi
|
Proiecte realizate de organizaţii de
cercetare în numele întreprinderii
|
- cercetare industrială
- dezvoltare experimentală
- obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială
|
1.000.000
|
Intreprinderi pentru care activitatea principală nu este
activitate de CD (pot să nu aibă deloc activitate de
CD)
|
2.1.2. Proiecte CD de înalt nivel ştiinţific la care vor
participa specialişti din străinătate
|
Proiecte CD de înalt nivel ştiinţific
|
- cercetare industrială
- dezvoltare experimentală
- obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială
|
2.000.000
|
Intreprinderi cu activitate de CD
|
2.3.3. Promovarea inovării în cadrul întreprinderilor
|
Proiecte tehnologice inovative
|
- dezvoltare experimentală
- obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială
- realizarea de studii tehnice de
fezabilitate pregătitoare pentru activităţile de dezvoltare experimentală
- procurarea de servicii suport şi de consultanţă pentru inovare
- închirierea pe perioadă determinată (3 ani) de personal cu
înaltă calificare împrumutat din organizaţii de cercetare sau întreprinderi
mari pentru activităţi de cercetare-dezvoltare-inovare
|
5.000.000
|
Intreprinderi pentru care activitatea principală nu este
activitate de CD (pot să nu aibă deloc activitate de CD)
|
Proiecte pentru întreprinderi nou-create inovatoare
|
- toate activităţile care susţin introducerea în producţie,
producerea şi livrarea pe piaţă a produsului (bun sau serviciu)
|
1.000.000
|
Intreprinderi nou-create inovatoare pentru care activitatea
principală nu este activitate de CD (pot să nu aibă deloc activitate de CD)
|
(2) Astfel ajutorul de stat nu depăşeşte:
- 10 milioane euro per întreprindere per
proiect/studiu de fezabilitate în cazul proiectelor în care predomină
activitatea de cercetare industrială1);
- 7,5 milioane euro per întreprindere per proiect/studiu
de fezabilitate pentru orice alte proiecte de cercetare-dezvoltare;
- 1 milion euro per întreprindere pentru proiectele
dedicate întreprinderilor nou-create inovatoare;
- 5 milioane euro per întreprindere per proiect pentru
acoperirea costurilor aferente drepturilor de
proprietate industrială ale IMM.
Art. 19. - (1) Proiectele realizate de organizaţii de
cercetare în numele întreprinderii finanţează următoarele tipuri de activităţi:
cercetare industrială, dezvoltare experimentală şi activităţi pentru obţinerea
şi validarea drepturilor de proprietate industrială. Proiectul este realizat de
organizaţia/organizaţiile de cercetare partenere, care acţionează ca un agent
care prestează activităţi de cercetare (industrială şi de dezvoltare
experimentală) pentru o întreprindere ce acţionează ca principalul interesat de
proiect. Proiectul nu implică activităţi de CD în colaborare între
organizaţia/organizaţiile de cercetare şi întreprindere.
Modalităţile prin care se pot genera aceste proiecte
sunt următoarele:
- fie organizaţia de cercetare va realiza un proiect
de cercetare bazat pe competenţele sale pentru care a găsit o întreprindere
interesată să preia rezultatele acestuia, care se obligă să contribuie la
remunerarea corespunzătoare a efortului de cercetare
depus;
- fie întreprinderea interesată are nevoie de anumite
servicii de cercetare pentru care a găsit pe piaţă o organizaţie de cercetare
care i le poate oferi şi pentru care întreprinderea va preciza termenele şi
condiţiile de realizare a acestor servicii.
In ambele situaţii întreprinderea, ca principal
interesat, va avea dreptul de proprietate a rezultatelor proiectului şi va
suporta riscul unui eventual eşec de piaţă.
(2) Beneficiarii de ajutor în cadrul acestor proiecte
sunt întreprinderile care nu au cercetarea-dezvoltarea ca obiect principal de
activitate sau care nu au deloc activitatea de CD în obiectul de activitate.
(3) Ajutorul pentru acoperirea costurilor asociate obţinerii
şi validării drepturilor de proprietate industrială se acordă numai
beneficiarilor de tip IMM.
(4) Organizaţiile de cercetare partenere vor fi
remunerate la preţul pieţei pentru activităţile prestate, iar dacă nu există un
preţ al pieţei, la un preţ care să le acopere în întregime cheltuielile
efectuate plus o marjă rezonabilă.
(5) Proiectele se vor adresa următoarelor 5 arii
tematice prioritare: sănătate; agricultură, securitate şi siguranţă alimentară;
energie; mediu; materiale, produse şi procese inovative.
Art. 20. - (1) Proiectele CD de înalt nivel ştiinţific
finanţează următoarele tipuri de activităţi: cercetare industrială, dezvoltare
experimentală şi activităţi pentru obţinerea şi validarea drepturilor de
proprietate industrială. Participarea se face individual de către un beneficiar
al schemei interesat să creeze un nucleu de competenţă în cercetare în jurul unui specialist adus din străinătate.
Proiectele vor fi conduse de către specialistul din străinătate, care va fi
angajat ca cercetător ştiinţific pe o perioadă egală cu cel puţin durata
proiectului, în instituţia gazdă.
(2) Beneficiarii de ajutor în
cadrul acestor proiecte sunt întreprinderile cu activitate de CD menţionată în
statut.
(3) Ajutorul pentru acoperirea costurilor asociate obţinerii
şi validării drepturilor de proprietate industrială se acordă numai
beneficiarilor de tip IMM.
Art. 21. - (1) Proiectele tehnologice inovative sunt
propuse la iniţiativa şi în beneficiul unei întreprinderi. Participarea se face
individual. Prin aceste proiecte se acordă ajutor pentru dezvoltare
experimentală, obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială,
realizarea de studii tehnice de fezabilitate pregătitoare pentru activităţile
de dezvoltare experimentală, procurarea de servicii de consultanţă în domeniul
inovării şi de servicii de sprijinire a inovării şi închirierea pe perioadă
determinată (3 ani) de personal cu înaltă calificare împrumutat din organizaţii
de cercetare sau din întreprinderi mari pentru a desfăşura activităţi de cercetare-dezvoltare-inovare
la beneficiar. Rezultatele proiectului aparţin în totalitate întreprinderii care propune proiectul.
(2) Beneficiarii de ajutor în cadrul acestor proiecte
sunt întreprinderile care nu au cercetarea-dezvoltarea ca obiect principal de
activitate sau care nu au deloc activitatea de CD în obiectul de activitate.
(3) Ajutorul pentru acoperirea
costurilor asociate obţinerii şi validării drepturilor de proprietate
industrială, pentru procurarea de servicii de consultanţă în domeniul inovării
şi de servicii de sprijinire a inovării şi cel pentru închirierea pe perioadă
determinată de personal cu înaltă calificare se acordă numai beneficiarilor tip
IMM.
Art. 22. - (1) Proiectele pentru întreprinderi
nou-create inovatoare sunt propuse la iniţiativa şi în beneficiul unei
întreprinderi nou-create inovatoare, definite conform art. 8 lit. I), care nu are cercetarea-dezvoltarea
ca obiect principal de activitate sau care nu are deloc activitatea de CD în
obiectul de activitate. Participarea se face individual. Prin aceste proiecte
se acordă ajutor pentru toate activităţile care susţin introducerea în
producţie, producerea şi livrarea pe piaţă de produse (bunuri sau servicii).
Rezultatele proiectului aparţin în totalitate întreprinderii care propune
proiectul.
(2) Ajutorul pentru întreprindere nou-creată inovatoare
se acordă o singură dată şi numai pe perioada în care beneficiarul îndeplineşte
condiţiile de întreprindere nou-creată inovatoare. Timp de 3 ani de la
acordarea acestui ajutor beneficiarul nu poate primi niciun alt tip de ajutor,
cu excepţia ajutoarelor de CDI exceptate de la notificare şi a ajutoarelor sub
forma capitalului de risc exceptate de la notificare.
IX. Bugetul şi durata
schemei
Art. 23. - Prezenta schemă intră în vigoare la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi se aplică până la 31 decembrie 2013. Bugetul
schemei este de maximum 300 milioane euro pe perioada 2008-2013, repartizat
estimativ după cum urmează:
Tabelul 2
Operaţiuni POS-CCE
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
TOTAL
|
02.1.1.
|
0
|
50
|
30
|
25
|
22
|
10
|
137 milioane euro
|
02.1.2.
|
0
|
10
|
7
|
7
|
6
|
0
|
30 milioane euro
|
02.3.3.
|
30
|
24
|
24
|
19
|
18
|
18
|
133 milioane euro
|
TOTAL:
|
30
|
84
|
61
|
51
|
46
|
28
|
300 milioane euro
|
1) Un proiect conţine
predominat activitate de cercetare industrială dacă mai mult de jumătate din
costurile eligibile ale proiectului revin activităţilor de cercetare
industrială.
Art. 24. - Numărul estimat de beneficiari în cadrul
schemei va fi 700.
X. Intensitatea ajutorului de stat
Art. 25. -Activităţi de
cercetare-dezvoltare
(1) Cotele de bază de finanţare a activităţilor de
cercetare-dezvoltare sunt, ca procent din costurile eligibile, următoarele:
- 50% pentru cercetarea industrială;
- 25% pentru dezvoltarea experimentală.
(2) Pentru cercetarea industrială şi dezvoltarea
experimentală se va acorda la cotele de bază un bonus de 10% pentru
întreprinderile mijlocii şi de 20% pentru întreprinderile mici1).
Art. 26. - Obţinerea şi
validarea drepturilor de proprietate industrială pentru IMM
(1) Pentru obţinerea şi validarea drepturilor de
proprietate industrială pentru IMM intensitatea ajutorului nu poate depăşi cota
aferentă activităţii de cercetare-dezvoltare care a condus iniţial la dreptul
de proprietate industrială în cauză, respectiv 50% din costurile eligibile în
cazul cercetării industriale şi 25% din costurile eligibile în cazul
dezvoltării experimentale.
(2) Se vor acorda la cotele menţionate în alin. (1) un
bonus de 10% pentru întreprinderile mijlocii şi unul de 20% pentru
întreprinderile mici.
Art. 27. - Studii tehnice de
fezabilitate pregătitoare pentru activităţile de dezvoltare experimentală
Pentru realizarea de studii tehnice de fezabilitate
pregătitoare pentru activităţile de dezvoltare experimentală intensitatea
ajutorului nu va depăşi 40% din costurile eligibile pentru întreprinderile mari
si 50% din costurile eligibile pentru IMM.
Art. 28. - Servicii de
consultanţă în domeniul inovării şi servicii de sprijinire a inovării pentru
IMM
Pentru serviciile de consultanţă în domeniul inovării
şi serviciile de sprijinire a inovării valoarea maximă a ajutorului este 200.000 euro per beneficiar în cadrul
unei perioade de 3 ani. Prestatorul de servicii trebuie să aibă o certificare naţională
sau europeană. Dacă prestatorul de servicii nu are o astfel de certificare,
ajutorul nu va depăşi 75% din costurile eligibile. De acest tip de ajutor
beneficiază doar IMM. Beneficiarul trebuie să utilizeze ajutorul pentru
achiziţionarea de servicii la preţul pieţei sau, în cazul în care prestatorul
de servicii este o entitate fără scop lucrativ, la un preţ care să reflecte
costurile integrale plus o marjă rezonabilă.
Art. 29. -Inchirierea de
personal cu înaltă calificare pentru IMM
Pentru închirierea/angajarea pe perioadă determinată de
personal cu înaltă calificare împrumutat dintr-o organizaţie de cercetare sau
întreprindere mare intensitatea ajutorului nu va depăşi 50% din costurile
eligibile pentru o perioadă de maximum 3 ani per beneficiar şi per persoană
angajată temporar. Personalul împrumutat nu trebuie să înlocuiască alţi
salariaţi, ci trebuie să fie încadrat pe un post nou-creat în cadrul
întreprinderii beneficiare, trebuie să fi lucrat cel puţin 2 ani pentru
organizaţia de cercetare sau pentru întreprinderea mare care
împrumută/detaşează personalul şi trebuie să efectueze la beneficiar activităţi
de cercetare, dezvoltare şi/sau inovare. De acest tip de ajutor beneficiază
doar IMM.
Art. 30. -Activităţi
realizate de întreprinderile nou-create inovatoare
Activităţile din cadrul proiectelor realizate de
întreprinderile nou-create inovatoare se finanţează cu 100% din costurile
eligibile pe perioada în care beneficiarul îndeplineşte condiţiile de
întreprindere nou-creată inovatoare, cu condiţia ca ajutorul să nu depăşească 1
milion de euro.
Tabelul 3 - Sintetizare a cotelor maxime de finanţare
Tipul întreprinderii:
|
mare
|
mijlocie
|
mică
|
Cercetare industrială
|
50%
|
60%
|
70%
|
Dezvoltare experimentală
|
25%
|
35%
|
45%
|
Studii de fezabilitate (pentru dezvoltare experimentală)
|
40%
|
50%
|
50%
|
Obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială
(pentru cercetare industrială)
|
-
|
60%
|
70%
|
Obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială
(pentru dezvoltare experimentală)
|
-
|
35%
|
45%
|
Servicii de consultanţă în domeniul inovării şi servicii de
sprijinire a inovării
|
-
|
Max. 0,2 milioane euro per 3 ani2)
|
Inchirierea de personal cu înaltă calificare
|
-
|
50%3)
|
Activităţi pentru întreprinderi
|
-
|
-
|
100%4)
|
XI. Costuri eligibile
Art. 31. - (1) Pentru activităţile de cercetare
industrială şi dezvoltare experimentală sunt eligibile următoarele tipuri de
costuri:
a) costuri de personal (cercetători, tehnicieni şi
personal auxiliar, în măsura în care aceştia sunt angajaţi în proiectul de
cercetare);
b) costul instrumentelor şi al echipamentelor, în
măsura şi pe durata utilizării acestora în cadrul proiectului de cercetare;
dacă aceste instrumente şi echipamente au o durată de funcţionare mai mare
decât durata proiectului de cercetare, sunt eligibile doar costurile de
amortizare pe durata proiectului, calculate pe baza bunelor practici contabile;
1) In prezenta
schemă microîntreprinderile sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici.
2) Dacă prestatorul
de servicii nu beneficiază de o certificare naţională sau europeană, ajutorul
nu va acoperi mai mult de 75% din costurile eligibile.
3) Pentru o
perioadă de maximum 3 ani per beneficiar şi per persoană angajată temporar.
4) Cu condiţia ca
ajutorul să nu depăşească un milion de euro.
c) costurile pentru clădiri şi terenuri, în măsura şi
pe durata utilizării acestora în cadrul proiectului de cercetare; în cazul
clădirilor sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare care corespund duratei proiectului de cercetare, calculate pe
baza bunelor practici contabile; în cazul terenurilor, sunt eligibile costurile
transferului comercial sau costurile de capital efectiv suportate;
d) costuri pentru cercetare contractuală, pentru
achiziţii de cunoştinţe tehnice şi de brevete sau de drepturi de utilizare a
acestora din surse externe la preţul pieţei, în cazul în care tranzacţia a fost
realizată obiectiv şi nu există niciun element de înţelegere secretă implicat,
precum şi costuri aferente serviciilor de consultanţă şi serviciilor
echivalente, folosite exclusiv pentru activitatea de cercetare;
e) cheltuieli de regie suplimentare, implicate direct
de proiectul de cercetare;
f) alte costuri de exploatare, inclusiv costurile materialelor, consumabilelor şi ale altor produse similare suportate
direct ca rezultat al activităţii de cercetare.
(2) Toate costurile eligibile sunt alocate unei
categorii specifice de cercetare şi dezvoltare.
Art. 32. - Privind obţinerea şi validarea drepturilor
de proprietate industrială pentru IMM, costurile eligibile sunt:
a) toate costurile anterioare acordării dreptului în
prima jurisdicţie, inclusiv costurile legate de pregătirea, depunerea şi
examinarea cererii, precum şi costurile suportate pentru reînnoirea cererii înainte de acordarea dreptului;
b) costurile pentru traducere şi alte costuri suportate
pentru obţinerea sau validarea dreptului în alte jurisdicţii;
c) costurile suportate pentru apărarea valabilităţii
dreptului pe parcursul examinării oficiale a cererii şi a eventualelor
proceduri de opoziţie, chiar dacă astfel de costuri intervin după recunoaşterea
dreptului.
Art. 33. - Pentru realizarea de studii tehnice de
fezabilitate sunt eligibile costurile studiilor pregătitoare pentru activităţile
de dezvoltare experimentală.
Art. 34. - Pentru servicii de consultanţă în domeniul
inovării şi pentru serviciile de sprijinire a inovării, costurile eligibile
sunt:
- pentru servicii de consultanţă în domeniul
inovării, costurile cu: consultanţă managerială, asistenţă tehnologică,
servicii de transfer de tehnologie, consultanţă în materie de achiziţia,
protejarea şi comercializarea drepturilor de proprietate intelectuală şi pentru
acordurile de acordare a licenţelor, activităţi de consiliere referitoare la utilizarea standardelor;
- pentru servicii de sprijinire a inovării, costurile
cu: spaţii de lucru, bănci de date, biblioteci tehnice, studii de piaţă,
utilizarea de laboratoare, etichetarea, testarea şi certificarea calităţii.
Art. 35. - Pentru închirierea
de personal cu înaltă calificare sunt eligibile toate costurile de personal
aferente închirierii şi încadrării în muncă a personalului cu înaltă
calificare, pe o perioadă determinată de maximum 3 ani, inclusiv costurile
aferente folosirii unei agenţii de recrutare şi indemnizaţia de deplasare
pentru personalul detaşat/împrumutat. Costurile unor servicii de consultanţă
prestate de personalul cu înaltă calificare, fără ca acesta să fie angajat la
beneficiar, nu sunt eligibile.
Art. 36. - Costurile eligibile
în cadrul proiectelor pentru întreprinderi nou-create inovatoare vor fi
prezentate ulterior în documentele aferente competiţiilor de proiecte.
XII. Efectul stimulativ
Art. 37. -Acordarea ajutorului trebuie sa aibă ca
rezultat intensificarea activităţilor de cercetare-dezvoltare şi inovare la
nivelul beneficiarului. Efectul direct al ajutorului asupra activităţilor de CDI se va materializa în
creşterea acestora în mărime, raza de acţiune, volum de cheltuieli şi viteză.
Art. 38. -Ajutorul are efect
stimulativ numai în cazul în care activităţile din cadrul proiectului au
început după depunerea de către beneficiar a cererii de finanţare pentru
obţinerea ajutorului. Efectul stimulativ nu este perturbat dacă înainte de
depunerea cererii de finanţare beneficiarul a realizat pentru proiectul
respectiv studii de fezabilitate pentru care nu solicită ajutor de stat.
Art. 39. - Dacă sunt îndeplinite condiţiile menţionate
în art. 38, efectul stimulativ este automat demonstrat pentru beneficiarii de
tip IMM.
