HOTARARE Nr. 113 din 4 martie 1992
privind stabilirea unor masuri pentru defalcarea si trecerea in patrimoniul
comunelor, oraselor sau judetelor a bunurilor si valorilor de interes local din
domeniul public si privat
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 47 din 23 martie 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
In vederea defalcarii si trecerii in patrimoniul comunelor, oraselor sau,
dupa caz, al judetelor a bunurilor si valorilor de interes local din domeniul
public si privat al statului, se constituie in fiecare judet, in municipiul
Bucuresti si in sectorul agricol Ilfov o comisie, in subordinea prefectului,
pentru inventarierea patrimoniului public si privat al comunelor, oraselor si
al judetului si cate o subcomisie pentru fiecare unitate
administrativ-teritoriala, care va functiona dupa caz, in subordinea
primarului, primarului general al Capitalei sau a presedintelui consiliului
judetean (conform anexei).
Art. 2
(1) Pana la data de 30 iunie 1992, subcomisiile determina, potrivit legii,
bunurile mobile si imobile, precum si drepturile si obligatiile aferente
acestora, ce urmeaza a constitui patrimoniul unitatii
administrativ-teritoriale.
(2) Comisia ce functioneaza in subordinea prefectului analizeaza listele de
bunuri si valori inaintate de subcomisii si definitiveaza propunerile de
determinare si de defalcare pe baza carora se va constitui patrimoniul la
fiecare unitate administrativ-teritoriala, ce vor fi inaintate Guvernului, spre
aprobare, pana la 30 septembrie 1992.
Art. 3
(1) Bunurile si valorile care apartin domeniului public se determina
potrivit prevederilor art. 135 din Constitutia Romaniei, art. 53 din Legea nr.
15 din 7 august 1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca
regii autonome si societati comerciale, art. 5 din Legea nr. 18 din 19
februarie 1991 privind fondul funciar, art. 72 din Legea nr. 69 din 26
noiembrie 1991 privind administratia publica locala, precum si a altor
prevederi legale.
(2) Delimitarea intre domeniul public de interes national si cel de interes
local sau judetean va avea in vedere uzual si interesul pe care il reprezinta
bunurile si valorile respective.
Art. 4
(1) Nu fac parte din domeniul public de interes local sau judetean:
drumurile nationale, marea teritoriala, resursele naturale ale zonei economice
si ale platoului continental, porturile, aeroporturile, spatiul aerian,
terenurile si cladirile cu destinatii speciale pentru nevoile de aparare,
cladirile Parlamentului, Presedintiei, Guvernului, autoritatilor administratiei
publice centrale si autoritatilor judecatoresti, terenurile pe care se afla
aceste constructii, bunurile necesare desfasurarii activitatii acestora,
rezervele statului, precum si altele asemenea, stabilite prin lege.
(2) Bogatiile subsolului pot face parte din domeniul public de interes
local sau judetean numai daca nu au fost declarate de interes public national
si daca exista acordul autoritatilor administratiei publice centrale de
specialitate.
Art. 5
(1) Apartin domeniului public local al comunelor si oraselor terenurile si
cladirile de interes public, pietele, caile de comunicatie, strazile, zonele de
agrement, parcurile publice, padurile, pasunile, lacurile, alte bunuri mobile
care sunt, potrivit legii, sau prin natura lor, de uz sau de interes local si
nu au fost declarate de interes national.
(2) Apartin domeniului public de interes judetean bunurile de natura celor
prevazute la alin. 1, daca nu sunt de uz sau de interes public national.
Art. 6
(1) Apartin domeniului privat al comunelor sau oraselor bunurile mobile si
imobile, altele decat cele care apartin domeniului public, aflate sau intrate
in proprietatea acestora prin caile si mijloacelor prevazute de lege.
(2) Apartin domeniului privat al judetelor bunurile mobile, altele decat
cele care fac parte din domeniul privat al comunelor sau oraselor si care se
afla sau au intrat in proprietatea acestora prin caile si mijloacele prevazute
de lege.
Art. 7
(1) Predarea-primirea prin protocol a patrimoniului, dupa aprobarea prin
hotarare a Guvernului a propunerilor prezentate de comisia constituita potrivit
art. 1, se face in termen de 10 zile de catre prefecti, in calitate de
reprezentanti ai statului, si primarii localitatilor, respectiv primarul
general al Capitalei, sau presedintele consiliului judetean ca autoritati ale
administratiei publice locale, pe baza de inventar.
(2) Protocoalele de predare-primire, incheiate in trei exemplare si semnate
de autoritatile mentionate la alineatul precedent, vor fi inregistrate si
depuse cate unu la: prefect, primarul localitatii, respectiv primarul general
al Capitalei, sau presedintele consiliului judetean; Ministerul Economiei si
Finantelor prin directiile generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti.
Art. 8
(1) In vederea trecerii sub autoritatea consiliilor locale si judetene a
regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital integral de stat, care
presteaza servicii publice de interes local sau judetean, in termen de 7 zile
de la adoptarea prezentei hotarari, primarii vor intocmi si transmite lista
acestor regii si societati comerciale, facandu-se mentiunea cu privire la
regiile autonome care se vor reorganiza ca societati comerciale, precum, si,
daca este cazul, cu privire la cele pentru care nu se justifica trecerea sub
autoritatea consiliilor locale sau judetene.
(2) Propunerile vor avea in vedere numai regiile autonome si societatile
comerciale organizate in baza Legii nr. 15 din 7 august 1990, prin decizie a
autoritatilor administratiei publice locale.
(3) Pe baza propunerilor centralizate pe judete si municipiul Bucuresti,
inaintate de catre prefecti la Departamentul pentru Administratia Publica
Locala, Guvernul va adopta, potrivit art. 115 din Legea nr. 69/1991, hotararea
de trecere sub autoritatea consiliilor locale sau, dupa caz, judetene, a
regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital integral de stat, care
presteaza servicii publice, stabilite prin lege, in sarcina consiliilor locale
sau judetene.