HOTARARE Nr. 543 din 9 iunie 2005
privind aprobarea Strategiei de informatizare a sistemului judiciar pe perioada
2005 - 2009 si organizarea si functionarea Comisiei de monitorizare si
implementare a Strategiei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 547 din 28 iunie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Se aproba Strategia de informatizare a sistemului judiciar pe perioada
2005 - 2009, denumita in continuare Strategia, prevazuta in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
(2) Fondurile necesare aplicarii prevederilor prezentei hotarari se vor
aproba prin bugetele anuale ale institutiilor cu responsabilitati in aplicarea
Strategiei.
Art. 2
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari se
constituie prin ordin al ministrului justitiei Comisia de monitorizare si
implementare a Strategiei de informatizare a sistemului judiciar pe perioada
2005 - 2009, denumita in continuare Comisia, in urmatoarea componenta:
a) un presedinte si 4 membri desemnati de ministrul justitiei, din cadrul
Ministerului Justitiei si institutiilor subordonate acestuia sau al
personalului informatic din cadrul instantelor judecatoresti.
b) 2 membri desemnati de presedintele Consiliului Superior al
Magistraturii, din cadrul acestei institutii si al structurilor subordonate;
c) 1 membru desemnat de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
d) 3 membri desemnati de procurorul general al Parchetului de pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie;
e) 1 membru desemnat de procurorul general al Parchetului National
Anticoruptie.
Art. 3
Comisia are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza trimestrial rapoarte privind progresul procesului de
implementare a masurilor prevazute in Strategie;
b) avizeaza specificatiile tehnice pentru proiectele de achizitii de
echipamente de tehnica de calcul sau servicii cu specific IT a caror valoare
estimata este mai mare de 2.000 euro;
c) elaboreaza proiectele de buget in domeniul IT pentru institutiile
sistemului judiciar si le comunica conducerii institutiilor corespunzatoare;
d) stabileste politicile comune in domeniul securitatii sistemelor
informatice;
e) stabileste politicile comune in domeniul comunicatiilor;
f) orice alte atributii stabilite prin ordin al ministrului justitiei.
Art. 4
Lucrarile Comisiei se tin de regula lunar sau ori de cate ori este necesar,
in prezenta a cel putin doua treimi din numarul membrilor.
Art. 5
Hotararile Comisiei se iau cu votul majoritatii membrilor prezenti si se
comunica sub semnatura presedintelui acesteia. Acestea sunt obligatorii si se
transmit institutiilor din sistemul judiciar prevazute in Strategie.
Art. 6
Secretariatul Comisiei este asigurat de Directia de exploatare a
tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului Justitiei.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul justitiei,
Maria Cristina Manda,
secretar de stat
Ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiilor,
Zsolt Nagy
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
STRATEGIA DE INFORMATIZARE
a sistemului judiciar pe perioada 2005 - 2009
I. INTRODUCERE
Reforma sistemului judiciar reprezinta o prioritate in cadrul procesului de
reforma institutionala din Romania, ale carei obiective au fost stabilite prin
Strategia adoptata la sfarsitul lunii martie 2005*1).
------------
*1) Hotararea Guvernului nr. 232/2005 privind aprobarea Strategiei de
reforma a sistemului judiciar pe perioada 2005 - 2007 si a Planului de actiune
pentru implementarea Strategiei de reforma a sistemului judiciar pe perioada
2005 - 2007
Realizarea unui act de justitie transparent, imbunatatirea accesului
cetateanului la justitie, diminuarea coruptiei reprezinta obiective principale
si prioritare in procesul de pregatire a aderarii Romaniei la structurile UE.
Reforma justitiei cuprinde obiective necesare modernizarii si
informatizarii sistemului judiciar, in contextul accelerarii procesului de
integrare europeana.
Utilizarea tehnologiilor informatice moderne va accelera procesul de
reforma prin asigurarea standardizarii procedurilor la nivelul intregului
sistem, unificarea acestora, precum si prin introducerea unor indicatori de
masurare a eficientei actului de justitie.
Informatizarea sistemului judiciar vizeaza:
1. Eficientizarea procedurilor judiciare
1.1. cresterea calitatii actului de justitie si scurtarea timpului de
rezolvare a cauzelor aflate pe rolul instantelor
1.2. accelerarea derularii procedurilor judiciare
1.3. asigurarea accesului simultan al justitiabililor la informatiile de
interes public privind actul de justitie
1.4. standardizarea procedurilor, formularelor, nomenclatoarelor la nivelul
intregului sistem judiciar
1.5. eliminarea treptata a gestionarii datelor in format de hartie prin
utilizarea formei electronice a dosarelor si a celorlalte documente specifice
1.6. accesul rapid la legislatie, jurisprudenta si la informatii privind
cazurile aflate pe rol pentru personalul instantelor si parchetelor
1.7. comunicarea rapida intre unitatile sistemului judiciar, prin
utilizarea mijloacelor electronice securizate
1.8. reorganizarea activitatii judiciare si degrevarea magistratilor de
responsabilitatile administrative
1.9. cresterea gradului de pregatire in domeniul informatic al
magistratilor si personalului auxiliar, in scopul utilizarii eficiente a noilor
tehnologii
1.10. Reducerea costurilor audierii martorilor sau inculpatilor aflati in
detentie.
2. Cresterea gradului de transparenta
2.1. deschidere catre cetateni, mass-media si ONG-uri prin prezentarea
on-line a informatiilor publice despre activitatea de judecata si alte
activitati cu caracter public ale justitiei
2.2. aprofundarea relatiilor de colaborare intre institutiile din sistemul
judiciar si mass-media pentru a se asigura o informare corecta si exacta a
opiniei publice
2.3. servicii electronice pentru cetateni, avocati si alti specialisti
implicati in actul de justitie (exemplu depunerea de citatii on-line, cu
utilizarea semnaturii electronice)
2.4. deschiderea catre alte sisteme informatice pentru a prelua si a
transmite informatii catre acestea intr-o tehnologie standard
3. Securizarea informatiilor cu caracter personal si a celor cu caracter
secret
3.1. cresterea gradului de securizare al retelelor LAN si WAN
3.2. implementarea unei politici de acces in sistem pentru fiecare
utilizator, in functie de competentele specifice
4. Eliminarea coruptiei
4.1. repartizarea aleatoare a cauzelor pe complete de judecata
4.2. repartizarea aleatorie a dosarelor penale in cadrul parchetelor
4.3. eliminarea posibilitatilor de interventie neautorizata asupra datelor
din dosare
5. Gestionarea eficienta a resurselor umane, financiare, materiale prin:
5.1. managementul informatizat al documentelor interne
5.2. optimizarea proceselor de alocare, lichidare, ordonantare si plata
5.3. planificarea multianuala a investitiilor si bugetului pe baza
analizelor de executie si a prognozelor
5.4. corelarea proceselor de achizitii publice cu nevoile reale si
calendarul bugetar
5.5. remunerarea si motivarea personalului in concordanta cu activitatea
prestata si performantele inregistrate
5.6. gestionarea corespunzatoare a patrimoniului
II. STADIUL ACTUAL AL INFORMATIZARII
II.1. Modul de organizare si structura personalului informatic din cadrul
sistemului judiciar
Activitatea informatica a instantelor este coordonata de catre Directia de
Exploatare a Tehnologiei Informatiei din cadrul Ministerului Justitiei.
Compartimentul informatic al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie coordoneaza activitatea informatica a parchetelor. Inalta Curte de
Casatie si Justitie, Consiliul Superior al Magistraturii si Parchetul National
Anticoruptie isi gestioneaza autonom propria activitate informatica si dispun
de personal de specialitate informatica propriu.
In cadrul instantelor s-au alocat in total aproximativ 300 de posturi de
informaticieni care sunt repartizate la nivelul curtilor de apel si
tribunalelor. Informaticienii din cadrul tribunalelor desfasoara activitate
inclusiv in judecatoriile din raza teritoriala a tribunalului. In prezent este
in derulare procesul de organizare a birourilor de informatica in instante si alegerea
informaticienilor sefi.
In cadrul parchetelor, deoarece personalul acestora reprezinta aproximativ
1/3 fata de cel al instantelor, exista cate un post de informatician in cadrul
fiecarui parchet de pe langa curte de apel si de pe langa tribunal, cu exceptia
PCA Bucuresti si PT Bucuresti unde exista cate doua posturi. In prezent
functioneaza efectiv un numar de 66 de informaticieni.
Potrivit dispozitiilor legale, numarul de informaticieni din instante si
parchete se stabileste de catre presedintele instantei sau de catre
conducatorul parchetului. Selectarea acestora, promovarea, numirea
informaticienilor sefi din instante si parchete se face cu implicarea
compartimentelor informatice de la nivelul Ministerului Justitiei si a
Ministerului Public.
Biroul pentru Tehnologia Informatiei si Comunicatiei al Parchetului
National Anticoruptie functioneaza in cadrul Serviciului informatiilor
clasificate si de centralizare a datelor privind coruptia si este compus din 6
specialisti IT (3 administratori de retea, 3 specialisti IT care au ca
atributii administrarea si programarea bazelor de date, actualizarea site-ului
PNA si realizarea de rapoarte de constatare in dosare penale). Structurile
teritoriale ale Parchetului National Anticoruptie nu dispun de personal IT.
Activitatea de introducere/validare a datelor in baza de dosare a PNA este
realizata atat in structura centrala cat si in cea teritoriala de catre
grefieri.
In subordinea Ministerului Justitiei sunt organizate Administratia
Nationala a Penitenciarelor si Oficiul National al Registrului Comertului. Desi
nu fac parte din institutiile carora le-au fost stabilite competente in materie
de organizare si functionare a sistemului judiciar, in fapt aceste institutii
prin activitatile specifice si datele pe care le furnizeaza sunt foarte
importante pentru buna functionare a intregului sistem in ansamblu.
Administratia Nationala a Penitenciarelor coordoneaza activitatea
penitenciarelor. In cadrul Administratiei Nationale a Penitenciarelor este organizata
Directia de Exploatare a Tehnologiei Informatiei care coordoneaza activitatea
informaticienilor din sistemul penitenciar. Fiecare unitate penitenciara are un
informatician propriu si un numar de 1 - 3 operatori calculator.
Oficiul National al Registrului Comertului dispune de o structura IT
centrala formata din 30 de specialisti (din care 6 cu studii medii) precum si
personal IT in cadrul fiecarui registru teritorial, organizat la nivelul
fiecarui judet (1 - 3 persoane in functie de marimea judetului). Pe fluxul de
procesare a cererilor de inregistrare, operarea datelor in calculator se
realizeaza functie de organigrama fiecarui Oficiu al Registrului Comertului,
fie de operatori, fie de referenti.
II.2. Dotarea cu tehnica de calcul
In prezent, dotarea cu tehnica de calcul este eterogena. Instantele,
parchetele si penitenciarele care au fost incluse in programul Phare 2000 au un
nivel de dotare mult superior celor care nu au beneficiat de acest program.
Desi programele PHARE au permis achizitionarea unui numar mare de echipamente
(peste 130 de servere, 2700 statii de lucru, 630 imprimante, 330 switch-uri,
cabluri si elemente de conectica), acestea nu au fost suficiente decat pentru
informatizarea partiala a unui numar de 120 din cele 520 de locatii existente,
constand din instante, penitenciare si parchete. Anterior acestor programe
PHARE, printr-o dotare proprie, au fost achizitionate un numar de aproximativ
1500 de echipamente de tehnica de calcul care sunt insa, in buna masura, depasite
din punct de vedere fizic si moral. Pentru implementarea aplicatiei de
repartizare aleatorie a dosarelor pe complete de judecata si a aplicatiei
privind procedura falimentului, la sfarsitul anului 2004 s-au achizitionat din
resurse proprii un numar de 300 de calculatoare si 275 imprimante.
La data de elaborarii prezentei strategii (mai 2005) dotarea cu tehnica de
calcul pentru instante si parchete acopera aproximativ 25% din necesar, dar
multe dintre echipamentele existente (aproximativ 33%) sunt uzate din punct de
vedere fizic si moral, fiind necesara casarea si inlocuirea acestora.
Parchetul National Anticoruptie a fost principalul beneficiar al Programul
PHARE RO9910.05, de intarire a capacitatii institutiilor romanesti de lupta
impotriva coruptiei. Acest program a inclus si o componenta investitionala ce
prevedea realizarea de comunicatii inter-institutionale de date prin furnizarea
de echipamente informatice si a unei aplicatii software.
Parchetul National Anticoruptie a fost si beneficiarul proiectului ACOS
aferent Programului PHARE RO9910.05, prin care s-au realizat dotarea cu 6
servere, 90 statii de lucru, 16 imprimante, 2 computere portabile, echipamente
de comunicatii, software pentru comunicatii.
Pana la 1 mai 2005, Parchetul National Anticoruptie a mai achizitionat prin
eforturi proprii un numar de 68 statii de lucru, 9 laptop-uri, 138 imprimante
si licente de software de baza aferente.
Dintr-un total de 15 servicii teritoriale ale Parchetului National
Anticoruptie, 11 au fost dotate cu 2 calculatoare si 2 imprimante, 3 servicii
teritoriale detin 3 calculatoare si 3 imprimante, iar unul detine un calculator
si o imprimanta. Celor 3 birouri teritoriale ale Parchetului National
Anticoruptie le-au fost repartizate cate un calculator si o imprimanta.
Echipamentele IT existente acopera aproximativ 35% din necesitatile si
personalul Parchetului National Anticoruptie.
Pentru sistemul penitenciar, stadiul de dotare cu hardware acopera
aproximativ 45% din necesarul estimat la momentul actual.
In ceea ce priveste Oficiul National al Registrului Comertului stadiul de
dotare cu hardware acopera aproximativ 95% din necesarul estimat la momentul
actual iar activitatea institutiei este complet informatizata.
Dotarea cu tehnica de calcul a ONRC consta din 95 servere, 1432 statii de
lucru, 672 imprimante, 44 routere, 114 switch-uri, 83 scannere, 47 statii de
scanare. La nivelul ONRC si la nivelul fiecarui oficiu teritorial exista retele
locale (LAN) de tip TCP/IP si IPX/SPX.
Majoritatea oficiilor teritoriale beneficiaza de cablare structurata
voce/date.
II.3 Infrastructura de comunicatii
Infrastructura de comunicatii este eterogena reflectand dotarea cu tehnica
de calcul si posibilitatile financiare. Incepand cu trimestrul I al anului
2004, s-a implementat un sistem modern de comunicatii WAN, format dintr-o retea
privata, care opereaza la nivel national. Acesta conecteaza entitati din cadrul
Ministerului Justitiei, Ministerul Public, Administratia Nationala a Penitenciarelor.
Sunt conectate la sistemul WAN curtile de apel si 8 parchete de pe langa
acestea, tribunalele si unele parchetele aferente precum si unele judecatorii
din resedintele de judet si unele parchete de pe langa aceste instante. In
total, din structura informatica a Ministerului Justitiei si a instantelor 103
locatii sunt cuprinse in retea iar din structura Ministerului Public 25
locatii. De asemenea sunt conectate 46 de penitenciare. Nodurile centrale ale
retelei sunt la Ministerul Justitiei pentru instantele judecatoresti, la
Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie pentru parchete si la
Administratia Nationala a Penitenciarelor pentru penitenciare.
Concomitent, in conformitate cu programul PHARE 2000, au fost realizate
retele locale LAN, in toate locatiile care au beneficiat de dotari (45 unitati
penitenciare, 16 instante, Ministerul Justitiei, Inalta Curte de Casatie si
Justitie, 35 unitati ale Ministerului Public). Realizarea acestor retele locale
a fost posibila, in principal, ca urmarea a asigurarii elementelor de dotare
necesare prin programul PHARE 2000, manopera fiind finantata din resurse
proprii. Ulterior s-au realizat retele locale si in alte instante si parchete,
astfel incat in prezent sunt functionale retele LAN in 31 de instante si 40 de
parchete.
La aceasta retea de arie extinsa este conectat si Consiliul Superior al
Magistraturii. Sediul acestei institutii dispune de o retea LAN proprie.
Inalta Curte de Casatie si Justitie nu este conectata la reteaua WAN a
sistemului judiciar si beneficiaza de o conexiune internet proprie.
Sediul central al Parchetului National Anticoruptie detine o retea locala
de calculatoare avand conexiune Internet (linie telefonica inchiriata - 512
kbps), ce permite interogarea bazelor de date gestionate de Oficiul National al
Registrului Comertului. In acelasi timp cu consolidarea cladirii Parchetului
National Anticoruptie, infrastructura retelei de date a sediului central a fost
extinsa prin executarea lucrarilor de cablare structurata voce/date.
Structura centrala a Parchetului National Anticoruptie detine in prezent
conexiuni (linie telefonica inchiriata - 2 Mbps) cu Ministerul Administratiei
si Internelor, Inspectoratul General al Politiei Romane si Autoritatea
Nationala a Vamilor. Prin aceasta retea informatiile aflate in bazele de date
gestionate de aceste institutii sunt disponibile personalului autorizat astfel:
1. date apartinand Ministerului Administratiei si Internelor:
- baza de date cu evidenta posesorilor permiselor de conducere si
detinatorii de certificate de inmatriculare
- registrul permanent de evidenta populatiei
- evidenta detinatorilor de pasapoarte simple (turistice)
2. datele apartinand Autoritatii Nationale a Vamilor
In prezent, nu exista linii de comunicatii de date intre structura centrala
a Parchetului National Anticoruptie si serviciile teritoriale, acestea neputand
beneficia in timp real de aplicatiile si informatiile existente la nivel
central sau transmite date in format electronic.
Incepand din anul 1996, toate comunicatiile in sistemul registrului
comertului se bazeaza pe reteaua Internet. Comunicatia se utilizeaza pentru
transmisia zilnica a datelor de la oficiile registrului comertului de pe langa
tribunale, atribuirea codului unic de inregistrare (CUI) pentru comercianti,
furnizare de informatii din bazele de date ale registrului central computerizat
al comertului, difuzarea aplicatiilor si actualizarilor acestora, posta
electronica si intranet.
Biroul Unic Bucuresti este conectat cu Oficiul Registrului Comertului de pe
langa Tribunalul Bucuresti printr-o conexiune radio de 8 Mbps (extra LAN) iar
Oficiul National al Registrului Comertului impreuna cu Oficiul Registrului
Comertului de pe langa Tribunalul Bucuresti au o conexiune Internet pe fibra
optica de 2,5 Mbps. Majoritatea oficiilor teritoriale au conexiuni permanente
pe medii fizice diferite (fibra optica, linie telefonica inchiriata, cablu TV,
radio) cu rate de transfer variabile (de la 64 kbps la 196 kbps). Oficiul National
al Registrului Comertului si oficiile registrului comertului teritoriale au
furnizori proprii diferiti de servicii Internet, selectati prin licitatie.
II.4 Dotarea cu software
Dotarea software s-a facut pana in prezent, in general in mod independent
pentru fiecare dintre componentele sistemului.
Principala aplicatie software existenta in instante este aplicatia ECRIS,
inclusiv la Inalta Curte de Casatie si Justitie, realizata ca urmare a
derularii programului Phare 1997. In prezent aplicatia - forma pentru
instantele judecatoresti - este functionala in 31 de instante si se testeaza in
vederea instalarii in alte 4 locatii. Aplicatia contine 3 module principale: de
management al dosarelor, de repartizare aleatorie a dosarelor pe complete de
judecata si de biblioteca legislativa si de jurisprudenta.
Modulul de management al dosarelor este util pentru inregistrarea datelor
esentiale din dosare si pentru tiparirea citatiilor, a comunicarilor, listelor
de sedinta si a altor documente specifice activitatii judecatoresti.
Modulul de repartizare aleatorie a dosarelor pe complete de judecata
asigura repartizarea dosarelor dupa criterii obiective, fara interventia
factorului uman.
Modulul de biblioteca legislativa si jurisprudenta permite accesul la
legislatie si jurisprudenta in forma electronica pentru magistrati si
personalul auxiliar al instantelor.
Modulul poate fi actualizat zilnic si contine motoare de cautare
performante.
Instantele folosesc de asemenea aplicatii diverse financiar-contabile, alte
aplicatii de legislatie si jurisprudenta si de repartizare aleatorie a
dosarelor pe complete de judecata, precum si aplicatii realizate de minister in
platforma Lotus Notes: aplicatia de personal, aplicatia pentru dovada de
disponibilitate de denumire pentru asociatii, fundatii si federatii, aplicatia
continand bazele de date privind expertii tehnici judiciari.
Ministerul Justitiei centralizeaza datele introduse de instante. Ministerul
dispune de asemenea de o serie de aplicatii cum sunt:
- aplicatia de registratura unica, care asigura inregistrarea si circulatia
intre compartimente a datelor principale privind documentele in lucru, emise de
minister sau intrate din afara institutiei; aplicatia contine si un modul de
rapoarte care poate fi utilizat pentru masurarea unor indici de performanta
- arhiva electronica de garantii reale mobiliare, aplicatie dezvoltata ca
un portal interactiv web pentru inscrierea garantiilor reale mobiliare
- aplicatii pentru tinerea la zi a bazelor de date privind notarii,
expertii tehnici judiciari, executorii judecatoresti, executorii bancari
- aplicatia de personal
- aplicatia pentru eliberarea dovezii disponibilitatii de denumire pentru
asociatii, fundatii si federatii - persoane juridice fara scop patrimonial
- aplicatii continand bazele de date privind expertii tehnici judiciari
- aplicatia cuprinzand avizul formulat de Ministerul Justitiei pentru
gratierile individuale
- aplicatia cuprinzand baza de date cu avizele formulate de Ministerul
Justitiei pentru actele normative ce se supun adoptarii de catre Guvern
- aplicatia cuprinzand baza de date privind actele normative elaborate de
Ministerul Justitiei, conform competentelor specifice, precum si traseul
parcurs de aceste acte din momentul elaborarii si pana la adoptare sau
respingere
- 2 aplicatii de legislatie si jurisprudenta
- aplicatia privind persoanele aflate in procedura de reintegrare sociala
si supraveghere, care contin activitatea centrelor de protectie a victimelor si
reintegrare sociala a infractorilor, de pe langa fiecare tribunal
- aplicatia privind emiterea de acte privind obtinerea sau renuntarea la
cetatenia romana
- aplicatii economice si de contabilitate
Inalta Curte de Casatie si Justitie utilizeaza aplicatia ECRIS si dispune
totodata de o serie de aplicatii specifice, cum sunt aplicatia de registratura,
aplicatia privind evidenta materialului documentar din biblioteca institutiei,
precum si de aplicatii de legislatie si jurisprudenta, financiar-economice, de
contabilitate etc.
Consiliul Superior al Magistraturii s-a creat ca si institutie distincta de
Ministerul Justitiei, cu personal tehnic propriu, in cursul lunii februarie a
anului curent. Aplicatiile utilizate in prezent sunt in general preluate din
Ministerul Justitiei si adaptate necesitatilor proprii. Consiliul Superior al
Magistraturii si-a dezvoltat un site web propriu.
In cadrul parchetelor functioneaza in principal urmatoarele produse
software:
- aplicatia ECRIS, modulul pentru parchete, implementata in 37 de parchete;
- evidenta dosare penale;
- evidenta personal;
- program pentru biblioteca;
- evidenta apeluri si recursuri;
- tribuna 2000 - Program realizat in cooperarea romano-elvetiana (jud.
Brasov - judet pilot);
- evidenta achitari si restituiri;
- evidenta amenzi administrative (18^1);
- program de contabilitate bugetara;
- calculul salariilor;
- evidenta plangeri;
- evidenta lucrari cu caracter general;
- evidenta ordinelor cu termen;
- aplicatia de legislatie.
In cadrul PNA functioneaza aplicatii realizate si dezvoltate de personal
propriu si aplicatii de legislatie si jurisprudenta (LEX EXPERT, EUROLEX).
La nivel central si la nivelul serviciilor teritoriale se utilizeaza:
- aplicatia de administrare a bazei de date privind dosarele Parchetului
National Anticoruptie. Functioneaza din decembrie 2002 si contine cauzele PNA
de la infiintare, fiind o sursa importanta de elaborare a situatiilor
solicitate prin intermediul compartimentului de cooperare de: minister, Comisia
Europeana, Institutul de Politici Publice, Asociatia Romana pentru
Transparenta, institutii cu atributii de control, Ministerul Administratiei si
Internelor etc.
- aplicatia privind informatiile clasificate
In plus, la nivel central se utilizeaza:
- aplicatia pentru sectia judiciara care are ca obiect dosarele PNA aflate
pe rolul instantelor, prin care sunt evidentiate pana la hotarare definitiva,
stadiile prin care trece un dosar si solutiile aferente fiecarui stadiu
- aplicatia de registratura pentru urmarirea datelor principale din
documentele (sesizari, plangeri, memorii, rapoarte) intrate
- Intranet-ul unde sunt disponibile, in vederea consultarii, note si studii
realizate in cadrul Biroului de documentare (Note si comentarii la Legea nr. 78
din 4 mai 2000, Metodologia cercetarii infractiunilor in legatura directa cu
infractiunile de coruptie, Jurisprudenta infractiunilor in legatura directa cu
infractiunile de coruptie)
- site-ul PNA, operational la adresa http://www.pna.ro, realizat prin
Programul PHARE 1999
Principala aplicatie software moderna existenta in sistemul penitenciar
este aplicatia EvDet - de evidenta a detinutilor (PMS), realizata ca urmare a
derularii programului Phare 2000. In prezent aplicatia este functionala in
toate cele 46 de unitati ale sistemului penitenciar si la nivelul
Administratiei Nationale a Penitenciarelor si este intens exploatata. Aplicatia
asigura managementul datelor personale si juridice ale persoanelor private de
libertate si acopera majoritatea activitatilor legate de detinuti. Aplicatia
poate oferi date si celorlalte componente ale sistemului judiciar si nu numai,
in prezent fiind in faza de testare conectarea tribunalului Teleorman la
aplicatie.
Concomitent cu modificarea legislatiei in materia executarii pedepselor
privative de libertate, aplicatia necesita modificari si imbunatatiri.
Celelalte aplicatii informatice utilizate in sistemul penitenciar sunt:
- Aplicatia de management a resurselor umane ce asigura gestionarea
intregii cariere a angajatilor de penitenciar
- Aplicatia de secretariat ce asigura evidenta si traseul documentelor in
A.N.P.
- Aplicatia "Ferma" ce asigura evidenta productiei vegetale si
animale in unitatile penitenciare
- Aplicatia de achizitii ce urmareste eliminarea discrepantelor dintre
preturile de achizitie pentru produsele de baza intre penitenciare
- Aplicatia financiara ce asigura calculul salariilor pentru toate
categoriile de personal din cadrul sistemului penitenciar
Sistemul informatic al Oficiului National al Registrului Comertului are in
principal urmatoarele caracteristici:
- este suportul de baza al intregii activitati desfasurate la nivel local
si central;
- este unitar - se foloseste aceeasi metodologie, aceleasi proceduri de
lucru, nomenclatoare, structuri de baze de date si programe la toate oficiile
registrului comertului teritoriale;
- furnizeaza direct, din datele inregistrate in registrul computerizat,
actele eliberate solicitantilor privind solutionarea cererilor;
- asigura accesul partajat si controlat la baza de date atat pentru
introducerea datelor, cat si pentru furnizarea rapoartelor;
- este dotat cu sisteme de protectie fiind permis accesul numai persoanelor
autorizate din cadrul sistemului registrului comertului;
- Oficiul National al Registrului Comertului, prin directiile specializate,
asigura dotarea tehnica unitara, realizarea aplicatiilor informatice, adaptarea
aplicatiilor informatice existente la modificarile de legislatie, asistenta de
specialitate pentru cele 42 de oficii ale registrului comertului de pe langa
fiecare tribunal.
Sistemul informatic functioneaza pe doua nivele, nivelul teritorial, implementat
in cele 42 de oficii teritoriale ale registrului comertului, care gestioneaza
intregul proces de inregistrare a comerciantilor si nivelul central care
asigura centralizarea, corelarea si administrarea informatiilor de la nivel
teritorial in termen de 24 ore de la inregistrare inclusiv situatii statistice.
In prezent se utilizeaza circa 40 aplicatii informatice in activitatea de
intretinere si gestionare a datelor din registrul comertului computerizat.
1. La nivel teritorial:
- Rezervare nume firma;
- Preluarea si actualizarea datelor pentru inmatriculari (firme noi);
- Preluarea si actualizarea datelor referitoare la modificarile aduse
actului constitutiv (mentiuni);
- Legatura prin Oficiul National al Registrului Comertului cu baza de date
a Ministerului de Finante pentru obtinerea codului unic de inregistrare - CUI
(codul fiscal);
- Realizarea incheierii de inmatriculare - completa si in extras;
- Realizarea incheierii de mentiuni;
- Personalizare certificate de inregistrare;
- Elaborare de certificate de inscriere mentiuni;
- Elaborare dovada privind disponibilitatea firmei;
- Realizare istoric firma;
- Certificate constatatoare potrivit art. 4 din Legea nr. 26/1990,
republicata;
- Informatii punctuale despre firme;
- Selectii din datele de registru pe diverse criterii;
- Alte aplicatii:
- evidenta activitatilor din cadrul birourilor unice, cereri de
autorizare a functionarii, activitati autorizate, certificate constatatoare privind
autorizarea functionarii;
- lucrari de grefa si secretariat ale judecatorului delegat;
- registratura intrari-iesiri;
- evidenta financiar-contabila;
- evidenta personal;
- gestiune arhiva de documente;
- evidenta publicarilor in Monitorul Oficial a actelor prevazute de
lege etc.
2. La nivel national:
- Rezervare firma la nivel national;
- Actualizarea zilnica a datelor din registrul computerizat la nivel
central;
- Verificarea coerentei si completitudinii informatiilor din bazele de date
din teritoriu;
- Furnizare de informatii despre orice firma inmatriculata in Romania;
- Certificat constatator despre orice firma inmatriculata in Romania;
- Istoricul unei firme;
- Statistici periodice privind operatiunile de inmatriculare si mentiuni;
- Statistica investitiei straine; fisa de tara
- Evidente financiar-contabile
- Evidenta personal
- Calcul salarii
3. Site-uri si aplicatii Web
- Site-ul Web al ONRC: http://www.onrc.ro
- reteaua ORC
- formulare ce sunt publicate si pe site-ul www.e-guvernare.ro
- formalitati privind inregistrarea in Registrul Comertului
- statistici
- nomenclator CAEN
- publicitatea firmelor care intra sub incidenta art. 30 din Legea nr.
359/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, "Dizolvarii cf. Art.
30 L 359/2004"
- publicitate a firmelor care se afla in unul sau mai multe din cazurile de
dizolvare prevazute de art. 237 din Legea nr. 31/1990, republicata -
"Semnal art. 237"
- Serviciul RECOM on-line: http://recom.onrc.ro - utilizeaza aplicatii de
import a datelor din bazele de date FOXPRO in baze de date ORACLE, pentru
interogarea prin Internet a bazelor de date pe diferite criterii, pentru evidenta
clienti, si pentru statistici privind accesul pe diferite criterii (perioada,
clienti)
- Intranet-ul ONRC - ORC: http://intranet.onrc.ro
- Asigura difuzarea si acces ieftin si rapid la informatii/documente
numai de catre oficiile registrului comertului.
- Site-ul web http://unic.onrc.ro, la care au acces numai oficiile
registrului comertului si permite:
- verificarea disponibilitatii firmei la nivel national;
- verificarea asociatilor unici;
- distribuirea aplicatiilor informatice elaborate de ONRC pentru
oficiile teritoriale.
II.5. Proiecte de dezvoltare in derulare
II.5.1. Dezvoltarea sistemului ECRIS - proiect cu finantare din fonduri de
la bugetul de stat.
In vederea dezvoltarii sistemului ECRIS, Ministerul Justitiei si Inalta
Curte de Casatie si Justitie si Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie
si Justitie au incheiat un acord de asociere, pentru derularea in comun a unei
proceduri de achizitie publica deschisa.
In cursul acestui an, prin acest proiect se urmareste dezvoltarea
sistemului software prin adaugarea urmatoarelor functii:
1. transfer electronic al dosarelor intre instante cu utilizarea numarului
unic national al cazului
2. modul de executari penale si civile
3. implementarea modulului de statistica judiciara pentru instante si
parchete
4. extinderea si consolidarea setului de sabloane de documente la nivel
national
5. modul de arhivare electronica a datelor
6. baza de date centralizata pentru parchete
7. instrumente pentru obtinerea de rapoarte complexe
8. transferul si publicarea pe portalul Ministerului Justitiei a datelor
publice despre dosare, liste de sedinta, decizii si incheieri, complete de
judecata
9. dezvoltarea bazei de legislatie si jurisprudenta, inserarea
capabilitatii de a furniza modificari la nivel de articol, forma on-line a
actului, utilizarea jurisprudentei rezultata din activitatea instantelor.
De asemenea se va instrui o parte din personalul instantelor pentru utilizarea
sistemului ECRIS, in functie de fondurile disponibile si de posibilitatile de
extindere a sistemului.
II.5.2. Dezvoltarea unui sistem de statistica judiciara electronica -
proiect finantat din fonduri de la Banca Mondiala.
Proiectul urmareste obtinerea de date statistice exacte privind activitatea
instantelor.
Modulul statistic se va realiza in urma constituirii unui grup de lucru
format din reprezentanti ai CSM si MJ care va stabili indicii statistici
relevanti precum si modalitatile optime de implementare a acestora in programul
ECRIS. Programul ECRIS dispune de un modul de statistica judiciara care nu este
functional in special datorita necorelarii indicilor statistici prevazuti
initial, la data realizarii programului, cu actuala legislatie aplicabila.
II.5.3. Dezvoltarea unei aplicatii de management al dosarelor in materia
falimentului, integrata in aplicatia ECRIS - proiect finantat din fonduri
PHARE. Prin acest proiect se va informatiza activitatea instantelor in aceasta
materie, documentele ce sunt emise de catre instante urmand sa fie redactate
prin intermediul acestei aplicatii software. Totodata, se are in vedere si
publicare pe pagini web a datelor de interes public extrase din dosarele de
faliment.
II.5.4. Derularea programului PHARE 2003/005-551.04.15 la nivelul
Parchetului National Anticoruptie, a carui componenta de investitii va avea
drept obiectiv major dezvoltarea infrastructurii IT a sediului central si
crearea de linii de comunicatii securizate de date cu serviciile teritoriale
ale Parchetului National Anticoruptie. Programul PHARE 2003 intentioneaza sa
continue dotarea cu hardware, software si echipamente de comunicatii a
Parchetului National Anticoruptie, dotare initiata prin Proiectul PHARE RO
9910.05. Componenta de investitii IT a proiectului PHARE RO 2003/005-551.04.15
are un buget de 1.270.000 euro (800.000 fonduri PHARE si 470.000 cofinantare
nationala), iar contractul de achizitii va fi atribuit incepand cu luna
septembrie 2005.
II.5.5. Implementarea "Sistemului de arhivare electronica a
documentelor" la nivelul Oficiului National al Registrului Comertului -
proiect cu finantare din fonduri proprii.
Proiectul reprezinta un proiect pilot pentru un sistem de arhivare
electronica a documentelor pentru intreg sistemul judiciar.
Sistemul va permite incarcarea dosarelor comerciantilor in fiecare din cele
42 de oficii teritoriale ale registrului comertului si transferul in format
electronic al acestora catre platforma centrala de la Oficiul National al
Registrului Comertului.
Sistemul va pune la dispozitie, in viitor, prin Internet, institutiilor
statului si persoanelor interesate, sub forma de imagini, documentele care au
stat la baza inregistrarilor in registrul comertului. Experienta dobandita prin
acest proiect va fi utilizata ulterior pentru arhivarea dosarelor din instante
si parchete.
III. MASURI SI ACTIUNI PENTRU INDEPLINIREA OBIECTIVELOR STRATEGIEI DE
REFORMA A JUSTITIEI PE PERIOADA 2005 - 2009
Strategia de dezvoltare a sistemului informatic al justitiei, in ansamblul
sau, vizeaza realizarea unei infrastructuri integrate, intr-o tehnologie
coerenta, care sa permita personalului sistemului judiciar o activitate
transparenta, eficienta si performanta, astfel incat prin colaborare institutiile
administratiei publice, agentii, ONG-uri sa furnizeze comunitatii servicii care
sa raspunda nevoilor acesteia.
Principalele componente ale acesteia sunt:
1. Dotarea cu tehnica de calcul si produse software a tuturor institutiilor
sistemului judiciar (2005 - 2007)
2. Crearea unei retele informatice securizate si interconectarea tuturor
institutiilor sistemului judiciar prin aceasta retea (2005 - 2007)
3. Implementarea unei politici de securitate comuna, la nivelul intregului
sistem judiciar (2005 - 2007)
4. Dezvoltarea si extinderea sistemului informatic ECRIS la nivel national
pe masura ce instantele si parchetele sunt dotate cu tehnica de calcul
necesara. Publicarea in portalul ce se va realiza a informatiilor de interes
public din activitatea instantelor si parchetelor (2005 - 2007).
5. Dezvoltarea sistemului informatic "Registry" ca sistem
integrat de gestiune a documentelor si a fluxurilor de documente pentru toate
activitatile administrative din Ministerul Justitiei (2005 - 2006) si
extinderea/adaptarea acestuia la nivelul tuturor componentelor sistemului
judiciar (2007 - 2008).
6. Crearea "Sistemului de arhivare electronica a documentelor" in
mod unitar, la nivelul intregului sistem judiciar, cu particularizari in ceea
ce priveste dosarele aflate pe rolul instantelor, dosarele de urmarire penala,
dosarele de penitenciar si dosarele aferente activitatii ONRC (2005 - 2009).
7. Crearea unui sistem electronic, unitar si performant, de inregistrare a
sedintelor de judecata, audiere in fata instantei a martorilor cu identitate
ascunsa si audierea de la distanta a detinutilor incarcerati (2005 - 2009).
8. Crearea de info-chioscuri la nivelul instantelor de judecata pentru
corecta informare a cetateanului (2006 - 2009).
9. Dezvoltarea, extinderea/reproiectarea sistemelor informatice ale
institutiilor subordonate Ministerului Justitiei (ANP si ONRC).
10. Crearea sistemului unic al justitiei prin integrarea tuturor sistemelor
informatice intr-o infrastructura de tip portal (2006 - 2009). Concomitent, in
portal se vor implementa urmatoarele proiecte: managementul resurselor umane,
managementul resurselor financiare si materiale, managementul pregatirii si
executiei bugetare, managementul programelor si proiectelor, managementul
relatiilor cu publicul si managementul instruirii.
11. Interconectarea sistemului informatic integrat judiciar cu celelalte
sisteme informatice din administratia publica, la nivel national si european
(2006 - 2009).
IV. DESCRIEREA COMPONENTELOR
1. Dotarea cu tehnica de calcul si produse software a tuturor institutiilor
sistemului judiciar
Pentru dotarea corespunzatoare cu hard, la momentul actual sunt necesare:
1. pentru Ministerul Justitiei si instantele judecatoresti, inclusiv Inalta
Curte de Casatie si Justitie 700 servere, 12.000 statii de lucru, 5000
imprimate, 2500 scanere, echipamente de retea si comunicatii, precum si licente
produse software
2. pentru Consiliul Superior al Magistraturii si institutiile subordonate -
10 servere, 200 statii de lucru, 100 imprimante, 5 scanere, echipamente de
retea si comunicatii si licente produse software
3. pentru Ministerul Public si parchete aproximativ 280 servere, 2.200
statii de lucru, 1000 imprimante, 400 scanere, echipamente de retea si
comunicatii si licente produse software
4. pentru PNA 15 servere, 100 statii de lucru, 100 imprimante, 100
laptop-uri, 10 scanere, echipamente de retea si comunicatii si licente produse
software
5. pentru penitenciare 80 servere, 2000 statii de lucru, 700 imprimante, 45
scanere, echipamente de retea si comunicatii si licente produse software
6. pentru sistemul Oficiului National al Registrului Comertului:
- 5 servere, aprox. 800 statii de lucru, 400 imprimante, 90 UPS-uri -
pentru completarea dotarii si, incepand din 2007, inlocuirea treptata a
echipamentelor uzate fizic si moral, echipamente de retea si comunicatii si
licente produse software;
- 5 servere, 170 statii de lucru, 45 imprimante, 30 switch-uri, licente produse
software (MS Office Professional, ORACLE, antivirus) - pentru editarea
Buletinului reorganizarii judiciare si a falimentului.
Aceasta etapa implica:
- achizitionarea de echipamente si tehnica de calcul pentru a completa
dotarea tehnica a institutiilor sistemului judiciar si penitenciar
- achizitionarea de pachete software, conform necesitatilor institutiilor
componente
- distribuirea echipamentelor si a tehnicii de calcul
- instalarea si configurarea echipamentelor si a produselor software
- asigurarea de servicii de intretinere a echipamentelor si actualizare a
produselor software
Rezultate asteptate:
- dotarea cu tehnica de calcul si produse software a unitatilor sistemului
judiciar
- distribuirea echipamentelor si produselor software conform necesitatilor
utilizatorilor
Termen:
- 2005 - 2007
Costuri estimative:
- 12 milioane Euro cofinantare program PHARE 2000 pentru Ministerul
Justitiei si instantele judecatoresti
- 10 milioane Euro cofinantare program PHARE 2000 pentru parchete
- 0,8 milioane Euro finantare program PHARE 2003
- 0,4 milioane Euro cofinantare program PHARE 2003
- 11,5 milioane Euro finantare program PHARE 2004
- 2 milioane Euro cofinantare program PHARE 2004
- 15 milioane Euro finantare proiect program PHARE 2005
- 2 milioane Euro cofinantare proiect program PHARE 2005
- 1,2 milioane USD finantare proiect program Banca Mondiala
- aprox. 1 milion Euro - in anul 2005, 2 milioane Euro - in anul 2006, 2,5
milioane Euro - in anul 2007 - finantare venituri proprii ONRC si 1,53 milioane
pentru Buletinul reorganizarii judiciare si a falimentului.
2. Crearea unei retele informatice securizate si interconectarea tuturor
institutiilor sistemului judiciar prin aceasta retea
Aceasta etapa implica:
i. Auditarea institutiilor sistemului judiciar si implementarea solutiei
tehnice optime
- auditarea tuturor institutiilor componente ale sistemului judiciar de
catre o firma specializata si identificarea solutiei tehnice optime pentru
constituirea unei retele securizate unice, cu nivele diferite de acces la
informatii
- asigurarea de suport tehnic de catre firma de audit, pentru a implementa
solutia tehnica rezultanta
ii. Crearea unei retele WAN, de arie extinsa, la care sa se conecteze toate
unitatile sistemului judiciar
- organizarea unei proceduri de licitatie publica deschisa cu participarea
tuturor institutiilor sistemului judiciar in calitate de asociatie achizitoare
si achizitionarea de servicii de comunicatii de arie extinsa, cu respectarea
parametrilor tehnici recomandati de catre firma de audit
- implementarea noii retele WAN in toate locatiile
- implementarea politicii de securitate comuna
iii. crearea sau extinderea retelelor locale (LAN) existente
- achizitionarea de echipamente de comunicatie active si pasive pentru a
completa dotarea tehnica a institutiilor sistemului judiciar
- distribuirea echipamentelor de comunicatie
- realizarea cablarii structurate, instalarea si configurarea
echipamentelor
- configurarea retelelor locale cu respectarea politicilor de securitate
recomandate
Rezultate asteptate:
- realizarea comunicatiei de date intre toate componentele sistemului
judiciar
- asigurarea accesului la date intr-un mod cat mai eficient si echilibrat
posibil
- celerizarea activitatilor
- imbunatatirea lucrului in echipa
- reducerea birocratiei
- reducerea costurilor prin eliminarea tiparirii documentelor intermediare
- cresterea numarului de puncte de acces la internet in cadrul
institutiilor sistemului judiciar
Termen:
- 2005 - 2007
Costuri estimative:
i. Audit
- 0,5 milioane Euro - sursa urmeaza a fi identificata
ii. Retele LAN
- 0,6 milioane Euro cofinantare PHARE 2000
- 0,5 milioane Euro finantare PHARE 2004
- 0,2 milioane Euro cofinantare PHARE 2004
- 0,8 milioane Euro finantare proiect PHARE 2005
- 0,3 milioane Euro cofinantare proiect PHARE 2005
iii. Servicii WAN
- 1 milion euro/an cofinantare PHARE 2004
- 0,15 milioane Euro/an - venituri proprii ONRC
3. Implementarea unei politici de securitate comune, la nivelul intregului
sistem judiciar (2005 - 2007)
Aceasta etapa implica:
- realizarea auditului prevazut la punctul 2
- implementarea in mod unitar a solutiilor de securitate propuse de catre
firma de audit
- emiterea de norme tehnice cu caracter obligatoriu care sa stabileasca
procedurile ce trebuie urmate in aceasta materie de catre administratori si
utilizatori
- achizitia si implementarea unei solutii antivirus comune tuturor
institutiilor sistemului judiciar
- implementarea unei solutii de semnatura electronica
- specializarea unei parti din personalul IT pentru preluarea si
gestionarea mecanismelor de securitate si crearea unui call-center pe probleme
de securitate
- instruirea utilizatorilor in vederea respectarii acestor norme tehnice de
securitate
- crearea unei modalitati de control a respectarii normelor de securitate
Rezultate asteptate:
- cresterea gradului de securitate a informatiilor pe suport electronic
gestionate in cadrul sistemului judiciar
- cresterea nivelului de instruire al utilizatorilor
- reducerea timpilor de nefunctionare a sistemului
- rezolvarea operativa a majoritatii problemelor ce ar putea afecta
securitatea sistemului
- celerizarea activitatilor specifice sistemului judiciar
Termen:
- 2005 - 2007
Costuri estimative:
- 1 milion Euro cofinantare PHARE 2004
- 2 milioane Euro cofinantare proiect PHARE 2005
4. Dezvoltarea si extinderea sistemului informatic ECRIS la nivel national
in toate instantele si parchetele (2005 - 2009)
Aceasta etapa implica:
- definirea cerintelor
- organizarea unei licitatii publice deschise pentru stabilirea companiei
care va dezvolta sistemul informatic
- analiza cerintelor si definirea specificatiilor functionale
- implementarea si extinderea aplicatiei prin particularizare conform
necesitatilor institutiei, in cadrul Parchetului National Anticoruptie,
incepand cu 2005; contractarea de servicii de dezvoltare in mod unitar
- dezvoltarea sistemului informatic atat in partea de instante, partea de
parchete si modulul central de colectare a datelor statistice, prin incheierea
contractelor de dezvoltare cu acelasi furnizor de servicii, selectat in urma
derularii unei proceduri de licitatie publica deschisa
- implementare si integrare
- extinderea sistemului informatic la nivel national in toate instantele si
parchetele, precum si in cadrul Ministerului Justitiei si a Consiliului
Superior al Magistraturii, pentru analizarea datelor statistice
- instruirea grefierilor, judecatorilor, magistratilor si a personalului IT
calificat
- organizarea unui centru de suport tehnic centralizat
- interconectarea intre Instante si Parchete pentru transfer de informatie
privind dosarele existente pe rolul instantelor
- interconectare ECRIS - EvDET pentru schimbul de informatie intre Instante,
Parchete si Penitenciare
- interconectarea ECRIS - Buletinului reorganizarii judiciare si a
falimentului
- interconectarea ECRIS - baza de date a Oficiului National al Registrului
Comertului privind comerciantii si societatile comerciale
- extinderea sistemului ECRIS la politia judiciara, aflata in directa
coordonare a parchetelor si crearea unui modul special pentru aceasta,
interconectat cu modulul pentru parchete
Rezultate asteptate:
- dezvoltarea functionalitatilor sistemului informatic ECRIS prin:
1. transfer electronic al dosarelor intre instante cu utilizarea numarului
unic national al cazului
2. modul de executari penale si civile
3. implementarea modulului de statistica judiciara pentru instante si
parchete
4. extinderea si consolidarea setului de sabloane de documente la nivel
national
5. modul de arhiva electronica
6. baza de date centralizata la nivelul parchetelor
7. integrare editor de texte (parchete) care sa permita managementul
continutului documentelor atasate cauzei
8. transferul si publicarea pe portalul Ministerului Justitiei a datelor
publice despre dosare, liste de sedinta, decizii si incheieri, complete de
judecata
9. dezvoltarea bazei de legislatie si jurisprudenta, inserarea capabilitatii
de a furniza modificari la nivel de articol, forma on-line a actului,
utilizarea jurisprudentei rezultata din activitatea instantelor
10. proceduri de analiza statistica a datelor inregistrate (tehnologii
OLAP) pentru crearea de prognoze si predictii despre evolutia cazurilor,
rezolvarea acestora, circuit etc.
11. semnatura electronica pentru autentificarea documentelor create in
sistemul informatic
12. publicarea pe portalul Ministerului Justitiei de proceduri, sabloane si
nomenclatoare utilizate in activitatea instantelor si de statistici referitoare
la cazuri
13. constituirea centrului de suport tehnic si mentenanta ce are ca rol
rezolvarea problemelor tehnice aparute in teritoriu, monitorizare a
activitatii, configurare de la distanta
14. instalarea si configurarea sistemului informatic in instante si
parchete
15. instruirea tuturor utilizatorilor sistemului informatic (grefieri,
judecatori, procurori, informaticieni etc.)
16. interconectarea intre instante si parchete pentru schimburi de
informatii despre cazurile supuse judecatii
17. trasarea cursului cazurilor (evolutia cazului)
18. publicarea in portalul Ministerului Justitiei a datelor statistice
despre cazurile instrumentate de parchete si instante
Termene:
- stabilirea cerintelor: martie 2005
- licitatie publica si stabilirea companiei care va dezvolta ECRIS: mai -
iunie 2005
- dezvoltare software: 2005 - 2007
- implementarea la nivel national: decembrie 2007
- instruirea completa a utilizatorilor: decembrie 2007
- interconectare Instante - Parchete: decembrie 2007
- interconectare ECRIS - EvDET: decembrie 2007
Costuri estimative:
- 0,25 milioane Euro finantare si cofinantare Phare 2004
- 0,2 milioane/an Euro finantare de la bugetul de stat
- 1 milion Euro cofinantare proiect Phare 2005
5. Dezvoltarea sistemului informatic "Registry" ca sistem
integrat de gestiune a documentelor si a fluxurilor de documente pentru toate
activitatile administrative din Ministerul Justitiei (2005 - 2006) si
extinderea/adaptarea acestuia la nivelul tuturor componentelor sistemului
judiciar (2005 - 2008).
Aceasta etapa implica:
- analiza cerintelor si definirea unor fluxuri interne de lucru care sa
permita imbunatatirea organizarii interne
- dezvoltarea sistemului informatic Registry
- implementare la nivelul tuturor institutiilor sistemului judiciar, tinand
seama de particularitatile acestora
- instruirea utilizatorilor
- constituirea centrului de suport tehnic pentru activitatea informatica
desfasurata in Ministerul Justitiei (configurare si intretinere tehnica de
calcul, intretinere si administrare sisteme informatice, portal web)
Rezultate asteptate:
- dezvoltarea Registry:
1. imbunatatirea organizarii interne prin stabilirea si respectarea unor
fluxuri interne de lucru
2. controlul proceselor interne prin identificarea blocajelor in ciclul de
prelucrare interna a documentelor si examinarea stadiului in care se afla
documentele
3. imbunatatirea accesului la informatia interna prin regasirea usoara a
documentelor in forma electronica, cu facilitati de mentinere a multiple
versiuni (versioning), de arhivare, de integrare a semnaturii electronice
4. integrarea tuturor aplicatiilor software existente si necesare cu
sistemul informatic Registry
5. instruirea utilizatorilor prin cursuri
Termene:
- dezvoltarea sistemului informatic pentru a putea stoca forma electronica
a documentelor: decembrie 2005
- extinderea sistemului informatic pentru a acoperi toate necesitatile
existente si pentru a inlocui aplicatiile vechi existente: august 2006
Costuri estimative:
- 0,5 milioane Euro finantare Phare 2004
- 0,2 milioane Euro finantare bugetara 2005
6. Crearea "Sistemului de arhivare electronica a documentelor" in
mod unitar, la nivelul intregului sistem judiciar, cu particularizari in ceea
ce priveste dosarele aflate pe rolul instantelor, dosarele de urmarire penala,
dosarele de penitenciar ca extindere a proiectului pilot ONRC de arhivare
electronica a dosarelor (2005 - 2009)
Aceasta etapa implica:
- Finalizarea proiectului pilot al ONRC
- Analiza pentru stabilirea cerintelor functionale specifice
- Realizarea specificatiilor functionale bazate pe cerintele functionale
specifice si pe experienta obtinuta in cadrul proiectului pilot al ONRC
- Dezvoltarea aplicatiei pe baza documentului de specificatii
- Testarea aplicatiei si corectarea erorilor
- Crearea documentatiei atat pentru utilizatorii finali cat si pentru
administratorii sistemului
- Instalarea si configurarea infrastructurii software de baza
- Instalarea si configurarea aplicatiei dezvoltate
- Parcurgerea testelor de acceptanta in vederea verificarii sistemului din
punct de vedere calitativ
- Organizarea sesiunii de training pentru 10 instructori desemnati sa-i
pregateasca pe utilizatorii finali ai aplicatiei (train the trainers)
- Organizarea sesiunii de training pentru administratorii sistemului (5
persoane)
Rezultate asteptate:
- Celerizarea actului de justitie prin reducerea timpului de regasire a
documentelor;
- Crearea unei infrastructuri informatice care sa asigure desfasurarea
optima a activitatilor in sistemul judiciar roman;
- Controlul accesului la documente si asigurarea confidentialitatii
(citire, editare, stergere), cu pastrarea istoricului si a modificarilor facute
de fiecare utilizator, accesul facandu-se pe baza drepturilor stabilite pentru
fiecare utilizator;
- Asigurarea contra distrugerii fizice a documentelor in cazul
calamitatilor sau altor circumstante neprevazute;
- Control in timp real al documentelor si securitate maxima bazata pe
drepturi de acces care sa permita stabilirea si urmarirea termenelor limita
pentru fiecare document in parte;
- Reducerea costurilor legate de multiplicarea documentelor, acestea putand
fi accesate simultan de toti utilizatorii in drept;
- Reducerea in viitor a cheltuielilor prin reducerea costurilor legate de
producerea si transmiterea documentelor in format fizic (hartie, toner,
imprimante, fax, cheltuieli postale si de personal);
- Reducerea costurilor legate de stocarea documentelor fizice (arhiva) prin
stocarea acestora in arhiva electronica.
Termen: 2005 - 2008
Costuri estimative:
- 3,2 milioane Euro finantare imprumut Banca Mondiala 2008
7. Crearea unui sistem electronic, unitar si performant, de inregistrare a
sedintelor de judecata, audiere in fata instantei a martorilor cu identitate
ascunsa si audierea de la distanta a detinutilor incarcerati (2005 - 2009)
7.1. Crearea unui sistem unitar si performant de inregistrare a sedintelor
de judecata si a audierilor penale (2005 - 2009)
Aceasta etapa implica:
- definirea cerintelor;
- stabilirea locatiilor in care se va implementa sistemul (Curti de Apel,
Tribunale, Judecatorii, Parchete) in ordinea prioritatilor;
- stabilirea bazei juridice care sa ofere cadrul legal si parametrii de
performanta ai sistemului;
- instruirea grefierilor, judecatorilor, magistratilor si a personalului IT
calificat, in utilizarea sistemului.
Rezultate asteptate:
- efectuarea de inregistrari digitale la nivel profesional;
- marirea duratei de inregistrare pana la 66.000 ore;
- efectuarea de inregistrari ce nu pot fi modificate sau sterse, ceea ce
duce la imposibilitatea alterarii fisierelor;
- disponibilizarea calculatoarelor din salile de judecata si dirijarea
acestora catre alti utilizatori;
- usurarea transcrierii audierilor prin folosirea tastaturilor "de
picior" si, ulterior, prin implementarea softului de conversie
"voce-text";
- posibilitatea stocarii inregistrarilor pentru perioade mari de timp (10 -
20 de ani);
- accesul prin LAN securizat la o inregistrare specifica din orice punct al
tarii;
- posibilitatea reascultarii audierilor pe fiecare canal sau "per
integrum".
Termene:
- stabilirea cerintelor: mai 2005;
- selectarea companiei care va implementa locatiile pilot: iulie 2005;
- implementarea locatiilor pilot si instruirea specialistilor M.J.:
decembrie 2005;
- implementarea la nivel national: ianuarie 2006 - septembrie 2009, pe
masura existentei fondurilor necesare.
Costuri estimative:
- 4.000 Euro/sala de sedinte
- 170.000 Euro finantare PHARE 2004 "Lupta impotriva criminalitatii
organizate"
- 55.000 Euro cofinantare PHARE 2004 "Lupta impotriva criminalitatii
organizate"
- 2,5 milioane Euro - urmeaza a fi determinata sursa de finantare
7.2. Crearea unui sistem unitar si performant de audiere in fata instantei
a martorilor cu identitate ascunsa (2005 - 2009)
Aceasta etapa implica:
- definirea cerintelor;
- stabilirea locatiilor in care se va implementa sistemul (Curti de Apel,
Tribunale, Judecatorii, Parchete, Penitenciare) in ordinea prioritatilor;
- implementarea;
- stabilirea bazei juridice care sa ofere cadrul legal si parametrii de
performanta ai sistemului;
- instruirea grefierilor, judecatorilor, magistratilor si a personalului IT
calificat, in utilizarea sistemului;
Rezultate asteptate:
- inregistrarea, in paralel, a audierilor "in clar" ca si a celor
cu voce si imagine alterate;
- posibilitatea ca si martorul aflat sub acoperire sa vada sala de judecata
pentru eventuala recunoastere vizuala a inculpatilor;
- usurarea transcrierii audierilor prin folosirea tastaturilor "de
picior" si, ulterior, prin implementarea softului de conversie
"voce-text";
- posibilitatea stocarii inregistrarilor pentru perioade mari de timp (10 -
20 de ani);
- accesul prin LAN securizat la o inregistrare specifica din orice punct al
tarii;
- posibilitatea reascultarii audierilor pe fiecare canal sau "per
integrum";
- posibilitatea audierii martorului aflat sub protectie in orice sala de
judecata, din orice loc de detentie;
- imposibilitatea recunoasterii vocale sau vizuale a martorului aflat sub
protectie;
Termene:
- stabilirea cerintelor: iulie 2005;
- selectarea companiei care va implementa locatiile pilot: august 2005;
- implementarea locatiilor pilot si instruirea specialistilor M.J.:
decembrie 2005;
- implementarea la nivel national: ianuarie 2006 - decembrie 2009, pe
masura existentei fondurilor necesare;
Costuri estimative:
- 1.200 Euro/sala de sedinte echipata conform sistemului unitar si
performant de inregistrare a sedintelor de judecata si a audierilor penale
- 24.000 Euro cofinantare PHARE 2004 "Lupta impotriva criminalitatii
organizate"
- 600.000 Euro - sursa urmeaza a fi determinata
7.3. Crearea unui sistem electronic de audiere la distanta a detinutilor
incarcerati (2005 - 2009)
Aceasta etapa implica:
- executarea pilotului;
- analiza cerintelor si definirea sistemului;
- instruirea utilizatorilor din sistemele conectate (Curti de Apel,
Tribunale, Judecatorii si Parchete, respectiv penitenciare;
- organizarea unei licitatii publice pentru stabilirea companiei care va
furniza sistemul de audiere si transmisie duplex;
- integrarea acestui sistem cu alte aplicatii (inregistrarea audierii,
transcrierea electronica a audierii).
Rezultate asteptate:
- simplificarea procedurilor de audiere a detinutilor incarcerati;
- eliminarea completa a cheltuielilor necesare transportului detinutilor;
- eliminarea completa a cheltuielilor necesare asigurarii pazei acestora pe
timpul deplasarii si al audierilor;
- posibilitatea efectuarii audierilor din orice penitenciar catre orice
instanta (Curte Apel, Tribunal, Judecatorie, Parchet) aflata in orice punct al
tarii, prin VPN securizat.
Termene:
- analiza necesitatilor pe o locatie pilot 2005 - 2006;
- stabilirea cerintelor: iunie 2007;
- selectarea companiei care va implementa pilotul: iulie 2007;
- implementarea pilotului si instruirea specialistilor M.J.: iulie 2007;
- selectarea companiei care va face implementarea la nivel national: august
2007;
- implementare la nivel national: septembrie 2007 - septembrie 2009.
Costuri estimative:
- 5.000 Euro pentru locatia pilot, finantare bugetara 2006
- 0,2 milioane Euro pentru extindere la nivel national, finantare bugetara
2007
8. Crearea de info-chioscuri la nivelul instantelor de judecata pentru
corecta informare a cetateanului (2006 - 2009)
Aceasta etapa implica:
- definirea cerintelor
- organizarea unei licitatii publice pentru stabilirea companiei care va
dezvolta sistemul informatic
- analiza cerintelor si definirea specificatiilor functionale
- acceptarea specificatiilor functionale
- dezvoltare si implementare
- extinderea sistemului informatic la nivel national
- instruirea utilizatorilor si a personalului IT calificat
Rezultate asteptate:
- marirea gradului de transparenta asupra actului de justitie prin oferirea
de informatii publice catre cetateni direct din cadrul instantelor
judecatoresti
- accesul la informatii la orice ora si in orice moment
- livrarea de informatii catre justitiabili direct, fara interventia
functionarilor publici
- informatiile on-line pot fi accesate in mod repetat fara ca acest lucru
sa insemne un efort suplimentar sau costuri aditionale din partea instantelor
judecatoresti
- reducerea costurilor administrative si a timpului pe care functionarii
publici il utilizeaza in interactiunea cu justitiabili.
Termen: 2006 - 2009
Costuri estimative:
- 1 milion Euro finantare proiect PHARE 2006
9. Dezvoltarea, extinderea/reproiectarea sistemelor informatice ale
institutiilor subordonate Ministerului Justitiei (ANP si ONRC)
9.1. Dezvoltarea sistemului informatic EvDet (2005 - 2008)
Aceasta etapa implica:
- definirea cerintelor
- analiza cerintelor si definirea specificatiilor functionale
- organizarea unei licitatii publice pentru stabilirea companiei care va
dezvolta sistemul informatic
- dezvoltarea sistemului informatic
- implementare si integrare
- extinderea sistemului informatic in toate locatiile sistemului
penitenciar
- instruirea utilizatorilor si a personalului IT calificat
Rezultate asteptate:
- dezvoltarea sistemului informatic EvDet:
1. acoperirea transformarilor necesare ale aplicatiei, efect al
modificarilor legislative
2. crearea unui modul de organizare a muncii detinutilor
3. extinderea si modificarea setului de rapoarte ale aplicatiei
Termene:
- stabilirea cerintelor: martie 2006
- stabilirea companiei care va dezvolta EvDet: 2006
- dezvoltare software: permanent, in masura modificarilor legislative
- implementarea la nivel national: 2006
- instruirea utilizatorilor: 2006
Costuri estimative:
- urmeaza a fi determinate
9.2. Dezvoltarea unui sistem informatic de management al resurselor umane
(MRU) la nivelul penitenciarelor, ca extindere a sistemului ce se va dezvolta
la nivelul intregului sistem judiciar (2006 - 2008)
Aceasta etapa implica:
- definirea cerintelor suplimentare fata de sistemul dezvoltat la nivelul
ministerului justitiei
- organizarea unei licitatii publice pentru stabilirea companiei care va
extinde sistemul informatic
- analiza cerintelor si definirea specificatiilor functionale
- acceptarea specificatiilor functionale
- extindere si implementare pilot
- implementarea sistemului informatic la nivel national in toate unitatile
penitenciare
- instruirea utilizatorilor si a personalului IT calificat
- organizarea unui centru de suport tehnic centralizat
Rezultate asteptate:
- crearea sistemului informatic MRU:
1. descentralizarea activitatii informatice de resurse umane la nivelul
fiecarei unitati penitenciare
2. urmarirea eficienta si transparenta a carierei lucratorilor de
penitenciar
3. cresterea eficientei gestionarii resurselor umane prin posibilitatea
determinarii in orice moment a structurii personalului dupa diferite criterii
si prin stabilirea de strategii eficiente
4. proceduri de analiza statistica a datelor (tehnologii OLAP) pentru
crearea de prognoze si predictii despre evolutia resurselor umane, necesitatile
viitoare etc.
5. antrenarea utilizatorilor in folosirea unui portal
6. antrenarea specialistilor IT in gestionarea unui astfel de portal
7. achizitionarea licentelor pentru sistemul portal in vederea dezvoltarii
unor aplicatii ulterioare cu costuri minime
8. asigurarea unei infrastructuri mai ieftine pentru semnatura electronica
- constituirea centrului de suport tehnic si mentenanta ce are ca rol
rezolvarea problemelor tehnice aparute in teritoriu, monitorizare a
activitatii, configurare de la distanta
- instalarea si configurarea sistemului informatic in intregul sistem
penitenciar
- instruirea utilizatorilor sistemului informatic si ai specialistilor IT.
Termene:
- stabilirea cerintelor: decembrie 2005
- licitatie publica si stabilirea companiei care va dezvolta MRU: 2006
- dezvoltare software: 2006 - 2007
- implementarea la nivel national: 2007 - 2008
- instruirea utilizatorilor: 2008
Costuri estimative:
- 1 milion Euro - sursa urmeaza a fi determinata
9.3. Reproiectarea sistemului informatic si a bazei de date a Oficiului
National al Registrului Comertului pe o platforma de gestiune a bazelor de date
moderna (2005 - 2007)
Aceasta etapa implica:
- proiectarea si realizarea de catre ONRC a bazei de date a ONRC folosind
SGBD si instrumente ORACLE
- Implementarea sistemului atat la nivel central, cat si la nivel local, in
toate oficiile registrului comertului
Rezultate asteptate:
- managementul mai eficient al sistemului informatic;
- transferul de date in timp real in baza de date centrala a ONRC;
- deschiderea sistemului informatic catre mediul informational al
societatii romanesti si internationale si integrarea facila in viitorul sistem
informatic la nivel national;
- schimb eficient de informatii cu institutii guvernamentale, agentii,
autoritati de control;
- oferirea unor noi posibilitati de inregistrare a comerciantilor in
registrul comertului (in sistem electronic);
- cresterea numarului si calitatii serviciilor oferite clientilor si
institutiilor in privinta furnizarii de informatii.
Termen: 2005 - 2008
Costuri estimative:
- 0,6 milioane Euro finantare venituri proprii ONRC
9.4. Dezvoltarea unei aplicatii necesare editarii Buletinului Procedurilor
de Reorganizare Judiciara si Faliment
Aceasta etapa implica:
- Editarea buletinului in vederea publicarii citatiilor, convocarilor si
notificarilor actelor de procedura efectuate de instantele judecatoresti in
temeiul Art. II din Legea nr. 149/2004 pentru modificarea Legii nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului.
Rezultate asteptate:
- derularea cu celeritate a procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului prin eliminarea situatiilor de neindeplinire a procedurii de
citare, comunicare, convocare, notificare;
- corelarea si aplicarea uniforma a procedurii prin asigurarea colaborarii
intre toate institutiile implicate de catre Ministerul Justitiei ca autoritate
coordonatoare;
- degrevarea instantelor de activitatile conexe actului de justitie si
reducerea costurilor aferente acestora;
- reducerea activitatii de lucru cu publicul si a aglomeratiei la
consultarea dosarelor din arhiva;
- uniformizarea si standardizarea actelor de procedura care va conduce la
accelerarea solutionarii cauzelor de catre instantele judecatoresti;
- asigurarea accesului persoanelor interesate la toate informatiile privind
comerciantii supusi procedurii de reorganizare judiciara si faliment, pentru
prevenirea eventualelor prejudicii provocate de neluarea la cunostinta de catre
partile interesate;
- inregistrarea cu celeritate in registrul comertului a mentiunilor dispuse
de catre instantele judecatoresti prin transferul direct al informatiilor din
buletin in baza de date a registrului comertului.
Termen: 2005 - 2006
Costuri estimative:
- 0,2 milioane Euro venituri proprii ONRC
10. Crearea sistemului unic integrat al justitiei prin integrarea tuturor
sistemelor informatice existente in Ministerul Justitiei, Ministerul Public,
Inalta Curte de Casatie si Justitie si unitatile subordonate acestora intr-un
sistem informatic integrat cu infrastructura de tip portal (2006 - 2009).
Implementarea concomitenta, in portal, a unor proiecte de managementul
resurselor umane, managementul resurselor financiare si materiale, managementul
pregatirii si executiei bugetare, managementul programelor si proiectelor,
managementul relatiilor cu publicul, managementul cunostintelor si managementul
instruirii
10.1 Crearea sistemului unic integrat al justitiei prin integrarea tuturor
sistemelor informatice existente in Ministerul Justitiei, Ministerul Public,
Inalta Curte de Casatie si Justitie, Consiliul Superior al Magistraturii,
Ministerul Public si unitatile subordonate acestora intr-un sistem informatic
integrat cu infrastructura de tip portal (2006 - 2009)
Aceasta etapa implica:
- analiza sistemelor informatice si a aplicatiilor existente, precum si
definirea relatiilor de interoperabilitate
- definirea cerintelor minime obligatorii ale retelei din punct de vedere
al securitatii
- definirea cerintelor minime obligatorii ale portalului (Sistemului
Integrator) ce va realiza integrarea
- organizarea unei licitatii publice pentru stabilirea companiei care va
furniza sistemul de portal si a companiilor/consortiului ce va realiza
celelalte proiecte in interiorul si prin utilizarea instrumentelor portalului
- analiza cerintelor si definirea specificatiilor functionale
- acceptarea specificatiilor functionale si a modificarilor organizationale
propuse
- integrarea tuturor sistemelor informatice/aplicatii existente in portal
- extinderea pilotului de managementul resurselor umane la nivelul
intregului sistem judiciar
- dezvoltarea urmatoarelor proiecte: managementul resurselor financiare si
materiale, managementul pregatirii si executiei bugetare, managementul
programelor si proiectelor, managementul relatiilor cu publicul, managementul
cunostintelor si managementul instruirii
- instruirea utilizatorilor pe domeniile specifice
- instruirea specialistilor de IT
Rezultate asteptate:
- conectarea aplicatiilor din ONRC cu ECRIS si EvDET
- schimbul de informatie intre sistemele informatice (ex.: informatii
despre societatile comerciale preluate de la ONRC, informatii despre dosarele
pe rol ale unei societati comerciale preluate din ECRIS, cazierul judiciar
etc.)
- cresterea transparentei actului de justitie
- cresterea eficientei activitatii intregului personal
- imbunatatirea colaborarii cu celelalte structuri guvernamentale, cu
ONG-urile si cu cetatenii
- crearea premizelor integrarii sistemului in sistemul unic national
- crearea premizelor unei adaptari rapide si cu costuri reduse la cerintele
procedurilor Uniunii Europene
- asigurarea unei infrastructuri mai ieftine pentru semnatura electronica
- constituirea centrului de suport tehnic si mentenanta ce are ca rol
rezolvarea problemelor tehnice aparute in teritoriu, monitorizare a
activitatii, configurare de la distanta
- instruirea utilizatorilor sistemului informatic si ai specialistilor IT.
Termene:
- interconectarea tuturor sistemelor informatice/aplicatii existente in
sistemul judiciar: iunie 2008
- crearea celorlalte aplicatii: iunie 2009
- implementarea intregului sistem: decembrie 2009
10.2 Managementul resurselor financiare si materiale, managementul
pregatirii si executiei bugetare
Aceasta etapa implica:
- definirea cerintelor
- organizarea unei licitatii publice pentru stabilirea companiei care va
dezvolta sistemul informatic
- analiza cerintelor si definirea specificatiilor functionale
- dezvoltarea sistemului informatic
- acceptarea specificatiilor functionale
- dezvoltare si implementare
- extinderea sistemului informatic la nivel national in toate unitatile
penitenciare
- instruirea utilizatorilor si a personalului IT calificat
- organizarea unui centru de suport tehnic centralizat
Rezultate asteptate:
- Cresterea eficientei gestionarii si planificarii resurselor
financiar-contabile
- Automatizarea functiilor financiar-contabile
- Optimizarea si automatizarea planificarii financiar-contabile la nivelul
ordonatorilor de credite
- Planificarea financiara, previziuni bugetare
- Managementul costurilor si serviciilor
- Raportari si analize comparative
- Indicatori de performanta privind activitatea de mentenanta si analiza
costurilor
- Indicatori de performanta pentru analiza costurilor
- Achizitionarea licentelor pentru sistemul portal in vederea dezvoltarii
unor aplicatii ulterioare cu costuri minime
- Instruirea utilizatorilor in folosirea unui portal
- Instruirea specialistilor IT in gestionarea unui astfel de portal
Termene:
- Definirea cerintelor - 2006
- Stabilirea companiei ce va realiza proiectul - 2006
- implementarea sistemului informatic - 2006 - 2007
- instruirea utilizatorilor si deplina utilizare 2007 - 2008
Costuri estimative:
- 11 milioane USD finantare proiect imprumut Banca Mondiala 2006
- 3,2 milioane USD finantare proiect imprumut Banca Mondiala 2007
- 3,2 milioane USD finantare proiect imprumut Banca Mondiala 2008
10.3 Crearea unui sistem informatic de management al resurselor umane (MRU)
pentru Ministerul de Justitie, instantele de judecata si Consiliul Superior al
Magistraturii care sa poata fi usor adaptabil oricarei componente a sistemului
judiciar (2006 - 2008)
Aceasta etapa implica:
- definirea cerintelor
- organizarea unei licitatii publice pentru stabilirea companiei care va
dezvolta sistemul informatic
- analiza cerintelor si definirea specificatiilor functionale
- acceptarea specificatiilor functionale
- dezvoltare si implementare
- extinderea sistemului informatic la nivel national in ordinea
prioritatilor
- instruirea utilizatorilor si a personalului IT calificat
- organizarea unui centru de suport tehnic centralizat
Rezultate asteptate:
- crearea sistemului informatic MRU:
1. realizarea unor baze de date necesare eficientizarii si
transparentizarii activitatii de resurse umane la nivelul fiecarei instante
2. realizarea unei baze de date consolidate necesare eficientizarii si
transparentizarii activitatii de resurse umane la nivelul Ministerului
Justitiei si al Consiliului Superior al Magistraturii
3. urmarirea eficienta si transparenta a carierei magistratilor si
personalului auxiliar
4. cresterea eficientei gestionarii resurselor umane prin posibilitatea
determinarii in orice moment a structurii personalului dupa diferite criterii
si prin posibilitatea elaborarii unor strategii eficiente de contracarare a
deficientelor
5. proceduri de analiza statistica a datelor (tehnologii OLAP) pentru
crearea de prognoze si predictii despre evolutia resurselor umane, necesitatile
viitoare etc.
Termene:
- stabilirea cerintelor: 2006
- licitatie publica si stabilirea companiei care va dezvolta MRU: 2006
- dezvoltare software: 2006 - 2007
- implementarea la nivel national: 2007 - 2008
- instruirea utilizatorilor: 2008
Costuri estimative:
- 1,4 milioane USD propunere finantare imprumut Banca Mondiala 2006
11. Interconectarea sistemului informatic integrat judiciar cu alte sisteme
informatice din administratia publica, la nivel national si european (2006 -
2009).
Aceasta etapa implica:
- analiza sistemelor informatice existente
- definirea structurilor de informatii schimbate intre diferitele sisteme
existente la nivelul autoritatilor publice
- schimbul de date dintre sistemul informatic judiciar si alte sisteme
informatice
Rezultate asteptate:
- Interconectarea sistemului informatic integrat judiciar cu alte sisteme
informatice din administratia publica, la nivel national si european
Termene:
- Interconectarea sistemului informatic integrat judiciar cu alte sisteme
informatice din administratia publica, la nivel national si european: decembrie
2009
Costuri estimative:
urmeaza a fi determinate