Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

MESAJ Nr

MESAJ   Nr. 0 din 15 septembrie 2009

adresat Camerelor reunite ale Parlamentului Romaniei în data de 15 septembrie 2009

ACT EMIS DE: PRESEDINTELE ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 627 din 22 septembrie 2009



Domnule preşedinte al Senatului României,

Doamnă preşedinte a Camerei Deputaţilor,

Domnule prim-ministru,

Stimaţi membri ai Guvernului,

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Stimaţi invitaţi,

Dragi români,

Această zi este o zi importantă pentru România. Este un examen de maturitate pentru întreaga clasă politică. Guvernul României şi-a asumat răspunderea pentru trei pachete de legi care pot aduce importante modificări în funcţionarea statului. Majoritatea românilor îşi doreşte un sistem de educaţie performant, care să asigure şanse reale tinerilor pe piaţa muncii, iar comunitatea locală vrea şcoala mai aproape de ea. Majoritatea românilor doreşte funcţionari publici plătiţi după merit, care să servească competent interesul cetăţeanului. Majoritatea românilor îşi doreşte un aparat de stat suplu şi eficient, nu o puzderie de agenţii bugetofage. Este o schimbare radicală de care România are nevoie şi pe care românii o aşteaptă de mulţi ani.

Salut curajul actualului Cabinet şi al actualei coaliţii de guvernare de a-şi asuma politic un pas important în modernizarea statului. Pe actualele reforme, clasa politică poate construi un stat modern, un stat european care să servească interesele cetăţenilor. Nu mai este loc de ezitări şi tergiversări. Unii îşi pierd privilegiile pe care le-au avut până acum, alţii sunt nevoiţi să se adapteze unor noi standarde de performanţă. Astăzi poate înceta complicitatea dintre clientela politică şi politicieni pentru blocarea reformelor. Din acest punct România nu mai poate merge decât înainte. Orice lege e perfectibilă. Dar actualele legi sunt clădite pe principii care nu pot fi contestate de cei care doresc modernizarea României.

România este acum afectată de criza economică mondială. Cu siguranţă nu o puteam evita. Dar am convingerea că puteam plăti un cost mai mic al crizei dacă, după intrarea în Uniunea Europeană, în 2007 şi 2008 nu intervenea blocarea sau amânarea procesului de reformă a instituţiilor şi de modernizare a statului. Fără să ducem la capăt aceste reforme, românii vor suferi întotdeauna mai mult decât alţi europeni de pe urma oricăror crize economice sau financiare.

Aici, în Parlamentul României, am depus jurământul în calitate de Preşedinte al României. Mă întorc astăzi aici, după 5 ani, în faţa reprezentanţilor aleşi ai poporului pentru un bilanţ onest al mandatului meu. Acum 5 ani am declarat chiar în acest loc: „Vreau să fim alături într-un efort comun şi susţinut de a moderniza România pe baza principiilor statului de drept, o Românie demnă şi încrezătoare în viitorul ei."

Dragi români,

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Cel mai mare privilegiu pe care îl poţi avea într-o viaţă de om este acela de a fi Preşedintele ţării tale. Am onoarea, din 2004, să îmi slujesc naţiunea şi să o ajut să progreseze ca Preşedinte al României. România este o ţară cu o democraţie tânără, plină de vitalitate, în continuă creştere, capabilă să se reinventeze pe sine. De la începutul mandatului meu de Preşedinte au existat dezbateri legitime asupra unora dintre deciziile pe care le-am luat, dar este de necontestat faptul că am evoluat cu toţii, că pentru România s-au deschis în ultimii ani ferestre de oportunităţi şi că am stabilit câteva direcţii care vor ghida cursul ţării noastre în viitor. Astăzi vreau să folosesc şansa de a mă adresa Parlamentului pentru a împărtăşi cetăţenilor României câteva gânduri despre drumul pe care l-am parcurs împreună în ultimii 5 ani şi despre viitorul naţiunii.

Poate că pentru mulţi politicieni sau oameni de afaceri, care aveau probleme cu instituţiile statului, nu am fost Preşedintele pe care şi l-au dorit. Dar în fiecare moment al mandatului meu m-am gândit ce Preşedinte îşi doresc românii. Care sunt aşteptările celor mai mulţi dintre români de la Preşedintele lor şi ce trebuie să fac eu pentru a îmi îndeplini misiunea. Inţelegerea mea, de-a lungul întregului mandat, a fost că românii îşi doresc un Preşedinte care să contribuie la modernizarea ţării, un Preşedinte care să nu facă niciun fel de compromisuri cu oameni din sistemul pe care îl eticheta, în campania din 2004 şi după aceea, a fi un sistem ticăloşit şi eu nu am făcut aceste compromisuri. Să ne aducem aminte că România anului 2004 era o Românie în care începea să se consolideze un nou Partid Stat arbitrar, care tolera corupţia la nivel înalt, limita libertatea presei şi marginaliza opoziţia.

In anul 2004, victoria mea ca reprezentant al Alianţei Dreptate şi Adevăr a fost o victorie a nevoii de schimbare, a nevoii de deschidere a instituţiilor statului către societate, a nevoii ca demnităţile publice să nu mai fie locuri de refugiu faţă de acţiunea Justiţiei. Românii au votat un Preşedinte care să îşi asume misiunea de a duce România în Uniunea Europeană, de a moderniza România, de a acţiona pentru a reforma instituţiile. Mi-am asumat această misiune. In ultimii 5 ani am acţionat pentru a duce la bun sfârşit acest mandat. Nu am ezitat niciodată să critic acele instituţii ale statului sau pe acei politicieni care au blocat reforme esenţiale pentru modernizarea României. Din păcate, ele au fost considerate, de prea multe ori, atacuri. Am spus lucrurilor pe nume, pentru că românii îşi doresc un Preşedinte care să le spună adevărul.

Am impulsionat instituţiile statului să îşi facă datoria, pentru că românii vor instituţii în care să aibă încredere. Poate am făcut şi greşeli. Nu ascund acest lucru. Dar întotdeauna am acţionat cum am crezut că este mai bine pentru oameni. Pentru milioanele de români care şi-au dorit un Preşedinte implicat, un Preşedinte jucător, nu unul spectator. Doar românii pot judeca ce am făcut şi ce nu am făcut bine. Este adevărat că, de multe ori, fiind prea aproape de evenimente, nu mai realizăm cât de mult s-a schimbat România în aceşti ani.

După 5 ani, românii au câteva certitudini care înseamnă tot atâţia paşi în modernizarea României:

1. România este membră cu drepturi depline în Uniunea Europeană.

2. Autorităţile judiciare competente nu mai au reţineri în anchetarea foştilor şi actualilor miniştri.

3. Cota unică de impozitare este de 16%.

4. Presa îşi ia atâta libertate câtă vrea.

5. Adevărul despre crimele comunismului a fost făcut public în această sală.

6. Două milioane de dosare ale fostei securităţi au fost predate Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.

7. Românii nu mai votează liste, votează oameni pentru Parlamentul României.

8. România a trecut proba consecvenţei în politica externă.

9. Marea Neagră, Dunărea, Nabucco au devenit oficial proiecte europene. Despre ele vorbeam în campania din 2004.

10. Preşedintele românilor nu a făcut niciun fel de compromisuri - nici măcar compromisul tăcerii - cu oameni şi structuri pe care în 2004 le considera parte a sistemului ticăloşit.

11. Avem o pensie minimă garantată şi pentru acei vârstnici care nu au contribuit la sistemul de pensii.

12. S-au simplificat procedurile pentru redobândirea cetăţeniei române şi creşterea numărului de burse pentru studenţii din Republica Moldova.

Tot după 5 ani putem spune că: nu s-a realizat reforma constituţională; nu există nicio condamnare definitivă a unui înalt demnitar- şi aici este responsabilitatea judecătorilor; există încă o neîncredere a partenerilor europeni faţă de Justiţia din România; Parlamentul încă blochează unele dosare de presupusă corupţie.

Realizările şi neîmplinirile acestui mandat sunt efectul unei confruntări permanente ale forţelor reformiste din societate cu inerţia, cu obişnuinţa, cu dorinţa oamenilor de a-şi păstra privilegiile, cu interesele personale sau de grup, avantajate de vechea orânduire.

Această confruntare a atins apogeul în primăvara lui 2007. Probabil, va mai fi şi un apogeu la sfârşitul mandatului. Atunci, la doar câteva luni după ce România reuşise, în urma unor eforturi extraordinare, să devină ţară membră a Uniunii Europene, o coaliţie rapid formată a decis, ignorând legea noastră fundamentală, că Preşedintele trebuie înlăturat. In ciuda avizului Curţii Constituţionale, care a constatat că nu a existat nicio încălcare a Constituţiei din partea Preşedintelui României, o majoritate parlamentară de 75% a votat pentru suspendarea Preşedintelui ales. A fost remarcabilă şi eficienţa comisiei parlamentare, condusă de domnul senator Voiculescu, în a inventa încălcări constituţionale acolo unde nu erau.

După o lună, prin referendum naţional, 75% dintre români s-au pronunţat pentru rămânerea în funcţie a Preşedintelui. A fost dovada că rezistenţa la schimbare de la nivel politic nu poate frâna dorinţa de schimbare a cetăţenilor. Dar, în final, a fost şi un test al maturităţii democraţiei din România. Românii nu s-au lăsat păcăliţi şi au dat un semnal ferm partidelor politice că procesul de modernizare a statului trebuie să continue.

Să ne amintim că, în urmă cu 5 ani, România era în afara Uniunii Europene. Astăzi, România este stat membru cu drepturi depline al Uniunii Europene. Aderarea ne-a adus o perioadă de creştere economică datorată investiţiilor, o creştere a nivelului de trai şi o creştere a prestigiului României pe plan internaţional. In ultimul an, apartenenţa noastră la Uniunea Europeană ne-a oferit şansa de a micşora costurile sociale ale crizei şi stabilitatea necesară pentru ca România să continue să fie o ţintă privilegiată a investiţiilor străine.

Acum câteva zile am fost la fabrica Ford din Craiova, unde investiţiile au continuat şi deja se produc automobile. Apartenenţa la piaţa comună europeană a contribuit la succesul pe care mari producători, cum este Dacia-Renault, l-au avut în ultimele luni, chiar în ciuda crizei economice.

Dragi români,

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Să ne amintim că, în urmă cu 5 ani, în economia românească munca era descurajată. Cei care munceau mai mult erau impozitaţi mai mult. Clasa de mijloc era considerată un fel de duşman de clasă, care trebuie impozitat la maxim. In 2004, am promis românilor că, împreună cu Guvernul Alianţei Dreptate şi Adevăr, vom încuraja munca. Că munca bine făcută va fi şi bine plătită. Am convingerea că introducerea cotei unice de impozitare de 16%, pentru care am militat încă din campania electorală din 2004, pe care am susţinut-o din prima zi a mandatului meu şi chiar după schimbarea de guvern din 2008, a avut un rol crucial în creşterea prosperităţii economice din ultimii 5 ani.

Patru din cei 5 ani ai mandatului meu au fost caracterizaţi de o creştere economică fără precedent în istoria contemporană a României. Cu privire la evoluţia veniturilor populaţiei şi a creşterii nivelului de trai, Comisia Naţională de Prognoză relevă următoarele date. In perioada 2004 - iulie 2009 s-a realizat o consistentă creştere a salariilor şi a pensiilor. Astfel, salariul mediu brut a crescut de la 818 la 1.901 lei, pensia medie de asigurări sociale de stat a crescut de la 232 la 714 lei, iar pensia medie de asigurări sociale în agricultură a crescut de la 74 la 301 lei.

In acelaşi timp, stocul investiţiilor străine directe a crescut în intervalul 2004 - iulie 2009 de la 15 miliarde euro la 55,6 miliarde euro. In cazul sărăciei absolute, cea care de fapt reflectă dimensiunea fenomenului propriu-zis, în perioada 2004-2008 numărul persoanelor sărace în sens absolut s-a micşorat de la 4,1 milioane persoane în 2004 la 1,2 milioane persoane în 2008 - date furnizate de Institutul Naţional de Statistică. Din cauza crizei economice Banca Mondială a prognozat pentru 2009 o creştere a ratei sărăciei absolute la un număr de aproximativ 1,6 milioane persoane sărace ca efect al pierderii locurilor de muncă sau al reducerii veniturilor. Chiar în situaţia unor venituri reduse la bugetul de stat faţă de anul 2008, salariile, pensiile, ajutoarele sociale vor fi plătite la timp, dar vom continua şi investiţiile.

In continuare, singurul mod în care putem realiza echilibrul între resursele bugetare şi ordinea socială este de a produce politici sociale prudente, coerente, bine focalizate şi eficiente. Aş vrea să ştiţi că în România, în mod direct sau indirect, există 11 milioane de asistaţi, prea mult. Ceea ce arată că ajutorul social nu este focalizat cum trebuie. Unul dintre palierele reformei structurale a statului ar trebui să vizeze flexibilizarea pieţei muncii, ca instrument de combatere a sărăciei.

O atenţie deosebită trebuie acordată şi populaţiei din mediul rural. Nu este prima oară când declar că rezerva strategică de eficienţă a României este la ţară, în mediul rural. Nu putem continua cu o pondere ridicată de 30% a populaţiei ocupate în sectorul agricol şi, în acelaşi timp, cu o pondere redusă a salariaţilor în mediul rural. O modificare structurală, care să aibă în vedere reducerea locurilor de muncă în agricultură şi generarea acestora în alte sectoare, va moderniza şi va aduce beneficii celor care trăiesc la sate.

Cea mai mare categorie de cheltuieli bugetare o reprezintă cheltuielile pentru pensii. Acest efort bugetar nu este determinat doar de numărul mare de pensionari, ci ascunde multe abuzuri, printre care aş aminti pensiile de lux sau pe cele frauduloase, precum şi o parte dintre pensiile de invaliditate. Menţinerea acestor practici afectează sistemul de pensii. Mai mult, pentru a face faţă şi tendinţelor sociodemografice, sunt necesare acţiuni care să vizeze: reducerea numărului de pensionari prin creşterea vârstei medii de pensionare şi prin egalizarea vârstei de pensionare între bărbaţi şi femei şi, de asemenea, unificarea sistemului public de pensii.

Doamnelor si domnilor.

Ca Preşedinte nu m-am implicat activ decât în zone ale activităţii economice şi sociale care erau prioritare pentru români. Un astfel de sector este sectorul de sănătate. Comisia prezidenţială pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniul sănătăţii publice din România a purtat un dialog timp de mai bine de un an cu toţi actorii din sistemul sanitar (sindicate, patronate, organizaţii profesionale, asociaţii ale pacienţilor) şi a propus o serie de soluţii pentru ameliorarea situaţiei din sistemul sanitar.

Actualul Guvern şi actualul ministru al sănătăţii şi-au însuşit atât raportul, cât şi soluţiile propuse şi au elaborat un calendar de implementare a acestora, program pe care până în prezent l-au respectat. La 1 iunie 2009 au fost finalizate primele 10 ghiduri de practică medicală pentru primele 10 afecţiuni ca incidenţă. Aceste ghiduri, care vor fi extinse şi pentru alte afecţiuni, sunt deosebit de importante atât pentru pacient, cât şi pentru medic, care va putea fi protejat de acuzaţii de malpraxis, cât şi pentru sistem, care va avea un control mai bun asupra procedurilor.

De asemenea, primele 22 de spitale au fost transferate către administraţia locală. Un număr mare de spitale a intrat într-un program de modernizare. Trebuie să continuăm pe acest drum, sănătatea fiind una dintre priorităţile cetăţeanului. Trebuie crescute, în perioada următoare, alocările financiare pentru sănătate, concomitent cu optimizarea alocării resurselor în interiorul sistemului. Majorarea salariilor din sectorul sanitar este absolut necesară, dar odată cu reformarea completă a sistemului.

Cu siguranţă reformele în curs vor duce la creşterea calităţii asistenţei medicale. Am predat deja la Cameră acest raport pe sănătate, care, sunt convins, este util comisiei de specialitate, având în vedere că a fost elaborat de cei mai reputaţi specialişti în domeniu.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Să ne amintim că în urmă cu 5 ani învăţământul era subfinanţat şi centralizat. Că părinţii şi comunităţile locale nu aveau niciun cuvânt de spus şi că totul era hotărât de la centru. Reforma sistemului educaţional a constituit un punct central al mandatului din perioada 2004-2009. Pentru învăţământul românesc reforma este vitală. M-am implicat şi am susţinut constant alocarea a cel puţin 6% din PIB pentru bugetul Educaţiei, tocmai ca reforma să poată fi implementată. Am înţeles că reprezint interesele celor care sunt direct afectaţi de lipsa de performanţă a sistemului de învăţământ: elevi, studenţi, părinţi, profesori, prin crearea unei comisii prezidenţiale ce a reunit experţi în educaţie şi care a avut drept scop furnizarea unui diagnostic şi a unei serii de soluţii cu privire la reforma sistemului educaţional.

Pe baza Raportului Comisiei prezidenţiale pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniul educaţiei şi cercetării, elaborat de această comisie, a fost semnat, în 2008, Pactul naţional pentru educaţie. Plecând de la acest pact, care a arătat că există un consens al clasei politice privind necesitatea ca domeniul educaţiei să devină un domeniu prioritar, experţi şi reprezentanţi ai societăţii civile au elaborat, într-un spirit nepartizan, o strategie pentru reforma învăţământului românesc şi o serie de soluţii legislative.

Această expertiză a fost pusă la dispoziţia Guvernului. Ştiu că profesorii au fost dezamăgiţi că legea privind creşterea salariilor nu a fost pusă în aplicare la sfârşitul anului 2008. A fost o lege pe care a votat-o Parlamentul în unanimitate, pe care a susţinut-o ministrul educaţiei din acel moment şi pe care eu am promulgat-o. Din păcate, nu au existat resursele necesare pentru a se aplica. Criza economică a afectat sever încasările bugetului pentru anul 2009.

Am convingerea că profesorii merită mai mult, ca şi medicii sau alte categorii de bugetari. Dar creşterile de salarii în sectorul public trebuie să fie corelate cu creşterea productivităţii muncii în economie şi cu performanţele fiecăruia. Noua lege a salarizării în domeniul bugetar, pentru care Guvernul şi-a asumat astăzi răspunderea, pune ordine în sectorul de stat. Odată aplicată această lege, vom putea avea creşteri salariale sustenabile şi echitabile.

Doamnelor si domnilor.

Am avut o preocupare constantă pentru diminuarea riscurilor sociale cauzate de politici demografice inconsistente, care au fost aplicate pe parcursul mai multor decenii. In ultimii 20 de ani, populaţia României s-a redus permanent. Există previziuni conform cărora, dacă se păstrează nivelul actual al ratei fertilităţii totale, atunci România va avea circa 16,7 milioane de locuitori în anul 2050 şi doar circa 11,9 milioane de locuitori în anul 2075.

Trebuie să renunţăm la incoerenţa decizională şi instituţională, la experimentarea continuă, provizoratul şi incertitudinea din sfera politicilor sociale, care au fost estompate în ultimii 7-8 ani de creşterea economică şi de posibilitatea de a lucra în străinătate. Fără politici coerente aplicate astăzi, România riscă agravarea în perspectivă a unor procese cum sunt: reducerea natalităţii, reducerea numărului absolut al populaţiei, îmbătrânirea demografică, reducerea numărului persoanelor active şi creşterea numărului de persoane inactive care depind de o persoană activă şi aşa mai departe. De altfel, în acest scop am şi decis înfiinţarea unei comisii prezidenţiale care să analizeze riscurile sociale şi demografice din România. Avem nevoie de politici sociale echitabile, coerente, bine focalizate, eficiente, care să reducă riscurile şi să menţină echilibrul bugetar. Pe termen lung, trebuie să ne preocupe nu numai asigurarea creşterii natalităţii, dar şi existenţa unor finanţe publice solide. Pe termen scurt şi probabil mediu, trebuie să avem în vedere şi efectele crizei economice mondiale.

Principala problemă constă în reducerea veniturilor statului pe fondul nevoii sale de a creşte cheltuielile cu protecţia socială. In ceea ce priveşte implicaţiile economice ale îmbătrânirii populaţiei, consider că este crucială o restructurare radicală a sistemului de pensii şi asigurări sociale şi medicale. Imbătrânirea demografică este mai puternică în mediul rural. Aceasta generează o rată anuală mai mare de decese şi, ca urmare, sporul natural este puternic negativ la sate, minus patru la mie, şi se află în jurul lui zero în urban.

Ruralul se confruntă şi cu probleme sociale mai grave. Ponderea populaţiei rurale aflate sub pragul sărăciei este de peste trei ori mai mare decât cea a fragmentului corespunzător din mediul urban. Tratarea problemei demografice impune şi politici coerente cu privire la migraţie. In special după intrarea României în Uniunea Europeană, a avut loc o veritabilă explozie a migraţiei externe, componenta majoră fiind cea a migraţiei temporare pentru muncă. Procese economice şi sociale majore ale ţării sunt condiţionate prin plecarea la lucru în străinătate, prin revenirea în ţară şi prin imigrarea din străinătate în România.

Migraţia este un „fenomen social total" prin care pot fi „citite" oportunităţi şi probleme, istorie, prezent şi viitor la nivelul societăţii româneşti. Multe dintre problemele nerezolvate de tranziţia spre economia de piaţă şi spre un stat al bunăstării au fost abordate de către o bună parte dintre români, „pe cont propriu", prin emigrare temporară în străinătate.

In concluzie, problema demografică trebuie tratată în perspectivă, în contextul îmbunătăţirii mecanismelor de alocare eficientă a resurselor şi de creştere a randamentului factorilor de producţie. In acest sens, în mod deosebit, trebuie luată în considerare nevoia de utilizare eficientă a resurselor umane, fixând ca obiectiv strategic creşterea productivităţii muncii, având ca bază, în primul rând, creşterea performanţelor sistemului naţional de educaţie pe fundalul îmbunătăţirii politicilor publice de creare de locuri de muncă, în principal în activităţi creatoare de valoare adăugată mai mare.

Raportul Comisiei prezidenţiale l-am predat doamnei preşedinte, ca de altfel şi Raportul legat de Educaţie cu toate diagnosticele din acest raport. Dacă sunt de interes pentru comisiile parlamentare, să ştiţi că există.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Să ne amintim că, în urmă cu 5 ani, simpla idee de a investiga un ministru sau parlamentar suspectat de corupţie era în sine un subiect tabu. In ultimii ani, instituţiile au început să funcţioneze. Din 2005, Departamentul Naţional Anticoruptie a trimis în judecată un număr de 20 de foşti sau actuali miniştri şi parlamentari, din tot spectrul politic. Acestea sunt realităţile indiscutabile. Sunt fapte.

Ca Preşedinte, am fost conştient că românii îşi doreau ca legea să fie egală pentru toţi. De aceea, am cerut permanent Guvernului să adopte reformele necesare. Am considerat că datoria mea politică şi constituţională este să stopez orice ingerinţă a factorului politic în actul de justiţie.

Conform atribuţiilor mele constituţionale, am promovat şi susţinut persoane independente politic faţă de grupurile de interese nelegitime, pe care le-am considerat capabile să dea eficienţă şi credibilitate modernizării sistemului juridic.

Rezultatele Direcţiei Naţionale Anticoruptie, remarcate şi de ultimul Raport pe justiţie al Uniunii Europene, şi în general schimbarea atitudinii Parchetului faţă de puterea politică, precum şi consecinţele introducerii unor declaraţii de avere pentru demnitari, înalţi funcţionari şi magistraţi sunt numai câteva elemente care despart radical situaţia de astăzi de cea de acum 5 ani. In primii 2 ani ai mandatului, am colaborat bine cu Guvernul pentru a depolitiza parchetele, pentru a introduce în sistem procurori tineri şi alte reforme necesare sistemului judiciar. In acest fel, am reuşit să evităm clauza de salvgardare.

Din păcate, după aderare, reformele din justiţie au fost amânate sau chiar blocate până la începutul actualei guvernări. Rezultatul s-a văzut: deşi DNA a trimis spre instanţele de judecată 20 de dosare de actuali şi foşti demnitari, nu există nicio condamnare definitivă. Instanţa de judecată este locul în care apar tergiversări şi blocaje procedurale. Deşi am reuşit să evităm activarea clauzei de salvgardare în 2009, am rămas cu Mecanismul de Cooperare şi Verificare al Comisiei Europene.

Trebuie să continuăm procesul de reformă în Justiţie. Nu mă aştept să fie uşor. Ştiu însă cu certitudine că se poate. Impreună cu Guvernul, cu judecătorii şi procurorii, cu fiecare om din sistemul judiciar, cu Parlamentul, cu certitudine vom reuşi. Şi asta vă spun în calitate de Preşedinte al României şi de român responsabil de soarta României.

In ultimele 9 luni am colaborat bine cu actualul Guvern şi acum avem două coduri - civil şi penal - moderne, adaptate realităţilor acestor zile şi practicilor europene în materie. Prin acest pas reluăm reformele blocate la începutul anului 2007, care vor duce la modernizarea Justiţiei din România. Dar avem urgent nevoie de codurile de procedură, pentru a crea Justiţiei condiţii să progreseze.

Reforma Justiţiei a început în 2004, prin legi noi, prin aducerea de oameni noi. Peste 1.200 de magistraţi au părăsit sistemul şi aproape 1.500 de tineri au devenit procurori şi judecători. Ce vedeţi acum în Justiţie este în primul rând, pe de o parte, rezultatul faptului că magistraţii se bucură de totală libertate; pe de altă parte, este evident că nu ştiu ce să facă cu această libertate. Am convingerea că este o etapă prin care Justiţia, ca şi presa, trebuie să treacă pentru a se maturiza. Ei, magistraţii, sunt chemaţi să garanteze accesul liber al românilor la justiţie şi se pare că au uitat să citească articolul 21 din Constituţia României.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Să ne amintim că, în urmă cu 5 ani, România era un stat care ascundea adevărul despre perioada comunistă prin păstrarea sigiliului asupra arhivelor. Consider că un moment important al mandatului meu s-a petrecut chiar în această sală, pe 18 decembrie 2006, când pentru prima dată regimul comunist din România a fost condamnat oficial. Nu a fost condamnat ca doctrină, ci a fost condamnat pentru crimele acestui regim în spaţiul românesc. Şi, repet încă o dată, a fost un regim ilegitim şi criminal, un regim care s-a instaurat şi s-a prăbuşit cu tancurile în stradă.

Prin gestul condamnării regimului comunist am vrut să pun întreg mandatul meu sub semnul unei schimbări definitive a atitudinii instituţiilor statului faţă de problematica trecutului totalitar. Iar primul şi poate cel mai semnificativ semn al schimbării acestei atitudini a fost transferul a două milioane de dosare din custodia SRI şi a altor instituţii spre custodia CNSAS. După 2005 şi mai ales după iulie 2007 s-a produs o deschidere fără precedent a arhivelor create de instituţiile fostului Partid Comunist.

Am considerat că o democraţie fără memorie este una aflată în gravă suferinţă. Nu trebuie să uităm, pentru a putea să evităm erorile trecutului. Am denunţat ferm şi consecinţele Pactului Ribbentrop-Molotov. Am recunoscut responsabilitatea României, ca de altfel şi domnul preşedinte Ion Iliescu, privind Holocaustul, inclusiv cu referire la etnicii romi deportaţi în Transnistria. Astăzi în şcoli există un manual despre Holocaust.

In acelaşi sens, al desprinderii de trecut, am considerat că este o prioritate reforma serviciilor de informaţii. Am vrut să elimin orice suspiciune asupra unor structuri ale statului care trebuie să servească în primul rând siguranţa naţională a ţării. Din acest motiv, pentru prima dată în ultimii 20 de ani, am numit directorii SRI şi SIE din partide care se aflau în opoziţie faţă de Preşedinte.

Am asigurat continuarea înlocuirii cadrelor de conducere a celor două servicii cu oameni tineri, din noua generaţie de profesionişti ai informaţiilor. Aceşti oameni sunt educaţi în spiritul valorilor occidentale ale democraţiei şi, datorită vârstei, neafectaţi de sechelele trecutului comunist.

O nemulţumire a mea este nefinalizarea, nici până acum, a dosarelor Revoluţiei. Avem un singur mare adevăr- o revoluţie şi o mineriadă în care avem peste 1.600 de morţi, dar nu avem vinovaţi. Această mare nedreptate trebuie îndreptată, cu atât mai mult cu cât au trecut 20 de ani şi nu există un răspuns clar. Aici aş vrea să fiu foarte bine înţeles. Eu nu cer Justiţiei o anume soluţie, ci cer Justiţiei să dea o soluţie, lucru pe care este obligată să îl facă.

Această mare obligaţie faţă de cei care şi-au dat viaţa pentru ca noi să trăim liber trebuie îndeplinită. Şi nu voi înceta să cer instituţiilor abilitate să îşi facă treaba până la capăt. Am această datorie, ca Preşedinte al României şi ca român responsabil de soarta acestei ţări.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Securitatea naţională a fost una dintre preocupările mele majore în acest mandat. In perioada 2005-2009, funcţionarea CSAT a fost subsumată efortului general de modernizare a României. In calitatea mea de preşedinte al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, am acţionat cu prioritate pentru a asigura funcţionarea instituţiilor sistemului naţional de securitate pe principii de legalitate, profesionalism, eficienţă şi neimplicare politică.

In cei 5 ani de funcţionare a CSAT am reuşit câteva realizări semnificative, având un impact pozitiv asupra funcţionării sistemului de securitate naţională, inclusiv asupra performanţei sale. Pentru a asigura o funcţionare unitară şi integrată a sistemului de securitate naţională, în cadrul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, în şedinţa din 17 aprilie 2006, am adoptat Strategia de securitate naţională a României.

Aceasta reprezintă un document modern, care reflectă aspiraţiile actuale ale României şi acoperă obligaţiile statului român, atât în faţa propriilor cetăţeni, cât şi în raport cu alianţele şi organizaţiile internaţionale din care facem parte. Creşterea calităţii în funcţionarea serviciilor de informaţii a fost posibilă prin reorganizare şi întinerire. CSAT a aprobat reconfigurarea serviciilor de informaţii şi unele modificări ale regulamentelor de organizare şi funcţionare.

Pentru prima dată după 60 de ani, serviciile româneşti de informaţii revin la o organizare pe model occidental, reforma lor fiind inspirată şi asistată de omoloagele din Occident. Performanţa profesională înregistrată în timpul misiunilor naţionale sau internaţionale arată că am făcut ce trebuia. Responsabilitatea faţă de aşteptările societăţii civile poate fi demonstrată cel mai bine prin transferul către CNSAS a dosarelor fostei Securităţi. Hotărârile Consiliului au constituit factorul decisiv în accelerarea procesului de desecretizare şi transfer al dosarelor în cauză.

Tot sub preşedinţia mea, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a hotărât instituirea Comunităţii Naţionale de Informaţii, având ca principală misiune integrarea informaţiilor provenite de la toate structurile. Am încurajat şi am sprijinit o relaţie transatlantică puternică şi o cooperare cât mai strânsă între NATO şi Uniunea Europeană. In toţi aceşti ani, România a demonstrat, militar şi informativ, că din punct de vedere strategic este un câştig pentru NATO şi pentru Uniunea Europeană.

Noul profil internaţional al României a fost întărit şi prin continuarea cu succes a misiunilor internaţionale asumate, indiferent că acestea au fost în Bosnia-Herţegovina, în Kosovo, Afganistan sau în Irak. Performanţa militarilor noştri a fost foarte bună şi ea a adus ţării multiple aprecieri internaţionale.

Pe fondul creşterii ameninţării teroriste la nivel global, una dintre preocupările principale ale Consiliului a constituit-o optimizarea capacităţii operaţionale a componentelor Sistemului naţional de prevenire şi combatere a terorismului şi crearea condiţiilor necesare implementării unor măsuri pentru diminuarea factorilor de risc asociaţi acestui fenomen.

In martie 2005, trei jurnalişti români au fost răpiţi în Irak. După două luni serviciile de informaţii au reuşit, printr-o bună colaborare a instituţiilor statului, să-i aducă pe cei trei jurnalişti, teferi, în ţară. Acest episod a demonstrat capacitatea instituţiilor care au atribuţii în domeniul siguranţei naţionale de a lucra eficient, împreună cu partenerii vest-europeni, în rezolvarea unor chestiuni sensibile pe agenda luptei împotriva terorismului internaţional.

Pe partea de combatere a corupţiei şi a criminalităţii organizate, un pas înainte în asigurarea unui mai bun management al acţiunilor de asigurare a ordinii publice l-a constituit înfiinţarea Centrului Naţional de Conducere a Acţiunilor de Ordine Publică, conceput în urma documentării realizate de către specialişti ai Ministerului Administraţiei şi Internelor în ţări din Uniunea Europeană.

Ca preşedinte al CSAT, am susţinut asumarea responsabilităţii în zona securităţii energetice, în vederea alinierii la politicile Uniunii Europene. Am cerut Guvernului să realizeze strategia energetică a României pentru perioada 2007- 2020. Acest document are în vedere implicarea României în proiecte importante, cum ar fi proiectul „Nabucco" şi conducta de petrol Constanţa-Trieste. In acest context, Guvernul a lansat şi un concept privind diplomaţia energetică, având în vedere lărgirea acestuia pe pieţe cum ar fi cea din jurul Mării Caspice, din Orientul Apropiat sau Africa de Nord.

Am aprobat retragerea din Irak a trupelor româneşti în vara acestui an. Această decizie, în baza memorandumului semnat cu Guvernul irakian, marchează sfârşitul celei mai complexe misiuni a Armatei Române după cel de-al Doilea Război Mondial. Peste 8.400 de militari români au onorat cuvântul dat de România ca aliat şi şi-au făcut cu cinste datoria timp de şase ani, în condiţii grele. Mă închin în memoria militarilor căzuţi în Irak şi Afganistan, căzuţi la datorie sub drapelul patriei.

In ciuda multelor încercări din aceşti ani de a politiza prezenţa soldaţilor români în Irak, personal am fost adeptul menţinerii cuvântului dat. România a rămas astfel un stat responsabil, predictibil şi de încredere pentru aliaţii noştri.

Am apreciat că obligaţiile asumate în mandatul preşedintelui Ion Iliescu sunt obligaţii ale României şi ele trebuie duse până la capăt, indiferent dacă astăzi - după ce am intrat în NATO şi în Uniunea Europeană - acest lucru ne place sau nu, fie că vorbim despre angajamentele noastre în Balcanii de Vest sau în Afganistan.

Doamnelor si domnilor.

Să ne amintim că, până în urmă cu 5 ani, România bătea încă la porţile Uniunii Europene. Să ne amintim că în 2004, chiar dacă negocierile erau finalizate, era pusă sub semnul întrebării data aderării la Uniunea Europeană, datorită clauzei speciale pe Justiţie, precum şi altor carenţe administrative, mai ales în domenii precum agricultura, mediul şi concurenţa.

A fost un efort intern şi de politică externă consistent, pentru ca 1 ianuarie 2007 să fie momentul aderării, un efort care s-a întins pe durata câtorva ani şi la care au contribuit toate partidele parlamentare, alături de români.

Astăzi ţara noastră are un profil internaţional bine conturat. Deplina recunoaştere a României ca stat credibil şi predictibil, ataşat valorilor euroatlantice, a venit odată cu Summitul NATO din primăvara anului 2008. A fost, fără îndoială, o reconfirmare a poziţiei României pe scena internaţională, de care trebuie să fim mândri.

Ca Preşedinte am acţionat pentru ca vocea României să fie auzită în lume. Nu mi-a fost teamă să spun şi adevăruri incomode, care au trebuit spuse. Un stat care nu are curajul să stea drept în relaţiile internaţionale va fi călcat în picioare. Am dezvoltat relaţiile deja bune cu partenerii noştri europeni şi nord-americani, precum şi cu ţări prietene de pe toate continentele.

Aş menţiona, în acest sens, cu deosebire, consolidarea parteneriatului strategic cu Statele Unite ale Americii, precum şi dezvoltarea unor partenehate similare cu Republica Franceză şi Republica Coreea. In cursul lunii viitoare, România va încheia un parteneriat strategic cu Polonia, care va conferi noi valenţe eforturilor noastre în Uniunea Europeană şi în vecinătate.

Consolidarea parteneriatului strategic cu Statele Unite ale Americii are la bază interesele noastre comune, ce vizează securitatea şi prosperitatea cetăţenilor noştri, dar poate, mai înainte de toate, valorile libertăţii şi democraţiei. De la începutul mandatului meu am considerat că, alături de prezenţa în structurile euroatlantice, numai o relaţie consolidată cu SUA poate da României garanţiile de securitate pe termen lung, de care avem nevoie. In acest sens, amintesc semnarea, în anul 2005, a Acordului dintre România şi SUA privind activitatea forţelor Statelor Unite staţionate pe teritoriul României. In baza Acordului, militari americani operează şi se instruiesc, împreună cu soldaţii români, în cadrul facilităţilor militare din zona Dobrogei.

Fără îndoială că această colaborare va întări eforturile noastre privind asigurarea unui climat de stabilitate şi securitate la Marea Neagră. Suntem parte a proiectului Nabucco şi am dovedit o prezenţă activă în domeniul cooperării politice şi economice în zona Mării Negre. Proiectul Nabucco e un proiect faţă de care mulţi politicieni şi analişti români s-au arătat sceptici. Dar Nabucco e în curs de realizare. La capătul unui uriaş efort diplomatic al statelor participante la proiect s-a semnat recent, la Ankara, acordul de construire a gazoductului. Securitatea energetică a ţării este o prioritate şi trebuie să rămână o prioritate, nu doar pentru a asigura diversificarea surselor şi necesarul de consum, ci pentru a menţine suveranitatea naţională şi autonomia deciziilor politice ale guvernelor României.

Vreau să afirm, de asemenea, că România a reuşit să aşeze problema zonei Mării Negre pe agenda Uniunii Europene, pornind de la interesul nostru naţional. Este crucial pentru România ca la frontiera Uniunii Europene şi a NATO să se afle un spaţiu de securitate şi prosperitate. Evenimentele ne-au confirmat evaluarea. Conflictul ruso-georgian a trezit Europa la realitate. România şi-a confirmat încă o dată capacitatea de expertiză referitoare la această zonă, precum şi corectitudinea evaluării strategice făcute, atunci când prezenta „salba" de conflicte îngheţate din jurul Mării Negre ca pe un element de risc la adresa securităţii naţionale şi a păcii în regiune - Transnistria, Abhazia, Osetia de Sud, Nagornîi Karabah. Avem nevoie de Rusia în soluţionarea acestor probleme de securitate: Rusia trebuie însă să joace acest rol cu responsabilitate şi bună-credinţă. România doreşte o relaţie pragmatică, bazată pe încredere şi pe respectarea intereselor reciproce cu Federaţia Rusă.

In pofida celor care doresc să minimalizeze importanţa acordată regiunii Mării Negre de către comunitatea euroatlantică, amintesc procesele care au fost lansate în perioada 2005-2009, ca urmare a eforturilor diplomatice ale României: Forumul Mării Negre pentru Dialog şi Parteneriat, euroregiunea Mării Negre sub egida Consiliului Europei, Sinergia Mării Negre în cadrul Uniunii Europene, precum şi asigurarea implicării NATO, în premieră, în această regiune, ca urmare a rezoluţiei Summitului NATO de la Bucureşti. Au fost, dacă vreţi, succese ale politicii externe româneşti care au plecat de la interesul naţional, cu reverberaţii regionale importante în domeniul dezvoltării, al democratizării şi al comunicării între ţările riverane la Marea Neagră.

O altă iniţiativă promovată de România, care a avut un ecou favorabil la nivelul Uniunii Europene, este proiectul pentru o Strategie a Uniunii Europene în regiunea Dunării. Ne-a bucurat faptul că, la Consiliul European din iunie 2009, Comisia a fost mandatată să elaboreze viitoarea Strategie a Uniunii Europene în regiunea Dunării. Această strategie va contribui la valorificarea potenţialului economic şi de transport fluvial al Dunării, în perspectiva dezvoltării legăturii Dunăre-Main-Rin.

Statul român a obţinut în timpul mandatului meu o decizie favorabilă a Curţii de la Haga, în diferendul cu Ucraina privitor la delimitarea platoului continental şi a zonei economice exclusive în Marea Neagră. A fost un efort dificil, dus la bun sfârşit de o nouă generaţie de diplomaţi excepţionali. Victoria României la Haga este doar un exemplu care confirmă ce poate realiza România, dacă ştim să ne apărăm drepturile.

Ca şi poziţia României în cazul statutului provinciei Kosovo, victoria României la Haga demonstrează soliditatea abordării pe care am susţinut-o în aceşti ani, în relaţiile dintre state: aceea a supremaţiei dreptului internaţional, a forţei dreptului în locul dreptului forţei, după cum spunea Nicolae Titulescu.

Doamnelor si domnilor,

Faptul că am insistat pe problematica euroatlantică nu înseamnă că interesele strategice ale României se limitează strict la acest spaţiu. Am extins relaţiile cu statele din Caucaz şi Asia Centrală. La sfârşitul acestei luni vom semna un parteneriat cu Republica Azerbaidjan, care devine un pol energetic pentru România.

Vizitele frecvente în Orientul Mijlociu şi în zona Golfului demonstrează că problemele regiunii nu ne-au fost şi nu ne pot fi indiferente. Dorim să promovăm mai atent şi, acolo unde este nevoie, să regăsim intensitatea anterioară a relaţiilor cu aceste state.

Anvergura şi dinamismul Chinei potenţează extinderea relaţiilor tradiţionale. In egală măsură, căutăm să dezvoltăm accelerat legăturile cu Japonia, Republica Coreea, India şi alte state asiatice. Aş dori să vă informez că este în curs de finalizare un raport complet legat de detalii, el merge până la detaliu cu privire la politica externă derulată din decembrie 2004 şi până acum. Odată cu încheierea mandatului, voi transmite Parlamentului un exemplar, Guvernului un exemplar, la Cotroceni un exemplar şi unul la mine.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Relaţia cu diaspora a reprezentat una dintre priorităţile mandatului meu de Preşedinte şi de fiecare dată când am vizitat ţări pe teritoriul cărora se aflau aceste comunităţi am avut un dialog constructiv cu reprezentanţii acestora.

Dorinţa mea este ca toţi cei care simt româneşte, indiferent unde trăiesc, să simtă că fac parte din acelaşi popor: poporul român. Respectarea drepturilor comunităţilor româneşti din vecinătatea apropiată României - Republica Moldova, Ucraina, Serbia, Ungaria - a fost un subiect constant pe agenda mea.

Aici vreau să fac menţiunea legată de realităţile politicii noastre externe din ultimii 20 de ani că, foarte rar până în 2005, vecinilor noştri li s-au spus punctele noastre de vedere despre modul cum este tratată comunitatea românilor din jurul frontierelor. Ei sunt românii de aproape şi, în ultimii 4 ani, am avut întâlniri cu şefii de stat şi de guvern destinate găsirii soluţiilor europene pentru românii de lângă noi.

Am acordat o atenţie specială românilor din Republica Moldova şi Ucraina - cele mai numeroase comunităţi istorice din afara graniţelor. Am susţinut în permanenţă aspiraţiile europene ale cetăţeni/ordin Republica Moldova, dar a fost dificil să oferim un sprijin mai consistent procesului de apropiere de Europa, câtă vreme fostele autorităţi moldovene nu şi-au respectat angajamentele în privinţa acestui parcurs. Românii din Republica Moldova trebuie să simtă că au în România un aliat pe care se pot baza. Am acţionat, în toţi aceşti 5 ani, pentru a dovedi că România este un astfel de aliat.

In urma mesajului adresat Camerelor reunite ale Parlamentului din 14 aprilie 2009, şi vă mulţumesc pentru ceea ce urmează, am reuşit să îndeplinim două obiective: sporirea numărului de locuri în universităţi pentru tinerii din Republica Moldova, anul acesta numărul de locuri alocate a crescut cu încă o mie, şi simplificarea procedurilor birocratice de redobândire a cetăţeniei.

Realitatea ultimilor 10 ani a indicat şi o altă prioritate pe care trebuie să o avem: protejarea drepturilor românilor care muncesc în state membre ale Uniunii Europene. Ei trebuie să ştie că sunt respectaţi, că toţi cetăţenii europeni sunt egali. Am fost martori la interpretări excesive sau abuzive ale unor reglementări europene în materie de liberă circulaţie a cetăţenilor. Avem o mare responsabilitate în a semnala şi a face tot ce este posibil pentru a preveni astfel de situaţii. Comunităţile româneşti din străinătate trebuie sprijinite mult mai vizibil de către statul român.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Ca Preşedinte al României, am considerat că problemele minorităţilor trebuie abordate frontal, asigurând suveranitatea şi indivizibilitatea statului, concomitent cu păstrarea şi dezvoltarea identităţii minorităţilor.

In perioada mandatului meu a fost îmbunătăţită legislaţia care ajută minorităţile naţionale să-şi păstreze, dezvolte şi exprime identitatea. Relaţiile interetnice s-au desfăşurat în matca lor firească, în acord cu normele şi practicile europene. In Parlament şi în Guvern, organizaţiile minorităţilor naţionale au contribuit, alături de partidele politice, la dezvoltarea democratică a României.

In acelaşi timp, am avut curajul să abordez frontal probleme sensibile care ţin de minoritatea maghiară din România, mai ales în zonele cu mare concentrare de cetăţeni români de etnie maghiară, cum sunt Harghita şi Covasna. Am mers acolo, am discutat atât cu reprezentanţii minorităţii maghiare care fac parte din autorităţile locale, cât şi cu reprezentanţii românilor, minoritari în regiune, cu societatea civilă şi cu reprezentanţii cultelor, cu oameni obişnuiţi.

Am spus lucrurilor pe nume. România este stat independent, suveran, naţional, indivizibil. Nu putem negocia articolul 1 al Constituţiei. Acesta a rămas crezul meu şi l-am transmis faţă în faţă concetăţenilor noştri maghiari din Harghita şi Covasna. In ceea ce priveşte autonomia locală, am fost şi rămân un partizan al descentralizării şi al apropierii deciziilor de cetăţean, la nivelul comunităţilor locale. Atâta autonomie la Sfântu Gheorghe, Odorheiu Secuiesc, câtă la Tulcea şi Caracal.

Rămân sensibil în continuare la problema educaţiei în limba minorităţilor. Am spus-o public, de câte ori am avut ocazia. Să le dăm o şansă copiilor de etnie maghiară din Harghita şi Covasna să înveţe limba română, pentru că astfel ei vor avea o şansă în plus pe piaţa muncii.

Am susţinut predarea limbii române copiilor maghiari, cu precădere în cadrul învăţământului obligatoriu, prin metode care să ţină cont de faptul că o bună parte dintre ei, în mod deosebit cei din mediul rural, nu cunosc limba română la intrarea în sistemul de învăţământ. Am discutat deseori probleme legate de accesul maghiarilor şi românilor în administraţia publică din zone cu populaţie majoritară de etnie maghiară.

Cred cu convingere că românii şi maghiarii din aceste regiuni pot asigura o reprezentare mai echilibrată în aparatul administrativ local, în funcţie de apartenenţa etnică, dar şi de competenţă. Cred că românii din Harghita şi Covasna trebuie să aibă acces egal la funcţiile care se ocupă prin concurs în administraţia locală, cum şi maghiarii din Harghita şi Covasna trebuie să aibă acces la funcţiile numite din deconcentrate.

Aşa cum am observat în desele mele vizite în Transilvania, românii şi maghiarii trăiesc în bună înţelegere. Nu există diferenţe majore între oamenii simpli din regiunile cu o compoziţie etnică mixtă. De aceea, am considerat că este important ca politicienii români şi maghiari să îşi tempereze discursul şi să cadă de acord asupra unor principii generale, de la care niciuna dintre părţi nu trebuie să abdice.

Romii reprezintă o altă minoritate importantă care trăieşte în România. Am arătat în repetate rânduri că problema romilor este o problemă extrem de complexă. Cu ocazia unor evenimente tragice, în care au fost implicaţi cetăţeni români de etnie romă, chestiunea romilor a devenit mult mai vizibilă pentru factorii de decizie europeni.

Am susţinut un sprijin mai ridicat al autorităţilor de la Bruxelles pentru a rezolva problemele cu care se confruntă romii din toată Europa, dar în special cei care trăiesc în ţările din sud-estul european. Vorbim de o minoritate răspândită teritorial, cu o serie de tradiţii specifice, cu o mobilitate teritorială foarte ridicată. Problema fundamentală a romilor de pretutindeni rămâne integrarea lor socială.

Trebuie să continuăm procesul de înregistrare oficială a etnicilor romi, pentru ca aceştia să poată accesa toate beneficiile asociate cetăţeniei române. Există fonduri europene substanţiale pentru programe destinate romilor.

Organizaţiile romilor, alături de autorităţile administrative, poartă răspunderea ca acestea să fie cheltuite cât mai eficient, în beneficiul efectiv al comunităţilor de romi. Dar, dincolo de programe şi ONG-uri, cred că romii trebuie să facă două lucruri esenţiale: primul - să-şi trimită copiii la şcoală, al doilea - să se creştineze.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Să ne amintim că, până în urmă cu 5 ani, presa era sub papucul politicienilor de la putere. Poate, mai mult ca orice, România de astăzi înseamnă o Românie care crede în pluralism şi în libertatea de expresie.

Am preluat mandatul de Preşedinte după o perioadă în care s-au petrecut grave derapaje de la democraţie. In 2004 aveam o presă timorată, supusă unor presiuni de ordin politic şi economic din partea Guvernului.

In aceşti 5 ani presa a avut atâta libertate cât a dorit să îşi ia. A avut libertatea să critice neîngrădit orice persoană aflată în funcţii publice, de la Preşedintele României până la premier, miniştri şi parlamentari.

Nu am cunoştinţă în această perioadă de vreun jurnalist care să fi avut de suferit din cauză că a criticat puterea, In ceea ce mă priveşte, am respectat întotdeauna libertatea de opinie, chiar atunci când s-au formulat critici nedrepte sau calomnii la adresa mea.

Astăzi, fiecare ziarist are libertatea de a spune ce crede sau ce i se cere, fără să se teamă de repercusiuni politice, ca la începutul anilor 2000. Pe zi ce trece apare însă o nouă problemă: presiunile politice au fost înlocuite cu presiunile patronilor de presă.

Analiza Oxford Analitica, incriminată chiar de cei vizaţi, este elocventă şi se constituie într-o analiză încă blândă a mizeriei şi a şantajului existente într-o parte a presei româneşti.

Ca şi justiţia, dar din motive diferite, presa trebuie să-şi autoregleze funcţionarea. Şi presa, şi justiţia trebuie să înţeleagă că politicul nu va mai interveni. Singure trebuie să-şi găsească drumul integrării si recunoaşterii ca puteri în stat.

Aici, rolul Preşedintelui este doar de a ridica un semn de întrebare, lucru pe care îl fac şi astăzi. Este rolul presei româneşti şi al societăţii civile să ia măsuri în această direcţie.

Doamnelor si domnilor. Dragi români,

Să ne amintim că, până în urmă cu 5 ani, românii erau obligaţi să voteze liste de partid, deşi voiau să voteze oameni. Acum, fiecare dintre dumneavoastră aţi fost ales prin vot uninominal şi aveţi o datorie directă faţă de românii care v-au votat şi nu faţă de partidul care v-a pus pe listă.

Este o fundaţie pe care, ca Preşedinte, am susţinut-o pentru România. Ştiu că mai sunt multe de făcut în această privinţă, dar am reuşit un pas important: votul uninominal atât la nivelul parlamentarilor, cât şi la nivelul preşedinţilor consiliilor judeţene. Este o formă de vot uninominal perfectibilă.

In noiembrie 2007, pentru prima oară în ultimii 20 de ani, Preşedintele României a convocat un referendum prin care românii au avut posibilitatea să aleagă forma de vot. Chiar nevalidat, succesul referendumului - peste 80% dintre românii care s-au prezentat la urne au fost în favoarea introducerii votului uninominal - mi-a arătat că am mers pe un drum corect. Această doleanţă a românilor a fost pusă în practică chiar la alegerile locale şi parlamentare din 2008. Cred că o formă mai clară de vot uninominal se dovedeşte necesară.

Votul uninominal este însă doar fundaţia - pe care am susţinut-o - pentru reformarea clasei politice româneşti. Nu trebuie să ne oprim la fundaţie. De aceea, vă reamintesc faptul că reforma clasei politice româneşti nu poate ocoli Parlamentul. Reformarea Parlamentului trebuie să fie următorul pas pe drumul reformării clasei politice.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Un domeniu pe care îl consider de o prioritate naţională este cel al protejării şi promovării patrimoniului cultural naţional. In aprilie 2008 am aprobat înfiinţarea Comisiei prezidenţiale pentru patrimoniul construit, situri istorice şi naturale, cu scopul principal de a realiza un diagnostic şi de a identifica măsurile necesare cooperării instituţionale şi implementării politicilor prioritare pentru patrimoniu.

In septembrie 2008, Comisia a propus un set de măsuri urgente, pe care le-am asumat şi le-am transmis Parlamentului şi Guvernului. Ţin să vă mulţumesc pentru reacţia imediată la propunerile făcute de Comisia prezidenţială. Consider că datoria noastră faţă de patrimoniu este o datorie faţă de propria noastră identitate. Totodată, patrimoniul cultural trebuie să devină, în cadrul proiectelor integrate, o sursă de regenerare urbană şi de dezvoltare regională.

In ceea ce priveşte viziunea pe care am adoptat-o în privinţa relaţiei dintre stat şi culte este cea potrivit căreia o Europă unită nu poate fi decât o Europă a valorilor care creează solidaritate. Aceste valori sunt cultivate de comunităţile religioase. Personal, am abordat relaţia instituţională dintre stat şi culte ca o relaţie de dialog şi cooperare, o relaţie de partenehat între stat şi biserică. Respectarea autonomiei cultelor şi, totodată, a contribuţiei lor istorice şi actuale la binele comun reprezintă principii care m-au ghidat în acţiunea publică şi care se regăsesc în Legea privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, promulgată în decembrie 2006.

Priorităţile mandatului meu au constat în dezvoltarea acestui cadru legal şi în asigurarea asistenţei spirituale şi identitare a românilor din diaspora, indiferent de confesiune religioasă: ortodocşi, catolici, greco-catolici, penticostali, adventişti, musulmani sau mozaici. Am considerat esenţial, pentru prezent şi viitor, parteneriatul dintre stat şi biserică, având în vedere valorile promovate de Biserica Ortodoxă Română şi celelalte culte, dar şi capacitatea Bisericii Ortodoxe Române de a se implica în problematica socială şi educaţională a comunităţilor.

Am subliniat, cu prilejul evenimentelor care au marcat în ultimii ani viaţa Bisericii Ortodoxe Române, rolul acesteia, ca biserică a majorităţii cetăţenilor, în definirea identităţii noastre istorice şi spirituale.

Având în vedere situaţia nou-creată de fenomenul migraţiei, România şi-a exprimat gratitudinea pentru solidaritatea Sfântului Scaun şi a Bisericii Catolice, care a venit în întâmpinarea comunităţilor româneşti din diaspora. Vă pot informa că în Italia peste 1.000 de biserici catolice au fost puse la dispoziţia ortodocşilor români pentru a putea să-şi ţină slujbele de duminică. Acelaşi fenomen este semnalat în Spania, unde Biserica Catolică a dat o atenţie deosebită românilor.

Pentru mine, în calitate de Preşedinte al României, respectul faţă de adeziunea religioasă a cetăţenilor înseamnă, de asemenea, încurajarea constantă a asumării memoriei şi a recunoaşterii diversităţii religioase din România, aşa cum a reieşit şi cu prilejul Adunării Ecumenice Europene, desfăşurată în 2007, la Sibiu.

Convingerea mea este că o civilizaţie a păcii nu poate fi construită fără o cultură a dialogului. Doar cunoscându-ne mai bine şi învăţând unii de la alţii vom putea înţelege şi trăi diversitatea credinţelor şi a tradiţiilor ca pe o adevărată bogăţie.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Dintre proiectele cu care am pornit la drum în mandatul meu o atenţie aparte am acordat-o reformării Constituţiei. Am jurat să respect şi să apăr Constituţia. Faptul că îi apreciem principiile şi o respectăm nu înseamnă să închidem ochii la limitările şi la defectele sale. Aceste limitări şi defecte au ieşit în evidenţă pe parcursul celor 5 ani de mandat. Motivele sunt numeroase.

lată de ce am cerut Comisiei prezidenţiale pentru studierea regimului politic şi constituţional să pregătească un raport ştiinţific despre limitele şi defectele actualei Constituţii şi despre direcţiile eventuale de revizuire. Am cerut explicit includerea în comisie a unor specialişti cu sensibilităţi teoretice şi politice diverse.

In ceea ce mă priveşte consider că actuala reformă constituţională trebuie să aibă 4 obiective majore: desenarea mai clară a raporturilor dintre autorităţile publice, restructurarea legislativului, introducerea unui mecanism de deblocare a crizelor politice, clarificarea atributului de mediator al Preşedintelui României.

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Conform Constituţiei, Preşedintele „veghează la buna funcţionare a autorităţilor publice". In acest scop, el exercită şi „funcţia de mediere". Ca instituţie, Preşedintelui i se recunoaşte o funcţie precisă pe lângă celelalte puteri ale statului. El nu se poate substitui lor, dar are dreptul şi datoria să intervină atunci când acestea sunt în conflict sau nefuncţionale.

In raport cu puterea legislativă, am exercitat funcţia de cenzură a actelor emise de Parlament care veneau împotriva interesului public. Un exemplu este legea care stipula privilegii pentru deputaţi şi senatori. Am refuzat promulgarea unor asemenea legi, întorcându-le la Parlament.

In 5 ani am sesizat Curtea Constituţională în 14 cazuri, o cifră comparabilă cu a altor preşedinţi ai statelor cu democraţii consolidate.

In Avizul constituţional din 5 aprilie 2007, spre exemplu, care a avut ca obiect propunerea de suspendare din funcţie a Preşedintelui, Curtea Constituţională a stabilit că nu m-am făcut vinovat de fapte de natură să atragă suspendarea. Avizul consultativ a fost pentru a reafirma dreptul Preşedintelui României de a avea poziţii politice proprii pe care să le afirme în sfera publică.

M-am adresat Camerelor reunite ale Parlamentului de 11 ori, pe teme politice şi economice. In luna septembrie a anului trecut am avertizat, în faţa Camerelor reunite, asupra evoluţiilor îngrijorătoare ale unor indicatori economici, o evoluţie ce reflecta nevoia urgentă, în acel moment, de reforme structurale care nu s-au produs din lipsa voinţei politice, dar şi din considerente electorale. Nu aş vrea să înţelegeţi de aici că am avut viziunea crizei. Pur şi simplu erau nişte semnale de oarecare reducere a veniturilor în bugetul de stat şi atunci am cerut Guvernului şi m-am adresat dumneavoastră să trecem la reducerea cheltuielilor cu aparatul de stat.

Răspunsul la criza economică mondială l-am gândit ca un efort de echipă. In ocazii precum negocierile cu Fondul Monetar Internaţional am făcut o echipă cu miniştrii, cu liderii politici, precum şi cu reprezentanţi ai sindicatelor şi sectorului privat.

In toată perioada mandatului meu, Banca Naţională a României a fost un adevărat partener, atât al meu, cât şi al Guvernului. Banca Naţională a supravegheat atent sistemul bancar. Iar rezultatele se văd: acesta este într-o stare mult mai bună în România decât în alte ţări. Astfel, am redus riscurile structurale la adresa economiei româneşti.

Am insistat, atât la formarea Guvernului, cât şi pe timpul funcţionării sale, asupra nevoii de a separa interesele de afaceri şi activitatea în funcţiile publice. Am acordat o atenţie specială integrităţii membrilor Guvernului şi nu am ezitat să folosesc prerogativele mele legale şi constituţionale atunci când autorităţile judiciare au cerut oficial anchetarea unor membri ai Executivului.

După alegerile parlamentare din 2008, am reuşit, folosind prerogativele constituţionale, să aduc la aceeaşi masă PSD şi PD-L. Poate ar fi fost mai potrivită chiar o coaliţie mai largă, în aşa fel încât să atingem cele două obiective fundamentale: reforma statului şi diminuarea efectelor crizei.

Din punct de vedere ideologic, evident că aş fi preferat o coaliţie de guvernare formată din PD-L, PNL şi UDMR. Acest lucru nu a fost posibil din cauza refuzului unor lideri liberali de a se alătura unei asemenea coaliţii de centru-dreapta. De cealaltă parte, PSD nu a acceptat prezenţa UDMR într-o coaliţie guvernamentală.

In aceste condiţii, soluţia adoptată a stat sub semnul urgenţei şi nevoii de a avea un guvern cu un solid sprijin parlamentar. In calitate de Preşedinte am acţionat pragmatic, în limitele Constituţiei, în interesul românilor, trecând peste adversităţile politice cu PSD. Am considerat alianţa de guvernare PD-L - PSD un compromis politic necesar în interes public şi aşa o apreciez şi acum.

Dragi români,

Doamnelor şi domnilor parlamentari,

Am venit astăzi, aici, să vorbesc nu doar despre ultimii 5 ani, ci şi despre viitor, pornind de la realităţile economice de astăzi. In primele 3 trimestre ale anului 2009, tendinţele nesustenabile apărute în ultimii ani au fost inversate. Corecţiile care au avut loc în această perioadă au fost semnificative şi s-au reflectat în ajustări importante ale unor indicatori macroeconomici. Ele au fost necesare pentru a reduce vulnerabilităţile externe acumulate şi pentru a readuce ratingul de ţară la nivelul „investment".

Reducerea deficitului de cont curent reprezintă cea mai profundă corecţie. Se estimează că, la sfârşitul anului 2009, deficitul contului curent va fi de 5-6% din PIB, nivel considerat sustenabil de către finanţatorii externi, faţă de 12,3% din PIB în 2008. Comparativ cu anul trecut, finanţarea deficitului de cont curent se bazează mai mult pe in vestiţii străine directe. Se estimează că anul 2009 va aduce acoperirea integrală a deficitului de cont curent din investiţii directe, comparativ cu aproximativ 50% în anul precedent.

Rata inflaţiei, după o creştere consemnată în primul trimestru al anului 2009, determinată mai ales de deprecierea corectivă a leului, a revenit la trendul descendent. Mai mult, în ultimele două luni, ratele lunare ale inflaţiei au fost uşor negative. De la 6,7% în ianuarie 2009, inflaţia a scăzut sub 5% în august 2009, existând şanse reale de încadrare a ratei inflaţiei în banda de variaţie în jurul ţintei stabilite, 3,5% ±1 rata de inflaţie anualizată.

Rezerva valutară s-a majorat pe parcursul acestui an cu 1,5 miliarde euro, ajungând la 27,5 miliarde euro, în august 2009, în condiţiile în care Banca Naţională a României a eliberat o parte importantă din rezervele minime obligatorii. La nivelul actual al rezervelor au contribuit şi finanţările de la Fondul Monetar Internaţional şi Uniunea Europeană.

Criza financiară şi unele ajustări pe care le-am determinat au condus la recesiune. In semestrul I 2009, ritmul de creştere economică a coborât în teritoriul negativ, minus 7,6% faţă de semestrul similar al anului 2008. In România, după ce în anul 2008 creşterea economică a înregistrat nivelul de plus 7,1%, se estimează că, în anul 2009, creşterea economică va înregistra nivelul de circa minus 8% faţă de anul 2008.

Situaţia bugetară este încă foarte dificilă, iar acest lucru se datorează în mare măsură caracterului prociclic al politicii fiscale în anii precedenţi.

Cel mai important câştig al procesului de ajustare l-a reprezentat recâştigarea încrederii investitorilor străini, reflectat prin scăderea, în ultimele luni, a riscului de ţară. Indicatorul cel mai semnificativ al percepţiei investitorilor privind riscul de ţară - marja CDS - a scăzut de la 780, în februarie, la puţin peste 250, în septembrie 2009.

Increderea va continua să crească pe măsură ce va continua implementarea de politici guvernamentale coerente. Apropo, atenţie ce faceţi cu legile de astăzi. Se ştie că reducerea fluxurilor de capital face ca redresarea să fie lentă. Principala grijă a autorităţilor trebuie să fie nu atât grăbirea reluării creşterii, cât producerea condiţiilor pentru o redresare de calitate şi durabilă. Mi-aş permite să spun: o redresare bazată în primul rând pe investiţii şi abia, în al doilea rând, pe consum. Odată cu semnele opririi declinului în marile economii ale lumii, vom vedea semnele reluării creşterii şi la noi. Deja se văd aceste semne în industria prelucrătoare şi în unele servicii.

Este posibil ca în trimestrul al IV-lea al anului 2009 să constatăm o revenire consistentă a produsului intern brut faţă de trimestrul IV 2008, fără a fi totuşi o creştere pozitivă. Creşterea pozitivă va fi reluată în anul 2010. Şi ca să nu fie confuzii, în trimestrul IV 2008, creşterea economică a fost de numai 2,4. De aceea, în trimestrul IV va apărea o redresare, o recuperare faţă de anul 2008, daria nivel de 2,4, nu de 9,1, cât a fost în trimestrul III 2008.

Este adevărat că economia României a crescut în ultimii 5 ani şi odată cu ea au crescut şi salariile şi pensiile şi ajutoarele sociale. Dar mai ales acum, în perioada de criză, am considerat că este obligaţia mea să merg printre oameni, ca şi a dumneavoastră de altfel.

Cei afectaţi de criză nu au sentimentul că facem suficient pentru ei. Din acest punct de vedere abordarea mea nu poate fi decât realistă, şi anume aceea că „nu există soluţii miraculoase".

Soluţiile pe care vi le propun pentru viitor pornesc de la acelaşi imperativ al modernizării statului, a societăţii, a României, ca soluţie temeinică ce ne va da o creştere economică durabilă pe termen lung şi ne va face mai puţin vulnerabili la crizele globale ale viitorului.

Legile pentru care astăzi Guvernul şi-a asumat răspunderea nu pot fi decât începutul unor reforme structurale profunde, pe care ar fi trebuit să le declanşăm încă din 2007, imediat după aderarea la Uniunea Europeană. Lupta pentru valori nu se opreşte nici odată cu condamnarea comunismului, nici odată cu intrarea în Uniunea Europeană şi nici odată cu asumarea răspunderii pentru legile de astăzi.

De aceea, aş enumera câteva dintre priorităţile pe termen mediu pe care eu le voi susţine cu argumente şi public, în relaţia cu partidele, dar şi în relaţia cu Guvernul, până la încheierea mandatului.

1. Reforma constituţională, necesară pentru trecerea la Parlament unicameral, clarificarea relaţiilor dintre puterile statului, precum şi stabilirea mecanismelor de deblocare a crizelor politice pentru clarificarea calităţii de mediator a Preşedintelui între puterile statului, dar şi între puterile statului şi societate.

Stimaţi membri ai Parlamentului, aş vrea să vă dau o explicaţie legată de Parlamentul unicameral. Odată cu intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona, practic, România va mai avea o Cameră la Bruxelles şi Strasbourg. Pentru că Parlamentul de la Strasbourg, Bruxelles, depinde unde îşi ţine şedinţele, devine coparticipant la executarea puterii alături de Consiliul European şi de Comisia Europeană, ceea ce înseamnă că foarte frecvent sau de fiecare dată, conform Tratatului, ori de câte ori va trebui adoptată o decizie a Parlamentului European, va trebui consultat Parlamentul naţional, ceea ce implică un parteneriat între Parlamentul de la Bucureşti şi Parlamentul European.

2. Un al doilea obiectiv care mi se pare extrem de important în modernizarea statului este legat de reforma sistemului de pensii, pentru ca acesta să devină echitabil prin aplicarea principiului contributivităţii.

3. Un al treilea obiectiv care cred că ar trebui să fie prioritar este elaborarea Codului asistenţei sociale. El este necesar deoarece în momentul de faţă există peste 202 drepturi de asistenţă socială, reglementate prin 179 de acte normative. Există segmente importante de beneficiari care nu se află în categoria persoanelor care să necesite protecţie socială specială. Aici aş vrea să fac o precizare pentru că am făcut o afirmaţie legată de 11 milioane de asistaţi. Când acreditez această cifră am în vedere şi realitatea faptului că şi oameni bogaţi care sunt cuplaţi la încălzire centrală, la Bucureşti, primesc subvenţia pentru încălzire, în mod indirect. Eu cred că esenţa ar fi să focusăm mai bine resursele destinate protecţiei sociale. La ce îi trebuie lui Copos sau mie subvenţie la încălzire?

4. Un alt obiectiv prioritar este introducerea standardelor de cost în administraţia centrală şi locală. Este un efort pe care Guvernul îl pregăteşte şi îl voi susţine fără rezerve.

5. Un alt obiectiv ar fi accelerarea proceselor de descentralizare şi de creştere a autonomiei locale. Aici trebuie să înţelegem că, până când nu vom lăsa soarta comunităţilor în mâinile lor, va exista un ridicat nivel de insatisfacţie faţă de conducerea centrală. Creşterea nivelului de autonomie al comunităţilor locale este fundamental pentru evoluţia pozitivă a României.

6. De asemenea, o altă prioritate îmi pare a fi gestionarea politicilor fiscale, monetare şi a situaţiei macroeconomice astfel încât România să adere la zona euro în anul 2014. Nu trebuie să ne descurajeze criza economică, avem disponibilitatea să ne încadrăm în parametrii de aderare.

7. Un alt obiectiv prioritar ar trebui să fie intrarea României în spaţiul Schengen în anul 2011.

8. In sfârşit, susţinerea dezvoltării agriculturii, a industriei alimentare şi a turismului, ca sectoare de activitate pentru care România are condiţii naturale excepţionale.

9. Un alt obiectiv - accelerarea procesului de cadastrare şi intabulare a tuturor terenurilor agricole. Situaţia actuală a cadastrului face ca terenurile să nu poată fi vândute cu uşurinţă.

10. De asemenea, o prioritate care mi se pare extrem de importantă este ca numirile în funcţii de conducere în administraţia centrală şi locală să se facă în primul rând pe criterii de competenţă.

11. De asemenea, vă mai propun adoptarea în regim de urgenţă a codurilor de procedură penală şi civilă, pentru ca justiţia să aibă instrumentele necesare soluţionării cauzelor într-un timp rezonabil.

12. In sfârşit, modificarea structurii Consiliului Superior al Magistraturii, astfel încât o treime din membrii CSM să fie reprezentanţi ai societăţii civile, şi acest lucru stă în mâna dumneavoastră.

13. Adoptarea legii răspunderii fiscale.

14. De asemenea, declanşarea unui proces vast de simplificare a legislaţiei în toate domeniile, inclusiv în domeniul fiscal. Practic, datorită multitudinii de acte normative pe fiecare domeniu, atât justiţia, cât şi operatorii economici şi organele de control sunt frecvent puse în faţa interpretărilor diferite, datorită formulărilor neclare şi, de multe ori, contradictorii.

15. O altă prioritate ar fi utilizarea rapidă şi eficientă a fondurilor puse la dispoziţia României de Uniunea Europeană. Avem programe de 54 de miliarde, dintre care 32 de miliarde de la Uniunea Europeană, avem 4-5 miliarde de la Banca Europeană de Investiţii şi Banca Mondială şi noi nu accelerăm investiţiile.

16. O altă prioritate ar fi dezvoltarea unui sistem naţional de colectare şi distribuire a producţiei de legume şi fructe, produse de micii fermieri. Ii vedeţi toţi, pe marginea drumurilor, încercând să vândă roşii, vinete, pepeni, castraveţi, tot ce pot. Nu au acces în hipermarketuri pentru că niciodată un hipermarket nu o să cumpere de pe marginea drumului. Poate fi chiar o iniţiativă legislativă care să stabilească 10-15 astfel de centre de colectare regionale şi Guvernul să o pună în aplicare, măcar unul sau două să înceapă la anul.

17. O altă prioritate pare a fi începerea lucrărilor la reactoarele 3 şi 4 ale centralei nucleare de la Cernavodă.

18. In sfârşit, trebuie modificat Codul muncii pentru flexibilizarea forţei de muncă.

19. Trebuie adoptate politici de stimulare a creşterii natalităţii, inclusiv prin acordarea de stimulente materiale şi fiscale pentru mame.

20. Un punct extrem de important, şi simt că a devenit o prioritate majoră pentru România, este promovarea identităţii naţionale în interiorul Uniunii Europene, dar şi la noi acasă. Avem prea mulţi pe care îi vedem seara la televizor, fiindu-le ruşine că sunt români, din România ar vrea să plece, probabil nu ştiu cultura poporului român, nu ştiu obiceiurile poporului român, nu ştiu istoria poporului român. Numai un astfel de născut în România poate să spună că nu-i place ţara lui. De aceea, cred că şi în interior trebuie să promovăm România. Poate află şi domnii aceştia care nu mai încap de România sau nu mai încap în România, dar stau tot aici.

21. De asemenea, o prioritate trebuie să fie consolidarea, în continuare, a parteneriatelor cu Statele Unite şi Franţa, precum şi a relaţiilor cu statele din Orientul Mijlociu, Zona Caspică şi Asia Centrală.

22. Nu în ultimul rând, reevaluarea relaţiilor cu Republica Moldova şi sprijinirea necondiţionată a acestei ţări pentru consolidarea statutului de aspirant la intrarea în Uniunea Europeană. Şi, o rugăminte specială, pentru dumneavoastră, Parlamentul României, să urmăriţi accelerarea procesului de acordare a cetăţeniei române pentru cei care şi-au pierdut cetăţenia abuziv şi pentru familiile lor.

Sunt convins că punerea în practică a acestor priorităţi reprezintă tot atâţia paşi înainte în procesul de modernizare a României.

Vă mulţumesc pentru răbdarea pe care aţi avut-o! Vă mulţumesc!


SmartCity5

COMENTARII la Mesaj 0/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Mesaj 0 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Mesaj 0/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu