HOTARARE Nr.
783 din 14 iunie 2006
pentru modificarea si
completarea anexei la Hotararea Guvernului nr. 351/2005 privind aprobarea
Programului de eliminare treptata a evacuarilor, emisiilor si pierderilor de
substante prioritar periculoase
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 562 din 29 iunie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 351/2005 privind aprobarea
Programului de eliminare treptată a evacuărilor, emisiilor şi pierderilor de
substanţe prioritar periculoase, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 428 din 20 mai
2005, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, după litera r) se introduc şapte noi litere,
literele s)-x), cu următorul cuprins:
,,s) HCH - izomerii 1, 2, 3 ,4, 5, 6 -
hexaclorciclohexanului;
ş) extracţia lindanului - separarea lindanului dintr-un amestec de izomeri ai
hexaclorciclohexanului;
t) tratarea HCH - orice proces industrial care
presupune producerea sau utilizarea HCH sau orice alt
proces industrial în care prezenţa HCH este inerentă;
ţ) instalaţie industrială - orice instalaţie în
care se efectuează tratarea oricărei substanţe sau a unui compus ce conţine
oricare dintre substanţele prevăzute în tabelul 1 din anexa B;
u) instalaţie existentă - instalaţia industrială care este în funcţiune la data de:
- 1 iulie 1983 - pentru mercurul din sectorul electrolizei
cloralcanilor;
- 26 septembrie 1985 - pentru cadmiu;
- 17 martie 1986 - pentru mercurul din alte sectoare
decât cel al electrolizei cloralcanilor;
- 1 aprilie 1986 - pentru hexaclorciclohexan;
- 1 ianuarie 1989 - pentru tetraclorură de carbon,
DDT, pentaclorfenol, aldrin, dieldrin, endrin şi izodrin;
- 1 ianuarie 1990 - pentru hexaclorbenzen, hexaclorbutadienă şi cloroform;
- 31 ianuarie 1992 - pentru 1,2-dicloretan,
tricloretilenă, percloretilenă şi triclorbenzen;
v) instalaţie nouă - instalaţia industrială care a intrat în funcţiune sau a cărei
capacitate de producţie, prelucrare sau tratare a fost mărită semnificativ după
data de:
- 1 iulie 1983 - pentru mercurul din sectorul
electrolizei cloralcanilor;
- 26 septembrie 1985 - pentru cadmiu;
- 8 martie 1986 - pentru mercurul din alte sectoare
decât cel al electrolizei cloralcanilor;
- 1 aprilie 1986 - pentru hexaclorciclohexan;
- 1 ianuarie 1989 - pentru tetraclorură de carbon,
DDT, pentaclorfenol, aldrin, dieldrin, endrin şi izodrin;
- 1 ianuarie 1990 - pentru hexaclorbenzen,
hexaclorbutadienă si cloroform;
- 31 ianuarie 1992 - pentru
1,2-dicloretan, tricloretilenă, percloretilenă şi triclorbenzen;
x) evacuare - introducerea
în apele menţionate la art. 1 a substanţelor periculoase din lista I şi II, cu excepţia evacuărilor de materiale de dragare, a evacuărilor
operaţionale din nave în apele teritoriale şi a deversărilor de deşeuri de pe
nave în apele teritoriale."
2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Orice evacuare directă sau indirectă în
apele prevăzute la art. 1 alin. (1), care ar putea conţine una sau mai multe
dintre substanţele prevăzute la art. 1 alin. (2), trebuie să fie autorizată şi
se stabileşte prin autorizaţia de gospodărire a apelor emisă potrivit
dispoziţiilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Autorizarea se referă la:
a) valorile-limită maxime ale standardelor de evacuare
pentru familiile şi grupele de substanţe periculoase din lista I, prevăzute în art. 1 alin. (2), specifice
sectorului de activitate şi tipului de produs, prevăzute în anexa C, exprimate
atât drept concentraţie maximă admisibilă a substanţei în evacuare împărţită la
factorul de diluţie, dacă există diluţie, cât şi ca valoare a cantităţii maxime
admisibile a substanţei în evacuare, pe o perioadă de timp stabilită sau pe
unitatea de capacitate instalată de produs;
b) valorile-limită medii zilnice sunt de 4 ori mai
mari decât valorile-limită medii lunare corespunzătoare prevăzute la lit. a);
valorile limită se aplică în mod normal în punctul în care apele uzate care
conţin substanţele prevăzute în anexa B părăsesc instalaţia industrială sau în
punctul în care apele uzate părăsesc staţia de tratare, dacă aceste ape uzate
se tratează în afara instalaţiei industriale într-o instalaţie destinată
eliminării acestor substanţe;
c) valorile-limită ale standardelor de evacuare mai
stricte decât cele stabilite în tabelul 1 din anexa B, dacă resursele de apă
receptoare prezintă sau ar putea prezenta un risc semnificativ de poluare;
aceste valori vor lua în considerare şi concentraţiile substanţei în sedimente
şi/sau moluşte şi crustacee, precum şi valorile de toxicitate, persistenţă şi
bioacumulare drept cerinţe minime pentru respectarea standardelor de calitate;
d) perioada de timp pentru care se acordă autorizarea
este de până la 4 ani şi trebuie reexaminată cel puţin la fiecare 4 ani sau în
cazul modificării valorilor-limită maxime pentru standardele de evacuare;
e) normele de calitate ale resursei de apă
receptoare, în cazul în care această apă are o anumită utilizare care impune
anumite standarde de calitate sau în cazul în care aceste norme de calitate
sunt considerate suficiente pentru eliminarea sau reducerea poluării cu
substanţele prevăzute la art. 1 alin. (3); evaluarea poluării resurselor de apă
se realizează conform standardelor de calitate prevăzute în anexa B;
f) abordarea combinată a programului de monitorizare,
dacă este cazul.
(3) Autorizaţiile vor cuprinde şi procedurile de
control adecvate fiecărei activităţi autorizate, care includ:
a) prelevarea zilnică a unei probe reprezentative de
evacuare pe o perioadă de 24 de ore, analiza probei compozite rezultate şi
măsurarea concentraţiei substanţei din probă;
b) măsurarea debitului total evacuat pe perioada
respectivă;
c) acurateţea necesară pentru măsurarea debitului
efluenţilor este de minimum ± 20%.
(4) Fără a aduce atingere obligaţiilor care rezultă
din alin. (2) şi (3), autorizaţiile pentru instalaţiile noi se vor acorda numai
în cazul în care aceste autorizaţii conţin referinţe care corespund celor mai bune mijloace tehnice
disponibile pentru prevenirea evacuărilor substanţelor prevăzute în tabelul 1
din anexa B; în cazurile în care din motive tehnice măsurile preconizate nu
sunt conforme cu cele mai bune mijloace tehnice disponibile, oricare ar fi
metoda pe care o adoptă, autoritatea responsabilă furnizează Comisiei Europene,
înainte de acordarea oricărei autorizaţii, o justificare a acestor motive.
(5) Orice evacuare de familii şi grupe de substanţe
periculoase din lista I în
reţele de canalizare va avea valori-limită maxime de
evacuare «0»."
3. Alineatele (3) şi (9) ale articolului 6 vor avea următorul cuprins:
„(3) Orice lucrare sau activitate de eliminare a
substanţelor periculoase sau de depozitare a acestora în vederea eliminării,
care poate conduce la o evacuare indirectă în apele subterane, este supusă
procedurii de avizare, respectiv autorizare, din punct de vedere al gospodăririi
apelor, după cum urmează:
a) pentru substanţele periculoase din familiile şi
grupele de substanţe din lista I autorităţile de gospodărire a apelor competente pot elibera avizul,
respectiv autorizaţia de gospodărire a apelor, numai după ce sunt luate toate
măsurile tehnice-constructive pentru prevenirea evacuării indirecte a acestora
în apele subterane, în caz contrar interzicând execuţia/funcţionarea sau
desfăşurarea lucrării sau activităţii respective. In cazurile în care este deja
autorizată o lucrare sau activitate care, datorită lipsei măsurilor
constructive preventive, evacuează indirect substanţele periculoase din
familiile şi grupele de substanţe din lista I, autorizaţia de gospodărire a apelor va fi retrasă, iar funcţionarea
trebuie oprită la data de 1 ianuarie 2007, cu excepţia cazurilor în care
titularul autorizaţiei de gospodărire a apelor face dovada că evacuarea
indirectă a fost stopată prin noi măsuri constructive sau că aceasta continuă
numai în apele subterane permanent improprii oricărei alte utilizări, în
special utilizărilor menajere sau agricole, iar prezenţa substanţelor
periculoase nu împiedică exploatarea resurselor subsolului;
b) pentru substanţele periculoase din familiile şi
grupele de substanţe din lista II autorităţile de gospodărire a apelor competente pot elibera avizul,
respectiv autorizaţia de gospodărire a apelor, chiar dacă lucrările şi/sau
activităţile de eliminare sau de depozitare în vederea eliminării conduc
inevitabil la evacuarea indirectă, în cazul în care, pe baza documentaţiilor
prezentate de solicitant, autorităţile competente de gospodărire a apelor pot
stabili cantităţile permise de efluent şi concentraţiile acestuia pentru
fiecare dintre substanţele periculoase din familiile şi grupele de substanţe
din lista II conţinute, precum
şi condiţiile care să asigure monitorizarea efluentului evacuat şi
monitorizarea calităţii apelor subterane.
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
(9) Autorităţile de gospodărire a apelor controlează
lucrările şi activităţile prevăzute la alin. (2) -(5) şi (8) după cum urmează:
personalul cu drept de inspecţie din unitatea care a eliberat autorizaţia de
gospodărire a apelor controlează respectarea condiţiilor impuse prin
autorizaţii, iar personalul cu atribuţii de hidrologie şi hidrogeologie
controlează efectele acestor lucrări şi/sau activităţi asupra apelor subterane;
în cazul nerespectării condiţiilor impuse de autorizaţie, autorităţile de
gospodărire a apelor impun măsurile necesare pentru ca aceste condiţii să fie
îndeplinite, iar dacă este necesar, autorizaţia de gospodărire a apelor se
retrage."
4. După alineatul (7) al articolului 10 se introduce un nou alineat,
alineatul (8), cu următorul cuprins:
„(8) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (6) şi
(7), metodele de analiză utilizate trebuie să aibă o acurateţe minimă şi o
precizie a metodei de ± 50% la concentraţia care reprezintă de două ori
valoarea limitei de detecţie; limita de detecţie trebuie să fie:
a) în cazul evacuărilor, o zecime din concentraţia
cerută la punctul de evacuare;
b) în cazul apelor care se supun standardelor de
calitate:
- pentru apele de suprafaţă interioare, o zecime din
concentraţia ce reprezintă standardul de calitate;
- pentru apele costiere şi apele marine teritoriale,
o cincime din concentraţia indicată în standardul de calitate pentru sedimente
şi biota, respectiv: 1 µg/kg
probă uscată în cazul sedimentelor şi 1 µg/kg probă umedă în cazul organismelor vii."
5. După articolul 10 se introduce un nou articol, articolul 101, cu următorul cuprins:
„Art. 101. - (1) Pentru fiecare standard de calitate selectat şi aplicat autoritatea responsabilă
raportează Comisiei Europene date cu privire la:
a) punctele de evacuare şi mijloacele de dispersie;
b) zona în care se aplică standardul de calitate;
c) amplasarea punctelor de prelevare;
d) frecvenţa prelevării;
e) metodele de prelevare şi de măsurare;
f) rezultatele obţinute.
(2) Probele trebuie să fie suficient de reprezentative
pentru calitatea mediului acvatic în zona afectată de evacuări, iar frecvenţa
prelevării trebuie să fie suficientă pentru a pune în evidenţă eventualele
modificări ale mediului acvatic, avându-se în vedere, în special, variaţiile
naturale ale regimului hidrologic; analiza peştilor de apă sărată trebuie
efectuată pe un număr suficient de reprezentativ de probe şi de specii.
(3) In privinţa standardelor de calitate pentru biota
din tabelul 1 al anexei B, autoritatea responsabilă selectează speciile de
peşti care trebuie luate în considerare ca indicatori pentru analiză; pentru
apele sărate speciile selectate dintre cele care trăiesc în ape litorale şi
care sunt capturate local pot cuprinde codul, merlanul, plătica, macroul,
egrefinul şi cambula."
6. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) In scopul asigurării unui nivel ridicat
de protecţie, al reducerii sau eliminării poluării tuturor resurselor de apă pe
tot cuprinsul ţării, cauzată de evacuarea unor familii şi grupe de substanţe
periculoase din listele I şi II şi substanţe prioritare/prioritar
periculoase:
a) până la data de 31 decembrie 2006 se
implementează programele de eliminare a poluării cu familiile şi grupele de
substanţe din lista I la toate
evacuările corespunzătoare, cu excepţia celor cărora li s-a acordat perioada de
conformare prevăzută la art. 5 alin. (2);
b) până la data de 31 decembrie 2006 se stabilesc
programele de reducere a poluării cu familiile şi grupele de substanţe din
lista II;
c) până la data de 31 decembrie 2008 se stabilesc
programele de reducere a poluării cu substanţele prioritare/prioritar
periculoase, pe baza liniilor directoare prevăzute în anexa F.
(2) In situaţia substanţelor care se regăsesc pe mai
multe liste se vor lua în considerare prevederile cele mai severe din prezentul
program.
(3) Toate programele de reducere a poluării cu
familiile şi grupele de substanţe din lista II vor include un termen obligatoriu pentru implementarea lor de
maximum 5 ani de la data elaborării; aceste programe sunt anexate autorizaţiei
de gospodărire a apelor.
(4) Programele de reducere a poluării pentru
familiile şi grupele de substanţe din lista II se vor actualiza anual pe baza rezultatelor monitorizării
resurselor de apă de suprafaţă, în funcţie de progresele în domeniu şi de
apariţia de noi tehnologii şi practici industriale cu impact redus asupra
mediului.
(5) Programele specifice de
reducere sau eliminare a poluării pentru evacuările de mercur provenite din
surse multiple, care nu sunt instalaţii industriale şi pentru care
valorile-limită de emisie prevăzute în tabelul 1 din anexa B nu se pot aplica,
trebuie să stabilească măsurile şi tehnicile cele mai adecvate pentru a asigura
substituirea, reţinerea şi reciclarea mercurului; eliminarea deşeurilor de
mercur se efectuează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare
privind deşeurile toxice şi periculoase.
(6) Programele specifice se pun în aplicare începând
cu datele prevăzute la alin. (1) şi sunt comunicate Comisiei Europene.
(7) Programele de reducere a poluării trebuie să
cuprindă:
a) prevederi de înlocuire a solvenţilor cloruraţi
utilizaţi în tratarea suprafeţelor în industria chimică;
b) proceduri corespunzătoare de monitorizare, prin
care autoritatea de implementare urmăreşte respectarea valorilor-limită la
evacuare;
c) situaţia curentă a evaluării riscului familiilor
şi grupelor de substanţe din listele I şi II şi a
substanţelor prioritare/prioritar periculoase asupra resursei de apă de
suprafaţă şi subterane şi a mediului acvatic, sediment şi biocenoză, conform
unei metodologii specifice, aprobată prin ordin al ministrului mediului şi
gospodăririi apelor;
d) situaţia curentă a impactului asupra resursei de
apă receptoare şi a mediului acvatic, sediment şi biocenoză, determinat conform
unei metodologii specifice, aprobată prin ordin al ministrului mediului şi
gospodăririi apelor şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(8) In scopul realizării obiectivelor prevăzute la
alin. (1), valorile-limită maxime de evacuare pentru familiile şi grupele de
substanţe periculoase din lista II şi lista de substanţe prioritare/prioritar periculoase, prevăzute
în tabelele 2 şi 3 din anexa A, aplicabile tuturor apelor afectate de poluare
sau anumitor zone ale acestora, vor lua în considerare:
a) caracteristicile de toxicitate, persistenţa şi
capacitatea de bioacumulare ale substanţelor prevăzute;
b) specificitatea tipului de activitate sau produs
realizat;
c) dezvoltarea recentă a celor mai bune tehnici
disponibile corespunzătoare domeniului, impuse de cerinţele de siguranţa
mediului;
d) condiţiile de mediu din zonele respective;
e) cantitatea maximă a
substanţei permisă a fi evacuată în resursele de apă de suprafaţă, exprimată ca
unitate de greutate a poluantului pe unitatea elementului specific al
activităţii poluatoare;
f) standardele de calitate pentru resursele de apă de
suprafaţă, prevăzute în anexa B."
7. După alineatul (4) al articolului 12 se introduce un nou alineat,
alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) La interval de 3 ani autoritatea responsabilă va
trimite un raport Comisiei Europene, care va cuprinde informaţii privind
implementarea prevederilor prevăzute în prezentul program de eliminare treptată
a evacuărilor, emisiilor şi pierderilor de substanţe prioritar periculoase;
raportul se realizează în conformitate cu prevederile legale în domeniu şi va
fi transmis Comisiei Europene în termen de 9 luni de la finalizarea perioadei
cuprinse în respectivul raport. Primul raport acoperă perioada 2004-2006."
8. La anexa A Tabelul 2 „Familii şi grupe de
substanţe din lista II", punctul II.1 va avea următorul cuprins:
„II.1. Următorii metaloizi, metale şi compuşii lor:
1. Zinc
2. Cupru
3. Crom
4. Plumb
5. Seleniu
6. Arsen
7. Antimoniu
8. Molibden
9. Titan
10. Vanadiu
11. Staniu
12. Bariu
13. Beriliu
14. Bor
15. Uraniu
16. Cobalt
17. Taliu
18. Telur
19. Nichel
20. Argint"
Art. II. - Hotărârea
Guvernului nr. 351/2005 privind aprobarea Programului de eliminare treptată a
evacuărilor, emisiilor şi pierderilor de substanţe prioritar periculoase,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 428 din 20 mai 2005, cu modificările şi
completările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
p. Ministrul economiei şi comerţului,
Eugen Ţapu-Nazare,
secretar de stat