Art. 40. - In cazul întreprinderilor mari, efectul
stimulativ trebuie examinat de către autoritatea care administrează schema
înaintea acordării ajutorului. In acest sens, aceasta verifică, înainte de
acordarea ajutorului în cauză, în plus faţă de îndeplinirea condiţiei prevăzute
la art. 38, dacă cererea de finanţare şi documentele însoţitoare conţin date
suficiente din care să rezulte îndeplinirea a cel puţin unuia dintre
următoarele criterii, în condiţiile acordării ajutorului de stat:
a) o creştere substanţială a dimensiunii
proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului: creşterea costurilor totale ale
proiectului (fără diminuarea cheltuielilor suportate de către beneficiar din
fonduri proprii odată cu primirea ajutorului), comparativ cu situaţia în care
nu s-a beneficiat de ajutor; creşterea numărului de angajaţi implicaţi în
activităţile de CDI;
b) o creştere substanţială a domeniului de aplicare a
proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului: creşterea numărului de
rezultate obţinute pe proiect (brevete, publicaţii ştiinţifice, produse,
procese şi servicii noi/îmbunătăţite etc); realizarea unui proiect mai ambiţios
caracterizat de o probabilitate mai mare de impact ştiinţific sau tehnologic,
dar şi de o probabilitate mai mare de eşec (legată de riscuri mai mari asumate
prin proiectul de cercetare, de desfăşurarea pe termen lung a proiectului, de
incertitudinea privind rezultatele acestuia);
c) o creştere substanţială a valorii totale a
cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a
ajutorului: creşterea cheltuielilor totale de CDI ale beneficiarului; creşterea
bugetului angajat pentru proiect (fără o scădere corespunzătoare în bugetul
altor proiecte); creşterea cheltuielilor de CDI ale beneficiarului ca procent
din cifra totală de afaceri;
d) o creştere substanţială a ritmului de finalizare a
proiectului/activităţii în cauză: o perioadă mai scurtă de timp pentru
terminarea proiectului în comparaţie cu acelaşi proiect realizat fără ajutor.
XIII. Cumul
Art. 41. - Cotele maxime de
finanţare permise de această schemă se aplică indiferent de sursa fondurilor
publice implicate: locală, regională, naţională sau comunitară.
Art. 42. - Ajutorul este acordat în cadrul schemei doar
pentru proiectele care nu sunt şi nu au fost finanţate înainte din alte fonduri
publice, inclusiv ajutor de minimis, pentru aceleaşi costuri eligibile (în concordanţă cu declaraţiile
pe propria răspundere ale beneficiarilor). Autoritatea care administrează
schema trebuie să verifice respectarea acestei
prevederi.
XIV. Modalitatea de derulare a schemei
Art. 43. - Inainte de acordarea de finanţare în cadrul
schemei se va verifica respectarea tuturor criteriilor menţionate în schemă.
Astfel, cererea de finanţare şi/sau, acolo unde este cazul, documentele
însoţitoare ale acesteia vor conţine următoarele:
- date economico-financiare prin care să se demonstreze
că beneficiarul nu este „întreprindere în dificultate", conform definiţiei din art. 8 lit. d) şi e), şi
declaraţie scrisă pe propria răspundere în acest sens;
- declaraţie scrisă pe proprie răspundere, însoţită de
documente corespunzătoare, în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor
prevăzute în art. 12;
- sectorul/sectoarele în care se acordă ajutorul în cadrul
schemei;
- informaţii privind tipul de beneficiar (conform
eligibilităţii beneficiarilor pe fiecare tip de proiect - cap. VI şi VIII). Pentru a demonstra calitatea
de IMM, beneficiarul trebuie să completeze şi să anexeze cererii de finanţare o
declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la
încadrarea unei întreprinderi la categoria IMM, conform anexei I la Regulamentul nr. 800/2008. Beneficiarul tip întreprindere
nou-creată inovatoare va anexa la dosarul înaintat documente din care să
rezulte că îndeplineşte condiţiile privind încadrarea în această categorie, aşa
cum sunt precizate în art. 8 alin. (1);
- declaraţie scrisă pe propria răspundere privind
respectarea prevederilor referitoare la cumul;
- activităţile şi costurile eligibile pe tipul de proiect
pentru care se solicită ajutor de stat;
- declaraţie scrisă pe propria răspundere a
beneficiarului în vederea certificării efectului stimulativ, conform căreia nu
a demarat proiectul pentru care solicită ajutor;
- pentru întreprinderile mari, informaţii care să
demonstreze efectul stimulativ conform cap. XII;
- pentru întreprinderile mici, declaraţie pe propria
răspundere că nu au mai primit ajutor pentru întreprinderi nou-create
inovatoare, în cazul în care solicită un astfel de ajutor în temeiul prezentei
scheme.
Art. 44. - Procedura de
implementare şi derulare a schemei se desfăşoară după cum urmează:
a) lansarea apelului de proiecte;
b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare
şi a documentelor însoţitoare;
c) verificarea formală (verificarea conformităţii
cererilor şi a documentelor însoţitoare, verificarea datelor din RPC) - numai
proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
d) verificarea eligibilităţii beneficiarilor- numai
proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
e) verificarea eligibilităţii proiectelor (inclusiv
efectul stimulativ) - numai proiectele care trec de această etapă vor putea
face obiectul etapei următoare;
f) evaluarea şi selecţia proiectelor;
g) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
h) depunerea cererii de rambursare, însoţită de
documentele justificative;
i) acordarea finanţării nerambursabile - se face de
către Unitatea de plată a Programului operaţional sectorial „Creşterea
Competitivităţii Economice", numai pe bază de documente justificative,
după verificarea cheltuielilor;
j) monitorizarea implementării proiectelor conform
prevederilor contractuale.
Art. 45. -Autoritatea care administrează schema
verifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate ale beneficiarilor prevăzute
în cap. VI şi VIII,
eligibilitatea proiectelor conform capitolelor VII şi XII, precum şi
eligibilitatea activităţilor şi costurilor în conformitate cu prevederile cap. X şi XI.
Art. 46. - Dacă se solicită ajutor de stat pentru
obţinerea şi validarea drepturilor de proprietate industrială, se verifică dacă
potenţialul beneficiar este întreprindere mică sau mijlocie, precum şi tipul de activitate ce a condus
la generarea dreptului de proprietate industrială.
Art. 47. - (1) Dacă se solicită ajutor de stat pentru
procurarea de servicii de consultanţă în domeniul inovării şi de servicii de
sprijinire a inovării, se verifică următoarele:
- potenţialul beneficiar este o întreprindere mică sau
mijlocie;
- ajutorul nu depăşeşte maximum 200.000 euro per
beneficiar pe orice perioadă de 3 ani.
(2) In contract se va specifica dacă serviciile sunt
achiziţionate de la un prestator de servicii certificat la nivel naţional sau
european sau, în caz că nu e îndeplinită această condiţie, se prevede că
ajutorul nu acoperă decât cel mult 75% din costurile eligibile.
(3) Prin contract beneficiarul se va angaja să cumpere
serviciile la preţul pieţei.
Art. 48. - Dacă se solicită ajutor de stat pentru
închirierea pe perioadă determinată de personal cu înaltă calificare, se
verifică dacă potenţialul beneficiar este întreprindere mică sau mijlocie. Se
verifică, de asemenea, dacă personalul cu înaltă calificare este angajat pe o
funcţie nou-creată, dacă va desfăşura activităţi de CDI pentru beneficiar şi
dacă a lucrat anterior cel puţin 2 ani în activităţi de CDI în organizaţia de
cercetare sau întreprinderea mare de unde provine. Nu este permis ca personalul
cu înaltă calificare să înlocuiască pe post un alt angajat al beneficiarului.
Nu se finanţează costurile aferente serviciilor de consultanţă furnizate de
consultanţii externi.
Art. 49. - (1) Dacă se solicită ajutor de stat pentru o
întreprindere nou-creată inovatoare, se verifică îndeplinirea simultană a
următoarelor condiţii:
- potenţialul beneficiar este o întreprindere mică, cu
o vechime mai mică de 6 ani la momentul acordării ajutorului;
- potenţialul beneficiar are caracter inovator,
demonstrat prin faptul că valoarea cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare a
reprezentat cel puţin 15% din costurile totale de operare în cel puţin unul
dintre ultimii 3 ani care precedă acordarea finanţării (dacă întreprinderea
este de curând înfiinţată şi nu există o situaţie financiară care să
demonstreze acest lucru, este necesar un audit financiar extern pentru perioada
fiscală curentă care să verifice respectarea acestei condiţii);
- potenţialul beneficiar nu a mai primit niciodată
ajutor de stat pentru întreprinderea nou-creată inovatoare.
(2) Ajutorul de stat pentru întreprindere nou-creată
inovatoare se acordă o singură dată în perioada în care beneficiarul
îndeplineşte condiţiile de întreprindere nou-creată inovatoare. Beneficiarul nu
poate primi niciun alt tip de ajutor timp de 3 ani de la acordarea ajutorului
pentru întreprindere nou-creată inovatoare, cu excepţia ajutoarelor de CDI sau de capital de risc exceptate de la notificare.
Art. 50. - Criteriile de evaluare pentru proiectele
finanţate prin schemă vizează:
- relevanţa ştiinţifică şi impactul economic al
proiectului;
- calitatea şi maturitatea proiectului;
- sustenabiiitatea proiectului
şi capacitatea de implementare şi operaţionalizare.
XV Raportarea şi
monitorizarea
Art. 51. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei o fişă de informaţii referitoare la prezenta schemă de
ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa III la Regulamentul nr. 800/2008,
în vederea transmiterii către Comisia Europeană în termen de 20 de zile
lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme. Aceste informaţii vor
fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe site-ul Comisiei.
Art. 52. -In vederea asigurării transparenţei şi a unui
control eficient al ajutoarelor de stat, furnizorul de ajutor de stat şi
autoritatea care administrează schema vor aplica prevederile art. 18 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în
domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 137/2007, şi vor transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale privind
schema de ajutor de stat instituită de prezenta decizie, în vederea
transmiterii acestora Comisiei Europene, conform cu Regulamentul CE nr.
659/1999 şi cu Regulamentul CE nr. 794/2004.
Art. 53. - Schema de ajutor de stat va fi publicată
integral pe site-ul furnizorului de ajutor de stat la adresa www.minind.ro şi pe pagina autorităţii care
administrează schema la adresa www.mct.ro şi nu se va implementa înainte de publicare.
Art. 54. - Furnizorul de ajutor de stat şi autoritatea
care administrează schema vor păstra evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate
în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima
alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidenţă
trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea
condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat,
inclusiv informaţii privind tipul de beneficiar, efectul stimulativ, costurile
eligibile şi intensitatea ajutorului.
Art. 55. - (1) Furnizorul are
obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare,
şi de a dispune măsurile care se impun.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului
Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind
procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile
necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
Art. 56. - Furnizorul va transmite Consiliului
Concurenţei informaţiile cuprinse în anexa II la
Regulamentul nr. 800/2008 pentru fiecare alocare
specifică de ajutor pentru activităţi de cercetare industrială şi dezvoltare
experimentală, acordată în baza prezentei scheme, ce depăşeşte 3 milioane euro,
pentru a fi transmise Comisiei Europene în termen de 20 de zile lucrătoare de
la acordarea respectivului ajutor.
Art. 57. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va
transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în 20 de zile
lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia
Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor
acestei scheme de ajutor de stat.
Art. 58. - Autoritatea care administrează schema are
obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul
şi în termenul solicitat de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare
în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în
sarcina furnizorului conform prezentului capitol.