Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 65 din 23 martie 2005

privind acceptarea Codului de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Codul SPS), adoptat de Adunarea Organizatiei Maritime Internationale prin Rezolutia A.534 (13) la Londra la 17 noiembrie 1983, precum si a amendamentelor din 1996 referitoare la acesta

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 280 din  5 aprilie 2005


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    Art. 1
    Se accepta Codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Codul SPS), adoptat de Adunarea Organizatiei Maritime Internationale prin Rezolutia A. 534 (13) la Londra la 17 noiembrie 1983.
    Art. 2
    Se accepta amendamentele la Codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Codul SPS), adoptate de Comitetul Securitatii Maritime (MSC) al Organizatiei Maritime Internationale la a 66-a sa sesiune la Londra, intre 28 mai si 6 iunie 1996, si difuzate prin Circulara MSC nr. 739 din 28 iunie 1996.
    Art. 3
    Prevederile Codului de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Codul SPS), amendat, se aplica la 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi navelor cu destinatie speciala care arboreaza pavilionul roman si care se construiesc dupa acea data.
    Art. 4
    Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va lua masurile necesare in vederea punerii in aplicare a prevederilor Codului SPS amendat.

    Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.

                      PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
                               ADRIAN NASTASE

                           PRESEDINTELE SENATUI
                              NICOLAE VACAROIU

                           REZOLUTIA A. 534 (13)
                      (adoptata la 17 noiembrie 1983)

                            CODUL DE SIGURANTA
                    pentru nave cu destinatie speciala*)

    *) Traducere.

    A

    Adunarea,
    amintind art. 16 (j) din Conventia privind crearea Organizatiei Maritime Internationale, referitor la functiile Adunarii in legatura cu regulile privind siguranta maritima,
    notand faptul ca tipurile de nave specializate cu caracteristici de constructie si functionare deosebite pot fi diferite de navele comerciale conventionale ce fac obiectul Conventiei internationale din 1974 pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare,
    notand de asemenea si faptul ca, in virtutea naturii speciale a activitatii angajate de aceste nave, personalul de specialitate aflat la bord nu face parte nici din membrii de echipaj, nici din pasageri, asa cum s-a definit in conventia sus-amintita,
    recunoscand faptul ca anumite standarde de siguranta care le suplimenteaza pe cele ale Conventiei SOLAS 1974 pot fi cerute pentru nave cu destinatie speciala,
    tinand seama de recomandarea facuta de Comitetul Securitatii Maritime la cea de-a 48-a sesiune a sa,
    1. adopta Codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Codul SPS), al carui text este prevazut in anexa la prezenta rezolutie;
    2. invita toate guvernele:
    a) sa ia masurile corespunzatoare pentru a pune in aplicare Codul SPS cat mai curand posibil;
    b) sa informeze IMO cu privire la masurile luate pentru aplicarea Codului SPS si la data de la care noile nave cu destinatie speciala trebuie sa corespunda prevederilor Codului SPS.

    B

    Adunarea,
    adoptand Codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Codul SPS),
    recunoscand ca in viitor pot fi introduse tipuri noi de nave cu destinatie speciala sau constructii ori particularitati noi de functionare,
    autorizeaza Comitetul Securitatii Maritime sa amendeze Codul SPS daca este necesar.

                            CODUL DE SIGURANTA
                     pentru nave cu destinatie speciala

    INTRODUCERE
    1. Acest cod a fost elaborat in scopul asigurarii cu un standard international de siguranta pentru nave cu destinatie speciala nou-construite, a carui aplicare va usura exploatarea acestor nave si va avea ca rezultat un nivel de siguranta pentru nave si personalul lor, echivalent cu cel cerut de Conventia internationala pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare in vigoare.
    2. In sensul prezentului cod, o nava cu destinatie speciala este o nava al carei tonaj brut nu este mai mic de 500, care transporta un personal de specialitate de peste 12 persoane, si anume persoane care sunt necesare in mod special pentru sarcini specifice de exploatare a navei si care sunt in plus fata de acele persoane necesare pentru conducerea, asistenta tehnica si intretinerea normala a navei sau fata de persoanele angajate pentru asigurarea serviciilor destinate persoanelor transportate la bord.
    3. Deoarece se presupune ca personalul de specialitate are cunostinte complete asupra planului general al navei si a fost instruit in ceea ce priveste procedurile de siguranta si de manipulare a echipamentului de siguranta al navei, navele cu destinatie speciala la bordul carora se afla acest personal nu trebuie considerate sau tratate drept nave de pasageri.
    4. La elaborarea standardelor de siguranta pentru prezentul cod a fost necesar sa se ia in considerare:
    a) numarul persoanelor de specialitate aflate la bord; si
    b) tipul si marimea navei respective.
    5. Recunoscand ca pentru anumite domenii limitate ale caracteristicilor de functionare si exploatare ale navelor ar putea fi imposibila aplicarea completa a acestui cod, a fost introdusa posibilitatea derogarilor prin notiunea voiaje in apropierea coastei.
    6. Desi acest cod a fost elaborat pentru nave noi cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 500, administratiile pot lua in considerare aplicarea prevederilor acestuia si navelor cu un tonaj mai mic. Termenul nava noua nu a fost definit, pentru a da administratiilor libertatea de a decide asupra datei efective de intrare in vigoare.
    7. Pentru usurarea exploatarii navelor cu destinatie speciala, acest cod prevede un certificat, numit Certificat de siguranta pentru nave cu destinatie speciala, care trebuie eliberat fiecarei nave de acest tip. Daca o nava cu destinatie speciala este in mod normal angajata in voiaje internationale, asa cum se defineste in Conventia SOLAS 1974, ea trebuie sa aiba suplimentar si un certificat de siguranta SOLAS, fie:
    a) un certificat SOLAS de scutire pentru o nava de pasageri; fie
    b) un certificat SOLAS de scutire pentru o nava de marfa, daca este necesar, dupa cum considera Administratia.

    CUPRINS
    Capitolul 1  - Generalitati
    Capitolul 2  - Stabilitate si compartimentare
    Capitolul 3  - Instalatii de masini
    Capitolul 4  - Instalatii electrice
    Capitolul 5  - Incaperi de masini periodic nesupravegheate
    Capitolul 6  - Protectia contra incendiului
    Capitolul 7  - Depozitarea explozibilului
    Capitolul 8  - Mijloace de salvare
    Capitolul 9  - Radiocomunicatii
    Capitolul 10 - Siguranta navigatiei
    Apendice     - Formular de Certificat de siguranta pentru nave cu destinatie
                   speciala

    CAP. 1
    Generalitati

    1.1. Scopul acestui cod este de a recomanda criteriile de proiectare, standardele de constructie si alte masuri de siguranta pentru nave cu destinatie speciala.
    1.2. Aplicare
    Acest cod se aplica fiecarei nave noi cu destinatie speciala, al carei tonaj brut nu este mai mic de 500. In masura in care este rezonabil si practic, Administratia poate aplica aceste prevederi si navelor cu destinatie speciala cu un tonaj brut mai mic de 500.
    1.3. Definitii
    In sensul acestui cod se aplica definitiile date mai jos. Pentru termenii utilizati, dar nedefiniti in acest cod, se aplica definitiile date in Conventia SOLAS 1974.
    1.3.1. Echipaj inseamna toate persoanele transportate la bordul navei in scopul asigurarii conducerii si intretinerii navei, a masinilor sale, a sistemelor si a instalatiilor sale esentiale pentru propulsia si navigatia in siguranta sau pentru asigurarea serviciilor pentru alte persoane aflate la bord.
    1.3.2. Pasager inseamna fiecare persoana, alta decat:
    a) comandantul si membrii echipajului sau alte persoane angajate ori care se ocupa, in orice calitate ar fi la bordul navei, de problemele acestei nave, si
    b) un copil cu varsta sub un an.
    1.3.3. Personal de specialitate inseamna toate persoanele care nu sunt pasageri, membri ai echipajului sau copii cu varsta sub un an si care se afla la bord in legatura cu destinatia speciala a navei sau datorita unei lucrari speciale care se efectueaza la bordul navei respective. Ori de cate ori in acest cod numarul persoanelor de specialitate apare ca parametru, el trebuie sa includa si numarul de pasageri transportati la bord, care nu poate depasi valoarea 12.
    1.3.4. Nava cu destinatie speciala inseamna o nava autopropulsata mecanic care, potrivit destinatiei sale, transporta la bord un personal de specialitate mai mare de 12 persoane, inclusiv pasagerii. Navele cu destinatie speciala carora li se aplica acest cod includ urmatoarele tipuri:
    1. nave pentru cercetare, expeditii si nave hidrografice;
    2. nave-scoala pentru pregatirea personalului marinaresc;
    3. nave pentru prelucrarea pestelui si a balenelor, care nu se utilizeaza la capturarea acestora;
    4. nave pentru prelucrarea altor resurse vii ale marii, care nu se utilizeaza la capturarea acestora;
    5. alte nave cu caracteristici de constructie si moduri de exploatare similare navelor mentionate de la 1 pana la 4, care in opinia Administratiei pot fi incluse in aceasta grupa.
    1.3.5. Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, daca nu se mentioneaza altfel, inseamna Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare, asa cum a fost amendata prin Rezolutia MSC.1 (XLV), adoptata la 20 noiembrie 1981.
    1.3.6. Voiaj in apropierea coastei inseamna un voiaj in vecinatatea coastei unei Administratii, asa cum a fost definit de aceasta Administratie.
    1.3.7. Lungimea (L) este egala cu 96% din lungimea totala la plutirea corespunzatoare situata la o distanta deasupra chilei egala cu 85% din inaltimea de constructie minima masurata de la fata superioara a chilei sau cu distanta dintre fata exterioara a etravei si axul carmei la aceeasi plutire, daca aceasta este mai mare. La navele proiectate cu chila inclinata, linia de plutire la care este masurata aceasta lungime trebuie sa fie paralela cu linia de plutire de constructie. Lungimea (L) se masoara in metri.
    1.3.8. Latimea (B) este latimea maxima la mijlocul navei, masurata peste coaste pentru nave cu corp metalic si masurata peste bordaj pentru nave cu corp din orice alt material. Latimea (B) se masoara in metri.
    1.3.9. Permeabilitate, referitor la un spatiu, este raportul dintre volumul din interiorul acestui spatiu care se presupune a fi ocupat de apa si volumul total al acestui spatiu.
    1.4. Scutiri
    1.4.1. O nava cu destinatie speciala angajata intr-un voiaj in apropierea coastei poate fi scutita de la orice cerinte ale acestui cod, cu conditia indeplinirii cerintelor de siguranta corespunzatoare acestei zone limitate de operare.
    1.4.2. O nava care in mod normal nu este o nava angajata ca nava cu destinatie speciala care intreprinde un singur voiaj exceptional in calitate de nava cu destinatie speciala poate fi scutita de catre Administratie de respectarea prevederilor acestui cod, cu conditia sa indeplineasca cerintele de siguranta, care in opinia Administratiei corespund voiajului pe care urmeaza sa-l intreprinda nava.
    1.5. Echivalente
    1.5.1. Daca acest cod impune in mod unitar sa fie prevazute sau transportate dotari speciale, materiale, dispozitive, aparate speciale, articole de echipament sau tipuri ale acestuia ori sa fie facuta vreo prevedere speciala sau sa se respecte vreo procedura ori amenajare, Administratia poate permite sa fie prevazute sau transportate orice alte dotari, materiale, dispozitive, aparate, articole de echipament sau tipuri ale acestuia ori sa fie facuta in acest mod orice alta prevedere, procedura sau amenajare, cu conditia ca prin efectuarea de probe ale acestora sau pe alta cale sa se asigure ca aceste dotari, materiale, mijloace, aparate, articole de echipament sau tipuri ale acestuia ori ca orice prevedere, procedura sau amenajare speciala este cel putin la fel de eficienta ca cele cerute de acest cod.
    1.5.2. Daca o Administratie permite vreo dotare, vreun material, dispozitiv, aparat, articol de echipament sau tip al acestuia ori vreo prevedere, procedura, amenajare, regula de proiectare sau aplicare noua care sa le substituie pe cele din acest cod, trebuie sa se comunice Organizatiei caracteristicile acestora, impreuna cu un raport privind evidenta documentelor transmise, astfel incat Organizatia sa poata difuza acelasi lucru altor guverne spre informarea inspectorilor lor.
    1.6. Inspectii
    Toate navele cu destinatie speciala trebuie sa fie supuse inspectiilor specificate pentru navele de marfa, altele decat petrolierele, in Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata prin Protocolul la SOLAS din 1978. Aceste inspectii trebuie sa corespunda prevederilor acestui cod.
    1.7. Certificarea
    1.7.1. Un certificat poate fi eliberat dupa inspectie, in conformitate cu pct. 1.6, fie de catre Administratie, fie de catre alta persoana sau organizatie autorizata oficial de catre aceasta. In fiecare caz Administratia isi asuma totala responsabilitate pentru certificat.
    1.7.2. Certificatul trebuie redactat in limba oficiala a tarii emitente, in forma corespunzatoare formularului prezentat in apendicele la acest cod. Daca limba utilizata nu este nici limba engleza, nici limba franceza, textul trebuie sa includa o traducere in una dintre aceste limbi.
    1.7.3. Durata si valabilitatea certificatului trebuie sa fie determinate de prevederile respective pentru nave de marfa din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata prin Protocolul la SOLAS din 1978.
    1.7.4. Daca un certificat este eliberat unei nave cu destinatie speciala cu un tonaj brut mai mic de 500, acest certificat trebuie sa indice in ce masura au fost acceptate scutirile in conformitate cu pct. 1.2.

    CAP. 2
    Stabilitate si compartimentare

    2.1. Stabilitatea intacta a navelor cu destinatie speciala cu o lungime sub 100 m trebuie sa corespunda prevederilor Rezolutiei A.167 (ES.IV), cu mentiunea ca criteriile alternative prevazute la 2.5.2 din Instructiunile pentru proiectarea si constructia navelor de aprovizionare pot fi utilizate pentru nave cu destinatie speciala care au constructie si caracteristici similare. Stabilitatea intacta a navelor cu destinatie speciala cu lungimea mai mare sau egala cu 100 m trebuie sa fie considerata satisfacatoare de catre Administratie.
    2.2. Compartimentarea si stabilitatea in caz de avarie a navelor cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate de cel mult 200 de persoane trebuie sa fie adecvate pentru a respecta standardul de supravietuire specificat la pct. 2.5, dupa suferirea avariei ipotetice de bordaj la dimensiunea prevazuta la pct. 2.3, in locuri situate pe lungimea navei, asa cum se specifica la pct. 2.2.1 si 2.2.2, pentru orice situatie de incarcare. Aceste cerinte trebuie sa determine pescajul de exploatare pentru oricare situatie reala de incarcare, cu conditia ca pescajul sa nu fie in nici un caz mai mare decat cel corespunzator bordului liber minim calculat in conformitate cu Conventia internationala asupra liniilor de incarcare in vigoare.
    2.2.1. La o nava cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate de cel mult 50 de persoane trebuie sa se presupuna ca avaria se produce oriunde pe lungimea sa intre peretii transversali etansi, aflati la o distanta unul fata de altul nu mai mica decat extinderea longitudinala a avariei de bordaj specificata la pct. 2.3.1, cu exceptia avariei din incaperea de masini. O nava cu destinatie speciala care are o lungime de cel mult 50 m si care transporta un personal de specialitate de cel mult 50 de persoane poate fi scutita de cerintele de compartimentare prevazute in acest cod, cu conditia sa corespunda cerintelor de siguranta pe care Administratia le considera corespunzatoare pentru zona de exploatare.
    2.2.2. La o nava cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate de peste 50 de persoane, dar pana la 200 de persoane, trebuie sa se presupuna ca avaria se produce oriunde pe lungimea sa intre peretii transversali etansi, aflati la o distanta unul fata de altul nu mai mica decat extinderea longitudinala a avariei de bordaj specificata la pct. 2.3.1. La orice nava cu destinatie speciala cu o lungime mai mare sau egala cu 100 m avaria presupusa la extremitatea prova trebuie sa includa avaria peretelui de coliziune.
    2.2.3. O nava cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate mai mare de 200 de persoane trebuie sa respecte cerintele de compartimentare si de stabilitate de avarie pentru o nava de pasageri care transporta acest numar de pasageri.
    2.3. Conform prevederilor acestei sectiuni, extinderea avariei trebuie sa fie considerata dupa cum urmeaza:
    2.3.1. Extinderea longitudinala: 1/3 L^2/3 sau 14,5 m, care dintre aceste valori este mai mica.
    2.3.2. Extinderea transversala: B/5 sau 11,5 m, care dintre aceste valori este mai mica (masurata de la suprafata interioara a invelisului exterior perpendicular pe planul diametral al navei) la nivelul liniei de incarcare de vara.
    2.3.3. Extinderea pe verticala: de la linia teoretica a invelisului fundului in plan diametral in sus nelimitat.
    2.3.4. Daca o avarie cu o extindere mai mica decat cea specificata la pct. 2.3.1, 2.3.2 si/sau 2.3.3 are drept rezultat o situatie mai severa, aceasta avarie trebuie luata in considerare.
    2.3.5. Daca tubulaturile, conductele, puturile sau tunelurile sunt situate in cadrul extinderii ipotetice a avariei, masurile trebuie sa fie astfel incat inundarea progresiva sa nu se poata extinde prin acestea la alte compartimente decat la cele considerate a fi inundate pentru fiecare caz de avarie.
    2.4. Cerintele prevazute la pct. 2.2 trebuie sa fie confirmate prin calcule care tin seama de caracteristicile de constructie ale navei, de amenajarea generala, de configuratia si continutul compartimentelor avariate, de distributia marfii uscate, de repartitia, greutatea specifica si de efectul suprafetei libere al lichidelor si trebuie sa se bazeze pe urmatoarele prevederi:
    2.4.1. Permeabilitatea spatiilor considerate a fi avariate trebuie sa fie dupa cum urmeaza:
_______________________________________________________
        Spatii                   Permeabilitati
_______________________________________________________
corespunzatoare marfii        prin calcul,
                              dar nu mai putin de 0,60
corespunzatoare proviziilor   0,60
pentru locuit                 0,95
pentru masini                 0,85
goale                         0,95
_______________________________________________________

    2.4.2. In cazul in care un tanc este strapuns ca urmare a unei avarii ipotetice, trebuie sa se considere ca orice lichid aflat in acesta este complet pierdut si inlocuit cu apa sarata pana la nivelul planului final de echilibru.
    2.5. Se poate considera ca nava a realizat standardul de supravietuire cerut, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
    2.5.1. Linia de plutire de avarie inaintea egalizarii si/sau in cadrul acestui proces trebuie sa fie sub marginea inferioara a oricarei deschideri prin care poate avea loc inundarea progresiva. Aceste deschideri includ tubulaturile, ventilatiile si deschiderile care sunt inchise cu ajutorul usilor etanse sau capacelor de magazie, dar se pot exclude acele deschideri inchise prin capace etanse ale gurilor de vizita si prin hublouri ingropate, capace mici etanse ale tancurilor de marfa care asigura puntii o inalta integritate, usile etanse glisante cu actionare de la distanta si hublourile de tip fara deschidere.
    2.5.2. Unghiul de inclinare datorita inundarii asimetrice nu trebuie sa depaseasca 20 grade inaintea egalizarii si dupa egalizare nu trebuie sa depaseasca:
    7 grade - in cazul inundarii dintre peretii etansi transversali adiacenti, asa cum se cere la pct. 2.2.1 si 2.2.2;
    12 grade - in cazul inundarii care implica peretele de coliziune, asa cum se cere la pct. 2.2.2. In cazuri speciale Administratia poate permite o inclinare suplimentara datorita momentului asimetric, dar in nici un caz unghiul de inclinare final nu trebuie sa depaseasca 15 grade.
    2.5.3. Inaltimea metacentrica initiala a navei in stadiul final de inundare pentru pozitia de echilibru static, in cazul inundarii simetrice, si pentru pozitia neinclinata, in cazul inundarii asimetrice, asa cum s-a calculat prin metoda deplasamentului constant, nu trebuie sa fie mai mica de 0,05 m inaintea luarii masurilor corespunzatoare pentru marirea inaltimii metacentrice.
    2.5.4. Curba bratului de redresare in stadiul final de inundare trebuie sa aiba un domeniu minim de 20 grade dupa pozitia de echilibru asociat cu un brat de redresare maxim de cel putin 100 mm in cadrul acestui domeniu. Deschiderile neprotejate nu trebuie imersate in cadrul acestui domeniu de stabilitate reziduala, cu exceptia cazului in care spatiul respectiv este inclus in calculele de stabilitate in caz de avarie, ca spatiu inundabil. In cadrul acestui domeniu se poate permite imersarea tuturor deschiderilor mentionate la pct. 2.5.1 si a altor deschideri care pot fi inchise etans.
    2.5.5. Administratia trebuie sa fie satisfacuta ca stabilitatea si asieta in caz de avarie sunt suficiente in timpul stadiilor intermediare de inundare.
    2.6. Nava trebuie proiectata cu amenajari eficiente, astfel incat la o inundare asimetrica sa se mentina o stare de inclinare minima. Mijloacele adoptate pentru indreptarea navei trebuie sa fie cu autoactionare, unde se poate, dar in orice caz, daca sunt prevazute comenzi pentru echipamentul de inundare transversala, ele trebuie sa fie operabile de deasupra puntii peretilor etansi. Aceste echipamente si comenzi trebuie sa fie acceptabile pentru Administratie.
    2.7. Cerintele regulilor 9 - 20 si 22 - 25 din partea B a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, trebuie sa fie respectate dupa cum urmeaza:
    a) regulile 9, 12, 14, 18, 19, 22, 23, 24, 25, de catre toate navele cu destinatie speciala, dupa caz;
    b) regula 10, de catre navele cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate de peste 50 de persoane;
    c) regula 11, de catre navele cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate de cel mult 50 de persoane;
    d) regulile 17 si 20, de catre navele cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate mai mare de 200 de persoane;
    e) regula 15, de catre toate navele cu destinatie speciala, cu exceptia navelor cu destinatie speciala care au o lungime de cel mult 50 m, cand scutirile pot fi acordate de catre Administratie;
    f) regulile 13 si 16 nu sunt aplicabile.
    2.8. Instalatii de santina
    2.8.1. O nava care transporta un personal de specialitate de cel mult 50 de persoane trebuie sa respecte cerintele regulii 21.1 si 21.3 din partea B a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, precum si urmatoarele:
    a) instalatia de santina ceruta la regula 21.1 trebuie sa poata functiona dupa avaria de bordaj specificata la pct. 2.3, in locurile de pe lungimea navei specificate la pct. 2.2.1. In acest scop trebuie sa fie prevazute, de regula, aspiratii laterale, cu exceptia compartimentelor inguste de la extremitatile navei, unde o singura aspiratie poate fi suficienta. In compartimentele de forma neobisnuita pot fi cerute aspiratii suplimentare. Amenajarile trebuie facute astfel incat apa din compartimente sa se poata scurge la tubulaturile de aspiratie. Daca pentru anumite compartimente Administratia apreciaza ca prevederea drenajului poate fi inoportuna, se poate permite renuntarea la aceasta prevedere, cu conditia sa nu fie afectata capacitatea de supravietuire a navei;
    b) trebuie luate masuri pentru impiedicarea inundarii oricarui compartiment deservit de orice tubulatura de aspiratie de santina, in cazul in care tubulatura din orice alt compartiment s-ar sparge sau s-ar deteriora la coliziune. In acest scop, daca tubulatura trece prin orice zona din cadrul extinderii transversale a avariei, asa cum se specifica la pct. 2.3, in locurile de pe lungimea navei, asa cum se prevede la pct. 2.2.1, trebuie sa fie montata o valvula cu retinere pe tubulatura compartimentului care contine sorbul;
    c) casetele de distributie, robinetele si valvulele instalatiei de santina trebuie sa fie dispuse astfel incat, in caz de inundare a unui compartiment, altul decat compartimentul de masini, una dintre pompele de santina sa poata fi functionala pentru orice compartiment; suplimentar, avarierea unei pompe sau a unei tubulaturi situate in afara compartimentului de masini si conectate la tubulatura principala de santina din exteriorul zonei de extindere transversala a avariei, asa cum se specifica la pct. 2.3, si in locurile de pe lungimea navei, asa cum se specifica la pct. 2.2.1, nu trebuie sa scoata din functiune instalatia de santina. Valvulele pentru comanda aspiratiei santinei din alte compartimente decat compartimentele de masini trebuie sa poata fi actionate din interiorul compartimentului de masini sau de deasupra puntii peretilor etansi.
    2.8.2. O nava cu destinatie speciala care are o lungime de cel mult 50 m si care transporta un personal de specialitate de cel mult 50 de persoane poate fi scutita de la aplicarea prevederilor pct. 2.8.1, cu conditia sa corespunda cerintelor de siguranta pe care Administratia le considera corespunzatoare zonei de exploatare.
    2.8.3. O nava care transporta un personal de specialitate de peste 50 de persoane trebuie sa respecte cerintele regulilor 21.1 si 21.2 din partea B a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.

    CAP. 3
    Instalatii de masini

    3.1. Trebuie respectate cerintele regulilor 26 - 28 si 30 - 39 din partea C a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
    3.2. Instalatia de guvernare
    Toate instalatiile trebuie sa corespunda regulii 29 din partea C a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, cu exceptia instalatiilor de la navele cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate de cel mult 200 de persoane, care, dupa caz, trebuie sa corespunda regulii 29.6.1.2, si cu exceptia instalatiilor de la navele cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate mai mare de 200 de persoane, care, dupa caz, trebuie sa respecte regula 29.6.1.1.

    CAP. 4
    Instalatii electrice

    4.1. Trebuie respectate cerintele regulilor 40, 41 si 44 din partea D a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
    4.2. Sursa de energie in caz de avarie
    4.2.1. Instalatiile navelor cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate de cel mult 50 de persoane trebuie sa corespunda regulii 43 din partea D a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, si, suplimentar, navele cu destinatie speciala cu o lungime mai mare de 50 m trebuie sa respecte cerintele regulii 42.2.6.1. din aceasta parte.
    4.2.2. Instalatiile navelor cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate de peste 50 de persoane trebuie sa corespunda regulii 42 din partea D a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
    4.3. Masuri de precautie impotriva electrocutarii, incendiului si altor pericole de natura electrica
    4.3.1. Toate instalatiile trebuie sa corespunda regulilor 45.1 - 45.10 inclusiv din partea D a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
    4.3.2. Instalatiile de pe navele cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate de peste 50 de persoane trebuie sa corespunda regulii 45.11 din partea D a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.

    CAP. 5
    Incaperi de masini periodic nesupravegheate

    5.1. Trebuie respectate cerintele regulilor 46 - 53 din partea E a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
    5.2. Nave cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate mai mare de 200 de persoane
    Navele cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate mai mare de 200 de persoane trebuie analizate in mod special de catre Administratie in ceea ce priveste supravegherea sau nesupravegherea periodica a incaperilor de masini si daca este necesara prevederea unor cerinte suplimentare fata de cele mentionate in acest capitol, in scopul realizarii unei sigurante echivalente celei din incaperile de masini supravegheate in mod normal.

    CAP. 6
    Protectia contra incendiului

    6.1. Pentru navele care transporta un personal de specialitate mai mare de 200 de persoane trebuie aplicate cerintele cap. II-2 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, pentru navele de pasageri care transporta mai mult de 30 de pasageri.
    6.2. Pentru navele care transporta un personal de specialitate mai mare de 50 de persoane, dar pana la 200 de persoane, trebuie aplicate cerintele cap. II-2 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, pentru navele de pasageri care transporta cel mult 36 de pasageri.
    6.3. Pentru navele care transporta un personal de specialitate de cel mult 50 de persoane, trebuie aplicate cerintele cap. II-2 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, pentru nave de marfa.

    CAP. 7
    Depozitarea explozibilului

    7.1. Materialele explozive asociate navei cu destinatie speciala trebuie depozitate in una dintre urmatoarele categorii de magazii:
    a) magazii integrate - compartimente ce constituie parte integranta din nava;
    b) magazii independente - care nu sunt compartimente integrate, sunt mobile si au o capacitate mai mare sau egala cu 3 mc;
    c) chesoane pentru pastrarea materialelor explozive - compartimente ce nu constituie parte integranta din nava, sunt mobile si au capacitatea mai mica de 3 mc.
    7.2. Urmatoarele prevederi minime trebuie aplicate tinand seama de faptul ca prevederi suplimentare pot fi cerute de catre Administratie in functie de tipul materialelor explozive.
    7.3. Magaziile integrate nu trebuie sa fie amplasate in imediata vecinatate a incaperilor de locuit si niciodata sub acestea si nici in imediata vecinatate a posturilor de comanda.
    7.4. Magaziile integrate nu trebuie amplasate adiacent unui compartiment de caldari, unui compartiment de masini, unei bucatarii sau altei incaperi care reprezinta un pericol de incendiu. Daca este necesar sa se construiasca magazia in vecinatatea acestor zone, trebuie sa fie prevazut un coferdam de cel putin 0,6 m, care separa cele doua spatii. Acest coferdam trebuie prevazut cu ventilatie si nu trebuie sa fie utilizat pentru depozitare. Unul dintre peretii care formeaza coferdamul trebuie sa fie de constructie tip A-15, in afara de cazul cand este adiacent compartimentului de masini de categoria A, caz in care peretele va fi de tip A-30.
    7.5. Este de preferat ca accesul la magaziile integrate sa se faca de pe puntea deschisa, dar in nici un caz sa nu se faca prin incaperile mentionate la pct. 7.3 si 7.4.
    7.6. Magaziile independente si chesoanele trebuie sa fie amplasate pe o punte expusa intr-un loc protejat de actiunea directa a marii. Amplasarea trebuie sa asigure o protectie suficienta impotriva aerului cald sau vaporilor periculosi provenind din bucatarii, compartimentul pompelor etc. O atentie deosebita trebuie acordata riscului posibil de explozie ca urmare a expunerii anumitor substante explozive la emisiile radio.
    7.7. Chesoanele pentru pastrarea materialelor explozive trebuie sa fie amplasate pe puntea deschisa, cel putin la 0,1 m deasupra acesteia si la aceeasi distanta de orice ruf, in locuri de unde se poate arunca usor continutul peste bord.
    7.8. Magaziile integrate trebuie sa fie constructii fixe etanse la apa si sa fie formate din pereti permanenti de tip A-15. Pot fi permisi pereti de tip A-0, daca incaperile adiacente magaziei nu contin produse inflamabile.
    7.9. Magaziile trebuie sa fie izolate cu materiale incombustibile daca este necesar pentru prevenirea condensarii vaporilor de apa.
    7.10. Corpurile de iluminat care sunt instalate in magazii trebuie sa fie in executie antiex si sa fie echipate cu globuri si aparatori. Comanda instalatiilor de iluminat trebuie sa se faca din exteriorul magaziei. Un indicator luminos trebuie sa fie prevazut in locul de comutare pentru indicarea ca circuitele sunt alimentate. Alt echipament electric si alte cabluri nu trebuie sa fie instalate in magazii sau sa treaca prin acestea, cu exceptia cablurilor electrice pozate in canale etanse la apa.
    7.11. Prin magazii pot trece tubulaturile de apa dulce sau apa de mare, ale instalatiilor de santina, precum si tubulaturile instalatiilor montate in magazii. Tubulaturile altor instalatii pot trece prin magazia de explozivi numai daca sunt pozate in canale etanse la apa.
    7.12. Magaziile trebuie sa fie prevazute cu un dispozitiv prin care sa poata fi inchise in siguranta in vederea evitarii accesului persoanelor neautorizate.
    7.13. Stelaje, stalpi de sprijin, grilaje sau alte dispozitive trebuie sa fie instalate pentru asigurarea depozitarii in siguranta a explozibililor in containerele lor de transport aprobate dupa o minima curatenie.
    7.14. Pardoselile magaziilor pentru materiale explozive se vor prevedea cu o acoperire permanenta, nederapanta, care nu produce scantei.
    7.15. Magaziile independente trebuie sa fie cu constructii din metal, etanse la intemperii. Interiorul trebuie sa fie captusit cu o izolatie incombustibila care sa asigure standardul A-15.
    7.16. Terminalele electrice de la magaziile independente pentru conectarea la instalatia electrica a navei trebuie sa fie etanse la apa si sa aiba o eticheta cu indicarea necesarului de energie al magaziei.
    7.17. Pe magaziile independente se va prevedea o eticheta care sa indice greutatea lor si greutatea maxima admisibila a materialelor explozive.
    7.18. Chesoanele trebuie sa fie de constructie metalica, etanse la apa, cu grosimea peretilor si a capacului de cel putin 3 mm. In cazul in care chesoanele sunt expuse in mod direct la razele soarelui, se vor prevedea parasolare.
    7.19. Magaziile integrate trebuie sa fie prevazute cu ventilatie naturala sau mecanica, dotate cu ecrane contra flacarii, pentru a se mentine temperatura magaziei sub 38 grade C.
    7.20. Magaziile independente trebuie sa fie prevazute cu ventilatie naturala, dotate cu ecrane contra flacarii.
    7.21. In magaziile integrate si independente trebuie sa fie montata o instalatie de stingere a incendiului cu sprinklere cu un debit de 24 l/mp pe minut. Mijloace echivalente pot fi acceptate de catre Administratie. Comenzile trebuie sa fie inscriptionate vizibil conform functiei lor.
    7.22. Magaziile integrate si magaziile independente se vor inscriptiona in mod clar cu urmatorul continut:
    a) "Compartimentul este o magazie de explozibili";
    b) "Luminile aprinse si flacara trebuie tinute departe";
    c) "Usa magaziei de explozivi trebuie tinuta inchisa";
    d) "Chibriturile si brichetele trebuie sa fie inlaturate inaintea intrarii";
    e) "A nu se ridica impreuna cu continutul (in cazul magaziilor independente)".
    7.23. Chesoanele se vor inscriptiona in mod clar cu urmatorul continut:
    a) "Containerul este un cheson pentru pastrarea materialelor explozive";
    b) "Luminile aprinse si flacara trebuie tinute departe";
    c) "Chesonul va fi tinut inchis".
    7.24. Elementele detonante trebuie sa fie pastrate separat de alte materiale explozive.

    CAP. 8
    Mijloace de salvare

    8.1. Cerintele cap. III din Conventia SOLAS 1974*) trebuie aplicate cu precizarile date mai jos.
    8.2. O nava cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate de peste 50 de persoane trebuie sa corespunda cerintelor cap. III din Conventia SOLAS 1974 pentru navele de pasageri angajate in voiaje internationale care nu sunt voiaje internationale scurte.
    8.3. O nava cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate de cel mult 50 de persoane trebuie sa corespunda cerintelor cap. III din Conventia SOLAS 1974 pentru navele de marfa, altele decat nave-cisterna. Totusi aceste nave pot fi dotate cu mijloace de salvare in conformitate cu pct. 8.2, daca ele corespund cerintelor de compartimentare pentru navele care transporta un personal de specialitate de peste 50 de persoane.
    8.4. Regulile 2, 18.3.3, 20.1.2, 20.1.3, 26.1.6, 26.1.7, 38.6, 44 si 45 din cap. III din Conventia SOLAS 1974 nu se aplica navelor cu destinatie speciala.
    8.5. Daca in cap. III din Conventia SOLAS 1974 se utilizeaza termenul pasager, acesta trebuie sa insemne personal de specialitate in sensul acestui cod.
------------
    *) Toate referirile din acest capitol la regulile din Conventia SOLAS 1974 se refera la Rezolutia MSC.6 (48), adoptata la 17 iunie 1983.

    CAP. 9
    Radiocomunicatii

    9.1. Fara a contraveni dreptului Administratiei de a impune cerinte mai severe decat cele specificate in prezentul cod, navele cu destinatie speciala trebuie sa corespunda prevederilor pentru navele de marfa din cap. IV din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
    9.2. Navele cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 1600, care opereaza intr-o zona considerata de catre Administratie a fi acoperita in mod corespunzator de facilitati radiotelefonice, pot fi exceptate de catre Administratie de la conformitatea cu regula 3 din cap. IV din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, cu conditia ca nava sa corespunda regulii 4 din cap. IV.

    CAP. 10
    Siguranta navigatiei

    Navele cu destinatie speciala trebuie sa corespunda prevederilor cap. V din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.

    APENDICE

    Formular de certificat de siguranta pentru nave cu destinatie speciala

                            CERTIFICAT DE SIGURANTA
                       pentru nave cu destinatie speciala

    (sigiliul oficial)                                               (tara)

    Eliberat in virtutea prevederilor Codului de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Codul) si din imputernicirea Guvernului
.............................................................................
                          (numele complet al tarii)
    de catre .................................................................
                (numele complet al persoanei competente sau organizatiei,
                            conform prevederilor Codului)
________________________________________________________________________________
Numele   Numarul sau   Portul de       Tonajul      Numarul maxim al
navei    literele      inmatriculare   brut         personalului de specialitate
         distinctive                                (inclusiv pasagerii
                                                    care vor fi transportati)
________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

    Destinatia speciala a navei ..............................................
    Data constructiei ........................................................

    Se certifica prin prezentul certificat ca:
    1. Nava a fost inspectata in conformitate cu cerintele pct. 1.6 din Cod.
    2. In urma inspectiei s-a constatat ca:
    2.1. starea tehnica a corpului, masinilor si echipamentului a fost satisfacatoare din toate punctele de vedere si ca nava respecta prevederile cap. 2, 3, 4 si 5 din Cod;
    2.2. mijloacele de salvare sunt prevazute pentru un numar total de ........ persoane si nu mai mult. Barcile de salvare si plutele de salvare au fost echipate in conformitate cu prevederile Codului;
    2.3. nava a fost dotata cu aparat de lansare a bandulei si cu aparate radio portabile folosite pentru ambarcatiunile de salvare in conformitate cu prevederile Codului;
    2.4. nava respecta prevederile Codului cu privire la mijloacele de detectare a incendiului, mijloacele de stingere a incendiului si la planurile de combatere a incendiilor;
    2.5. nava respecta cerintele Codului in ceea ce priveste echipamentul de navigatie de la bordul navei, scarile de pilot si instalatiile mecanice de ridicare a pilotilor, precum si publicatiile maritime;
    2.6. nava a fost dotata cu lumini, figuri, mijloace de producere a semnalelor sonore si a semnalelor de alertare pentru cazurile de pericol, in conformitate cu prevederile Codului si ale Regulamentului international pentru prevenirea coliziunilor pe mare, in vigoare;
    2.7. nava respecta prevederile Codului in ceea ce priveste radiotelegrafia/radiotelefonia*);
    2.8. functionarea instalatiei radiotelegrafice pentru barcile de salvare cu motor si/sau aparatele radio portabile pentru ambarcatiunile de salvare, daca este cazul, respecta prevederile Codului;
    2.9. din toate celelalte puncte de vedere nava corespunde prevederilor pertinente ale Codului.
    3. Nava, conform prevederilor pct. 1.4/1.7.4*) din Cod, este exceptata de la prevederile ................... din Cod.
    4. Navei i s-au dat/nu i s-au dat certificatele eliberate conform Conventiei SOLAS din 1974, asa cum a fost amendata prin Protocolul la SOLAS din 1978.

    Prezentul certificat este valabil pana la ......................., sub rezerva efectuarii inspectiilor anuale si periodice in conformitate cu ....................... din Cod.

    Eliberat la .......................................
                 (locul de eliberare a certificatului)
    ...................................................
                   (data eliberarii)

                                               (semnatura persoanei oficiale
                                           autorizate sa elibereze certificatul)

    (sigiliul sau stampila autoritatii care a eliberat certificatul, dupa caz)

------------
    *) Se elimina, dupa caz.

    Atestarea inspectiilor anuale efectuate la corp, masini si echipamentele mentionate in sectiunea 2.1 din acest certificat

    Se certifica prin prezentul certificat ca nava a fost inspectata in conformitate cu pct. 1.6 din Cod si s-a constatat ca ea corespunde prevederilor relevante din Cod.

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Atestarea inspectiilor anuale si periodice efectuate la mijloacele de salvare si alte echipamente mentionate in sectiunile 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.8 si 2.9 din acest certificat

    Se certifica prin prezentul certificat ca nava a fost inspectata in conformitate cu pct. 1.6 din Cod si s-a constatat ca ea corespunde prevederilor relevante din Cod.

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala/          Semnat .........................................
    periodica*)                       (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala/          Semnat .........................................
    periodica*)                       (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

------------
    *) Se elimina, dupa caz.

    Atestarea inspectiilor periodice efectuate la instalatiile radio mentionate in sectiunea 2.7 din acest certificat

    Se certifica prin prezentul certificat ca nava a fost inspectata in conformitate cu pct. 1.6 din Cod si s-a constatat ca ea corespunde prevederilor relevante din Cod.

    Inspectia periodica        Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia periodica        Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia periodica        Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Aviz pentru extinderea acestui certificat

    Nava corespunde prevederilor relevante din Cod si, in conformitate cu pct. 1.7.3, acest certificat trebuie acceptat ca fiind valabil pana la:

                               Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    CIRCULARA MSC Nr. 739
    din 28 iunie 1996

                                 AMENDAMENTE
            la Codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala
                            [Rezolutia A. 534 (13)]

    1. Comitetul Securitatii Maritime, la cea de-a 66-a sa sesiune (28 mai - 6 iunie 1996), a adoptat, in conformitate cu Rezolutia A. 534 (13), amendamente la Codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala, (Cod) prezentate in anexa.
    2. Aceste amendamente includ alte amendamente la Cod, adoptate anterior de Comitetul Securitatii Maritime la sesiunile 53 si 54 si difuzate prin Circulara MSC/478.
    3. Amendamentele sunt aduse in atentia guvernelor membre pentru luarea unor masuri corespunzatoare.

                                 AMENDAMENTE
la codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Cod) referitor la ambarcatiunile de salvare de la bordul navelor-scoala cu vele

    1. Se amendeaza capitolul 1 punctul 1.2 (Aplicare) din Cod dupa cum urmeaza:
    "Cu exceptia celor prevazute la pct. 8.3, acest cod se aplica fiecarei nave noi cu destinatie speciala cu un tonaj brut care nu este mai mic de 500. De asemenea, Administratia poate aplica aceste prevederi, in masura in care este rezonabil si posibil, navelor cu destinatie speciala cu un tonaj brut mai mic de 500."
    2. Se amendeaza capitolul 1 punctul 1.3.4 din Cod dupa cum urmeaza:
    "1.3.4. Cu exceptia celor prevazute la pct. 8.3, nava cu destinatie speciala inseamna o nava autopropulsata mecanic care, potrivit destinatiei sale, transporta la bord un personal de specialitate mai mare de 12 persoane, inclusiv pasageri. Navele cu destinatie speciala carora li se aplica acest cod includ urmatoarele tipuri:
    1. nave pentru cercetare, expeditii si nave hidrografice;
    2. nave-scoala pentru pregatirea personalului marinaresc;
    3. nave pentru prelucrarea pestelui si a balenelor, care nu se utilizeaza la capturarea acestora;
    4. nave pentru prelucrarea altor resurse vii ale marii, care nu se utilizeaza la capturarea acestora;
    5. alte nave cu caracteristici de constructie si moduri de exploatare similare navelor mentionate de la 1 pana la 4, care, in opinia Administratiei, pot fi incluse in aceasta grupa."
    3. Se inlocuieste capitolul 8 cu urmatorul:
    "CAP. 8
    Mijloace de salvare*1)

    *1) Toate referirile din acest capitol la regulile Conventiei SOLAS 1974 se fac la cele amendate in 1983.

    8.1. Cerintele cap. III din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, trebuie aplicate cu precizarile de mai jos.
    8.2. O nava cu destinatie speciala, care transporta personal de specialitate in numar mai mare de 50 de persoane, trebuie sa corespunda cerintelor cuprinse in cap. III din Conventia SOLAS 1974 pentru navele de pasageri angajate in voiaje internationale care nu sunt voiaje internationale scurte.
    8.3. Fara a contraveni prevederilor pct. 8.2, navele-scoala cu vele care transporta personal de specialitate in numar mai mare de 50 de persoane (cursanti), fie ca sunt sau nu sunt autopropulsate mecanic si indiferent de tonajul lor brut, pot ca, in loc sa respecte cerintele regulilor 20.1.1, 20.1.2 sau 20.1.3 din cap. III din Conventia SOLAS 1974:
    a) sa corespunda cerintelor regulii 20.1.5 din cap. III din Conventia SOLAS 1974, incluzand prevederea a cel putin unei barci de urgenta conform regulii 20.2.2 din cap. III; si
    b) suplimentar, sa aiba la bord un costum hidrotermic care sa corespunda regulii 33 din cap. III din Conventia SOLAS 1974, pentru fiecare persoana de la bord, in afara de cazul in care:
    (i) pentru lansarea la apa a plutelor de salvare sunt prevazute gruie; sau
    (ii) nava este in mod constant angajata in zone cu clima calda, unde, dupa opinia Administratiei, costumele hidrotermice nu sunt necesare.
    8.4. O nava cu destinatie speciala, care transporta personal de specialitate in numar de cel mult 50 de persoane, trebuie sa corespunda cerintelor din cap. III din Conventia SOLAS 1974 pentru navele de marfa, altele decat nave-cisterna. Totusi aceste nave pot fi dotate cu mijloace de salvare in conformitate cu pct. 8.2, daca ele corespund cerintelor de compartimentare pentru navele care transporta un personal de specialitate de peste 50 de persoane.
    8.5. Regulile 2, 18.3.3, 20.1.2, 20.1.3, 26.1.6, 26.1.7, 45 si 46 din cap. III din Conventia SOLAS 1974 nu sunt aplicabile navelor cu destinatie speciala.
    8.6. Daca in cap. III din Conventia SOLAS 1974 se utilizeaza termenul pasager, in sensul acestui cod el trebuie inteles ca personal de specialitate."
    4. Se inlocuieste capitolul 9 cu urmatorul:
    "CAP. 9
    Radiocomunicatii

    Navele cu destinatie speciala trebuie sa corespunda prevederilor cap. IV din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata."
    5. Se inlocuieste "Formularul de Certificat de siguranta pentru nave cu destinatie speciala" existent cu formularul revizuit prevazut in apendice, care trebuie sa fie suplimentat cu o "Lista a echipamentului pentru Certificatul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (formular SPS)" prezentata in anexa lui.

    APENDICE

    Formular de Certificat de siguranta pentru nave cu destinatie speciala

                            CERTIFICAT DE SIGURANTA
                       pentru nave cu destinatie speciala

    Acest certificat trebuie sa fie suplimentat cu o lista a echipamentului (formular SPS).

    (sigiliul oficial)                                             (statul)

    Eliberat in virtutea prevederilor Codului de siguranta pentru nave cu destinatie speciala din imputernicirea Guvernului
..............................................................................
                           (numele statului)
    de catre .................................................................
                        (persoana sau organizatia autorizata)
    Caracteristicile navei*2)
    Numele navei .............................................................
    Numarul sau literele distinctive .........................................
    Portul de inmatriculare ..................................................
    Tonajul brut .............................................................
    Zonele maritime in care nava este certificata sa opereze (regula IV/2 din SOLAS) .......................................................................
    Numarul IMO*3) ...........................................................
    Destinatia speciala a navei ..............................................
    Data la care s-a pus chila sau nava a fost intr-un stadiu similar de constructie ori, cand este cazul, data la care au inceput lucrarile pentru o conversie sau o transformare ori o modificare cu caracter major
..............................................................................
    Se certifica prin prezentul certificat ca:
    1. Nava a fost inspectata in conformitate cu cerintele regulii 1.6 din Cod.
    2. In urma inspectiei s-a constatat ca:
    2.1. nava respecta prevederile Codului cu privire la:
    a) structura, masini principale si auxiliare, caldari si alte recipiente sub presiune;
    b) dispunerea si detaliile privind compartimentarea etansa;
    2.2. nava respecta prevederile Codului cu privire la protectia constructiva contra incendiilor, la instalatiile si mijloacele de protectie contra incendiului si planurile de combatere a incendiilor;
    2.3. mijloacele de salvare si echipamentul barcilor de salvare, plutelor de salvare si al barcilor de urgenta au fost prevazute in conformitate cu prevederile Codului;
    2.4. nava a fost dotata cu un aparat de lansare a bandulei si cu instalatii radio folosite pe mijloacele de salvare in conformitate cu prevederile Codului;
    2.5. nava corespunde prevederilor Codului in ceea ce priveste instalatiile radio;
    2.6. functionarea instalatiilor radio folosite pe mijloacele de salvare a fost in conformitate cu prevederile Codului;
    2.7. nava respecta prevederile Codului in ceea ce priveste echipamentul de navigatie de la bordul navei, mijloacele de imbarcare pentru piloti si publicatiile maritime;
    2.8. nava a fost dotata cu lumini, figuri, mijloace de producere a semnalelor sonore si semnalelor de alertare pentru cazurile de sinistru, in conformitate cu prevederile Codului si ale Regulamentului international pentru prevenirea coliziunilor pe mare, in vigoare;
    2.9. din toate celelalte puncte de vedere nava este in conformitate cu prevederile relevante ale Codului.
    3. S-a eliberat/nu s-a eliberat*4) un certificat de scutire.
    4. Navei i s-au eliberat/nu i s-au eliberat*4) certificate conform Conventiei SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.

    Prezentul certificat este valabil pana la ....................... .

    Eliberat la .......................................
                 (locul de eliberare a certificatului)
    ...................................................
                   (data eliberarii)

                                          .....................................
                                              (semnatura persoanei oficiale
                                          autorizate sa elibereze certificatul)

    (sigiliul sau stampila autoritatii care a eliberat certificatul, dupa caz)

------------
    *2) Alternativ, caracteristicile navei pot fi scrise pe orizontala in casete.
    *3) Se face referire la Schema cu numarul IMO de identificare a navelor, adoptata de catre Organizatie prin Rezolutia A.600 (15).
    *4) Se elimina, dupa caz.

    Atestarea inspectiilor anuale efectuate la corp, masini si echipamentele mentionate in sectiunea 2.1 din acest certificat

    Se certifica prin prezentul certificat ca nava a fost inspectata in conformitate cu pct. 1.6 din Cod si s-a constatat ca ea corespunde prevederilor relevante din Cod.

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Atestarea inspectiilor anuale periodice efectuate la mijloacele de salvare si la alte echipamente mentionate in sectiunile 2.2, 2.3, 2.4, 2.6, 2.8 si 2.9 din acest certificat

    Se certifica prin prezentul certificat ca nava a fost inspectata in conformitate cu pct. 1.6 din Cod si s-a constatat ca ea corespunde prevederilor relevante din Cod.

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala/          Semnat .........................................
    periodica*)                       (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala/          Semnat .........................................
    periodica*)                       (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

------------
    *) Se elimina, dupa caz.

    Atestarea inspectiilor periodice efectuate la instalatiile radio mentionate in sectiunea 2.5 din acest certificat

    Se certifica prin prezentul certificat ca nava a fost inspectata in conformitate cu pct. 1.6 din Cod si s-a constatat ca ea corespunde prevederilor relevante din Cod.

    Inspectia periodica        Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia periodica        Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia periodica        Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Inspectia anuala           Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    Acceptare pentru extinderea acestui certificat

    Nava corespunde prevederilor relevante din Cod si, in conformitate cu pct. 1.7.3, acest certificat este acceptat ca fiind valabil pana la:

                               Semnat .........................................
                                      (semnatura persoanei oficiale autorizate)
                               Locul ..........................................
                               Data ...........................................

                (sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)

    ANEXA 1

                               LISTA ECHIPAMENTULUI
pentru Certificatul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (formular SPS)

    Aceasta lista trebuie sa fie permanent atasata la Certificatul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala.

    Lista echipamentului pentru conformitate cu Codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala

    1. Caracteristicile navei
    Numele navei .............................................................
    Numarul sau literele distinctive .........................................
    Numarul personalului de specialitate (inclusiv pasagerii) pentru care este autorizata ...................................................................
    Numarul minim de persoane avand calificarile necesare pentru a opera instalatii radio .............................................................

    2. Date cu privire la mijloacele de salvare
________________________________________________________________________________
1. Numarul total al persoanelor pentru care sunt prevazute |
   mijloace de salvare                                     | ...................
___________________________________________________________|____________________
                                                           |  Babord   Tribord
                                                           |____________________
2.     Numarul total de barci de salvare                   | ........ ..........
2.1.   Numarul total de persoane ce pot fi preluate de     | ........ ..........
       acestea                                             |
2.2.   Numarul de barci de salvare partial inchise (SOLAS, | ........ ..........
       regula III/42)                                      |
2.3.   Numarul de barci de salvare cu redresare automata,  | ........ ..........
       partial inchise (SOLAS, regula III/43)              |
2.4.   Numarul de barci de salvare total inchise (SOLAS,   | ........ ..........
       regula III/44)                                      |
2.5.   Alte barci de salvare                               | ........ ..........
2.5.1. Numarul                                             | ........ ..........
2.5.2. Tipul                                               | ........ ..........
3.     Numarul de barci de salvare cu motor (incluse in      ...................
       numarul total al barcilor de salvare mentionat mai
       sus)
3.1.   Numarul de barci de salvare dotate cu proiectoare     ...................
4.     Numarul de barci de urgenta                           ...................
4.1.   Numarul de barci care sunt incluse in numarul total   ...................
       de barci de salvare mentionat mai sus
5.     Plute de salvare                                      ...................
5.1.   Cele pentru care sunt cerute dispozitive de lansare   ...................
       la apa aprobate
5.1.1. Numarul de plute de salvare                           ...................
5.1.2. Numarul de persoane care pot fi preluate de acestea   ...................
5.2.   Cele pentru care nu se cer dispozitive de lansare     ...................
       la apa aprobate
5.2.1. Numarul de plute de salvare                           ...................
5.2.2. Numarul de persoane care pot fi preluate de acestea   ...................
6.     Aparate plutitoare                                    ...................
6.1.   Numarul de aparate                                    ...................
6.2.   Numarul de persoane care pot primi ajutor             ...................
7.     Numarul de colaci de salvare                          ...................
8.     Numarul de veste de salvare                           ...................
9.     Costume hidrotermice                                  ...................
9.1.   Numarul total                                         ...................
9.2.   Numarul de costume care corespund cerintelor pentru   ...................
       vestele de salvare
10.    Numarul de mijloace de protectie termica*1)           ...................
11.    Instalatii radio utilizate pe mijloace de salvare     ...................
11.1.  Numarul de transpondere radar                         ...................
11.2.  Numarul de aparate radiotelefonice VHF de             ...................
       emisie-receptie
________________________________________________________________________________
    *1) Excluzand cele cerute prin regulile III/38.5.1.24, III/41.8.31 si III/47.2.2.13 din Conventia SOLAS.

    3. Date cu privire la instalatiile radio
________________________________________________________________________________
                  Articolul                                    Existent la bord
________________________________________________________________________________
1.     Sisteme primare
1.1.   Instalatie radio VHF
1.1.1. Procesor ASN                                          ...................
1.1.2. Receptor de veghe ASN                                 ...................
1.1.3. Radiotelefonie                                        ...................
1.2    Instalatie radio MF                                   ...................
1.2.1. Procesor ASN                                          ...................
1.2.2. Receptor de veghe ASN                                 ...................
1.2.3. Radiotelefonie                                        ...................
1.3.   Instalatie radio MF/HF                                ...................
1.3.1. Procesor ASN                                          ...................
1.3.2. Receptor de veghe ASN                                 ...................
1.3.3. Radiotelefonie                                        ...................
1.3.4. Radiotelegrafie cu imprimare directa                  ...................
1.4.   Statie de comunicatii nava-uscat INMARSAT             ...................
2.     Mijloace secundare de alarmare                        ...................
3.     Echipamente pentru receptionarea informatiilor        ...................
       privind siguranta maritima
3.1.   Receptor NAVTEX                                       ...................
3.2.   Receptor AGG                                          ...................
3.3.   Receptor radiotelegrafic HF cu imprimare directa      ...................
4.     Radiobalize pentru localizarea sinistrelor prin
       satelit
4.1.   COSPAS-SARSAT                                         ...................
4.2.   INMARSAT                                              ...................
5.     Radiobalize pentru localizarea sinistrelor VHF        ...................
6.     Transponder radar naval                               ...................
7.     Receptor de veghe pe frecventa radiotelefonica        ...................
       pentru caz de pericol de 2.182 kHz*2)
8.     Dispozitiv pentru generarea semnalului de alarma      ...................
       radiotelefonic pe 2.182 kHz*3)
________________________________________________________________________________
    *2) Daca Comitetul Securitatii Maritime nu stabileste alta data, acest punct nu este necesar a fi reprodus in lista atasata la certificatele eliberate dupa 1 februarie 1999.
    *3) Acest punct nu este necesar a fi reprodus in lista atasata la certificatele eliberate dupa 1 februarie 1999.

    4. Metode folosite pentru a asigura disponibilitatea instalatiilor radio (regulile IV/15.6 si 15.7 din SOLAS)
    4.1. Dublarea echipamentului .............................................
    4.2. Intretinerea la tarm ................................................
    4.3. Capacitatea de intretinere pe mare ..................................

    5. Nave cu destinatie speciala construite inainte de 1 februarie 1995, care nu corespund tuturor cerintelor aplicabile ale cap. IV din Conventia SOLAS, asa cum a fost amendata*4)
________________________________________________________________________________
                                           Cerintele regulilor  Existent la bord
________________________________________________________________________________
Ore de ascultare pe operator               ...................  ................
Numarul de operatori                       ...................  ................
Daca este montata alarma automata          ...................  ................
Daca este montata instalatia principala    ...................  ................
Daca este montata instalatia de rezerva    ...................  ................
Daca transmitatoarele principale si de
rezerva sunt separate electric sau sunt
combinate                                  ...................  ................
________________________________________________________________________________
    *4) Aceasta sectiune nu este necesar a fi reprodusa in lista atasata la certificatele eliberate dupa 1 februarie 1999.

    6. Navele cu destinatie speciala construite inainte de 1 februarie 1992, care nu indeplinesc in totalitate cerintele aplicabile ale cap. III din Conventia SOLAS, asa cum a fost amendata*5)
________________________________________________________________________________
                                                                Existent la bord
________________________________________________________________________________
Instalatie radiotelegrafica pentru barcile de salvare           ................
Aparat de radio portabil pentru ambarcatiunile de salvare       ................
Radiobaliza pentru localizarea sinistrelor pentru
ambarcatiunile de salvare (121,5 MHz si 243,0 MHz)              ................
Aparat radiotelefonic de emisie-receptie                        ................
________________________________________________________________________________
    *5) Aceasta sectiune nu este necesar a fi reprodusa in lista atasata la certificatele eliberate dupa 1 februarie 1995.

    Se certifica prin prezenta ca aceasta lista este corecta din toate punctele de vedere.
    Eliberata la ..............................
                 (locul de eliberare a listei)
    ...........................................
                  (data eliberarii)

                                           ....................................
                                               (semnatura persoanei oficiale
                                           autorizate legal sa elibereze lista)

    (sigiliul sau stampila autoritatii care a eliberat lista, dupa caz)



SmartCity5

COMENTARII la Legea 65/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 65 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 65/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu