LEGE
Nr. 288 din 27 iunie 2003
pentru acceptarea de catre Romania a amendamentelor la Acordul privind
infiintarea Consiliului General pentru Pescuit in Marea Mediterana (CGPM)
(Roma, septembrie 1949), adoptate la cea de-a 22-a sesiune a Consiliului
General pentru Pescuit in Marea Mediterana din octombrie 1997 si aprobate la
cea de-a 113-a sesiune a Consiliului Conferintei Organizatiei Natiunilor Unite
pentru Agricultura si Alimentatie (FAO) din 4 - 6 noiembrie 1997
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 532 din 24 iulie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se accepta amendamentele adoptate la cea de-a 22-a sesiune a Consiliului
General pentru Pescuit in Marea Mediterana din octombrie 1997 si aprobate la
cea de-a 113-a sesiune a Consiliului Conferintei Organizatiei Natiunilor Unite
pentru Agricultura si Alimentatie (FAO) din 4 - 6 noiembrie 1997, la Acordul
privind infiintarea Consiliului General pentru Pescuit in Marea Mediterana
(CGPM) (Roma, septembrie 1949).
Art. 2
Romania va plati CGPM o cotizatie anuala in conformitate cu prevederile
Rezolutiei nr. 3/113/1997 a Consiliului FAO, adoptata la cea de-a 113-a sesiune
a Consiliului FAO, referitoare la formarea bugetului autonom al CGPM.
Art. 3
Sumele aferente platii cotizatiei anuale la CGPM vor fi suportate de la
bugetul de stat, prin bugetul alocat Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 26 mai 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17 iunie
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
ACORD
privind infiintarea Comisiei Generale pentru Pescuit in Marea Mediterana*)
*) Traducere.
(Acest text cuprinde o serie de amendamente aprobate la cea de-a 113-a
sesiune a Consiliului, 4 - 6 noiembrie 1997, text intrat in vigoare de la data
aprobarii.)
PREAMBUL
Partile contractante,
tinand cont de dispozitiile pertinente ale Conventiei Natiunilor Unite
pentru dreptul marii din 1982 (denumita mai jos Conventia Natiunilor Unite din
1982), intrata in vigoare pe data de 16 noiembrie 1994, care solicita
comunitatii internationale sa coopereze pentru conservarea si gestionarea
resurselor marine vii,
avand in vedere obiectivele si scopurile enuntate in cap. 17 din programul
Actiunea 21, adoptat de Conferinta Natiunilor Unite pentru Mediu si Dezvoltare
din 1992, si Codul de conduita pentru un pescuit responsabil, adoptat de
Conferinta FAO in 1995,
avand in vedere ca si alte instrumente internationale au fost negociate
pentru conservarea si managementul diferitelor stocuri de peste,
avand in vedere interesul partilor privind dezvoltarea si utilizarea
corespunzatoare a resurselor marine vii din Marea Mediterana, din Marea Neagra
si apele intermediare (denumite mai jos regiunea) si dorind facilitarea realizarii
obiectivelor prin intermediul cooperarii internationale care se vor consolida
prin crearea unei comisii generale pentru pescuit in Marea Mediterana,
recunoscand importanta conservarii si gestionarii pescuitului in regiune si
promovarea cooperarii in acest domeniu,
au convenit cele ce urmeaza:
Art. 1
Comisia
1. Partile contractante infiinteaza prin reprezentantii lor, in cadrul
Organizatiei Natiunilor Unite pentru Agricultura si Alimentatie (denumita mai
jos Organizatia), o comisie, denumita Comisia Generala pentru Pescuit in Marea
Mediterana (denumita mai jos Comisia), care are misiunea sa indeplineasca
atributiile si sa-si asume responsabilitatile precizate in cadrul art. III.
2. Membrii Comisiei sunt membri si membri asociati ai Organizatiei, precum
si state care nu sunt membre ale Organizatiei, care fac parte din Organizatia
Natiunilor Unite, din unele institutii specializate ale acesteia sau din
Agentia Internationala pentru Energie Atomica, cum sunt:
(i) statele costiere sau membrii asociati ale caror teritorii sunt situate
in totalitate sau partial in regiune;
(ii) statele sau membrii asociati ale caror nave pescuiesc in regiunea
populata de stocurile care fac obiectul prezentului acord; sau
(iii) organizatiile de integrare economica regionala la care este membru un
stat mentionat la pct. (i) sau (ii) si carora respectivul stat le-a transferat
competentele cu privire la chestiunile care fac obiectul prezentului acord,
si care accepta prezentul acord in conformitate cu dispozitiile art. XI, tinand
cont ca dispozitiile nu afecteaza in nici un caz statutul de membru al
Comisiei, al statelor care nu sunt membre ale Organizatiei Natiunilor Unite,
ale institutiilor specializate ale acesteia sau ale Agentiei Internationale
pentru Energie Atomica, care au devenit parti la prezentul acord inainte de 22
mai 1963. In ceea ce priveste membrii asociati, Organizatia supune spre
aprobare prezentul acord, in conformitate cu dispozitiile art. XIV-5 din Actul
constitutiv si art. XXI-3 din Regulamentul general al Organizatiei, autoritatii
responsabile de conduita relatiilor internationale a membrului asociat
interesat.
Art. 2
Organizarea
1. Fiecare membru este reprezentat la sesiunile Comisiei de catre un singur
delegat, care poate fi insotit de un supleant, de experti sau de consilieri.
Participarea supleantilor, expertilor si a consilierilor la reuniunile Comisiei
nu le da dreptul de vot, in afara de cazul in care supleantul il inlocuieste pe
delegat, in absenta acestuia.
2. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 3, fiecare membru are dreptul la
un singur vot. Exceptand dispozitiile contrare din prezentul acord, deciziile
Comisiei sunt luate pe baza majoritatii voturilor exprimate. Majoritatea
membrilor Comisiei formeaza cvorumul.
3. O organizatie de integrare economica regionala, membra a Comisiei, are
dreptul in cadrul oricarei reuniuni a Comisiei sau a unui organism subsidiar al
acesteia la un numar de voturi egal cu cel al statelor membre cu drept de vot
la reuniunile amintite mai sus.
4. O organizatie de integrare economica regionala, care este membra a
Comisiei, isi exercita dreptul de membru alternativ cu cel al statelor membre
ale Comisiei, corespunzator competentei lor. De fiecare data cand o organizatie
de integrare economica regionala, membra a Comisiei, isi exercita dreptul de
vot, statele membre nu isi pot exercita dreptul lor si invers.
5. Orice membru al Comisiei poate solicita unei organizatii de integrare
economica regionala, membra a Comisiei, sau statelor membre ale Comisiei sa
indice cine din cadrul Organizatiei sau din statele membre are competenta
vizavi de o problema specifica. Organizatia de integrare economica regionala
sau statele membre implicate asigura informatiile necesare pentru a raspunde
solicitarilor.
6. Inaintea oricarei reuniuni a Comisiei sau a organelor subsidiare, o
organizatie de integrare economica regionala, care este membra a Comisiei, sau
statele membre ale acesteia, care sunt membre ale Comisiei, vor preciza cui ii
apartine competenta asupra problemelor specifice examinate in cadrul reuniunii
si cine isi exercita dreptul de vot asupra unui punct particular de pe ordinea
de zi: respectiv organizatia de integrare economica regionala sau statele
membre. Nici o dispozitie a prezentului paragraf nu impiedica o organizatie de
integrare economica regionala, membra a Comisiei, sau statele sale membre, care
sunt membre ale Comisiei, sa faca o declaratie unica in scopurile prezentului
paragraf, care ramane valabila pentru problemele si punctele ordinii de zi care
vor fi examinate la reuniunile urmatoare, sub rezerva exceptiilor sau
modificarilor ce pot fi precizate inainte de o reuniune sau alta.
7. Atunci cand un punct al ordinii de zi include in acelasi timp probleme
pentru care a fost transferata competenta organizatiei de integrare economica
regionala si probleme care tin de competenta statelor membre, organizatia de
integrare economica regionala si statele membre pot participa la deliberari.
Intr-un asemenea caz, deciziile reuniunilor vor fi luate numai pe baza
interventiei membrului cu drept de vot.
8. Pentru constituirea cvorumului sedintelor Comisiei, delegatia
organizatiei de integrare economica regionala, membra a Comisiei, nu este luata
in considerare decat daca are drept de vot pentru sedinta pentru care cvorumul
este necesar.
9. Comisia alege un presedinte si doi vicepresedinti.
10. Presedintele Comisiei convoaca sesiunea ordinara a Comisiei cel putin o
data pe an, cu exceptia cazurilor in care majoritatea membrilor decid altfel.
Data si locul fiecarei sesiuni sunt fixate de Comisie prin consultarea cu
directorul general al Organizatiei.
11. Sediul Comisiei se afla la sediul Organizatiei, la Roma, sau in oricare
loc fixat de catre Comisie.
12. Organizatia asigura Secretariatul Comisiei si directorul general
numeste secretarul care ii este subordonat administrativ.
13. Comisia poate, cu acordul a doua treimi din numarul membrilor sai, sa
adopte si sa amendeze propriul regulament interior, cu conditia ca acest
regulament si amendamentele respective sa nu fie incompatibile cu prezentul
acord si nici cu Actul constitutiv al Organizatiei.
14. Comisia poate, cu acordul a doua treimi din numarul membrilor sai, sa
adopte sau sa amendeze regulamentul sau financiar, cu conditia ca acesta sa fie
compatibil cu principiile enuntate in Regulamentul financiar al Organizatiei.
Acest regulament este transmis Comitetului financiar care are puterea sa
respinga Regulamentul financiar sau amendamentele respective, daca considera ca
sunt incompatibile cu principiile enuntate in Regulamentul financiar al
Organizatiei.
Art. 3
Functii
1. Comisia are rolul de a promova dezvoltarea, conservarea, gestionarea
rationala si valorificarea resurselor marine vii, precum si dezvoltarea
durabila a acvaculturii in regiune, avand urmatoarele functii si
responsabilitati:
a) supravegherea in permanenta a starii resurselor, inclusiv a abundentei
si nivelului de exploatare, precum si a situatiei pescuitului;
b) elaborarea si recomandarea, in conformitate cu dispozitiile art. V, a
masurilor corespunzatoare privind:
(i) conservarea si managementul rational al resurselor marine vii, avand in
vedere:
- reglementarea metodelor si a uneltelor de pescuit;
- fixarea lungimii minime pentru exemplarele anumitor specii de peste;
- stabilirea perioadelor sau a zonelor de autorizare ori de interzicere a
pescuitului;
- reglementarea volumului total de captura si a efortului de pescuit si
repartizarea intre membri;
(ii) aplicarea recomandarilor adoptate;
c) examinarea aspectelor economice si sociale ale industriei halieutice si
recomandarea tuturor masurilor referitoare la dezvoltarea acesteia;
d) stimularea, recomandarea, coordonarea si intreprinderea, in anumite
cazuri, a activitatilor de pregatire si de popularizare privind toate aspectele
activitatii de pescuit;
e) stimularea, recomandarea, coordonarea si intreprinderea, in anumite
cazuri, a activitatilor de cercetare si de dezvoltare, inclusiv a proiectelor
de cooperare in domeniul pescuitului si al protectiei resurselor marine vii;
f) centralizarea, publicarea sau difuzarea de informatii privind resursele
marine vii exploatabile si asupra pescuitului;
g) promovarea programelor de acvacultura marina si in ape salmastre, precum
si a programelor de dezvoltare a pescuitului costier;
h) executarea altor obligatii necesare pentru atingerea de catre Comisie a
obiectivelor mentionate mai sus.
2. In elaborarea si recomandarea masurilor descrise la paragraful 1 b)
Comisia aplica, dupa caz, o abordare prudenta pentru deciziile din domeniul
conservarii si managementului si tine cont in mod egal atat de datele
stiintifice pertinente, cat si de promovarea dezvoltarii si utilizarii
corespunzatoare a resurselor marine vii.
Art. 4
Regiunea
Comisia indeplineste functiile si isi asuma responsabilitatile prevazute la
art. III in regiunea precizata in preambul.
Art. 5
Recomandari referitoare la masurile de management
1. Recomandarile vizate in art. III paragraful b) sunt adoptate prin votul
a doua treimi din numarul membrilor Comisiei prezenti, cu drept de vot.
Presedintele Comisiei comunica textul acestor recomandari fiecarui membru.
2. Sub rezerva dispozitiilor prezentului articol, membrii Comisiei se
angajeaza sa aplice orice recomandare formulata de Comisie in conformitate cu
art. III paragraful b), incepand cu data stabilita de Comisie, care nu trebuie
sa fie fixata inaintea sfarsitului perioadei prevazute in prezentul articol
pentru prezentarea obiectiilor.
3. Orice membru al Comisiei poate, in termen de 120 de zile de la data
notificarii unei recomandari, sa se opuna acesteia si, in acest caz, nu este
obligat sa o aplice. Daca o obiectie este prevazuta in termen de 120 de zile,
orice alt membru poate sa se opuna recomandarii, in cursul unei perioade
suplimentare de 60 de zile. Orice membru poate sa isi retraga oricand obiectia
si sa treaca la aplicarea recomandarii.
4. Daca obiectiile la o recomandare sunt prezentate de mai mult de o treime
din numarul membrilor Comisiei, ceilalti membri sunt eliberati de obligatia
aplicarii acestei recomandari; totusi, toti sau unul dintre membri poate
conveni sa o aplice.
5. Presedintele Comisiei informeaza imediat toti membrii sai in cazul
primirii unei obiectii sau al retragerii ei.
Art. 6
Rapoarte
La sfarsitul fiecarei sesiuni Comisia transmite directorului general al
Organizatiei un raport ce contine punctele sale de vedere, recomandarile si
deciziile, precum si alte rapoarte care sunt necesare sau oportune. Rapoartele
comitetelor si grupurilor de lucru ale Comisiei, prevazute la art. VII, sunt
transmise directorului general al Organizatiei prin grija Comisiei.
Art. 7
Comitete, grupuri de lucru si experti
1. Comisia poate crea comitete temporare, speciale sau permanente,
insarcinate sa studieze probleme relevante ale obiectivelor urmarite de Comisie
si sa elaboreze rapoarte asupra subiectului analizat, precum si grupuri de
lucru insarcinate sa studieze probleme de ordin tehnic specifice si sa
formuleze recomandari.
2. Presedintele Comisiei convoaca comitetele si grupurile de lucru
mentionate la paragraful 1, la datele si in locurile stabilite de presedinte
prin consultare cu directorul general al Organizatiei.
3. Comisia poate propune Organizatiei sa recruteze sau sa nominalizeze
experti pe cheltuiala Organizatiei pentru studierea unor chestiuni si probleme
specifice.
4. Infiintarea comitetelor si grupurilor de lucru prevazute la paragraful 1
si recrutarea sau nominalizarea expertilor prevazuti la paragraful 3 depind de
disponibilitatea creditelor prevazute la capitolul respectiv din bugetul
aprobat de Organizatie; directorul general al Organizatiei decide daca astfel
de credite pot fi suportate. Inainte de a se lua o decizie referitoare la
cheltuielile necesare crearii unor comitete sau grupuri de lucru, de recrutare
sau nominalizare a expertilor, Comisia este informata, printr-un raport al
directorului general al Organizatiei, asupra implicatiilor administrative si
financiare ce pot aparea ca urmare a acestei decizii.
Art. 8
Cooperarea cu organizatii internationale
Comisia coopereaza direct cu alte organizatii internationale pe probleme de
interes reciproc.
Art. 9
Cheltuieli
1. Cheltuielile angajate de catre delegati si supleantii lor, experti si
consilieri privind participarea lor la sesiunile Comisiei, precum si
cheltuielile de decont ale reprezentantilor participanti la reuniunile
comitetelor sau grupurilor de lucru, infiintate in conformitate cu art. VII,
sunt calculate si suportate de acestia.
2. Cheltuielile de secretariat, inclusiv costurile publicatiilor si ale
comunicarilor, precum si cheltuielile efectuate de presedintele si de
vicepresedintii Comisiei pentru indeplinirea obligatiilor Comisiei, intre cele
doua sesiuni, sunt fixate si suportate de catre Organizatie in limitele
creditelor prevazute in bugetul Organizatiei.
3. Cheltuielile destinate proiectelor din domeniul cercetarii si
dezvoltarii, intreprinse de catre membrii Comisiei atat in mod independent, cat
si la recomandarea Comisiei, sunt fixate si suportate de catre membrii
respectivi.
4. Cheltuielile destinate proiectelor de cooperare in materie de cercetare
si de dezvoltare realizate, in conformitate cu dispozitiile art. III paragraful
e), sunt, in absenta altor fonduri disponibile, fixate si platite de catre
membri, in functie de modalitatile si de procentul stabilit in comun. Inainte
de realizarea lor, proiectele de cooperare sunt analizate de Consiliul
Organizatiei. Contributiile financiare pentru aceste proiecte sunt varsate
intr-un fond de depozit creat de Organizatie si administrat conform
prevederilor Regulamentului financiar si regulilor de gestionare financiara ale
Organizatiei.
5. Cheltuielile expertilor invitati, cu acordul directorului general, sa
participe cu titlu individual la reuniunile Comisiei, ale comitetelor sau ale
grupurilor de lucru sunt suportate de Organizatie.
6. Comisia poate accepta, in general, contributii financiare voluntare sau
in contul unor proiecte ori activitati specifice. Aceste contributii sunt
varsate intr-un fond de depozit creat de Organizatie. Acceptarea contributiilor
voluntare si gestionarea fondurilor sunt reglementate prin Regulamentul financiar
si prin regulile de gestiune financiara ale Organizatiei.
Art. 10
Amendamente
1. Comisia poate amenda prezentul acord cu o majoritate de doua treimi din
numarul membrilor sai. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 2, amendamentele
intra in vigoare la data adoptarii lor in Comisie.
2. Amendamentele care reclama noi obligatii din partea membrilor intra in
vigoare dupa acceptul a doua treimi din numarul membrilor Comisiei si pentru
fiecare membru, numai dupa acceptarea acestora de catre membrul respectiv.
Instrumentele de acceptare a amendamentelor care reclama noi obligatii sunt
depuse la directorul general al Organizatiei, care ii informeaza pe toti
membrii Comisiei, precum si pe secretarul general al Organizatiei Natiunilor
Unite despre primirea instrumentelor de acceptare si despre intrarea in vigoare
a amendamentelor. Drepturile si obligatiile membrilor Comisiei care nu au
acceptat un amendament ce implica obligatii suplimentare continua sa fie
reglementate de dispozitiile acordului in vigoare existent anterior, fara
amendamente.
3. Amendamentele la prezentul acord sunt supuse aprobarii Consiliului
Organizatiei, care poate sa le respinga daca considera amendamentele
incompatibile cu obiectivele si cu scopurile Organizatiei sau cu dispozitiile
Actului constitutiv. Daca Consiliul Organizatiei considera necesar, poate
transmite amendamentul Conferintei Organizatiei, care detine aceeasi putere.
Art. 11
Acceptarea
1. Prezentul acord este deschis acceptarii de catre membrii sau membrii
asociati ai Organizatiei.
2. Comisia poate admite in calitate de membru, cu o majoritate de doua
treimi, alte state membre ale Organizatiei Natiunilor Unite, ale uneia dintre
institutiile sale specializate sau ale Agentiei Internationale pentru Energie
Atomica, care au prezentat cererea de admitere insotita de o declaratie, ce
constituie instrumentul formal de acceptare a acordului in vigoare la momentul
admiterii.
3. Membrii Comisiei care nu sunt membri si nici membri asociati ai Organizatiei
pot participa la activitatile Comisiei daca isi asuma cheltuielile din
activitatea Secretariatului, ce le revin, precizate conform dispozitiilor
Regulamentului financiar al Organizatiei.
4. Acceptarea prezentului acord de catre orice membru sau membru asociat al
Organizatiei se face prin depunerea unui instrument de acceptare la directorul
general al Organizatiei si intra in vigoare la data la care acesta il primeste.
5. Acceptarea prezentului acord de catre statele nemembre ale Organizatiei
se face prin depunerea unui instrument de acceptare la directorul general al
Organizatiei. Admiterea in calitate de membru devine efectiva la data aprobarii
de catre Comisie, in conformitate cu dispozitiile paragrafului 2.
6. Directorul general al Organizatiei ii informeaza pe membrii Comisiei, pe
toti membrii Organizatiei si pe secretarul general al Organizatiei Natiunilor
Unite asupra tuturor acceptarilor care au devenit efective.
7. Acceptarea prezentului acord poate fi exprimata cu rezerve, care nu vor
produce efecte decat dupa aprobarea unanima a membrilor Comisiei. Membrii
Comisiei care nu au raspuns in 3 luni de la data notificarii sunt considerati
ca au acceptat rezerva in cauza. In lipsa acceptarii, statul sau organizatia de
integrare economica nationala ori regionala, care a formulat rezerva, nu devine
parte a acordului. Directorul general al Organizatiei ii informeaza, in acelasi
timp, pe toti membrii Comisiei asupra tuturor rezervelor primite.
8. Referirile incluse in prezentul acord, legate de Conventia Natiunilor
Unite din 1982 sau de alte acorduri internationale, nu prejudiciaza pozitia
vreunui stat fata de semnarea, ratificarea sau aderarea la Conventia Natiunilor
Unite din 1982 ori fata de alte acorduri.
Art. 12
Intrarea in vigoare
Prezentul acord intra in vigoare la data primirii celui de-al cincilea
instrument de acceptare.
Art. 13
Aplicarea la nivel teritorial
In momentul acceptarii prezentului acord, membrii Comisiei precizeaza
expres asupra caror teritorii se aplica participarea lor. In absenta unei
astfel de declaratii, acordul este considerat ca se aplica asupra tuturor
teritoriilor unde membrul interesat asigura relatii internationale. Sub rezerva
dispozitiilor art. XIV, aplicarea teritoriala poate fi modificata printr-o
declaratie ulterioara.
Art. 14
Retragerea
1. Orice membru se poate retrage din prezentul acord dupa trecerea unei
perioade de 2 ani de la data intrarii in vigoare pentru el a acordului,
notificand in scris retragerea catre directorul general al Organizatiei, care,
la randul sau, ii informeaza pe toti membrii Comisiei si membrii Organizatiei.
Retragerea devine efectiva la 3 luni dupa primirea notificarii de catre
directorul general.
2. Un membru al Comisiei poate notifica retragerea din unul sau mai multe
teritorii unde asigura relatii internationale. Atunci cand un membru notifica
retragerea sa din Comisie, el indica teritoriile asupra carora se aplica
retragerea sa. In absenta unei astfel de declaratii, retragerea se aplica
asupra tuturor teritoriilor unde acel membru asigura relatii internationale, cu
exceptia membrilor asociati.
3. Orice membru al Comisiei care notifica retragerea sa din Organizatie
este considerat ca se retrage simultan din Comisie si retragerea sa este
considerata ca se aplica tuturor teritoriilor pentru care acel membru asigura
relatiile internationale, cu exceptia membrilor asociati.
Art. 15
Interpretarea acordului si reglementarea diferendelor
Orice diferend referitor la interpretarea sau aplicarea prezentului acord,
daca nu este solutionat de catre Comisie, este supus unui comitet format din
membrii desemnati de una dintre partile in cauza si un presedinte independent
ales dintre membrii comitetului. Recomandarile respectivului comitet, fara
valoare de decizie, constituie baza reexaminarii de catre partile interesate a
chestiunilor care fac obiectul dezacordului. Daca aceasta procedura nu
finalizeaza diferendul, acesta este transferat catre Curtea Internationala de
Justitie, conform statutului acesteia, sau, in cazul unei organizatii de
integrare economica regionala, membra a Comisiei, se supune arbitrajului ori
altui mod de reglementare convenit.
Art. 16
Expirarea acordului
Acordul isi inceteaza valabilitatea in mod automat daca, in urma
retragerilor, numarul membrilor Comisiei scade sub 5, cu exceptia cazului in
care membrii ramasi nu decid in unanimitate altfel.
Art. 17
Autentificarea si inregistrarea
Textul prezentului acord a fost initial redactat la Roma la 24 septembrie
1949, in limba franceza. Doua exemplare in limbile engleza, spaniola si
franceza ale acestui acord si toate amendamentele sale sunt autentificate prin
semnatura de catre presedintele Comisiei si directorul general al Organizatiei.
Unul dintre aceste exemplare este depus la arhiva Organizatiei, altul este
transmis secretarului general al Organizatiei Natiunilor Unite pentru a fi
inregistrat. In plus, directorul general certifica copiile acestui acord si
transmite cate o copie fiecarui membru al Organizatiei, precum si celorlalte
state nemembre ale Organizatiei care sunt parti la acord sau pot deveni.
ACORD
privind infiintarea Comisiei Generale pentru Pescuit in Marea Mediterana*)
*) Traducere.
(Aceasta a doua serie de amendamente la acord implica noi obligatii pentru
partile contractante si intra in vigoare dupa acceptarea lor de catre doua
treimi din numarul membrilor Comisiei si apoi pentru fiecare stat membru, dupa
acceptare.)
Acordul privind infiintarea Comisiei Generale pentru Pescuit in Marea
Mediterana se amendeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul II se elimina paragraful 12.
2. La articolul VII se modifica paragraful 2 dupa cum urmeaza:
"2. Presedintele Comisiei convoaca comitetele si grupurile de lucru,
mentionate la paragraful 1, la data si in locul pe care presedintele le fixeaza
prin consultarea cu directorul general al Organizatiei."
3. Se elimina paragraful 3 al articolului VII.
4. Paragraful 4 al articolului VII se modifica astfel:
"4. Infiintarea de comitete si grupuri de lucru, prevazute la
paragraful 1, si recrutarea sau nominalizarea expertilor depind de creditele
disponibile din capitolul de buget, aprobat de Comisie. Inainte de a se lua o
decizie care reclama cheltuieli pentru infiintarea de comitete si grupuri de
lucru si pentru recrutarea sau nominalizarea expertilor, Comisia este informata
de secretarul acesteia, printr-un raport asupra implicatiilor administrative si
financiare ale acestei decizii."
5. Paragraful 2 al articolului IX se modifica astfel:
"2. Cheltuielile Secretariatului, inclusiv costurile publicatiilor si
ale comunicarilor, precum si cheltuielile presedintelui si vicepresedintilor
Comisiei, necesare realizarii sarcinilor ce le revin, in perioada dintre cele
doua sesiuni, sunt fixate si suportate din bugetul Comisiei."
6. Paragraful 4 al articolului IX se modifica astfel:
"4. Cheltuielile rezultate din proiectele de cooperare din domeniul
cercetarii si dezvoltarii, intreprinse in conformitate cu dispozitiile art. III
paragraful e), sunt, in absenta fondurilor disponibile, fixate si suportate de
membrii Comisiei, conform intelegerilor reciproc convenite. Contributiile
pentru aceste proiecte sunt varsate intr-un fond de depozit creat de
Organizatie, pe care il administreaza in conformitate cu Regulamentul financiar
si cu regulile de gestionare financiara ale Organizatiei."
7. Paragraful 5 al articolului IX se modifica astfel:
"5. Cheltuielile expertilor invitati sa participe la reuniunile
Comisiei, comitetelor sau grupurilor de lucru sunt suportate de Comisie."
8. Se introduce un nou articol, articolul VIII bis, cu urmatorul cuprins:
"Art. 8 bis
Contributii financiare
1. Fiecare membru al Comisiei se angajeaza sa contribuie anual la bugetul
autonom, conform baremului adoptat de Comisie.
2. La fiecare sesiune ordinara Comisia adopta bugetul autonom prin consens;
daca in cursul unei sesiuni nu se poate obtine consensul, bugetul se supune la
vot si se adopta cu o majoritate de doua treimi.
3. a) Nivelul contributiei fiecarui membru al Comisiei este calculat pe
baza unui barem pe care Comisia il adopta prin consens.
b) Baremul adoptat sau amendat de catre Comisie figureaza in Regulamentul
financiar al Comisiei.
4. Nemembrii Organizatiei care devin membri ai Comisiei sunt obligati,
pentru acoperirea cheltuielilor repartizate Comisiei de catre Organizatie, sa
contribuie cu o suma fixata de Comisie.
5. Contributia este platita in moneda liber convertibila, cu exceptia
cazurilor in care Comisia nu decide altfel, cu acordul directorului general.
6. Comisia poate accepta donatii sau alte forme de asistenta de la
organizatii, de la particulari sau din alte surse, in scopul exercitarii
oricareia dintre functiile sale.
7. Contributiile, donatiile si alte forme de asistenta primite sunt varsate
intr-un fond de depozit administrat de directorul general, in conformitate cu
Regulamentul financiar al Organizatiei.
8. Un membru restantier la plata cotizatiei nu are drept de vot, daca
valoarea restantei este egala sau depaseste nivelul cotizatiei pe 2 ani
precedenti. In acelasi timp, Comisia poate sa il autorizeze pe acel membru de a
lua parte la vot daca estimeaza ca neplata cotizatiei se datoreaza unor factori
independenti de vointa acelui membru si, in nici un caz, nu poate proroga
dreptul la vot al acestuia mai mult de 2 ani."
9. Se introduce un nou articol, articolul IX bis, cu urmatorul cuprins:
"Art. 9 bis
Administratia
1. Secretarul Comisiei (denumit mai jos secretar) este numit de directorul
general cu aprobarea Comisiei sau, in cazul unei numiri intre doua sesiuni
ordinare ale Comisiei, cu acordul membrilor acesteia.
2. Secretarul este responsabil de punerea in aplicare a politicilor si a
activitatilor Comisiei, careia ii prezinta un raport. Secretarul indeplineste,
atunci cand este cazul, si functia de secretar al altor organe subsidiare
create de Comisie.
3. Cheltuielile Comisiei sunt suportate din bugetul autonom, cu exceptia
celor legate de personal si de materialele puse, eventual, la dispozitie de
catre Organizatie. Cheltuielile care intra in sarcina Organizatiei sunt fixate
si platite in limita bugetului bianual elaborat de directorul general si
aprobate de Conferinta Organizatiei, in conformitate cu Regulamentul interior
si cu Regulamentul financiar ale Organizatiei.
4. Cheltuielile angajate de catre delegati, supleantii lor, expertii si
consilierii lor, care participa in calitate de reprezentanti guvernamentali la
sesiunile Comisiei, ale subcomisiilor si ale comitetelor, precum si
cheltuielile observatorilor la sesiuni sunt in sarcina guvernelor sau a
organizatiilor respective. Cheltuielile expertilor invitati de Comisie sa
participe, in nume propriu, la reuniunile Comisiei, ale subcomisiilor sau
comitetelor sunt finantate din bugetul Comisiei."
REGULAMENTUL INTERIOR
al Comisiei Generale pentru Pescuit in Marea Mediterana*)
*) Traducere.
Art. 1
In sensul prezentului regulament, urmatorii termeni sunt definiti dupa cum
urmeaza:
- acord - Acordul privind infiintarea Comisiei Generale pentru Pescuit in
Marea Mediterana, al carui text elaborat la Roma (Italia) la 24 septembrie 1949
a fost amendat in conformitate cu art. X din acordul mentionat mai sus;
- Comisie - Comisia Generala pentru Pescuit in Marea Mediterana;
- presedinte - presedintele Comisiei;
- vicepresedinte - vicepresedintele Comisiei;
- delegat - reprezentantul unui stat membru, specificat la art. II
paragraful 1 din acord;
- delegatie - delegatul si supleantul sau, expertii si consilierii;
- membru - membrii si membrii asociati ai Organizatiei si statele nemembre
ale Organizatiei care sunt membre ale Comisiei;
- secretar - secretarul Comisiei;
- Organizatie - Organizatia Natiunilor Unite pentru Agricultura si
Alimentatie (FAO);
- Conferinta - Conferinta Organizatiei;
- stat, membru asociat sau organizatie, avand calitatea de observator - un
stat care nu este membru nici al Comisiei, nici al Organizatiei, sau o
organizatie internationala, invitat sa participe la sesiunea Comisiei, ori un
membru sau membru asociat al Organizatiei, participant la sesiunea Comisiei,
fara a fi membru al Comisiei;
- observator - reprezentantul unui stat sau al unei organizatii, avand
calitatea de observator.
Art. 2
Sesiunile Comisiei
1. In conformitate cu art. II paragraful 10 din acord, Comisia examineaza
la fiecare sesiune ordinara, in consultare cu directorul general, data si locul
urmatoarei sesiuni, tinand cont de cerintele programului Comisiei si de
termenii invitatiei formulate de guvernul statului unde are loc sesiunea.
Presedintele anunta, in consecinta, convocarea sesiunii.
2. Presedintele poate convoca o sesiune extraordinara a Comisiei, la
cererea sau cu aprobarea majoritatii membrilor.
3. Invitatiile la o sesiune ordinara a Comisiei sunt transmise de secretar,
in numele presedintelui, cu cel putin 60 de zile inainte de data fixata pentru
inceperea sesiunii mentionate. Invitatiile la o sesiune extraordinara sunt
transmise cu cel putin 40 de zile inainte de data fixata pentru inceperea
sesiunii mentionate.
4. Pentru ca o propunere privind organizarea intr-o anumita tara a unei
sesiuni a Comisiei sau a unei intalniri a subcomisiilor sa poata fi discutata,
acea tara trebuie: a) sa fi ratificat fara rezerve Conventia asupra
privilegiilor si a imunitatii institutiilor specializate ale Natiunilor Unite;
sau b) sa dea asigurari ca toti delegatii, reprezentantii, expertii,
observatorii sau alte persoane abilitate sa asiste la sesiunea mentionata, in
termenii acordului ori ai regulamentului Comisiei, beneficiaza de privilegiile
si imunitatile necesare exercitiului independent al functiei lor in legatura cu
sesiunea.
Art. 3
Imputerniciri
La fiecare sesiune Secretariatul primeste imputernicirile delegatiilor si
ale observatorilor. Aceste imputerniciri trebuie sa fie conforme cu modelul
indicat de Secretariat. Dupa examinare, Secretariatul raporteaza Comisiei
pentru ca aceasta sa ia masurile necesare.
Art. 4
Ordinea de zi
1. Ordinea de zi pentru fiecare sesiune ordinara cuprinde:
a) alegerea presedintelui si a vicepresedintilor, asa cum este prevazut in
art. II paragraful 9 din acord;
b) adoptarea ordinii de zi;
c) un raport al secretarului privind situatia financiara si activitatile
Comisiei;
d) examinarea proiectului de buget;
e) rapoartele comitetelor;
f) examinarea datei si a locului sesiunii urmatoare;
g) proiectele de amendamente la acord si la prezentul regulament interior;
h) cererile de admitere, in conformitate cu prevederile art. XI paragraful
2 din acord, prezentate de state care nu sunt membre ale Organizatiei, dar sunt
membre ale Organizatiei Natiunilor Unite, ale uneia dintre institutiile sale
specializate sau ale Agentiei Internationale pentru Energie Atomica;
i) problemele transmise Comisiei de catre Conferinta, Consiliul sau
directorul general al Organizatiei.
2. Ordinea de zi cuprinde, de asemenea, in urma aprobarii Comisiei:
a) problemele aprobate in cadrul sesiunii precedente;
b) problemele propuse de un membru.
3. Ordinea de zi provizorie este transmisa de Secretariat membrilor,
statelor si organizatiilor cu statut de observator, cu cel putin 60 de zile
inainte de deschiderea sesiunii, impreuna cu rapoartele si documentele
sesiunii.
4. Ordinea de zi a unei sesiuni extraordinare nu cuprinde decat punctele
pentru care sesiunea este convocata.
Art. 5
Secretariat
1. Secretariatul cuprinde secretarul si membrii personalului subordonat
lui, care pot fi desemnati de directorul general.
2. Secretarul are ca sarcina primirea, centralizarea si asigurarea
difuzarii documentelor, rapoartelor si rezolutiilor sesiunilor Comisiei si ale
comitetelor sale, pregatirea darilor de seama ale sedintelor, aprobarea
cheltuielilor si a angajamentelor financiare, precum si alte sarcini pe care
Comisia i le poate incredinta.
3. Copii ale tuturor comunicarilor referitoare la problemele Comisiei sunt
inaintate Secretariatului pentru informare si pentru depunere la arhiva.
Art. 6
Sedintele plenare ale Comisiei
Sedintele plenare ale Comisiei sunt publice, in lipsa unei decizii contrare
a acesteia. Atunci cand Comisia decide organizarea unei sedinte inchise,
aceasta decide in acelasi timp aplicarea acestei decizii fata de observatori.
Art. 7
Alegerea presedintelui si a vicepresedintilor
1. Comisia alege presedintele si cei doi vicepresedinti ai Comisiei, care isi
incep activitatea incepand cu sfarsitul sesiunii ordinare in care au fost alesi
si care isi vor exercita functiile pentru doua sesiuni ordinare.
2. Ei trebuie sa fie alesi dintre delegatii sau supleantii prezenti la
sesiunea ordinara in care sunt alesi. Ei sunt eligibili pentru inca doua
sesiuni ordinare.
Art. 8
Functiile presedintelui si ale vicepresedintilor
1. Presedintele isi exercita atributiile care ii sunt conferite de
prezentul regulament si trebuie, in special:
a) sa anunte deschiderea si inchiderea fiecarei sesiuni plenare a Comisiei;
b) sa conduca dezbaterile din cursul sedintelor plenare si sa vegheze
asupra aplicarii prezentului regulament, sa dea cuvantul, sa propuna votarea
propunerilor si sa anunte hotararile;
c) sa statueze ordinea motiunilor;
d) sub rezerva dispozitiilor prezentului regulament, sa exercite controlul
absolut asupra dezbaterilor in cadrul sedintelor;
e) sa numeasca, in conformitate cu instructiunile Comisiei, comitete din
decursul sesiunilor.
2. In absenta presedintelui sau la cererea sa, primul vicepresedinte sau,
in absenta lui, cel de-al doilea vicepresedinte exercita functiile
presedintelui.
3. Presedintele sau vicepresedintii care actioneaza in calitate de
presedinte nu au drept de vot si un alt membru al delegatiei lor va reprezenta
guvernul.
4. Secretarul exercita temporar functiile de presedinte doar in cazul in
care presedintele sau vicepresedintii sunt in imposibilitatea de a exercita
aceasta functie.
Art. 9
Dispozitiile si procedurile de votare
1. Cu exceptia dispozitiilor contrare din paragraful 4 al prezentului
articol, votul in cursul unei sedinte plenare se face oral sau prin ridicarea
mainii; un vot pe baza apelului nominal are loc atunci cand se solicita o
majoritate speciala, in virtutea acordului sau a prezentului regulament ori la
cererea unei delegatii.
2. Votul pe baza apelului nominal se face prin strigarea delegatiilor in
ordinea alfabetului din limba franceza.
3. Sunt consemnate voturile prin apel nominal ale fiecarei delegatii,
precum si abtinerile.
4. Votarea in chestiuni referitoare la persoane, cu exceptia alegerii
Biroului Comisiei sau a comitetelor, are loc pe baza scrutinului secret.
5. Atunci cand un candidat pe un post electiv nu obtine majoritatea
voturilor la primul scrutin, se trece la cel de-al doilea scrutin, tinandu-se
cont de primii 2 candidati care au obtinut cele mai multe voturi. Daca si la al
doilea scrutin se obtin voturi egale, alegerea se face de catre presedinte prin
tragere la sorti.
6. In cazul unui partaj egal al voturilor, care nu poate asigura alegerea
definitiva, se trece la a doua votare care se va face in cadrul sedintei
urmatoare a aceleiasi sesiuni. Daca votul ramane in continuare egal, propunerea
este anulata.
7. Intelegerile convenite in materie de votare sau alte probleme conexe
care nu sunt tratate in mod specific in textul acordului sau in prezentul
regulament sunt gestionate mutatis mutandis pe baza prevederilor Regulamentului
general al Organizatiei.
Art. 10
Comitete
1. Se creeaza un comitet de acvacultura deschis tuturor statelor membre ale
Comisiei, care trebuie:
a) sa supravegheze dezvoltarea si evolutia practicilor de acvacultura din
regiune;
b) sa urmareasca interactiunea dintre dezvoltarea acvaculturii si mediu;
c) sa vizeze si sa orienteze lucrarile celor 4 sisteme create ca urmare a
activitatii MEDRAP II si, in particular, sa urmareasca progresul, evaluarea
propunerilor de programe ale diverselor retele si coordonarea sistemului SIPAM
prin intermediul Secretariatului FAO;
d) sa identifice un sprijin suplimentar care sa completeze aportul
organismelor participante la aceste retele, cum ar fi CIHEAM, si PAP/CAR a
programului de actiune pentru Marea Mediterana, precum si intarirea activitatii
celor 4 retele;
e) sa realizeze toate celelalte obiective referitoare la promovarea si
dezvoltarea acvaculturii, care ii pot fi trasate de catre Comisie;
2. a) Se creeaza un comitet stiintific consultativ care trebuie sa
furnizeze informatii, date sau avize stiintifice, sociale si economice asupra
activitatii Comisiei.
b) Comitetul este deschis tuturor membrilor Comisiei. Fiecare membru al
Comisiei poate desemna un membru al comitetului, iar membrii pot fi insotiti de
experti.
c) Comitetul poate crea grupuri de lucru pentru a analiza datele si pentru
a oferi consultanta comitetului asupra stadiului resurselor sedentare si al
celor migratoare.
d) Comitetul da avize asupra fundamentelor stiintifice si tehnice ale
deciziilor referitoare la conservarea si gestionarea pescariilor si, in
special, asupra aspectelor biologice, sociale si economice si trebuie:
1. sa evalueze informatiile furnizate de catre statele membre si de catre
organismele sau programele de pescuit relevante, referitoare la capturile,
efortul de pescuit si alte date referitoare la conservarea si gestionarea
pescuitului;
2. sa formuleze avize asupra intentiilor Comisiei privind conservarea si
gestionarea pescuitului;
3. sa identifice programe de cooperare in domeniul cercetarii si
coordonarea punerii lor in aplicare;
4. sa se achite de toate celelalte sarcini sau sa isi asume toate
responsabilitatile care ii pot fi incredintate de catre Comisie;
e) statele membre sunt obligate sa furnizeze comitetului informatii asupra
capturii si alte date pertinente, astfel incat comitetul sa se poata achita de
responsabilitatile sale incluse in prezentul paragraf.
3. Comisia poate stabili comitetele si grupurile de lucru pe care le
considera necesare.
4. Stabilirea comitetelor si grupurilor de lucru enuntate in prezentul
articol este subordonata dispozitiilor art. VII paragraful 4 din acord.
5. Procedurile in cadrul comitetelor si al grupurilor de lucru sunt
reglementate mutatis mutandis prin Regulamentul interior al Comisiei.
Art. 11
Buget si finante
1. Cu exceptia dispozitiilor contrare din prezentul regulament,
activitatilor Comisiei li se aplica Regulamentul financiar al Organizatiei,
completat de Manualul si memorandumurile administrative si de procedurile care
decurg din acestea.
2. Comisia elaboreaza un proiect de buget pentru urmatorii 2 ani, in care
include estimativ cheltuielile Secretariatului, costurile publicatiilor si ale
comunicarilor, cheltuielile de deplasare pentru presedinte si vicepresedinti,
daca participa la lucrarile Comisiei, in intervalul dintre sesiuni si,
eventual, cheltuielile comitetelor, care este aprobat de Comisie si supus
directorului general, care va tine cont de previziunile bugetare globale ale
Organizatiei.
3. Din momentul adoptarii bugetului global al Organizatiei bugetul Comisiei
reprezinta limitele in care pot fi angajate creditele, conform obiectivelor
aprobate de Conferinta.
4. Inainte de a se trece la executia lor, toate proiectele de cooperare
trebuie supuse Consiliului sau Conferintei Organizatiei.
Art. 12
Participarea observatorilor
1. Participarea organizatiilor internationale la lucrarile Comisiei si
relatiile dintre Comisie si aceste organizatii sunt guvernate de dispozitiile
Organizatiei, precum si de principiile care reglementeaza relatiile cu
organizatii internationale, adoptate de Conferinta sau de Consiliul
Organizatiei.
2. Membrii si membrii asociati ai Organizatiei care nu sunt membri ai
Comisiei pot, la cererea lor, sa fie reprezentati de un observator la sesiunile
Comisiei si ale organelor sale subsidiare.
3. Statele care nu sunt membre ale Comisiei, nici membri sau membri
asociati ai Organizatiei, dar care sunt membre ale Organizatiei Natiunilor
Unite, ale unei institutii specializate ale acesteia sau ale Agentiei
Internationale pentru Energie Atomica pot, la cererea lor si cu asentimentul
Consiliului Organizatiei si al Comisiei, sa participe in calitate de observator
la sesiunile acesteia din urma si ale organizatiilor sale subsidiare, conform
principiilor statutului de observator al statelor, adoptat de Conferinta.
4. In situatia in care Comisia nu decide altfel, observatorii pot sa asiste
la sesiunile plenare ale Comisiei si sa participe la dezbaterile reuniunilor
comitetelor tehnice la care au fost invitati. In nici un caz nu au drept de
vot.
Art. 13
Proiecte de cooperare
Cu ocazia punerii in practica a proiectelor de cooperare prevazute la art.
III paragraful 1e) din acord si a studiilor efectuate in afara regiunii
precizate in preambulul acordului, pot fi incheiate intelegeri cu guvernele
care nu sunt membre ale Comisiei. Aceste intelegeri depind in intregime de
directorul general al Organizatiei.
Art. 14
Darile de seama, rapoartele si recomandarile
1. Darile de seama sunt redactate pentru fiecare sedinta plenara a Comisiei
si pentru fiecare reuniune a comitetului si sunt distribuite cat se poate de
repede participantilor.
2. Un rezumat al dezbaterilor fiecarei sedinte a Comisiei este publicat in
acelasi timp cu rapoartele comitetului, expunerile tehnice sau alte documente
pe care Comitetul executiv le estimeaza ca fiind necesare.
3. La fiecare sesiune Comisia aproba un raport care cuprinde punctele de
vedere, recomandarile, rezolutiile si deciziile si, atunci cand se solicita,
punctele de vedere minoritare.
4. Sub rezerva dispozitiilor art. V din acord, concluziile si recomandarile
Comisiei sunt transmise la sfarsitul fiecarei sesiuni directorului general al
Organizatiei, care le comunica membrilor Comisiei, statelor si organizatiilor
internationale care sunt reprezentate la sesiune, precum si puse la dispozitie
altor membri si membri asociati ai Organizatiei, pentru informare.
5. Recomandarile care pot avea incidenta asupra politicilor, programelor si
finantelor Organizatiei sunt aduse la cunostinta Conferintei de catre
directorul general prin intermediul Consiliului Organizatiei, pentru a decide
asupra acestora.
6. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului precedent, presedintele poate
invita membrii Comisiei sa prezinte Comisiei sau directorului general
informatii asupra masurilor luate pentru aplicarea recomandarilor Comisiei.
Art. 15
Recomandari pentru membrii Comisiei
1. Comisia poate formula recomandari membrilor Comisiei asupra tuturor
problemelor precizate in art. III din acord.
2. Secretarul primeste, in numele Comisiei, raspunsurile membrilor asupra
recomandarilor, intocmeste un rezumat si face o analiza a acestora in vederea
prezentarii lor la urmatoarea sesiune.
Art. 16
Amendamente la acord
1. Membrii pot propune amendamente la acord, in conformitate cu
dispozitiile art. X, printr-o notificare adresata secretarului. Secretarul
transmite aceste propuneri, in copie, tuturor membrilor si directorului
general.
2. Comisia nu ia nici o decizie referitoare la proiectul de amendament la
acord daca proiectul de amendament nu este inscris, spre dezbatere, in ordinea
de zi provizorie a sesiunii.
Art. 17
Suspendarea regulamentului si a amendamentelor
1. Sub rezerva dispozitiilor acordului, toate articolele care preceda,
altele decat art. IV, V, art. X paragrafele 4 si 5, art. XI, XII, art. XIV
paragraful 4 si art. XVI, pot fi suspendate la cererea unei delegatii, prin
votul majoritatii, exprimat in sesiunea plenara a Comisiei, cu conditia ca o
notificare sa fi fost prezentata in cadrul unei alte sesiuni plenare a Comisiei
si copiile propunerilor de suspendare sa fie distribuite delegatiilor cu 48 de ore
inainte de sesiunea in cadrul careia se decide.
2. Amendamentele sau anexele la prezentul regulament pot fi, la cererea
unei delegatii, adoptate cu o majoritate de doua treimi din numarul membrilor
Comisiei, in sesiunea plenara a Comisiei, cu conditia ca notificarea sa fie
facuta in cursul unei alte sesiuni plenare si copiile proiectului de amendament
sau anexele sa fie distribuite delegatiilor cu cel putin 24 de ore inainte de
sesiunea in cadrul careia trebuie sa se decida.
3. Orice amendament la art. XVI, ce poate fi adoptat in conformitate cu
dispozitiile paragrafului 2 al acestui articol, nu va intra in vigoare decat in
cursul sesiunii urmatoare a Comisiei.
Art. 18
Limbile oficiale
1. Limbile oficiale ale Comisiei sunt cele ale Organizatiei, iar Comisia
poate decide alegerea. Delegatiile pot sa foloseasca una sau alta dintre limbi
in cursul unei sesiuni si pentru redactarea rapoartelor si a comunicarilor lor.
Delegatia care va folosi o limba neoficiala trebuie sa asigure traducerea in
una dintre limbile oficiale.
2. In timpul sesiunilor Secretariatul asigura, la cererea delegatiilor
prezente, traducerea in una sau mai multe limbi oficiale.
3. Rapoartele si comunicarile sunt publicate in limba in care sunt
prezentate si, la cererea Comisiei, pot fi publicate si rezumate traduse.