ORDIN
Nr. 1950 din 4 octombrie 2001
pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de solutionare a cererilor
de rambursare a taxei pe valoarea adaugata
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 646 din 16 octombrie 2001
Ministrul finantelor publice,
in temeiul prevederilor art. 109 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 14 alin. (1)
din Hotararea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile ulterioare,
in vederea cresterii eficientei administrarii si colectarii veniturilor
bugetului de stat, a asistarii fiscale, precum si a controlului fiscal,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind modul de solutionare a cererilor de
rambursare a taxei pe valoarea adaugata, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin prevederile referitoare la
solutionarea cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, reglementate
prin Ordinul ministrului finantelor nr. 1.173/2000 privind organizarea
activitatii de administrare si control financiar fiscal la marii contribuabili
isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 3
Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si unitatile lor subordonate vor aduce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind modul de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea
adaugata
1. Cererile de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, intocmite conform
modelului M.F. cod 14.13.03.02 si denumite in continuare cereri de rambursare,
completate in rubrica de identificare a contribuabilului, inclusiv cu numerele
de telefon si fax, se depun la organele teritoriale ale Ministerului Finantelor
Publice unde contribuabilii sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe,
denumite in continuare organe fiscale, respectiv la directiile de metodologie
si administrare a veniturilor statului din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice judetene si la Directia de administrare mari contribuabili
din cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti, de
catre contribuabilii mari si la administratiile finantelor publice municipale,
orasenesti, comunale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti de catre
ceilalti contribuabili.
2. Cererile de rambursare se depun in conformitate cu prevederile legale in
vigoare, respectiv insotite de deconturile privind taxa pe valoarea adaugata,
semnate de conducerea contribuabililor, personal sau de reprezentantii sai
legali, precum si de cererea de compensare, dupa caz.
Organele fiscale vor verifica corelatia sumelor solicitate in cererea de
rambursare cu sumele inscrise in deconturile privind taxa pe valoarea adaugata
si vor transmite o adresa la directia de control fiscal din judet sau a
municipiului Bucuresti, insotita de o copie de pe cererea de rambursare, in
vederea efectuarii controlului fiscal, si de o fisa de evidenta pe platitor
care cuprinde situatia fiscala la zi a contribuabilului.
3. Organele fiscale, prin compartimentele de colectare si executare silita
sau de administrare a veniturilor statului, dupa caz, desemnate sa primeasca
cererile de rambursare, vor conduce un registru special, conform modelului
prezentat in anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, ce va contine:
- evidenta cererilor de rambursare depuse de contribuabili;
- adresele transmise organelor de control fiscal in vederea verificarii
documentelor, stabilirii realitatii si a legalitatii sumelor pentru care
contribuabilii solicita drept de rambursare;
- rezultatele analizei si verificarii cererii de rambursare.
4. Organele de control fiscal vor tine o evidenta separata privind cererile
de rambursare primite, precum si modul de solutionare a acestora.
5. Rezultatele verificarii efectuate de catre organele de control fiscal
vor fi inscrise in procesul-verbal de control care va cuprinde, pe langa alte
elemente, urmatoarele:
- suma reprezentand taxa pe valoarea adaugata pentru care se solicita rambursarea;
- suma reprezentand taxa pe valoarea adaugata pentru care contribuabilul
are drept de rambursare;
- suma reprezentand taxa pe valoarea adaugata care nu se justifica a fi
rambursata;
- suma reprezentand taxa pe valoarea adaugata de reportat in decontul lunii
urmatoare.
Procesul-verbal de control nu va contine operatiuni de compensare a taxei
pe valoarea adaugata de rambursat cu alte obligatii bugetare neachitate la
scadenta.
6. Organele de control fiscal transmit compartimentelor de colectare si
executare silita sau de administrare a veniturilor statului, dupa caz, un dosar
care va contine:
- procesul-verbal de control verificat de seful de serviciu si aprobat de
directorul general adjunct coordonator al directiei de control fiscal din
cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, sau de directorul general adjunct coordonator al
Directiei generale de indrumare si control fiscal din cadrul Ministerului
Finantelor Publice;
- anexele la procesul-verbal de control prevazute in metodologia de
control;
- avizul de rambursare intocmit de organul de control fiscal, aprobat si
avizat, conform modelului prezentat in anexa nr. 2 la prezentele norme
metodologice;
- o copie de pe declaratia pe propria raspundere a contribuabilului supus
actului de control privind prezentarea la organele de control a tuturor
documentelor necesare, a realitatii si a legalitatii documentelor care au stat
la baza controlului;
- fisa contribuabilului actualizata (model Circulara Ministerului
Finantelor Publice nr. 31.531 din 8 iunie 2001);
- dispozitia de urmarire;
- lista nominala cuprinzand furnizorii neachitati si/sau principalii
clienti neincasati la data incheierii actului de control.
Dosarul va fi transmis astfel incat cererea de rambursare sa poata fi
solutionata in termenul legal.
7. Echipa de control si seful serviciului raspund pentru exactitatea
datelor verificarii si sumele propuse pentru care contribuabilul are drept de rambursare.
8. Sumele reprezentand diferente de impozite, taxe si alte venituri ale
bugetului de stat, impreuna cu majorarile de intarziere si penalitatile de
intarziere aferente, stabilite in urma actiunilor de control, se vor inscrie in
dispozitia de urmarire ce se inainteaza compartimentelor de colectare si
executare silita sau de administrare a veniturilor statului, dupa caz.
9. Pe baza dosarului cu rezultatele controlului compartimentele de
colectare si executare silita sau de administrare a veniturilor statului, dupa
caz, vor completa cartusul rezervat organelor fiscale din cererea de rambursare
si vor intocmi un referat privind solutionarea cererilor de rambursare a taxei
pe valoarea adaugata pe baza datelor de mai sus, a celor rezultate din evidenta
analitica pe platitori, din dosarul fiscal sau din dosarul de executare silita.
10. Datele din referatul mentionat la pct. 9, aprobat de directorul
coordonator, vor sta la baza intocmirii de catre compartimentele de colectare
si executare silita sau de administrare a veniturilor statului, dupa caz, a
documentului intitulat Nota privind compensarea impozitelor, taxelor si altor
venituri bugetare.
11. Restituirea diferentei de taxa pe valoarea adaugata ramasa dupa
compensarea realizata conform pct. 10 se efectueaza pe baza unei Note privind
restituirea sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata.
12. Nota privind compensarea sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata
si/sau nota privind restituirea sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata,
precum si referatul prevazut la pct. 9 se intocmesc in 3 exemplare si se vor
transmite dupa cum urmeaza:
- exemplarul nr. 1 - ramane la compartimentul cu atributii de compensare al
organului fiscal;
- exemplarul nr. 2 - la compartimentele cu atributii de evidenta analitica
pe platitori;
- exemplarul nr. 3 - la unitatile teritoriale de trezorerie si
contabilitate publica.
13. Compartimentele de colectare si executare silita sau de administrare a
veniturilor statului, dupa caz, vor transmite unitatilor teritoriale de
trezorerie si contabilitate publica, cu adresa de insotire, dosarul de
rambursare care va cuprinde urmatoarele documente:
- referatul privind solutionarea cererilor de rambursare a taxei pe
valoarea adaugata, aprobat de directorul coordonator;
- cererea de rambursare si/sau cererea de compensare;
- nota de restituire si/sau de compensare sau procesul-verbal de compensare
prevazut in Ordinul ministrului finantelor publice nr. 897/2001, dupa caz.
14. Unitatile teritoriale de trezorerie si contabilitate publica efectueaza
operatiunile de compensare si/sau de restituire pe baza Notelor de compensare
si/sau de restituire a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata si
confirma efectuarea operatiunilor la compartimentele de colectare si executare
silita sau de administrare a veniturilor statului, dupa caz, prin restituirea
unei copii certificate de pe notele mentionate anterior, pentru operarea in
evidenta analitica pe platitori.
15. Dupa primirea confirmarii de la unitatile teritoriale de trezorerie si
contabilitate publica a efectuarii operatiunilor de compensare si/sau
restituire, compartimentele de colectare si executare silita sau de
administrare a veniturilor statului, dupa caz, vor comunica contribuabilului
modul de solutionare a cererii.
16. Totodata compartimentele de colectare si executare silita sau de
administrare a veniturilor statului, dupa caz, vor completa registrul de
evidenta a cererilor de rambursare, intocmit conform pct. 3.
ANEXA 1
la normele metodologice
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
UNITATEA TERITORIALA .....................................
Compartimentul de colectare si executare silita ..........
REGISTRU DE EVIDENTA
a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata
______________________________________________________________________________
| | | Codul fiscal | Cererea de rambursare
|
| | |_____________________|____________________________________|
|Nr. |Contribuabilul|Numarul| Data |Numarul|Data| Suma | Data
|
|crt.| | |inregistrarii| |
|solicitata|transmiterii|
| | | | | | | - lei - | la organul
|
| | | | | | |(col. 6 = | de control
|
| | | | | | |col. 11 + | fiscal
|
| | | | | | |col. 14 + | |
| | | | | | |col. 15) |
|
|____|______________|_______|_____________|_______|____|__________|____________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
|
|____|______________|_______|_____________|_______|____|__________|____________|
| | | | | | | |
|
|____|______________|_______|_____________|_______|____|__________|____________|
| | | | | | | |
|
|____|______________|_______|_____________|_______|____|__________|____________|
| | | | | | | |
|
|____|______________|_______|_____________|_______|____|__________|____________|
| | | | | | | |
|
|____|______________|_______|_____________|_______|____|__________|____________|
- continuare -
______________________________________________________________________________
|
|
| Rezultatele analizei si verificarii cererii de rambursare
|
|______________________________________________________________________________|
| Procesul- | Numele si | Suma
|
| verbal | prenumele | - lei -
|
|____________|inspectorului|___________________________________________________|
|Numarul|Data| |Aprobata, |Compensata|Restituita|Respinsa| De
|
| | | |din care: | | | |reportat
|
| | | |(col. 11 =| | | | |
| | | | col. 12 +| | | |
|
| | | | col. 13) | | | |
|
|_______|____|_____________|__________|__________|__________|________|_________|
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15
|
|_______|____|_____________|__________|__________|__________|________|_________|
| | | | | | | |
|
|_______|____|_____________|__________|__________|__________|________|_________|
| | | | | | | |
|
|_______|____|_____________|__________|__________|__________|________|_________|
| | | | | | | |
|
|_______|____|_____________|__________|__________|__________|________|_________|
| | | | | | | |
|
|_______|____|_____________|__________|__________|__________|________|_________|
- continuare -
______________________________________________________
| Numarul si data transmiterii la | |
|_____________________________________| Observatii |
| Trezorerie | Contribuabil | |
|_________________|___________________|________________|
| 16 | 17 | 18 |
|_________________|___________________|________________|
| | | |
|_________________|___________________|________________|
| | | |
|_________________|___________________|________________|
| | | |
|_________________|___________________|________________|
| | | |
|_________________|___________________|________________|
ANEXA 2
la normele metodologice
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
A JUDETULUI ..................../MUNICIPIULUI BUCURESTI
Nr. ............./................
Se aproba,
Director general adjunct,
Avizat, Avizat,
Control financiar preventiv, Directia control fiscal
Director,
AVIZ DE RAMBURSARE
La cererea inregistrata sub nr. ...................... din data
..........., prin care Societatea Comerciala
............................................, cu sediul in
............................, sectorul ....., str. ................... nr.
......., identificata prin codul fiscal ...................... si platitoare de
T.V.A. incepand cu data de .........................., prin care solicita
rambursarea T.V.A. in suma de .............................., pentru perioada
de la ..................... pana la ........................, in urma verificarii
efectuate si consemnate in Procesul-verbal nr. .......................,
incheiat la data de ......................., s-au constatat urmatoarele:
- T.V.A. pentru care societatea comerciala are drept de rambursare
........;
- T.V.A. care nu se justifica sa fie rambursata
...........................;
- T.V.A. de reportat in decontul lunii urmatoare .........................
.
Sef serviciu, Intocmit,
.................................. ...................................
(numele, prenumele si semnatura) (numele, prenumele si semnatura)
...................................
(numele, prenumele si semnatura)