LEGE Nr. 283
din 28 decembrie 2010
privind camerele pentru
agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 15 din 7 ianuarie 2011
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege stabileşte modul de
înfiinţare, organizare şi funcţionare a camerelor pentru agricultură,
silvicultură şi dezvoltare rurală, zonale, judeţene, regionale şi a Camerei
Agricole Naţionale, denumite în continuare camere agricole.
(2) Termenii utilizaţi în prezenta lege sunt definiţi
în anexa nr. 1.
(3) Infiinţarea camerelor agricole are ca scop
înfăptuirea obiectivelor fundamentale din zonele rurale înscrise în Agenda
Lisabona:
a) competitivitate;
b) ameliorarea terenurilor agricole şi forestiere;
c) rolul primordial al agromediului în dezvoltarea
durabilă a zonelor rurale;
d) creşterea calităţii vieţii în zonele rurale.
Art. 2. - (1) Camerele agricole sunt instituţii de
utilitate publică, nonprofit, cu personalitate juridică, create în scopul de a
reprezenta, promova şi ocroti interesele agriculturii, zootehniei şi
silviculturii, cu toate ramurile lor, precum şi de a contribui prin toate
mijloacele la sporirea producţiei tuturor ramurilor agricole, zootehnice şi
silvice, denumite în continuare domenii ale agriculturii şi conexe.
(2) Funcţionarea camerelor agricole răspunde
obiectivului de descentralizare a administraţiei publice centrale prin
înfiinţarea unei reţele naţionale de structuri autonome ce promovează interesul
public general, prin acţiune la nivel local şi prin integrarea specificului
zonal în procesul de elaborare a politicilor diferenţiate pe tipuri de
agricultură.
(3) Camerele agricole au rol consultativ şi reprezintă
principalul partener de dialog al autorităţii publice centrale cu competenţe în
domeniile agriculturii şi conexe, precum şi al celorlalte autorităţi şi
instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, pe domeniile de
competenţă.
Art. 3. - Camerele agricole pot înfiinţa societăţi
comerciale potrivit legislaţiei în vigoare.
Art. 4. - Guvernul, autorităţile publice centrale,
judeţene şi locale, precum şi asociaţiile profesionale, cooperativele,
sindicatele, patronatele sau orice alte forme de asociere ale acestora
conlucrează, prin reprezentanţi, în vederea asigurării cadrului adecvat de
înfiinţare, organizare şi funcţionare a camerei agricole la nivel zonal,
judeţean, regional şi naţional, în condiţiile legii.
Art. 5. - Camerele agricole se constituie în urma
alegerilor organizate la nivelul fiecărui colegiu zonal şi vor fi organizate
astfel:
a) la nivel zonal, colegiul zonal al camerei agricole
zonale;
b) la nivel judeţean, colegiul judeţean al camerei
agricole judeţene;
c) la nivel regional, colegiul regional al camerei
agricole regionale;
d) la nivel naţional, Colegiul Naţional al Camerei
Agricole Naţionale.
CAPITOLUL II
Organizarea alegerilor pentru camerele agricole
Art. 6. - (1) In termen de 10 zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi se înfiinţează Comitetul Naţional de Iniţiativă,
format din 21 de membri, dintre care:
a) 7 reprezentanţi ai formelor asociative din
agricultură;
b) 4 reprezentanţi ai Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale;
c) un reprezentant al Ministerului Administraţiei şi
Internelor;
d) un reprezentant al Ministerului Mediului şi'
Pădurilor;
e) 8 membri ai Parlamentului României, din comisiile
de agricultură, 5 deputaţi şi 3 senatori, dintre care unul va fi preşedintele
Comitetului Naţional de Iniţiativă.
(2) La propunerea Comisiei pentru agricultură,
silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice din Camera Deputaţilor
se numesc, prin hotărâre a Guvernului, membrii Comitetului Naţional de
Iniţiativă.
(3) La nivel judeţean, prin hotărâre a Comitetului
Naţional de Iniţiativă, se constituie comitetul judeţean de iniţiativă, format
din 7 membri, după cum urmează:
a) un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale, din direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală
judeţene;
b) un reprezentant al inspectoratului teritorial de
regim silvic şi de vânătoare;
c) un reprezentant al Ministerului Administraţiei şi
Internelor;
d) un reprezentant al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie
pentru Agricultură;
e) 3 reprezentanţi ai formelor asociative din
agricultură.
(4) Comitetele regionale de iniţiativă se formează
din preşedinţii comitetului judeţean de iniţiativă, prin decizie a Comitetului
Naţional de Iniţiativă.
(5) Comitetele de iniţiativă judeţene, regionale şi
naţionale se dizolvă, de drept, după validarea alegerilor şi atribuţiile
acestora vor fi preluate de colegiile camerelor agricole judeţene, regionale şi
al Camerei Agricole Naţionale. Comitetul Naţional de Iniţiativă rezolvă
contestaţiile, validează alegerile şi publică, în termen de 10 zile, în
Monitorul Oficial al României, Partea I, rezultatul alegerilor.
(6) Modul de funcţionare a comitetelor de iniţiativă
este prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 7. -Atribuţiile comitetului judeţean de iniţiativă
sunt următoarele:
a) urmăreşte respectarea dispoziţiilor legale cu
privire la desfăşurarea alegerilor pentru camera agricolă locală în
circumscripţiile comunale;
b) verifică listele electorale pentru fiecare cameră
agricolă în parte;
c) tipăreşte şi distribuie comisiilor electorale locale
buletinele de vot, ştampilele de control şi ştampilele cu menţiunea
„votat";
d) rezolvă sesizările referitoare la propria lui
activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale
ale secţiilor de votare;
e) stabileşte rezultatul alegerilor;
f) face publice datele cu privire la alegeri şi
rezultatul acestora;
g) primeşte de la comisiile electorale locale
buletinele de vot întrebuinţate şi necontestate, precum şi pe cele anulate sau
neutilizate, listele electorale utilizate, ştampilele şi celelalte materiale
necesare votării pe fiecare grupă de reprezentanţi din camerele agricole locale
şi judeţene;
h) desemnează membrii, preşedintele şi vicepreşedintele
comisiei electorale locale.
CAPITOLUL III
Sistemul electiv
Art. 8. - (1) Dreptul de vot şi dreptul de a fi ales
sunt garantate.
(2) Dreptul de vot este conferit în mod egal, fără
privilegii sau discriminări, oricărui cetăţean român ori cetăţean străin al
unui stat membru al Uniunii Europene, care este rezident în România, desfăşoară
activităţi cu profil agricol sau asimilat şi îndeplineşte cel puţin una dintre
următoarele condiţii:
a) este agricultor, silvicultor sau crescător de
animale şi se regăseşte în baza de date a Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie
pentru Agricultură şi a ocoalelor silvice private;
b) este membru al asociaţiilor profesionale, al
sindicatelor şi patronatelor din agricultură sau din domeniile conexe,
constituite în conformitate cu prevederile legale.
(3) Fiecare alegător are dreptul la un singur vot.
(4) Dreptul de vot se exercită numai în baza actului
de identitate valabil.
(5) Dreptul de vot se exercită numai în localitatea
arondată secţiei de votare din colegiul zonal în care alegătorul îşi desfăşoară
activitatea specifică.
Art. 9. - (1) Alegerea membrilor colegiului zonal al
camerei agricole zonale se face prin vot într-un singur tur de scrutin, pe
lista colegiului camerei agricole zonale propusă de către:
a) asociaţii din domeniul agricol şi silvic,
constituite şi înregistrate la nivel judeţean, în conformitate cu prevederile
legale, şi grupuri de producători recunoscute de Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale;
b) patronate din domeniul agricol şi conex,
constituite în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
c) sindicate din domeniul agricol şi conex,
constituite în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
d) cooperative agricole, constituite în conformitate
cu prevederile legale în vigoare;
e) reprezentanţi ai proprietarilor de păduri şi ai
composesoratelor;
f) colegiul medicilor veterinari;
g) instituţii de învăţământ şi cercetare agricolă;
h) fermierii înscrişi în baza de date a Agenţiei de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.
(2) Pentru funcţia de membru al colegiului zonal al
camerei agricole zonale poate candida orice persoană care îndeplineşte
prevederile cuprinse la alin. (1), cu condiţia depunerii unei liste de
susţinători de minimum 50 de alegători înscrişi în listele electorale.
(3) Modelul listei de susţinători este prevăzut în
anexa nr. 3.
(4) Un elector poate semna pentru un singur candidat.
(5) Candidaturile se depun cu cel puţin 30 de zile
înainte de data alegerilor.
(6) Structurile implicate în alegerea colegiilor
zonale ale camerelor agricole zonale sunt următoarele:
a) circumscripţia electorală - pentru alegerea
colegiilor zonale se constituie circumscripţia electorală zonală, care cuprinde
una sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale şi se constituie prin
decizie a comitetului judeţean de iniţiativă, în termen de 10 zile de la data
stabilirii alegerilor;
b) comisia electorală - este alcătuită din 5
persoane, dintre care un preşedinte, un vicepreşedinte şi 3 membri, şi se
înfiinţează prin decizie a comitetului judeţean de iniţiativă. Membrii comisiei
electorale trebuie să aibă studii superioare sau medii;
c) biroul electoral - se organizează la nivelul
fiecărei secţii de votare prin decizie a comisiei electorale de circumscripţie,
în termen de 10 zile de la data constituirii comisiei electorale de
circumscripţie, prin decizie a preşedintelui comisiei electorale de
circumscripţie;
d) secţia de votare - se organizează la nivelul
fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, aparţinătoare colegiilor zonale.
Fiecare secţie de votare are arondaţi 243 de electori. Responsabil de
amenajarea secţiei de votare este primarul localităţii.
(7) Listele electorale se întocmesc în termen de 60 de
zile de la data stabilirii alegerilor pe baza datelor preluate de la Agenţia de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură şi de la ocoalele silvice. Listele
electorale se pun la dispoziţia birourilor electorale ale secţiilor de votare
cu 10 zile înainte de data alegerilor.
(8) Comisiile electorale au următoarele atribuţii:
a) primesc propunerile de candidaţi pentru a fi aleşi
în colegiile zonale ale camerelor agricole zonale;
b) primesc de la comitetul judeţean de iniţiativă
buletinele de vot, ştampilele de control şi ştampilele cu menţiunea
„votat" şi le distribuie către birourile electorale locale, centralizează
la nivel de circumscripţie rezultatul votului pentru fiecare candidat ce
urmează a fi ales în colegiile camerelor agricole;
c) rezolvă sesizările cu privire la activitatea
birourilor electorale;
d) asigură logistica necesară desfăşurării alegerilor
la nivelul fiecărui birou al secţiilor de votare;
e) supraveghează desfăşurarea alegerilor la nivelul
circumscripţiilor electorale;
f) predau, cu proces-verbal, comitetului judeţean de
iniţiativă, buletinele de vot utilizate şi necontestate, precum şi pe cele
anulate sau neutilizate, listele electorale utilizate, ştampilele şi celelalte
materiale necesare votării.
(9) Birourile electorale ale secţiilor de votare au
următoarele atribuţii:
a) primesc copii de pe listele electorale şi asigură
condiţiile necesare în vederea verificării acestora de către electori;
b) primesc de la comisia electorală de circumscripţie
buletinele de vot, ştampilele de control şi ştampilele cu menţiunea
„votat";
c) supraveghează operaţiunea de votare şi iau toate
măsurile de ordine în localul secţiei de votare şi în jurul acestuia;
d) numără voturile şi consemnează rezultatul votului
pentru constituirea colegiilor zonale ale camerelor agricole zonale;
e) rezolvă întâmpinările cu privire la propria lor
activitate;
f) predau, cu proces-verbal, către comisia electorală
de circumscripţie, buletinele de vot întrebuinţate şi necontestate, cele
anulate sau neutilizate, listele electorale utilizate, ştampilele şi celelalte
materiale necesare votării, precum şi componenţa colegiilor zonale ale
camerelor agricole zonale.
(10) Contestaţiile se depun în termen de 48 de ore de
la data comunicării rezultatului alegerilor şi se soluţionează printr-o
rezoluţie de către comitetul judeţean de iniţiativă, în termen de două zile de
la data depunerii acestora. Rezoluţia poate fi contestată la judecătoria de pe
raza teritorială a camerei agricole zonale, în termen de 24 de ore de la data
comunicării, şi se va soluţiona în termen de 24 de ore, hotărârea pronunţată
fiind definitivă şi irevocabilă.
Art. 10. - (1) Colegiul camerei agricole zonale este
format din 9 reprezentanţi şi 5 membri supleanţi aleşi prin vot secret, în
ordinea numărului de voturi înscrise în procesele-verbale.
(2) In termen de maximum 15 zile de la data validării
alegerilor, colegiul zonal al camerei agricole zonale se întruneşte în şedinţă
ordinară şi îşi alege biroul permanent alcătuit din preşedinte, vicepreşedinte
şi secretar.
(3) Biroul permanent ales trebuie să fie, de regulă,
constituit din persoane cu studii superioare sau medii. Acestea trebuie să
activeze în domeniile agricol, silvic sau în domenii de activitate conexe şi să
aibă o vechime de cel puţin 3 ani în domeniile de activitate menţionate.
(4) Atribuţiile biroului permanent se stabilesc prin
regulament aprobat de colegiul zonal al camerelor agricole zonale.
(5) In termen de 30 de zile de la constituire, colegiul
zonal al camerei agricole zonale adoptă în şedinţă ordinară regulamentul de
organizare şi funcţionare, elaborat în baza regulamentului-cadru.
(6) Preşedintele colegiului zonal al camerei agricole
zonale poate fi înlocuit la şedinţele colegiului judeţean al camerei agricole
judeţene de vicepreşedinte, mandatat în acest sens.
(7) Funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte şi
secretar al biroului permanent al camerei agricole zonale sunt incompatibile cu
funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte, secretar sau membru al colegiului
judeţean, regional şi naţional.
(8) Locul rămas vacant în urma promovării unui membru
al biroului permanent al camerei agricole zonale în colegiul judeţean sau
regional va fi ocupat de următorul candidat înscris în procesul-verbal de
constatare a rezultatelor alegerilor.
(9) Regulamentul de organizare şi funcţionare se aprobă
de către colegiul judeţean al camerei agricole judeţene, în maximum 30 de zile
de la data constituirii.
Art. 11. - (1) Colegiile judeţene ale camerelor
agricole judeţene sunt formate din preşedinţii birourilor permanente ale
colegiilor zonale ale camerelor agricole zonale sau de un alt membru al
colegiului, ales prin vot secret.
(2) O persoană poate candida pentru un singur colegiu
judeţean al camerei agricole judeţene şi pe o singură listă. In caz contrar,
candidatura sa este nulă de drept.
(3) Colegiile judeţene ale camerelor agricole judeţene
se întrunesc în şedinţă ordinară, o dată la 3 luni, la propunerea preşedintelui
biroului permanent sau a unei treimi din numărul membrilor colegiului.
(4) Biroul permanent al colegiului judeţean al
camerei agricole judeţene este format din 9 membri: preşedinte, 4 vicepreşedinţi,
un secretar şi 3 membri.
(5) Membrii biroului permanent al colegiului judeţean
al camerei agricole judeţene se aleg prin vot direct şi secret de către membrii
colegiului judeţean al camerelor agricole judeţene.
(6) Preşedintele biroului permanent al colegiului
judeţean al camerei agricole judeţene trebuie să fie absolvent de studii
superioare de specialitate şi cu o vechime de minimum 5 ani în domeniile de
activitate prevăzute de prezenta lege.
(7) Biroul permanent al colegiului judeţean al camerei
agricole judeţene se întruneşte ori de câte ori este nevoie, la propunerea
preşedintelui biroului permanent sau la propunerea unei treimi din numărul
membrilor biroului permanent al colegiului judeţean.
(8) Preşedintele colegiului judeţean al camerei agricole
judeţene este angajat şi conduce aparatul tehnic operaţional.
(9) Funcţiile din biroul permanent al colegiului
judeţean al camerei agricole judeţene, prevăzute la alin. (4), sunt
incompatibile cu funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte, secretar sau membru
al colegiului zonal, judeţean şi naţional.
Art. 12. - (1) Colegiul regional al camerei agricole
regionale este format din membrii birourilor permanente ale colegiilor
camerelor agricole judeţene sau din membri desemnaţi prin vot secret din cadrul
colegiilor judeţene. Componenţa nominală se stabileşte prin votul secret al
colegiului judeţean al camerei agricole judeţene.
(2) Biroul permanent al colegiului regional al
camerelor agricole regionale este format din 9-11 membri, aleşi prin vot direct
şi secret, dintre care un preşedinte, un vicepreşedinte, un secretar şi un
număr de membri egal cu numărul colegiilor judeţene ale camerelor agricole
judeţene.
(3) Colegiul regional al camerei agricole regionale
se întruneşte în şedinţă ordinară o dată la 3 luni sau ori de câte ori este
nevoie, la propunerea preşedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor.
(4) Colegiul regional al camerei agricole regionale
se întruneşte în şedinţă extraordinară la propunerea preşedintelui sau a
jumătate din numărul membrilor.
(5) Biroul permanent al colegiului regional al camerei
agricole regionale se întruneşte cel puţin o dată pe lună, la propunerea
preşedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor.
(6) Preşedintele camerei agricole regionale este
angajat şi conduce aparatul tehnic operaţional.
(7) Funcţiile din biroul permanent al camerei
agricole regionale, prevăzute la alin. (2), sunt incompatibile cu funcţiile de
preşedinte, vicepreşedinte, secretar sau membru al colegiului zonal, judeţean
şi naţional.
Art. 13. - (1) Colegiul Naţional al Camerei Agricole
Naţionale este constituit din preşedinţii colegiilor regionale ale camerelor
agricole regionale.
(2) Biroul permanent al Colegiului Naţional al Camerei
Agricole Naţionale este format din 5 membri, dintre care un preşedinte, un
vicepreşedinte, un secretar şi 2 membri, aleşi prin vot direct şi secret de
către membrii acestuia.
(3) Colegiul Naţional al Camerei Agricole Naţionale se
întruneşte în şedinţă ordinară cel puţin o dată pe trimestru sau ori de câte
ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numărul
membrilor.
(4) Colegiul Naţional al Camerei Agricole Naţionale se
întruneşte în şedinţă extraordinară, la propunerea preşedintelui sau a jumătate
din numărul membrilor.
(5) Preşedintele Camerei Agricole Naţionale este
angajat şi conduce aparatul tehnic operaţional.
(6) Funcţiile din biroul permanent al Colegiului
Naţional al Camerei Agricole Naţionale, prevăzute la alin. (2), sunt
incompatibile cu funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte, secretar sau membru
al colegiului zonal, judeţean şi regional.
Art. 14. - (1) La nivel judeţean şi regional se
constituie comisii de cenzori formate din 3 persoane specializate în domeniul
economic, desemnate de colegiile judeţene şi regionale ale camerelor agricole.
(2) Comisiile de cenzori vor avea în componenţă, în mod
obligatoriu, un expert contabil autorizat.
CAPITOLUL IV
Aparatul tehnic operaţional
Art. 15. - (1) Aparatul tehnic operaţional este
constituit din personal contractual angajat de camerele agricole judeţene,
regionale şi de Camera Agricolă Naţională.
(2) Aparatul tehnic operaţional la nivelul colegiului
zonal al camerei agricole zonale se constituie în funcţie de numărul de
fermieri arondaţi la camera agricolă zonală.
(3) Aparatul tehnic operaţional al colegiului zonal al
camerei agricole zonale este alcătuit din minimum 3 specialişti.
(4) Repartizarea specialiştilor pe colegii zonale ale
camerelor agricole zonale se realizează de biroul permanent al camerelor agricole
judeţene.
(5) Salarizarea aparatului tehnic va fi similară
funcţionarilor publici, în conformitate cu Legea-cadru nr. 330/2009 privind
salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările
ulterioare*), iar angajările, promovările, sancţiunile şi întreruperea
raporturilor de muncă se vor face în conformitate cu Legea nr. 53/2003 - Codul
muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Pentru desfăşurarea activităţii în condiţii optime,
aparatul tehnic operaţional beneficiază, la cerere, de bunuri proprietate
publică a statului atribuite în folosinţă gratuită.
Art. 16. -Aparatul tehnic operaţional la nivel de judeţ
este alcătuit din 5-7 specialişti, care include jurişti, economişti şi alţi
specialişti.
Art. 17. - (1) Comitetul Naţional al Camerei Agricole
Naţionale şi comitetele regionale şi judeţene ale camerelor agricole vor
organiza primele alegeri pentru constituirea camerelor agricole în termen de
120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
*) Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară
a personalului plătit din fonduri publice a fost abrogată prin Legea-cadru nr.
284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 28 decembrie
2010.
(2) Comitetul Naţional al Camerei Agricole Naţionale,
comitetele judeţene şi de iniţiativă se dizolvă de drept la data validării
primelor alegeri pentru constituirea camerelor agricole.
Art. 18. - Camera agricolă zonală, judeţeană, regională
şi Camera Agricolă Naţională sunt structuri care exercită următoarele
competenţe:
a) administrative, juridice şi bugetare, conform
prevederilor legale;
b) de elaborare a propunerilor de reglementare la nivel
zonal şi naţional în domeniul de activitate;
c) de consultare, ca partener de dialog instituţional
al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi al structurilor
locale sau centrale aflate în subordinea, în coordonarea ori sub autoritatea
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
d) de avizare, cu caracter consultativ, la
solicitarea autorităţilor locale şi judeţene, pentru proiecte privind
amenajarea teritorială şi managementul spaţiului rural;
e) în formarea profesională, în colaborare cu
instituţiile specializate, publice sau private, din ţară ori din străinătate,
ce asigură formarea profesională de specialitate a tinerilor şi adulţilor;
f) de mediere, ca modalitate facultativă de
soluţionare a conflictelor pe cale amiabilă;
g) de reprezentare şi promovare a intereselor
specifice, profesionale şi locale, precum şi a interesului general al
persoanelor care derulează activităţi în domeniile agriculturii şi conexe;
h) în promovarea bunelor practici agricole şi a
normelor de bunăstare a animalelor;
i) de aplicare a politicilor agricole, conform
atribuţiilor delegate de instituţiile statului;
j) de consiliere şi asistenţă tehnică a agricultorilor
şi a celor cu activităţi asimilate în activităţile de producţie şi
comercializare a produselor şi în organizarea profesională;
k) de organizare a pregătirii profesionale.
CAPITOLUL V
Atribuţiile camerelor agricole
Art. 19. - (1) La nivel zonal, camerele agricole au
următoarele atribuţii:
a) avizează scoaterea din circuitul agricol a
terenurilor arondate colegiilor;
b) elaborează documentaţiile pentru schimbarea
categoriilor de folosinţă a terenurilor;
c) elaborează documentaţiile pentru înscrierea în
cartea funciară a terenurilor agricole şi forestiere;
d) avizează tăierile de nuci din afara fondului forestier;
e) avizează tăierile din plantaţiile din afara fondului
forestier;
f) sprijină fermierii înscrişi în registrul Agenţiei
de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură în vederea absorbţiei fondurilor,
plăţii directe, plăţii pentru zone defavorizate, plăţii compensatorii pentru
măsurile de agromediu şi pentru toate formele de sprijin care pot fi acordate,
atât din bugetul Uniunii Europene, cât şi din bugetul naţional;
g) organizează, împreună cu structurile şi
instituţiile de cercetare, instituţiile de învăţământ mediu şi superior,
cursuri de specializare, formare şi formare continuă a fermierilor din colegiul
arondat;
h) asigură asistenţă de specialitate cu privire la
aplicarea tehnologiilor în fermele arondate colegiului;
i) asigură asistenţă de specialitate fermierilor care
doresc să îşi dezvolte programe de investiţii noi şi modernizare;
j) reprezintă interesele colegiului zonal în relaţiile
cu reprezentanţii consiliilor locale şi primăriilor arondate;
k) certifică calitatea de producător agricol.
(2) La nivel judeţean, camerele agricole au următoarele
atribuţii:
a) asigură asistenţă juridică de specialitate
colegiilor zonale ale camerelor agricole zonale, în conformitate cu prevederile
Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier
juridic, cu completările ulterioare, şi ale Legii nr. 51/1995 pentru
organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) elaborează programul de achiziţii publice şi
asigură logistica necesară desfăşurării activităţii colegiilor zonale ale
camerelor agricole zonale;
c) angajează personalul de specialitate şi îl
repartizează colegiilor zonale ale camerei agricole;
d) pune în aplicare deciziile biroului permanent al
colegiului judeţean al camerelor agricole judeţene cu privire la angajarea,
promovarea, sancţionarea şi încetarea raporturilor de muncă ale specialiştilor
din colegiile zonale şi din colegiile judeţene;
e) reprezintă interesele colegiului judeţean al
camerei agricole judeţene şi ale colegiilor zonale în relaţiile cu colegiul
regional;
f) reprezintă interesele camerei agricole judeţene în
relaţia cu instituţiile judeţene, cu instituţiile deconcentrate şi
descentralizate ale ministerelor în teritoriu şi ale consiliului judeţean;
g) încheie contracte de prestări de servicii cu
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
(3) La nivel regional, camerele agricole au
următoarele atribuţii:
a) evaluează activitatea specialiştilor din aparatul
tehnic operaţional al colegiilor camerelor agricole zonale şi judeţene şi
acordă calificative în funcţie de rezultatele acestora;
b) reprezintă interesele camerelor agricole regionale
în raport cu alte camere agricole regionale şi cu Camera Agricolă Naţională;
c) elaborează programe de dezvoltare regională în
corelare cu propunerile colegiilor zonale şi judeţene;
d) pune la dispoziţia colegiilor camerelor agricole
judeţene şi zonale informaţii cu privire la evoluţia politicilor agricole
comune;
e) pune la dispoziţia colegiilor camerelor agricole
zonale şi a colegiilor camerelor agricole judeţene legislaţia naţională în
domeniul agriculturii şi dezvoltării rurale;
f) organizează societăţi comerciale regionale cu
sucursale la nivel de judeţ şi filiale la nivelul colegiilor zonale;
g) organizează parteneriate publice-private cu
consiliile locale şi consiliile judeţene;
h) face propuneri de acte normative care
urmăresc îmbunătăţirea politicilor agricole naţionale la nivel regional;
i) reprezintă interesele zonei montane.
(4) La nivel naţional, camera agricolă are
următoarele atribuţii generale:
a) reprezintă interesele camerelor agricole regionale
în raport cu toate instituţiile statului şi cu alte organisme interne, la
nivelul Uniunii Europene şi la nivel internaţional;
b) promovează iniţiativele camerelor agricole
regionale având ca partener Guvernul României;
c) în baza propunerilor camerelor agricole regionale
elaborează planuri şi strategii sectoriale regionale şi naţionale;
d) încheie înţelegeri, protocoale, parteneriate
interne şi internaţionale;
e) contribuie la elaborarea, promovarea şi
implementarea politicilor agricole şi de dezvoltare rurală având ca partener
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
f) aprobă, în prima şedinţă, nivelul cotizaţiilor
membrilor.
Art. 20. - Camera Agricolă Naţională are următoarele
atribuţii:
a) reprezintă interesele Camerei Agricole Naţionale şi
ale camerelor agricole zonale şi judeţene în raport cu toate instituţiile
statului şi cu oricare alte organisme publice sau private naţionale, europene
ori internaţionale;
b) asigură asistenţă juridică celor pe care îi
reprezintă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 514/2003, cu completările
ulterioare, şi ale Legii nr. 51/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
c) sprijină organizarea şi consolidarea, la nivel
naţional, a formelor asociative din agricultură, silvicultură, cooperative,
grupuri de producători şi altele asemenea;
d) se implică, în limitele cadrului legal, în
soluţionarea litigiilor între camerele agricole zonale şi judeţene în scopul
soluţionării pe cale amiabilă a acestora, acolo unde acest lucru este posibil;
e) organizează seminare, simpozioane, târguri,
expoziţii şi manifestări ştiinţifice de profil în ţară şi în străinătate;
f) promovează produsele şi serviciile româneşti din
domeniu, în ţară şi în străinătate;
g) elaborează planuri şi strategii sectoriale zonale,
regionale şi naţionale;
h) încheie înţelegeri, protocoale şi parteneriate
interne şi internaţionale;
i) colaborează cu instituţiile de cercetare din domeniu
pentru creşterea competitivităţii agriculturii şi cercetării aplicate
româneşti;
j) contribuie la elaborarea, promovarea şi
implementarea politicilor agricole sau conexe ca partener al Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi al celorlalte instituţii guvernamentale;
k) organizează activităţi de perfecţionare profesională
a personalului camerelor agricole zonale şi judeţene;
l) susţine şi asigură activitatea de inovare în
domeniul asistenţei tehnice acordate agricultorilor şi identifică noi surse de
finanţare a camerelor agricole zonale şi judeţene.
CAPITOLUL VI
Finanţarea
Art. 21. - (1) Finanţarea aparatului tehnic operaţional
se asigură din:
a) cotizaţii ale agricultorilor membri ai camerelor
agricole;
b) dobânzile şi dividendele rezultate din plasarea
sumelor disponibile, în condiţii legale;
c) dividendele societăţilor comerciale înfiinţate în
condiţiile art. 3;
d) venituri realizate din activităţi economice directe;
e) donaţii şi/sau sponsorizări;
f) resurse obţinute de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, pentru plata
serviciilor de asistenţă acordate fermierilor de către aparatul tehnic
operaţional;
g) alte venituri prevăzute de lege.
(2) Guvernul aprobă, prin hotărâre, la propunerea
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în urma negocierilor cu Camera
Agricolă Naţională, anterior elaborării bugetului de stat pentru anul următor,
programul privind planul de servicii minime de asistenţă acordate
agricultorilor, precum şi nivelul tarifelor pentru plata serviciilor de
asistenţă acordate fermierilor de către aparatul tehnic operaţional.
CAPITOLUL VII
Relaţia cu autorităţile administraţiei publice
Art. 22. - Este obligatorie consultarea camerelor
agricole zonale, judeţene şi a Camerei Agricole Naţionale de către toate
autorităţile administraţiei publice locale şi centrale, înaintea luării
deciziilor cu privire la programele de dezvoltare locală, la implementarea unor
industrii ce ar putea afecta exploataţiile agricole şi spaţiul rural, precum şi
pentru scoaterea terenurilor din circuitul agricol.
Art. 23. - Pentru realizarea programelor prevăzute la
art. 22 este obligatorie obţinerea avizului camerelor agricole zonale,
judeţene, regionale sau al Camerei Agricole Naţionale.
CAPITOLUL VIII
Controlul, răspunderile, contravenţiile şi
sancţiunile
Art. 24. - Controlul finanţărilor de la bugetul de stat
se va exercita de către autorităţile competente, conform legislaţiei în
vigoare.
Art. 25. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte:
a) nerespectarea termenelor stabilite privind
organizarea alegerilor camerelor agricole;
b) înscrierea cu intenţie a unui agricultor în mai
multe liste electorale;
c) înscrierea în listele electorale a unor persoane
care nu au drept de vot;
d) refuzul nejustificat de a înmâna buletinul de vot şi
ştampila de votare agricultorului înscris în listă;
e) nerespectarea de către primari a prevederilor
prezentei legi cu privire la organizarea alegerilor.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează cu amendă de la 1.500 lei la 2.000 lei.
(3) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen
de 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data
comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (2),
agentul constatator făcând menţiune despre aceasta în procesul-verbal.
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor
se fac de către reprezentanţii Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(5) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1) le sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale
Art. 26. - (1) Primele alegeri pentru camerele agricole
zonale se organizează în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei legi.
(2) Data organizării primelor alegeri potrivit alin.
(1) se stabileşte prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale,
cu cel puţin 60 de zile înainte de organizarea acestora.
Art. 27. - (1) Resursele financiare necesare primelor
alegeri se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul aprobat al Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Ministrul agriculturii şi dezvoltării
rurale va stabili prin ordin, în termen de 10 zile de la data înfiinţării
Comitetului Naţional de Iniţiativă, sumele necesare organizării primelor
alegeri, precum şi modalităţile de decontare a acestora.
(2) Se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să
introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificările
rezultate din prevederile alin. (1) în structura bugetului de stat şi în
volumul şi structura bugetului acestuia.
Art. 28. -Autorităţile administraţiei publice locale şi
judeţene pun la dispoziţia comitetului judeţean de iniţiativă spaţiile şi
logistica necesare desfăşurării în bune condiţii a alegerilor.
Art. 29. - Campania electorală pentru alegerile
camerelor agricole judeţene poate începe cu 15 zile calendaristice înainte de
data alegerilor colegiilor zonale ale camerelor agricole zonale şi se încheie
în preziua alegerilor.
Art. 30. -Votarea are loc într-o singură zi, duminica.
Art. 31. - (1) Mandatul persoanelor alese în cadrul
camerelor agricole este de 4 ani.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), mandatul
rezultat din primele alegeri este de 2 ani.
Art. 32. - (1) Normele metodologice de aplicare a
prezentei legi vor fi elaborate în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a acesteia şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Comitetului Naţional de Iniţiativă, prin Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale.
(2) Lista camerelor agricole zonale, judeţene şi
regionale, precum şi Lista prevăzută la anexa nr. 4 va fi stabilită prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea Comitetului Naţional de Iniţiativă, prin
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Art. 33. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta lege. Art. 34. - Orice dispoziţie contrară prezentei legi se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, în condiţiile art. 77 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75
şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ
ANEXA Nr. 1
DEFINIŢII
In sensul prezentei legi, termenii de mai jos se
definesc astfel:
1. agricultor- profesie definită conform actelor
normative;
2. bune practici agricole - ansamblu de
cunoştinţe ştiinţifice şi tehnice puse la dispoziţia producătorilor agricoli, a
fermierilor şi a tuturor celor implicaţi în activităţi cu profil agricol pentru
a fi implementate în practică. Insuşite de către fiecare producător agricol şi
implementate corect, bunele practici agricole contribuie atât la obţinerea unor
producţii calitativ superioare şi rentabile, cât şi la conservarea mediului
ambiental, cu limitarea consecinţelor ecologice nefavorabile la nivel naţional,
regional, local, pe termen scurt sau lung;
3. fermă - exploataţie agricolă zootehnică sau
mixtă, autorizată pentru a produce, în scop experimental ori pentru
comercializare, bunuri de consum recunoscute ca atare;
4. fermier - persoană fizică sau juridică, ce
deţine ori administrează o suprafaţă de 1 ha teren amplasată în maximum 3
parcele a 3.000 m2 fiecare, înscrisă în registrele Agenţiei de Plăţi
şi Intervenţie pentru Agricultură (eligibilă pentru plăţile directe pe hectar);
5. lucrător din domeniile agriculturii şi conexe -
persoană fizică din spaţiul rural care derulează activităţi de producţie,
procesare şi servicii în domeniile cu specific agricol, apicol, sericicol,
piscicol şi silvic;
6. profesiune agricolă - exercitarea în mod
constant şi cu titlu de activitate principală, de acţiuni cu profil agricol,
specifice sau generale, recunoscute şi remunerate ca atare;
7. spaţiu rural - în conformitate cu
Recomandarea nr. 1.296/1996 a Adunării Consiliului Europei cu privire la Carta
Spaţiului Rural, spaţiul rural cuprinde o zonă interioară sau de coastă care
conţine satele şi oraşele mici în care majoritatea terenului este utilizat pentru:
a) agricultură, silvicultură, acvacultura şi pescuit;
b) activităţi economice şi culturale;
c) amenajări de zone neurbane pentru timpul liber;
d) alte folosinţe, cu excepţia celor de locuit;
8. zonă - una sau mai multe unităţi
administrativ-teritoriale care vor alcătui o circumscripţie electorală
transformată ulterior în colegiul camerei agricole zonale;
9. regiune - teritoriu alcătuit din două sau mai
multe judeţe, suprapus actualelor regiuni de dezvoltare economică.
ANEXA Nr. 2
COMITETE DE INIŢIATIVA
- Mod de funcţionare -
Comitetul Naţional de Iniţiativă, comitetele regionale,
precum şi comitetele judeţene de iniţiativă îşi încep activitatea în termen de
10 zile de la data înfiinţării.
A. Comitetul Naţional de Iniţiativă
Comitetul Naţional de Iniţiativă se întruneşte în
şedinţe ordinare, la convocarea preşedintelui, ori de câte ori este nevoie.
Deciziile se iau cu votul majorităţii membrilor Comitetului Naţional de
Iniţiativă.
Comitetul Naţional de Iniţiativă:
a) preia, prin detaşare, de la ministerele implicate,
personalul necesar funcţionării;
b) solicită ministerelor şi asociaţiilor implicate
nominalizarea persoanelor care vor face parte din comitetele judeţene de
iniţiativă;
c) solicită Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale o locaţie în care să îşi desfăşoare activitatea.
In termen de 20 de zile de la data înfiinţării,
convoacă, la nivel regional, comitetele judeţene de iniţiativă în vederea
constituirii comitetelor regionale de iniţiativă. In aceeaşi perioadă, comitetele
regionale şi comitetele judeţene de iniţiativă vor aproba programul de
pregătire şi desfăşurare a alegerilor.
Comitetul Naţional de Iniţiativă monitorizează, pe
parcursul alegerilor, activitatea comitetelor regionale şi judeţene de
iniţiativă.
Comitetul Naţional de Iniţiativă solicită Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale lista cu persoanele care vor face parte din
comisiile electorale şi birourile electorale.
Comitetul Naţional de Iniţiativă soluţionează
sesizările comitetelor regionale şi judeţene de iniţiativă.
B. Comitetul regional de iniţiativă
Comitetul regional de iniţiativă se întruneşte în
şedinţe ordinare, la convocarea preşedintelui, ori de câte ori este nevoie.
Deciziile se iau cu votul majorităţii membrilor comitetului regional de
iniţiativă. Iîn prima şedinţă îşi desemnează preşedintele.
Comitetul regional de iniţiativă:
a) delimitează, împreună cu comitetele judeţene de
iniţiativă, circumscripţiile electorale;
b) numeşte, împreună cu comitetele judeţene de
iniţiativă, comisiile electorale ale circumscripţiilor şi birourile electorale
ale secţiilor de votare;
c) soluţionează sesizările comitetelor judeţene de
iniţiativă;
d) asigură comitetelor judeţene de iniţiativă
materialele necesare desfăşurării alegerilor;
e) propune Comitetului Naţional de Iniţiativă
validarea sau invalidarea alegerilor colegiilor zonale şi judeţene ale
camerelor agricole.
C. Comitetul judeţean de iniţiativă
Comitetul judeţean de iniţiativă se întruneşte în
şedinţe ordinare, la convocarea preşedintelui, ori de câte ori este nevoie.
Deciziile se iau cu votul majorităţii membrilor comitetului judeţean de
iniţiativă. In prima şedinţă îşi desemnează preşedintele.
Comitetul judeţean de iniţiativă:
a) în termen de 10 zile de la data numirii,
delimitează circumscripţiile electorale pentru alegerea colegiilor zonale ale
camerelor agricole;
b) desemnează, în termen de 20 de zile de la data
delimitării circumscripţiilor electorale, membrii comisiilor electorale de
circumscripţie şi ai birourilor electorale de secţie;
c) urmăreşte ca, în termen de 60 de zile de la data
stabilirii alegerilor, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură să
pună la dispoziţia comisiilor electorale de circumscripţie listele electorale;
d) preia de la comisiile electorale de circumscripţie,
în termen de 24 de ore de la finalizarea alegerilor, procesele-verbale cu
rezultatul alegerilor pe circumscripţiile electorale ale colegiilor zonale ale
camerelor agricole;
e) propune comitetului regional de iniţiativă
validarea sau invalidarea rezultatului alegerilor colegiilor zonale şi judeţene
ale camerelor agricole;
f) solicită comitetului regional de iniţiativă bugetul
necesar desfăşurării alegerilor.
ANEXA Nr. 3
LISTA*)
susţinătorilor pentru
candidatul........................................................ (prenumele şi numele candidatului) ca membru al colegiului zonal
al camerei agricole zonale.......................................
Nr. crt.
|
Semnătura
|
Numele
|
Prenumele
|
Data naşterii
|
Denumirea actului de identitate
|
Seria actului de identitate
|
Numărul actului de identitate
|
Domiciliul/Reşedinţa
(str, nr, comuna/oraşul/
municipiul,
sectorul/judeţul)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DECLARAŢIE
Subsemnatul, (prenumele şi numele)
...................................................., domiciliat
în........................................., născut la data
de................................ în
comuna/oraşul/municipiul.......................................Judeţul...............................,
posesor al C.I./B.I. seria........nr.........................., declar pe
propria răspundere că toate datele şi semnăturile cuprinse în prezenta listă,
care are un număr de...............poziţii, corespund realităţii.
Data
...................
Semnătura
.................
*) Lista este act public şi se află sub incidenţa
Codului penal.
ANEXA Nr. 4
LISTA*)
unităţilor aflate în subordonarea, coordonarea şi
sub autoritatea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi a
personalului propus a se restructura
1. Camerele agricole judeţene
2. Administraţia Naţională a Imbunătăţirilor Funciare
3. Direcţiile judeţene pentru agricultură şi
dezvoltare rurală
*) Lista definitivă a unităţilor şi a personalului propus
a se restructura se va stabili de Comitetul Naţional de Iniţiativă şi de
reprezentanţii Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în termen de 30
de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.