ORDIN Nr. 1515
din 12 iulie 2007
pentru aprobarea
Metodologiei in baza careia se realizeaza colaborarea dintre spitale si
institutiile de invatamant superior medical, respectiv unitatile de invatamant
medical
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 645 din 21 septembrie 2007
Avand în vedere prevederile
art. 167 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii,
cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărarii Guvernului
nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii Publice şi al Hotărarii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
văzand
Referatul de aprobare al Direcţiei generale politici, strategii şi managementul
calităţii în sănătate nr. EN 786 din 26 ianuarie 2007,
ministrul sănătăţii publice şi ministrul educaţiei,
cercetării şi tineretului emit următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Metodologia în baza căreia se
realizează colaborarea dintre spitale şi instituţiile de învăţămant superior medical, respectiv unităţile
de învăţămant medical,
cuprinsă în anexă.
(2) Se aprobă modelul contractului de colaborare
încheiat între spitale şi instituţiile de învăţămant
superior medical, respectiv unităţile de învăţămant medical, pentru desfăşurarea
activităţilor de învăţămant
medico-farmaceutic, postliceal, universitar şi postuniversitar în spitale, prevăzut
în anexa la metodologie.
(3) Utilizarea modelului de contract menţionat la alin.
(2) este obligatorie; în cuprinsul contractului pot fi prevăzute clauze suplimentare, negociate între părţile
contractante, în limita prevederilor legale în vigoare.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din Ministerul
Sănătăţii Publice şi din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
spitalele, instituţiile de învăţămant superior medical, respectiv unităţile de învăţămant medical vor duce la îndeplinire
dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 3. -Anexa face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, orice alte dispoziţii contrare se abrogă.
Art. 5. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXĂ
METODOLOGIA
în baza căreia se realizează colaborarea dintre
spitale şi instituţiile de învăţămant superior
medical, respectiv unităţile de învăţămant medical
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) In spital se pot desfăşura şi activităţi
de învăţămant medico-farmaceutic,
postliceal, universitar şi postuniversitar.
(2) Conţinutul învăţămantului
postliceal medical este asigurat de Curriculumul
naţional.
(3) Stabilirea planurilor de învăţămant şi a programelor analitice în acord cu
strategiile şi cu standardele naţionale ale dezvoltării învăţămantului superior respectă autonomia
universitară.
Art. 2. - Activităţile de învăţămant medico-farmaceutic, postliceal,
universitar şi postuniversitar se desfăşoară sub îndrumarea personalului
didactic care este integrat în spital.
Art. 3. - Pentru activitatea medicală, diagnostică şi
terapeutică, personalul didactic se află în subordinea administraţiei
spitalului, în conformitate cu prevederile contractului individual de muncă.
Art. 4. - Colaborarea dintre spitale şi instituţiile de
învăţămant superior medical,
acreditate în condiţiile legii, respectiv unităţile de învăţămant medical, se desfăşoară pe bază de
contract, potrivit prezentei metodologii.
Art. 5. -In unităţile sanitare care fac obiectul
prezentului ordin, precum şi în spaţiile de învăţămant se interzic crearea şi funcţionarea partidelor sau a altor
formaţiuni politice, precum şi desfăşurarea activităţilor de organizare şi
propagandă politică.
CAPITOLUL II
Organizarea în spital a activităţii de învăţămant medico-farmaceutic
SECŢIUNEA 1
Invăţămantul postliceal medical
Art. 6. - Spitalul este obligat să asigure toate
condiţiile necesare în vederea atingerii competenţelor profesionale cuprinse în
standardele de pregătire profesională pentru calificările profesionale şcolarizate,
în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 7. - Pregătirea clinică va avea ca obiect toate
aspectele rolului de asistent medical şi trebuie să includă: medicină generală,
specialităţi medicale, chirurgie generală şi specialităţi chirurgicale,
îngrijirea copilului şi pediatrie, igiena şi îngrijirea mamei şi a
noului-născut, sănătate mintală, îngrijirea persoanelor în varstă şi geriatrie.
Art. 8. - Pregătirea practică se asigură prin module de
specialitate, avand conţinutul
şi numărul de ore adecvate, şi este cuprinsă în norma didactică a profesorului
de specialitate.
Art. 9. - La începutul fiecărui
an şcolar, pentru fiecare an de studiu, unităţile de învăţămant medical încheie contracte de colaborare
cu spitalele, potrivit dispoziţiilor prezentului ordin.
Art. 10. - Contractul de colaborare anual încheiat
între părţi va conţine, în mod obligatoriu, următoarele anexe:
a) graficul anual al stagiilor practice în respectiva
unitate sanitară, pe specialităţi, pe secţii, grupe şi ani de studii, respectand curriculumul şcolar în vigoare (număr
de ore şi conţinuturi), avizat de autoritatea de sănătate publică judeţeană sau
a municipiului Bucureşti (anexa nr. 1);
b) tabelele nominale cu elevii care efectuează
instruirea practică, avizate de autoritatea de sănătate publică judeţeană sau a
municipiului Bucureşti (anexa nr. 2);
c) tabelul nominal cuprinzand
numele şi prenumele maiştrilor instructori responsabili cu instruirea practică
din unitatea de învăţămant postliceal sanitar de stat
sau particular (anexa nr. 3);
d) tabelul nominal cuprinzand
numele şi prenumele responsabililor de practică din unitatea sanitară (anexa
nr. 4);
e) programul de instruire clinică (anexa nr. 5);
f) angajamentul unităţii de învăţămant privind respectarea de către elevi şi
cadre didactice a prevederilor regulamentului de ordine interioară al unităţii
sanitare (anexa nr. 6).
Art. 11. - Inspectorul şcolar de specialitate cu
responsabilităţi pentru învăţămantul postliceal sanitar din cadrul inspectoratului şcolar va
colabora cu reprezentantul autorităţii de sănătate publică judeţeană sau a
municipiului Bucureşti în vederea desfăşurării în bune condiţii a activităţilor
practice care fac obiectul contractului încheiat între părţi.
SECŢIUNEA a 2-a
Invăţămantul universitar şi postuniversitar medical şi farmaceutic uman
Art. 12. - Studiile universitare sunt organizate,
potrivit legii, pe 3 cicluri, respectiv studii
universitare de licenţă, studii intermediare de masterat şi studii universitare
de doctorat.
Art. 13. -Invăţămantul superior se realizează prin instituţii de învăţămant: universităţi, institute, academii de
studii şi şcoli de studii postuniversitare.
Art. 14. -Activităţile din învăţămantul medical superior se organizează în
unităţile sanitare acreditate care aparţin Ministerului Sănătăţii Publice şi
celorlalte ministere cu reţea sanitară proprie. Metodologia de organizare şi
desfăşurare a acestor activităţi se elaborează de Ministerul Sănătăţii Publice
şi de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
Art. 15. -In cadrul studiilor universitare de licenţă
este obligatorie efectuarea unor stagii de practică.
Art. 16. -Activitatea
desfăşurată în cadrul stagiilor practice trebuie să asigure dobandirea unor cunoştinţe şi competenţe
generale şi de specialitate, precum şi a abilităţilor cognitive specifice
profesiei.
Art. 17. -Invăţămantul postuniversitar medical şi farmaceutic uman asigură
specializarea şi perfecţionarea personalului cu studii superioare în domeniu.
Art. 18. - Formele de învăţămant postuniversitar medical şi farmaceutic uman care pot necesita
desfăşurarea în spital a unor activităţi de învăţămant
medical sunt:
a) rezidenţiatul;
b) specializarea pentru dobandirea
unei alte specialităţi;
c) doctoratul;
d) studiile complementare pentru obţinerea de atestate;
e) masteratul;
f) cursurile postuniversitare de perfecţionare şi alte
forme prevăzute de lege.
Art. 19. - (1) Invăţămantul postuniversitar medical şi
farmaceutic uman se desfăşoară în instituţii de învăţămant superior cu profil medico-farmaceutic uman acreditate, în
unităţi sanitare acreditate şi în alte instituţii prevăzute de lege.
(2) Secţiile clinice universitare sunt secţii de spital
în care se desfăşoară activităţi de asistenţă medicală, învăţămant medical, cercetare ştiinţifică şi de educaţie
medicală continuă (EMC).
(3) Secţiile clinice universitare se înfiinţează, la
propunerea instituţiei de învăţămant superior, prin ordin al ministrului sănătăţii publice, cu avizul
ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
(4) Desfiinţarea unei secţii clinice universitare se
face prin ordin al ministrului sănătăţii publice, cu notificarea prealabilă a
senatului universităţii şi a Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
(5) In secţiile clinice universitare funcţia de şef de
secţie se ocupă de cadrul didactic cu gradul cel mai mare de predare, la
recomandarea senatului sau a consiliului profesoral al instituţiei de învăţămant medical superior în cauză.
