ORDIN
Nr. 1184 din 6 februarie 2006
pentru aprobarea Normelor
privind organizarea si asigurarea activitatii de evacuare in situatii de
urgenta
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 161 din 21 februarie 2006
Având în vedere prevederile art.
56 şi 57 din Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă, precum şi ale art. 22
din Hotărârea Guvernului nr. 1.222/2005 privind stabilirea principiilor
evacuării în situaţii de conflict armat,
în temeiul art. 9 alin. (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 604/2003, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul administraţiei şi
internelor, în calitate de preşedinte al
Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele
privind organizarea şi asigurarea activităţii de evacuare în situaţii de
urgenţă, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Inspectoratul General
pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor va lua măsuri pentru aplicarea unitară a prevederilor normelor
prevăzute la art. 1.
Art. 3. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
Incepând
cu aceeaşi dată, orice dispoziţii contrare se abrogă.
Ministrul administraţiei şi
internelor,
Anghel Andreescu, secretar de stat
NORME
privind organizarea şi asigurarea activităţii de
evacuare în situaţii de urgenţă
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - In sensul prezentelor
norme, prin evacuare se înţelege măsura de protecţie
civilă luată înainte, pe timpul sau după producerea unei situaţii de urgenţă,
la declararea stării de alertă, care constă în scoaterea din zonele afectate
sau potenţial a fi afectate, în mod organizat, a populaţiei, a unor instituţii
publice, operatori economici, animalelor, bunurilor materiale şi în dispunerea
lor în zone sau localităţi care asigură condiţii de protecţie şi supravieţuire.
Art. 2. - (1) Acţiunile de
evacuare se planifică şi se organizează în funcţie de tipul de risc, avându-se
în vedere parametrii specifici ce caracterizează evoluţia şi amploarea
consecinţelor acestuia.
(2) Evacuarea se execută în baza
planurilor întocmite în condiţiile prevăzute de prezentele norme.
Art. 3. - In caz de situaţii de
urgenţă acţiunea de evacuare începe imediat după identificarea pericolului ori
după producerea acestuia, acordându-se prioritate evacuării populaţiei.
Art. 4. - In funcţie de situaţia
creată, evacuarea se execută din:
a) localităţile prevăzute în
hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în
continuare Comitet Naţional;
b) localităţile dispuse în
zonele de planificare de urgenţă, de accident chimic sau în aval de
construcţiile hidrotehnice, în cazul producerii unor dezastre;
c) alte localităţi/zone/obiective
în care viaţa şi sănătatea locuitorilor şi a animalelor sau/şi siguranţa
bunurilor materiale sunt puse în pericol în cazul unor situaţii de urgenţă.
Art. 5. - (1) Executarea
acţiunilor de evacuare trebuie să permită funcţionarea instituţiilor statului,
menţinerea ordinii publice şi desfăşurarea activităţilor sociale vitale în
situaţii de urgenţă.
(2) Localităţile în care se
execută evacuarea trebuie să asigure legături de comunicaţii, condiţii de
cazare, hrănire şi asistenţă medicală, precum şi pentru continuarea activităţii
social-economice, funcţionarea instituţiilor şi operatorilor economici,
desfăşurarea procesului de învăţământ etc.
Art. 6. -
(1) In funcţie de evoluţia situaţiei de urgenţă şi de gradul de asigurare cu
mijloace de transport, evacuarea dintr-o zonă/localitate se poate efectua în
totalitate sau parţial, simultan ori succesiv.
(2) In toate situaţiile se va avea
în vedere şi posibilitatea autoevacuării. Desfăşurarea acestei activităţi
impune intervenţia organelor specializate ale autorităţilor administraţiei
publice pentru evitarea confuziei, panicii, aglomeraţiei şi blocajelor pe căile
de comunicaţii, precum şi a dezordinii şi actelor
antisociale.
Art. 7. - (1) Evacuarea se
execută, de regulă, pe teritoriul judeţului respectiv, cu excepţia municipiului
Bucureşti, caz în care se poate executa şi pe teritoriul altor judeţe.
(2) Localităţile/zonele din/în
care se execută evacuarea în situaţii de urgenţă se stabilesc de comitetele
pentru situaţii de urgenţă judeţene şi locale, cu avizul şefului
inspectoratului pentru situaţii de urgenţă judeţean.
(3) Localităţile/zonele
limitrofe municipiului Bucureşti în care se face evacuarea se stabilesc de
Comitetul Naţional,la propunerea Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă al
Municipiului Bucureşti.
CAPITOLUL II
Organizarea acţiunilor de
evacuare
Art. 8. - Organizarea, conducerea
şi asigurarea acţiunilor de evacuare se stabilesc prin planurile de evacuare.
Art. 9. - Organizarea evacuării se
realizează de:
a) ministerele şi instituţiile
publice centrale, pe baza planurilor de evacuare proprii, avizate de
inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi
aprobate de ministrul de resort sau de conducătorul instituţiei;
b) instituţiile publice locale,
pe baza planurilor de evacuare proprii, avizate de şeful inspectoratului pentru
situaţii de urgenţă judeţean/al municipiului Bucureşti şi aprobate de ministrul
sub a cărui coordonare se află;
c) autorităţile administraţiei
publice locale, pe baza planurilor de evacuare proprii, întocmite de personalul
cu atribuţii în domeniu, avizate de vicepreşedintele comitetului pentru
situaţii de urgenţă şi de şeful inspectoratului pentru situaţii de urgenţă
judeţean/al municipiului Bucureşti şi aprobate de preşedintele comitetului;
d) inspectoratele pentru
situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti, pentru evacuarea
populaţiei şi a unor bunuri materiale, pe baza planurilor de evacuare proprii, avizate
de vicepreşedintele comitetului pentru situaţii de urgenţă şi aprobate de
preşedintele comitetului;
e) operatorii economici, pe baza
planurilor de evacuare proprii, avizate de şeful inspectoratului pentru
situaţii de urgenţă judeţean/al municipiului Bucureşti şi aprobate de
preşedintele comitetului pentru situaţii de urgenţă local.
Art. 10. - Populaţia şi bunurile
materiale care se evacuează, gradul de urgenţă şi ordinea în care se execută
evacuarea, forţele şi mijloacele destinate şi sprijinul logistic al evacuării
în cazul situaţiilor de urgenţă se stabilesc pentru fiecare situaţie de
personalul cu atribuţii în domeniu din cadrul autorităţilor administraţiei
publice locale, se avizează de inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene/al
municipiului Bucureşti şi de vicepreşedintele comitetului pentru situaţii de
urgenţă şi se aprobă de preşedintele comitetului.
Art. 11. - Organizarea acţiunilor
de evacuare cuprinde, în principiu, următoarele activităţi:
a) întrunirea
comitetelor pentru situaţii de urgenţă;
b) analiza situaţiei de urgenţă;
c) prognozarea evoluţiei
situaţiei;
d) determinarea
efectelor acţiunilor dezastrelor asupra populaţiei şi bunurilor materiale;
e) stabilirea măsurilor de primă
urgenţă;
f) recunoaşterea
itinerarelor şi localităţilor/zonelor în care se execută evacuarea;
g) actualizarea planului de
evacuare şi punerea în aplicare a acestuia;
h) elaborarea şi transmiterea
ordinului/dispoziţiei de evacuare.
Art. 12. - (1) Planurile de
evacuare se elaborează din timp, în starea de
normalitate, în funcţie de riscurile inventariate şi de funcţiile de sprijin
stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 2.288/2004 pentru aprobarea
repartizării principalelor funcţii de sprijin pe care le asigură
ministerele,celelalte organe centrale şi organizaţiile neguvernamentale privind
prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, şi se actualizează ori de
câte ori apar modificări în structura populaţiei, instituţiilor şi operatorilor
economici, precum şi atunci când aplicarea lor devine iminentă.
(2) Conţinutul-cadru al planurilor
de evacuare este prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 13. - In vederea întocmirii
planurilor de evacuare, structurile responsabile împreună cu specialişti din
cadrul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului
Bucureşti execută, în principiu, următoarele activităţi;
a) stabilesc localităţile,
instituţiile, operatorii economici, precum şi numărul şi structura
populaţiei/salariaţilor care se evacuează;
b) stabilesc natura şi cantitatea bunurilor ce urmează a fi evacuate;
c) stabilesc zonele şi
localităţile în care se execută evacuarea;
d) stabilesc gradul de urgenţă
şi eşalonarea evacuării, precum şi mijloacele de transport şi itinerarele pe
care se execută evacuarea;
e) execută recunoaşterea zonelor
şi a localităţilor în care se dispune evacuarea;
f) analizează posibilităţile de
cazare, de aprovizionare şi hrănire a evacuaţilor, de depozitare a bunurilor şi
de funcţionare a instituţiilor;
g) identifică posibilităţile de
asigurare a acţiunilor de evacuare.
Art. 14. - Inspectoratele pentru
situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti organizează şi execută
instruirea factorilor responsabili din instituţii şi de la operatorii
economici, controlează ierarhic existenţa şi calitatea planurilor şi măsurilor
de evacuare, planifică, organizează şi desfăşoară exerciţii de evacuare.
Art. 15. - In acord cu personalul
specializat din cadrul structurilor Inspectoratului General pentru Situaţii de
Urgenţă, comitetele pentru situaţii de urgenţă stabilesc obiectivele de
realizat şi fondurile necesare realizării acestora, asigură includerea lor în
bugetul de stat, respectiv în bugetele locale, în bugetele instituţiilor
publice şi ale operatorilor economici, urmărindu-se utilizarea eficientă a
fondurilor alocate, în condiţiile legii.
CAPITOLUL III
Conducerea acţiunilor de
evacuare
Art. 16. - (1) In situaţiile de
trecere de la starea de normalitate la starea de alertă sau urgenţă,
succesiunea activităţilor şi conducerea acţiunilor de evacuare la nivel
naţional se realizează de Comitetul Naţional.
(2) In teritoriu, conducerea
nemijlocită a acţiunilor de evacuare se exercită de către comitetele pentru
situaţii de urgenţă judeţene/locale/al municipiului Bucureşti, corespunzător
tipului de situaţie de urgenţă produsă.
Art. 17. - (1) Ministerele şi
celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale execută
activităţi de coordonare a evacuării prin centrele operative proprii.
(2) Instituţiile din sistemul de
apărare, ordine publică şi siguranţă naţională organizează şi execută evacuarea
personalului şi a bunurilor materiale pe baza planurilor proprii, potrivit
ordinelor şi dispoziţiilor specifice emise de conducătorii acestora.
Art. 18. - Comitetele pentru
situaţii de urgenţă judeţene, locale şi al municipiului Bucureşti au, în
principal, următoarele atribuţii:
a) coordonarea pregătirii
populaţiei pe localităţi, cartiere, instituţii publice şi operatori economici,
în vederea organizării şi desfăşurării acţiunilor de evacuare şi
primire/repartiţie;
b) organizarea şi asigurarea
funcţionării sistemului informaţional-decizional pe plan local;
c) stabilirea necesarului de
capacităţi de comunicaţii, pe tipuri de reţele telefonice fixe, mobile, radio
etc, la nivelul judeţelor şi al municipiului Bucureşti;
d) elaborarea planurilor de
evacuare şi primire proprii şi avizarea celor întocmite de structurile
subordonate;
e) coordonarea aplicării unitare
şi în mod organizat a măsurilor de evacuare în plan teritorial;
f) coordonarea
activităţii de constituire a rezervelor de strictă necesitate destinate
persoanelor evacuate/sinistrate;
g) îndeplinirea sarcinilor
curente stabilite în funcţie de situaţia concretă;
h) organizarea unui punct de
informare privind persoanele evacuate/sinistrate.
Art. 19. - Principalele atribuţii
pe linia evacuării ale instituţiilor publice şi operatorilor economici sunt
următoarele:
a) întocmesc şi actualizează
planurile de evacuare a salariaţilor şi a bunurilor materiale;
b) asigură înştiinţarea şi
alarmarea personalului;
c) asigură punerea în aplicare,
la ordin, a măsurilor prevăzute în planurile de evacuare;
d) realizează
măsurile de asigurare a evacuării: siguranţă, pază şi ordine, asigurare
medicală, aprovizionare cu alimente de strictă necesitate
etc;
e) instruiesc personalul cu
privire la modul de acţiune în caz de evacuare;
f) întocmesc şi înaintează, prin
inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti,
cererile de suplimentare cu mijloace de transport, carburanţi-lubrifianţi,
imobile, alimente şi produse industriale de primă necesitate, spaţii pentru
depozitarea bunurilor, cazarea şi aprovizionarea evacuaţilor.
Art. 20. - (1) Pentru conducerea
acţiunilor de evacuare se utilizează sistemul de transmisiuni al
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi sistemul de
telecomunicaţii naţional/teritorial, după caz.
(2) Dacă situaţia o impune,
inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti
asigură mijloace de transmisiuni mobile.
(3) Pe timpul acţiunilor de
evacuare în situaţii de urgenţă Serviciul de Telecomunicaţii Speciale asigură
legături de telecomunicaţii speciale şi cooperare pentru autorităţile publice
centrale şi locale, potrivit legii de organizare şi funcţionare proprii, stabilite de comun acord cu acestea.
CAPITOLUL IV
Executarea
acţiunilor de evacuare
Art. 21. - (1) Trecerea la
executarea evacuării se face la ordin.
(2) Ordinul de evacuare în cazul
situaţiilor de urgenţă se emite de preşedintele Comitetului Naţional. In
temeiul ordinului de evacuare comitetele pentru situaţii de urgenţă
ministeriale şi judeţene emit ordine de evacuare şi primire/repartiţie la
propunerea centrelor operative sau operaţionale pentru situaţii de urgenţă.
(3) Comitetele pentru situaţii de urgenţă locale, instituţiile şi operatorii economici
emit decizii de evacuare şi primire/repartiţie către structurile subordonate,
respectiv celule.
(4) In funcţie de situaţie,
ordinul/dispoziţia de evacuare şi primire/repartiţie se poate transmite prin
telefon/fax, prin mijloace radio, prin corespondenţă specială sau prin curieri.
De asemenea şi în situaţiile stabilite de Comitetul Naţional ordinul/dispoziţia
de evacuare poate fi transmis/transmisă şi prin intermediul posturilor de radio
şi de televiziune.
Art. 22. - La primirea
ordinului/dispoziţiei de evacuare se verifică autenticitatea şi după confirmare
se analizează situaţia generală şi cea din zona de responsabilitate, se
stabilesc măsurile de primă urgenţă şi se transmit dispoziţii preliminare,
trecându-se de îndată la elaborarea dispoziţiei de evacuare.
Art. 23. - (1) Ordinul/dispoziţia
de evacuare cuprinde, în principiu, următoarele:
a) concepţia acţiunilor de
evacuare;
b) organizarea conducerii
acţiunilor de evacuare;
c) măsurile de cooperare pe
timpul executării evacuării;
d) măsurile de asigurare a
evacuării.
(2) Conţinutul
ordinului/dispoziţiei şi deciziei pentru evacuare sunt prevăzute de anexele nr.
2 şi 3.
Art. 24. - Pentru executarea
acţiunilor de evacuare se realizează dispozitivul de
evacuare, care cuprinde:
a) centre de conducere şi
coordonare a evacuării;
b) posturi de observare şi
posturi de înştiinţare şi alarmare;
c) puncte
de adunare a populaţiei şi de depozitare a bunurilor care se evacuează;
d) puncte de îmbarcare şi puncte de debarcare;
e) puncte de primire/repartiţie a
populaţiei şi a bunurilor evacuate.
Art. 25. - Centrul de conducere şi
coordonare a evacuării îşi desfăşoară activitatea într-un loc special amenajat
din care comitetul conduce în mod unitar acţiunile de evacuare. Componenţa
acestuia este prezentată în anexa nr. 4.
Art. 26. - (1) Punctele de
adunare, îmbarcare, debarcare şi primire-repartiţie, denumite în continuare puncte de adunare, se stabilesc din timp de
normalitate de către comitetele pentru situaţii de urgenţă, la propunerea
inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă.
(2) Punctele de adunare trebuie
să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie situate în apropierea
căilor de acces spre localităţile/zonele în care se execută evacuarea;
b) să poată fi identificate şi
recunoscute cu uşurinţă;
c) să asigure posibilităţi pentru
protecţia populaţiei şi a bunurilor în situaţii de urgenţă;
d) să asigure condiţii de
desfăşurare a activităţilor specifice.
(3) Stabilirea şi pregătirea
punctelor de îmbarcare a evacuaţilor din zonele afectate se realizează în
termen de două ore de la primirea ordinului/deciziei de evacuare.
(4) In funcţie de amploarea
acţiunilor de evacuare şi de condiţiile specifice, punctele de adunare se
încadrează cu personal în număr variabil, de regulă, în următoarea structură:
a) şeful punctului de adunare;
b) înlocuitorul şefului punctului
de adunare;
c) grupa pentru constituirea
eşaloanelor/indicativelor de evacuare, evidenţa populaţiei şi a bunurilor care
se evacuează;
d) personal pentru îndrumarea şi
fluidizarea circulaţiei;
e) grupa medicală;
f) personal pentru ordine şi
siguranţă publică;
g) grupa logistică.
Art. 27. - (1) Şeful punctului de
adunare se subordonează şefului centrului de conducere şi coordonare a
evacuării şi desfăşoară, în principiu, următoarele activităţi:
a) întocmeşte/actualizează
Carnetul cu activităţile care se desfăşoară în cadrul punctului de adunare;
b) participă, la ordin, la
şedinţele centrului de conducere şi coordonare a evacuării;
c) convoacă personalul punctului
de adunare şi face precizări privind îndeplinirea atribuţiilor în situaţia
creată;
d) verifică documentele şi
materialele necesare instalării şi desfăşurării activităţilor în punctul de adunare;
e) coordonează acţiunile
punctului de adunare;
f) raportează centrului de
conducere şi coordonare a evacuării despre stadiul evacuării, plecarea
eşaloanelor şi problemele deosebite apărute.
(2) Conţinutul Carnetului cu
activităţile care se desfăşoară în cadrul punctului de adunare este prevăzut în
anexa nr. 5.
Art. 28. - Grupa pentru
constituirea eşaloanelor/ indicativelor de evacuare desfăşoară, în principiu,
următoarele activităţi:
a) participă, la ordin, la
luarea în evidenţă a persoanelor care se evacuează;
b) organizează
evacuaţii pe eşaloane/indicative, garnituri, coloane, convoaie şi mijloace de
transport: vagoane, autovehicule, nave, aeronave etc;
c) raportează periodic sau la
ordin situaţia persoanelor şi a bunurilor sosite, precum şi despre constituirea
fiecărui eşalon/indicativ.
Art. 29. - Personalul pentru
îndrumarea şi fluidizarea circulaţiei desfăşoară, în principiu, următoarele
activităţi:
a) verifică documentele de
transport;
b) îndrumă
populaţia către locurile de prezentare, aşteptare, evidenţă, eşalonare şi
îmbarcare;
c) îndrumă mijloacele de
transport spre punctele de îmbarcare/debarcare;
d) în caz de pericol iminent
îndrumă populaţia şi mijloacele de transport către locurile de dispersare şi
adăposti re.
Art. 30. - Grupa medicală
desfăşoară, în principiu, următoarele activităţi:
a) execută controlul medical al
persoanelor evacuate care solicită aceasta;
b) acordă primul ajutor
bolnavilor şi răniţilor;
c) organizează evacuarea
cazurilor grave la spitalele din zonă;
d) execută
trierea epidemiologică a evacuaţilor şi izolarea celor cu boli contagioase şi a
suspecţilor;
e) stabileşte
şi urmăreşte respectarea măsurilor igienico-sanitare şi antiepidemice.
Art. 31. - Personalul pentru
ordine şi siguranţă publică desfăşoară, în principiu, următoarele activităţi:
a) asigură respectarea regulilor
de acces în punctul de adunare şi primire/repartiţie;
b) asigură securitatea
persoanelor, siguranţa bunurilor şi preîntâmpinarea/limitarea actelor
antisociale;
c) în baza dispoziţiei şefului
punctului de adunare şi primire/repartiţie execută alte activităţi specifice.
Art. 32. - (1) Punctele de adunare
a evacuaţilor se stabilesc de către comitetele pentru situaţii de urgenţă.
(2) Pentru instituţiile publice şi
operatorii economici punctele de adunare se organizează, de regulă, la sediu,
iar pentru populaţie, în locuri şi localuri publice: unităţi de învăţământ,
case de cultură, cămine culturale, săli de sport, stadioane etc.
Art. 33. - (1) Punctele de
îmbarcare/debarcare se organizează în gări C.F.R., autogări, gări
fluviale/maritime şi aerogări, precum şi în triaje C.F.R., pe linii ferate
uzinale sau portuare. Când situaţia permite, acestea se organizează în cadrul
sau în apropierea punctelor de adunare şi primire/repartiţie.
(2) In cazul evacuării populaţiei
sau a bunurilor materiale cu mijloace de transport feroviare, aeriene sau
navale, punctele de îmbarcare/debarcare se centralizează de inspectoratele
pentru situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti, care întocmesc şi
Planul de transport prevăzut în anexa nr. 6.
Art. 34. - Punctele de
primire/repartiţie se organizează în zonele/localităţile de afluire a
populaţiei evacuate, pentru luarea în evidenţă şi repartizarea pe spaţii de
cazare. Acestea se organizează pe localităţi/cartiere şi în localuri publice.
Art. 35. - Principalele date
privind executarea acţiunilor de evacuare se înscriu în Jurnalul acţiunilor de
evacuare, primire/repartiţie, al cărui conţinut este prevăzut în anexa nr. 7.
Art. 36. - Comitetele pentru situaţii
de urgenţă raportează ierarhic despre începerea şi executarea acţiunilor de
evacuare. Conţinutul Raportului-sinteză este prevăzut în anexa nr. 8.
CAPITOLUL V
Asigurarea acţiunilor de
evacuare
Art. 37. - Măsurile de asigurare a
acţiunilor de evacuare se stabilesc din timp de normalitate, se înscriu în
planurile de evacuare şi se actualizează ori de câte ori apar modificări,
precum şi la primirea ordinului/dispoziţiei de evacuare. Măsurile de asigurare
vizează, cu prioritate, următoarele domenii:
a) cercetarea;
b) ordinea şi siguranţa;
c) asigurarea psihologică.
Art. 38. - (1) Cercetarea se
execută în scopul procurării şi valorificării informaţiilor necesare executării
în siguranţă şi în mod organizat a acţiunilor de evacuare. Datele cercetării
trebuie să fie veridice, oportune şi complete. Cercetarea se organizează
continuu şi unitar, se execută din timp de normalitate şi se intensifică în caz
de situaţii de urgenţă.
(2) Cercetarea trebuie să asigure
informaţii privind:
a) evoluţia situaţiei de urgenţă
şi consecinţele acesteia asupra populaţiei şi bunurilor materiale;
b) starea căilor de comunicaţie
şi a mijloacelor de transport;
c) caracteristicile
localităţilor şi ale zonelor în care se execută evacuarea şi posibilităţile de
cazare, hrănire, adăpostire şi asigurare medicală;
d) posibilităţile de continuare a
procesului de învăţământ şi a funcţionării instituţiilor;
e) condiţiile geoclimatice la zi
şi cele prognozate;
f) situaţia
contaminării nucleare, chimice, biologice şi starea sanitar-epidemiologică.
(3) In mod centralizat, datele
cercetării se asigură de:
a) instituţii şi agenţii
specializate: Administraţia Naţională de Meteorologie, Centrul Naţional pentru
Coordonarea Intervenţiei în Caz de Accident Nuclear sau Urgenţă Radiologică,
Institutul Naţional de Cercetare şi Dezvoltare pentru Fizica Pământului,
Administraţia Naţională Apele Române, Institutul Naţional de Cercetare pentru
Protecţia Mediului;
b) dispeceratele cu activitate
permanentă din cadrul ministerelor cu atribuţii în domeniul managementului
situaţiilor de urgenţă;
c) puncte de monitorizare a
factorilor de risc;
d) Centrul Operaţional Naţional,
centrele operaţionale şi centrele operative;
e) structuri ale Ministerului
Administraţiei şi Internelor.
(4) Cercetarea nemijlocită se
execută şi de către unităţile Inspectoratului General pentru Situaţii de
Urgenţă, care participă la executarea evacuării.
(5) Datele cercetării
centralizate şi nemijlocite se completează cu informaţii obţinute pe linie de cooperare
de la alte structuri cu atribuţii în domeniu.
(6) Precizarea/actualizarea
datelor cercetării se face cu ocazia recunoaşterilor care se execută
premergător elaborării planului de evacuare şi la primirea
ordinului/dispoziţiei de evacuare.
Art. 39. - (1) Executarea
recunoaşterii căilor de comunicaţii şi a localităţilor unde se organizează
evacuarea se realizează de reprezentanţi ai inspectoratelor pentru situaţii de
urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti şi ai autorităţii publice locale.
(2) Pe timpul recunoaşterilor se
urmăresc, în mod deosebit:
a) starea căilor şi nodurilor de
comunicaţie, precum şi a lucrărilor de artă: poduri, tuneluri, viaducte etc;
b) starea
imobilelor/adăposturilor destinate primirii populaţiei, instalaţiilor şi bunurilor;
c) condiţiile de cazare, hrănire
şi asigurare medicală;
d) situaţia surselor de
aprovizionare;
e) starea reţelelor electrice, de
alimentare cu apă şi de telecomunicaţii;
f) starea epidemiologică din
zonă.
Art. 40. - Măsurile de ordine şi
siguranţă publică, paza bunurilor, evidenţa populaţiei şi fluidizarea
circulaţiei pe timpul evacuării se realizează de structurile Ministerului
Administraţiei şi Internelor, pe baza planurilor de cooperare întocmite din
timp de normalitate, şi constau în:
a) asigurarea
ordinii şi siguranţei publice în punctele de adunare, îmbarcare, debarcare,
primire şi repartiţie;
b) evidenţa salariaţilor şi a
persoanelor care se evacuează;
c) dirijarea circulaţiei,
asigurarea priorităţii şi siguranţei pe timpul deplasării coloanelor de
evacuaţi;
d) paza bunurilor materiale.
Art. 41. - In funcţie de evoluţia
situaţiei de urgenţă, pentru misiuni de siguranţă şi ordine, ca şi pentru alte
misiuni: salvare, transporturi speciale, aprovizionare, comitetele pentru
situaţii de urgenţă pot solicita, cu respectarea prevederilor legale, sprijinul
unităţilor militare din zonă.
Art. 42. - Măsurile de asigurare a
evacuării Administraţiei Prezidenţiale, Parlamentului şi Guvernului se
realizează de Serviciul de Protecţie şi Pază şi Serviciul Român de Informaţii
în cooperare cu Ministerul Administraţiei şi Internelor.
Art. 43. - Asigurarea psihologică a populaţiei pe timpul evacuării reprezintă
ansamblul acţiunilor întreprinse de personalul forţelor de intervenţie în
scopul evitării producerii panicii sau combaterii
acesteia în cazul în care s-a produs.
CAPITOLUL VI
Logistica
acţiunilor de evacuare
Art. 44. - (1) Logistica acţiunilor de evacuare reprezintă ansamblul de măsuri
realizate în scopul asigurării condiţiilor materiale şi umane necesare
pregătirii şi executării acţiunilor de evacuare.
(2) Logistica acţiunilor de
evacuare cuprinde asigurarea fondurilor, mijloacelor de transport, bunurilor de
consum şi serviciilor
necesare în cantităţile şi în locurile prevăzute în planurile de evacuare.
(3) Principalele elemente ale
logisticii acţiunilor de evacuare sunt:
a) aprovizionarea cu produse
alimentare, farmaceutice şi industriale de strictă necesitate;
b) asigurarea mijloacelor de
transport şi efectuarea transporturilor;
c) asigurarea medicală şi sanitar-veterinară;
d) cazarea evacuaţilor,
depozitarea bunurilor şi adăpostirea animalelor;
e) asigurarea financiară.
Art. 45. - Planificarea,
gestionarea şi coordonarea resurselor umane, materiale, financiare sau de altă
natură a acţiunilor de evacuare în situaţii de urgenţă se realizează de
comitetele pentru situaţii de urgenţă ministeriale, judeţene şi locale, pe baza
planurilor întocmite pe timp de normalitate.
Art. 46. - (1) Logistica evacuării
în situaţii de urgenţă se asigură de:
a) structurile administraţiei
publice centrale şi alte instituţii, pentru personalul propriu;
b) consiliile judeţene şi
locale, pentru populaţie şi angajaţii proprii;
c) operatorii economici, pentru
personalul încadrat.
(2) Logistica evacuării se
asigură, la cererea autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, de
firme de stat sau private, pe bază de convenţii de prestări de servicii
încheiate din timp şi anexate la planurile de evacuare în situaţii de urgenţă.
(3) Sursele de aprovizionare sunt: economia naţională, rezervele de stat, rezervele de
mobilizare şi ajutoarele umanitare.
(4) In situaţiile prevăzute la
art. 4 lit. c) din Legea nr. 132/1997 privind rechiziţiile de bunuri şi
prestările de servicii în interes public, cu modificările şi completările
ulterioare, logistica evacuării se completează cu bunuri şi servicii
rechiziţionate în condiţiile legii.
Art. 47. - Aprovizionarea cu
produse alimentare şi industriale de strictă necesitate se realizează de către
comitetele pentru situaţii de urgenţă judeţene/locale, în sistem raţionalizat,
astfel:
a) în primele 72 de ore de la
evacuare sau la instituirea stării de alertă, prin reţeaua comercială locală;
b) ulterior primelor 72 de ore,
până la încetarea evacuării sau a situaţiei de urgenţă, de la Administraţia
Naţională a Rezervelor de Stat;
c) articole de igienă personală,
textile, încălţăminte şi alte produse industriale, în funcţie de sezon.
Art. 48. - (1) Autovehiculele,
carburanţii şi bunurile materiale necesare acţiunilor de evacuare se asigură de
către comitetele şi celulele pentru situaţii de urgenţă.
(2) Mijloacele de transport
repartizate pentru evacuare vor avea plinul cu carburanţi asigurat de
societăţile comerciale cu care s-au încheiat contracte sau convenţii de prestări de servicii.
Art. 49. - (1) Asigurarea medicală
şi sanitar-veterinară cuprinde totalitatea măsurilor şi acţiunilor care se
întreprind în scopul păstrării sănătăţii populaţiei şi animalelor care se
evacuează, prevenirii apariţiei bolilor şi epidemiilor/ epizootiilor, acordării
ajutorului medical de urgenţă şi asistenţei medicale/veterinare în caz de
îmbolnăvire sau de accident.
(2) Asistenţa medicală pe timpul
evacuării, precum şi în localităţile de dispunere se asigură de Ministerul
Sănătăţii, prin unităţile sanitare teritoriale, de Societatea Naţională de
Cruce Roşie din România şi de alte servicii de specialitate,în limitele
competenţelor conferite de lege, pe baza planurilor de cooperare elaborate în
acest scop de către inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene/al
municipiului Bucureşti şi transmise în extras acestora.
(3) In plan teritorial măsurile,
forţele şi mijloacele de asigurare medicală şi sanitar-veterinară se stabilesc
de fiecare comitet pentru situaţii de urgenţă şi se asigură de direcţiile de
sănătate publică, direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa
alimentelor, serviciile de ambulanţă şi medicină de urgenţă, precum şi de
filialele Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din România şi de inspectoratele
pentru situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti, pe baza
planurilor de cooperare elaborate în acest scop.
Art. 50. - (1) Fondurile
financiare pentru pregătirea şi desfăşurarea acţiunilor de evacuare la nivel
naţional, judeţean, al municipiului Bucureşti, al oraşelor şi comunelor se
asigură, după caz, din bugetul de stat şi bugetele locale, precum şi din alte
fonduri legal constituite din timp de normalitate. La întocmirea fondurilor
necesare pentru anul următor, ministerele şi celelalte autorităţi ale administraţiei
publice vor include şi necesarul de fonduri băneşti pentru pregătirea şi
desfăşurarea acţiunilor de evacuare.
(2) Fondurile financiare
necesare pentru pregătirea şi desfăşurarea acţiunilor de evacuare la instituţii
publice şi operatori economici se asigură din bugetele proprii şi din alte
fonduri legal constituite.
(3) Pentru anul în curs, până la
1 martie, comitetele pentru situaţii de urgenţă ale autorităţilor publice
centrale şi ministerelor/instituţiilor publice, cele judeţene şi al municipiului
Bucureşti trimit la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă extras din
bugetul propriu, referitor la fondurile financiare destinate organizării şi
desfăşurării acţiunilor de evacuare.
Art. 51. - (1) La dispoziţia
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă şi a unităţilor subordonate,
la declararea stării de alertă se va asigura rezerva de materiale de primă
necesitate prin ministerele, organele centrale şi organizaţiile
neguvernamentale care asigură funcţiile de sprijin, potrivit legii.
(2) Comitetele
pentru situaţii de urgenţă judeţene şi locale vor lua măsuri de asigurare a
materialelor necesare desfăşurării acţiunilor iniţiale pentru intervenţie şi
evacuare în situaţii de urgenţă, precum şi de identificare/evidenţă a unor
astfel de mijloace pe plan judeţean/local.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 52. - Nerespectarea
prevederilor prezentelor norme atrage răspunderea administrativă,
contravenţională sau penală, după caz.
Art. 53. - Documentele pentru
evacuare se întocmesc şi se actualizează periodic, prin grija comitetelor
pentru situaţii de urgenţă, centrelor operative cu activitate temporară,
secretariatelor tehnice, respectiv a celulelor, şi constituie punct aparte în
bilanţurile anuale ale acestora.
Art. 54. - (1) Protecţia
documentelor/suporturilor care conţin informaţii clasificate se realizează în
conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor
clasificate, cu modificările şi completările ulterioare, ale prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor naţionale de
protecţie a informaţiilor clasificate în România, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 781/2002 privind
protecţia informaţiilor secrete de serviciu.
(2) Protecţia
documentelor/suporturilor care conţin informaţii clasificate şi stabilirea
punctelor de evacuare a acestora sunt atribute ale conducătorilor/şefilor
acţiunilor de evacuare.
Art. 55. - (1) Planurile de
evacuare se întocmesc în termen de 120 de zile de la publicarea ordinului de
aprobare a prezentelor norme.
(2) Anexele nr. 1-8 fac parte
integrantă din prezentele norme.
PLANUL DE EVACUARE
(conţinut-cadru)
Se întocmeşte sub formă de text şi
grafic (cu anexe), In text, de regulă, se prevăd:
a) scopul acţiunilor de evacuare;
b) concepţia acţiunilor de
evacuare: localităţile din şi în care se planifică evacuarea, instituţiile
publice, operatorii economici, populaţia şi bunurile care se evacuează,
itinerarele de evacuare; modalităţile de executare a evacuării;
c) concepţia
organizării şi asigurării activităţii de readucere a populaţiei şi a bunurilor
materiale evacuate la restabilirea stării de normalitate în localităţile care
au făcut obiectul măsurilor de protecţie;
d) măsurile de asigurare a
acţiunilor de evacuare: asigurarea mijloacelor de transport, protecţia
personalului, paza bunurilor, logistica evacuării;
e) organizarea conducerii şi a
cooperării: centre de coordonare, căi şi mijloace de legătură, instituţii cu
care se cooperează, modalităţi de realizare a cooperării, cereri şi rapoarte.
Anexele se întocmesc sub formă
grafică, pe planuri sau hărţi şi sub formă de tabele. Acestea se referă în
principal la:
a) situaţia populaţiei care se
evacuează: localitatea din care se evacuează, instituţia, numărul personalului
pe categorii şi numărul membrilor de familie, personalul didactic, medical, de deservire, după
caz, localitatea şi judeţul în care se evacuează, natura, tipul şi numărul
mijloacelor de transport;
b) situaţia bunurilor care se evacuează:
localitatea, operatorul economic, depozitul sau instituţia, natura şi
cantitatea bunurilor, personalul de însoţire, natura şi tipul mijloacelor de
transport, localitatea în care se evacuează, punctul de debarcare/descărcare şi
locul de instalare/ depozitare, forţa de muncă necesară;
c) instituţiile care se
evacuează: denumirea, localitatea, numărul salariaţilor şi al membrilor de
familie care se evacuează, localitatea şi adresa imobilului unde se evacuează,
alte date utile;
d) graficul activităţilor pe zile
şi ore;
e) componenţa centrelor de
coordonare şi conducere, punctelor de adunare/îmbarcare/debarcare şi primire/
repartiţie;
f) planul localităţii cu
dispunerea instituţiei sau a operatorului economic;
g) localităţile/zonele din/în
care se execută evacuarea şi itinerarele, inclusiv de rezervă, cu punctele de
adunare/îmbarcare/debarcare şi primire/repartiţie;
h) convenţiile încheiate pentru
asigurarea acţiunilor de evacuare.
ORDINUL/DISPOZIŢIA DE
EVACUARE
(conţinut-cadru)
Ordinul/Dispoziţia de evacuare
constituie actul prin care se dispune începerea acţiunilor de evacuare şi
primire/repartiţie. Se transmite pe linie ierarhică şi cuprinde:
1. date şi concluzii despre
evoluţia situaţiei de urgenţă, consecinţele acestora asupra instituţiilor
publice, operatorilor economici, populaţiei şi bunurilor, precum şi influenţa
lor asupra desfăşurării acţiunilor de evacuare;
2. concepţia acţiunilor de
evacuare, primire/repartiţie, localităţile/zonele din/în care se execută
evacuarea, instituţiile publice, operatorii economici, populaţia şi bunurile
care se evacuează, itinerarele de deplasare şi itinerarele/localităţile/zonele
interzise, urgenţele, succesiunea şi durata acţiunilor de evacuare, repartiţia
evacuaţilor pe localităţi de destinaţie;
3. precizări privind acţiunile
de evacuare, data începerii şi durata acţiunilor, termenele de executare şi de
raportare;
4. măsurile de asigurare a
acţiunilor de evacuare, primire/repartiţie, cercetarea, siguranţa, paza şi
ordinea, organizarea transporturilor, protecţia psihologică şi medicală,
asigurarea logistică;
5. măsurile de
cooperare/colaborare cu unităţi ale Ministerului Administraţiei şi Internelor
şi Ministerului Apărării Naţionale, cu autorităţi ale administraţiei publice
locale etc;
6. organizarea conducerii: locul centrelor de coordonare şi conducere, realizarea legăturilor
de conducere, rapoarte şi cereri.
Ordinul/Dispoziţia de evacuare se
întocmeşte de vicepreşedintele comitetului pentru situaţii de urgenţă şi se
semnează de preşedintele acestuia.
DECIZIA
pentru evacuare, primire/repartiţie (conţinut-cadru)
Decizia pentru evacuare,
primire/repartiţie este actul prin care, în temeiul ordinului/dispoziţiei de
evacuare, primire/repartiţie şi în raport cu condiţiile specifice, se
declanşează şi se organizează acţiunile de evacuare, primire/repartiţie la
instituţii publice şi operatori economici. Decizia pentru evacuare,
primire/repartiţie cuprinde:
- date şi concluzii despre
evoluţia situaţiei de urgenţă, consecinţele acesteia asupra instituţiilor,
populaţiei şi bunurilor şi influenţa lor asupra acţiunilor de evacuare,
primire/repartiţie;
- concepţia acţiunilor de
evacuare, primire/repartiţie: localităţile din şi în care se execută evacuarea,
cu instituţiile, populaţia şi bunurile care se evacuează, itinerarele de
evacuare, localităţile, zonele si itinerarele
interzise, urgenţele, succesiunea
şi durata acţiunilor de evacuare;
- modificări ce se aduc
planului, precizări privind conţinutul şi durata acţiunilor;
- măsurile de asigurare a acţiunilor
de evacuare: organizarea transporturilor, evidenţa populaţiei şi a bunurilor,
protecţia personalului, paza bunurilor, asigurarea logistică;
- organizarea conducerii şi a
cooperării: centre de coordonare şi conducere, căi şi mijloace de legătură, instituţii
cu care se cooperează, modalităţi de cooperare; cereri şi rapoarte.
Decizia pentru evacuare se
semnează de conducătorul instituţiei publice/operatorului economic care se
evacuează.
COMPONENŢA
centrului de conducere si
coordonare a evacuării
Şeful centrului:
- vicepreşedintele
comitetului pentru situaţii de urgenţă. Locţiitor şef centru:
- prim-adjunct al şefului
inspectoratului pentru situaţii de urgenţă.
Membri:
- un reprezentant al Ministerului
Finanţelor Publice;
- un reprezentant al
Ministerului Economiei şi Comerţului;
- un
reprezentant al Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;
- un
reprezentant al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului;
- un reprezentant al
Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei;
- un
reprezentant al Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor;
- un reprezentant al Ministerului
Educaţiei şi Cercetării;
- un reprezentant al
Ministerului Sănătăţii;
- un reprezentant al Ministerului
Culturii şi Cultelor;
- un reprezentant al direcţiei
de sănătate publică;
- un
reprezentant al Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor;
- un reprezentant al Oficiului
Central de Stat pentru Probleme Speciale;
- reprezentanţi din cadrul unor
structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor;
- reprezentanţi din cadrul
inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă.
NOTĂ:
La ordinul preşedintelui
comitetului pentru situaţii de urgenţă se poate suplimenta componenţa centrului
de conducere si coordonare a evacuării.
CARNETUL
cu activităţile care se desfăşoară în cadrul punctului de adunare/îmbarcare/debarcare şi primire/repartiţie a evacuaţilor
Cuprinde:
- atribuţiile şefului punctului/înlocuitorului;
- tabel cu personalul necesar desfăşurării
activităţilor în cadrul punctului;
- ghidul cu instructajul personalului care încadrează punctul;
- extras din planul de evacuare/primire/repartiţie, referitor la
sarcinile executanţilor;
- schema dispunerii locului de adunare şi măsurile de pază;
- tabel cu semnalele de înştiinţare şi alarmare;
- tabel cu documentele şi materialele necesare instalării şi
funcţionării punctului;
- tabel cu mijloacele necesare transportului evacuaţilor şi
bunurilor materiale, societăţile comerciale/companiile de la care se solicită
aceste mijloace, adresa, numărul de telefon/fax ale acestora şi termenele de
prezentare;
- alte situaţii şi documentare strict necesare, In plic separat,
anexat la carnet, se păstrează:
- documentele necesare predării-primirii localului (se întocmesc
conform prevederilor normelor metodologice de aplicare a legii privind
rechiziţiile de bunuri şi prestări de servicii de interes public);
- atribuţiile individuale ale personalului ce încadrează punctul
de adunare/îmbarcare/debarcare şi primire/repartiţie.
ROMÂNIA
Centrul de conducere şi coordonare a evacuării
NESECRET
Exemplar nr......... din
................
Aprob Vicepreşedintele comitetului pentru situaţii de
PLAN DE TRANSPORT
pentru data de
|
Nr. crt.
|
Categoria,
marca
şi tipul
autovehiculului
|
Numele Nr. de şi
prenumele înmatriculare conducătorului auto
|
Compartimentul
care solicită
transportul
Intinerar
scopul
|
Ora
de
plecare
|
Data şi ora
până la care
se execută
transportul
|
Numele
şi prenumele
şefului de
autovehicul
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verificat,
Intocmit,
|
JURNALUL
acţiunilor de evacuare,
primire/repartiţie
Cuprinde principalele elemente
privind organizarea, declanşarea şi desfăşurarea acţiunilor de evacuare, de
primire/repartiţie. Se completează pe măsura evoluţiei acţiunilor şi conţine:
a) date şi concluzii despre
evoluţia situaţiei de urgenţă şi consecinţe;
b) data, ora şi autoritatea care
a hotărât aplicarea măsurilor prevăzute în planul de evacuare şi primire/
repartiţie;
c) acţiuni în curs de
desfăşurare;
d) măsurile de asigurare a
acţiunilor de evacuare întreprinse;
e)
graficul desfăşurării acţiunilor de evacuare şi primire/repartiţie;
f) concluzii din desfăşurarea
acţiunilor de evacuare şi primire/repartiţie;
g) pierderi umane şi pagube
materiale înregistrate pe timpul evacuării;
h) cereri către eşalonul superior;
i) cereri de la subordonaţi şi
modul de rezolvare;
j) concluzii la încheierea
acţiunilor de evacuare.
RAPORTUL-SINTEZĂ
Reprezintă documentul informativ
prin care comitetul pentru situaţii de urgenţă aduce la cunoştinţă Comitetului
Naţional, prin Secretariatul tehnic al acestuia, stadiul şi calitatea
acţiunilor de evacuare în curs sau executate. Se întocmeşte şi se înaintează la
sfârşitul fiecărei zile şi la încheierea acţiunilor de evacuare sau la
termenele ordonate.
Raportul-sinteză cuprinde:
- concluzii
privind evoluţia situaţiei de urgenţă, consecinţele acesteia asupra
instituţiilor, populaţiei şi bunurilor şi influenţa lor asupra desfăşurării
evacuării;
- acţiunile de evacuare
executate şi cele în curs de executare, pe categorii şi localităţi;
- acţiunile planificate şi
neexecutate: cauze şi măsuri;
- alte date solicitate de
eşalonul superior.
Raportul-sinteză se semnează de
către vicepreşedintele comitetului pentru situaţii de urgenţă.