HOTARARE Nr.
35 din 15 mai 2007
pentru aprobarea Normei nr.
13/2007 privind autorizarea societatii de pensii ca administrator al fondurilor
de pensii facultative si al unui fond de pensii administrat privat
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 363 din 28 mai 2007
In temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, ale art. 23 lit.
a) şi f) şi ale art. 24 lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
în baza Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative
şi a Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, cu
modificările şi completările ulterioare,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data
de 15 mai 2007,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 13/2007 privind
autorizarea societăţii de pensii ca administrator al fondurilor de pensii
facultative şi al unui fond de pensii administrat privat, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi pe site-ul Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare - reglementare
împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmări ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 13/2007
privind autorizarea societăţii de pensii ca
administrator al fondurilor de pensii facultative şi al unui fond de pensii administrat privat
Având în vedere prevederile art. 16, 21, ale art. 23
lit. a) şi f) şi ale art. 24 lit. a) şi o) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 313/2005, în baza Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, denumită
în continuare Legea nr. 204/2006, şi în baza Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii
administrate privat, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în
continuare Legea nr. 411/2004,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
denumită în continuare Comisie,
emite prezenta normă.
Art. 1. - (1) In sistemul pensiilor private din România, societăţile de pensii constituite în baza Legii nr. 204/2006 pot
administra fonduri de pensii facultative şi un fond de pensii administrat
privat, în baza deciziilor de autorizare emise de Comisie.
(2) In sistemul pensiilor private din România,
societăţile de pensii constituite în baza Legii nr. 411/2004 pot administra un
fond de pensii administrat privat şi fonduri de pensii facultative, în baza
deciziilor de autorizare emise de Comisie.
Art. 2. - (1) Pentru a administra atât fonduri de pensii
facultative, cât şi un fond de pensii administrat
privat, o societate de pensii constituită în baza Legii nr. 204/2006 trebuie să
obţină următoarele:
a) decizia de autorizare de administrare, eliberată
de Comisie în baza Legii nr. 204/2006;
b) decizia de autorizare de
administrare, eliberată de Comisie în baza Legii nr. 411/2004.
(2) Pentru a administra atât un fond de pensii
administrat privat, cât şi fonduri de pensii facultative, o societate de pensii
constituită în baza Legii nr. 411/2004 trebuie să obţină următoarele:
a) decizia de autorizare de administrare, eliberată
de Comisie în baza Legii nr. 411/2004;
b) decizia de autorizare de administrare, eliberată
de Comisie în baza Legii nr. 204/2006.
Art. 3. - Societăţile de pensii care vor administra, în
baza autorizaţiilor obţinute, atât un fond de pensii administrat privat, cât şi
fonduri de pensii facultative vor purta denumirea de societate de
administrare a unui fond de pensii administrat privat şi a fondurilor de pensii
facultative, denumire ce va fi utilizată atât în materialele publicitare, cât şi în toate
înscrisurile.
Art. 4. - Pentru eliberarea deciziilor prevăzute la
art. 2, societăţile de pensii trebuie:
a) să îndeplinească cumulativ condiţiile prevăzute în
Legea nr. 204/2006, în Legea nr. 411/2004, precum şi în normele emise de
Comisie în aplicarea acestora;
b) să depună la Comisie, pentru fiecare cerere de
autorizare, în mod separat, toate documentele necesare prevăzute fie în Legea
nr. 204/2006, fie în Legea nr. 411/2004, după cum este cazul, precum şi în
normele emise de Comisie în aplicarea acestora;
c) să deţină un capital social minim, reprezentând
echivalentul în lei al sumei de 5,5 milioane euro, calculat astfel: 1,5
milioane euro la cursul Băncii Naţionale a României la data vărsării
capitalului social aferent autorizării pentru administrarea de fonduri de
pensii facultative şi 4 milioane euro la cursul Băncii Naţionale a României la
data vărsării capitalului social aferent autorizării pentru administrarea unui
fond de pensii administrat privat.
Art. 5. - Pentru obţinerea celei de-a doua decizii de
autorizare de administrare, societăţile de pensii vor depune la Comisie toate
documentele prevăzute la art. 3 lit. b), după cum urmează:
a) în copie, documentele care au fost deja depuse
pentru obţinerea primei decizii de autorizare, în cazul în care acestea nu au
suferit modificări sau în cazul în care nu au expirat. Documentele depuse în
copie vor fi însoţite de o declaraţie de conformitate cu originalul, semnată de
reprezentantul legal al societăţii pe pensii;
b) în original, toate celelalte documente prevăzute
de legislaţia în vigoare.
Art. 6. - Comisia, după analiza celei de-a doua cereri
de autorizare şi a documentaţiei aferente, va proceda la eliberarea unei
decizii prealabile de autorizare de administrare, eliberată în baza Legii nr.
204/2006 sau, după caz, în baza Legii nr. 411/2004.
Art. 7. - (1) Societăţile de pensii care deţin
autorizaţie de administrare în baza Legii nr. 411/2004 şi au obţinut şi decizia
prealabilă de autorizare de administrare, eliberată de Comisie în baza Legii
nr. 204/2006, vor înregistra la oficiul registrului comerţului modificările
corespunzătoare, în termen de 30 de zile calendaristice
de la primirea deciziei prealabile de autorizare de administrare din partea
Comisiei.
(2) Societăţile de pensii care deţin autorizaţie de
administrare în baza Legii nr. 204/2006 şi au obţinut şi decizia prealabilă de
autorizare de administrare, eliberată de Comisie în baza Legii nr. 411/2004,
vor înregistra la oficiul registrului comerţului modificările corespunzătoare,
în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea deciziei prealabile de
autorizare de administrare din partea Comisiei.
Art. 8. - In cazul în care societăţile de pensii care
au obţinut autorizaţia de administrare a fondurilor de pensii, constituite atât
în baza Legii nr. 204/2006, cât şi în baza Legii nr. 411/2004, nu respectă
termenul de 30 de zile calendaristice pentru înregistrarea modificărilor la
oficiul registrului comerţului, decizia prealabilă de autorizare de
administrare eliberată de Comisie îşi pierde valabilitatea.
Art. 9. - (1) In termen de 5 zile lucrătoare de la
obţinerea certificatului de înregistrare a modificărilor de la oficiul
registrului comerţului, societatea de pensii va depune la Comisie o copie a
certificatului.
(2) In termen de 15 zile lucrătoare de la depunerea
certificatului de înregistrare conform alin. (1), Comisia va elibera decizia de
autorizare de administrare eliberată în baza Legii nr. 204/2006 sau în baza
Legii nr. 411/2004.
Art. 10. - Alocarea capitalului social necesar
desfăşurării activităţii de administrare a fondurilor de pensii facultative şi
a unui fond de pensii administrat privat se va face după cum urmează:
a) echivalentul în lei al sumei de 1,5 milioane euro,
calculat la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, exclusiv pentru
administrarea de fonduri de pensii facultative;
b) echivalentul în lei al sumei de 4 milioane euro, calculat la cursul de schimb al Băncii Naţionale a
României, exclusiv pentru administrarea unui fond de pensii administrat privat.
Art. 11. - Activele şi pasivele fondului de pensii
administrat privat sunt organizate, evidenţiate şi administrate distinct,
separat de celelalte active şi pasive ale fondurilor de pensii facultative pe
care le administrează acelaşi administrator şi de contabilitatea proprie a
administratorului, fără posibilitatea transferului între fonduri sau între
fonduri şi administrator.
Art. 12. - Societăţilor de pensii le este interzis
orice transfer între activele, pasivele, veniturile şi cheltuielile privind
desfăşurarea activităţii de administrare a unui fond de pensii administrat privat
şi activele, pasivele, veniturile şi cheltuielile aferente activităţii de
administrare a fondurilor de pensii facultative.