LEGE Nr. 230
din 7 iunie 2006
serviciului de iluminat
public
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 517 din 15 iunie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege stabileşte cadrul juridic
şi instituţional unitar privind
înfiinţarea, organizarea, exploatarea, gestionarea, finanţarea, monitorizarea
şi controlul funcţionării serviciului de iluminat public în comune, oraşe şi municipii.
(2) Serviciul de iluminat public face parte din sfera
serviciilor comunitare de utilităţi publice şi
cuprinde totalitatea
acţiunilor şi activităţilor de utilitate publică şi de interes economic şi
social general desfăşurate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale sub
conducerea, coordonarea şi responsabilitatea autorităţilor administraţiei
publice locale, în scopul asigurării iluminatului public.
(3) Serviciul de iluminat public cuprinde iluminatul
stradal-rutier, iluminatul stradal-pietonal, iluminatul arhitectural,
iluminatul ornamental şi iluminatul ornamental-festiv
al comunelor, oraşelor şi municipiilor.
Art. 2. - (1) Serviciul de iluminat public se
realizează prin intermediul unui ansamblu tehnologic şi funcţional, alcătuit
din construcţii, instalaţii şi echipamente specifice, denumit în continuare sistem de iluminat public.
(2) In înţelesul prezentei legi, sistemul de iluminat
public este ansamblul format din puncte de aprindere, cutii de distribuţie,
cutii de trecere, linii electrice de joasă tensiune subterane sau aeriene,
fundaţii, stâlpi, instalaţii de legare la pământ, console, corpuri de iluminat,
accesorii, conductoare, izolatoare, cleme, armături, echipamente de comandă,
automatizare şi măsurare utilizate pentru iluminatul public.
(3) In cazul sistemelor de iluminat public destinate
exclusiv serviciului de iluminat public, părţile
componente ale acestora sunt cele prevăzute la alin.(2).
(4) In cazul în care serviciul de iluminat public se
realizează utilizând elemente
ale sistemului de distribuţie a energiei electrice, sistemul de iluminat cuprinde elementele prevăzute la alin.
(2), cu excepţia elementelor care fac parte din sistemul de distribuţie a
energiei electrice, astfel cum este definit prin prezenta lege.
Art. 3. - Termenii utilizaţi în cuprinsul prezentei
legi se definesc după cum urmează:
a) autorităţi de reglementare competente - Autoritatea
Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice,
denumită în continuare A.N.R.S.C., şi Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei,
denumită în continuare A.N.R.E.;
b) dispozitiv (corp) de iluminat - aparatul de iluminat care serveşte la distribuţia, filtrarea sau
transmisia luminii produse de la una sau mai multe lămpi către exterior;
c) iluminat arhitectural - iluminatul destinat punerii în evidenţă a unor monumente de artă
sau istorice ori a unor obiective de importanţă publică sau culturală pentru
comunitatea locală;
d) iluminat ornamental - iluminatul zonelor destinate parcurilor, spaţiilor de agrement,
pieţelor, târgurilor şi altora asemenea;
e) iluminat ornamental-festiv - iluminatul temporar utilizat cu ocazia sărbătorilor şi altor
evenimente festive;
f) iluminat stradal-pietonal - iluminatul căilor de acces pietonal;
g) iluminat stradal-rutier - iluminatul căilor de circulaţie rutieră;
h) licenţă - actul tehnic şi juridic emis de A.N.R.S.C,
prin care se recunoaşte calitatea de operator al serviciului de iluminat
public, precum şi capacitatea şi dreptul de a presta acest serviciu;
i) punct de delimitare în cazul sistemelor folosite
exclusiv pentru iluminatul public - punctul de
separare între sistemul de distribuţie a energiei electrice şi sistemul de
iluminat public, care se stabileşte la punctul de racord al cablurilor de
plecare din tablourile şi cutiile de distribuţie;
j) punct de delimitare în cazul sistemelor folosite atât pentru iluminatul public, cât şi pentru
distribuţia energiei electrice - punctul de
separare între sistemul de distribuţie a energiei electrice şi sistemul de
iluminat public care se stabileşte la clemele de racord
ale coloanelor de alimentare a corpurilor de iluminat public;
k) sistem de distribuţie a
energiei electrice - totalitatea instalaţiilor
deţinute de un operator de distribuţie care cuprinde ansamblul de linii,
inclusiv elemente de susţinere şi de protecţie ale acestora, staţii electrice,
posturi de transformare şi alte echipamente electroenergetice conectate între
ele, cu tensiunea de linie nominală până la 110 kV inclusiv, destinate
transmiterii energiei electrice de la reţelele electrice de transport sau de la
producători către instalaţiile proprii ale consumatorilor de energie electrică;
l) sistem de iluminat public - ansamblul format din puncte de aprindere, cutii de distribuţie,
cutii de trecere, linii electrice de joasă tensiune subterane sau aeriene,
fundaţii, elemente de susţinere a liniilor, instalaţii de legare la pământ,
console,corpuri de iluminat, accesorii, conductoare, izolatoare, cleme,
armături, echipamente de comandă,
automatizare şi măsurare utilizate pentru iluminatul public.
Art. 4. - (1) Sistemul de iluminat public destinat exclusiv prestării serviciului de iluminat
public este parte componentă a infrastructurii tehnico-edilitare a unităţilor
administrativ-teritoriale care, în conformitate cu Legea serviciilor comunitare
de utilităţi publice nr.
51/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din 12 martie 2006, aparţin
proprietăţii publice a acestora şi se evidenţiază şi se inventariază în
cadastrele imobiliar-edilitare ale unităţilor administrativ-teritoriale.
(2) In situaţia în care sistemul de iluminat public
se încadrează în prevederile art. 2 alin. (4), autorităţile administraţiei
publice locale au drept de folosinţă cu titlu gratuit asupra infrastructurii
sistemului de distribuţie a energiei electrice, pe toată durata existenţei
acesteia, pe baza unui contract încheiat între autorităţile administraţiei publice locale şi
proprietarul sistemului de distribuţie a energiei electrice. Prin acest
contract se reglementează toate aspectele cu privire la asigurarea condiţiilor
pentru prestarea serviciului de iluminat public, cu respectarea echitabilă a
drepturilor şi obligaţiilor tuturor părţilor implicate.
(3) Contractul prevăzut la alin. (2) se încheie în
baza contractului-cadru emis prin ordin comun al preşedinţilor A.N.R.E. şi
A.N.R.S.C.
(4) In cazul în care autorităţile administraţiei
publice locale vor să dezvolte serviciul de iluminat public utilizând
infrastructura sistemului de distribuţie a energiei electrice existent,
proprietarul sistemului de distribuţie a energiei electrice este obligat să
accepte utilizarea solicitată, în conformitate cu prevederile
contractului-cadru.
(5) In cazul prevăzut la art. 2 alin. (4), refuzul
proprietarilor sistemului de distribuţie a energiei electrice de a încheia
contractul prevăzut la alin. (2) obligă operatorul de distribuţie a energiei
electrice să asigure continuitatea serviciului până la pronunţarea unei hotărâri
judecătoreşti definitive.
(6) Sistemele de iluminat public se amplasează, de
regulă, pe terenuri aparţinând
domeniului public sau privat al unităţilor administrativ-teritoriale.
(7) Utilizarea unor elemente ale sistemului de
distribuţie a energiei electrice pentru servicii şi activităţi publice, altele
decât iluminatul public, se face cu aprobarea autorităţilor administraţiei publice locale.
Art. 5. - Serviciul de iluminat public se organizează
şi funcţionează cu respectarea principiilor stabilite
în Legea nr. 51/2006.
Art. 6. - Organizarea şi desfăşurarea serviciului de
iluminat public trebuie să asigure satisfacerea unor cerinţe şi nevoi de
utilitate publică ale comunităţilor locale,şi anume:
a) ridicarea gradului de civilizaţie, a confortului
şi a calităţii vieţii;
b) creşterea gradului de securitate individuală şi
colectivă în cadrul comunităţilor
locale, precum şi a gradului de siguranţă a circulaţiei rutiere şi pietonale;
c) punerea în valoare, prin iluminat adecvat, a
elementelor arhitectonice şi peisagistice ale localităţilor, precum şi marcarea
evenimentelor festive şi a sărbătorilor
legale sau religioase;
d) susţinerea şi stimularea
dezvoltării economico-sociale a localităţilor;
e) funcţionarea şi exploatarea în condiţii de siguranţă,
rentabilitate şi eficienţă
economică a infrastructurii aferente serviciului.
Art. 7. - (1) Serviciul de iluminat public va respecta şi va îndeplini, la nivelul comunităţilor locale, în întregul
lor, indicatorii de performanţă aprobaţi prin hotărâri ale consiliilor locale,
ale asociaţiilor de dezvoltare comunitară sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după
caz.
(2) Indicatorii de performanţă
se stabilesc cu respectarea prevederilor regulamentului-cadru al serviciului şi se aprobă în baza unui
studiu de specialitate care va ţine seama cu prioritate de necesităţile
comunităţilor locale, de starea tehnică şi de eficienţa sistemului de iluminat
public existent.
CAPITOLUL II
Autorităţi şi competenţe
Art. 8. - (1) Infiinţarea, organizarea, coordonarea,
monitorizarea şi controlul funcţionării serviciului de iluminat public la
nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi înfiinţarea,
dezvoltarea, modernizarea, administrarea şi exploatarea sistemelor de iluminat public intră în
competenţa exclusivă a autorităţilor administraţiei publice locale.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale trebuie
să asigure gestiunea serviciului de iluminat public pe criterii de
competitivitate şi eficienţă economică şi managerială, având ca obiectiv
atingerea şi respectarea indicatorilor de performanţă a serviciului,
stabiliţi prin contractul de delegare a gestiunii,
respectiv prin hotărârea de dare în administrare, în
cazul gestiunii directe.
Art. 9. - (1) Elaborarea şi aprobarea strategiilor
locale de dezvoltare a serviciului de iluminat public, a programelor de
investiţii privind dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii
tehnico-edilitare aferente, a regulamentului propriu al serviciului, a
caietului de sarcini, alegerea modalităţii de gestiune, precum şi a criteriilor şi procedurilor de delegare a
gestiunii intră în competenţa exclusivă a consiliilor locale, a asociaţiilor de
dezvoltare comunitară sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după
caz.
(2) Strategiile şi reglementările menţionate la alin.
(1) au la bază Strategia naţională privind serviciile comunitare de utilităţi
publice şi ţin cont de planurile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, de
programele de dezvoltare economico-socială a unităţilor administrativ-teritoriale,
precum şi de reglementările specifice domeniului, emise de autorităţile de
reglementare competente.
(3) Strategiile autorităţilor
administraţiei publice locale vor urmări cu prioritate realizarea următoarelor
obiective:
a) orientarea serviciului de iluminat public către
utilizatori şi beneficiari;
b) asigurarea calităţii şi performanţelor sistemelor
de iluminat public, la nivel compatibil cu directivele
Uniunii Europene;
c) respectarea normelor privind serviciul de iluminat
public stabilite de Comisia Internaţională de Iluminat, la care România este
afiliată, respectiv de Comitetul Naţional Român de Iluminat, denumit în continuare C.N.R.I.;
d) asigurarea accesului nedescriminatoriu al tuturor
membrilor comunităţii locale la serviciul de iluminat public;
e) reducerea consumurilor specifice prin utilizarea
unor corpuri de iluminat performante, a unor echipamente specializate şi prin asigurarea unui iluminat public judicios;
f) promovarea investiţiilor, în scopul modernizării şi
extinderii sistemelor de iluminat public;
g) asigurarea, la nivelul localităţilor, a unui
iluminat stradal şi pietonal adecvat
necesităţilor de confort şi securitate, individuală şi colectivă, prevăzute de
normele în vigoare;
h) asigurarea unui iluminat arhitectural, ornamental şi
ornamental-festiv, adecvat punerii în valoare a edificiilor de importanţă
publică şi/sau culturală şi marcării prin sisteme de iluminat corespunzătoare a
evenimentelor festive şi a sărbătorilor legale sau religioase;
i) promovarea de soluţii tehnice şi tehnologice
performante, cu costuri minime;
j) promovarea mecanismelor specifice economiei de
piaţă, prin crearea unui mediu concurenţial de atragere a capitalului privat;
k) instituirea evaluării comparative a indicatorilor de
performanţă a activităţii operatorilor şi participarea cetăţenilor şi a
asociaţiilor reprezentative ale acestora la acest proces;
l) promovarea formelor de
gestiune delegată;
m) promovarea metodelor moderne de management;
n) promovarea profesionalismului, a eticii profesionale
şi a formării profesionale continue a personalului ce lucrează în domeniu.
Art. 10. - In exercitarea atribuţiilor şi
responsabilităţilor ce le revin în domeniul administrării şi gestionării
serviciului de iluminat public, autorităţile administraţiei publice locale adoptă hotărâri sau emit dispoziţii,
după caz, privitoare la:
a) aprobarea programelor de dezvoltare, reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de iluminat public
existente, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi reţele de iluminat
public;
b) coordonarea proiectării şi execuţiei lucrărilor
tehnico-edilitare, în scopul realizării acestora într-o concepţie unitară şi
corelată cu programele de dezvoltare economico-socială a localităţilor şi de
amenajare a teritoriului, de urbanism şi de mediu;
c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind
reabilitarea, extinderea şi modernizarea sistemelor de
iluminat public, studii care vor stabili indicatorii
tehnico-economici, vor identifica sursele de finanţare a investiţiilor, precum
şi soluţia optimă din punct de vedere tehnico-economic;
d) darea în administrare sau delegarea gestiunii
serviciului de iluminat public, precum şi
încredinţarea exploatării bunurilor aparţinând patrimoniului public sau privat
al localităţilor, aferente serviciului, conform prevederilor legale;
e) contractarea sau garantarea, în condiţiile legii, a
împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii şi modernizări ale
sistemelor de iluminat public;
f) elaborarea şi aprobarea regulamentului serviciului
şi a caietului de sarcini, în conformitate cu regulamentul-cadru şi caietul de
sarcini-cadru, elaborate de A.N.R.S.C;
g) aprobarea taxelor speciale
pentru prestarea serviciului de iluminat public, cu respectarea reglementărilor
în vigoare;
h) rezilierea unilaterală a contractelor de delegare a
gestiunii serviciului pentru încălcarea repetată a clauzelor acestora şi pentru
nerespectarea indicatorilor de performanţă a serviciului.
Art. 11. - In raport cu comunităţile locale pe care le
reprezintă, autorităţile administraţiei publice locale au următoarele
responsabilităţi:
a) să aducă la cunoştinţă publică, în condiţiile
legii, hotărârile şi dispoziţiile având ca obiect serviciul de iluminat public;
b) să stabilească şi să aprobe indicatorii de
performanţă ai serviciului de iluminat public numai după ce, în prealabil, au
fost supuşi dezbaterii publice;
c) să elaboreze şi să aprobe strategia locală de
dezvoltare a serviciului de iluminat public şi a infrastructurii aferente, cu
consultarea prealabilă a cetăţenilor;
d) să informeze periodic locuitorii cu privire la
starea serviciului de iluminat public, la măsurile adoptate sau preconizate
pentru asigurarea funcţionării acestuia, inclusiv cu privire la necesitatea
instituirii unor taxe speciale pentru finanţarea investiţiilor necesare;
e) să rezolve sesizările cu privire la deficienţele
apărute în prestarea serviciului de iluminat public.
Art. 12. - (1) In raport cu operatorii, autorităţile
administraţiei publice locale au, pe lângă drepturile prevăzute în Legea nr.
51/2006, şi următoarele drepturi:
a) să aplice clauzele sancţionatorii, în cazul în
care operatorul nu respectă prevederile hotărârii de dare în administrare sau
ale contractului de delegare a gestiunii, după caz, inclusiv prevederile din regulamentul
serviciului şi din caietul de sarcini anexate la acestea;
b) să verifice respectarea clauzelor de administrare,
întreţinere şi predare a bunurilor publice sau private afectate serviciului.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale au faţă
de operatorii serviciilor de iluminat public, pe lângă obligaţiile prevăzute în
Legea nr. 51/2006, şi următoarele obligaţii;
a) să asigure şi să respecte independenţa managerială
a operatorului faţă de orice ingerinţe ale autorităţilor şi instituţiilor
publice;
b) să asigure menţinerea echilibrului contractual,
stabilit prin contractul prin care se deleagă gestiunea;
c) să asigure publicitatea şi accesul liber la
informaţiile de interes public, cu precădere la acele informaţii care asigură
pregătirea ofertelor şi participarea la procedurile de
delegare a gestiunii serviciului.
Art. 13. - Impotriva hotărârilor sau dispoziţiilor
autorităţilor administraţiei publice locale, date în aplicarea prezentei legi,
persoanele fizice sau persoanele juridice interesate se pot adresa instanţei de
contencios administrativ, în condiţiile legii.
Art. 14. - Unităţile administrativ-teritoriale se pot
asocia între ele în vederea înfiinţării, realizării şi exploatării în interes
comun a serviciului de iluminat public şi a infrastructurii aferente acestuia,
în condiţiile stabilite prin Legea nr. 51/2006.
Art. 15. - (1) Autoritatea de reglementare competentă pentru serviciul de iluminat public, A.N.R.S.C, îşi
exercită competenţele şi atribuţiile care îi sunt acordate prin Legea nr. 51/2006 faţă de autorităţile administraţiei
publice locale şi faţă de toţi operatorii, indiferent de forma de organizare,
natura capitalului, ţara de origine sau modalitatea de gestiune adoptată.
(2) A.N.R.S.C, în colaborare cu C.N.R.I., va realiza
şi va dezvolta un sistem informaţional ce va permite colectarea, monitorizarea
şi compararea continuă a fiecărui indicator de performanţă specific serviciului
de iluminat public cu nivelul atins de operatorul cel mai performant în
domeniu.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale au
acces la orice informaţie de interes public deţinută de A.N.R.S.C. cu privire
la serviciul de iluminat public.
CAPITOLUL III
Organizarea şi funcţionarea serviciului de iluminat
public
SECŢIUNEA 1
Gestiunea serviciului de iluminat public
Art. 16. - (1) Gestiunea serviciului de iluminat public
se realizează prin următoarele
modalităţi:
a) gestiune directă;
b) gestiune delegată.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciului de
iluminat public se face prin hotărâre a consiliilor locale, a Consiliului
General al Municipiului Bucureşti sau a asociaţiilor de dezvoltare comunitară, după caz.
Art. 17. - (1) Indiferent de
forma de gestiune adoptată, în virtutea competenţelor şi atribuţiilor ce le
revin potrivit legii, autorităţile administraţiei publice locale păstrează
dreptul de a aproba, a supraveghea şi a controla, după caz:
a) modul de fundamentare a
tarifelor şi respectarea metodologiei de stabilire, ajustare sau de modificare
a acestora, emise de A.N.R.S.C;
b) modul de îndeplinire a obligaţiilor contractuale
asumate de operatori şi activităţile desfăşurate de aceştia;
c) calitatea şi eficienţa serviciului prestat,
corespunzător indicatorilor de performanţă a serviciului, stabiliţi conform
legii;
d) modul de administrare, de exploatare, de conservare
şi de menţinere în funcţiune, dezvoltarea şi/sau modernizarea sistemului de
iluminat public.
(2) Activităţile specifice serviciului de iluminat
public, indiferent de forma de gestiune adoptată, se organizează şi se
desfăşoară în conformitate cu prevederile regulamentului propriu al serviciului
de iluminat public şi ale caietului de sarcini, elaborate şi aprobate de
consiliile locale, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau de
asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, în baza regulamentului-cadru al serviciului de
iluminat public şi a caietului de sarcini-cadru, elaborate de A.N.R.S.C. şi
aprobate prin ordin al preşedintelui acesteia.
Art. 18. - (1) Gestiunea la nivelul comunelor,
oraşelor, municipiilor sau al asociaţiilor de dezvoltare comunitară a
serviciului de iluminat public, respectiv exploatarea şi funcţionarea
infrastructurii aferente, se organizează astfel încât să asigure respectarea
indicatorilor de performanţă, a nivelurilor de iluminare şi luminanţă prevăzute de normativele
specifice domeniului şi ţinând seama de următoarele:
a) mărimea, gradul de dezvoltare şi particularităţile
economico-sociale ale localităţilor;
b) starea sistemului de iluminat public existent;
c) posibilităţile locale de finanţare a exploatării,
întreţinerii şi dezvoltării serviciului şi a infrastructurii tehnico-edilitare
aferente.
(2) Propunerile de indicatori
de performanţă a serviciului de iluminat public, elaborate în conformitate cu
prevederile art. 7, vor fi supuse unor consultări şi dezbaterii publice în urma cărora se va adopta soluţia optimă
pentru comunitate.
(3) Consiliile locale, asociaţiile
de dezvoltare comunitară sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după
caz, vor aproba indicatorii de performanţă, cu respectarea prevederilor
stabilite în acest scop în regulamentul-cadru al serviciului de iluminat public
şi în caietul de sarcini-cadru, care au caracter minimal.
(4) Regulamentele proprii ale serviciului şi caietele
de sarcini trebuie să cuprindă prevederi prin care se stabilesc cel puţin
următoarele:
a) nivelurile de iluminat, pe zone caracteristice;
b) indicatorii de performanţă
a serviciului;
c) condiţiile tehnice;
d) infrastructura aferentă serviciului;
e) raporturile operator-utilizator.
SECŢIUNEA a 2-a
Gestiunea directă
Art. 19. - (1) In cazul gestiunii directe, autorităţile
administraţiei publice locale sau asociaţiile de dezvoltare comunitară, după
caz, îşi asumă nemijlocit toate sarcinile şi responsabilităţile cu privire la
înfiinţarea, organizarea, finanţarea, coordonarea, administrarea, gestionarea,
exploatarea şi asigurarea funcţionării serviciului de iluminat
public.
(2) Gestiunea directă se realizează prin intermediul
unor operatori definiţi conform prevederilor Legii nr. 51/2006.
(3) Operatorii menţionaţi la alin. (2) prestează
serviciul de iluminat public în baza hotărârii de dare în administrare a
serviciului, adoptată de autorităţile administraţiei publice locale, a infrastructurii tehnico-edilitare
aferente şi în baza licenţei eliberate de A.N.R.S.C.
(4) Disponibilităţile provenite din împrumuturi,
fonduri externe nerambursabile sau din transferuri de la bugetul de stat destinate cofinanţării unor obiective
de investiţii specifice se administrează şi se utilizează potrivit acordurilor
de finanţare încheiate. Prin derogare de la dispoziţiile legislaţiei privind
finanţele publice locale, excedentele anuale rezultate din execuţia bugetelor
de venituri şi cheltuieli ale compartimentelor/serviciilor publice de
specialitate care gestionează şi exploatează un serviciu de iluminat public,
rămase la finele exerciţiului bugetar, se reportează în anul următor cu aceeaşi
destinaţie.
SECŢIUNEA a 3-a
Gestiunea delegată
Art. 20. - (1) In cazul gestiunii delegate,
autorităţile administraţiei publice locale sau asociaţiile de dezvoltare
comunitară, după caz, transferă, în baza unui contract
prin care se deleagă gestiunea, denumit în continuare contract de delegare a gestiunii, unuia
sau mai multor operatori cu statut de societăţi comerciale cu capital public,
privat sau mixt, sarcinile şi responsabilităţile proprii cu privire la
prestarea serviciului, precum şi exploatarea şi administrarea sistemului de
iluminat public, în condiţiile legii.
(2) Operatorii care îşi desfăşoară activitatea în
regim de gestiune delegată sunt definiţi conform prevederilor Legii nr.
51/2006.
(3) Operatorii menţionaţi la alin. (2) prestează
serviciul de iluminat public în baza contractului de delegare a gestiunii,
aprobat de autorităţile administraţiei publice locale şi în baza licenţei
eliberate de autoritatea competentă.
(4) Tipul contractului de delegare a gestiunii, forma,
conţinutul şi anexele acestuia se stabilesc potrivit prevederilor Legii nr.
51/2006 şi corespunzător legislaţiei aplicabile fiecărei modalităţi de delegare
a gestiunii serviciului, în funcţie de regimul juridic ce urmează a fi adoptat
pentru delegarea gestiunii.
Art. 21. - (1) In procesul delegării gestiunii
serviciului de iluminat public, în conformitate cu competenţele şi atribuţiile
ce le revin potrivit legii, autorităţile administraţiei publice locale păstrează prerogativele privind
adoptarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare a
serviciului, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemului
de iluminat public, precum şi drepturile şi competenţele precizate la art. 17
alin. (1).
(2) Activităţile de monitorizare şi control privind
modul de respectare de către operatori a condiţiilor de emitere şi menţinere a
licenţelor revin A.N.R.S.C, iar cele privind indicatorii de performanţă
stabiliţi în contractele de delegare a gestiunii revin autorităţilor
administraţiei publice locale.
Art. 22. - (1) Pot face obiectul
contractelor de delegare a gestiunii activităţile de operare propriu-zisă -
gestionare, administrare, exploatare, întreţinere -, precum şi activităţile de
pregătire, finanţare şi realizare a investiţiilor din infrastructura aferentă serviciului de iluminat public.
(2) Pe durata derulării contractului de delegare a
gestiunii, bunurile mobile sau imobile aparţinând domeniului public ori privat
al unităţilor administrativ-teritoriale, utilizate pentru realizarea
serviciului, se concesionează operatorului căruia i s-a atribuit contractul de
delegare a gestiunii.
(3) Până la finalizarea transferului prevăzut la art.
43, în situaţia în care infrastructura
necesară prestării serviciului de iluminat public sau părţi componente ale
acesteia nu sunt proprietatea unităţii administrativ-teritoriale, odată cu
încheierea contractului de delegare a gestiunii serviciului, autoritatea
administraţiei publice locale
va cesiona operatorului de iluminat public drepturile şi obligaţiile ce derivă
din contractele încheiate conform prevederilor art. 4
alin. (2) -(5); autoritatea administraţiei publice
locale va notifica operatorului de distribuţie a energiei electrice intenţia de
cesionare cu cel puţin 10 zile înainte de încheierea contractului de delegare a
gestiunii serviciului.
(4) Procedurile pentru delegarea gestiunii serviciului
de iluminat public se organizează şi se derulează
potrivit dispoziţiilor Legii nr. 51/2006, ale prezentei legi şi în conformitate
cu legislaţia specifică fiecărui tip de contract de delegare a gestiunii.
(5) Documentaţia de delegare a gestiunii, cuprinzând
caietele de sarcini, criteriile de selecţie şi instrucţiunile privind
organizarea şi desfăşurarea procedurilor, se elaborează de autorităţile
administraţiei publice locale, în baza prevederilor legislaţiei aplicabile fiecărui tip de contract de delegare a
gestiunii.
(6) Existenţa garanţiilor profesionale şi financiare
ale operatorului, precum şi indicatorii de performanţă şi nivelul tarifelor
aplicate privind prestarea serviciului în condiţii de calitate şi de cantitate
corespunzătoare constituie criteriile principale pentru atribuirea contractelor de delegare a gestiunii.
Operatorii nou-înfiinţaţi pot fi admişi într-o procedură de atribuire a unei delegări de gestiune în aceleaşi
condiţii ca şi societăţile existente.
(7) Contractele de delegare a gestiunii serviciului
se reziliază de plin drept, în condiţiile art. 36 alin. (2) lit. c), precum şi
în cazul retragerii licenţei de operare. Părţile pot să prevadă în contracte şi
alte clauze de reziliere.
Art. 23. - (1) In vederea încheierii contractelor de
delegare a gestiunii, consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor
sau Consiliul General al Municipiului
Bucureşti ori asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, vor întocmi şi
vor aproba, în termen de 6 luni de la luarea deciziei privind delegarea
gestiunii sau de la primirea unei propuneri formulate de un investitor
interesat, un studiu de oportunitate
pentru fundamentarea şi stabilirea soluţiilor optime de delegare a gestiunii
serviciului, precum şi documentaţia prevăzută la art. 22 alin. (5).
(2) Procedurile de delegare a gestiunii vor fi
demarate în termen de 30 de zile de la aprobarea documentaţiei de delegare a
gestiunii.
(3) Contractul de delegare a gestiunii serviciului de
iluminat public va cuprinde în mod obligatoriu
clauzele prevăzute de Legea nr. 51/2006.
Art. 24. - (1) Atribuirea şi încheierea contractelor de
delegare a gestiunii serviciului de iluminat public se aprobă prin hotărâri ale
consiliilor locale sau prin hotărâre a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti ori a asociaţiilor de dezvoltare comunitară, după caz.
(2) Sub rezerva contractelor în derulare la data
intrării în vigoare a prezentei legi, durata unui contract prin care se deleagă
gestiunea nu poate fi mai mare decât durata necesară amortizării investiţiilor,
fără a depăşi 49 de ani. Această durată poate fi prelungită numai în
următoarele cazuri:
a) pentru motive de interes general, caz în care durata
contractului nu poate fi prelungită cu mai mult de 2
ani;
b) în cazul în care operatorul, la cererea
autorităţii administraţiei publice locale şi pentru buna executare a
serviciului sau pentru extinderea sistemului de iluminat public, a realizat investiţii care nu ar putea fi
amortizate în termenul rămas până la expirarea contractului iniţial decât
printr-o creştere excesivă a tarifelor sau a taxelor locale.
(3) Prelungirea va fi decisă, în condiţiile alin.
(2), de către consiliul local, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti
sau de asociaţia de dezvoltare comunitară, după caz.
CAPITOLUL IV
Operatorii şi utilizatorii
SECŢIUNEA 1
Operatorii serviciului de iluminat public
Art. 25. - (1) Serviciul de iluminat public se
gestionează şi se exploatează prin intermediul unor prestatori licenţiaţi,
denumiţi în continuare operatori.
(2) Licenţierea operatorilor se realizează în
condiţiile prevăzute de Legea nr. 51/2006, de prezenta lege şi de legislaţia
secundară emisă în aplicarea dispoziţiilor acesteia.
Art. 26. - (1) Au calitatea de operatori ai serviciului de
iluminat public prestatorii care îşi desfăşoară
activitatea în baza licenţei eliberate în condiţiile legii de A.N.R.S.C.
(2) Operatorii serviciului de iluminat public
beneficiază de aceleaşi drepturi şi obligaţii în raport cu autorităţile
administraţiei publice locale sau cu beneficiarii serviciului, indiferent de statutul juridic, forma de organizare,
tipul de proprietate, natura capitalului, modalitatea de gestiune adoptată sau
ţara de origine din Uniunea Europeană.
(3) Operatorii din ţările
Uniunii Europene care deţin licenţe în ţările de origine, recunoscute de
A.N.R.S.C, au aceleaşi drepturi şi obligaţii ca şi operatorii autohtoni, pe
toată durata de valabilitate a licenţelor.
Art. 27. - (1) Operatorii prestatori ai serviciului de iluminat public subordonaţi autorităţilor
administraţiei publice locale, având statut de societăţi comerciale cu capital
social aparţinând unităţilor administrativ-teritoriale, pot fi privatizaţi, în
condiţiile legii, cu condiţia păstrării obiectului de activitate minimum 5 ani
de la data privatizării.
(2) Hotărârea de privatizare şi alegerea metodei de
privatizare aparţin consiliilor locale, Consiliului General al Municipiului
Bucureşti sau asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz, în funcţie de
subordonarea operatorului.
Art. 28. - (1) Operatorii licenţiaţi să presteze
serviciul de iluminat public pot participa la procedurile de delegare a
gestiunii şi pot presta serviciul în orice localitate, în mod direct sau prin
intermediul unei filiale, pe baze contractuale, în virtutea principiului
liberei concurenţe pe piaţa serviciilor comunitare de utilităţi publice.
(2) Operatorul care prestează mai multe tipuri de
servicii, în una sau mai multe localităţi, are obligaţia să ţină evidenţe şi
contabilitate separate pentru fiecare tip de serviciu şi/sau localitate de
operare în parte.
Art. 29. - (1) Drepturile şi obligaţiile operatorilor
prestatori ai serviciului de iluminat public se prevăd în regulamentul
serviciului şi în:
a) hotărârea de dare în
administrare, în cazul gestiunii directe;
b) contractul de delegare a gestiunii, în cazul
gestiunii delegate.
(2) Operatorii care au primit gestiunea serviciului
de iluminat public exercită cu titlu gratuit drepturile de uz şi de servitute
asupra terenurilor şi bunurilor proprietate publică sau privată, aparţinând, după caz, statului, unităţilor
administrativ-teritoriale, unor persoane fizice ori juridice, după cum urmează:
a) dreptul de uz pentru executarea lucrărilor de
infrastructură pentru prestarea serviciului de iluminat
public;
b) servitute de trecere subterană, de suprafaţă sau
aeriană pentru instalarea sistemului de iluminat public;
c) dreptul de acces la utilităţile publice şi la
Sistemul Energetic Naţional.
(3) In scopul prestării serviciului de iluminat
public, operatorii pot produce sau cumpăra, în condiţiile legii, energia
electrică necesară.
Art. 30. - (1) Operatorii serviciului de iluminat
public au următoarele obligaţii:
a) să gestioneze serviciul de iluminat public pe
criterii de competitivitate şi eficienţă economică;
b) să promoveze dezvoltarea, modernizarea şi
exploatarea eficientă a infrastructurii aferente
serviciului de iluminat public;
c) să respecte sarcinile asumate potrivit contractului
de delegare a gestiunii serviciului sau pe cele stabilite prin hotărârea de
dare în administrare, după caz;
d) să asigure respectarea indicatorilor de performanţă
a serviciului de iluminat public, stabiliţi de autorităţile administraţiei
publice locale în regulamentul serviciului, anexat la hotărârea de dare în
administrare sau la contractul de delegare a gestiunii, după caz;
e) să furnizeze autorităţilor administraţiei publice
locale, A.N.R.S.C. şi C.N.R.I. informaţiile solicitate şi să asigure accesul la
toate informaţiile necesare verificării şi evaluării funcţionării şi
dezvoltării serviciului de iluminat public;
f) să pună în aplicare metode performante de
management, care să conducă la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin
aplicarea procedurilor concurenţiale impuse de normele legale în vigoare
privind achiziţiile de lucrări sau de bunuri;
g) să asigure finanţarea pregătirii profesionale a
propriilor salariaţi.
(2) Penalităţile pentru nerespectarea de către
operatori a indicatorilor de performanţă
vor fi prevăzute în regulamentul serviciului de iluminat public, anexat la
hotărârea de dare în administrare sau la contractul de delegare a gestiunii
serviciului, după caz.
SECŢIUNEA a 2-a
Utilizatorii şi beneficiarii serviciului de
iluminat public
Art. 31. - (1) Utilizatorii
serviciului de iluminat public sunt fie autorităţile administraţiei publice
locale, fie asociaţiile de dezvoltare comunitară constituite cu acest scop.
(2) Sunt beneficiari ai serviciului de iluminat
public comunităţile locale în ansamblul lor sau, în cazul unei asociaţii de
dezvoltare comunitară, comunităţile locale componente.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale, în
calitate de reprezentante ale comunităţilor locale şi de semnatare ale
contractelor de delegare a gestiunii, sunt responsabile de asigurarea serviciului de iluminat public, de respectarea
regulamentului serviciului şi a prevederilor prezentei legi.
Art. 32. - (1) Dreptul de acces la serviciul de
iluminat public şi de a beneficia de acesta este garantat tuturor membrilor
comunităţii locale, persoane fizice şi persoane juridice, în mod
nediscriminatoriu.
(2) Regulamentele serviciilor de iluminat public
organizate la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor trebuie să conţină
prevederi referitoare la drepturile beneficiarilor serviciului, şi anume:
a) accesul la informaţiile de interes public privind
serviciul de iluminat public;
b) dreptul oricărui locuitor şi al oricărei persoane
juridice din aria de prestare a serviciului de a avea acces la serviciul de
iluminat public în condiţiile respectării regulamentelor specifice;
c) obligaţia consiliilor locale, a Consiliului
General al Municipiului Bucureşti sau a asociaţiei de dezvoltare comunitară,
după caz, a A.N.R.S.C. şi a operatorilor de a aduce la cunoştinţă publică deciziile cu privire la serviciul de iluminat public.
Art. 33. - (1) Beneficiarii persoane fizice şi/sau
persoane juridice ai serviciului de iluminat public au obligaţia de a respecta
prevederile regulamentului serviciului de iluminat public şi de a-şi achita obligaţiile
de plată stabilite sub formă de taxe locale.
(2) Factura pentru prestarea serviciului de iluminat
public se emite cel mai târziu până la data de 15 a lunii următoare celei în
care a fost efectuată prestaţia. Utilizatorii serviciilor de iluminat public
sunt obligaţi să achite sumele reprezentând contravaloarea facturilor emise de
operatori pentru serviciile prestate, în termen de 15 zile lucrătoare de la
data primirii acestora; data emiterii se înscrie pe factură. Termenul de
scadenţă privind plata facturii se ia în calcul
începând cu data primirii facturii.
(3) Neachitarea facturii de către utilizator în
termen de 30 de zile de la data scadenţei atrage penalităţi de întârziere, în
condiţiile art. 42 alin. (10) din Legea nr. 51/2006.
CAPITOLUL V
Finanţarea serviciului de iluminat public
Art. 34. - (1) In vederea asigurării continuităţii
serviciului de iluminat public, autorităţile administraţiei publice locale,
respectiv asociaţiile de dezvoltare comunitară, au responsabilitatea
planificării şi urmăririi lucrărilor de investiţii necesare asigurării
funcţionării sistemului în condiţii de siguranţă şi la parametrii ceruţi prin
prescripţiile tehnice; în acest scop se vor întocmi programe de investiţii
bazate pe planificarea multianuală a investiţiilor şi ţinându-se seama de
etapele procesului bugetar, în conformitate cu reglementările legale.
(2) Cuantumul şi regimul taxelor speciale necesare
asigurării finanţării serviciului de iluminat public se stabilesc în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3) Structura şi nivelul taxelor speciale vor fi
stabilite astfel încât:
a) să acopere costul efectiv al prestării serviciului;
b) să asigure prestarea serviciului de iluminat public
la nivelurile de calitate şi indicatorii de performanţă stabiliţi de consiliile
locale prin caietul de sarcini,regulamentul serviciului de iluminat public şi
prin contractele de delegare a gestiunii, după caz;
c) să asigure realizarea unui raport calitate-cost cât
mai bun pentru serviciul de iluminat public prestat pe perioada angajată şi
asigurarea unui echilibru între riscurile şi beneficiile asumate de părţile
contractante;
d) să asigure întreţinerea şi exploatarea eficientă a
bunurilor aparţinând domeniului public şi privat al unităţilor
administrativ-teritoriale, afectate serviciului de
iluminat public;
e) să încurajeze investiţiile de capital;
f) să respecte şi să asigure autonomia financiară a
operatorului.
Art. 35. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente
de funcţionare şi de exploatare a serviciului de iluminat public se asigură din veniturile proprii ale operatorilor.
(2) Veniturile proprii ale operatorilor provin din:
a) alocaţii bugetare, în cazul gestiunii directe;
b) încasarea de la autorităţile administraţiei publice
locale, în calitate de reprezentante
ale comunităţilor locale beneficiare ale serviciului de iluminat public, a
sumelor reprezentând contravaloarea serviciului prestat, în cazul gestiunii
delegate.
(3) Sumele necesare finanţării funcţionării şi
exploatării serviciului de iluminat public se prevăd în bugetele locale şi se
aprobă odată cu acestea, prin hotărâre a consiliilor locale, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti
sau a asociaţiilor de dezvoltare comunitară, după caz.
(4) Finanţarea investiţiilor pentru dezvoltarea,
funcţionarea şi exploatarea serviciului de iluminat public din bugetele locale
se face în baza hotărârii consiliilor locale, a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti sau a asociaţiilor de dezvoltare comunitară, după caz,
potrivit legii.
(5) Sursele de finanţare a lucrărilor de investiţii
se asigură potrivit prevederilor Legii nr. 51/2006.
(6) Hotărârile de dare în administrare, respectiv
contractele de delegare a gestiunii,
vor prevedea sarcinile concrete ce revin autorităţilor administraţiei publice
locale, respectiv operatorului, în ceea ce priveşte finanţarea şi realizarea
investiţiilor.
(7) Bunurile rezultate din investiţiile pentru
reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii specifice sistemelor
de iluminat public, care se realizează din fonduri proprii ale operatorilor,
rămân în proprietatea acestora pe toată durata contractului de delegare a
gestiunii, dacă la încheierea acestuia nu s-a convenit altfel şi dacă, conform
legii, nu fac parte din categoria bunurilor publice; în contractul de delegare
a gestiunii se va preciza modul de repartiţie a bunurilor realizate la
încetarea contractului.
(8) In scopul atragerii de fonduri pentru
modernizarea, extinderea sau reabilitarea sistemului de iluminat public, precum
şi pentru eficientizarea serviciului de iluminat public, operatorul va putea constitui garanţii asupra dreptului de
a exploata bunurile publice existente sau nou-create,
cu aprobarea titularului dreptului de proprietate.
CAPITOLUL VI
Răspunderi şi sancţiuni
Art. 36. - (1) Incălcarea dispoziţiilor prezentei legi
atrage răspunderea disciplinară, patrimonială, civilă, contravenţională sau
penală, după caz.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale au
dreptul să sancţioneze operatorul serviciului de iluminat public în cazul în
care acesta nu prestează serviciul la nivelul indicatorilor de performanţă
stabiliţi în hotărârea de atribuire a contractului de delegare a gestiunii sau
în hotărârea de dare în administrare, prin:
a) aplicarea unor penalizări corespunzătoare
prejudiciilor aduse utilizatorilor sau suficient de mari pentru a determina
operatorul să remedieze deficienţele constatate; penalizările vor fi precizate
în contractul de delegare a gestiunii, în hotărârea de dare în administrare sau
în regulamentul serviciului, după caz;
b) solicitarea adresată autorităţii de reglementare
competente de a suspenda, retrage sau anula licenţele de operare;
c) revocarea hotărârii prin care s-a aprobat
delegarea gestiunii şi rezilierea contractului de delegare a gestiunii serviciului dacă, timp de 12 luni
de la încheierea acestuia, se constată încălcarea repetată a obligaţiilor
contractuale.
Art. 37. - (1) Constituie contravenţii, altele decât
cele prevăzute în Legea nr. 51/2006, şi se sancţionează cu amendă de la 30.000
lei (RON) la 50.000 lei (RON) următoarele fapte:
a) prestarea serviciului de iluminat public fără
aprobarea de către autorităţile administraţiei publice locale a hotărârii de
dare în administrare sau a contractului de delegare a gestiunii;
b) atribuirea de către primar
a unui contract de delegare a gestiunii serviciului de iluminat public fără
respectarea procedurilor legale;
c) darea în administrare de către primar a serviciului
de iluminat public unui prestator fără licenţă de operare, respectiv încheierea
contractului de delegare a gestiunii serviciului cu un prestator fără licenţă
de operare.
(2) Constituie contravenţii, altele decât cele
prevăzute în Legea nr. 51/2006, şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei
(RON) la 30.000 lei (RON) următoarele fapte:
a) neurmărirea de către primar a întocmirii
regulamentului propriu al serviciului, în termen de 90
de zile de la aprobarea regulamentului-cadru al serviciului;
b) încălcarea oricărei alte obligaţii prevăzute de
prezenta lege, de regulamentul serviciului sau a reglementărilor autorităţii
competente pentru care nu s-a prevăzut o sancţiune specifică.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se fac de către reprezentanţi
împuterniciţi ai ministrului administraţiei şi internelor şi ai preşedinţilor
A.N.R.S.C. şi A.N.R.E., de către primarii comunelor, oraşelor şi municipiilor, de către primarul general
al municipiului Bucureşti, după caz, şi de persoanele împuternicite de aceştia, conform competenţelor
acestora.
Art. 38. - Dispoziţiile referitoare la contravenţii
prevăzute la art. 37 se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
cu excepţia art. 28.
Art. 39. - Consiliile locale ale comunelor, oraşelor,
municipiilor, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau, după caz,
asociaţiile de dezvoltare comunitară vor stabili, potrivit prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi alte fapte,
decât cele prevăzute la art. 37 alin. (1) şi (2), care constituie contravenţii
în domeniul serviciului de iluminat public.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 40. - (1) In termen de un an de la publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a Legii nr.
51/2006, A.N.R.S.C. va elabora regulamentul-cadru şi caietul de sarcini-cadru ale serviciului de
iluminat public, care se aprobă prin ordin al preşedintelui acesteia.
(2) Până la intrarea în vigoare a prezentei legi,
A.N.R.S.C. şi A.N.R.E. vor elabora contractul-cadru prevăzut la art. 4 alin.
(3), aprobat prin ordin comun al preşedinţilor celor două autorităţi.
Art. 41. - (1) Contractele de concesiune a serviciului
de iluminat public, valabil încheiate până la data intrării în vigoare a
prezentei legi, îşi produc efectele potrivit prevederilor contractuale.
(2) In termen de 6 luni de la
intrarea în vigoare a prezentei legi, autorităţile administraţiei publice
locale vor stabili forma de gestiune a serviciului de iluminat public, conform
prevederilor art. 16 alin. (2).
(3) Până la atribuirea sau darea în administrare a
serviciului de iluminat public, după caz, operatorii de distribuţie a energiei
electrice care prestează în prezent serviciul de iluminat public vor asigura
continuitatea acestuia, cu recuperarea costurilor aferente, în baza unui contract
încheiat cu autorităţile administraţiei publice locale prin negociere directă,
cu avizul A.N.R.E.
Art. 42. - In cazul reorganizării ori lichidării
judiciare a operatorilor care îşi desfăşoară activitatea în baza unor contracte de delegare a
gestiunii încheiate anterior intrării în vigoare a prezentei legi, consiliile
locale sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, vor demara
procedura de atribuire a contractului de delegare a gestiunii şi de desemnare a
unui nou operator, conform prevederilor prezentei legi.
Art. 43. - In aplicarea prevederilor art. 4 alin. (1)
şi (2) din Legea nr. 51/2006, în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a
prezentei legi, sistemele de iluminat prevăzute la art. 2 alin. (3) şi (4),
aflate în prezent în proprietatea unor persoane
juridice de drept privat, vor fi transferate, cu justă
despăgubire, autorităţilor administraţiei publice locale, la cererea acestora.
Art. 44. - Prevederile prezentei legi se completează cu
dispoziţiile Legii nr. 51/2006.
Art. 45. - Măsurile de natura ajutorului de stat se
notifică potrivit prevederilor Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
republicată, şi se acordă numai după autorizarea acestora de către Consiliul Concurenţei, în condiţiile
îndeplinirii criteriilor prevăzute în legislaţia secundară privind ajutorul de
stat.
Art. 46. - Prezenta lege intră în vigoare la data de 21
martie 2007.
Art. 47. - La data intrării în vigoare a prezentei legi
se abrogă Ordonanţa Guvernului
nr. 42/2003 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de iluminat public,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 2 februarie 2003, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 475/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art.
75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU