ORDONANTA DE URGENTA Nr. 116 din 14 iulie 2005
pentru modificarea si completarea Legii gazelor nr. 351/2004
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 660 din 25 iulie 2005
In vederea accelerarii transpunerii reglementarilor europene in legislatia
interna si redefinirii atributiilor autoritatilor publice, in scopul adaptarii
la noile forme de colaborare cu structurile Uniunii Europene, se impune
modificarea si completarea in regim de urgenta a Legii gazelor nr. 351/2004, in
scopul transpunerii in legislatia interna a unor prevederi ale Directivei
2003/55/CE privind reglementarile comune pentru piata interna in sectorul
gazelor naturale si de abrogare a Directivei 98/30/CE.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Legea gazelor nr. 351/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 679 din 28 iulie 2004, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Litera f) a articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"f) participa la elaborarea si aplicarea regulamentelor pentru
atestarea verificatorilor de proiecte;".
2. Alineatul (6) al articolului 10 va avea urmatorul cuprins:
"(6) Ordinele si deciziile emise de presedintele ANRGN pot fi atacate
la Curtea de Apel Bucuresti, in conditiile Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004."
3. Alineatul (1) al articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Comitetul de reglementare al ANRGN este asistat de un consiliu
consultativ format din 11 membri numiti prin decizie a primului-ministru, pe
baza propunerilor presedintelui ANRGN primite din partea:
a) organismelor de specialitate ale administratiei publice centrale cu
atributii in domeniul protectiei consumatorilor;
b) asociatiilor consumatorilor de energie;
c) asociatiilor pentru protectia consumatorilor;
d) asociatiilor patronale din domeniul gazelor naturale;
e) asociatiilor profesionale ale inginerilor din domeniul petrolului si al
gazelor naturale;
f) societatii de transport al gazelor naturale;
g) societatilor de productie a gazelor naturale;
h) societatilor de inmagazinare a gazelor naturale;
i) societatilor de distributie a gazelor naturale;
j) organizatiilor sindicale ale utilizatorilor de gaze naturale, cu
reprezentativitate la nivel national;
k) organizatiilor sindicale ale operatorilor din sectorul gazelor naturale,
cu reprezentativitate la nivel de ramura."
4. Alineatul (1) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal, inclusiv
drepturile banesti pentru perioada delegarii si detasarii in alta localitate,
precum si in cazul deplasarii in cadrul localitatii, in interesul serviciului,
se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivelul ANRGN."
5. Alineatul (3) al articolului 65 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Evaluarea conditiilor tehnice si economice privind asigurarea
accesului solicitantilor la sistem, in conditiile prevazute la alin. (1) si
(2), se determina in baza unui studiu de fezabilitate pe care operatorul
licentiat are obligatia de a-l realiza cu respectarea urmatoarelor termene:
a) 30 de zile de la data emiterii refuzului accesului, in cazul solicitarii
accesului la sistemele de distributie a gazelor naturale;
b) 60 de zile de la data emiterii refuzului accesului, in cazul solicitarii
accesului la Sistemul National de Transport al gazelor naturale sau la
conductele din amonte."
6. Dupa alineatul (3) al articolului 65 se introduc patru noi alineate,
alineatele (4), (5), (6) si (7), cu urmatorul cuprins:
"(4) La expirarea termenelor prevazute la alin. (3) rezultatele studiului
vor fi comunicate solicitantilor, cu titlu gratuit.
(5) Operatorul licentiat are obligatia de a realiza lucrarile respective in
termen de un an de la finalizarea studiului, daca realizarea
obiectivelor/conductelor este economic justificata, in conditiile prevazute la
alin. (1).
(6) In caz contrar, exclusiv in situatia prevazuta la alin. (2), operatorul
licentiat este obligat sa realizeze obiectivele/sistemele in termenul prevazut
la alin. (5).
(7) Solicitantul va participa la finantarea lucrarii cu o cota-parte
reprezentand acea valoare a lucrarii care, potrivit studiului de fezabilitate,
nu este economic justificata pentru operatorul licentiat."
7. Dupa capitolul VII "Acces si refuz de acces" se introduce un
nou capitol, capitolul VII^1 "Noua infrastructura", cuprinzand
articolele 69^1 - 69^9, cu urmatorul cuprins:
"CAP. 7^1
Noua infrastructura
Art. 69^1
(1) Noile infrastructuri majore pentru gaze naturale, respectiv
interconectarile dintre statele membre, instalatiile GNL si instalatiile de
depozitare, pot fi scutite, la cerere, de prevederile legislatiei in vigoare,
referitoare la accesul tertilor la sistemele de transport, distributie,
depozitare si la conductele din amonte, precum si de metodologiile de tarifare,
in urmatoarele conditii:
a) investitia trebuie sa intareasca concurenta in furnizarea de gaze
naturale si sa sporeasca siguranta furnizarii;
b) nivelul de risc legat de investitie este de asa natura incat investitia
sa nu se realizeze decat daca se acorda o scutire;
c) infrastructura trebuie sa fie in proprietatea unei persoane juridice
care este separata cel putin in privinta formei sale juridice de operatorii de
sistem in ale caror sisteme se va construi infrastructura;
d) se percep tarife pentru utilizatorii infrastructurii respective;
e) scutirea nu influenteaza negativ concurenta, functionarea eficienta a
pietei interne a gazelor naturale sau functionarea eficienta a sistemului
reglementat la care este conectata infrastructura.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si cresterilor semnificative de
capacitate a infrastructurilor existente, precum si modificarilor acestor
infrastructuri care permit dezvoltarea unor noi surse de furnizare de gaze
naturale.
Art. 69^2
ANRGN hotaraste asupra scutirilor prevazute la art. 69^1, adoptand o
decizie motivata corespunzator. Decizia ANRGN se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
Art. 69^3
Scutirea poate acoperi in intregime sau partial noua infrastructura,
infrastructura existenta cu capacitate semnificativ marita sau modificarea
infrastructurii existente.
Art. 69^4
La luarea deciziei de acordare a unei scutiri se ia in considerare, dupa
caz, necesitatea de a impune conditii referitoare la durata scutirii si accesul
nediscriminator la conducta de interconectare.
Art. 69^5
La luarea deciziei privind conditiile prevazute la art. 69^4 se vor avea in
vedere, in principal, durata contractelor, capacitatea suplimentara ce va fi
construita sau modificarea capacitatii existente, orizontul de timp al
proiectului si conditiile nationale.
Art. 69^6
La acordarea unei scutiri, ANRGN poate decide asupra regulilor si
mecanismelor pentru gestionarea si alocarea capacitatii, in cazul in care
acestea nu impiedica punerea in aplicare a contractelor pe termen lung.
Art. 69^7
In cazul unei conducte de interconectare, orice decizie de scutire se ia
dupa consultari cu celelalte state membre sau, dupa caz, cu autoritatile de
reglementare.
Art. 69^8
Decizia de scutire se comunica fara intarziere de ANRGN Comisiei Europene,
impreuna cu toate informatiile relevante.
Art. 69^9
Informatiile prevazute la art. 69^8 trebuie sa cuprinda, in principal:
a) motivele detaliate pe baza carora autoritatea de reglementare sau statul
membru a acordat scutirea, inclusiv informatiile financiare care justifica
necesitatea scutirii;
b) analiza efectuata in privinta efectului asupra concurentei si
functionarii eficiente a pietei interne a gazelor naturale rezultand din
acordarea scutirii;
c) motivele pentru perioada de timp si partea din capacitatea totala a
infrastructurii gazelor naturale respective pentru care s-a acordat scutirea;
d) in cazul in care scutirea se refera la o conducta de interconectare,
rezultatul consultarii cu statele membre respective sau cu autoritatile de
reglementare;
e) contributia infrastructurii la diversificarea furnizarii de gaze
naturale."
8. Litera a) a articolului 96 va avea urmatorul cuprins:
"a) sa realizeze constructii de orice fel in zona de siguranta a
conductelor de gaze naturale; in cazul in care, in mod exceptional, este
necesar ca pe terenul pe care este amplasata reteaua de alimentare cu gaze
naturale sa se execute o constructie, beneficiarul acesteia si/sau proprietarul
va/vor suporta toate cheltuielile de modificare a traseului retelei, in
urmatoarele conditii:
1. obtinerea acordurilor proprietarilor sau ale detinatorilor legali ai
terenului de pe traseul unde urmeaza sa fie plasata noua conducta, precum si a
avizelor autoritatilor competente si a autorizatiei de construire;
2. includerea in patrimoniul operatorului licentiat a obiectivelor
rezultate in urma modificarii."
9. Punctul 3 al articolului 109 va avea urmatorul cuprins:
"3. proiectarea, executarea, receptia si/sau punerea in functiune de
lucrari noi, modificari, extinderi ale obiectivelor din sectorul gazelor
naturale, cu incalcarea reglementarilor tehnice emise in domeniu;".
10. Punctul 4 al articolului 109 va avea urmatorul cuprins:
"4. executarea de lucrari noi, modificari, extinderi ale obiectivelor
din sectorul gazelor naturale, cu incalcarea prevederilor art. 65, 80 si
81;".
11. Dupa punctul 36 al articolului 109 se introduce un nou punct, punctul
37, cu urmatorul cuprins:
"37. desfasurarea oricaror activitati comerciale si/sau prestari de
servicii fara a detine licenta necesara, emisa conform prevederilor prezentei
legi si reglementarilor elaborate in temeiul acesteia."
12. Articolul 110 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 110
(1) Contraventiile prevazute la art. 109, in cazul in care au fost
savarsite de persoane fizice, se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 1.500 lei (RON) la 4.500 lei (RON), cele de la pct. 2,
9, 19, 20, 21, 22, 25, 28, 29, 31 si 32;
b) cu amenda de la 3.000 lei (RON) la 6.000 lei (RON), cele de la pct. 1,
3, 4, 5, 6, 7, 10, 14, 15, 16, 17, 23, 33, 34 si 35;
c) cu amenda de la 4.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON), cele de la pct. 13,
18 si 26.
(2) Contraventiile prevazute la art. 109, in cazul in care au fost
savarsite de persoane juridice, se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 3.000 lei (RON) la 6.000 lei (RON), cele de la pct. 8 si
11;
b) cu amenda de la 4.000 lei (RON) la 10.000 lei (RON), cele de la pct. 7;
c) cu amenda de la 6.000 lei (RON) la 12.000 lei (RON), cele de la pct. 1,
2, 3, 4, 5, 6, 9, 14, 20, 21, 22, 25, 27, 28, 29, 30, 31, 32 si 36;
d) cu amenda de la 10.000 lei (RON) la 50.000 lei (RON), cele de la pct. 10,
12, 13, 15, 16, 17, 18, 19 si 26;
e) cu amenda de la 30.000 lei (RON) la 60.000 lei (RON), cele de la pct. 24
si 37."
13. Dupa alineatul (2) al articolului 119 se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Dispozitiile cap. VII^1 intra in vigoare incepand cu data de 1
ianuarie 2007."
Art. 2
Prezenta ordonanta de urgenta transpune prevederile art. 22 "Noua
infrastructura" din Directiva Parlamentului European si a Consiliului
2003/55/CE din 26 iunie 2003 privind reglementarile comune pentru piata interna
in sectorul gazelor naturale si de abrogare a Directivei 98/30/CE, publicata in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. 176 din 15 iulie 2003.
Art. 3
Legea gazelor nr. 351/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 679 din 28 iulie 2004, cu modificarile si completarile aduse prin
prezenta ordonanta de urgenta, dupa aprobarea acesteia prin lege, se va
republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua
numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Francu
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu