LEGE
Nr. 65 din 23 martie 2005
privind acceptarea Codului de siguranta pentru nave cu destinatie speciala
(Codul SPS), adoptat de Adunarea Organizatiei Maritime Internationale prin
Rezolutia A.534 (13) la Londra la 17 noiembrie 1983, precum si a amendamentelor
din 1996 referitoare la acesta
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 280 din 5 aprilie 2005

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se accepta Codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Codul
SPS), adoptat de Adunarea Organizatiei Maritime Internationale prin Rezolutia
A. 534 (13) la Londra la 17 noiembrie 1983.
Art. 2
Se accepta amendamentele la Codul de siguranta pentru nave cu destinatie
speciala (Codul SPS), adoptate de Comitetul Securitatii Maritime (MSC) al
Organizatiei Maritime Internationale la a 66-a sa sesiune la Londra, intre 28
mai si 6 iunie 1996, si difuzate prin Circulara MSC nr. 739 din 28 iunie 1996.
Art. 3
Prevederile Codului de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Codul
SPS), amendat, se aplica la 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi navelor cu destinatie speciala care arboreaza pavilionul roman si care se
construiesc dupa acea data.
Art. 4
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va lua masurile
necesare in vederea punerii in aplicare a prevederilor Codului SPS amendat.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
REZOLUTIA A. 534 (13)
(adoptata la 17 noiembrie 1983)
CODUL DE SIGURANTA
pentru nave cu destinatie speciala*)
*) Traducere.
A
Adunarea,
amintind art. 16 (j) din Conventia privind crearea Organizatiei Maritime
Internationale, referitor la functiile Adunarii in legatura cu regulile privind
siguranta maritima,
notand faptul ca tipurile de nave specializate cu caracteristici de constructie
si functionare deosebite pot fi diferite de navele comerciale conventionale ce
fac obiectul Conventiei internationale din 1974 pentru ocrotirea vietii
omenesti pe mare,
notand de asemenea si faptul ca, in virtutea naturii speciale a activitatii
angajate de aceste nave, personalul de specialitate aflat la bord nu face parte
nici din membrii de echipaj, nici din pasageri, asa cum s-a definit in
conventia sus-amintita,
recunoscand faptul ca anumite standarde de siguranta care le suplimenteaza
pe cele ale Conventiei SOLAS 1974 pot fi cerute pentru nave cu destinatie
speciala,
tinand seama de recomandarea facuta de Comitetul Securitatii Maritime la
cea de-a 48-a sesiune a sa,
1. adopta Codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Codul
SPS), al carui text este prevazut in anexa la prezenta rezolutie;
2. invita toate guvernele:
a) sa ia masurile corespunzatoare pentru a pune in aplicare Codul SPS cat
mai curand posibil;
b) sa informeze IMO cu privire la masurile luate pentru aplicarea Codului
SPS si la data de la care noile nave cu destinatie speciala trebuie sa
corespunda prevederilor Codului SPS.
B
Adunarea,
adoptand Codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Codul SPS),
recunoscand ca in viitor pot fi introduse tipuri noi de nave cu destinatie
speciala sau constructii ori particularitati noi de functionare,
autorizeaza Comitetul Securitatii Maritime sa amendeze Codul SPS daca este
necesar.
CODUL DE SIGURANTA
pentru nave cu destinatie speciala
INTRODUCERE
1. Acest cod a fost elaborat in scopul asigurarii cu un standard
international de siguranta pentru nave cu destinatie speciala nou-construite, a
carui aplicare va usura exploatarea acestor nave si va avea ca rezultat un
nivel de siguranta pentru nave si personalul lor, echivalent cu cel cerut de
Conventia internationala pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare in vigoare.
2. In sensul prezentului cod, o nava cu destinatie speciala este o nava al
carei tonaj brut nu este mai mic de 500, care transporta un personal de
specialitate de peste 12 persoane, si anume persoane care sunt necesare in mod
special pentru sarcini specifice de exploatare a navei si care sunt in plus
fata de acele persoane necesare pentru conducerea, asistenta tehnica si
intretinerea normala a navei sau fata de persoanele angajate pentru asigurarea
serviciilor destinate persoanelor transportate la bord.
3. Deoarece se presupune ca personalul de specialitate are cunostinte
complete asupra planului general al navei si a fost instruit in ceea ce
priveste procedurile de siguranta si de manipulare a echipamentului de
siguranta al navei, navele cu destinatie speciala la bordul carora se afla
acest personal nu trebuie considerate sau tratate drept nave de pasageri.
4. La elaborarea standardelor de siguranta pentru prezentul cod a fost
necesar sa se ia in considerare:
a) numarul persoanelor de specialitate aflate la bord; si
b) tipul si marimea navei respective.
5. Recunoscand ca pentru anumite domenii limitate ale caracteristicilor de
functionare si exploatare ale navelor ar putea fi imposibila aplicarea completa
a acestui cod, a fost introdusa posibilitatea derogarilor prin notiunea voiaje
in apropierea coastei.
6. Desi acest cod a fost elaborat pentru nave noi cu un tonaj brut mai mare
sau egal cu 500, administratiile pot lua in considerare aplicarea prevederilor
acestuia si navelor cu un tonaj mai mic. Termenul nava noua nu a fost definit,
pentru a da administratiilor libertatea de a decide asupra datei efective de
intrare in vigoare.
7. Pentru usurarea exploatarii navelor cu destinatie speciala, acest cod
prevede un certificat, numit Certificat de siguranta pentru nave cu destinatie
speciala, care trebuie eliberat fiecarei nave de acest tip. Daca o nava cu
destinatie speciala este in mod normal angajata in voiaje internationale, asa
cum se defineste in Conventia SOLAS 1974, ea trebuie sa aiba suplimentar si un
certificat de siguranta SOLAS, fie:
a) un certificat SOLAS de scutire pentru o nava de pasageri; fie
b) un certificat SOLAS de scutire pentru o nava de marfa, daca este
necesar, dupa cum considera Administratia.
CUPRINS
Capitolul 1 - Generalitati
Capitolul 2 - Stabilitate si compartimentare
Capitolul 3 - Instalatii de masini
Capitolul 4 - Instalatii electrice
Capitolul 5 - Incaperi de masini periodic nesupravegheate
Capitolul 6 - Protectia contra incendiului
Capitolul 7 - Depozitarea explozibilului
Capitolul 8 - Mijloace de salvare
Capitolul 9 - Radiocomunicatii
Capitolul 10 - Siguranta navigatiei
Apendice - Formular de Certificat de siguranta pentru nave cu
destinatie
speciala
CAP. 1
Generalitati
1.1. Scopul acestui cod este de a recomanda criteriile de proiectare,
standardele de constructie si alte masuri de siguranta pentru nave cu
destinatie speciala.
1.2. Aplicare
Acest cod se aplica fiecarei nave noi cu destinatie speciala, al carei
tonaj brut nu este mai mic de 500. In masura in care este rezonabil si practic,
Administratia poate aplica aceste prevederi si navelor cu destinatie speciala
cu un tonaj brut mai mic de 500.
1.3. Definitii
In sensul acestui cod se aplica definitiile date mai jos. Pentru termenii
utilizati, dar nedefiniti in acest cod, se aplica definitiile date in Conventia
SOLAS 1974.
1.3.1. Echipaj inseamna toate persoanele transportate la bordul navei in
scopul asigurarii conducerii si intretinerii navei, a masinilor sale, a
sistemelor si a instalatiilor sale esentiale pentru propulsia si navigatia in
siguranta sau pentru asigurarea serviciilor pentru alte persoane aflate la
bord.
1.3.2. Pasager inseamna fiecare persoana, alta decat:
a) comandantul si membrii echipajului sau alte persoane angajate ori care
se ocupa, in orice calitate ar fi la bordul navei, de problemele acestei nave,
si
b) un copil cu varsta sub un an.
1.3.3. Personal de specialitate inseamna toate persoanele care nu sunt
pasageri, membri ai echipajului sau copii cu varsta sub un an si care se afla
la bord in legatura cu destinatia speciala a navei sau datorita unei lucrari
speciale care se efectueaza la bordul navei respective. Ori de cate ori in
acest cod numarul persoanelor de specialitate apare ca parametru, el trebuie sa
includa si numarul de pasageri transportati la bord, care nu poate depasi
valoarea 12.
1.3.4. Nava cu destinatie speciala inseamna o nava autopropulsata mecanic
care, potrivit destinatiei sale, transporta la bord un personal de specialitate
mai mare de 12 persoane, inclusiv pasagerii. Navele cu destinatie speciala
carora li se aplica acest cod includ urmatoarele tipuri:
1. nave pentru cercetare, expeditii si nave hidrografice;
2. nave-scoala pentru pregatirea personalului marinaresc;
3. nave pentru prelucrarea pestelui si a balenelor, care nu se utilizeaza
la capturarea acestora;
4. nave pentru prelucrarea altor resurse vii ale marii, care nu se
utilizeaza la capturarea acestora;
5. alte nave cu caracteristici de constructie si moduri de exploatare
similare navelor mentionate de la 1 pana la 4, care in opinia Administratiei
pot fi incluse in aceasta grupa.
1.3.5. Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, daca nu se mentioneaza
altfel, inseamna Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea vietii
omenesti pe mare, asa cum a fost amendata prin Rezolutia MSC.1 (XLV), adoptata
la 20 noiembrie 1981.
1.3.6. Voiaj in apropierea coastei inseamna un voiaj in vecinatatea coastei
unei Administratii, asa cum a fost definit de aceasta Administratie.
1.3.7. Lungimea (L) este egala cu 96% din lungimea totala la plutirea
corespunzatoare situata la o distanta deasupra chilei egala cu 85% din
inaltimea de constructie minima masurata de la fata superioara a chilei sau cu
distanta dintre fata exterioara a etravei si axul carmei la aceeasi plutire,
daca aceasta este mai mare. La navele proiectate cu chila inclinata, linia de
plutire la care este masurata aceasta lungime trebuie sa fie paralela cu linia
de plutire de constructie. Lungimea (L) se masoara in metri.
1.3.8. Latimea (B) este latimea maxima la mijlocul navei, masurata peste
coaste pentru nave cu corp metalic si masurata peste bordaj pentru nave cu corp
din orice alt material. Latimea (B) se masoara in metri.
1.3.9. Permeabilitate, referitor la un spatiu, este raportul dintre volumul
din interiorul acestui spatiu care se presupune a fi ocupat de apa si volumul
total al acestui spatiu.
1.4. Scutiri
1.4.1. O nava cu destinatie speciala angajata intr-un voiaj in apropierea
coastei poate fi scutita de la orice cerinte ale acestui cod, cu conditia
indeplinirii cerintelor de siguranta corespunzatoare acestei zone limitate de
operare.
1.4.2. O nava care in mod normal nu este o nava angajata ca nava cu
destinatie speciala care intreprinde un singur voiaj exceptional in calitate de
nava cu destinatie speciala poate fi scutita de catre Administratie de
respectarea prevederilor acestui cod, cu conditia sa indeplineasca cerintele de
siguranta, care in opinia Administratiei corespund voiajului pe care urmeaza
sa-l intreprinda nava.
1.5. Echivalente
1.5.1. Daca acest cod impune in mod unitar sa fie prevazute sau
transportate dotari speciale, materiale, dispozitive, aparate speciale,
articole de echipament sau tipuri ale acestuia ori sa fie facuta vreo prevedere
speciala sau sa se respecte vreo procedura ori amenajare, Administratia poate
permite sa fie prevazute sau transportate orice alte dotari, materiale, dispozitive,
aparate, articole de echipament sau tipuri ale acestuia ori sa fie facuta in
acest mod orice alta prevedere, procedura sau amenajare, cu conditia ca prin
efectuarea de probe ale acestora sau pe alta cale sa se asigure ca aceste
dotari, materiale, mijloace, aparate, articole de echipament sau tipuri ale
acestuia ori ca orice prevedere, procedura sau amenajare speciala este cel
putin la fel de eficienta ca cele cerute de acest cod.
1.5.2. Daca o Administratie permite vreo dotare, vreun material, dispozitiv,
aparat, articol de echipament sau tip al acestuia ori vreo prevedere,
procedura, amenajare, regula de proiectare sau aplicare noua care sa le
substituie pe cele din acest cod, trebuie sa se comunice Organizatiei
caracteristicile acestora, impreuna cu un raport privind evidenta documentelor
transmise, astfel incat Organizatia sa poata difuza acelasi lucru altor guverne
spre informarea inspectorilor lor.
1.6. Inspectii
Toate navele cu destinatie speciala trebuie sa fie supuse inspectiilor specificate
pentru navele de marfa, altele decat petrolierele, in Conventia SOLAS 1974, asa
cum a fost amendata prin Protocolul la SOLAS din 1978. Aceste inspectii trebuie
sa corespunda prevederilor acestui cod.
1.7. Certificarea
1.7.1. Un certificat poate fi eliberat dupa inspectie, in conformitate cu
pct. 1.6, fie de catre Administratie, fie de catre alta persoana sau
organizatie autorizata oficial de catre aceasta. In fiecare caz Administratia
isi asuma totala responsabilitate pentru certificat.
1.7.2. Certificatul trebuie redactat in limba oficiala a tarii emitente, in
forma corespunzatoare formularului prezentat in apendicele la acest cod. Daca
limba utilizata nu este nici limba engleza, nici limba franceza, textul trebuie
sa includa o traducere in una dintre aceste limbi.
1.7.3. Durata si valabilitatea certificatului trebuie sa fie determinate de
prevederile respective pentru nave de marfa din Conventia SOLAS 1974, asa cum a
fost amendata prin Protocolul la SOLAS din 1978.
1.7.4. Daca un certificat este eliberat unei nave cu destinatie speciala cu
un tonaj brut mai mic de 500, acest certificat trebuie sa indice in ce masura
au fost acceptate scutirile in conformitate cu pct. 1.2.
CAP. 2
Stabilitate si compartimentare
2.1. Stabilitatea intacta a navelor cu destinatie speciala cu o lungime sub
100 m trebuie sa corespunda prevederilor Rezolutiei A.167 (ES.IV), cu mentiunea
ca criteriile alternative prevazute la 2.5.2 din Instructiunile pentru
proiectarea si constructia navelor de aprovizionare pot fi utilizate pentru
nave cu destinatie speciala care au constructie si caracteristici similare.
Stabilitatea intacta a navelor cu destinatie speciala cu lungimea mai mare sau
egala cu 100 m trebuie sa fie considerata satisfacatoare de catre
Administratie.
2.2. Compartimentarea si stabilitatea in caz de avarie a navelor cu
destinatie speciala care transporta un personal de specialitate de cel mult 200
de persoane trebuie sa fie adecvate pentru a respecta standardul de
supravietuire specificat la pct. 2.5, dupa suferirea avariei ipotetice de
bordaj la dimensiunea prevazuta la pct. 2.3, in locuri situate pe lungimea
navei, asa cum se specifica la pct. 2.2.1 si 2.2.2, pentru orice situatie de
incarcare. Aceste cerinte trebuie sa determine pescajul de exploatare pentru
oricare situatie reala de incarcare, cu conditia ca pescajul sa nu fie in nici
un caz mai mare decat cel corespunzator bordului liber minim calculat in
conformitate cu Conventia internationala asupra liniilor de incarcare in
vigoare.
2.2.1. La o nava cu destinatie speciala care transporta un personal de
specialitate de cel mult 50 de persoane trebuie sa se presupuna ca avaria se
produce oriunde pe lungimea sa intre peretii transversali etansi, aflati la o
distanta unul fata de altul nu mai mica decat extinderea longitudinala a
avariei de bordaj specificata la pct. 2.3.1, cu exceptia avariei din incaperea
de masini. O nava cu destinatie speciala care are o lungime de cel mult 50 m si
care transporta un personal de specialitate de cel mult 50 de persoane poate fi
scutita de cerintele de compartimentare prevazute in acest cod, cu conditia sa
corespunda cerintelor de siguranta pe care Administratia le considera
corespunzatoare pentru zona de exploatare.
2.2.2. La o nava cu destinatie speciala care transporta un personal de
specialitate de peste 50 de persoane, dar pana la 200 de persoane, trebuie sa
se presupuna ca avaria se produce oriunde pe lungimea sa intre peretii
transversali etansi, aflati la o distanta unul fata de altul nu mai mica decat
extinderea longitudinala a avariei de bordaj specificata la pct. 2.3.1. La
orice nava cu destinatie speciala cu o lungime mai mare sau egala cu 100 m
avaria presupusa la extremitatea prova trebuie sa includa avaria peretelui de
coliziune.
2.2.3. O nava cu destinatie speciala care transporta un personal de
specialitate mai mare de 200 de persoane trebuie sa respecte cerintele de
compartimentare si de stabilitate de avarie pentru o nava de pasageri care
transporta acest numar de pasageri.
2.3. Conform prevederilor acestei sectiuni, extinderea avariei trebuie sa
fie considerata dupa cum urmeaza:
2.3.1. Extinderea longitudinala: 1/3 L^2/3 sau 14,5 m, care dintre aceste
valori este mai mica.
2.3.2. Extinderea transversala: B/5 sau 11,5 m, care dintre aceste valori
este mai mica (masurata de la suprafata interioara a invelisului exterior
perpendicular pe planul diametral al navei) la nivelul liniei de incarcare de
vara.
2.3.3. Extinderea pe verticala: de la linia teoretica a invelisului
fundului in plan diametral in sus nelimitat.
2.3.4. Daca o avarie cu o extindere mai mica decat cea specificata la pct.
2.3.1, 2.3.2 si/sau 2.3.3 are drept rezultat o situatie mai severa, aceasta
avarie trebuie luata in considerare.
2.3.5. Daca tubulaturile, conductele, puturile sau tunelurile sunt situate
in cadrul extinderii ipotetice a avariei, masurile trebuie sa fie astfel incat
inundarea progresiva sa nu se poata extinde prin acestea la alte compartimente
decat la cele considerate a fi inundate pentru fiecare caz de avarie.
2.4. Cerintele prevazute la pct. 2.2 trebuie sa fie confirmate prin calcule
care tin seama de caracteristicile de constructie ale navei, de amenajarea
generala, de configuratia si continutul compartimentelor avariate, de
distributia marfii uscate, de repartitia, greutatea specifica si de efectul
suprafetei libere al lichidelor si trebuie sa se bazeze pe urmatoarele
prevederi:
2.4.1. Permeabilitatea spatiilor considerate a fi avariate trebuie sa fie
dupa cum urmeaza:
_______________________________________________________
Spatii Permeabilitati
_______________________________________________________
corespunzatoare marfii prin calcul,
dar nu mai putin de 0,60
corespunzatoare proviziilor 0,60
pentru locuit 0,95
pentru masini 0,85
goale 0,95
_______________________________________________________
2.4.2. In cazul in care un tanc este strapuns ca urmare a unei avarii
ipotetice, trebuie sa se considere ca orice lichid aflat in acesta este complet
pierdut si inlocuit cu apa sarata pana la nivelul planului final de echilibru.
2.5. Se poate considera ca nava a realizat standardul de supravietuire
cerut, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
2.5.1. Linia de plutire de avarie inaintea egalizarii si/sau in cadrul
acestui proces trebuie sa fie sub marginea inferioara a oricarei deschideri
prin care poate avea loc inundarea progresiva. Aceste deschideri includ
tubulaturile, ventilatiile si deschiderile care sunt inchise cu ajutorul usilor
etanse sau capacelor de magazie, dar se pot exclude acele deschideri inchise
prin capace etanse ale gurilor de vizita si prin hublouri ingropate, capace
mici etanse ale tancurilor de marfa care asigura puntii o inalta integritate,
usile etanse glisante cu actionare de la distanta si hublourile de tip fara
deschidere.
2.5.2. Unghiul de inclinare datorita inundarii asimetrice nu trebuie sa
depaseasca 20 grade inaintea egalizarii si dupa egalizare nu trebuie sa
depaseasca:
7 grade - in cazul inundarii dintre peretii etansi transversali adiacenti,
asa cum se cere la pct. 2.2.1 si 2.2.2;
12 grade - in cazul inundarii care implica peretele de coliziune, asa cum
se cere la pct. 2.2.2. In cazuri speciale Administratia poate permite o
inclinare suplimentara datorita momentului asimetric, dar in nici un caz
unghiul de inclinare final nu trebuie sa depaseasca 15 grade.
2.5.3. Inaltimea metacentrica initiala a navei in stadiul final de inundare
pentru pozitia de echilibru static, in cazul inundarii simetrice, si pentru
pozitia neinclinata, in cazul inundarii asimetrice, asa cum s-a calculat prin
metoda deplasamentului constant, nu trebuie sa fie mai mica de 0,05 m inaintea
luarii masurilor corespunzatoare pentru marirea inaltimii metacentrice.
2.5.4. Curba bratului de redresare in stadiul final de inundare trebuie sa
aiba un domeniu minim de 20 grade dupa pozitia de echilibru asociat cu un brat
de redresare maxim de cel putin 100 mm in cadrul acestui domeniu. Deschiderile
neprotejate nu trebuie imersate in cadrul acestui domeniu de stabilitate
reziduala, cu exceptia cazului in care spatiul respectiv este inclus in
calculele de stabilitate in caz de avarie, ca spatiu inundabil. In cadrul
acestui domeniu se poate permite imersarea tuturor deschiderilor mentionate la
pct. 2.5.1 si a altor deschideri care pot fi inchise etans.
2.5.5. Administratia trebuie sa fie satisfacuta ca stabilitatea si asieta
in caz de avarie sunt suficiente in timpul stadiilor intermediare de inundare.
2.6. Nava trebuie proiectata cu amenajari eficiente, astfel incat la o
inundare asimetrica sa se mentina o stare de inclinare minima. Mijloacele
adoptate pentru indreptarea navei trebuie sa fie cu autoactionare, unde se
poate, dar in orice caz, daca sunt prevazute comenzi pentru echipamentul de
inundare transversala, ele trebuie sa fie operabile de deasupra puntii
peretilor etansi. Aceste echipamente si comenzi trebuie sa fie acceptabile
pentru Administratie.
2.7. Cerintele regulilor 9 - 20 si 22 - 25 din partea B a cap. II-1 din
Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, trebuie sa fie respectate dupa
cum urmeaza:
a) regulile 9, 12, 14, 18, 19, 22, 23, 24, 25, de catre toate navele cu
destinatie speciala, dupa caz;
b) regula 10, de catre navele cu destinatie speciala care transporta un
personal de specialitate de peste 50 de persoane;
c) regula 11, de catre navele cu destinatie speciala care transporta un personal
de specialitate de cel mult 50 de persoane;
d) regulile 17 si 20, de catre navele cu destinatie speciala care
transporta un personal de specialitate mai mare de 200 de persoane;
e) regula 15, de catre toate navele cu destinatie speciala, cu exceptia
navelor cu destinatie speciala care au o lungime de cel mult 50 m, cand
scutirile pot fi acordate de catre Administratie;
f) regulile 13 si 16 nu sunt aplicabile.
2.8. Instalatii de santina
2.8.1. O nava care transporta un personal de specialitate de cel mult 50 de
persoane trebuie sa respecte cerintele regulii 21.1 si 21.3 din partea B a cap.
II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, precum si urmatoarele:
a) instalatia de santina ceruta la regula 21.1 trebuie sa poata functiona
dupa avaria de bordaj specificata la pct. 2.3, in locurile de pe lungimea navei
specificate la pct. 2.2.1. In acest scop trebuie sa fie prevazute, de regula,
aspiratii laterale, cu exceptia compartimentelor inguste de la extremitatile
navei, unde o singura aspiratie poate fi suficienta. In compartimentele de
forma neobisnuita pot fi cerute aspiratii suplimentare. Amenajarile trebuie
facute astfel incat apa din compartimente sa se poata scurge la tubulaturile de
aspiratie. Daca pentru anumite compartimente Administratia apreciaza ca
prevederea drenajului poate fi inoportuna, se poate permite renuntarea la
aceasta prevedere, cu conditia sa nu fie afectata capacitatea de supravietuire
a navei;
b) trebuie luate masuri pentru impiedicarea inundarii oricarui compartiment
deservit de orice tubulatura de aspiratie de santina, in cazul in care
tubulatura din orice alt compartiment s-ar sparge sau s-ar deteriora la
coliziune. In acest scop, daca tubulatura trece prin orice zona din cadrul
extinderii transversale a avariei, asa cum se specifica la pct. 2.3, in
locurile de pe lungimea navei, asa cum se prevede la pct. 2.2.1, trebuie sa fie
montata o valvula cu retinere pe tubulatura compartimentului care contine
sorbul;
c) casetele de distributie, robinetele si valvulele instalatiei de santina
trebuie sa fie dispuse astfel incat, in caz de inundare a unui compartiment,
altul decat compartimentul de masini, una dintre pompele de santina sa poata fi
functionala pentru orice compartiment; suplimentar, avarierea unei pompe sau a
unei tubulaturi situate in afara compartimentului de masini si conectate la
tubulatura principala de santina din exteriorul zonei de extindere transversala
a avariei, asa cum se specifica la pct. 2.3, si in locurile de pe lungimea navei,
asa cum se specifica la pct. 2.2.1, nu trebuie sa scoata din functiune
instalatia de santina. Valvulele pentru comanda aspiratiei santinei din alte
compartimente decat compartimentele de masini trebuie sa poata fi actionate din
interiorul compartimentului de masini sau de deasupra puntii peretilor etansi.
2.8.2. O nava cu destinatie speciala care are o lungime de cel mult 50 m si
care transporta un personal de specialitate de cel mult 50 de persoane poate fi
scutita de la aplicarea prevederilor pct. 2.8.1, cu conditia sa corespunda
cerintelor de siguranta pe care Administratia le considera corespunzatoare
zonei de exploatare.
2.8.3. O nava care transporta un personal de specialitate de peste 50 de
persoane trebuie sa respecte cerintele regulilor 21.1 si 21.2 din partea B a
cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
CAP. 3
Instalatii de masini
3.1. Trebuie respectate cerintele regulilor 26 - 28 si 30 - 39 din partea C
a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
3.2. Instalatia de guvernare
Toate instalatiile trebuie sa corespunda regulii 29 din partea C a cap.
II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, cu exceptia
instalatiilor de la navele cu destinatie speciala care transporta un personal
de specialitate de cel mult 200 de persoane, care, dupa caz, trebuie sa
corespunda regulii 29.6.1.2, si cu exceptia instalatiilor de la navele cu
destinatie speciala care transporta un personal de specialitate mai mare de 200
de persoane, care, dupa caz, trebuie sa respecte regula 29.6.1.1.
CAP. 4
Instalatii electrice
4.1. Trebuie respectate cerintele regulilor 40, 41 si 44 din partea D a
cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
4.2. Sursa de energie in caz de avarie
4.2.1. Instalatiile navelor cu destinatie speciala care transporta un
personal de specialitate de cel mult 50 de persoane trebuie sa corespunda
regulii 43 din partea D a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost
amendata, si, suplimentar, navele cu destinatie speciala cu o lungime mai mare
de 50 m trebuie sa respecte cerintele regulii 42.2.6.1. din aceasta parte.
4.2.2. Instalatiile navelor cu destinatie speciala care transporta un
personal de specialitate de peste 50 de persoane trebuie sa corespunda regulii
42 din partea D a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
4.3. Masuri de precautie impotriva electrocutarii, incendiului si altor
pericole de natura electrica
4.3.1. Toate instalatiile trebuie sa corespunda regulilor 45.1 - 45.10
inclusiv din partea D a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost
amendata.
4.3.2. Instalatiile de pe navele cu destinatie speciala care transporta un
personal de specialitate de peste 50 de persoane trebuie sa corespunda regulii
45.11 din partea D a cap. II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost
amendata.
CAP. 5
Incaperi de masini periodic nesupravegheate
5.1. Trebuie respectate cerintele regulilor 46 - 53 din partea E a cap.
II-1 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
5.2. Nave cu destinatie speciala care transporta un personal de
specialitate mai mare de 200 de persoane
Navele cu destinatie speciala care transporta un personal de specialitate
mai mare de 200 de persoane trebuie analizate in mod special de catre
Administratie in ceea ce priveste supravegherea sau nesupravegherea periodica a
incaperilor de masini si daca este necesara prevederea unor cerinte
suplimentare fata de cele mentionate in acest capitol, in scopul realizarii
unei sigurante echivalente celei din incaperile de masini supravegheate in mod
normal.
CAP. 6
Protectia contra incendiului
6.1. Pentru navele care transporta un personal de specialitate mai mare de
200 de persoane trebuie aplicate cerintele cap. II-2 din Conventia SOLAS 1974,
asa cum a fost amendata, pentru navele de pasageri care transporta mai mult de
30 de pasageri.
6.2. Pentru navele care transporta un personal de specialitate mai mare de
50 de persoane, dar pana la 200 de persoane, trebuie aplicate cerintele cap.
II-2 din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata, pentru navele de
pasageri care transporta cel mult 36 de pasageri.
6.3. Pentru navele care transporta un personal de specialitate de cel mult
50 de persoane, trebuie aplicate cerintele cap. II-2 din Conventia SOLAS 1974,
asa cum a fost amendata, pentru nave de marfa.
CAP. 7
Depozitarea explozibilului
7.1. Materialele explozive asociate navei cu destinatie speciala trebuie
depozitate in una dintre urmatoarele categorii de magazii:
a) magazii integrate - compartimente ce constituie parte integranta din
nava;
b) magazii independente - care nu sunt compartimente integrate, sunt mobile
si au o capacitate mai mare sau egala cu 3 mc;
c) chesoane pentru pastrarea materialelor explozive - compartimente ce nu
constituie parte integranta din nava, sunt mobile si au capacitatea mai mica de
3 mc.
7.2. Urmatoarele prevederi minime trebuie aplicate tinand seama de faptul
ca prevederi suplimentare pot fi cerute de catre Administratie in functie de
tipul materialelor explozive.
7.3. Magaziile integrate nu trebuie sa fie amplasate in imediata vecinatate
a incaperilor de locuit si niciodata sub acestea si nici in imediata vecinatate
a posturilor de comanda.
7.4. Magaziile integrate nu trebuie amplasate adiacent unui compartiment de
caldari, unui compartiment de masini, unei bucatarii sau altei incaperi care
reprezinta un pericol de incendiu. Daca este necesar sa se construiasca magazia
in vecinatatea acestor zone, trebuie sa fie prevazut un coferdam de cel putin
0,6 m, care separa cele doua spatii. Acest coferdam trebuie prevazut cu
ventilatie si nu trebuie sa fie utilizat pentru depozitare. Unul dintre peretii
care formeaza coferdamul trebuie sa fie de constructie tip A-15, in afara de
cazul cand este adiacent compartimentului de masini de categoria A, caz in care
peretele va fi de tip A-30.
7.5. Este de preferat ca accesul la magaziile integrate sa se faca de pe
puntea deschisa, dar in nici un caz sa nu se faca prin incaperile mentionate la
pct. 7.3 si 7.4.
7.6. Magaziile independente si chesoanele trebuie sa fie amplasate pe o
punte expusa intr-un loc protejat de actiunea directa a marii. Amplasarea
trebuie sa asigure o protectie suficienta impotriva aerului cald sau vaporilor
periculosi provenind din bucatarii, compartimentul pompelor etc. O atentie
deosebita trebuie acordata riscului posibil de explozie ca urmare a expunerii
anumitor substante explozive la emisiile radio.
7.7. Chesoanele pentru pastrarea materialelor explozive trebuie sa fie
amplasate pe puntea deschisa, cel putin la 0,1 m deasupra acesteia si la
aceeasi distanta de orice ruf, in locuri de unde se poate arunca usor
continutul peste bord.
7.8. Magaziile integrate trebuie sa fie constructii fixe etanse la apa si
sa fie formate din pereti permanenti de tip A-15. Pot fi permisi pereti de tip
A-0, daca incaperile adiacente magaziei nu contin produse inflamabile.
7.9. Magaziile trebuie sa fie izolate cu materiale incombustibile daca este
necesar pentru prevenirea condensarii vaporilor de apa.
7.10. Corpurile de iluminat care sunt instalate in magazii trebuie sa fie
in executie antiex si sa fie echipate cu globuri si aparatori. Comanda
instalatiilor de iluminat trebuie sa se faca din exteriorul magaziei. Un
indicator luminos trebuie sa fie prevazut in locul de comutare pentru indicarea
ca circuitele sunt alimentate. Alt echipament electric si alte cabluri nu
trebuie sa fie instalate in magazii sau sa treaca prin acestea, cu exceptia
cablurilor electrice pozate in canale etanse la apa.
7.11. Prin magazii pot trece tubulaturile de apa dulce sau apa de mare, ale
instalatiilor de santina, precum si tubulaturile instalatiilor montate in
magazii. Tubulaturile altor instalatii pot trece prin magazia de explozivi
numai daca sunt pozate in canale etanse la apa.
7.12. Magaziile trebuie sa fie prevazute cu un dispozitiv prin care sa
poata fi inchise in siguranta in vederea evitarii accesului persoanelor
neautorizate.
7.13. Stelaje, stalpi de sprijin, grilaje sau alte dispozitive trebuie sa
fie instalate pentru asigurarea depozitarii in siguranta a explozibililor in
containerele lor de transport aprobate dupa o minima curatenie.
7.14. Pardoselile magaziilor pentru materiale explozive se vor prevedea cu
o acoperire permanenta, nederapanta, care nu produce scantei.
7.15. Magaziile independente trebuie sa fie cu constructii din metal,
etanse la intemperii. Interiorul trebuie sa fie captusit cu o izolatie incombustibila
care sa asigure standardul A-15.
7.16. Terminalele electrice de la magaziile independente pentru conectarea
la instalatia electrica a navei trebuie sa fie etanse la apa si sa aiba o
eticheta cu indicarea necesarului de energie al magaziei.
7.17. Pe magaziile independente se va prevedea o eticheta care sa indice
greutatea lor si greutatea maxima admisibila a materialelor explozive.
7.18. Chesoanele trebuie sa fie de constructie metalica, etanse la apa, cu
grosimea peretilor si a capacului de cel putin 3 mm. In cazul in care
chesoanele sunt expuse in mod direct la razele soarelui, se vor prevedea
parasolare.
7.19. Magaziile integrate trebuie sa fie prevazute cu ventilatie naturala
sau mecanica, dotate cu ecrane contra flacarii, pentru a se mentine temperatura
magaziei sub 38 grade C.
7.20. Magaziile independente trebuie sa fie prevazute cu ventilatie
naturala, dotate cu ecrane contra flacarii.
7.21. In magaziile integrate si independente trebuie sa fie montata o
instalatie de stingere a incendiului cu sprinklere cu un debit de 24 l/mp pe
minut. Mijloace echivalente pot fi acceptate de catre Administratie. Comenzile
trebuie sa fie inscriptionate vizibil conform functiei lor.
7.22. Magaziile integrate si magaziile independente se vor inscriptiona in
mod clar cu urmatorul continut:
a) "Compartimentul este o magazie de explozibili";
b) "Luminile aprinse si flacara trebuie tinute departe";
c) "Usa magaziei de explozivi trebuie tinuta inchisa";
d) "Chibriturile si brichetele trebuie sa fie inlaturate inaintea
intrarii";
e) "A nu se ridica impreuna cu continutul (in cazul magaziilor
independente)".
7.23. Chesoanele se vor inscriptiona in mod clar cu urmatorul continut:
a) "Containerul este un cheson pentru pastrarea materialelor
explozive";
b) "Luminile aprinse si flacara trebuie tinute departe";
c) "Chesonul va fi tinut inchis".
7.24. Elementele detonante trebuie sa fie pastrate separat de alte
materiale explozive.
CAP. 8
Mijloace de salvare
8.1. Cerintele cap. III din Conventia SOLAS 1974*) trebuie aplicate cu
precizarile date mai jos.
8.2. O nava cu destinatie speciala care transporta un personal de
specialitate de peste 50 de persoane trebuie sa corespunda cerintelor cap. III
din Conventia SOLAS 1974 pentru navele de pasageri angajate in voiaje
internationale care nu sunt voiaje internationale scurte.
8.3. O nava cu destinatie speciala care transporta un personal de
specialitate de cel mult 50 de persoane trebuie sa corespunda cerintelor cap.
III din Conventia SOLAS 1974 pentru navele de marfa, altele decat
nave-cisterna. Totusi aceste nave pot fi dotate cu mijloace de salvare in
conformitate cu pct. 8.2, daca ele corespund cerintelor de compartimentare
pentru navele care transporta un personal de specialitate de peste 50 de
persoane.
8.4. Regulile 2, 18.3.3, 20.1.2, 20.1.3, 26.1.6, 26.1.7, 38.6, 44 si 45 din
cap. III din Conventia SOLAS 1974 nu se aplica navelor cu destinatie speciala.
8.5. Daca in cap. III din Conventia SOLAS 1974 se utilizeaza termenul
pasager, acesta trebuie sa insemne personal de specialitate in sensul acestui
cod.
------------
*) Toate referirile din acest capitol la regulile din Conventia SOLAS 1974
se refera la Rezolutia MSC.6 (48), adoptata la 17 iunie 1983.
CAP. 9
Radiocomunicatii
9.1. Fara a contraveni dreptului Administratiei de a impune cerinte mai
severe decat cele specificate in prezentul cod, navele cu destinatie speciala
trebuie sa corespunda prevederilor pentru navele de marfa din cap. IV din
Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
9.2. Navele cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 1600, care opereaza
intr-o zona considerata de catre Administratie a fi acoperita in mod
corespunzator de facilitati radiotelefonice, pot fi exceptate de catre
Administratie de la conformitatea cu regula 3 din cap. IV din Conventia SOLAS
1974, asa cum a fost amendata, cu conditia ca nava sa corespunda regulii 4 din
cap. IV.
CAP. 10
Siguranta navigatiei
Navele cu destinatie speciala trebuie sa corespunda prevederilor cap. V din
Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
APENDICE
Formular de certificat de siguranta pentru nave cu destinatie speciala
CERTIFICAT DE SIGURANTA
pentru nave cu destinatie speciala
(sigiliul oficial) (tara)
Eliberat in virtutea prevederilor Codului de siguranta pentru nave cu
destinatie speciala (Codul) si din imputernicirea Guvernului
.............................................................................
(numele complet al tarii)
de catre .................................................................
(numele complet al persoanei competente sau organizatiei,
conform prevederilor Codului)
________________________________________________________________________________
Numele Numarul sau Portul de Tonajul Numarul maxim al
navei literele inmatriculare brut personalului de
specialitate
distinctive (inclusiv pasagerii
care vor fi transportati)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Destinatia speciala a navei ..............................................
Data constructiei ........................................................
Se certifica prin prezentul certificat ca:
1. Nava a fost inspectata in conformitate cu cerintele pct. 1.6 din Cod.
2. In urma inspectiei s-a constatat ca:
2.1. starea tehnica a corpului, masinilor si echipamentului a fost
satisfacatoare din toate punctele de vedere si ca nava respecta prevederile
cap. 2, 3, 4 si 5 din Cod;
2.2. mijloacele de salvare sunt prevazute pentru un numar total de ........
persoane si nu mai mult. Barcile de salvare si plutele de salvare au fost
echipate in conformitate cu prevederile Codului;
2.3. nava a fost dotata cu aparat de lansare a bandulei si cu aparate radio
portabile folosite pentru ambarcatiunile de salvare in conformitate cu
prevederile Codului;
2.4. nava respecta prevederile Codului cu privire la mijloacele de
detectare a incendiului, mijloacele de stingere a incendiului si la planurile
de combatere a incendiilor;
2.5. nava respecta cerintele Codului in ceea ce priveste echipamentul de
navigatie de la bordul navei, scarile de pilot si instalatiile mecanice de
ridicare a pilotilor, precum si publicatiile maritime;
2.6. nava a fost dotata cu lumini, figuri, mijloace de producere a
semnalelor sonore si a semnalelor de alertare pentru cazurile de pericol, in conformitate
cu prevederile Codului si ale Regulamentului international pentru prevenirea
coliziunilor pe mare, in vigoare;
2.7. nava respecta prevederile Codului in ceea ce priveste
radiotelegrafia/radiotelefonia*);
2.8. functionarea instalatiei radiotelegrafice pentru barcile de salvare cu
motor si/sau aparatele radio portabile pentru ambarcatiunile de salvare, daca
este cazul, respecta prevederile Codului;
2.9. din toate celelalte puncte de vedere nava corespunde prevederilor
pertinente ale Codului.
3. Nava, conform prevederilor pct. 1.4/1.7.4*) din Cod, este exceptata de
la prevederile ................... din Cod.
4. Navei i s-au dat/nu i s-au dat certificatele eliberate conform
Conventiei SOLAS din 1974, asa cum a fost amendata prin Protocolul la SOLAS din
1978.
Prezentul certificat este valabil pana la ......................., sub
rezerva efectuarii inspectiilor anuale si periodice in conformitate cu
....................... din Cod.
Eliberat la .......................................
(locul de eliberare a certificatului)
...................................................
(data eliberarii)
(semnatura persoanei oficiale
autorizate sa elibereze
certificatul)
(sigiliul sau stampila autoritatii care a eliberat certificatul, dupa caz)
------------
*) Se elimina, dupa caz.
Atestarea inspectiilor anuale efectuate la corp, masini si echipamentele
mentionate in sectiunea 2.1 din acest certificat
Se certifica prin prezentul certificat ca nava a fost inspectata in
conformitate cu pct. 1.6 din Cod si s-a constatat ca ea corespunde prevederilor
relevante din Cod.
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Atestarea inspectiilor anuale si periodice efectuate la mijloacele de
salvare si alte echipamente mentionate in sectiunile 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6,
2.8 si 2.9 din acest certificat
Se certifica prin prezentul certificat ca nava a fost inspectata in
conformitate cu pct. 1.6 din Cod si s-a constatat ca ea corespunde prevederilor
relevante din Cod.
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala/ Semnat .........................................
periodica*) (semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala/ Semnat .........................................
periodica*) (semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
------------
*) Se elimina, dupa caz.
Atestarea inspectiilor periodice efectuate la instalatiile radio mentionate
in sectiunea 2.7 din acest certificat
Se certifica prin prezentul certificat ca nava a fost inspectata in
conformitate cu pct. 1.6 din Cod si s-a constatat ca ea corespunde prevederilor
relevante din Cod.
Inspectia periodica Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia periodica Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia periodica Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Aviz pentru extinderea acestui certificat
Nava corespunde prevederilor relevante din Cod si, in conformitate cu pct.
1.7.3, acest certificat trebuie acceptat ca fiind valabil pana la:
Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
CIRCULARA MSC Nr. 739
din 28 iunie 1996
AMENDAMENTE
la Codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala
[Rezolutia A. 534 (13)]
1. Comitetul Securitatii Maritime, la cea de-a 66-a sa sesiune (28 mai - 6
iunie 1996), a adoptat, in conformitate cu Rezolutia A. 534 (13), amendamente
la Codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala, (Cod) prezentate in
anexa.
2. Aceste amendamente includ alte amendamente la Cod, adoptate anterior de
Comitetul Securitatii Maritime la sesiunile 53 si 54 si difuzate prin Circulara
MSC/478.
3. Amendamentele sunt aduse in atentia guvernelor membre pentru luarea unor
masuri corespunzatoare.
AMENDAMENTE
la codul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (Cod) referitor la
ambarcatiunile de salvare de la bordul navelor-scoala cu vele
1. Se amendeaza capitolul 1 punctul 1.2 (Aplicare) din Cod dupa cum
urmeaza:
"Cu exceptia celor prevazute la pct. 8.3, acest cod se aplica fiecarei
nave noi cu destinatie speciala cu un tonaj brut care nu este mai mic de 500.
De asemenea, Administratia poate aplica aceste prevederi, in masura in care
este rezonabil si posibil, navelor cu destinatie speciala cu un tonaj brut mai
mic de 500."
2. Se amendeaza capitolul 1 punctul 1.3.4 din Cod dupa cum urmeaza:
"1.3.4. Cu exceptia celor prevazute la pct. 8.3, nava cu destinatie
speciala inseamna o nava autopropulsata mecanic care, potrivit destinatiei
sale, transporta la bord un personal de specialitate mai mare de 12 persoane,
inclusiv pasageri. Navele cu destinatie speciala carora li se aplica acest cod
includ urmatoarele tipuri:
1. nave pentru cercetare, expeditii si nave hidrografice;
2. nave-scoala pentru pregatirea personalului marinaresc;
3. nave pentru prelucrarea pestelui si a balenelor, care nu se utilizeaza
la capturarea acestora;
4. nave pentru prelucrarea altor resurse vii ale marii, care nu se
utilizeaza la capturarea acestora;
5. alte nave cu caracteristici de constructie si moduri de exploatare
similare navelor mentionate de la 1 pana la 4, care, in opinia Administratiei,
pot fi incluse in aceasta grupa."
3. Se inlocuieste capitolul 8 cu urmatorul:
"CAP. 8
Mijloace de salvare*1)
*1) Toate referirile din acest capitol la regulile Conventiei SOLAS 1974 se
fac la cele amendate in 1983.
8.1. Cerintele cap. III din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata,
trebuie aplicate cu precizarile de mai jos.
8.2. O nava cu destinatie speciala, care transporta personal de
specialitate in numar mai mare de 50 de persoane, trebuie sa corespunda
cerintelor cuprinse in cap. III din Conventia SOLAS 1974 pentru navele de
pasageri angajate in voiaje internationale care nu sunt voiaje internationale scurte.
8.3. Fara a contraveni prevederilor pct. 8.2, navele-scoala cu vele care
transporta personal de specialitate in numar mai mare de 50 de persoane
(cursanti), fie ca sunt sau nu sunt autopropulsate mecanic si indiferent de
tonajul lor brut, pot ca, in loc sa respecte cerintele regulilor 20.1.1, 20.1.2
sau 20.1.3 din cap. III din Conventia SOLAS 1974:
a) sa corespunda cerintelor regulii 20.1.5 din cap. III din Conventia SOLAS
1974, incluzand prevederea a cel putin unei barci de urgenta conform regulii
20.2.2 din cap. III; si
b) suplimentar, sa aiba la bord un costum hidrotermic care sa corespunda
regulii 33 din cap. III din Conventia SOLAS 1974, pentru fiecare persoana de la
bord, in afara de cazul in care:
(i) pentru lansarea la apa a plutelor de salvare sunt prevazute gruie; sau
(ii) nava este in mod constant angajata in zone cu clima calda, unde, dupa
opinia Administratiei, costumele hidrotermice nu sunt necesare.
8.4. O nava cu destinatie speciala, care transporta personal de specialitate
in numar de cel mult 50 de persoane, trebuie sa corespunda cerintelor din cap.
III din Conventia SOLAS 1974 pentru navele de marfa, altele decat
nave-cisterna. Totusi aceste nave pot fi dotate cu mijloace de salvare in
conformitate cu pct. 8.2, daca ele corespund cerintelor de compartimentare
pentru navele care transporta un personal de specialitate de peste 50 de
persoane.
8.5. Regulile 2, 18.3.3, 20.1.2, 20.1.3, 26.1.6, 26.1.7, 45 si 46 din cap.
III din Conventia SOLAS 1974 nu sunt aplicabile navelor cu destinatie speciala.
8.6. Daca in cap. III din Conventia SOLAS 1974 se utilizeaza termenul
pasager, in sensul acestui cod el trebuie inteles ca personal de
specialitate."
4. Se inlocuieste capitolul 9 cu urmatorul:
"CAP. 9
Radiocomunicatii
Navele cu destinatie speciala trebuie sa corespunda prevederilor cap. IV
din Conventia SOLAS 1974, asa cum a fost amendata."
5. Se inlocuieste "Formularul de Certificat de siguranta pentru nave
cu destinatie speciala" existent cu formularul revizuit prevazut in
apendice, care trebuie sa fie suplimentat cu o "Lista a echipamentului
pentru Certificatul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (formular
SPS)" prezentata in anexa lui.
APENDICE
Formular de Certificat de siguranta pentru nave cu destinatie speciala
CERTIFICAT DE SIGURANTA
pentru nave cu destinatie speciala
Acest certificat trebuie sa fie suplimentat cu o lista a echipamentului
(formular SPS).
(sigiliul oficial) (statul)
Eliberat in virtutea prevederilor Codului de siguranta pentru nave cu
destinatie speciala din imputernicirea Guvernului
..............................................................................
(numele statului)
de catre .................................................................
(persoana sau organizatia autorizata)
Caracteristicile navei*2)
Numele navei .............................................................
Numarul sau literele distinctive .........................................
Portul de inmatriculare ..................................................
Tonajul brut .............................................................
Zonele maritime in care nava este certificata sa opereze (regula IV/2 din
SOLAS) .......................................................................
Numarul IMO*3) ...........................................................
Destinatia speciala a navei ..............................................
Data la care s-a pus chila sau nava a fost intr-un stadiu similar de
constructie ori, cand este cazul, data la care au inceput lucrarile pentru o
conversie sau o transformare ori o modificare cu caracter major
..............................................................................
Se certifica prin prezentul certificat ca:
1. Nava a fost inspectata in conformitate cu cerintele regulii 1.6 din Cod.
2. In urma inspectiei s-a constatat ca:
2.1. nava respecta prevederile Codului cu privire la:
a) structura, masini principale si auxiliare, caldari si alte recipiente
sub presiune;
b) dispunerea si detaliile privind compartimentarea etansa;
2.2. nava respecta prevederile Codului cu privire la protectia constructiva
contra incendiilor, la instalatiile si mijloacele de protectie contra
incendiului si planurile de combatere a incendiilor;
2.3. mijloacele de salvare si echipamentul barcilor de salvare, plutelor de
salvare si al barcilor de urgenta au fost prevazute in conformitate cu
prevederile Codului;
2.4. nava a fost dotata cu un aparat de lansare a bandulei si cu instalatii
radio folosite pe mijloacele de salvare in conformitate cu prevederile Codului;
2.5. nava corespunde prevederilor Codului in ceea ce priveste instalatiile
radio;
2.6. functionarea instalatiilor radio folosite pe mijloacele de salvare a
fost in conformitate cu prevederile Codului;
2.7. nava respecta prevederile Codului in ceea ce priveste echipamentul de
navigatie de la bordul navei, mijloacele de imbarcare pentru piloti si
publicatiile maritime;
2.8. nava a fost dotata cu lumini, figuri, mijloace de producere a
semnalelor sonore si semnalelor de alertare pentru cazurile de sinistru, in
conformitate cu prevederile Codului si ale Regulamentului international pentru
prevenirea coliziunilor pe mare, in vigoare;
2.9. din toate celelalte puncte de vedere nava este in conformitate cu
prevederile relevante ale Codului.
3. S-a eliberat/nu s-a eliberat*4) un certificat de scutire.
4. Navei i s-au eliberat/nu i s-au eliberat*4) certificate conform
Conventiei SOLAS 1974, asa cum a fost amendata.
Prezentul certificat este valabil pana la ....................... .
Eliberat la .......................................
(locul de eliberare a certificatului)
...................................................
(data eliberarii)
.....................................
(semnatura persoanei oficiale
autorizate sa elibereze certificatul)
(sigiliul sau stampila autoritatii care a eliberat certificatul, dupa caz)
------------
*2) Alternativ, caracteristicile navei pot fi scrise pe orizontala in
casete.
*3) Se face referire la Schema cu numarul IMO de identificare a navelor,
adoptata de catre Organizatie prin Rezolutia A.600 (15).
*4) Se elimina, dupa caz.
Atestarea inspectiilor anuale efectuate la corp, masini si echipamentele
mentionate in sectiunea 2.1 din acest certificat
Se certifica prin prezentul certificat ca nava a fost inspectata in
conformitate cu pct. 1.6 din Cod si s-a constatat ca ea corespunde prevederilor
relevante din Cod.
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Atestarea inspectiilor anuale periodice efectuate la mijloacele de salvare
si la alte echipamente mentionate in sectiunile 2.2, 2.3, 2.4, 2.6, 2.8 si 2.9
din acest certificat
Se certifica prin prezentul certificat ca nava a fost inspectata in
conformitate cu pct. 1.6 din Cod si s-a constatat ca ea corespunde prevederilor
relevante din Cod.
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala/ Semnat .........................................
periodica*) (semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala/ Semnat .........................................
periodica*) (semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
------------
*) Se elimina, dupa caz.
Atestarea inspectiilor periodice efectuate la instalatiile radio mentionate
in sectiunea 2.5 din acest certificat
Se certifica prin prezentul certificat ca nava a fost inspectata in
conformitate cu pct. 1.6 din Cod si s-a constatat ca ea corespunde prevederilor
relevante din Cod.
Inspectia periodica Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia periodica Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia periodica Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Inspectia anuala Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
Acceptare pentru extinderea acestui certificat
Nava corespunde prevederilor relevante din Cod si, in conformitate cu pct.
1.7.3, acest certificat este acceptat ca fiind valabil pana la:
Semnat .........................................
(semnatura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..........................................
Data ...........................................
(sigiliul sau stampila autoritatii, dupa caz)
ANEXA 1
LISTA ECHIPAMENTULUI
pentru Certificatul de siguranta pentru nave cu destinatie speciala (formular
SPS)
Aceasta lista trebuie sa fie permanent atasata la Certificatul de siguranta
pentru nave cu destinatie speciala.
Lista echipamentului pentru conformitate cu Codul de siguranta pentru nave
cu destinatie speciala
1. Caracteristicile navei
Numele navei .............................................................
Numarul sau literele distinctive .........................................
Numarul personalului de specialitate (inclusiv pasagerii) pentru care este
autorizata ...................................................................
Numarul minim de persoane avand calificarile necesare pentru a opera
instalatii radio .............................................................
2. Date cu privire la mijloacele de salvare
________________________________________________________________________________
1. Numarul total al persoanelor pentru care sunt prevazute |
mijloace de salvare |
...................
___________________________________________________________|____________________
| Babord Tribord
|____________________
2. Numarul total de barci de salvare | ........
..........
2.1. Numarul total de persoane ce pot fi preluate de | ........
..........
acestea |
2.2. Numarul de barci de salvare partial inchise (SOLAS, | ........
..........
regula III/42) |
2.3. Numarul de barci de salvare cu redresare automata, | ........
..........
partial inchise (SOLAS, regula III/43) |
2.4. Numarul de barci de salvare total inchise (SOLAS, | ........
..........
regula III/44) |
2.5. Alte barci de salvare | ........
..........
2.5.1. Numarul | ........
..........
2.5.2. Tipul | ........
..........
3. Numarul de barci de salvare cu motor (incluse in
...................
numarul total al barcilor de salvare mentionat mai
sus)
3.1. Numarul de barci de salvare dotate cu proiectoare ...................
4. Numarul de barci de urgenta
...................
4.1. Numarul de barci care sunt incluse in numarul total
...................
de barci de salvare mentionat mai sus
5. Plute de salvare ...................
5.1. Cele pentru care sunt cerute dispozitive de lansare
...................
la apa aprobate
5.1.1. Numarul de plute de salvare
...................
5.1.2. Numarul de persoane care pot fi preluate de acestea
...................
5.2. Cele pentru care nu se cer dispozitive de lansare
...................
la apa aprobate
5.2.1. Numarul de plute de salvare
...................
5.2.2. Numarul de persoane care pot fi preluate de acestea
...................
6. Aparate plutitoare
...................
6.1. Numarul de aparate
...................
6.2. Numarul de persoane care pot primi ajutor
...................
7. Numarul de colaci de salvare
...................
8. Numarul de veste de salvare
...................
9. Costume hidrotermice ...................
9.1. Numarul total
...................
9.2. Numarul de costume care corespund cerintelor pentru
...................
vestele de salvare
10. Numarul de mijloace de protectie termica*1)
...................
11. Instalatii radio utilizate pe mijloace de salvare
...................
11.1. Numarul de transpondere radar
...................
11.2. Numarul de aparate radiotelefonice VHF de
...................
emisie-receptie
________________________________________________________________________________
*1) Excluzand cele cerute prin regulile III/38.5.1.24, III/41.8.31 si
III/47.2.2.13 din Conventia SOLAS.
3. Date cu privire la instalatiile radio
________________________________________________________________________________
Articolul Existent la bord
________________________________________________________________________________
1. Sisteme primare
1.1. Instalatie radio VHF
1.1.1. Procesor ASN
...................
1.1.2. Receptor de veghe ASN
...................
1.1.3. Radiotelefonie
...................
1.2 Instalatie radio MF
...................
1.2.1. Procesor ASN
...................
1.2.2. Receptor de veghe ASN ...................
1.2.3. Radiotelefonie
...................
1.3. Instalatie radio MF/HF
...................
1.3.1. Procesor ASN ...................
1.3.2. Receptor de veghe ASN
...................
1.3.3. Radiotelefonie
...................
1.3.4. Radiotelegrafie cu imprimare directa ...................
1.4. Statie de comunicatii nava-uscat INMARSAT
...................
2. Mijloace secundare de alarmare
...................
3. Echipamente pentru receptionarea informatiilor ...................
privind siguranta maritima
3.1. Receptor NAVTEX
...................
3.2. Receptor AGG
...................
3.3. Receptor radiotelegrafic HF cu imprimare directa
...................
4. Radiobalize pentru localizarea sinistrelor prin
satelit
4.1. COSPAS-SARSAT
...................
4.2. INMARSAT ...................
5. Radiobalize pentru localizarea sinistrelor VHF
...................
6. Transponder radar naval
...................
7. Receptor de veghe pe frecventa radiotelefonica
...................
pentru caz de pericol de 2.182 kHz*2)
8. Dispozitiv pentru generarea semnalului de alarma
...................
radiotelefonic pe 2.182 kHz*3)
________________________________________________________________________________
*2) Daca Comitetul Securitatii Maritime nu stabileste alta data, acest
punct nu este necesar a fi reprodus in lista atasata la certificatele eliberate
dupa 1 februarie 1999.
*3) Acest punct nu este necesar a fi reprodus in lista atasata la
certificatele eliberate dupa 1 februarie 1999.
4. Metode folosite pentru a asigura disponibilitatea instalatiilor radio
(regulile IV/15.6 si 15.7 din SOLAS)
4.1. Dublarea echipamentului .............................................
4.2. Intretinerea la tarm ................................................
4.3. Capacitatea de intretinere pe mare ..................................
5. Nave cu destinatie speciala construite inainte de 1 februarie 1995, care
nu corespund tuturor cerintelor aplicabile ale cap. IV din Conventia SOLAS, asa
cum a fost amendata*4)
________________________________________________________________________________
Cerintele regulilor Existent la
bord
________________________________________________________________________________
Ore de ascultare pe operator ...................
................
Numarul de operatori ...................
................
Daca este montata alarma automata ...................
................
Daca este montata instalatia principala ...................
................
Daca este montata instalatia de rezerva ...................
................
Daca transmitatoarele principale si de
rezerva sunt separate electric sau sunt
combinate ...................
................
________________________________________________________________________________
*4) Aceasta sectiune nu este necesar a fi reprodusa in lista atasata la
certificatele eliberate dupa 1 februarie 1999.
6. Navele cu destinatie speciala construite inainte de 1 februarie 1992,
care nu indeplinesc in totalitate cerintele aplicabile ale cap. III din
Conventia SOLAS, asa cum a fost amendata*5)
________________________________________________________________________________
Existent la
bord
________________________________________________________________________________
Instalatie radiotelegrafica pentru barcile de salvare
................
Aparat de radio portabil pentru ambarcatiunile de salvare
................
Radiobaliza pentru localizarea sinistrelor pentru
ambarcatiunile de salvare (121,5 MHz si 243,0 MHz)
................
Aparat radiotelefonic de emisie-receptie
................
________________________________________________________________________________
*5) Aceasta sectiune nu este necesar a fi reprodusa in lista atasata la
certificatele eliberate dupa 1 februarie 1995.
Se certifica prin prezenta ca aceasta lista este corecta din toate punctele
de vedere.
Eliberata la ..............................
(locul de eliberare a listei)
...........................................
(data eliberarii)
....................................
(semnatura persoanei oficiale
autorizate legal sa elibereze lista)
(sigiliul sau stampila autoritatii care a eliberat lista, dupa caz)