Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 118 din  1 aprilie 1937

de exploatare si de politie a cailor ferate romane

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 76 din  1 aprilie 1937


SmartCity3


    CAP. 1
    Dispozitiuni generale

    Art. 1
    Statul exploateaza liniile sale ferate si conductele sale in interesul public, prin efectuarea transporturilor de calatori, bagaje si marfuri.
    Art. 2
    Orice linie de cale ferata a Statului sau conducta, cu toate accesoriile de orice natura, toate terenurile expropriate sau cumparate in interesul caii ferate, precum si imobilele destinate sau servind sub orice forma la exploatare, fac parte din domeniul public al Statului si se administreaza de Stat prin Administratia C.F.R.
    Art. 3
    Toate liniile ferate particulare de orice natura, care sunt numai administrate de Stat, fie pe baza unei conventiuni, fie pe baza, unei legi sau pe orice alta cale, sunt supuse dispozitiunilor din prezenta lege.
    Art. 4
    Infiintarea unei noi linii ferate de Stat, sau unei conducte, cum si exproprierile si construirea ei, nu se pot face decat pe baza unui jurnal al Consiliului de Ministri, prin care linia sau conducta se declara de utilitate publica. De asemeni, luarea pe seama sa de catre Stat a administrarii unei noi linii sau conducte particulare nu se poate face decat pe baza unui jurnal al Consiliului de Ministri.
    Declaratia de utilitate publica a lucrarilor feroviare va fi in conformitate cu legea de exproprieri actualmente in vigoare.
    Intreaga procedura de exproprieri se va indeplini prin portarei, politie, jandarmerie sau notari comunali.
    Hotararile si orice publicatii, prin Monitorul Oficial si jurnale, se vor face in extras.
    Cand insa executarea acestor lucrari va necesita urgenta, pentru luarea in stapanire a terenurilor, cu sau fara cladiri, supuse exproprierii, aceasta se poate obtine prin Inaltul Decret Regal.
    Sunt urgente lucrarile pentru apararea tarii, fie de interes direct strategic, fie in vederea deservirii industriilor, fabricilor si depozitelor militare, militarizate sau chiar private infiintate sau transformate in vederea inarmarii tarii - de asemenea lucrarile de interes general economic; pentru restabilirea circulatiei intrerupta din cauza de inundatii, surpari de terenuri sau alte cauze neprevazute.
    Constatarea caracterului de urgenta al lucrarii se va face prin avizul organului tehnic superior al autoritatii expropriate, iar pentru cazurile in legatura cu apararea tarii, cu avizul Marelui Stat-Major al Armatei.
    Procedura in cazurile de urgenta va fi urmatoarea:
    Inaltul Decret Regal, insotit de avizul sus-mentionat, de un plan provizoriu si sumar al traseului exproprierilor, de un tablou al proprietarilor aparenti, luati dupa cartile funduare, rolurile fiscale sau oricare alte informatii de la primariile respective si de recipisa Cassei de Depuneri si Consemnatiuni, pentru depunerea pretului global al regiunii expropriate, socotit cu de 10 ori venitul inscris in rolurile fiscale, sau in registrele cadastrale si in lipsa lor cel similar obisnuit in localitate, se vor inainta de catre Administratia exproprianta Curtii de Apel respective, cu cerere pentru incuviintarea punerii in stapanire imediata.
    Curtea va rezolva aceasta cerere in camera de consiliu, in complet de trei, cu majoritate de doua glasuri, fara citarea partilor, cu precadere, in termen de cel mult cinci zile de la inregistrarea cererii.
    Partile interesate pot interveni cu simpla legitimare, numai pentru lamuriri si fara a provoca vreo amanare, Curtea va constata numai indeplinirea formalitatilor din prezentul articol, dand incheiere pentru ordonarea de trimitere in stapanire imediata.
    Incheierea este opozabila oricaror detinatori de drepturi si nu va putea fi atacata pe nici o alta cale legala decat recursul in Casatie, in conformitate cu art. 27 - 32 al legii de expropriere pentru utilitate publica in vigoare. Hotararea Curtii de Apel nu va putea fi suspendata pe nici o cale*1).
    In termen de cel mult un an de la data incheierii Curtii, autoritatea exproprianta este datoare sa intocmeasca planurile si tabelele parcelare definitive si sa procedeze la desavarsirea formalitatilor de expropriere si plata efectiva a pretului, in conformitate cu legile in vigoare, pentru exproprierile de utilitate publica, sub sanctiunile prevazute in acele legi.
    Terenurile prevazute in planurile si tablourile provizorii sunt izbite de indisponibilitate absoluta de la data publicarii in extras a incheierii Curtii, in Monitorul Oficial, insa, transmiterea proprietatii si operarea transferului in registrele respective nu se va putea face decat pe baza hotararii definitive de expropriere.
    Desfiintarea unei linii existente se poate face numai pe baza unei legi.
------------
    *1) A se vedea Legea generala de expropriere pentru cauza de utilitate publica, din 20 octombrie 1864, cu mod., la pag. 589, vol. XIII - XIV, apoi interpretarea din 6 martie 1927 interpretarea art. 67 din 14 aprilie 1933, ambele la pag. 285, vol. XXI, si in fine mod. din 5 februarie 1937, la pag. 43, in acest vol.

    Art. 5
    Rectificarea traseului, schimbarea ecartamentului, dublarea sau electrificarea unei linii ferate se poate face numai cu autorizatia Ministerului Lucrarilor Publice si al Comunicatiilor.
    Orice alte lucrari de linii curente sau de garaj, constructii, instalatii, precum si rectificarile de portiuni de linii servind la imbunatatirea sau intensificarea exploatarii liniilor existente, raman in competenta exclusiva a Administratiei C.F.R.
    Aceleasi prescriptiuni se aplica intocmai si pentru instalatiuni de conducte.
    Art. 6
    Administratia C.F.R. se poate folosi de toate dispozitiunile cuprinse in legile si regulamentele privitoare la extragerea materialelor necesare pentru lucrari publice, fara a plati taxe pentru exploatarea subsolului din zona C.F.R. atunci cand se extrag materiale pentru nevoile proprii ale Administratiei C.F.R.
    Art. 7
    Prin zona C.F.R. se inteleg suprafetele de teren, proprietatea cailor ferate romane, situata pe ambele laturi ale axei unei linii. Terenurile declarate expropriabile prin actul declarativ de utilitate publica se considera de asemenea ca fiind zona C.F.R.
    Art. 8
    Orice teren sau imobil proprietatea Administratiei C.F.R. nu poate fi schimbat, cedat sau vandut, sub nici o forma, decat in puterea unei legi.
    De asemenea nu poate fi cedata exploatarea vreunei linii ferate a Statului, decat tot in puterea unei legi.
    Art. 9
    Administratia C.F.R., in interesul exploatarii si in baza concesiunii acordate de Ministerul Lucrarilor Publice si al Comunicatiilor, va putea incheia conventiuni referitoare la construirea si folosirea de linii de jonctiune (garaj) particulare sau pentru autoritati.
    Dreptul regalian al Statului de a face transporturi publice de produse petrolifere prin conducte, asa cum este specificat in Legea minelor din 4 iulie 1924, art. 195, modificata prin Legea din 28 martie 1929, art. 197, fiind concedat spre exercitarea Regiei Autonome C.F.R., pentru respectarea acestui drept orice cerere de autorizatiuni de constructiuni de conducte particulare nu va putea fi aprobata fara ca mai intai sa fi obtinut avizul prealabil al Regiei Autonome C.F.R.*1).
------------
    *1) A se vedea Legea minelor, din 4 iulie 1924, la pag. 617, vol. XI - XII, cu mod. 6 decembrie 1925, 7 aprilie 1927, 6 aprilie 1928 si 1 ianuarie 1929, apoi Legea minelor, din 28 martie 1929, la pag. 282, vol. XVII, cu mod. si in fine Legea minelor, din 24 martie 1937, la pag. 614, acest vol.

    CAP. 2
    Dispozitiuni privitoare la construirea si la siguranta exploatarii cailor ferate.

    Zone de incendiu
    Art. 10
    Terenurile din vecinatatea liniilor C.F.R. sau conductelor de petrol sunt supuse restrictiunilor (servitutilor) cuprinse in art. 11 - 16, care stabilesc anumite zone de incendiu, inauntrul carora constructiunile, instalatiunile, depozitele sau plantatiunile, de orice fel, nu pot exista si nu se pot infiinta decat in limitele si in conditiunile ce sunt prevazute la aceste articole.
    Un regulament va stabili situatia constructiunilor, instalatiunilor sau depozitelor existente la promulgarea legii de fata.
    In caz de nerespectare a conditiunilor impuse prin zonele de incendiu, Administratia C.F.R. nu raspunde in nici un fel pentru eventualele daune ce s-ar cauza printr-un incendiu, chiar pe deplin dovedite a fi provenit de la scanteile locomotivelor.
    Nici o autoritate administrativa, sau tehnica, nu poate autoriza executarea de constructiuni, instalatiuni, depozite sau plantatiuni, care nu respecta intocmai zonele de incendiu prescrise prin prezenta lege.
    Orice autorizatiune de constructiune sau instalatiune data dupa promulgarea prezentei legi si in contrazicere cu stipulatiunile si cu nerespectarea limitelor sau conditiunilor impuse in art. 11 - 16, este nula de drept si autoritatile administrative si tehnice vor fi obligate a retrage imediat autorizatia data, oricand se va cere de Administratia C.F.R., oprind totodata si executarea lucrarilor.
    Administratia C.F.R. are oricand dreptul, prin autoritatile administrative sau pe cale de ordonanta presedintiala, sa ceara indepartarea sau modificarea constructiunilor, instalatiunilor, depozitelor sau plantatiunilor infiintate fara respectarea limitelor si conditiunilor impuse zonelor de incendiu prin articolele 11 - 16.
    Distanta reglementara a unei zone de incendiu se considera de la punctul cel mai apropiat de linia ferata a suprafetei efective ocupata de o constructiune, instalatiune, de un depozit (rezervor, batal) sau de o plantatiune. Aceste distante se vor masura pe normala pana la axa liniei celei mai apropiate.
    Orice reconstituire sau refacere a unei cladiri sau instalatiuni se considera ca o constructiune facuta din nou.
    Art. 11
    Distanta reglementara a zonei de incendiu definita la art. precedent este urmatoarea:
    a) 12 metri pentru constructiuni, instalatiuni sau depozite, facute si acoperite cu material neincendiabil si la care toate deschizaturile se inchid complet, cu usi si ferestre cu geam;
    b) 30 metri pentru constructiuni, instalatiuni sau depozite facute din material incendiabil, dar acoperite cu material neincendiabil si ale caror deschizaturi sunt inchise ca la punctul a);
    c) 80 metri pentru constructii sau depozite facute si acoperite cu material incendiabil (sindrila, stuf, coceni etc.), precum si pentru acele imobile de la punctele a) si b) ale caror deschizaturi nu se inchid cu usi si ferestre;
    d) 100 metri pentru constructiunile si instalatiunile de orice natura destinate la extragerea, prelucrarea, rafinarea, manipularea, inmagazinarea sau depozitarea materialelor inflamabile sau explozibile.
    Zonele de incendiu pentru constructiuni sau depozite situate pe un teren mai jos cu mai mult de 3 metri decat platforma liniei, se sporesc cu diferenta de inaltime fata de distantele prevazute in alineatele a), b), c) si d).
    In cazuri speciale aceste distante pot fi micsorate de catre C.F.R. numai in urma avizului prealabil al unei comisiuni tehnice, compusa din delegati ai C.F.R. si ai primariei locale.
    Aceasta comisie isi va da avizul motivat, indicand eventual si, conditiunile in care se pot executa constructiunile.
    Pentru industriile de petrol, precum si pentru depozitele de produse petrolifere, un regulament va stabili in care anume cazuri distantele de mai sus vor putea fi micsorate prin luarea de masuri speciale de siguranta.
    Art. 12
    Cu ocazia executarii oricarei linii sau conducte, constructiunile care cad in zona de incendiu vor putea fi expropriate.
    Daca la aceste constructiuni se pot face transformari astfel incat constructiunea sa nu mai cada in zona de incendiu dupa distinctiunile din art. 11, Administratia C.F.R. are facultatea a face aceste transformari, ramanand insa proprietarul obligat pentru intretinerea constructiei in viitor.
    Cand proprietarul ar refuza sa primeasca efectuarea acestor lucrari, Administratia C.F.R. va consemna la administratia financiara respectiva, la dispozitia proprietarului, suma ce se va fixa pentru aceste lucrari de catre o comisie compusa de 2 delegati ai C.F.R. si un delegat al comunei de care depinde constructia.
    La descinderea ce se va face la fata locului pentru fixarea sumei, primaria va chema si pe proprietar spre a-si face obiectiunile lui. Dovada de chemare a lui se va anexa la dosarul respectiv.
    Hotararea ce se va lua va fi consemnata intr-un proces-verbal ce va fi semnat de toti cei prezenti.
    Daca proprietarul va refuza semnarea se va trece acest fapt in procesul-verbal.
    In cazul cand delegatul comunei va face osebita parere, Administratia C.F.R. va sesiza judecatoria respectiva spre a decide.
    Recipisa administratiei financiare pentru consemnarea sumei va fi depusa la judecatoria respectiva, la dispozitia proprietarului care va fi instiintat de indeplinirea acestei formalitati.
    Prin consemnarea sumei si din momentul depunerii recipisei la judecatorii, Administratia C.F.R. este degajata de orice raspundere, directa sau indirecta de pe urma vreunui incendiu provenit din exploatarea liniei, toata raspunderea trecand asupra proprietarului.
    Art. 13
    Dupa declararea de utilitate publica a constructiei unei linii sau conducte si fixarea traseului, nici o constructiune, arie sau depozit inflamabil nu se poate infiinta in zona de incendiu definita la art. 10; iar in caz de contravenire, Administratia C.F.R. nu raspunde pentru eventualele daune ce s-ar cauza prin incendiul provenit din exploatarea liniei. Administratia C.F.R. are dreptul ca in asemenea cazuri sa ceara prin autoritatile administrative competente sau pe cale de ordonanta presedintiala, indepartarea acestor constructiuni, arii sau depozite, afara din zona de incendiu; iar contravenientii raman raspunzatori pentru orice daune s-ar cauza - direct sau indirect - Administratiei C.F.R. sau tertilor.

    Masuri contra incendiilor de recolte si paduri
    Art. 14
    Pentru prevenirea incendiilor, recolta secerata se va depozita la cel putin 100 (una suta) metri de la axa liniei ferate sau conductei celei mai apropiate.
    In interiorul acestei zone nici un depozit, ca: clai, stoguri, sire etc., nu se poate face; iar daca intinderea terenului nu permite fixarea unei asemenea zone si nici o alta posibilitate pentru depozitarea recoltei in alta parte nu ar exista, depozitarea se va face la limita extrema a terenului fata cu calea ferata.
    Art. 15
    Imediat dupa secerisul recoltei pe terenurile vecine cu calea ferata, proprietarul sau posesorul acelei recolte este obligat a trage brazde de aparare, in latime de 2 metri intre depozit si limita de expropriere si cat mai departe posibil de aceasta limita.
    In caz de neexecutare a dispozitiunilor prevazute la art. 14 si 15, Administratia C.F.R. este degajata de orice raspundere de pe urma unui eventual incendiu, iar contravenientii vor raspunde fata de Administratia C.F.R. sau fata de terti de orice daune li s-ar cauza direct sau indirect.
    Art. 16
    Pentru prevenirea incendiilor de paduri, proprietarii acestora sunt obligati sa respecte o fasie de teren de 20 metri de-a lungul si de la axa liniei ferate sau conductei cele mai apropiate, care nu se va putea planta, fasie denumita zona de protectie; de asemeni sunt obligati a intretine in permanenta o brazda lata de 2 metri, lipsita de vegetatie, dincolo de limita de 20 metri dinspre padure a acestei zone de protectie, precum si din 30 in 30 metri brazde transversale de 2 metri pe toata latimea acestei zone.
    Contravenientii vor raspunde fata de Administratia C.F.R. si de terti de orice pagube derivand dintr-un incendiu provocat de pe urma neindeplinirii acestor obligatiuni.

    Restrictiuni (servituti) impuse vecinilor
    Art. 17
    Cand linia ferata strabate regiuni supuse inzapezirilor, Administratia C.F.R. este in drept a face pe timpul iernii instalatiuni de parazapezi pe proprietatile vecine pentru apararea liniei, iar proprietarii sunt indatorati a a permite aceste instalatiuni fara nici o opunere, primind insa o despagubire care se va fixa conform dispozitiunilor alineatului ultim al art. 22.
    Se excepteaza apararile fixe contra inzapezirilor, precum si acele facute din plantatii etc., care se vor efectua prin exproprierea terenului necesar.
    Art. 18
    Sunt interzise in vecinatatile liniei ferate:
    Taierea copacilor, a tufisurilor, a tufelor, defrisarilor, scoaterea pietrei, a pietrisului, a nisipului sau a lutului si in general toate acele lucrari care ar slabi terasamentul liniei sau ar provoca surpari de pamant sau de piatra, sau ar pune in pericol circulatia trenurilor.
    Asemenea lucrari, nu se vor putea executa decat cu indeplinirea conditiunilor din legile speciale, in urma unei cereri catre Administratia C.F.R., care, examinand situatia liniei si a terenului, va permite efectuarea lucrarii numai daca siguranta exploatarii liniei n-ar fi periclitata sau daca solicitatorul va efectua lucrarile indicate de Administratia C.F.R.
    In caz de neintelegere intre Administratia C.F.R. si solicitator, acesta se va putea adresa instantelor de drept comun.
    Art. 19
    Orice abatere de la dispozitiunile art. 17 si 18 dau dreptul Administratiei C.F.R. de a cere justitiei pe calea ordonantei presedintiale, ca contravenientul sa inlature starea de pericol in care este pusa exploatarea liniei si sa restabileasca pe contul lui starea anterioara sau sa faca lucrarile de aparare necesitate de imprejurari, asa fel ca circulatia sa nu fie intru nimic periclitata sau intrerupta.
    De asemenea Administratia C.F.R. este in drept a opri in orice moment cu ajutorul organelor sale si a celor administrative si de politie, executarea mai departe a acestor lucrari. Aceste organe sunt indatorate sa dea concursul cerut de Administratia C.F.R.
    In asemenea cazuri de pericol iminent in circulatia publica, Administratia C.F.R. este indreptatita de a restabili imediat situatia anterioara si a face ca lucrarile necesare, in vederea sigurantei si a continuarii exploatarii in contul si pe socoteala contravenientului, fara vreun aviz prealabil.
    Art. 20
    Este interzis proprietarilor vecini cu calea ferata, intr-o zona de 1 km de la axa liniei, a instala sau a intrebuinta pe proprietatile lor lumini rosii, portocalii sau verzi, sau orice alt semn exterior ce ar putea provoca confuzii in siguranta exploatarii.
    De asemeni sunt oprite in vecinatatea zonei C.F.R. orice instalatiuni, depozite de materiale, plantatii care ar putea impiedica buna vizibilitate a semnalelor fixe, a trecerilor peste pasaje de nivel sau ar stanjeni in alt mod buna exploatare.
    Plantatiile sau depozitele existente care cad in aceasta categorie vor putea fi desfiintate contra unei juste si prealabile despagubiri.
    In toate cazurile aratate in alineatele precedente, Administratia C.F.R. este indreptatita a se adresa pe cale de ordonanta presedintiala, spre a cere inlaturarea luminilor, instalatiunilor, depozitelor si plantatiunilor care ar stanjeni in vreun mod exploatarea.
    Art. 21
    Personalul C.F.R., special autorizat pentru aceasta, are dreptul de acces impreuna cu ajutoarele sale la terenuri si la imobile, nu insa la cladiri, apartinand, fie particularilor, fie autoritatilor pentru orice fel de studii, ridicari de planuri si masuratori in legatura cu necesitatile C.F.R. si a proceda cu aceasta ocazie la fixarea de tarusi, repere, stalpi, la facerea de expertize, sondaje, defrisari, precum si alte lucrari cerute de natura studiilor.
    In acest scop Administratia C.F.R. va publica si afisa o deciziune la primariile comunelor respective, cu cel putin 10 zile inaintea inceperii lucrarilor de studii.
    Personalul C.F.R. si ajutoarele sale nu au dreptul de a taia arbori, a distruge culturi, a sapa gropi sau cauza vreun prejudiciu oarecare proprietatilor particulare, inainte de a se fi facut o constatare contradictorie printr-un proces-verbal incheiat de primarul comunei respective, in care proces-verbal se vor arata toate elementele necesare pentru evaluarea stricaciunilor ce s-ar cauza.
    In caz de neintelegere judecatoria de ocol respectiva, fiind sesizata de una din parti, va hotari de urgenta si cu precadere.
    Art. 22
    Administratia C.F.R. va putea depozita in mod vremelnic materiale si pamant pentru nevoile exploatarii intretinerii sau diverselor constructii aferente unei linii ferate sau conducte, pe terenurile vecine cu zona C.F.R., afara de curti, gradini, livezi si vii.
    In acest scop Administratia va publica si afisa deciziunea sa la primariile comunelor respective, cu cel putin 10 zile libere inaintea ocuparii. Inauntrul acestui termen toti acei care vor pretinde despagubirea vor arata in scris pretentiunile lor Administratiei C.F.R. prin primaria respectiva. In caz de neintelegere cuantumul despagubirilor se va fixa de judecatoria de ocol, de care depinde comuna respectiva. Dreptul de ocupare a terenului nu este legat de plata prealabila a eventualelor despagubiri. Peste termenul de mai sus nu se va tine in seama nici o reclamatie.
    In cazuri de forta majora, proprietarii vecini cu zona C.F.R. sunt obligati a permite fara nici un preaviz atat accesul pe terenul lor pentru lucrari necesare restabilirii circulatiei, cat si ocuparea vremelnica a unei portiuni din terenul lor pentru depozitari de materiale necesitate de acele lucrari si pentru transbordarea calatorilor.
    Cuantumul despagubirilor eventuale se va stabili ulterior, pe baza unui proces-verbal de constatare incheiat de primarul comunei respective, fie prin buna invoiala, fie in caz de neintelegere de catre judecatorul de ocol.

    Dispozitiuni privitoare la scurgerile de apa, la prevenirea inundatiilor si la inzapeziri
    Art. 23
    Cand traseul unei cai ferate sau conducte ar traversa o regiune inundabila neindiguita, Administratia C.F.R. este in drept a face orice lucrari de consolidare a liniei sau pentru impiedicarea inundarii liniei.
    Daca aceste lucrari ar aduce vreun prejudiciu terenurilor invecinate, Administratia C.F.R. este tinuta sa despagubeasca pe proprietari.
    In caz de neintelegere, justitia va hotari.
    Proprietarii vecini cu acest traseu pot cere autoritatii competente sa hotarasca, ca executarea lucrarilor sa se faca in astfel de conditiuni ca si terenurile lor inundabile sa fie asanate, luandu-si obligatia de a contribui la cheltuielile de executare si de intretinere ale acestor lucrari in raport cu foloasele ce vor rezulta pentru fiecare proprietar.
    Art. 24
    Proprietarii riverani sunt obligati a intretine in buna stare albia si malurile raurilor, in conformitate cu dispozitiunile art. 7 si 9 din Legea regimului apelor*1). Cand aceste lucrari de intretinere servesc si interesele C.F.R., autoritatile, competente vor stabili in ce masura va fi obligata sa contribuie si Administratia C.F.R. la cheltuielile acestor lucrari.
    In caz de neintelegere, justitia va hotari.
    In cazul cand un torent sau un curs de apa ar periclita linia ferata, Administratia C.F.R. poate cere autorizatia pentru a face lucrarile necesare in albia lor si pe maluri, pentru inlaturarea pericolului, fara ca proprietarii sa se poata opune.
------------
    *1) A se vedea Legea regimului apelor, din 27 iunie 1924, la pag. 691, vol. XI - XII, cu mod. 20 aprilie 1926 si 27 iulie 1934, la pag. 560, vol. XXII.

    Art. 25
    Cand circulatia pe o linie ferata, sau transportul prin conducta, sunt in pericol, precum si in cazuri de inundatii, inzapeziri, surpari de terenuri, accidente etc., toate autoritatile civile si militare vor da Administratiei C.F.R. concursul cerut, impunand locuitorilor din imediata apropiere sa vina in ajutor cu uneltele necesare ce le-ar avea si a lua masurile dictate de imprejurari pentru salvarea grabnica a calatorilor, marfurilor si a materialului de cale ferata si pentru restabilirea imediata a  circulatiei.
    Chemarea se va face prin orice mijloace posibile.
    Zilele de lucru pentru lucratori si meseriasi, precum si transporturile efectuate pentru C.F.R. in asemenea imprejurari, se vor plati de Administratia C.F.R. cu pretul curent al zilei de lucru si al transporturilor in localitatea respectiva. Pe langa aceasta, Administratia C.F.R. este obligata sa procure hrana necesara, in cazul cand oamenii chemati nu au posibilitatea sa se aprovizioneze.
    De asemenea materialele luate de C.F.R., vor fi platite cu pretul din localitate.
    Oricine ar refuza, fara vreun just si intemeiat motiv de a raspunde la chemarea, fie a oricarei autoritati, fie a oricarui organ C.F.R. si a da cuvenitele ajutoare in asemenea imprejurari, va suferi pedeapsa prevazuta de art. 595, alin. 8 din Codul penal "Regele Carol al II-lea".

    Drumuri peste liniile ferate
    Art. 26
    Sosele, strazi, piete si orice fel de drumuri, precum si linii de tramvai sau alte linii ferate, nu se pot face peste linia sau conductele, sau pe teritoriul C.F.R., decat cu consimtamantul Administratiei C.F.R. care va indica conditiunile tehnice de constructie si intretinere.
    Autoritatile respective, Directia generala a drumurilor, prefecturile si primariile, sunt obligate a instiinta Administratia C.F.R. inainte de depunerea unui astfel de proiect.
    Aceste treceri nu se vor putea face in viitor in punctele cu circulatie frecventa ce se vor indica de catre Administratia C.F.R., decat prin crearea de pasaje superioare sau inferioare de catre autoritatea care construieste drumul pe cheltuiala sa integrala, iar intretinerea lor cade exclusiv in sarcina autoritatii care l-a construit.
    Mentinerea in buna stare a acestor drumuri, la punctul de trecere de nivel peste liniile ferate sau peste conducte, pe toata latimea zonei C.F.R. este in sarcina C.F.R.
    In cazul cand autoritatea respectiva nu si-ar indeplini obligatia, Administratia C.F.R. este in drept a face ea reparatiile necesare in socoteala acestei autoritati.
    Art. 27
    La incrucisarile astazi existente al liniilor sau conductelor C.F.R., cu o cale de comunicatie publica, atunci cand instalatiunile C.F.R. sau cele ale caii de comunicatie sau ale amandurora trebuiesc modificate din cauza sporirii traficului sau din cauza schimbarii imprejurarilor, costul lucrarilor ce ar urma sa fie executate se vor suporta: de catre C.F.R. singura, daca modificarea este indicata numai de traficul pe C.F.R. iar daca modificarea este indicata numai de frecventa sporita de pe calea de comunicatie, costul lucrarii se va suporta de catre autoritatea respectiva.
    Atunci cand modificarea este indicata, atat de traficul pe C.F.R., cat si de frecventa circulatiei pe calea de comunicatii, costul lucrarii ce va trebui executata se va imparti in mod echitabil intre cei interesati. Litigiile privitoare la repartizarea cheltuielilor se vor transa in mod definitiv de catre Ministerul Lucrarilor Publice si al Comunicatiilor, atunci cand e vorba de drumurile nationale si in modul prevazut la art. 40 din Legea de la 20 aprilie 1933, pentru modificarea Legii de organizare a Comitetului Central si Comitetelor locale de revizuire, pentru litigiile cu judetele sau comunele*1).
------------
    *1) A se vedea Legea pentru organizarea Comitet central si Comitet local de revizuire (Curtea administrativa), din 20 aprilie 1933, la pag. 411, vol. XXI, cu mod. 18 martie 1934, si 27 martie 1936, pag. 342, vol. XXIV, p. I.

