HOTARARE Nr.
328 din 28 martie 2007
pentru aprobarea Programului
„Electrificare 2007-2009" privind alimentarea cu energie electrica a
localitatilor neelectrificate si infiintarea Unitatii de management al
programului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 307 din 9 mai 2007
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă Programul „Electrificare 2007-
2009" privind alimentarea cu energie electrică a localităţilor
neelectrificate, având ca scop finalizarea electrificării localităţilor urbane,
rurale izolate şi a obiectivelor sociale dispersate, prevăzut în anexa nr. 1.
(2) Perioada de implementare a programului este
cuprinsă între anii 2007-2009.
Art. 2. - (1) Se înfiinţează Unitatea de management al
programului pentru implementarea şi monitorizarea Programului „Electrificare
2007-2009" privind alimentarea cu energie electrică a localităţilor
neelectrificate, denumită în continuare U.M.P.
„Electrificare 2007-2009".
(2) U.M.P. „Electrificare 2007-2009" se constituie în cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi îşi
desfăşoară activitatea sub coordonarea executivă a secretarului de stat pentru
comunităţile locale.
(3) Se aprobă structura de organizare a U.M.P.
„Electrificare 2007-2009", prevăzută în anexa nr.
2.
(4) Numărul de personal prevăzut în anexa nr. 2 se
asigură prin redistribuire în cadrul numărului maxim de posturi aprobat în
bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor pe anul 2007.
(5) Regulamentul de funcţionare al U.M.P.
„Electrificare 2007-2009" şi numirea directorului său se aprobă prin ordin
al ministrului administraţiei şi internelor, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 3. - (1) Conducerea Programului „Electrificare
2007-2009" privind alimentarea cu energie
electrică a localităţilor neelectrificate se asigură de o comisie
interministerială de coordonare, constituită potrivit prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale
permanente, în subordinea Consiliului interministerial pentru probleme
economice, politici fiscale şi comerciale, piaţa internă, competitivitate,
mediul de afaceri.
(2) Comisia prevăzută la alin. (1) va fi formată
dintr-un preşedinte, secretarul de stat pentru comunităţile locale din cadrul
Ministerului Administraţiei si Internelor, si 2 membri
cu funcţia de secretar de stat din cadrul Ministerului
Economiei şi Comerţului, respectiv Ministerului Finanţelor Publice, desemnaţi
de către aceste ministere şi numiţi prin ordin al ministrului administraţiei şi
internelor.
Art. 4. - (1) Regulamentul privind implementarea
Programului „Electrificare 2007-2009" privind alimentarea cu energie
electrică a localităţilor neelectrificate se elaborează de către U.M.P.
„Electrificare 2007-2009", se avizează de Comisia interministerială de
coordonare a programului şi se aprobă prin ordin al ministrului administraţiei
şi internelor, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
(2) Proiectul regulamentului
privind implementarea Programului „Electrificare 2007-2009" se notifică
Consiliului Concurenţei înainte de aprobarea acestuia prin ordin al ministrului
administraţiei şi internelor.
(3) Reţelele de distribuţie a energiei electrice
realizate din fonduri publice fac parte din proprietatea publică a unităţilor
administrativ-teritoriale.
(4) In vederea asigurării compatibilităţii măsurilor
de natura ajutorului de stat cu mediul concurenţial normal, eventualele măsuri
de ajutor de stat vor fi acordate după îndeplinirea de către Ministerul
Administraţiei şi Internelor şi Ministerul Economiei şi Comerţului a
procedurilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006
privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat.
Art. 5. - (1) Finanţarea
Programului „Electrificare 2007-2009" privind alimentarea cu energie
electrică a localităţilor neelectrificate este prevăzută în anexa nr. 3.
(2) Sursele de finanţare atrase de către părţile
implicate în program, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 3, fac parte din
program, care se modifică corespunzător, potrivit legii.
(3) U.M.P. „Electrificare 2007 - 2009"
controlează şi modul de gestiune a asistenţei financiare nerambursabile
comunitare acordate consiliilor locale pentru acest program.
Art. 6. - Anexele nr. 1-3 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
Ministrul economiei şi comerţului,
Varujan Vosganian
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
PROGRAMUL „ELECTRIFICARE 2007-2009"
privind alimentarea cu energie electrică a
localităţilor neelectrificate
Situaţia actuală
In prezent există în România localităţi izolate,
amplasate la distanţe mari de centrele comunale şi dispersate pe tot teritoriul
ţării, rămase în urmă din punct de vedere economic şi chiar al civilizaţiei,
aceste localităţi nefiind electrificate (circa 30% dintre acestea sunt cătune
cu 5-10 gospodării).
Racordarea la reţeaua electrică de distribuţie a
acestor localităţi izolate este o cerinţă minimală pentru asigurarea unor
condiţii de viaţă normale. Având în vedere încheierea negocierilor de aderare a
României la Uniunea Europeană şi intrarea într-o nouă etapă, se impune
respectarea angajamentelor asumate de România pentru asigurarea dezvoltării
economice şi sociale a regiunilor izolate.
La data de 15 mai 2006, la nivelul întregii ţări, mai
existau circa 67.738 gospodării neelectrificate, amplasate după cum urmează:
1. In cadrul operatorilor de distribuţie aparţinând
Societăţii Comerciale „Electrica" - S.A. (41.706 gospodării), din care:
• 2.669 de gospodării amplasate în 82 de localităţi
total neelectrificate;
• 20.215 de gospodării amplasate în 890 de localităţi
rurale parţial electrificate;
• 18.822 de gospodării amplasate în 93 de localităţi
urbane care necesită extinderi.
2. In cadrul operatorilor de distribuţie privatizaţi
(26.032 gospodării):
• 658 de gospodării amplasate în 39 de localităţi
total neelectrificate;
• 17.762 de gospodării amplasate în 882 de localităţi
rurale parţial electrificate;
• 7.612 de gospodării amplasate în 79 de localităţi
urbane care necesită extinderi.
Electrificarea tuturor localităţilor necesită însă
investiţii cu costuri foarte mari şi cu durata îndelungată de recuperare a
investiţiei. Astfel, din analiza costurilor rezultă că fondurile necesare
finalizării procesului de electrificare la nivelul întregii ţări au valoarea de
circa 479.627 mii lei.
Costul unitar rezultat din
studiu, necesar pentru racordarea la reţeaua de distribuţie a unei locuinţe
izolate, este cuprins
între 10 - 240 mii lei, în funcţie de amplasament.
Obiectivele programului:
a) finalizarea instalării reţelelor de electrificare
în localităţile complet neelectrificate;
b) extinderea reţelelor de electrificare în
localităţile cu dezvoltare periferică puternică;
c) asigurarea electricităţii în localităţile izolate,
prin folosirea de grupuri de generare independente.
Scopul programului este
asigurarea cu energie electrică a cât mai multor gospodării în scopul
ameliorării condiţiilor de viaţă şi al creşterii accesului la reţeaua electrică
a întreprinderilor mici şi mijlocii.
In vederea implementării programului, se va înfiinţa
Unitatea de management al programului, care va avea printre atribuţii
menţinerea legăturii cu toate autorităţile locale implicate - autorităţile
administraţiei publice locale, cu Ministerul Economiei şi Comerţului,
Ministerul Administraţiei şi Internelor - în vederea întocmirii de programe de
execuţie a reţelelor necesare pentru electrificare sau extindere, după caz, şi
a unor programe de finanţare în funcţie de posibilităţile de finanţare. Astfel,
programele de construcţie a reţelelor vor fi finalizate din:
1. fonduri ale autorităţilor
administraţiei publice locale, prin programe de investiţii proprii;
2. fonduri de la bugetul de stat;
3. fonduri ale distribuitorilor, unde gradul de
rentabilitate permite;
4. fonduri comune ale
autorităţilor locale şi ale distribuitorilor;
5. surse atrase prin:
- credite bancare;
- fonduri europene;
- fondul constituit din perceperea tarifului de reţea.
Eşalonarea fondurilor pe ani se face în funcţie de
disponibilităţile bugetare ale autorităţilor locale şi de posibilitatea
atragerii de surse în completare. In principiu, apreciem că eşalonarea pe ani
va fi de circa 20% în anul 2007, 40% în anul 2008 şi 40% în anul 2009.
Plan de acţiuni pentru implementarea programului:
|
Acţiunea
|
Termen de realizare
|
Responsabil
|
1.
|
Crearea la nivelul fiecărui consiliu
judeţean a unui colectiv de implementare a Planului naţional de electrificare
|
Aprilie 2007
|
Consiliile judeţene
U.M.P.
|
2.
|
Elaborarea de către autorităţile locale la nivel de localitate şi
integrarea la nivel judeţean a necesarului de extindere a reţelelor pe
perioada 2007-2009 şi defalcatpe fiecare an
|
Mai 2007
|
Consiliile locale U.M.P.
|
3.
|
Elaborarea de către distribuitorii de energie electrică a
planurilor de investiţii proprii în extinderea de reţele pe zonele de
activitate ale acestora pe perioada 2007-2009 si
defalcat pe fiecare an
|
Mai 2007
|
Operatorii locali
Consiliile locale
U.M.P.
|
4.
|
Calculul finanţărilor în funcţie de investiţiile proprii ale
distribuitorilor
|
Mai 2007
|
Autorităţile locale U.M.P.
|
5.
|
Calculul necesarului de finanţare la
nivelul fiecărui judeţ, al surselor proprii şi al surselor atrase
|
Mai 2007
|
Consiliile
judeţene
U.M.P.
|
|
Acţiunea
|
Termen de realizare
|
Responsabil
|
6.
|
Integrarea de către Unitatea de management al programului a
planurilor autorităţilor locale şi a planurilor distribuitorilor, precum şi
clarificarea necesarului suplimentar de finanţare la nivelul tării
|
Iunie 2007
|
U.M.P.
|
7.
|
Actualizarea Programului „Electrificare 2007-2009" şi
elaborarea de către Unitatea de management al programului a Planului naţional
de electrificare pe localităţi, surse de finanţare si pe ani, în baza datelor
transmise din teritoriu
|
Iunie 2007
|
U.M.P.
|
8.
|
Monitorizarea de către Unitatea de management al programului a
implementării Programului „Electrificare 2007-2009"
|
Perioada derulării
Programului
|
U.M.P.
|
Strategia de punere în aplicare a Programului
„Electrificare 2007-2009"
Consiliile locale, cu consultarea operatorilor de
distribuţie din zonă, vor coordona realizarea investiţiilor corespunzătoare
prezentului program, conform procedurilor care vor fi reglementate prin
Regulamentul de implementare a Programului privind alimentarea cu energie
electrică a localităţilor neelectrificate, în sensul aplicării listei de
priorităţi întocmite de Unitatea de management al programului, cu luarea în
considerare, ca principiu director, a utilităţii pentru dezvoltarea economică
viitoare a zonei (costul investiţiei specifice, numărul de persoane care
urmează să beneficieze de aceste servicii etc).
Operatorii de distribuţie elaborează anual un studiu
privind stadiul electrificării zonelor rurale şi stabilesc, în funcţie de
priorităţile identificate de consiliile locale, necesarul de lucrări şi de
investiţii; operatorii de distribuţie elaborează studii punctuale pentru
alimentarea cu energie electrică a zonelor neelectrificate, la solicitarea
consiliilor locale, dar numai pe bază contractuală. In acest studiu sunt
analizate şi soluţii alternative de alimentare cu energie electrică a
consumatorilor din zonele izolate (inclusiv utilizarea de surse regenerabile de
energie), acolo unde soluţia clasică de alimentare cu energie electrică este
neeconomică.
In stabilirea soluţiilor de alimentare cu energie
electrică a zonelor izolate dispersate se impune utilizarea surselor de energie
electrică în sistem distribuit, în scopul diminuării indicatorilor specifici ai
investiţiilor pentru racordarea la reţeaua electrică de distribuţie a zonelor
izolate. Aceasta se poate realiza fie prin construcţia de reţele electrice de
tensiuni şi configuraţii reduse, fie prin utilizarea de resurse energetice
locale şi neconvenţionale, în condiţii de rentabilitate. Alegerea soluţiilor se
va face ţinându-se seama de următoarele criterii:
• amplasamentul zonei de consum în raport cu sursele convenţionale existente, respectiv reţeaua electrică de
distribuţie din sistem;
• existenţa în zonă a unor resurse energetice
neconvenţionale, locale, potenţial disponibile în vederea valorificării;
• dinamica dezvoltării zonei privind consumul energetic declarat;
• ofertele tehnologice de pe piaţa de achiziţie a
materialelor, aparatajelor şi echipamentelor;
• arealul geografic, cu repartiţia şi densitatea de
sarcină energetică;
• dimensiunile şi forma arealului geografic ocupat de
consumatorii izolaţi care poate favoriza sau nu, din punct de vedere
tehnico-economic, soluţiile de alimentare fie din reţeaua electrică de
distribuţie, fie din surse locale neconventionale;
• forma şi geomorfologia terenului determină gradul de
utilizare, favorabil sau nu, al resurselor energetice. Zonele de şes,
submontane sau montane prezintă fiecare particularităţi specifice de acces la
resursele energetice, particularităţi ce rezidă din factori limitativi
naturali;
• profilul categoriilor de consumatori în raport cu
parametrii de calitate ai energiei electrice furnizate;
• capabilitatea financiară a solicitanţilor de a
deveni consumatori de energie electrică.
Se impune, de asemenea, realizarea de către operatorii
de distribuţie a unor studii de prognoză a consumului energetic din zonele
neelectrificate. De regulă, sunt solicitanţi pentru o putere absorbită redusă,
caz în care se poate utiliza conversia în energie electrică a unor surse
neconvenţionale. In stadiul actual al electrificărilor rurale se pot întâlni
următoarele situaţii de densitate a consumatorilor: grupuri de consumatori
rurali cu 1 -20 de unităţi habitaţionale, grupuri de consumatori rurali cu
peste 20 de unităţi habitaţionale şi grupuri de case de vacanţă cu 1 -20 de
unităţi habitaţionale.
I. Alimentarea cu
energie electrică prin construcţia de reţele electrice racordate la reţeaua
electrică de distribuţie, de tensiuni şi configuraţii reduse
Pentru lungimi mari ale racordului de medie tensiune se
poate folosi, ca o soluţie de etapă, soluţia 20 kV
bifazat, PT 20/0,4 (0,231) kV, LEA monofazată 0,231
kV, care poate fi utilizată pentru zonele cu perspectivă de dezvoltare
ulterioară importantă a consumului. Restricţia este legată de asigurarea unui
factor de nesimetrie de maximum 2%.
Utilizarea tensiunii monofazate
de 6 kV (PT 20/6 kV, racord monofazat 6 kV, PTA 6-0,231 kV, LEA monofazată
0,231 kV) prezintă interes pentru lungimi mari ale racordului de medie tensiune
(peste 4 km) numai dacă nesimetriile rezultate în cazul sistemului 20 kV
bifazat sunt mai mari de 2% şi pot fi rezolvate prin transformatoare 20 kV
trifazat/6 kV monofazat. De asemenea, soluţia poate prezenta avantaje economice
dacă se renunţă la conductorul de nul (cu simplificarea sistemului de console)
şi se trece la un sistem „fază-pământ". Această soluţie a fost deja
aplicată în unele zone din judeţul Suceava.
Soluţia care prezintă avantaje economice semnificative
se referă la utilizarea tensiunii de 1 kV (racord trifazat 20 kV, PT 20/1 kV,
LEA trifazată 1 kV, PTA 1/0,4, LEA trifazată 0,4 kV). Se asigură preluarea unui
consum de 25-30 kW la o distanţă de 3-3,5 km faţă de reţeaua de 20 kV existentă.
Soluţia se pretează la zone izolate, fără perspective de consum importante.
In această situaţie, instalaţiile de alimentare cu
energie electrică construite fac parte din domeniul public al autorităţilor
publice locale, operatorii de distribuţie fiind obligaţi ca, la solicitarea
acestora, să le preia în întreţinere şi exploatare, pe baza unui contract de
concesiune, pe toată durata de viată a acestora.
II. Alimentarea cu
energie electrică prin utilizarea grupurilor electrogene individuale sau pentru
grupuri de gospodării
Una dintre soluţiile cele mai rentabile pentru
electrificarea zonelor izolate este producerea locală a energiei electrice prin
utilizarea grupurilor electrogene. Performanţele tehnologice înregistrate în
ultimii ani în domeniul producerii de grupuri electrogene accesibile
consumatorilor de energie electrică au făcut ca aceste echipamente să devină
uşor de folosit, să necesite o mentenanţă redusă şi au permis o optimizare a
consumului de combustibil. Această soluţie prezintă un avantaj important din
punctul de vedere al efortului investiţional iniţial (circa 1.200 euro). In
plus, utilizarea grupurilor electrogene poate fi o soluţie de etapă, urmând ca
ulterior să se realizeze racordarea la reţea. Dezavantajul acestei soluţii îl
constituie preţul ridicat al energiei electrice produse (de circa 5-7 ori mai
mare decât soluţia racordării la sistem). Acest dezavantaj poate fi diminuat
dacă se promovează o iniţiativă legislativă prin care combustibilul utilizat se
scuteşte de accize, cu precizările necesare privind proprietarul grupurilor
(consiliul local) şi sursa de acoperire a diferenţei dintre preţul energiei
produse de grup şi costul
energiei electrice plătit de abonaţii alimentaţi la reţeaua electrică de
distribuţie.
III. Alimentarea cu
energie electrică prin utilizarea de surse regenerabile de energie
Utilizarea surselor de energie regenerabile constituie,
de asemenea, o soluţie alternativă pentru situaţiile în care costurile
racordării la reţea sunt foarte mari. Susţinerea legală a acestor soluţii se
regăseşte în Strategia de valorificare a surselor regenerabile de energie,
aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.535/2003. Adoptarea unei soluţii
utilizând energia solară şi eoliană trebuie făcută doar după cercetarea
condiţiilor locale şi determinarea eficienţei economice. Avându-se în vedere
experimentele realizate de Societatea Comercială ICEMENERG - S.A. pentru
alimentarea cu energie electrică, folosind sursele regenerabile ale unor
locuinţe din zona munţilor Apuseni, rezultă că aceste soluţii sunt viabile în
zonele cu potenţial solar şi eolian ridicat, mai ales prin utilizarea unor
variante combinate. Soluţiile de alimentare cu grupuri eoliene + solare de 5 -
10 kVA pot conduce, în anumite zone din Bihor, de exemplu, la valori cu circa
10-30% mai reduse fată de soluţia clasică.
ANEXA Nr. 2
STRUCTURA DE ORGANIZARE
a Unităţii de
management al Programului „Electrificare 2007-2009" privind alimentarea cu
energie electrică a localităţilor neelectrificate (implementare şi monitorizare)
ANEXA Nr. 3
FINANŢAREA PROGRAMULUI
Total estimativ privind sumele necesare defalcate pe
ani
- mii lei -
An
|
2007
|
2008
|
2009
|
TOTAL:
|
Surse
|
TOTAL:
|
94.907
|
192.360
|
192.360
|
479.627
|
Din bugetele locale
|
5.195
|
12.934
|
12.934
|
31.063
|
Din bugetul de stat - prin ministerele implicate, conform art. 12
din Legea nr. 13/2007
|
33.389
|
66.779
|
66.779
|
166.947
|
Imprumuturi, din care:
|
11.467
|
22.934
|
22.934
|
57.335
|
• Consilii locale
|
11.467
|
11.467
|
11.467
|
34.401
|
• Ministerul Administraţiei şi Internelor*)
|
-
|
11.467
|
11.467
|
22.934
|
Granturi şi investiţii ale operatorilor de distribuţie
|
33.389
|
66.779
|
66.779
|
166.947
|
Fonduri europene
|
11.467
|
22.934
|
22.934
|
57.335
|
*) Conform art. 15 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 247 din 12
aprilie 2007, denumirea „Ministerul Administraţiei şi Internelor" se
înlocuieşte cu denumirea „Ministerul Internelor si Reformei Administrative".
Unitatea de management al programului funcţionează în
cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, cu stabilirea unei colaborări
cu Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei.
Conturile de finanţare sunt monitorizate de către
Unitatea de management al programului şi sunt alimentate din surse la
dispoziţia următoarelor instituţii: autorităţi ale administraţiei publice
locale, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei şi
Ministerul Integrării Europene - Direcţia generală de dezvoltare regională -,
prin Unitatea de management al programului pentru fondurile structurale
destinate domeniului energetic pe programe de extindere a reţelei naţionale de
distribuţie energie electrică.
Garanţiile agenţilor economici care solicită înscrierea
în procesul licitaţiei publice sunt vărsate în conturi separate, cu titlu de
fond de garanţie, deblocabil numai cu acordul Unităţii de management al
programului.
Caietul de sarcini pentru licitaţie este elaborat de
Unitatea de management al programului în formula inserării tuturor măsurilor
asigurătorii ce pot conduce la buna desfăşurare a programului.
Finanţarea Programului „Electrificare 2007-2009"
se face şi prin contractarea de împrumuturi de către consiliile locale şi din
alocări din bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor, eşalonat pe
perioada 2007-2009. Ca ultimă posibilitate de finanţare, acolo unde sumele
necesare nu se pot acoperi prin primele două surse de finanţare, este
contractarea unor împrumuturi de către Ministerul Finanţelor Publice, în
conformitate cu Legea datoriei publice nr. 313/2004. Această formă de finanţare
urmează a se reglementa prin hotărâre a Guvernului, după înfiinţarea Unităţii
de management al programului.
Beneficiarul împrumutului contractat de către Ministerul Finanţelor Publice este Ministerul
Administraţiei şi Internelor, care efectuează şi plata serviciului datoriei
publice.
Rambursarea împrumutului contractat de către Ministerul
Finanţelor Publice, precum şi plata dobânzilor şi comisioanelor aferente
împrumutului se fac din sumele alocate cu această destinaţie în bugetul
Ministerului Administraţiei si Internelor.