ORDIN Nr. 24
din 27 aprilie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului nr. 11/2010 privind administrarea speciala a entitatilor
autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare
ACT EMIS DE:
COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 288 din 3 mai 2010
In conformitate cu prevederile art. 1, 2 şi ale
art. 7 alin. (3), (10) şi (15) din Statutul Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 514/2002, cu modificările şi
completările ulterioare,
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, în şedinţa din data de 21 aprilie 2010, a hotărât
emiterea următorului ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul nr. 11/2010
privind administrarea specială a entităţilor autorizate de
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Regulamentul menţionat la art. 1 intră
în vigoare la data publicării acestuia şi a prezentului ordin în
Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va fi publicat şi în
Buletinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi pe site-ul
acesteia (www.cnvmr.ro).
Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare,
Gabriela Anghelache
ANEXĂ
REGULAMENTUL Nr. 11/2010
privind administrarea specială a
entităţilor autorizate de Comisia Naţională a Valorilor
Mobiliare
Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte norme cu
privire la administrarea specială a entităţilor autorizate de
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.), precum
şi cu privire la atribuţiile administratorului special, în aplicarea
cap. I şi II din titlul IX al Legii nr. 297/2004 privind piaţa de
capital, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare Legea nr. 297/2004.
Art. 2. - Termenii şi expresiile utilizate în
prezentul regulament au semnificaţiile prevăzute la art. 2 alin. (1)
din Legea nr. 297/2004.
Art. 3. - Măsura administrării speciale se
instituie de către C.N.V.M. în conformitate cu art. 264 din Legea nr.
297/2004.
Art. 4. - (1) Administrarea specială se
realizează de către o persoană fizică sau juridică
specializată, numită de C.N.V.M, dintre persoanele înscrise în
Registrul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare (Registrul
C.N.V.M.).
(2) Pentru a fi înscrisă în Registrul C.N.V.M, ca
administrator special o persoană fizică sau juridică trebuie
să aibă calitatea de practician în insolvenţă, înscris în
Tabloul UNPIR, publicat pe site-ul oficial al Uniunii Naţionale a
Practicienilor în Insolvenţă din România, şi să depună
la C.N.V.M, următoarele documente:
a) act justificativ eliberat de Uniunea
Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România din care
să rezulte calitatea de practician în insolvenţă a persoanei
fizice sau juridice respective, faptul că nu este suspendată sau
incompatibilă şi că nu a fost supusă niciunei
sancţiuni profesionale sau disciplinare în ultimii 3 ani;
b) poliţă de asigurare profesională, în
copie;
c) copia actului de identitate a persoanei fizice sau,
după caz, copia certificatului de înregistrare a persoanei juridice la
oficiul registrului comerţului;
d) cererea de înscriere, precum şi dovada
achitării tarifului de înscriere în Registrul public al C.N.V.M.
(3) Pentru a fi numit administrator special al unei
entităţi autorizate de C.N.V.M, o persoană fizică sau
juridică trebuie să îndeplinească în mod cumulativ
următoarele condiţii:
a) să fie înscrisă în Registrul C.N.V.M.;
b) persoana fizică sau juridică şi/ori
persoanele implicate cu aceasta să nu se afle în conflict de interese cu
entitatea subiect al administrării speciale sau cu persoanele implicate cu
aceasta.
(4) In vederea numirii ca administrator special al unei
entităţi autorizate de C.N.V.M., practicianul în insolvenţă
depune la C.N.V.M.:
a) declaraţie pe propria răspundere a
persoanei fizice sau, după caz, a reprezentantului legal al persoanei
juridice, dată în faţa unui reprezentant al C.N.V.M., privind
cunoaşterea şi îndeplinirea condiţiilor de numire în calitate de
administrator special pentru o entitate autorizată de C.N.V.M.,
prevăzute la alin. (3) lit. b), şi asumarea respectării acestora
pe întreaga perioadă a exercitării mandatului; şi
b) documente prin care va actualiza, dacă este
cazul, documentele prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b).
Art. 5. - Administratorul special preia integral
atribuţiile consiliului de administraţie al entităţii
autorizate supuse regimului de administrare specială, aşa cum sunt
acestea prevăzute în Legea nr. 297/2004, Legea nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, reglementările C.N.V.M., actele
constitutive ale societăţii, precum şi în orice alte acte
normative incidente.
Art. 6. - (1) Administratorul special va lua toate
măsurile prevăzute de lege pentru ducerea la îndeplinire a sarcinilor
ce îi revin, inclusiv măsurile necesare pentru conservarea activelor
şi încasarea creanţelor în interesul investitorilor şi al altor
creditori.
(2) In sensul obligaţiei legale a
administratorului special de a lua măsurile necesare pentru conservarea
activelor, acesta va avea obligaţia menţinerii activelor
societăţii, neputând recurge la vânzarea acestora ca măsură
de administrare curentă. Administratorul special va lua măsuri de
administrare adecvate, care să conducă la efectuarea
plăţilor curente ale societăţii ce decurg din datoriile
exigibile.
(3) Incasarea creanţelor se face pe cale
amiabilă sau prin executare silită, potrivit dispoziţiilor
legale incidente în materie.
Art. 7. -Administratorul special are obligaţia de
a adopta măsurile necesare preluării şi conservării în bune
condiţii a arhivei entităţii supuse administrării speciale.
Art. 8. -In exercitarea atribuţiilor sale
conferite prin lege, administratorul special va desfăşura cel
puţin următoarele activităţi:
a) analizarea întregii activităţi a
entităţii supuse administrării speciale, ţinerea
corectă a evidenţelor şi documentelor acesteia, precum şi
orice alte activităţi ce revin în sarcina administratorilor la
preluarea atribuţiilor de administrare a unei societăţi, în
scopul determinării oricăror deficienţe existente la nivelul
administrării societăţii;
b) conducerea activităţii entităţii
supuse administrării speciale, cu supravegherea
plăţilor/încasărilor din/în conturile acesteia; în acest sens,
administratorul trebuie să se asigure de efectuarea plăţilor
curente ale entităţii, aferente unor datorii exigibile;
c) informarea C.N.V.M, cu privire la constatarea
oricăror situaţii de încălcare a legislaţiei, a
reglementărilor în vigoare sau a procedurilor interne ale
entităţii administrate, în termen de 24 de ore de la data
constatării acestora;
d) adoptarea oricăror altor măsuri
prevăzute de lege sau dispuse de C.N.V.M. în exercitarea prerogativelor cu
care aceasta a fost învestită prin lege, pentru ducerea la îndeplinire a
obiectivelor sale fundamentale.
Art. 9. -In termen de cel mult 30 de zile de la data
numirii administratorului special, acesta va întocmi şi va transmite
C.N.V.M, un raport amănunţit cu privire la situaţia
entităţii administrate, în care se vor preciza măsurile
întreprinse şi cele ce urmează a fi întreprinse de administratorul
special, precum şi posibilităţile reale şi operative de
redresare financiară a entităţii sau, după caz, motivele
care împiedică atingerea scopului acestei proceduri.
Art. 10. - (1) In măsura în care consideră
necesar, pentru a realiza o evaluare corespunzătoare a situaţiei
activelor şi a pasivelor entităţii supuse administrării
speciale, administratorul special va proceda la inventarierea tuturor bunurilor
şi/sau activelor entităţii supuse administrării speciale.
(2) In cazul în care situaţiile financiare
aferente perioadei încheiate înainte de instituirea administrării speciale
nu au fost aprobate conform legii sau administratorul special consideră
că ele nu reflectă situaţia patrimonială reală a
entităţii autorizate supuse administrării speciale, acesta va
lua măsuri pentru întocmirea unor noi situaţii financiare, precum
şi pentru aprobarea, publicarea şi depunerea acestora la organele
competente, conform legii.
Art. 11. - (1) Administratorul special răspunde
pentru modul de îndeplinire a atribuţiilor şi a
responsabilităţilor prevăzute de lege şi/sau stabilite de
C.N.V.M.
(2) Responsabilitatea pentru identificarea, instituirea
şi ducerea la îndeplinire a măsurilor necesare redresării
financiare revine în exclusivitate administratorului special.
Art. 12. - (1) Toate cheltuielile legate de
administrarea specială se suportă de entitatea supusă acestei
măsuri.
(2) Pentru activitatea depusă, administratorul
special are dreptul la plata de către entitatea supusă măsurii
de administrare specială a unui onorariu. Nivelul onorariului se va
stabili de către C.N.V.M., prin decizie, având ca referinţă
remuneraţia aferentă funcţiilor pe care administratorul special
le va prelua şi le va îndeplini în cadrul entităţii
administrate.
Art. 13. - (1) In termen de maximum 60 de zile de la
numire, administratorul special are obligaţia să transmită
C.N.V.M, un raport complet cu privire la activităţile întreprinse de
acesta, la constatările sale legate de situaţia financiară a
entităţii autorizate supuse administrării speciale, precum
şi cu privire la posibilitatea sau imposibilitatea de redresare
financiară a respectivei entităţi, la care se anexează
documentele referitoare la evaluarea activelor şi pasivelor, situaţia
recuperării creanţelor, costul menţinerii activelor şi
situaţia lichidării debitelor.
(2) Ulterior primirii raportului şi anexelor
prevăzute la alin. (1), C.N.V.M, poate adopta una dintre următoarele
măsuri:
a) prelungirea activităţii administratorului
special pe o perioadă limitată, în conformitate cu art. 267 alin. (2)
din Legea nr. 297/2004;
b) înlocuirea administratorului special, în
conformitate cu art. 16;
c) încetarea măsurii de administrare
specială, în conformitate cu art. 268 alin. (1) sau art. 269 alin. (1) din
Legea nr. 297/2004.
Art. 14. - (1) Incetarea calităţii de
administrator special al unei entităţi autorizate de C.N.V.M, are loc
în următoarele situaţii:
a) la încetarea administrării speciale a unei
entităţi autorizate de C.N.V.M.;
b) la înlocuirea sau, după caz, la renunţarea
administratorului special la mandatul primit;
c) la decesul administratorului special persoană
fizică sau, după caz, ca urmare a dizolvării/lichidării ori
a constatării stării de insolvabilitate a administratorului special
persoană juridică;
d) din orice alte cauze de încetare prevăzute de
lege.
(2) Incetarea calităţii de administrator
special se dispune/se confirmă de către C.N.V.M, prin emiterea unei
decizii/unui atestat.
Art. 15. - (1) In situaţia în care administratorul
special intenţionează să renunţe la mandatul primit, are
obligaţia ca, odată cu notificarea privind intenţia de
renunţare, să transmită C.N.V.M, raportul prevăzut la art.
13 alin. (1).
(2) In cazul în care administratorul special
renunţă la mandatul primit, încetarea calităţii de
administrator special al unei entităţi autorizate de C.N.V.M, produce
efecte de la data intrării în vigoare a atestatului C.N.V.M., care poate
fi emis ulterior transmiterii documentelor prevăzute la alin. (1).
(3) In termen de 15 zile de la data transmiterii
raportului prevăzut la alin. (1), cu anexele aferente, C.N.V.M, decide,
dacă este cazul, numirea unui nou administrator sau adoptarea
măsurilor prevăzute la art. 13 alin. (2) lit. c).
Art. 16. - In situaţia în care administratorul
special nu respectă oricare dintre obligaţiile care decurg din
activitatea de administrare specială, inclusiv cele legate de transmiterea
completă a rapoartelor sau documentelor prevăzute de
reglementările în vigoare ori solicitate de C.N.V.M., precum şi în
cazul în care C.N.V.M, constată pe parcursul administrării speciale
că administratorul special nu mai îndeplineşte condiţiile
prevăzute la art. 4, C.N.V.M, poate dispune, în termen de 15 zile,
înlocuirea administratorului special şi, după caz, radierea din
Registrul C.N.V.M. Incetarea calităţii de administrator special
produce efecte de la data intrării în vigoare a deciziei C.N.V.M, de
înlocuire a administratorului special.
Art. 17. - Radierea înregistrării unui
administrator special de la C.N.V.M., prin retragerea atestatului de înscriere
în Registrul C.N.V.M., se poate realiza de către C.N.V.M. în
următoarele situaţii:
a) în situaţia în care administratorul special nu
respectă oricare dintre obligaţiile care decurg din activitatea de
administrare specială, inclusiv cele legate de transmiterea completă
a rapoartelor sau documentelor prevăzute de reglementările în vigoare
ori solicitate de C.N.V.M., precum şi în cazul în care C.N.V.M,
constată pe parcursul administrării speciale că administratorul
special nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 4;
b) la decesul administratorului special persoană
fizică sau, după caz, ca urmare a dizolvării/lichidării ori
a constatării stării de insolvabilitate a administratorului special
persoană juridică;
c) din orice alte cauze de încetare prevăzute de
lege.
Art. 18.-Incălcarea prevederilor prezentului
regulament de către administratorul special constituie contravenţie
şi se sancţionează conform dispoziţiilor titlului X al
Legii nr. 297/2004.
Art. 19. - La intrarea în vigoare a prezentului
regulament se abrogă orice dispoziţii contrare.
Art. 20. - Prezentul regulament intră în vigoare
la data publicării acestuia şi a ordinului de aprobare în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi se va publica în Buletinul C.N.V.M,
şi pe pagina de internet a C.N.V.M.