HOTARARE Nr.
1066 din 10 septembrie 2008
pentru aprobarea normelor
privind formarea profesionala a functionarilor publici
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 665 din 24 septembrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. VII alin. (2) lit. a) din Legea nr. 251/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre reglementează normele
generale aplicabile în domeniul formării profesionale a funcţionarilor publici.
(2) Scopul prezentei hotărâri îl constituie asigurarea,
în conformitate cu dispoziţiile legale, a cadrului general necesar derulării
procesului de îmbunătăţire continuă a pregătirii profesionale, abilităţilor şi
competenţelor necesare exercitării prerogativelor de putere publică, în vederea
dezvoltării unui serviciu public stabil, profesionist, transparent, eficient şi
imparţial, în interesul cetăţenilor, precum şi al autorităţilor şi
instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi locală.
Art. 2. - (1) Dispoziţiile prezentei hotărâri se aplică
tuturor autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora îşi desfăşoară
activitatea funcţionari publici.
(2) In cazul statutelor speciale
aplicabile categoriilor de funcţionari publici prevăzute la art. 5 din Legea
nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, dispoziţiile
speciale pot reglementa prevederi referitoare la formarea profesională.
Art. 3. - (1) In sensul prezentei
hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) beneficiar de formare - orice autoritate sau instituţie publică ce alocă resurse
financiare, umane, informaţionale şi de timp în scopul achiziţionării de
servicii de formare profesională a funcţionarilor publici, precum şi
funcţionarii publici participanţi la forme de realizare a formării
profesionale;
b) formare profesională a
funcţionarilor publici- procesul de instruire de
tip formare continuă, destinat dezvoltării de competenţe şi abilităţi
determinate, în vederea îmbunătăţirii calităţii activităţilor profesionale
individuale desfăşurate în exercitarea prerogativelor de putere publică;
c) formare specializată - formarea profesională a funcţionarilor publici destinată
dezvoltării acelor competenţe şi aptitudini necesare exercitării unei funcţii
cu un nivel ridicat de complexitate şi care necesită abilităţi şi aptitudini
specifice, desfăşurată într-un cadru organizat, pe o durată de timp relativ
extinsă, cu grupuri-ţintă definite şi constituite limitativ, de regulă pe bază
de selecţie, şi tratând o tematică multiplă, corelată într-o succesiune logică
şi axată pe atingerea scopului principal;
d) formator- persoană cu
experienţă, abilităţi şi competenţe profesionale specifice, atestate sau, după
caz, certificate în condiţiile legii, în domeniul instruirii prin utilizarea de
metode şi tehnici specifice educaţiei la adulţi;
e) furnizor de formare -
organizaţia publică sau privată legal înfiinţată care are prevăzute în obiectul
principal de activitate organizarea şi derularea de activităţi de formare
profesională, indiferent de natura acestora;
f) grup-ţintă - beneficiarul de formare determinat, ale cărui caracteristici sunt
utilizate la definirea şi elaborarea conţinutului programului
de formare;
g) grup-ţintă strategic - grupul-ţintă a cărui importanţă este recunoscută la nivel
naţional drept prioritară pentru atingerea unor obiective generale sau, după
caz, specifice, determinate;
h) mentor - funcţionarul
public cu experienţă, abilităţi şi competenţe specifice recunoscute, desemnat
în scopul îndrumării profesionale, pe perioadă determinată, conform unei
planificări prealabile şi în baza unor criterii specifice, a unui alt
funcţionar public, pe perioada stagiului practic definit conform prezentei
hotărâri;
i) perfecţionare - formarea profesională a funcţionarilor publici destinată
dezvoltării acelor competenţe şi aptitudini necesare creşterii calităţii
rezultatelor obţinute în exercitarea unor atribuţii determinate, desfăşurată
într-un cadru organizat, pe o durată de timp relativ restrânsă, cu
grupuri-ţintă definite în sens larg, de regulă pe bază de autoevaluare, evaluare
şi recunoaşterea necesităţii de formare, şi tratând o tematică unitară,
subsecventă unui domeniu de activitate specific;
j) persoană-resursă - persoană cu experienţă şi expertiză în domeniul tematicii
formării, dar fără abilităţi şi competenţe profesionale specifice, atestate
sau, după caz, certificate în condiţiile legii, în domeniul instruirii prin
utilizarea de metode şi tehnici specifice educaţiei la adulţi, de regulă
funcţionar public încadrat într-o autoritate sau instituţie publică ori într-un
departament ce are ca obiect de activitate tematica abordată în cadrul
programului de formare, al cărui rol este acela de a asista formatorul în
pregătirea materialelor, identificarea exemplelor relevante, selectarea temelor
de dezbatere şi elaborarea unor studii de caz care să permită atingerea
obiectivelor formării;
k) program de formare -
ansamblul activităţilor desfăşurate de un furnizor de formare în vederea
realizării obiectivelor de formare de competenţe pentru un grup-ţintă
determinat;
l) servicii de formare -
serviciile furnizate de către un furnizor de formare şi care au ca finalitate
organizarea şi deruarea unui program de formare destinat unei categorii de
funcţionari publici determinate;
m) sistemul de formare
profesională a funcţionarilor publici -
dezvoltarea de competenţe şi aptitudini specifice prin exercitarea repetată,
sistematică, a unor acţiuni determinate în legătură cu activitatea curentă,
necesare exercitării unor atribuţii cu grad mai ridicat de complexitate şi
diversitate comparativ cu cele existente în fişa postului;
n) specializare la locul de
muncă - dezvoltarea de competenţe şi aptitudini
specifice prin exercitarea cu caracter repetat a unor activităţi determinate,
altele decât cele cu caracter curent sau cele prevăzute în mod expres în fişa
postului;
o) stagiar -
funcţionarul public participant şi beneficiar al unui stagiu practic organizat
în condiţiile prezentei hotărâri;
p) stagiu practic -
programul de formare derulat sub îndrumarea mentorului, destinat dezvoltării de
competenţe şi aptitudini specifice necesare ameliorării calităţii în
exercitarea atribuţiilor sau, după caz, necesare exercitării unor atribuţii cu
un grad mai ridicat de complexitate şi diversitate faţă de nivelul celor
existente în fişa postului anterior începerii programului.
(2) Definiţiile prevăzute la alin. (1) se completează
în mod corespunzător cu definiţiile termenilor specifici utilizaţi în domeniul
reglementării formării profesionale continue sau în domeniul învăţământului
universitar, după caz.
Art. 4. - Principiile aplicabile sistemului de formare
profesională a funcţionarilor publici sunt:
a) eficienţa - principiul potrivit căruia autorităţile
şi instituţiile publice au obligaţia de a asigura atingerea obiectivelor
formării cu un consum raţional de resurse;
b) eficacitatea -
principiul potrivit căruia beneficiarii de formare au dreptul de a obţine
rezultate superioare resurselor alocate;
c) coerenţa - principiul potrivit căruia regulile instituite prin prezenta
hotărâre sunt general aplicabile în cadrul procesului de asigurare a
respectării dreptului şi îndeplinirii obligaţiei de formare şi perfecţionare
profesională a funcţionarilor publici;
d) egalitatea de tratament - principiul potrivit căruia, în contractarea serviciilor de
formare, părţile contractante au obligaţia de a nu face discriminări între
categoriile de beneficiari, respectiv între categoriile de furnizori de formare;
e) gestiunea
descentralizată a procesului de formare -
principiul potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice au deplină
competenţă în planificarea formării, achiziţionarea serviciilor de formare,
monitorizarea şi evaluarea formării funcţionarilor publici;
f) liberul acces la servicii de formare - principiul potrivit căruia furnizorii de formare au acces liber în
procedura de achiziţie a serviciilor de formare, în condiţii de concurenţă şi
egalitate de tratament în relaţia cu beneficiarii de
formare;
g) planificarea -
principiul potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de
a iniţia anual procesul de identificare a nevoilor de formare a funcţionarilor
publici şi de a stabili priorităţile în achiziţionarea serviciilor de formare,
pe baza nevoilor de formare identificate şi a resurselor disponibile;
h) transparenţa - principiul potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice
au obligaţia de a pune la dispoziţia tuturor celor interesaţi informaţiile de
interes public referitoare la formarea profesională a funcţionarilor publici.
CAPITOLUL II
Formarea profesională a funcţionarilor publici
SECŢIUNEA 1
Modalităţile de realizare a formării profesionale
a funcţionarilor publici
Art. 5. - Modalităţile de realizare a formării
profesionale a funcţionarilor publici sunt:
a) programe de formare organizate şi desfăşurate de
către furnizorii de formare profesională, finalizate cu certificat de
participare sau, după caz, diplomă de absolvire;
b) programe de formare
organizate şi desfăşurate sau, după caz, aprobate de angajatori în cadrul
autorităţilor şi instituţiilor publice;
c) programe de formare organizate şi desfăşurate în
cadrul implementării de proiecte cu finanţare externă;
d) alte forme de pregătire profesională prevăzute de
lege.
Art. 6. - (1) Programele de formare prevăzute la art. 5
lit. a) sunt programe de formare specializată sau programe de perfecţionare.
(2) Programele de formare prevăzute la art. 5 lit. a)
pot fi desfăşurate cu participarea directă a beneficiarilor, la sediul
furnizorului, în alte locaţii sau la sediul beneficiarului, ori prin
intermediul mijloacelor electronice.
Art. 7. - Programele de formare prevăzute la art. 5
lit. b) pot fi desfăşurate sub următoarele forme:
a) specializare la locul de
muncă, în sensul definit în prezenta hotărâre;
b) stagii practice în cadrul autorităţilor şi
instituţiilor publice, la nivel naţional sau internaţional, în sensul definit
în prezenta hotărâre;
c) participarea la conferinţe, seminarii, ateliere de
lucru şi alte tipuri de evenimente similare din ţară sau din străinătate, în
domeniile care se regăsesc în fişa postului.
Art. 8. - Programele de formare prevăzute la art. 5
lit. c) sunt activităţile de instruire derulate ca parte componentă în
implementarea unui proiect cu finanţare externă şi care au ca scop asigurarea
atingerii obiectivelor acestuia.
Art. 9. - (1) Atestarea participării la programele
prevăzute la art. 5 lit. c) se face prin certificat de participare eliberat de
organizator.
(2) Atestarea participării la
programele prevăzute la art. 7 lit. a) şi b) se face prin adeverinţă eliberată
de autoritatea sau instituţia publică în care este numit funcţionarul public
ori, după caz, de autoritatea sau instituţia publică în cadrul căreia s-a
desfăşurat stagiul practic.
(3) Atestarea participării la programele prevăzute la
art. 7 lit. c) se face prin certificat de participare eliberat de autoritatea
ori instituţia publică organizatoare.
(4) Atestarea participării la alte forme de pregătire
profesională prevăzute de lege, precum şi recunoaşterea abilităţilor şi
competenţelor dobândite în urma finalizării programelor de formare se fac în
condiţiile legii.
(5) Recunoaşterea statutului de absolvent sau, după
caz, de participant la programele de formare se face pe baza documentului prin
care se atestă absolvirea ori participarea la programul în cauză.
(6) Diploma, certificatul de participare sau, după
caz, adeverinţa trebuie să conţină, de regulă, cel puţin următoarele elemente:
a) însemnele oficiale ale organizatorului:
denumire, siglă, antet şi alte elemente oficiale de identificare;
b) denumirea documentului;
c) seria şi numărul documentului sau, în cazul
adeverinţelor, numărul de înregistrare la emitent;
d) denumirea completă a programului pentru care se
atestă absolvirea sau participarea, tipul programului, durata şi perioada de
derulare a acestuia;
e) datele de identificare ale persoanei pentru care se
atestă absolvirea sau participarea;
f) data eliberării documentului;
g) certificarea prin ştampila furnizorului de formare
şi semnătura conducătorului sau reprezentantului legal al acestuia;
h) certificarea prin semnătură a primirii documentului
de către persoana pentru care se atestă absolvirea sau participarea ori de
către împuternicitul acesteia.
(7) Orice altă formă de
pregătire profesională se atestă prin adeverinţă aprobată de către conducătorul
autorităţii sau instituţiei publice.
Art. 10. - (1) Formarea profesională a funcţionarilor
publici se organizează şi se desfăşoară, de regulă, în mod distinct pentru
fiecare dintre categoriile de funcţionari publici.
(2) Funcţionarii publici care ocupă funcţii publice corespunzătoare
unei anumite categorii pot participa la programe de formare destinate unei alte
categorii, finanţate integral de la bugetul autorităţii sau instituţiei
publice, doar în măsura în care acest lucru are ca rezultat îmbunătăţirea
cunoştinţelor, abilităţilor şi competenţelor necesare în exercitarea funcţiei
publice deţinute.
Art. 11. - Domeniile prioritare în care se organizează
programe de formare pentru funcţionarii publici care ocupă funcţii publice
generale de conducere şi execuţie, precum şi funcţii publice specifice
asimilate acestora se stabilesc, în condiţiile legii, prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici.
Art. 12. - (1) Priorităţile în domeniul organizării şi
derulării programelor de formare destinate înalţilor funcţionari publici se
aprobă, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici, pe baza informaţiilor furnizate, după cum urmează:
a) de către Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, pentru prefecţi şi subprefecţi;
b) de către Secretariatul General al Guvernului,
pentru secretari generali, secretari generali adjuncţi din cadrul autorităţilor
şi instituţiilor publice din administraţia publică centrală şi inspectori
guvernamentali;
c) de către Comisia de evaluare a înalţilor funcţionari
publici, pe baza rezultatelor evaluărilor performanţelor profesionale ale
înalţilor funcţionari publici şi a rezultatelor evaluărilor generale.
(2) Informaţiile furnizate în condiţiile alin. (1) se
transmit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, care le centralizează şi
elaborează proiectul hotărârii Guvernului.
Art. 13. - Programele de formare destinate funcţionarilor publici cu statut special se organizează şi se
derulează conform priorităţilor stabilite de către autorităţile sau
instituţiile publice cu competenţă în gestiunea funcţiilor publice reglementate
prin statutul special.
SECŢIUNEA a 2-a
Finanţarea programelor de formare şi unele măsuri
privind planificarea instituţională a formării profesionale
Art. 14. - (1) Participarea la programele de formare
profesională a funcţionarilor publici se finanţează, după caz, din bugetul
autorităţii sau instituţiei publice, din sumele special prevăzute în acest
scop, sau din alte surse, de regulă după cum urmează:
a) pentru programele de formare urmate la iniţiativa
ori în interesul autorităţii sau al instituţiei publice în domeniile care se
regăsesc în fişa postului, care au fost identificate ca necesare la evaluarea
performanţelor profesionale individuale şi se regăsesc în planul anual de
perfecţionare elaborat şi aprobat în condiţiile legii, precum şi pentru cele
rezultate din nevoia de instruire ca urmare a intrării în vigoare a unor
modificări ale cadrului normativ sau instituţional, finanţarea se asigură
integral din bugetul autorităţii sau al instituţiei publice;
b) pentru fiecare dintre programele de formare urmate
la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul conducătorului autorităţii sau
al instituţiei publice, în domenii care se regăsesc în fişa postului, dar care nu au fost identificate ca necesare la
evaluarea performanţelor profesionale individuale şi nici nu se regăsesc în
planul anual de perfecţionare elaborat şi aprobat în condiţiile legii,
finanţarea se asigură din bugetul instituţiei, în limita fondurilor
disponibile. In funcţie de resursele financiare disponibile şi de gradul în
care programul de formare este în interesul autorităţii sau al instituţiei
publice, funcţionarului public i se poate solicita suportarea unei părţi de
până la 50% din taxa de participare;
c) pentru programele de formare urmate la iniţiativa
funcţionarului public, cu acordul conducătorului autorităţii sau instituţiei
publice, în alte domenii decât cele care se regăsesc în fişa postului şi cele
identificate ca necesare la evaluarea performanţelor profesionale individuale
şi care nici nu se regăsesc în planul anual de perfecţionare elaborat şi
aprobat în condiţiile legii, finanţarea se asigură integral de către
funcţionarul public participant.
(2) Participarea la programele de formare urmate la
iniţiativa funcţionarului public, cu acordul conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice, se aprobă pe baza cererii justificate a funcţionarului
public, cu evidenţierea modului în care acesta consideră că dezvoltarea de
abilităţi şi competenţe în domeniul în care doreşte să se formeze îi va
îmbunătăţi activitatea profesională.
(3) Funcţionarii publici beneficiază pe perioada în
care urmează forme de perfecţionare profesională de toate drepturile salariale
cuvenite, în condiţiile legii.
Art. 15. - (1) In scopul aplicării prevederilor
prezentei hotărâri, conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice vor
desemna unul sau mai mulţi funcţionari publici, de regulă din cadrul
compartimentului specializat responsabil cu organizarea şi realizarea gestiunii
curente a resurselor umane şi funcţiilor publice.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) exercită
următoarele atribuţii:
a) răspund de elaborarea planului anual de
perfecţionare profesională, precum şi a oricăror altor măsuri privind perfecţionarea
profesională a funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei
publice, precum şi, dacă este cazul, din cadrul autorităţilor şi instituţiilor
publice subordonate, le supun aprobării conducătorului autorităţii sau
instituţiei publice şi asigură transmiterea acestora către Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici sau, după caz, către ordonatorul principal de credite,
conform legii;
b) asigură consultanţă şi asistenţă funcţionarilor
publici de conducere din cadrul autorităţii sau instituţiei publice în
stabilirea măsurilor privind formarea profesională a funcţionarilor publici din
subordine;
c) monitorizează aplicarea măsurilor privind formarea
profesională a funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei
publice şi întocmesc trimestrial un raport privind stadiul realizării măsurilor
planificate;
d) întocmesc raportul anual privind formarea
profesională a funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei
publice.
(3) Atribuţiile prevăzute la alin. (2) se exercită în
baza unui act administrativ emis de conducătorul autorităţii sau instituţiei
publice ori prin completarea fişei postului ocupat de persoana sau, după caz,
de persoanele desemnate, cu atribuţiile individuale distincte în domeniul
asigurării îndeplinirii măsurilor privind formarea profesională a
funcţionarilor publici.
Art. 16. - (1) In vederea asigurării respectării
dreptului şi îndeplinirii obligaţiei de îmbunătăţire continuă a abilităţilor şi pregătirii profesionale, anual, la
evaluarea performanţelor profesionale individuale, sunt identificate în
raportul de evaluare domeniile în care funcţionarul public evaluat necesită
formare profesională suplimentară în perioada următoare.
(2) Necesarul de formare profesională identificat
conform alin. (1) se completează, dacă este cazul, cu necesarul de formare
profesională rezultat din modificările legislative în domeniile de competenţă
ale funcţionarului public, precum şi din eventualele modificări relevante ale
fişei postului.
Art. 17. - (1) Pe baza documentelor prevăzute la art.
16, întocmite în condiţiile legii, funcţionarii publici care ocupă funcţii de
conducere elaborează un raport privind necesarul de formare profesională a
personalului din subordine, cu evidenţierea domeniilor considerate prioritare,
precum şi a criteriilor ce stau la baza identificării priorităţilor.
(2) Persoana sau, după caz, persoanele desemnate în
baza prevederilor art. 15 alin. (1) centralizează rapoartele prevăzute la alin.
(1), elaborează proiectul planului de măsuri privind pregătirea profesională a
funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice şi îl
înaintează conducerii acesteia, împreună cu proiectul planului anual de
perfecţionare profesională a funcţionarilor publici pentru perioada următoare
şi fondurile necesar a fi alocate de la bugetul autorităţii sau instituţiei
publice în acest scop.
(3) In funcţie de resursele disponibil a fi alocate în
scopul formării profesionale a funcţionarilor publici, în urma consultărilor
efectuate în baza prevederilor art. 72 alin. (1) lit. d) şi ale art. 74 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 188/1999, republicată, conducerea autorităţii sau
instituţiei publice aprobă măsurile privind pregătirea profesională a
funcţionarilor publici, planul anual de perfecţionare profesională şi fondurile
alocate de la bugetul autorităţii sau al instituţiei publice în scopul
instruirii funcţionarilor publici.
Art. 18. - (1) Ordonatorii
principali de credite sunt obligaţi să transmită Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici documentele aprobate în condiţiile prevăzute la art. 17
alin (3).
(2) Documentele aprobate sunt transmise centralizat şi
pentru autorităţile şi instituţiile publice din subordinea ordonatorului
principal de credite sau finanţate prin bugetul acestuia, până la data de 31
martie a fiecărui an.
(3) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
centralizează datele transmise de ordonatorii principali de credite şi
elaborează raportul anual privind formarea profesională a funcţionarilor
publici, pe care îl aduce la cunoştinţa publicului inclusiv prin publicare pe
site-ul propriu.
Art. 19. - (1) La nivel naţional, domeniile prioritare
de formare profesională a funcţionarilor publici sunt stabilite conform
documentului prevăzut la art. 18 alin. (3).
(2) La nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice,
participarea la programele de formare profesională se aprobă conform
documentelor prevăzute la art. 17 alin. (3).
Art. 20. -In limita fondurilor disponibile, în luna
august a fiecărui an, documentele prevăzute la art. 17 alin. (3) pot fi
actualizate, cu justificarea modificărilor efectuate şi precizarea, în cazul în
care este prevăzută o creştere a sumelor alocate, a surselor de finanţare.
Documentele modificate şi completate vor fi transmise Agenţiei Naţionale a
Funcţionarilor Publici în condiţiile prevăzute la art. 18 alin. (2).
Art. 21. - (1) La încheierea exerciţiului bugetar,
autorităţile şi instituţiile publice întocmesc raportul anual privind formarea
profesională a funcţionarilor publici, cu evidenţierea următoarelor elemente:
a) numărul funcţionarilor publici din cadrul
autorităţii sau instituţiei publice care au participat la programe de formare,
conform planificării, pe categorii de funcţionari publici;
b) tipurile de formare profesională de care au beneficiat
funcţionarii publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice;
c) furnizorii de programe de formare profesională şi
modalitatea de realizare a formării profesionale;
d) gradul de corelare dintre planificarea aprobată,
măsurile efectiv implementate şi rezultatele obţinute;
e) actualizările efectuate în condiţiile prevăzute la
art. 20, dacă este cazul;
f) propuneri de îmbunătăţire a sistemului de formare
profesională a funcţionarilor publici, dacă este cazul.
(2) Datele prevăzute la alin. (1) lit. d) şi f) se
transmit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici concomitent cu măsurile
privind pregătirea profesională a funcţionarilor publici, planul anual de
perfecţionare profesională şi fondurile alocate de la bugetul instituţiei în
scopul instruirii personalului propriu pentru anul următor.
(3) Raportul anual privind formarea profesională a
funcţionarilor publici face parte integrantă din raportul de activitate al
autorităţilor şi instituţiilor publice.
CAPITOLUL III
Organizarea şi derularea formării profesionale a funcţionarilor publici
SECŢIUNEA 1
Furnizorii de formare profesională
Art. 22. - In sensul prezentei hotărâri, sunt furnizori
de formare profesională a funcţionarilor publici:
a) autorităţile şi instituţiile publice care au ca obiect
de activitate definit explicit în actul normativ de înfiinţare, organizare şi
funcţionare inclusiv organizarea şi derularea de programe de formare;
b) instituţiile din cadrul
sistemului naţional de învăţământ corespunzătoare nivelului învăţământ superior
sau, după caz, categoriei educaţie permanentă, în limitele prevăzute de lege;
c) organizaţiile de drept privat înfiinţate pe lângă
autorităţi şi instituţii publice sau în parteneriat cu acestea, ce au ca obiect
de activitate definit explicit în actul de înfiinţare, organizare şi
funcţionare inclusiv organizarea şi derularea de programe de formare;
d) organizaţiile private independente, de tip societăţi
comerciale înfiinţate în baza Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz,
organizaţii neguvernamentale înfiinţate în baza Ordonanţei Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 246/2005, ce au ca obiect de activitate definit
explicit în actul de înfiinţare, organizare şi funcţionare inclusiv organizarea
şi derularea de programe de formare.
Art. 23. - (1) In organizarea
şi derularea programelor de formare, furnizorii de formare autorizaţi pot acţiona
independent sau se pot asocia cu alţi furnizori de formare, precum şi cu
persoane juridice care nu sunt abilitate, autorizate sau, după caz, acreditate
potrivit legii să desfăşoare activităţi de formare profesională, dar care au
expertiză în domeniul ce constituie tematică a formării.
(2) In situaţia asocierii prevăzute la alin. (1),
documentele care atestă participarea sau, după caz, absolvirea programului de
formare sunt emise în comun şi poartă elementele de identificare prevăzute la art. 9 alin. (6) lit. a) şi g) ale
tuturor organizaţiilor implicate în organizarea şi derularea programului. Art.
24. - (1) In organizarea şi derularea programelor de formare pentru
funcţionarii publici, furnizorii de formare profesională pentru administraţia
publică utilizează personal specializat, după cum urmează:
a) formatori de competenţe profesionale, certificaţi în
condiţiile legii, în situaţia în care programul de formare este organizat de un
furnizor care face parte din una dintre categoriile prevăzute la art. 22 lit.
a), c) şi d);
b) personal didactic titular în învăţământul superior,
în situaţia în care programul de formare este organizat de un furnizor care
face parte din categoria prevăzută la art. 22 lit. b);
c) persoane-resursă, în oricare dintre situaţiile
prevăzute la art. 22, dacă persoanele prevăzute la lit. a) şi b) nu pot asigura
expertiza necesară.
(2) Funcţionarii publici care participă în condiţiile
legii la programe de formare în calitate de personal specializat, conform alin.
(1), se consideră a desfăşura activităţi compatibile cu exercitarea funcţiei
publice, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) activitatea în domeniul didactic se realizează în
îndeplinirea atribuţiilor autorităţii sau instituţiei publice cu care
funcţionarul public are raporturi de serviciu, conform dispoziţiei
conducătorului respectivei autorităţi sau instituţii publice, sau, după caz, se
realizează în afara programului de lucru al funcţionarului public;
b) activitatea în domeniul didactic se realizează cu
respectarea regimului conflictelor de interese şi fără a afecta interesele sau
exercitarea competenţelor autorităţii ori instituţiei publice cu care persoana
în cauză are raporturi de serviciu;
c) persoanele în cauză fac dovada deţinerii calificării
necesare pentru a desfăşura activitate în calitate de personal specializat.
Art. 25. - Instituţiile publice care organizează
programe de formare specializată prevăzute de lege ca obligatorii pentru
ocuparea anumitor categorii de funcţii publice, respectiv care organizează
programe de perfecţionare profesională prevăzute de lege ca obligatorii pentru
anumite categorii de funcţionari publici se stabilesc prin acte normative sau,
după caz, acte cu caracter normativ, conform legii.
SECŢIUNEA a 2-a
Unele măsuri privind planificarea organizării
programelor de formare
Art. 26. - (1) In vederea asigurării respectării
principiilor prevăzute la art. 4, autorităţile şi instituţiile publice
iniţiază, cel puţin o dată pe an, procedurile de achiziţionare şi aduc la
cunoştinţa furnizorilor de formare informaţiile necesare elaborării şi
transmiterii ofertelor.
(2) Sunt considerate informaţii necesare elaborării şi
transmiterii ofertelor următoarele:
a) informaţiile specifice
necesare pentru elaborarea ofertei de către furnizorul de formare;
b) limba sau limbile în care trebuie elaborată oferta;
c) procedura de atribuire a contractului sau, după
caz, a contractelor;
d) criteriile de calificare şi selecţie a ofertelor,
precum şi modalitatea de aplicare a acestora;
e) adresa la care se transmit ofertele şi modalităţile
acceptate de beneficiarul de formare pentru primirea şi înregistrarea acestora;
f) data-limită pentru transmiterea ofertelor;
g) data-limită pentru
finalizarea procesului de evaluare şi selecţie a ofertelor;
h) orice alte informaţii considerate de către
beneficiarul de formare relevante pentru elaborarea ofertei.
(3) Informaţiile prevăzute la alin. (2) lit. a) sunt
următoarele:
a) tipul programului şi
domeniul în care se organizează programul de formare;
b) obiectivele generale ale participării la programul
de formare;
c) tematica ce va fi tratată în mod obligatoriu în
cadrul programului de formare;
d) durata minim acceptată şi cea maxim acceptată
pentru programul de formare, exprimată în ore efective de formare, precum şi
orice informaţii privind preferinţele beneficiarului de formare din punctul de
vedere al derulării programului;
e) informaţii minimale privind grupul-ţintă pentru
care se organizează formarea, respectiv nivelul funcţiilor participanţilor şi
domeniul de competenţă al acestora.
(4) Aducerea la cunoştinţa furnizorilor de formare a
informaţiilor prevăzute la alin. (2) se face prin publicarea la sediul
autorităţii sau instituţiei publice, prin transmiterea directă către furnizorii
de formare, în cazul în care aceştia au solicitat în mod expres acest lucru, pe
cheltuiala solicitantului, prin publicarea pe pagina de internet a
beneficiarului de formare, în cazul în care acesta are pagină de internet,
precum şi prin orice alte mijloace de natură să asigure aplicarea principiilor
sistemului de formare profesională a funcţionarilor publici, cu evidenţierea
datei la care au fost făcute publice informaţiile.
Art. 27. - Preluarea, înregistrarea
şi arhivarea solicitărilor de transmitere directă a informaţiilor prevăzute la
art. 26 alin. (2), precum şi a ofertelor transmise de furnizorii de formare
sunt în responsabilitatea beneficiarului de formare.
Art. 28. - Evaluarea şi selecţia ofertelor se fac
conform criteriilor de calificare şi selecţie anunţate, în baza conţinutului
documentelor trimise de furnizorii de formare şi cu respectarea
termenelor-limită de primire a ofertelor şi, respectiv, de finalizare a
procesului de evaluare şi selecţie a ofertelor, comunicate prin anunţul de participare.
Art. 29. - (1) Criteriile de calificare privesc
condiţiile pe baza cărora se stabileşte eligibilitatea furnizorului de formare.
(2) Criteriile de selecţie se stabilesc de către
beneficiarul de formare, prin dispoziţia conducătorului autorităţii sau instituţiei
publice, şi privesc aspectele tehnice şi cele financiare pe baza cărora se
stabileşte furnizorul de formare de la care vor fi achiziţionate serviciile de
formare.
(3) La stabilirea criteriilor de
selecţie se au în vedere cel puţin următoarele elemente:
a) modalitatea de realizare a formării profesionale a
funcţionarilor publici;
b) resursele necesare pentru organizarea şi
desfăşurarea programului;
c) experienţa şi rezultatele activităţii anterioare în
domeniul organizării şi desfăşurării programelor de formare, dacă este cazul.
(4) Criteriile de selecţie pot fi completate şi de alte
aspecte specifice considerate de beneficiarul de formare relevante în
achiziţionarea serviciilor de la un furnizor de
formare.
Art. 30. - (1) La finalizarea procesului de evaluare şi
selecţie, beneficiarul de formare întocmeşte un proces-verbal cu rezultatele
evaluării şi selecţiei, pe care îl aduce la cunoştinţa
persoanelor interesate conform modalităţilor prevăzute
la art. 26 alin. (4).
(2) Depunerea şi soluţionarea contestaţiilor privind
rezultatele evaluării şi selecţiei ofertelor se fac în condiţiile legii.
(3) Beneficiarul de formare încheie contractul cu
furnizorul de formare care a prezentat oferta cea mai convenabilă din punct de vedere tehnic şi financiar.
Art. 31. -Achiziţionarea serviciilor de formare se va
face cu respectarea principiilor prevăzute la art. 4.
Art. 32. - Contractele de achiziţionare, respectiv de
prestare de servicii de formare profesională nu pot conţine clauze de
confidenţialitate.
Art. 33. - Furnizorii de formare profesională privaţi
prestează servicii pentru beneficiarii de formare pe bază de contract de
achiziţii încheiat conform dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 34. -Achiziţionarea serviciilor de formare se face
cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare în domeniul atribuirii
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
SECŢIUNEA a 3-a
Drepturi şi obligaţii specifice ale
beneficiarilor de formare şi ale furnizorilor de formare
Art. 35. - (1) Funcţionarii publici care urmează
într-un an calendaristic programe de formare organizate în ţară sau în
străinătate în condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. a) şi b), cu o
durată cumulată mai mare de 90 de zile, sunt obligaţi să se angajeze în scris
că vor lucra în administraţia publică o perioadă determinată, proporţional cu
numărul zilelor de formare.
(2) Persoanele care urmează într-un an calendaristic
programe de formare specializată organizate în ţară sau în străinătate ori,
după caz, în ţară şi în străinătate, finanţate de la bugetul de stat sau de la
bugetul local, pe o perioadă mai mare de 90 de zile, în scopul intrării în
corpul funcţionarilor publici sau, după caz, într-o categorie a funcţiei
publice superioare celei din care face parte funcţia pe care o ocupă la
momentul începerii programului, sunt obligaţi să se angajeze în scris că vor
lucra în administraţia publică o perioadă determinată de la terminarea
programelor, proporţional cu numărul zilelor de formare, dacă pentru programul
respectiv nu este prevăzută prin lege o altă perioadă.
(3) Durata de 90 de zile prevăzută la alin. (1) şi (2)
se calculează în funcţie de numărul de zile efective de formare de care
funcţionarul public beneficiază, indiferent de numărul programelor de formare
sau de datele de începere şi datele de finalizare ale acestora.
(4) Funcţionarii publici care s-au angajat în scris că
vor lucra în administraţia publică pentru o perioadă determinată şi nu îşi respectă
angajamentul sunt obligaţi la restituirea sumelor în condiţiile legii.
Art. 36. - (1) Perioada determinată pentru care
funcţionarul public ce a beneficiat într-un an calendaristic de mai mult de 90
de zile de formare se angajează să lucreze în administraţie se stabileşte de
către autoritatea sau instituţia publică, în funcţie de cel puţin următoarele
criterii:
a) complexitatea programelor de formare;
b) corelarea dintre domeniile în care se realizează
formarea şi specificul funcţiei şi atribuţiilor funcţionarului beneficiar;
c) cuantumul sumelor reprezentând finanţarea suportată
de autoritatea sau instituţia publică;
d) angajamentele asumate în cazul finanţării, ca urmare
a implementării de proiecte cu finanţare externă;
e) corelarea dintre participarea funcţionarilor publici
beneficiari la cele peste 90 de zile de formare şi conţinutul documentelor
prevăzute la art. 17 alin. (3).
(2) Perioada prevăzută la alin. (1) poate fi cuprinsă
între 2 şi 5 ani, după cum urmează:
a) între 2 şi 3 ani, pentru programele prevăzute la
art. 35 alin. (1), organizate în ţară;
b) între 3 şi 4 ani, pentru programele prevăzute la
art. 35 alin. (1), organizate în străinătate;
c) între 4 şi 5 ani, pentru programele prevăzute la
art. 35 alin. (2).
Art. 37. - In relaţia cu furnizorii de formare
autorităţile şi instituţiile publice au următoarele drepturi specifice:
a) să solicite şi să primească toate documentele care
atestă calitatea de furnizor de formare abilitat sau, după caz, autorizat în
condiţiile legii;
b) să solicite şi să primească toate documentele care
atestă buna desfăşurare a programului şi atingerea obiectivelor pentru care a
fost încheiat contractul;
c) să solicite şi să primească toate documentele care
atestă performanţele individuale, pe parcursul programului, ale persoanelor a
căror participare a fost finanţată din bugetul propriu;
d) să solicite şi să primească toate documentele care
atestă participarea şi, după caz, absolvirea programelor de către persoanele a
căror participare a fost finanţată din bugetul propriu;
e) să solicite restituirea sumelor plătite pentru
participarea la programele de formare, dacă funcţionarul public participant nu
poate face dovada finalizării programului din culpa furnizorilor de formare.
Art. 38. - In relaţia cu
furnizorii de formare autorităţile şi instituţiile publice au următoarele
obligaţii specifice:
a) să pună la dispoziţia furnizorilor de formare
toate informaţiile relevante pentru organizarea şi derularea în bune condiţii a
programelor de formare;
b) să asigure participarea funcţionarilor publici
înscrişi sau, după caz, selectaţi la formare, conform planificării programelor;
c) să asigure transparenţa procesului de achiziţionare
a serviciilor de formare;
d) să asigure plata în termenele şi condiţiile
prevăzute în contract.
Art. 39. - In relaţia cu funcţionarii publici
participanţi la programele de formare autorităţile şi instituţiile publice au
următoarele drepturi specifice:
a) să solicite şi să primească toate informaţiile
necesare analizării necesităţii şi oportunităţii aprobării şi, după caz,
finanţării participării la programe de formare;
b) să aprobe sau, după caz, să refuze în mod
justificat participarea la programe de formare şi finanţarea cheltuielilor cu
participarea;
c) să solicite sau, după caz,
să organizeze evaluarea rezultatelor participării la programele de formare;
d) să solicite restituirea sumelor cheltuite cu
participarea la programele de formare, dacă funcţionarul public participant nu
face dovada finalizării programului din culpa sa.
Art. 40. - (1) In relaţia cu funcţionarii publici
participanţi la programele de formare autorităţile şi instituţiile publice au
următoarele obligaţii specifice:
a) să planifice corespunzător şi să asigure
participarea funcţionarilor publici la programe de formare conform
planificării;
b) să asigure formarea funcţionarilor publici în mod
echitabil, prioritar, în conformitate cu obiectivele postului şi activităţile
din fişa postului, dar şi cu luarea în considerare a opiniilor exprimate de
funcţionarul public la momentul evaluării performanţelor profesionale
individuale;
c) să aducă la cunoştinţa funcţionarilor publici toate
informaţiile relevante privind formarea profesională individuală;
d) să aducă la cunoştinţa funcţionarilor publici care
participă la un program de formare anterior derulării acestuia toate
informaţiile privind condiţiile de desfăşurare şi obligaţiile furnizorului de
formare;
e) să asigure întocmirea, conform legii, a tuturor
documentelor şi actelor administrative la baza respectării drepturilor şi
asumării obligaţiilor funcţionarilor publici în domeniul formării profesionale;
f) să elibereze documente care să ateste, dacă este
cazul, competenţa funcţionarilor publici în domenii care nu sunt prevăzute în
mod expres în fişa postului.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) lit. f) atestă
specializarea la locul de muncă şi pot fi eliberate în situaţia în care, prin
natura activităţii autorităţii sau instituţiei publice, funcţionarul public a
îndeplinit pentru perioade însemnate de timp, cu caracter de repetabilitate,
activităţi care nu au fost prevăzute în mod expres în fişa postului.
Art. 41. - Funcţionarii publici participanţi la
programele de formare au următoarele drepturi specifice:
a) să fie consultaţi în stabilirea domeniilor programelor
de formare profesională individuală la care vor participa şi să li se asigure
dreptul la contestarea deciziilor care se iau în acest sens;
b) să li se aducă la cunoştinţă informaţiile relevante
privind formarea profesională individuală, precum şi condiţiile de desfăşurare
a programelor de formare la care aceştia participă;
c) să li se permită participarea la programele de
formare, în condiţiile legii, cu diminuarea corespunzătoare a volumului de
muncă pe perioada derulării acestora;
d) să li se recunoască
competenţele şi abilităţile obţinute în urma participării la programe de
formare;
e) să li se elibereze documentele sau, după caz, copii
de pe documentele justificative ori doveditoare ale participării la programe de
formare.
Art. 42. - Funcţionarii publici
participanţi la programele de formare au următoarele obligaţii specifice:
a) să participe la toate activităţile din cadrul
programului de formare, conform cerinţelor acestuia;
b) să participe la toate formele de evaluare a
programului de formare, respectiv a competenţelor şi abilităţilor obţinute;
c) să sesizeze autoritatea sau instituţia publică din
ale cărei fonduri este finanţată participarea la programul de formare privind
neregulile şi abaterile constatate în derularea contractului în ceea ce
priveşte obligaţiile furnizorului de formare;
d) să restituie, în condiţiile legii, sumele
cheltuite cu participarea la programele de formare, în situaţia în care nu îşi
îndeplineşte obligaţiile asumate;
e) să utilizeze în activitatea curentă cunoştinţele
dobândite, respectiv competenţele obţinute sau abilităţile dezvoltate, şi, după
caz, să asigure transferul de cunoştinţe.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 43. -In cazul în care programele de formare
prevăzute la art. 5 sunt organizate şi se derulează în domenii pentru care
există standarde ocupaţionale elaborate şi aprobate în condiţiile legii,
beneficiarii de formare sunt obligaţi să solicite, iar furnizorii de formare
prevăzuţi la art. 22 lit. d) trebuie să facă dovada înscrierii în Registrul
Naţional al Furnizorilor de Formare Autorizaţi.
Art. 44. -In aplicarea prevederilor art. 18, termenele
şi formatul standard de transmitere a datelor sunt stabilite prin instrucţiuni
aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
Art. 45. - Pentru programele de formare profesională
destinate funcţionarilor publici pentru care furnizorii de formare utilizează
cu titlu de personal specializat persoane care ocupă funcţii publice,
prevederile art. 24 alin. (1) lit. a) privind obligaţia de certificare intră în
vigoare în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 46. -In termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, autorităţile şi
instituţiile publice sunt obligate să elaboreze procedurile şi să aprobe
măsurile interne în domeniul formării profesionale a funcţionarilor publici.
Art. 47. - (1) In termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se aprobă, la
propunerea Institutului Naţional de Administraţie şi cu avizul Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici, potrivit legii, strategia privind formarea
profesională a funcţionarilor publici.
(2) Prin strategia privind
formarea profesională a funcţionarilor publici se stabilesc grupurile-ţintă
strategice, precum şi, dacă este cazul, măsurile necesar a fi adoptate în
vederea asigurării calităţii în domeniul formării profesionale a funcţionarilor
publici.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Jozsef Birtalan
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian