ORDIN Nr. 2400
din 5 octombrie 2010
privind Procedura de
aplicare a dispozitiilor art. 61-65 si ale art. 74-80 din Regulamentul (CE) nr.
1.186/2009 al Consiliului din 16 noiembrie 2009 de instituire a unui regim
comunitar de scutiri de taxe vamale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 689 din 13 octombrie 2010
In baza art. 61-65 şi a art. 74-80 din Regulamentul
(CE) nr. 1.186/2009 al Consiliului din 16 noiembrie 2009 de instituire a unui
regim comunitar de scutiri de taxe vamale,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se stabileşte Procedura de aplicare a
dispoziţiilor art. 61-65 şi ale art. 74-80 din Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009
al Consiliului din 16 noiembrie 2009 de instituire a unui regim comunitar de
scutiri de taxe vamale, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. -Autoritatea vamală,
direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului
Bucureşti, organele fiscale teritoriale subordonate acestora vor lua măsuri
pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 492/2007 privind
Procedura de aplicare a prevederilor art. 65 şi 79 din Regulamentul Consiliului
(CEE) nr. 918/83 privind instituirea unui regim comunitar de scutiri de
drepturi vamale, cu modificările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 234 din 4 aprilie 2007.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
ANEXA
PROCEDURA
de aplicare a dispoziţiilor art. 61-65 şi ale art.
74-80 din Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009 al
Consiliului din 16 noiembrie 2009 de instituire a unui regim comunitar de
scutiri de taxe vamale
Art. 1. -In aplicarea dispoziţiilor art. 61-65, respectiv ale art. 74-80 din Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009 al
Consiliului din 16 noiembrie 2009 de instituire a unui regim comunitar de
scutiri de taxe vamale, denumit în continuare Regulament, prin organizaţii de stat sau organizaţii de binefacere ori filantropice se înţelege ministerele şi
alte instituţii ale administraţiei publice centrale sau locale, cămine de
bătrâni şi centrele de plasament pentru minori finanţate integral de la bugetul
de stat, care funcţionează potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art. 2. - (1) In vederea aprobării organizaţiilor de
stat sau a altor organizaţii de binefacere ori filantropice care pot beneficia
de scutire de taxe vamale în baza prevederilor art. 61-65 şi 74-80 din
Regulament, în cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi
al administraţiilor finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti
se constituie câte o comisie formată din:
- preşedinte - director
executiv al direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau şef al
administraţiei finanţelor publice de sector;
- membru - director adjunct
executiv cu atribuţii în colectarea şi administrarea veniturilor statului sau
şef administraţie, adjunct al administraţiei finanţelor publice de sector;
- membru - şef serviciu/birou juridic.
(2) Secretariatul comisiei este
asigurat de un expert din cadrul serviciului, cu atribuţii în colectarea şi
administrarea veniturilor statului.
Art. 3. - (1) Organizaţia solicitantă va depune la
direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau la administraţiile
finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti o cerere, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 1, semnată de reprezentantul său legal, în care
se vor menţiona denumirea, sediul social, obiectul de activitate, codul fiscal
şi scopul concret pentru care se solicită aprobarea, însoţită de următoarele
documente:
a) actul de înfiinţare (copie);
b) statutul, după caz (copie);
c) codul de identificare fiscală (copie);
d) referat al administraţiei
finanţelor publice în a cărei rază teritorială îşi are sediul social
solicitantul, din care să rezulte dacă acesta a respectat disciplina
financiară, respectiv că a achitat obligaţiile fiscale şi a depus în termen
declaraţiile aferente. Excepţie fac ministerele şi alte instituţii ale
administraţiei publice centrale şi locale.
(2) Odată cu cererea prevăzută la alin. (1) organizaţia
importatoare depune la direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau
la administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti o
declaraţie scrisă prin care se angajează că va achita taxele vamale în cazul în
care comisia nu acordă scutirea.
(3) Comisia va analiza
documentele depuse şi va decide asupra aprobării. Aprobarea, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 2, va fi semnată de preşedintele comisiei şi va fi
comunicată solicitantului în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data
înregistrării documentaţiei la direcţiile generale ale finanţelor publice
judeţene sau la administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului
Bucureşti.
(4) In caz de respingere a cererilor prezentate se vor
preciza motivele care au stat la baza acestei decizii.
Art. 4. -Aprobarea se acordă numai pentru următoarele
domenii înscrise în actul de înfiinţare al organizaţiei: servicii sociale,
umanitar, religios, cultural, didactic, sportiv, sănătate, filantropie şi
voluntariat, elaborarea şi implementarea strategiilor de guvernare şi exclusiv
pentru bunurile importate potrivit scopurilor prevăzute la art. 61-65 şi 74-80
din Regulament.
Art. 5. - Aprobarea se prezintă în original la
autoritatea vamală, care va menţiona pe verso numărul şi data declaraţiei
vamale de punere în liberă circulaţie şi va reţine o copie. Scutirea de taxe
vamale se acordă după verificarea îndeplinirii celorlalte condiţii prevăzute de
lege.
Art. 6. - Organizaţiile care primesc aprobarea vor
transmite la direcţia generală a finanţelor publice judeţeană, respectiv la
administraţia finanţelor publice a sectorului municipiului Bucureşti care a dat
aprobarea un raport anual privind activitatea desfăşurată în baza aprobării,
respectiv structura şi cantitatea bunurilor importate şi destinaţia acestora.
Art. 7. -In situaţia constatării de către organele
teritoriale de control fiscal a nerespectării prevederilor Regulamentului,
organizaţiilor li se anulează aprobarea de către aceeaşi autoritate care a
eliberat-o şi care va înştiinţa autoritatea vamală, în vederea încasării
taxelor vamale aferente operaţiunilor care au fost efectuate cu încălcarea
reglementărilor legale în vigoare.
Art. 8. - Organele teritoriale de control fiscal vor
efectua verificări la entităţile care au beneficiat de aprobare, cel puţin o
dată pe an, asupra modului în care sunt respectate prevederile legale în
vigoare.
Art. 9. -Anexele nr. 1 şi 2 fac
parte integrantă din prezenta procedură.
ANEXA Nr. 1
la procedură
Denumirea organizaţiei.................................
Codul fiscal...........................................
Adresa .................................................
Telefon................................................
Nr. de înregistrare....................................
CERERE
In conformitate cu prevederile art. 61-65 sau 74-80 din
Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009 al Consiliului din 16 noiembrie 2009 de
instituire a unui regim comunitar de scutiri de taxe
vamale, ale Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 2.400/2010 privind
Procedura de aplicare a dispoziţiilor art. 61-65 şi ale art. 74-80 din
Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009 al Consiliului din 16 noiembrie 2009 de
instituire a unui regim comunitar de scutiri de taxe vamale şi în baza
documentaţiei anexate, solicităm aprobarea pentru desfăşurarea activităţilor de
import în condiţiile art. 61-65 sau 74-80 din acest regulament.
Reprezentantul legal al organizaţiei,
..................................
(numele şi prenumele)
......................................
(semnătura şi ştampila)
Data...........................
ANEXA Nr. 2
la procedură
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
Direcţia Generală a Finanţelor Publice a
Judeţului....................
Administraţia Finanţelor Publice a
Sectorului.........................
DECIZIA
Nr.......din...........
In conformitate cu prevederile art. 61-65 sau 74-80 din
Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009 al Consiliului din 16 noiembrie 2009 de instituire a unui regim comunitar de scutiri de taxe vamale
şi ale Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 2.400/2010 privind
Procedura de aplicare a dispoziţiilor art. 61-65 şi ale art. 74-80 din
Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009 al Consiliului din 16 noiembrie 2009 de
instituire a unui regim comunitar de scutiri de taxe vamale, pe baza
documentaţiei depuse şi înregistrate sub nr.........................., se aprobă desfăşurarea
activităţii de import în condiţiile art. 61-65 sau 74-80 din acest regulament de către organizaţia................................................, cu sediul social în
localitatea........................................,
str................................ nr........., codul fiscal ...............,
telefon.........................., reprezentată legal
de către (numele şi
prenumele)
.......................................................................................................
Director executiv,
...................................