LISTA Nr. 1431
din 7 decembrie 2010
In dezacord cu opinia
majoritara
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 818 din 7 decembrie 2010
In dezacord cu opinia majoritară, considerăm că nu
există un conflict juridic de natură constituţională între Guvernul României,
pe de o parte, şi Parlamentul României alcătuit din Camera Deputaţilor şi
Senat, pe de altă parte, ca urmare a refuzului Parlamentului de a dezbate
moţiunea de cenzură depusă de opoziţia parlamentară, şi ca atare sesizarea
trebuie respinsă ca fiind neîntemeiată.
Susţinem aceasta întrucât, prin Decizia nr. 1.431 din 3
noiembrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 758 din 12 noiembrie 2010,
Curtea Constituţională a constatat că angajarea răspunderii de către Guvern în
faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în temeiul art. 114 alin. (1) din
Constituţie, asupra proiectului Legii educaţiei naţionale este
neconstituţională şi a declanşat un conflict juridic de natură constituţională
între Guvern şi Parlament, deoarece proiectul de lege se află în proces de
legiferare la Senat, în calitate de Cameră decizionala. Prin aceeaşi decizie,
Curtea Constituţională a mai constatat şi faptul că cererea autorului
sesizării, în sensul ca instanţa de contencios constituţional să oblige
Guvernul să renunţe la procedura angajării răspunderii, sub aspectul punerii în
executare, excedează competenţei sale, soluţia aparţinând în exclusivitate
autorităţilor publice aflate în conflict. Chiar dacă prin Decizia Curţii
Constituţionale nr. 1.431 din 3 noiembrie 2010 Guvernul nu este obligat, în
termeni expreşi, să renunţe la procedura angajării răspunderii asupra
proiectului Legii educaţiei naţionale, aceasta nu semnifică faptul că poate continua
o procedură constatată ca fiind neconstituţională. Curtea Constituţională nu
poate obliga părţile să adopte o atitudine sau alta, însă deciziile sale sunt
definitive şi general obligatorii, se aplică erga omnesşi trebuie
respectate de către toate autorităţile în baza prevederilor constituţionale.
Pe de altă parte, dacă un fapt ilicit are consecinţe
ilicite, tot astfel, un fapt neconstituţional are consecinţe neconstituţionale.
Neconstituţionalitatea procedurii angajării răspunderii Guvernului asupra proiectului
Legii educaţiei naţionale, astfel cum a fost constatată prin Decizia Curţii
Constituţionale nr. 1.431 din 3 noiembrie 2010, nu poate fi acoperită prin
continuarea procedurilor
parlamentare începute în acest sens. Numai o procedură parlamentară declanşată
cu respectarea prevederilor art. 114 din Constituţie nu poate fi retrasă de
către Guvern, în calitate de iniţiator, în timp ce Parlamentul este obligat să
continue derularea acesteia. Pe cale de consecinţă, o procedură parlamentară
declarată neconstituţională nu poate fi continuată cu nesocotirea deciziei
Curţii Constituţionale şi fără suport constituţional. Angajarea răspunderii
Guvernului este un proces derulat în mai multe etape; fiecare etapă trebuie să
se desfăşoare în acord cu prevederile constituţionale, iar
neconstituţionalitatea unei etape se răsfrânge asupra întregii proceduri.
Din momentul în care angajarea răspunderii Guvernului
asupra proiectului de lege a fost declarată neconstituţională, dezbaterea
moţiunii de cenzură din cadrul acestei proceduri este lipsită de obiect.
Suntem în dezacord şi cu privire la susţinerea
majoritară potrivit căreia Curtea trebuie „să clarifice efectele deciziilor
pronunţate în cadrul competenţei sale de la art. 146 lit. e) din Constituţie şi
să facă aplicarea acestora la situaţia litigioasă de faţă". Aceasta
deoarece, printr-o nouă decizie, Curtea Constituţională nu clarifică efectele
deciziilor precedente şi nu face aplicarea lor la situaţia litigioasă dedusă
spre soluţionare.
Cu majoritate de voturi, Curtea
a constatat „că există în mod evident un conflict juridic între Guvern, pe de o
parte, şi Parlament, pe de altă parte", iar „izvorul acestui conflict
juridic rezultă chiar din prevederile Constituţiei, respectiv din prevederile
art. 114 coroborate cu art. 113 din Constituţie, precum şi din cele ale art.
146 lit. e) coroborate cu art. 147 alin. (4) din Constituţie". In ceea ce
ne priveşte, raportându-ne la jurisprudenţa în materie, considerăm că existenţa
unui conflict juridic de natură constituţională nu poate fi dedusă din
coroborarea prevederilor constituţionale, ci, eventual, din acte sau fapte de
natură a crea blocaje instituţionale. Existenţa unui conflict juridic de natură
constituţională nu poate fi dedusă nici din interpretările diferite pe care le
dau autorităţile prevederilor constituţionale sau cu privire la aplicarea
deciziilor Curţii Constituţionale.
Aspazia Cojocaru,
judecător
Acsinte Gaspar,
judecător
Tudorel Toader,
judecător