HOTARARE Nr. 172 din 3
februarie 2006
privind modificarea si
completarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin licitatii electronice,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.567/2003
ACT EMIS DE:
GUVERNUL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 153 din 17 februarie 2006
In temeiul art. 108 din
Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei
adopta prezenta hotarare.
Art. 1. - Normele
metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 20/2002
privind achizitiile publice prin licitatii electronice, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 1.567/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 31 din 14 ianuarie 2004, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al
articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prezentele
norme metodologice se aplica operatorului sistemului electronic de achizitii
publice, autoritatilor contractante care utilizeaza sistemul electronic de
achizitii publice in conformitate cu dispozitiile Hotararii Guvernului nr.
182/2002 privind lista autoritatilor contractante care au obligatia de a aplica
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile publice prin
licitatii electronice si produsele care urmeaza sa fie achizitionate prin
procedura de licitatie electronica, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si furnizorilor, executantilor sau prestatorilor care doresc sa se
inscrie, respectiv deja inscrisi, in sistemul electronic de achizitii
publice."
2. Litera c) a
articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"c) asumarea
respectarii de catre autoritatile contractante a normelor de utilizare si
securitate si a obligatiilor de confidentialitate impuse de catre operatorul
sistemului electronic de achizitii publice;".
3. Alineatul (2) al
articolului 6 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Sucursalele,
agentiile si celelalte sedii secundare fara personalitate juridica ale unui
furnizor/executant/prestator nu pot fi inregistrate in sistemul electronic de
achizitii publice."
4. Litera c) a
articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"c) asumarea
respectarii de catre furnizori/prestatori/executanti a normelor de utilizare si
securitate si a obligatiilor de confidentialitate impuse de catre operatorul
sistemului electronic de achizitii publice;".
5. Dupa alineatul (1)
al articolului 25 se introduce un nou alineat, alineatul (1-1), cu urmatorul
cuprins:
"(1-1) In cazul in
care furnizorul/prestatorul/executantul nu comunica in scris si, ori de cate
ori este posibil, in format electronic un raspuns la notificarea autoritatii
contractante, in termenul prevazut la alin. (1), autoritatea contractanta este
indreptatita sa considere ca furnizorul/prestatorul/executantul refuza in mod
nejustificat sa incheie contractul de achizitie publica."
6. Alineatul (2) al
articolului 25 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Nerespectarea
termenului prevazut la alin. (1) sau necomunicarea unui raspuns la notificarea
autoritatii contractante atrage decaderea
furnizorului/prestatorului/executantului din dreptul de a mai contesta decizia
de suspendare din sistemul electronic de achizitii publice, in cadrul
procedurii speciale prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 20/2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 468/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare."
7. Litera b) a
articolului 27 va avea urmatorul cuprins:
"b) refuzul
furnizorului/executantului/prestatorului prevazut la art. 25 alin. (1) sau
indicarea faptului ca nu a fost comunicat un raspuns in sensul art. 25 alin.
(1-1);".
8. Alineatul (1) al
articolului 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
(1) Orice
furnizor/executant/prestator are dreptul de a renunta la participarea in
sistemul electronic de achizitii publice, cu exceptia cazului in care se afla
in stare de suspendare potrivit prevederilor art. 18 lit. b) - e)."
9. Alineatul (3) al
articolului 38 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Un
furnizor/executant/prestator care a renuntat la dreptul de a participa la
achizitii publice derulate in sistemul electronic nu are dreptul de a se mai
inregistra in sistemul electronic de achizitii publice timp de 6 luni de la
data primei sale renuntari."
10. Alineatul (1) al
articolului 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
(1) Garantia de
participare se constituie de catre furnizori/prestatori/executanti in scopul de
a proteja drepturile autoritatii contractante fata de riscul unui eventual
comportament necorespunzator al acestuia, pe intreaga perioada dintre data
limita de depunere a ofertelor, data inchiderii licitatiei electronice si pana
la incheierea contractului de achizitie publica."
11. Dupa alineatul (1)
al articolului 39 se introduce un nou alineat, alineatul (1-1), cu urmatorul
cuprins:
"(1-1) Garantia de
participare se constituie de catre furnizori/prestatori/executanti, in mod
obligatoriu, pana la data limita de depunere a ofertelor (data inchiderii
licitatiei electronice), in cuantumul si in conditiile stabilite de autoritatea
contractanta."
12. Alineatul (4) al
articolului 40 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Autoritatea
contractanta are obligatia de a verifica constituirea garantiei de participare
odata cu verificarea documentelor de calificare ale
furnizorului/prestatorului/executantului a carui oferta a fost stabilita ca
fiind castigatoare, neconstituirea de catre acesta din urma a garantiei de
participare atragand, in mod obligatoriu, excluderea
furnizorului/prestatorului/executantului din procedura de atribuire a
contractului de achizitie publica."
13. Alineatul 1 al
articolului 45 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 45
(1) Cuantumul initial
al tarifului de participare pentru participarea la o procedura de achizitie
publica este de 1 leu (RON)."
14. Articolul 46 va
avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
(1) Orice autoritate
contractanta care a incheiat un contract de achizitie publica in urma aplicarii
procedurii de achizitie publica prin mijloace electronice are obligatia sa
plateasca in lei operatorului sistemului electronic de achizitii publice un
tarif de utilizare in cuantum de:
a) 0,5% din valoarea
contractului, fara TVA, in cazul contractelor a caror valoare, fara TVA, este
mai mica sau cel mult egala cu 10.000 lei (RON);
b) 0,3% din valoarea
contractului, fara TVA, in cazul contractelor a caror valoare, fara TVA, este
cuprinsa intre 10.000,01 lei (RON) si 50.000 lei (RON);
c) 0,25% din valoarea
contractului, fara TVA, in cazul contractelor a caror valoare, fara TVA, este
de peste 50.000 lei (RON).
(2) La cuantumul
tarifului de utilizare determinat potrivit alin. (1) se adauga taxa pe valoarea
adaugata."
15. Alineatele (1) si
(2) ale articolului 47 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
(1) Plata tarifului de
utilizare a sistemului electronic de achizitii publice se efectueaza anual,
prin utilizarea unei proceduri electronice, ori de cate ori acest lucru este
posibil din punct de vedere tehnic.
(2) Autoritatile
contractante au obligatia de a plati operatorului sistemului electronic de
achizitii publice tariful de utilizare corespunzator unui an calendaristic,
pana la data de 31 martie a anului urmator."
16. Alineatul (1) al
articolului 48 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48
(1) In termen de cel
mult 45 de zile de la incheierea unui an calendaristic, orice autoritate
contractanta are obligatia de a comunica operatorului sistemului electronic de
achizitii publice lista tuturor contractelor de achizitie publica prin mijloace
electronice incheiate in anul calendaristic precedent, utilizand facilitatile
puse la dispozitie de operatorul sistemului electronic de achizitii
publice."
17. Articolul 49 va
avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
Autoritatile
contractante care utilizeaza sistemul electronic de achizitii publice in
conformitate cu dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 182/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare, au obligatia de a prevedea sumele necesare platii
tarifului de utilizare in cadrul bugetului propriu aferent programului anual de
achizitii publice."
18. Dupa articolul 53
se introduce un nou articol, articolul 54, care va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54
(1) In scopul
instruirii personalului autoritatilor contractante, furnizorilor, prestatorilor
si executantilor in domeniul organizarii achizitiilor publice prin mijloace
electronice si cu privire la utilizarea sistemului electronic de achizitii publice,
operatorul sistemului electronic de achizitii publice poate organiza cursuri de
pregatire.
(2) Perioadele si
conditiile in care se organizeaza cursurile de pregatire se publica in sistemul
electronic de achizitii publice.
(3) Tarifele care vor
fi percepute pentru organizarea cursurilor de pregatire vor fi stabilite prin
decizie a presedintelui Inspectoratului General pentru Comunicatii si
Tehnologia Informatiei si vor fi publicate in sistemul electronic de achizitii
publice.
(4) Tarifele percepute
pentru organizarea cursurilor de pregatire se fac venit la bugetul operatorului
sistemului electronic de achizitii publice."
Art. 2. - Sucursalele,
agentiile si celelalte sedii secundare fara personalitate juridica ale unui
furnizor/executant/prestator, inregistrate in sistemul electronic de achizitii
publice la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pot continua sa
utilizeze sistemul electronic de achizitii publice pana la data expirarii
perioadei de valabilitate a certificatului care atesta inregistrarea sau
reinnoirea inregistrarii in sistemul electronic de achizitii publice.
Art. 3. - Dispozitiile
prezentei hotarari se aplica si pentru determinarea cuantumului tarifului de
utilizare datorat de autoritatile contractante pentru contractele incheiate in
anul 2005.
Art. 4. - Hotararea
Guvernului nr. 1.567/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru
aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 20/2002 privind achizitiile
publice prin licitatii electronice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 31 din 14 ianuarie 2004, cu modificarile si completarile aduse
prin prezenta hotarare, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul
comunicatiilor si
tehnologiei
informatiei,
Florin Bejan,
secretar de stat
Seful Cancelariei
Primului-Ministru,
Aleodor Marian Francu
Presedintele Autoritati
Nationale
pentru Reglementarea si
Monitorizarea
Achizitiilor Publice,
Alexandru Cojocaru
Ministrul finantelor
publice,
Sebastian Teodor
Gheorghe Vladescu