HOTARARE Nr.
187 din 9 martie 2010
privind elaborarea
strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 166 din 15 martie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 12 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea
şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu
modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se constituie Grupul de lucru coordonator
pentru elaborarea strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011 - 2013 (Grupul
de lucru coordonator), în componenţa prevăzută în anexa nr.
1.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul pentru
desfăşurarea activităţii Grupului de lucru coordonator
pentru elaborarea strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013,
prevăzut în anexa nr. 2, şi Planul de acţiuni pentru elaborarea
strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013, prevăzut în anexa
nr. 3.
Art. 3. - (1) Pentru realizarea acţiunilor de
elaborare a strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013,
autorităţile şi instituţiile publice responsabile
constituie, prin ordin al ministrului şi, respectiv, al
conducătorului organului de specialitate al administraţiei publice
centrale, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, grupuri de lucru sectoriale, în componenţa cărora,
după caz, vor fi incluşi şi reprezentanţi ai altor
autorităţi interesate, ai partenerilor sociali şi, după
caz, ai mediului academic şi universitar. Componenţa grupurilor de
lucru sectoriale se prezintă spre avizare Grupului de lucru coordonator.
(2) Grupurile de lucru sectoriale vor prezenta
planurile strategice de cheltuieli şi politicile sectoriale Grupului de
lucru coordonator până la data de 25 martie 2010.
Art. 4. - La elaborarea planurilor strategice de
cheltuieli necesare elaborării strategiei fiscal-bugetare pentru perioada
2011-2013 ministerele vor conlucra cu autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale şi vor ţine cont
de toate sursele de finanţare.
Art. 5. - Autorităţile şi
instituţiile publice responsabile de elaborarea planurilor strategice de
cheltuieli şi a politicilor sectoriale vor asigura corelarea
măsurilor propuse cu prognozele macroeconomice şi cu resursele
financiare disponibile prevăzute în strategia fiscal-bugetară pentru
perioada 2011-2013.
Art. 6. - Ministerul Finanţelor Publice
acordă asistenţa tehnică necesară autorităţilor
şi instituţiilor publice şi oferă informaţii cu
privire la modul de abordare şi prezentare a componentelor strategiei
fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013.
Art. 7. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mihai Capră,
secretar de stat
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului
şi sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul apărării naţionale,
Gabriel Oprea
Ministrul dezvoltării regionale şi
turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul economiei, comerţului şi mediului
de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Mihai Dumitru
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale,
Mihai Constantin Şeitan
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Grupului de lucru coordonator pentru elaborarea
strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013
1. Ministrul finanţelor publice -
preşedinte
2. Ministrul administraţiei şi internelor
3. Ministrul transporturilor şi infrastructurii
4. Ministrul mediului şi pădurilor
5. Ministrul educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului
6. Ministrul apărării naţionale
7. Ministrul dezvoltării regionale şi
turismului
8. Ministrul economiei, comerţului şi
mediului de afaceri
9. Ministrul sănătăţii
10. Ministrul agriculturii şi dezvoltării
rurale
11. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale
12. Ministrul justiţiei
13. Preşedintele Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate
14. Preşedintele Casei Naţionale de Pensii
şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale
15. Preşedintele Agenţiei Naţionale
pentru Ocuparea Forţei de Muncă
16. Preşedintele Comisiei Naţionale de
Prognoză
17. Preşedintele Institutului Naţional de
Statistică
18. Secretarul general al Guvernului
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
pentru desfăşurarea activităţii
Grupului de lucru coordonator pentru elaborarea strategiei fiscal-bugetare
pentru perioada 2011-2013
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Grupul de lucru coordonator pentru
elaborarea strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2011-2013 (strategia),
denumit în continuare Grupul, se înfiinţează în scopul
coordonării procesului de elaborare a acesteia, precum şi pentru
asigurarea monitorizării şi transparenţei obiectivelor stabilite
prin strategie.
(2) Grupul prevăzut la alin. (1) este organism
interinstituţional, fără personalitate juridică, în
coordonarea ministrului finanţelor publice.
Art. 2. - (1) Grupul este compus din conducători
şi reprezentanţi ai autorităţilor publice implicate.
(2) Preşedintele Grupului este ministrul
finanţelor publice.
(3) In situaţia în care ministrul finanţelor
publice este în imposibilitatea de a-şi exercita funcţia de
preşedinte al Grupului, acesta poate delega responsabilităţile
şi atribuţiile sale unui alt membru al Grupului sau secretarului de
stat coordonator al Departamentului buget din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice.
(4) Membrii Grupului coordonează activitatea
grupurilor de lucru sectoriale.
Art. 3. - (1) Grupul este convocat de către
ministrul finanţelor publice ori de câte ori este necesar.
(2) Membrii Grupului sunt convocaţi cu cel
puţin două zile calendaristice înainte de data şedinţei,
prezenţa fiind obligatorie.
(3) In situaţia în care, din motive obiective,
membrii Grupului sunt în imposibilitatea de a participa la şedinţe,
aceştia vor delega responsabilităţile şi atribuţiile
secretarului de stat coordonator al activităţii privind stabilirea
politicilor publice sectoriale şi elaborarea proiectului de buget.
(4) Deciziile Grupului sunt consultative şi se
consemnează în procese-verbale, care se remit ulterior membrilor Grupului.
(5) Deciziile Grupului se prezintă
primului-ministru pentru informare.
(6) In situaţia în care deciziile Grupului nu
întrunesc consensul, decide primul-ministru, în calitate de mediator.
Art. 4. - (1) La lucrările Grupului, în
funcţie de ordinea de zi a reuniunii, pot participa, la invitaţia
ministrului finanţelor publice, cu rol consultativ, reprezentanţi ai
altor autorităţi sau instituţii publice, ai mediului academic
şi universitar, precum şi reprezentanţi ai organismelor financiare
internaţionale.
(2) La lucrările Grupului în care se supune spre
dezbatere strategia pot fi invitaţi de către ministrul
finanţelor publice, în calitate de observatori, reprezentanţi ai
partenerilor sociali şi ai mass-mediei.
CAPITOLUL II
Responsabilităţi
Art. 5. - (1) In realizarea atribuţiilor sale,
Grupul face recomandări, care au caracter consultativ.
(2) Ministrul finanţelor publice are
obligaţia de a-l informa, ori de câte ori este necesar, în scris, pe
primul-ministru cu privire la deciziile luate în cadrul Grupului.
Art. 6. - (1) Grupul are atât atribuţii de ordin
general, cât şi atribuţii specifice.
(2) Atribuţiile de ordin general sunt:
a) avizarea componenţei grupurilor de lucru
sectoriale şi a atribuţiilor privind activitatea acestora;
b) coordonarea activităţii grupurilor de
lucru sectoriale;
c) monitorizarea activităţilor stabilite
prin Planul de acţiuni pentru elaborarea strategiei fiscal-bugetare pentru
perioada 2011-2013;
d) stabilirea termenelor de elaborare şi
transmitere la Ministerul Finanţelor Publice a politicilor publice
sectoriale, inclusiv a costurilor de implementare şi a modului de
finanţare prin bugetele componente ale bugetului general consolidat;
e) analizarea şi discutarea rapoartelor,
informărilor şi a oricăror altor materiale prezentate de
grupurile de lucru sectoriale;
f) solicitarea informaţiilor fiecărui grup
de lucru sectorial privind modul de stabilire a politicilor publice sectoriale,
costurile acestora, sursele de finanţare, precum şi corelarea acestora
cu prevederile din proiectul strategiei;
g) prezentarea pentru decizie primului-ministru a
proiectului strategiei;
h) formularea de recomandări pentru grupul de
lucru sectorial constituit pentru autorităţile administraţiei
publice locale privind estimările indicatorilor bugetari specifici,
ţinând seama, după caz, de regulile fiscal-bugetare luate în
consideraţie la elaborarea strategiei.
(3) Atribuţiile specifice sunt:
a) analizarea proiecţiei cadrului macroeconomic
pe baza căruia se fundamentează strategia;
b) analizarea obiectivelor politicii fiscal-bugetare
pentru orizontul de timp pentru care se elaborează strategia;
c) analizarea estimărilor privind veniturile
bugetului general consolidat pentru perioada pentru care se elaborează
strategia;
d) analizarea estimărilor privind cheltuielile de
personal ale bugetelor componente ale bugetului general consolidat pentru
orizontul de timp pentru care se elaborează strategia;
e) analizarea politicilor publice sectoriale din
domenii precum: educaţie, sănătate, protecţie socială
şi ocuparea forţei de muncă, dezvoltare regională,
apărare naţională, justiţie, ordine publică şi
siguranţă naţională, agricultură, transporturi şi
infrastructură, mediu, economie, comerţ şi mediu de afaceri, a
costurilor de implementare şi a surselor de finanţare necesare;
f) stabilirea principalelor priorităţi pe
termen mediu, a măsurilor de reformă, precum şi a impactului
financiar al acestora;
g) analizarea, pe baza raportărilor privind
execuţia bugetară trimestrială şi a gradului de îndeplinire
a ţintelor trimestriale, a propunerilor de redistribuiri de credite
bugetare şi de angajament între programe şi între ordonatorii
principali de credite.
ANEXA Nr. 3
PLANUL DE ACŢIUNI
pentru elaborarea strategiei fiscal-bugetare pentru
perioada 2011-2013
Nr. crt.
|
Denumirea acţiunii
|
Autoritatea responsabilă
|
Termenul-limită de realizare
|
Autoritatea beneficiară
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1. Cadrul macroeconomic şi
politica fiscal-bugetară
|
1.
|
Prezentarea obiectivelor de ansamblu şi a constrângerilor
în care urmează să se desfăşoare politica
macroeconomică şi bugetară
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
15 martie
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
2.
|
Analiza aspectelor ce ţin de politica fiscală şi
de politica în domeniul administrării fiscale şi stabilirea
direcţiilor orientative în aceste domenii
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
15 martie
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
3.
|
Prezentarea şi analiza datelor preliminare vizând
principalii indicatori macroeconomici şi sociali si prognoza acestora
pentru perioada 2011-2013
|
Comisia Naţională de Prognoză,
Institutul Naţional de Statistică
|
15 martie
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
4.
|
Estimarea indicelui preţului de consum şi a cursului de
schimb al monedei naţionale pe termen mediu
|
Comisia Naţională de Prognoză
|
22 martie
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
5.
|
Estimarea veniturilor bugetului general consolidat pe
bugete componente şi categorii de venituri
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
26 martie
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
6.
|
Elaborarea şi prezentarea direcţiilor orientative ale
politicii în domeniul ocupării forţei de muncă
|
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale,
Comisia Naţională de Prognoză
|
26 martie
|
Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale
|
7.
|
Elaborarea şi prezentarea direcţiilor orientative ale
politicilor în domeniul protecţiei sociale şi asigurărilor de
sănătate
|
Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale,
Ministerul Sănătăţii,
Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de
Asigurări Sociale,
Casa Naţională de Asigurări de
Sănătate, Agenţia Naţională
pentru Ocuparea Forţei de Muncă
|
26 martie
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
8.
|
Elaborarea prognozei datoriei publice
guvernamentale şi locale, precum şi a
necesităţilor de finanţare din surse externe şi interne
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
26 martie
|
Comisia Naţională de Prognoză
|
9.
|
Elaborarea direcţiilor orientative ale politicilor în
domeniul investiţiilor publice şi al dezvoltării regionale
|
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul
Administraţiei şi Internelor,
Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului, Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri
|
26 martie
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
10.
|
Elaborarea prognozei indicatorilor generali ai bugetului
asigurărilor sociale de stat şi a transferurilor de la bugetul de
stat, precum şi a evoluţiei sistemului de pensii pe termen mediu
|
Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de
Asigurări Sociale
|
26 martie
|
Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii, Familiei
şi Protecţiei Sociale
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
11.
|
Elaborarea prognozelor privind resursele financiare
transferate către bugetele locale (sume defalcate din TVA, cote din
impozitul pe venit, transferuri din bugetul de stat şi bugetul
asigurărilor pentru şomaj)
|
Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii, Familiei
şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii,
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul
Administraţiei şi Internelor,
Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului, Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri
|
26 martie
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
12.
|
Elaborarea şi prezentarea prognozei
macroeconomice în profil teritorial
|
Comisia Naţională de Prognoză
|
31 martie
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
13.
|
Elaborarea şi prezentarea prognozei privind bugetul general
centralizat al bugetelor locale pentru perioada Cadrului de cheltuieli pe
termen mediu
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
5 aprilie
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
14.
|
Elaborarea prognozei indicatorilor generali ai Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi a
transferurilor de la bugetul de stat
|
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate
|
12 aprilie
|
Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul
Sănătăţii
|
15.
|
Evaluarea nivelului veniturilor şi cheltuielilor bugetului
general consolidat, a deficitului/excedentului bugetar, precum
şi a surselor de finanţare
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
15 aprilie
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
2. Analiza aspectelor
intersectoriale de cheltuieli şi determinarea plafoanelor indicative
|
16.
|
Prezentarea unui scenariu de bază al
evoluţiilor bugetare prognozate pe termen mediu
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
15 aprilie
|
|
17.
|
Analiza cheltuielilor pentru proiectele finanţate din surse
externe şi estimarea acestora pentru perioada Cadrului de cheltuieli pe
termen mediu
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
15 aprilie
|
|
18.
|
Analiza cheltuielilor pentru serviciul datoriei publice şi
estimarea acestora pentru perioada Cadrului de cheltuieli pe termen mediu
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
20 aprilie
|
|
19.
|
Analiza cheltuielilor salariale în sectorul public şi
estimarea acestora pentru perioada Cadrului de cheltuieli pe termen mediu
|
Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii, Familiei
şi Protecţiei Sociale,
|
20 aprilie
|
|
20.
|
Analiza tendinţelor în finanţarea de la buget a
investiţiilor şi estimarea cheltuielilor pentru perioada Cadrului
de cheltuieli pe termen mediu
|
Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Transporturilor
şi Infrastructurii, Ministerul Administraţiei şi Internelor,
Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului, Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri
|
20 aprilie
|
|
21.
|
Ajustarea plafoanelor preliminare de cheltuieli pe sectoare
pentru primii doi ani cuprinşi de Cadrul de cheltuieli pe termen
mediu şi elaborarea plafoanelor preliminare pentru al treilea an
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
30 aprilie
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
3. Analiza sectorială şi
elaborarea planurilor strategice de cheltuieli
|
22.
|
Analiza implementării planurilor strategice de cheltuieli
în sectoarele-pilot, identificarea problemelor şi acţiunilor de
viitor
|
Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Transporturilor
şi Infrastructurii, Ministerul Administraţiei şi Internelor,
Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Turismului, Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri
|
5 mai
|
|
23.
|
Evaluarea politicilor şi a impactului acestora asupra
creşterii economice şi reducerii sărăciei şi
înaintarea propunerilor de ajustare sau actualizare a acestora
|
Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor Publice,
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul
Administraţiei şi
Internelor, Ministerul Apărării Naţionale,
Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Turismului, Ministerul Economiei,
Comerţului şi Mediului
de Afaceri
|
5 mai
|
|
24.
|
Prezentarea politicilor sectoriale pe termen mediu în
domeniile pentru care nu sunt elaborate strategii sectoriale de
dezvoltare
|
Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale, Ministerul Finanţelor Publice,
Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Afacerilor Externe,
Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional,
Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii
Informaţionale, Comisia Naţională de Prognoză, Institutul
Naţional de Statistică
|
10 mai
|
|
4. Definitivarea plafoanelor de
cheltuieli şi a Cadrului de cheltuieli pe termen mediu
|
25.
|
Ajustarea plafoanelor de cheltuieli pe sectoare ca rezultat al
analizei strategiilor sectoriale de cheltuieli. Identificarea
unor măsuri suplimentare de politică fiscală,
de administrare şi realocare a cheltuielilor, care să permită
diminuarea diferenţei între obiectivele generale şi rezultatele
preliminare
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
14 mai
|
|
26.
|
Repartizarea plafoanelor de cheltuieli pe componente ale
bugetului general consolidat şi pe autorităţi publice centrale
finanţate de la bugetul de stat
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
14 mai
|
|
27.
|
Estimarea raporturilor interbugetare pentru perioada Cadrului de
cheltuieli pe termen mediu
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
14 mai
|
|
28.
|
Definitivarea strategiei fiscal-bugetare şi
prezentarea acesteia spre dezbatere şi aprobare Guvernului
|
Ministerul Finanţelor Publice, în coordonarea Grupului
coordonator pentru elaborarea Cadrului de cheltuieli pe termen mediu
|
20 mai
|
Guvernul
|