(6) Integrarea clinică a cadrelor didactice se face în
secţiile clinice sau în ambulatoriul de specialitate al unităţii sanitare, după
caz.
Art. 20. - Rezidentul participă la activităţi specifice
în clinicile sau secţiile unde îşi desfăşoară pregătirea de specialitate, sub
îndrumarea şi supravegherea directă a coordonatorilor săi din instituţiile şi
unităţile acreditate, în condiţiile legii.
Art. 21. -Activitatea practică din cadrul învăţămantului postuniversitar medical şi
farmaceutic uman se desfăşoară în unităţi sanitare acreditate şi în alte
instituţii prevăzute de lege.
Art. 22. - Aceste activităţi sunt coordonate de către
Ministerul Sănătăţii Publice împreună cu Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, în condiţiile legii, pe baza cerinţelor de perfecţionare
determinate de strategiile programelor naţionale de sănătate.
Art. 23. - Unităţile care desfăşoară activităţile
menţionate anterior, corespunzătoare tuturor formelor de învăţămant medico-farmaceutic care fac parte din
sistemul naţional de învăţămant,
sunt acreditate în acest scop de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, la propunerea Ministerului Sănătăţii Publice, în funcţie de
competenţa profesională şi de nivelul de dotare tehnico-materială.
Art. 24. - Instituţiile de învăţămant superior cu profil medico-farmaceutic
uman vor dimensiona formaţiile de studiu astfel încat numărul de studenţi şi rezidenţi care activează concomitent
într-o secţie clinică universitară să fie corelat cu capacitatea de acordare a
asistenţei medicale.
Art. 25. - Dispoziţiile art. 9 şi 10 se aplică în mod
corespunzător şi în cazul învăţămantului universitar şi postuniversitar medical şi farmaceutic uman.
CAPITOLUL III
Baza materială
Art. 26. - (1) Spaţiile din
spitale vor fi folosite pentru învăţămantul postliceal medical, universitar şi postuniversitar acreditat
de stat, fără plată, dacă părţile nu convin altfel prin contractul de
colaborare încheiat între ele.
(2) Instituţiile de învăţămant
superior particular care au specializări cu profil
medico-farmaceutic uman şi unităţile de învăţămant postliceal particular pot încheia contracte de închiriere, cu
aprobarea ministrului sănătăţii publice, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 27. - Dotările din spitale, indiferent de
provenienţă, sunt folosite fără plată şi pentru procesul de învăţămant de stat acreditat, cu profil medico-farmaceutic
uman, dacă părţile nu convin altfel prin contractul de colaborare încheiat
între ele.
CAPITOLUL IV
Asigurarea calităţii
Art. 28. -Activităţile de învăţămant vor fi astfel organizate încat să
consolideze calitatea actului medical, cu respectarea drepturilor pacienţilor,
a eticii şi a deontologiei medicale.
Art. 29. - Spitalul răspunde, în condiţiile legii,
pentru calitatea actului medical, pentru respectarea condiţiilor de cazare,
igienă, alimentaţie şi de prevenire a infecţiilor nozocomiale, precum şi pentru
acoperirea prejudiciilor cauzate pacienţilor.
Art. 30. -Incepand cu data
publicării prezentei metodologii în Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, orice persoană juridică,
publică sau privată, interesată în furnizarea de educaţie medicală, se supune
procesului de evaluare şi acreditare organizat de către Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului, în condiţiile legii.
Art. 31. - Se vor încheia contracte de colaborare numai
cu spitale autorizate şi acreditate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi
care respectă criteriile de calitate a serviciilor medicale furnizate şi a
activităţii desfăşurate.
Art. 32. - Pregătirea practică
de specialitate efectuată în cadrul învăţămantului superior, care face obiectul prezentului ordin, este coordonată
de Ministerul Sănătăţii Publice, în colaborare cu Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului, cu respectarea autonomiei universitare, în
condiţiile legii.
Art. 33. - Curriculumul pentru activităţile menţionate
la art. 32, se stabileşte conform autonomiei universitare şi standardelor
naţionale.
Art. 34. -Autonomia universitară se corelează cu
principiul răspunderii personale şi publice pentru calitatea întregii
activităţi didactice pe care o desfăşoară instituţia respectivă de învăţămant superior.
CAPITOLUL V
Timpul de muncă
Art. 35. - Personalul didactic
din învăţămantul superior
medical şi farmaceutic desfăşoară activitate integrată prin cumul de funcţii,
în baza unui contract individual de muncă cu jumătate de normă, în unităţile
sanitare unde funcţionează catedra sau disciplina didactică.
Art. 36. -In cadrul activităţii
de integrare clinică, personalul prevăzut la art. 35 asigură activitatea
curentă în cursul dimineţii şi gărzi, pe langă atribuţiile funcţiei didactice primind din partea unităţii
sanitare drepturile salariale aferente contractului individual de muncă prin
cumul de funcţii cu jumătate de normă, cu excepţia rezidenţilor.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 37. -Asigurarea ordinii şi disciplinei în spaţiile
unde se desfăşoară activităţile de învăţămant medico-farmaceutic, postliceal, universitar şi postuniversitar este
obligatorie.
Art. 38. - Protecţia membrilor comunităţii universitare
în activitatea profesională şi în spaţiul universitar este înscrisă în Carta
universitară. Abaterile de la deontologia universitară se analizează şi se
soluţionează la nivelul consiliilor facultăţilor şi al senatului.
Art. 39. - Toate persoanele implicate în activităţile
de învăţămant
medico-farmaceutic postliceal, universitar şi postuniversitar sunt obligate să
respecte regulamentele interne ale instituţiilor de învăţămant superior respective sau ale unităţilor de învăţămant medical, după caz, şi pe cele ale
unităţilor sanitare în cauză.
Art. 40. - Instituţiile şi unităţile de învăţămant particular acreditate fac parte din sistemul naţional de învăţămant şi educaţie şi se supun dispoziţiilor prezentului ordin.
Art. 41. -In cazul în care există organizate, în
condiţiile legii, clase, grupe, secţii, colegii şi facultăţi cu predare în
limbile minorităţilor naţionale, se va asigura însuşirea terminologiei de
specialitate în limba romană.
Art. 42. - Drepturile şi îndatoririle personalului
didactic sunt prevăzute în Statutul personalului didactic, respectiv în Carta
universitară, precum şi în dispoziţiile prezentului ordin.
ANEXĂ la
metodologie
CONTRACT DE COLABORARE
pentru desfăşurarea activităţilor de învăţămant medico-farmaceutic, postliceal, universitar şi postuniversitar în spitale
nr................din..........................
I. Părţile
contractante
Spitalul ...............................,
cu sediul în municipiul/oraşul ........................, str........................ nr.......,
judeţul ..............,
telefon/fax......................, în calitate de furnizor de servicii de formare clinică a elevilor, studenţilor, rezidenţilor,
doctoranzilor, masteranzilorşi a altor categorii de specialişti, reprezentat
prin manager..............................................,
si
instituţia de învăţămant
superior medical/unitatea de învăţămant medical................................................., cu
sediul în municipiul/oraşul..................................,
sectorul....................., str.......................nr.....Judeţul.............,
telefon/fax................., în calitate de beneficiar
de servicii de formare clinică a elevilor,
studenţilor, rezidenţilor, doctoranzilor, masteranzilor şi a altor categorii de
specialişti, reprezentat prin director.......................
II. Obiectul contractului
Art. 1. - (1) Obiectul prezentului contract îl
constituie furnizarea de către spital a serviciilor de
instruire şi formare clinică de natură să asigure toate condiţiile necesare în
vederea formării profesionale practice complete şi corecte a cursanţilor,
indiferent de nivelul lor de pregătire, sub coordonarea şi îndrumarea, de către
Spitalul,.........................a instruirii clinice
a unui număr de..................cursanţi, menţionaţi
în anexa nr. 2 la prezentul
contract, care face parte integrantă din acesta.
(2) Programul de instruire clinică este prevăzut în
anexa nr. 5 la prezentul contract, care face parte integrantă din acesta.
III. Durata contractului
Art. 2. - Prezentul contract se încheie pentru anul de
studiu ............şi este valabil de la data
încheierii lui şi pană la data încetării anului universitar/şcolar
pentru care a fost încheiat.
Art. 3. - Durata prezentului contract se poate prelungi
prin act adiţional încheiat cu acordul părţilor.
IV. Obligaţiile părţilor
A. Obligaţiile
beneficiarului
Art. 4. - Instituţia de învăţămant
superior medical/unitatea de învăţămant medical........................., în calitate de beneficiar, are următoarele obligaţii:
a) să pună la dispoziţia spitalului, ca anexă la
contract (anexa nr. 1), graficul anual al stagiilor practice în respectiva
unitate sanitară, pe specialităţi, pe secţii, grupe şi ani de studii, respectand curriculumul şcolar în vigoare
(număr de ore şi conţinuturi), avizat de autoritatea de sănătate publică
judeţeană sau a municipiului Bucureşti;
b) să pună la dispoziţia spitalului, ca anexă la contract (anexa nr. 2), tabelele nominale cuprinzand cursanţii care efectuează stagiul clinic, pentru fiecare
semestru al anului şcolar.............;
c) să pună la dispoziţia spitalului tabelul nominal
(anexa nr. 3) cuprinzand
numele şi prenumele cadrelor didactice responsabile cu pregătirea practică
pentru fiecare an, grupă, respectiv a coordonatorilor din instituţiile de
învăţămant superior medical,
după caz;
d) să aducă la cunoştinţa Spitalului .............
programa analitică/curriculumul
şcolar privind instruirea practică a cursanţilor pentru anul de studiu în curs;
e) să pună la dispoziţia spitalului tabelul nominal
(anexa nr. 4) cuprinzand
numele şi prenumele responsabililor de practică din unitatea sanitară;
f) să stabilească graficul de desfăşurare a instruirii clinice (anexa nr. 5), cu acordul
Spitalului..................;
g) să respecte programul de desfăşurare a instruirii
clinice, stabilit de comun acord cu spitalul, care este anexă (anexa nr. 5) la
contract;
h) să asigure respectarea de către cursanţi a
Regulamentului de ordine
interioară al Spitalului..................pe perioada cat
se află în unitate şi să răspundă pentru eventualele
pagube pe care cursanţii le-ar putea crea spitalului (anexa nr. 6);
i) să facă dovada deţinerii unor poliţe de asigurare
pentru răspundere civilă medicală valabile, încheiate pentru toţi cursanţii, în
condiţiile legii, şi să le anexeze, în copie, la prezentul contract;
j) să facă dovada deţinerii certificatului de membru al
Colegiului Medicilor din Romania, Colegiului Medicilor Dentişti din Romania sau Colegiului Farmaciştilor din Romania, după caz, avizat anual, pentru toţi cursanţii (medici, medici
dentişti sau farmacişti);
k) să plătească spitalului, la termenul prevăzut în
prezentul contract, suma de..........lei (RON), dacă părţile au convenit, de comun acord, că asigurarea instruirii practice a cursanţilor se
realizează cu încasarea unor sume băneşti.
B. Obligaţiile furnizorului
Art. 5. - Spitalul............., în calitate de furnizor
de servicii de instruire clinică a cursanţilor, are
următoarele obligaţii:
a) să stabilească, împreună cu instituţia de învăţămant superior medical/unitatea de învăţămant medical, modalităţile şi factorii care
contribuie la asigurarea calităţii instruirii clinice a cursanţilor;
b) să desemneze persoana care
va coordona instruirea clinică a cursanţilor în spital, conform graficului de
desfăşurare stabilit în condiţiile art. 4 lit. e);
c) să asigure baza materială necesară instruirii
practice a cursanţilor, conform programei analitice/curriculumului şcolar, fără
plată sau contra cost, conform înţelegerii părţilor prezentului contract;
d) să aducă la cunoştinţă instituţiei de învăţămant superior medical/unităţii de învăţămant medical eventualele abateri ale
cursanţilor constatate pe parcursul efectuării instruirii clinice în spital.
V. Modalităţi de plată
Art. 6. - Prin acordul părţilor, s-a convenit ca
Spitalul........... să
asigure instruirea practică a cursanţilor instituţiei de învăţămant superior medical/unităţii de învăţămant medical:
a) fără încasarea de sume băneşti;
b) cu plata unei sume de..............lei, achitată
integral în termen de 30 de zile de la data încheierii
prezentului contract.
VI. Calitatea serviciilor
Art. 7. -Activităţile de învăţămant vor fi astfel organizate încat să
consolideze calitatea actului medical, cu respectarea drepturilor pacienţilor,
a eticii şi deontologiei medicale.
Art. 8. - Spitalul răspunde, în condiţiile legii,
pentru calitatea actului medical, pentru respectarea condiţiilor de cazare,
igienă, alimentaţie şi de prevenire a infecţiilor nozocomiale, precum şi pentru
acoperirea prejudiciilor cauzate pacienţilor.
Art. 9. - Serviciile furnizate în baza prezentului
contract trebuie să respecte criteriile de calitate elaborate de organismele abilitate de lege.
VII. Răspunderea
contractuală
Art. 10. - Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea
necorespunzătoare a obligaţiilor contractuale, partea în culpă datorează
celeilalte părţi daune-interese.
VIII. Clauză specială
Art. 11. - (1) Orice împrejurare
independentă de voinţa părţilor, intervenită după data semnării contractului şi
care împiedică executarea acestuia, este considerată forţă majoră şi exonerează
de răspundere partea care o invocă. Sunt considerate forţă majoră, în sensul acestei clauze, împrejurări ca:
război, revoluţie, cutremur, marile inundaţii, embargo.
(2) Partea care invocă forţa majoră trebuie să anunţe
cealaltă parte în termen de 5 zile de la data apariţiei respectivului caz de
forţă majoră şi, de asemenea, de la încetarea acestui caz. Dacă nu procedează
la anunţarea în termenele prevăzute mai sus a începerii şi încetării cazului de
forţă majoră, partea care îl invocă suportă toate daunele provocate celeilalte
părţi prin neanunţarea în termen.
(3) Cauza de forţă majoră antrenează suspendarea
executării obligaţiilor contractuale pentru o perioadă de maximum 6 luni de la
producerea acesteia. După expirarea acestui termen, oricare dintre părţi poate
denunţa contractul.
IX. Rezilierea şi încetarea
contractului
Art. 12. - (1) Prezentul
contract încetează la expirarea termenului pentru care a fost încheiat.
(2) Contractul mai poate înceta prin acordul părţilor
sau la iniţiativa temeinic motivată a uneia dintre părţi, cu notificarea
celeilalte părţi în termen de 15 zile calendaristice înainte de data de la care
se doreşte încetarea contractului.
Art. 13. - Prezentul contract se poate rezilia, la solicitarea
oricăreia dintre părţile contractante, în condiţiile nerespectării clauzelor
contractuale.
X. Corespondenţa
Art. 14. - (1) Corespondenţa
legată de derularea prezentului contract se efectuează în scris, prin scrisori
recomandate cu confirmare de primire, prin fax sau direct la sediul părţilor.
(2) Fiecare parte contractantă este obligată ca în
termen de 3 zile lucrătoare din momentul în care intervin modificări ale
datelor ce figurează în prezentul contract să notifice celeilalte părţi
contractante schimbarea survenită.
XI. Modificarea contractului
Art. 15. -In condiţiile apariţiei unor noi acte
normative în materie, care intră în vigoare pe durata derulării prezentului
contract, clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzător.
Art. 16. - Dacă o clauză a prezentului contract ar fi
declarată nulă, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de
această nulitate. Părţile convin ca orice clauză declarată nulă să fie
înlocuită printr-o altă clauză care să corespundă cat mai mult cu putinţă spiritului contractului.
Art. 17. - Prezentul contract se poate modifica prin
negociere şi acord bilateral, la iniţiativa oricărei părţi contractante, sub
rezerva notificării scrise a intenţiei de modificare şi a propunerilor de modificare
cu cel puţin 15 zile calendaristice înaintea datei de la care se doreşte
modificarea.
Modificarea se face printr-un act adiţional semnat de
ambele părţi şi este anexă la prezentul contract.
XII. Soluţionarea
litigiilor
Art. 18. - (1) Litigiile născute în legătură cu
încheierea, executarea, modificarea şi încetarea ori alte pretenţii decurgand din prezentul contract vor fi supuse unei proceduri prealabile de soluţionare pe cale amiabilă.
(2) Litigiile nesoluţionate conform alin. (1) se
soluţionează de către instanţele judecătoreşti competente.
XIII. Alte clauze
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Prezentul contract a fost încheiat astăzi
............., în două exemplare a cate......pagini
fiecare, cate unul pentru fiecare parte contractantă.
Spitalul
............................
Manager,
Director medical,
Director financiar-contabil,
Instituţia de învăţămant
superior medical/unitatea de învăţămant medical
...............................
Reprezentant legal,
Vizat
Serviciul juridic