    Circulatia peste liniile ferate in zona C.F.R. - Pasaje de nivel, bariere
    Art. 28
    Este cu desavarsire oprit a circula pe jos, calare sau cu orice fel de vehicul, afara de cele puse la dispozitie de insasi Administratia C.F.R., pe sau peste liniile ferate, in zona C.F.R., pe podurile C.F.R. sau pe teritoriul statiilor.
    Este interzis a lasa animale libere pe zona C.F.R. Circulatia este permisa numai in timpul si prin locurile destinate in acest scop si in conformitate cu dispozitiunile Administratiei C.F.R., si anume: intrarile si iesirile din statii, la drumurile de acces la magazii, la pietele cladirilor de calatori, precum si la locurile de incarcare si descarcare.
    Administratia C.F.R. nu raspunde sub nici o forma de orice accident intamplat de pe urma neobservarii acestor dispozitiuni.
    Art. 29
    In punctele unde la construirea unei cai ferate noi linia va traversa un drum sau o strada, Administratia C.F.R. va infiinta pasaje superioare sau inferioare la punctele cu circulatie frecventa si pasaje de nivel in celelalte locuri.
    Trecerea conductelor de petrol la asemenea puncte se va face prin tuburi de protectiune, etanse sau prin tunel vizitabil, in cazuri exceptionale si bine stabilite.
    Obligatia pentru C.F.R. de a construi asemenea pasaje superioare sau inferioare se va hotari de catre o comisiune compusa din: un delegat al Ministerului Lucrarilor Publice si al Comunicatiilor, un delegat al Administratiei C.F.R. si un delegat al Directiunii generale a drumurilor.
    Comisiunea se va completa cu un delegat al municipiului, in cazul cand traversarea va avea loc pe teritoriul unui municipiu.
    Hotararea comisiunii devine obligatorie pentru C.F.R. numai dupa aprobarea Ministerului Lucrarilor Publice si al Comunicatiilor.
    Art. 30
    Acolo unde astazi exista pasaje de nivel prevazut ori nu cu bariere, acestea vor fi inzestrate, de o parte si de alta a liniei ferate, cu indicatoare fixe de atentiune pentru public.
    Administratia C.F.R. are facultatea de a desfiinta pasaje de nivel sau bariere astazi existente si poate infiinta bariere la unele pasaje de nivel, dupa cum va gasi necesar in legatura cu siguranta circulatiei trenurilor.
    Trecerea prin aceste pasaje nu se va face decat numai in timpul cand barierele sunt ridicate.
    Oricine voieste a traversa linia ferata printr-un pasaj de nivel, pazit sau nepazit, prevazut sau nu cu bariera, este obligat sa se opreasca inaintea indicatorului de atentionare si sa se incredinteze de trecerea in acel moment a vreunei locomotive, automotor, vagon, drezina etc. si numai in urma sa traverseze linia si aceasta chiar daca bariera ar fi deschisa si pazita.
    Administratia C.F.R. nu raspunde de nici un accident ce s-ar intampla la pasajele de nivel din nerespectarea dispozitiunilor de mai sus.
    Art. 31
    Este cu desavarsire oprit - atunci cand bariera este inchisa - a forta trecerea, fie ridicand bariera, fie lovind-o cu vehiculul, in mers, fie a ocoli trecerea pe alaturi de bariera sau in orice alt chip.
    Trecatorii sunt datori sa astepte trecerea trenului, dupa care numai se va putea proceda la ridicarea barierei si numai de catre organele C.F.R.
    Acela care va incerca traversarea prin pasaj inainte de trecerea trenului, nu va putea ridica nici un fel de pretentiune contra Administratiei C.F.R., ramanand raspunzator fata de aceasta de daunele ce i-ar provoca.
    De asemenea, trecatorii sunt datori sa dea ascultare semnalelor de oprire ce i s-ar face de catre pazitori si bariere sau de alte organe ale C.F.R., si a opri imediat, chiar daca bariera ar fi deschisa.
    Art. 32
    Contravenientii dispozitiunilor de sub art. 28 si 31, vor suferi pedeapsa prevazuta de art. 585 din Codul penal "Regele Carol al II-lea", iar cand pe urma acestor contraventiuni vor rezulta si accidente, contravenientii vor fi pedepsiti cu inchisoare corectionala de la o luna la un an, fara prejudiciul altor pedepse pentru infractiuni mai grave, fiind raspunzatori si de daune.

    Deteriorari aduse liniei si materialului de cai ferate
    Art. 33
    Orice persoana care din neglijenta sau nebagare de seama ar strica, schimba sau misca sub orice forma: linia ferata, conductele cu instalatiile aferente, terasamentele, santurile, parti de constructie, ingradirile, tabelele sau indicatoarele de orice fel, instalatiunile de semnal si telegraf, precum si orice alte accesorii ale caii, se va pedepsi cu amenda de 5.000 pana la 10.000 lei.
    In cazul cand, pe urma infractiunii, un accident de cale ferata a avut loc, fara vatamarea vreunei persoane, pedeapsa va inchisoarea de la 3 - 5 ani si amenda de la 3.000 - 10.000 lei; in cazul cand ar rezulta si ranire sau moartea vreunei persoane, pedeapsa va fi inchisoarea de la 5 - 8 ani si amenda de la 7.000 - 12.000 lei.
    Art. 34
    Oricine - cu buna stiinta - va strica, schimba, sau misca sub orice forma, linia ferata, conductele de petrol, terasamentele, santurile, instalatiunile de semnalizare si telegraf, sau va da, fara justificare, semnale de cale ferata, etc., pentru a pune in pericol circulatia trenurilor, va suferi pedeapsa prevazuta de art. 359 din Codul penal "Regele Carol al II-lea".
    Cand pe urma unui asemenea fapt s-ar intampla un accident de cale ferata, fara ranire de persoane, pedeapsa va fi aceea prevazuta de art. 360 din Codul penal "Regele Carol al II-lea", iar daca se va intampla si raniri de persoane, pedeapsa va fi aceea prevazuta de art. 361, alin. 1 din Codul penal "Regele Carol al II-lea".
    In cazul cand pe urma accidentului ar rezulta moartea vreunei persoane, pedeapsa va fi aceea prevazuta de art. 361, alin. 2, din Codul penal "Regele Carol al II-lea*1)".
------------
    *1) A se vedea Codul penal "Regele Carol al II-lea", din 18 martie 1936, la pag. 3, vol. XXIV, p. I.

    Art. 35
    Orice persoana care s-ar afla in zona liniei ferate sau a conductelor de petrol, este obligata a se supune tuturor regulamentelor, prescriptiunilor, precum si dispozitiunilor publicate si afisate de Administratia C.F.R., a da ascultare si a se supune tuturor dispozitiunilor scrise, date de organele C.F.R.
    Contravenientii vor fi pedepsiti cu amenda politieneasca de la 100 - 1.500 lei.

    CAP. 3
    Transportul calatorilor, bagajelor, animalelor si marfurilor

    Contractul de transport
    Art. 36
    Contractele de transport de persoane, bagaje sau marfuri, incheiate de Administratia C.F.R., pe temeiul regulamentului de transport sunt supuse - pana la unificarea codului de comert - dispozitiunilor din codul de comert din Vechiul Regat, intrucat nu sunt contrarii dispozitiunilor legii de fata.
    Art. 37
    In caz de reparatii generale, inzapeziri, inundatii, accidente, Administratia C.F.R., prin dispozitiuni publicate si afisate, poate reduce in total sau in parte, pe anumite linii, transportul de calatori, bagaje sau marfuri inca nepredate.
    Art. 38
    Actiunile contra Administratiei C.F.R., derivand din contractele de transport locale de persoane, de bagaje sau marfuri, cum si din orice accident de cale ferata, se prescriu prin trecere de un an. Termenul curge contra tuturor persoanelor, chiar si a minorilor si interzisilor.
    Termenul curge, in caz de pierdere totala, din ziua in care transportul trebuia sa ajunga la destinatie, conform dispozitiunilor stabilite prin regulamentul de transport C.F.R.; iar in caz de pierdere partiala, avarie sau intarziere, din ziua primirii marfurilor de catre destinatar, sau din ziua refuzului acestuia de a le primi; pentru cererile de restituire de orice fel de taxe, din ziua platii taxei, a cheltuielilor accesorii sau a suprataxelor. In caz de accident de persoane din ziua intamplarii accidentului*1).
------------
    *1) A se vedea Regulamentul de transport pe caile ferate, din 27 august 1929, la pag. 1164, vol. XVII.

    Art. 39
    Prescriptiunea acestor actiuni se intrerupe numai:
    a) Printr-o cerere regulat facuta in judecata, fie introductiva de instanta, sau numai incidenta intr-o judecata deja inceputa;
    b) Prin recunoasterea in scris facuta de catre Administratia C.F.R., printr-un organ in drept a o angaja, a drepturilor la despagubiri.
    Art. 40
    Cursul prescriptiei se suspenda prin cererea de despagubiri sau restituiri facute de cel in drept, conform dispozitiunilor regulamentului de transport C.F.R., pana ce cererea nu a fost rezolvata.
    Daca cererea a fost rezolvata, termenul de prescriptie incepe sa curga din nou din ziua in care Administratia C.F.R. a comunicat petitionarului hotararea ei si i-a inapoiat documentele care au fost eventual alaturate cererii.
    Cursul prescriptiei nu se mai suspenda prin noile cereri ce s-ar adresa Administratiei C.F.R., dupa respingerea primei cereri.
    Art. 41
    Toate actiunile Administratiei C.F.R. - derivand din contractul de transport local - se prescriu prin trecerea a 5 ani. Termenul curge de la data cand a incheiat contractul la transport.

    Dispozitiuni relative, la transportul calatorilor
    Art. 42
    Nimeni nu poate calatori pe calea ferata decat avand o legitimatie valabila de calatorie si numai in trenul si in clasa ridicata in legitimatia eliberata in conformitate cu tarifele si dispozitiunile regulamentare in vigoare la Administratia C.F.R.
    Legitimatiile de calatorie nu se pot vinde decat in localurile C.F.R., de catre personalul anume insarcinat, sau in birourile particulare autorizate de Administratia C.F.R.
    Acei ce se vor ocupa cu vinderea de legitimatii de calatorie, fara vreo autorizare din partea Administratiei C.F.R., cum si complicii lor, se vor pedepsi cu inchisoarea corectionala de la 2 luni la 1 an, iar in caz de recidiva, cu inchisoarea corectionala de la 1 an la 2 ani, fara prejudiciul altor pedepse, in caz de infractiuni mai grave.
    Acei care se vor folosi de legitimatii de calatorie, procurate prin frauda, de la alte persoane, sau birouri, decat acele prevazute in alineatele precedente, se vor pedepsi cu amenda de la 2.000 lei - 5.000 lei, iar in caz recidiva, cu inchisoare corectionala de la o luna la 1 an, fara prejudiciul altor pedepse, in caz de infractiuni mai grave.
    Acei ce vor calatori fara legitimatii de calatorie se vor pedepsi cu amenda de la lei 500 lei - 1.500 lei, iar in caz de recidiva, cu inchisoarea corectionala de 15 zile.
    In ambele cazuri, contravenientii vor fi obligati a plati si sumele cuvenite Administratiei C.F.R. conform tarifelor si regulamentului de transport.
    Art. 43
    Agentii cailor ferate sunt in drept a opri calatoria in comun cu ceilalti pasageri, persoanelor in stare de betie, bolnave de boli molipsitoare sau demente.
    Art. 44
    Este oprit cu desavarsire urcarea si calatoria fara autorizarea speciala data de C.F.R., prin ordine sau instructiuni de serviciu, in trenurile speciale, de marfa, de lucru, in vagoanele de bagaje, de manipulatie, de posta, pe locomotiva, pe tendere sau in cabinele de conducere ale automotoarelor, in drezine sau vagonete.
    Art. 45
    Este interzis a calatori pe scari, pe tampoane si pe acoperisurile vagoanelor, precum si in cabinele de frana.
    Urcarea si coborarea din trenuri nu se poate face decat in timpul stationarii trenului in statie si numai pe partea peronului destinata in acest scop.
    Art. 46
    Este interzis a calatori in tinuta necuviincioasa si a juca pe bani jocuri de noroc. De asemeni este oprit de a face comert ambulant in trenuri fara autorizarea speciala a Administratiei C.F.R. In general este interzis oricarui calator de a se abate de la masurile luate de Administratia C.F.R., in interesul comun al calatorilor sau al igienei, masuri care vor fi afisate in vagoane.
    Art. 47
    Este interzis a se arunca obiecte de orice fel pe ferestrele sau usile vagoanelor, care ar provoca raniri de persoane.
    Art. 48
    Intrebuintarea semnalului de alarma sau manipularea franelor nu este permisa decat numai in caz de pericol iminent.
    Art. 49
    Calatorul care va distruge sau vatama la urcare, la coborare, sau in timpul calatoriei, vagonul, mobilierul sau instalatiile vagonului este obligat a achita imediat costul stricaciunilor sau obiectelor distruse sau vatamate.
    In caz de neplata, daca identitatea calatorului va putea fi stabilita, se va incheia un proces-verbal in tren; in caz contrar, calatorul va fi coborat la prima statiune de oprire, unde i se va stabili identitatea de agentii politiei judiciare si i se va dresa un proces-verbal de constatare.
    Art. 50
    Nici un calator nu va putea transporta cu sine in vagon, bagaje care incomodeaza pe ceilalti calatori si care depasesc limitele de greutate sau marime, prevazute in regulamentul de transport.
    Agentii cailor ferate sunt in drept a opri calatoria celor care se abat de la aceasta dispozitiune si care nu voiesc a se supune masurilor luate de agentul respectiv, in conformitate cu instructiunile si regulamentele in vigoare, contravenientii pierzand dreptul la restituirea taxelor tarifare platite pentru restul parcursului.
    Calatorul raspunde atat fata de Administratia C.F.R., cat si fata de ceilalti calatori de orice daune ce ar cauza prin obiectele ce transporta, chiar daca ele nu intra printre acele excluse de la transportul in vagoanele de calatori.
    Supravegherea bagajelor de mana luate in vagon cade exclusiv in sarcina calatorilor, Administratia C.F.R. neavand nici o raspundere pentru aceste bagaje, afara de cazul cand distrugerea lor totala sau partiala provine din culpa Administratiei C.F.R.
    Art. 51
    Nimeni nu poate lua cu sine in vagon de calatori materii explozibile, usor inflamabile, sau orice alte obiecte sau animale interzise de regulamentul si instructiunile cailor ferate.
    Personalul cailor ferate este in drept a opri calatoria celor care se abat de la dispozitiunile de mai sus si a lua - cu privire la materialele transportate - masurile in conformitate cu dispozitiunile si instructiunile in vigoare ale Administratiei C.F.R.
    Art. 52
    Acei care se vor abate de la dispozitiunile articolelor 44, 45, 46, 47, 48, 49 si 51, se vor pedepsi cu amenda politieneasca de la 100 lei - 1.500 lei, fara prejudiciul altor pedepse in caz de infractiuni mai grave.
    Art. 53
    Persoana care, cu intentie, va provoca stricaciunile aratate in art. 49 se va pedepsi cu inchisoare corectionala de la o luna pana la trei luni.
    Art. 54
    Administratia C.F.R. nu raspunde pentru accidentele intamplate persoanelor care calca dispozitiunile de la art. 44, 45 si 51.
    Art. 55
    In infractiunile prevazute in aceasta lege si pedepsite numai cu amenda, sefii si conductorii de tren, precum si sefii de statii si ajutoarele lor, sunt indreptatiti a incasa aceste amenzi pe loc, eliberand chitante dintr-un carnet cu suse, daca cel invinuit ofera sa plateasca imediat jumatate din maximul amenzii prevazuta de lege. Despre aceasta se va incheia si un proces-verbal, iar sumele incasate vor fi varsate Administratiei Financiare respective, afara de amenzile rezultate din calatoria intr-o clasa superioara, sau fara legitimatie valabila, care se vor percepe in folosul administratiei C.F.R.
    In caz de refuz sau neputinta de a plati, procesul-verbal va fi inaintat autoritatii judecatoresti competente.
    Daca invinuitul nu va poseda acte suficiente spre a fi identificat, el va fi predat sectiei de jandarmi sau autoritatii politienesti celei mai apropiate, pentru a i se stabili identitatea si a se putea completa procesul-verbal de constatarea infractiunii.
    Art. 56
    Calatorii in tot timpul calatoriei sunt datori a se supune masurilor luate de agentii C.F.R., in conformitate cu legea, regulamentele si instructiunile C.F.R., neavand drept a se opune.
    Seful primei statii de oprire este in drept a rezolva plangerea calatorului nemultumit.

    Transportul marfurilor si al bagajelor
    Art. 57
    Nici un transport nu se poate efectua pe calea ferata, fara a fi insotit de documentul constatator al incheierii contractului de transport, in conditiile fixate de regulamentul de transport, dupa felul marfii*1). Functionarul care va inlesni expedierea unui transport, fara documentul respectiv sau cu documente, insa cu calcarea dispozitiunilor din regulamentul de transport, pagubind prin aceasta Administratia C.F.R., de taxele de transport, precum si functionarul care va simula luarea in primire, fara luarea in primire efectiva a transportului, se va pedepsi cu amenda corectionala de la 2.000 lei - 5.000 lei si cu inchisoare corectionala de la una la trei luni.
------------
    *1) A se vedea Regulamentul de transport pe C.F.R. din 27 august 1929, la pag. 1164, vol. XVII, precum si Conventia internationala pentru transport pe caile ferate, ratificata prin Legea din 12 martie 1937, la pag. 271, acest vol.

    Art. 58
    Primirea marfurilor si a bagajelor in statiuni se va face in conformitate cu regulamentul de transport si cu instructiunile in vigoare.
    Art. 59
    Marfurile predate, cu calcarea dispozitiunilor regulamentului de transport, se considera predate pe raspunderea personala a predatorului, calea ferata fiind descarcata de orice fel de raspundere pentru asemenea transporturi.
    Contravenientilor li se vor aplica amenzile prevazute in regulamentul de transport si in tarife, acestia ramanand totodata raspunzatori si de daunele cauzate sub orice forma Administratiei C.F.R. si tertilor.
    Art. 60
    Marfurile si bagajele vor fi expediate din statiuni, in conformitate cu dispozitiunile in vigoare la C.F.R.
    Art. 61
    Atunci cand predatorul sau un prepus al sau va insoti transportul, calea ferata este descarcata de orice fel de raspunderi in ceea ce priveste lipsurile si avariile constatate la eliberarea transportului, afara de lipsurile sau avariile provocate din culpa organelor C.F.R.
    Art. 62
    Predatorul, care prin mentiune facuta si subscrisa in scrisoarea de trasura sau prin declaratiune scrisa si timbrata legal, cere si incarca marfurile sale in vagoane improprii, ia asupra sa riscul lipsurilor sau al avariei marfii provenite din aceasta cauza. Administratia C.F.R. nu raspunde in acest caz nici de lipsurile ce ar rezulta, nici de avariile ce ar suferi marfa.
    Art. 63
    Cei care vor face declaratiuni neexacte in ce priveste continutul coletelor sau marfurilor predate C.F.R., in scopul obtinerii unor despagubiri nereale, se vor pedepsi cu amenda corectionala de la 10.000 lei - 50.000 lei, iar in caz de recidiva se vor pedepsi pe langa amenda, si cu inchisoare corectionala de la una luna la 6 luni.
    Art. 64
    Produsele petrolifere destinate a fi expediate prin conducte vor fi primite in rezervoarele din statiile de primire si pompare ale Regiei Autonome C.F.R., unde se vor face identificarea cantitatilor si calitatilor produselor predate spre pompare.
    Primirea si pomparea produselor se va face in ordinea cererilor de transport prezentate si a predarilor in rezervoare.
    Identificarea produselor se face de catre chimistii Regiei Autonome C.F.R., de fata cu reprezentantul Societatii predatoare si agentul de control al Ministerului de Finante.
    Art. 65
    Regia Autonoma C.F.R. garanteaza de transportul marfii predate spre transportare pin conducte, pana la punctul de destinatie:
    a) Cantitativ, atat cat s-a predat, mai putin procentul de pierdere prin conducte stabilit oficial;
    b) Calitativ, aceeasi calitate ca aceea dovedita la primirea marfii si cu eventualele tolerante de alterare in limita celor stabilite oficial.
    Art. 66
    Cazurile de alterare de produse petrolifere se vor ancheta de catre organele Regiei Autonome C.F.R., pentru stabilirea responsabilitatii si solutionarea de la caz la caz.

    CAP. 4
    Constatarea infractiunilor

    Art. 67
    Infractiunile la prezenta lege se vor constata de catre ofiterii de politie judiciara si administrativa.
    De asemenea, sunt competenti a constata aceste infractiuni: directorii si subdirectorii, inspectorii de control, sefii si subsefii de serviciu, inspectorii si subinspectorii de intretinere, miscare si tractiune, sefii si subsefii de sectie, controlorii, sefii si subsefii de gara, de depou si de magazie cu ajutoarele lor, picherii, revizorii de tren, de aparate centrale, de vagoane de telegraf si de locomotive, sefii si conducatorii de tren si sefii de echipa de intretinere.
    Competenta organelor de mai sus pentru constatarea infractiunilor se va stabili printr-un regulament special.
    In aceasta privinta toti acesti functionari sunt de plin drept ofiteri ai politiei judiciare.
    Ei sunt investiti cu toate puterile legale, pentru constatarea infractiunilor care s-ar comite in trenuri, in statiuni, in linie curenta, ateliere, santiere, depouri si in general pe teritoriul C.F.R.
    Toti cei denumiti mai sus ca ofiteri de politie judiciara, precum si casierii, personalul insotitor al trenurilor, cantonierii si personalul de paza C.F.R., vor putea sa poarte armele in exercitiul functiunii lor cu autorizatia legala a autoritatilor in drept si in urma avizului organelor C.F.R.
    De asemenea personalul mai sus denumit este scutit de a indeplini functiunea de jurat pe tot timpul cat va fi ofiter de politie judiciara.
    Art. 68
    Orice abatere de la prescriptiile prezentei legi sau a regulamentelor ce se vor alcatui pe baza ei se va constata printr-un proces-verbal, dresat de vreunul din organele aratate in art. 63, proces-verbal care face dovada pana la proba contrarie.
    Art. 69
    In cazuri de crima, precum si in cazuri de delicte pedepsite cu inchisoare corectionala, delicventii vor fi retinuti si predati de indata autoritatilor in drept.
    Art. 70
    Directorii, subdirectorii, inspectorii de control, sefii si subsefii serviciilor medicale C.F.R., inspectorii sanitari cum si medicii de circumscriptie sunt investiti cu toate drepturile conferite de legea sanitara si de regulamentul ei, pentru tot ce priveste constatarea infractiunilor in materie sanitara, pe teritoriul cailor ferate, sau asupra concesiunilor acordate particularilor de catre C.F.R.*1).
    Procesele-verbale de constatare, dresate de aceste organe, in conformitate cu dispozitiunile legii sau regulamentelor sanitare, se vor inainta organelor in drept pentru a aplica si indeplini formele legale.
------------
    *1) A se vedea Legea sanitara si de ocrotire din 22 iunie 1935, la pag. 549, vol. XXIII.

    CAP. 5
    Responsabilitatea personalului C.F.R.

    Art. 71
    Orice functionar sau agent al C.F.R. este raspunzator personal si cu averea sa pentru indeplinirea serviciului incredintat si in special pentru stricta respectare a regulelor pentru asigurarea circulatiei, pentru manipularea corecta a marfurilor, a caselor de marfuri si bilete, pentru stabilirea exacta a sumelor de perceput pentru transporturi, pentru buna intretinere a obiectelor din inventar date spre pastrare si pentru regulata manipulatie a materialelor administratiunii.
    Art. 72
    Personalul este raspunzator cu averea sa pentru bunurile date lui spre administrare sau pastrare, in serviciul ce-l indeplineste, precum si pentru bunurile primite pentru transport de catre caile ferate si e dator sa acopere daunele si lipsurile ce ele ar suferi din faptul sau neglijenta sa.
    Daca paguba sau lipsa a provenit din culpa mai multora, toti sunt solidar raspunzatori pentru despagubire.
    Art. 73
    Valoarea daunelor si a lipsurilor constatate, precum si a sumelor neincasate de la parti din vina organelor care au aplicat gresit tariful, se va putea retine din salariul functionarului culpabil numai pe baza constatarilor facute de Administratia C.F.R., intrucat aceste pagube sau lipsuri nu se vor restitui de culpabili in numerar.
    In caz de nemultumire, functionarul se va putea adresa justitiei.
    Daca Administratia C.F.R. voieste sa se despagubeasca si dintr-o alta avere a functionarului vinovat, atunci pretentiunea de despagubire se va valorifica pe cale judecatoreasca.
    Administratia C.F.R. are dreptul de privilegiu asupra a 1/3 din salariul cu toate accesoriile cuvenite functionarilor.
    In vederea despagubirii sale, Administratia C.F.R. va avea asupra intregului avut a celui vinovat un privilegiu, pentru a carui asigurare va putea cere - indata dupa producerea daunei si numai pe baza constatarilor oficiale ale administratiei - inscriptiune ipotecara asiguratoare asupra averii imobiliare si orice masuri asiguratoare asupra acelei mobiliare.
    Art. 74
    In cazuri de accidente de orice natura ce s-ar intampla pe linia ferata sau la conducte, organele locale sunt indatorate a aduce urgent cazul la cunostinta organelor superioare, avizand dupa caz si autoritatile in drept si luand grabnice masuri pentru salvarea calatorilor, a marfurilor si a materialului de cale ferata.
    Orice organ este obligat a aduce la cunostinta organelor superioare si in special a serviciilor medicale respective accidentele suferite de persoane, pentru ca Administratia C.F.R. sa aiba posibilitatea cercetarilor si luarii de masuri grabnice pentru ingrijirea acestora si dresarea formelor cuvenite.
    Personalul care va contraveni acestei dispozitiuni se va pedepsi cu amenda de la 100 lei - 1.000 lei, pe langa pedepsele disciplinare prevazute in legea pentru statutul personalului C.F.R.
    Art. 75
    Functionarul care paraseste fara invoire si pentru oricat timp un serviciu in legatura cu siguranta circulatiei se va pedepsi cu inchisoare corectionala de la una la 3 luni.
    Functionarul prepus la siguranta circulatiei, care va fi in stare de betie in timpul serviciului, se va pedepsi cu inchisoare politieneasca de la 10 - 30 zile, cand nu a dat loc la vreun accident, iar in cazul ca un accident a avut loc, se va pedepsi cu inchisoare corectionala de la una la 6 luni, fara prejudiciul pedepselor prevazute de Codul penal "Regele Carol al II-lea".

    CAP. 6
    Dispozitiuni privitoare la mobilizarea, concentrarea si militarizarea personalului

    Art. 76
    Intreg personalul C.F.R. poate fi mobilizat, concentrat sau rechizitionat in conditiunile si cazurile prevazute de Legea pentru statutul personalului C.F.R. din 28 aprilie 1933, cu modificarile ulterioare*1).
------------
    *) A se vedea Legea pentru Statutul personalului C.F.R. din 28 aprilie 1933, la pag. 554, vol. XXI, cu mod. 11 iulie 1934, pag. 508, vol. XXII, 20 aprilie 1935, pag. 402, vol. XXIII, 18 iulie 1936 si 2 septembrie 1936, la pag. 86 si 427, vol. XXIV, p. II.

    Art. 77
    In caz de mobilizare sau alte cazuri hotarate de guvern, Administratia C.F.R. poate reduce in parte sau in total transporturile de calatori, bagaje sau marfuri, in care cazuri poate limita raspunderea cu privire la transportul calatorilor, al marfurilor inca nepredate, in masura ce va crede necesara.

    CAP. 7
    Dispozitiuni diverse

    Art. 78
    Orice creanta a Administratiei C.F.R.,  derivand din titluri definitive si executorii, din conventii, din sentinte judecatoresti, din tarife sau din procese-verbale dresate de organele C.F.R., in conformitate cu dispozitiunile din legea de fata, se va urmari conform legii de urmarire a veniturilor cuvenite Statului, cu procedura si prin organele acolo aratate*2).
------------
    *2) A se vedea Legea de percepere si urmarire a veniturilor Statului din 5 mai 1934, la pag. 217, vol. XXII, cu mod. 1 aprilie 1935 si 1 aprilie 1937, pag. 892, acest vol.

    Art. 79
    In actiunile penale, instantele judecatoresti vor examina din oficiu si chiar in lipsa Administratiei C.F.R. pagubele suferite de aceasta si se vor pronunta atat asupra infractiunilor, cat si asupra despagubirilor civile ce urmeaza a se acorda Administratiei C.F.R.
    Art. 80
    Dispozitiunile Codului penal unificat sunt intru totul aplicabile la cazurile care nu sunt anume prevazute in legea de fata.
    Art. 81
    Administratia C.F.R. este in drept a elabora, pe baza prezentei legi, regulamentele si instructiunile speciale pentru tot ce priveste exploatarea propriu zisa si circulatia pe caile ferate, masurile necesare de politie si siguranta, stabilirea, modificarea si aplicarea tarifelor, controlul operatiunilor financiare si in fine a lua orice masura necesara in interesul exploatarii.
    Art. 82
    Sunt si raman abrogate Legea asupra politiei si exploatarii cailor ferate din Romania din 26 martie 1870, publicata in Monitorul Oficial nr. 71 din 31 martie 1870, precum si orice alte dispozitiuni contrarii din Legea ungara XVIII din 1879, in vigoare in Ardeal, despre raspunderea pentru moartea sau leziunea corporala cauzata de caile ferate, din Legea din 5 martie 1869 F. I. R. W. 27, aplicata in Bucovina, si in orice alte legi, regulamente, ordonante, decizii, din orice parte a tarii.



SmartCity5

COMENTARII la Legea 118/1937

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 118 din 1937
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 118/1937
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu