Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 139 din 24 martie 2009

pentru aprobarea Normelor privind controlul calitatii activitatii de audit financiar si a serviciilor conexe

ACT EMIS DE: CAMERA AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMANIA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 308 din 11 mai 2009



In baza dezbaterilor pe marginea materialelor prezentate în şedinţa Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România din data de 24 martie 2009,

în temeiul prevederilor:

- art. 6 alin. (3) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 22 august 2003, cu modificările ulterioare; şi

- art. 24 şi 26 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 983/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din 13 iulie 2004, cu modificările ulterioare,

Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din 24 martie 2009, hotărăşte:

Art. 1. - Se aprobă Normele privind controlul calităţii activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2. - La data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei hotărâri, Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 70/2006 pentru aprobarea Normelor privind controlul calităţii activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 786 din 18 septembrie 2006, se abrogă.

Art. 3. - Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională va urmări punerea în aplicare a normelor specificate la art. 1.

Art. 4. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din România,

Ion Mihăilescu

ANEXĂ

NORME

privind controlul calităţii activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Sub supravegherea publică a Organismului de supraveghere publică a activităţii de audit financiar, denumit în continuare Organism de supraveghere, Camera Auditorilor Financiari din România este autoritatea competentă pentru efectuarea de revizuiri pentru asigurarea calităţii serviciilor prestate de auditorii statutari, fiind abilitată să emită, prin structurile sale de specialitate, norme şi proceduri de inspecţie a calităţii activităţii de audit statutar şi a altor servicii conexe desfăşurate de membrii săi.

(2) Controlul calităţii activităţii de audit desfăşurate de auditorii financiari membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare Camera, persoane fizice şi firme de audit active, se efectuează asupra existenţei şi modului de aplicare a:

a)  politicilor şi procedurilor generale de control al calităţii, aplicate de auditorul financiar/firma de audit la nivelul firmei şi, respectiv, al angajamentului;

b)  procedurilor stabilite de organismul profesional pentru angajamentele de audit statutar, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008, şi pentru tipuri specifice de angajamente prevăzute de Standardele internaţionale de audit (ISA), cum sunt: auditul financiar al situaţiilor financiare anuale neguvernamentale, nonprofit, de utilitate publică şi ale entităţilor care nu au obligaţia, potrivit legii, de a fi auditate, misiuni de revizuire a situaţiilor financiare anuale individuale şi consolidate, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii profesionale, audit intern.

Art. 2. - (1) Toţi auditorii financiari membri ai Camerei, persoane fizice şi firme de audit, fac obiectul unui sistem de asigurare a calităţii, care este organizat, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008 şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei, ca un sistem independent şi se desfăşoară de către Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională din cadrul Camerei, sub supravegherea publică a Organismului de supraveghere.

(2) Resursele necesare funcţionării sistemului de asigurare a calităţii (cheltuielile cu salariile, sporurile şi stimulentele acordate inspectorilor, cheltuielile de deplasare, alte cheltuieli materiale, inclusiv cele de capital) sunt asigurate pe seama cotelor alocate de Cameră şi Organismul de supraveghere, fiind prevăzute în bugetul anual de venituri şi cheltuieli al Departamentului de monitorizare şi competenţă profesională.

Art. 3. - (1) Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională efectuează inspecţiile prin inspectori şi asistenţi inspectori, salariaţi în aparatul executiv al Camerei, selectaţi pe următoarele criterii:

- să aibă pregătire profesională şi experienţă relevantă în auditul statutar şi în raportarea financiară;

-  să aibă pregătire specifică cu privire la efectuarea de inspecţii de calitate;

- să nu fie în conflict de interese cu auditorul financiar/firma de audit inspectată.

(2)   Inspectorii care efectuează verificări de asigurare a calităţii semnează anual declaraţia de conformitate cu cerinţele profesionale ale Camerei privind controlul calităţii auditului. De asemenea, cu ocazia primirii delegaţiei de inspecţie, declară dacă se află sau nu în una dintre situaţiile de conflict de interese prevăzute de Codul etic pentru auditorii profesionişti, în raport cu auditorul financiar sau firma de audit la care urmează să efectueze inspecţia calităţii.

(3)   Persoanele alese drept coordonatori ai echipei de inspectori, precum şi o parte din membrii echipelor de inspectori sunt membri ai profesiei.

(4)  Organismul de supraveghere are dreptul de a participa la inspecţii şi de a avea acces la dosarele de inspecţie, foile de lucru şi la alte documente relevante.

CAPITOLUL II

Programarea activităţii de inspecţie a calităţii activităţii de audit

Art. 4. - Programarea activităţii de inspecţie desfăşurate de Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională se realizează, în principal, pe baza următoarelor documente:

a) situaţia auditorilor financiari membri ai Camerei, persoane fizice şi firme de audit active, autorizate de Cameră să exercite profesia în anul respectiv;

b)  programul de inspecţie trimestrial, care prevede auditorii financiari care urmează a fi controlaţi, perioada supusă inspecţiei, precum şi echipele care efectuează inspecţia.

Art. 5. - Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională întocmeşte şi prezintă documentele prevăzute la art. 4 lit. b) Consiliului Camerei, pentru a fi însuşite şi prezentate spre aprobare Organismului de supraveghere.

Art. 6. - Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională, în exercitarea atribuţiilor care îi revin conform Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei, colaborează cu Departamentul de servicii pentru membri, în vederea cunoaşterii la zi a situaţiei auditorilor financiari membri ai Camerei, persoane fizice şi firme de audit active, autorizate de Cameră să exercite profesia în anul respectiv, precum şi a structurii misiunilor de audit statutar desfăşurate la entităţi de interes public.

Art. 7. - (1) Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională va asigura cuprinderea auditorilor financiari în programele trimestriale de inspecţie, astfel încât, de regulă, fiecare membru al Camerei care a primit autorizaţia de exercitare a profesiei să fie verificat o dată la maximum 6 şi, respectiv, 3 ani, în cazul auditorilor entităţilor de interes public, în condiţiile stabilite prin regulamentul emis de Organismul de supraveghere.

(2) Atunci când este necesară o expertiză şi pentru a se asigura încadrarea în termenul de repetare a revizuirilor pentru asigurarea calităţii activităţii auditorilor statutari şi firmelor de audit ale entităţilor de interes public, la aceste inspecţii pot participa, cu aprobarea Organismului de supraveghere, şi experţi care nu sunt inspectori, dar care acţionează sub controlul unui inspector, cu respectarea condiţiilor referitoare la independenţă.

Art. 8. - (1) Prevederile programelor de inspecţie vor fi comunicate, în scris, membrilor prevăzuţi a fi inspectaţi, aceştia exprimându-şi disponibilitatea, în perioada propusă sau într-o altă perioadă, dar nu mai îndepărtată decât cu două săptămâni.

(2) Eventualele modificări în programele de inspecţie trimestriale vor fi aduse la cunoştinţa Consiliului Camerei, în vederea informării Organismului de supraveghere, înainte de începerea inspecţiei la membrii respectivi sau imediat după aceea, în cazul primirii unor sarcini urgente (de exemplu, investigarea unor sesizări).

Art. 9. - Documentele de planificare a inspecţiilor trebuie întocmite şi păstrate astfel încât să se asigure confidenţialitatea obiectivelor inspecţiei.

CAPITOLUL III

Organizarea controlului calităţii activităţii de audit

Art. 10. - Controlul calităţii activităţii de audit şi a activităţilor conexe se efectuează în ordinea şi la datele prevăzute în programele de inspecţie trimestriale.

Art. 11. - Principalele obiective ale inspecţiei calităţii activităţii de audit statutar, audit financiar, revizuiri ale situaţiilor financiare, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii profesionale, audit intern, care au la bază procedurile emise de Cameră, sunt următoarele:

a)  cunoaşterea ariei de cuprindere a practicii de audit şi serviciilor conexe, pe baza examinării conţinutului contractelor de audit statutar, audit financiar, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii profesionale, audit intern, prestate de către membrii Camerei, precum şi concordanţa acestora cu Standardele internaţionale de audit, Standardele de audit intern, normele şi reglementările emise de Cameră şi de Organismul de supraveghere;

b)  verificarea conformităţii activităţii desfăşurate cu datele înscrise în cererea/declaraţia pentru obţinerea autorizaţiei de exercitare a profesiei, corectitudinea raportării veniturilor din activitatea de audit financiar, precum şi a celorlalte activităţi conexe, a achitării integrale şi la termen a cotizaţiilor şi a celorlalte obligaţii către Cameră;

c) îndeplinirea obligaţiilor cu privire la pregătirea continuă a auditorilor financiari, precum şi la frecventarea cursurilor suplimentare pentru auditorii financiari monitorizaţi pentru rezultate nesatisfăcătoare;

d)  verificarea existenţei la societatea de audit/auditorul persoană fizică a unui sistem de control al calităţii, conform ISQC 1 şi ISA 220, pentru angajamentele de audit al situaţiilor financiare ale entităţilor cu care are contract de efectuare a auditului financiar, audit intern sau alte angajamente prevăzute în ISA;

e)  evaluarea sistemului de control al calităţii sub aspectul conformităţii cu Standardele internaţionale de audit relevante şi cu cerinţele de independenţă prevăzute de Codul etic pentru auditorii profesionişti si de Ordonanţa de urgentă a Guvernului nr. 90/2008;

f) verificarea elaborării de către societăţile de audit/auditorii financiari persoane fizice, pentru entităţile aflate în subordinea şi supravegherea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, a unor proceduri de revizuire a asigurării calităţii, specifice acestei categorii de angajamente;

g) inspectarea foilor de lucru ale angajamentului de audit al situaţiilor financiare, selectat pentru revizuirea gradului de adecvare a controlului calităţii, pentru a evalua:

1.  conformitatea cu standardele profesionale şi cu cerinţele normative şi legale;

2.   respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a auditului financiar, în conformitate cu Normele minimale de audit ale Camerei şi cu ISA;

h) verificarea modului în care societatea de audit inspectată a implementat politicile şi procedurile proprii de control intern al calităţii lucrărilor de audit, potrivit cerinţelor ISQC 1 şi ISA 220, şi conformitatea cu acestea;

i) evaluarea conţinutului celui mai recent raport privind transparenţa, publicat de auditorii sau firmele de audit inspectate;

j) respectarea hotărârilor şi reglementărilor emise de Cameră.

Art. 12. - (1) Procedurile de revizuire pentru asigurarea calităţii în realizarea angajamentelor de audit statutar, audit financiar, revizuiri ale situaţiilor financiare, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii profesionale, audit intern sunt elaborate de Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională sub forma „listelor obiectivelor de inspecţie", pe naturi de angajamente, pe care le prezintă spre însuşire Consiliului Camerei, iar acesta, spre aprobare, Organismului de supraveghere.

(2) Hotărârile de aprobare a procedurilor de control al calităţii activităţii de audit financiar şi a activităţilor conexe se publică.

Art. 13. - (1) Un membru al Camerei poate face, de regulă, obiectul unei inspecţii asupra calităţii activităţii de audit o dată la maximum 6 ani, respectiv la 3 ani în cazul auditorilor entităţilor de interes public, pentru verificarea modului de îndeplinire a angajamentelor şi de întocmire a rapoartelor de audit statutar, audit financiar, revizuiri ale situaţiilor financiare, misiuni de asigurare şi alte misiuni şi servicii profesionale, audit intern, potrivit normelor Camerei, ISA, Codului etic pentru auditorii profesionişti.

(2) In funcţie de factorii de risc materializaţi în:

a) numărul de clienţi - societăţi cotate la bursă;

b) numărul entităţilor considerate a fi de interes public;

c)  rezultatele anterioare ale inspecţiilor pentru asigurarea calităţii, inclusiv:

(i)   încălcarea  cerinţelor de  pregătire  profesională continuă;

(ii)   încălcarea principiului independenţei;

(iii)   deficienţe în proiectul sau conformitatea cu sistemul societăţii de control al calităţii, Consiliul Camerei poate să dispună efectuarea controlului calităţii activităţii desfăşurate de membrii Camerei la perioade mai mici de 3 ani.

(3) De la prevederile alin. (1)fac excepţie acţiunile organizate de către Cameră pentru documentarea, informarea, analiza şi urmărirea implementării unor noi reglementări, verificarea remedierii deficienţelor constatate cu ocazia controalelor efectuate, precum şi efectuarea de investigaţii asupra unor eventuale reclamaţii cu privire la activitatea auditorilor financiari.

Art. 14. - Durata inspecţiei se stabileşte în funcţie de natura acţiunii de control, de volumul activităţii auditorului financiar persoană fizică sau firmei de audit ce urmează a fi inspectată, precum şi de alţi factori care pot influenţa aria de cuprindere a inspecţiei (de exemplu, achiziţionarea de către firma de audit a unei părţi semnificative a afacerilor unei alte firme de audit sau renunţarea la o parte semnificativă a afacerilor sale, înainte de începerea controlului).

Art. 15. - Inspecţia se efectuează în totalitate sau prin sondaj, în raport cu volumul activităţii membrilor Camerei, precum şi cu frecvenţa abaterilor constatate anterior, cuprinzându-se un număr reprezentativ de rapoarte şi documente care să permită formularea unor concluzii temeinice asupra caracterului adecvat al sistemului de control al calităţii, conformitatea cu acesta şi asupra modului de respectare a dispoziţiilor normative din domeniul auditului statutar, auditului financiar, revizuirilor situaţiilor financiare, misiunilor de asigurare, auditului intern şi altor misiuni şi servicii profesionale.

Art. 16. - (1) Persoanele împuternicite să exercite, în numele Camerei, controlul calităţii activităţii de audit statutar, audit intern, audit cu scop special, revizuirea situaţiilor financiare şi a altor activităţi conexe trebuie să respecte regulamentele emise de Organismul de supraveghere, normele profesionale emise de Cameră, precum şi prevederile Codului etic.

(2) Pentru fiecare inspecţie trebuie să fie desemnat un coordonator al echipei de inspectori.

Art. 17. - (1) In conformitate cu cerinţele Codului etic pentru auditorii    profesionişti,    prin    derogare    de    la    principiul confidenţialităţii, auditorii inspectaţi au datoria profesională de a prezenta informaţii confidenţiale, pentru a se conforma controlului calităţii organismului profesional.

(2) La solicitarea echipei de inspectori, auditorii au obligaţia:

a) să pună la dispoziţie toate documentele justificative şi să dea toate explicaţiile necesare verificării corectitudinii datelor din raportul anual al membrilor, din cererea/declaraţia pentru obţinerea autorizaţiei de exercitare a profesiei, inclusiv a veniturilor din activitatea de audit, cât şi a achitării cotizaţiilor şi a celorlalte obligaţii către Cameră;

b) să asigure accesul inspectorilor care efectuează controlul privind asigurarea calităţii la dosarele de angajament, foile de lucru, dosarele permanente, situaţiile financiare proprii ale firmei, actele şi documentele de orice fel pe care le gestionează sau le au în păstrare, care intră sub incidenţa inspecţiei şi servesc pentru documentarea probelor care susţin concluziile inspecţiei;

c) să recunoască constatările inspecţiei pentru asigurarea calităţii, prin semnarea notelor de inspecţie, şi să comunice în scris Camerei, la termenele fixate, modul de aplicare a acţiunilor şi măsurilor stabilite în urma inspecţiei.

(3)    In cazul nepermiterii accesului inspectorilor la documentele de lucru ale angajamentelor în vederea efectuării controlului calităţii activităţii, acest fapt se consideră incident în domeniul propriu de activitate, Consiliul Camerei fiind în drept să propună, spre aprobarea Organismului de supraveghere, măsuri de sancţionare a auditorilor financiari în cauză, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008 şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Camerei.

CAPITOLUL IV

Intocmirea documentelor de inspecţie

Art. 18. - Echipa de inspecţie desemnată să efectueze verificarea calităţii auditului consemnează constatările în cadrul notei de inspecţie.

Art. 19. - (1) Nota de inspecţie este un document bilateral, încheiat între părţi (echipa de inspectori, pe de o parte, şi auditorul financiar inspectat, pe de altă parte), care se întocmeşte în două exemplare şi se înregistrează la auditorul financiar inspectat.

(2) Un exemplar al notei de inspecţie este luat de organele de inspecţie, care au obligaţia să îl înregistreze la Secretariatul Camerei.

Art. 20. - (1) In nota de inspecţie se înscriu, documentat, aspectele constatate ca urmare a inspecţiei, de neconformitate cu Standardele internaţionale de audit relevante, cu normele şi procedurile de audit emise de Cameră şi cu prevederile Codului etic.

(2)   Modelul notei de inspecţie se stabileşte de către Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională, cu acordul Consiliului Camerei.

(3)  In nota de inspecţie şi în anexele acesteia se vor menţiona concret elementele sondajelor efectuate la auditorul financiar inspectat, documentele şi evidenţele supuse inspecţiei, răspunderea organelor de inspecţie revenind numai în legătură cu acestea.

Art. 21. - Nota de inspecţie va cuprinde, orientativ, următoarele elemente:

a)  componenţa echipei de inspectori, delegaţia în baza căreia s-a efectuat inspecţia de asigurare a calităţii, data sau perioada în care s-a efectuat inspecţia;

b) datele de identificare a auditorului controlat;

c) datele de identificare a asociaţilor şi auditorilor financiari care reprezintă auditorul controlat;

d)  perioada supusă controlului, clienţii de audit ale căror situaţii financiare au fost auditate în perioada respectivă şi identificarea dosarelor de audit selectate pentru inspecţia de asigurare a calităţii;

e)  date referitoare la modul în care auditorul controlat şi auditorii asociaţi ai acestuia şi-au îndeplinit obligaţiile faţă de Cameră privind determinarea şi plata cotizaţiilor fixe şi a celor variabile, precum şi modul de respectare a normelor privind asigurarea profesională, depunerea raportului anual, participarea la cursurile de pregătire profesională continuă;

f)  obiectivele pe care auditorul controlat le-a abordat în realizarea angajamentului, potrivit cerinţelor standardelor internaţionale de audit relevante, normelor şi procedurilor de audit emise de Cameră şi ale reglementărilor contabile din domeniu;

g)  obiectivele pe care auditorul controlat nu Ie-a abordat, potrivit cerinţelor reglementărilor de mai sus;

h) motivaţia auditorului controlat cu privire la neîndeplinirea obiectivelor urmărite;

i) calificativul obţinut de către auditorul controlat;

j) concluzii şi recomandări pentru măsuri corective;

k) data şi semnăturile membrilor echipei de control şi a auditorului financiar controlat.

Art. 22. - Nota de inspecţie şi celelalte documente de inspecţie vor fi înregistrate, arhivate şi păstrate la Cameră timp de 5 ani de la efectuarea controlului şi valorificarea rezultatelor acestuia.

Art. 23. - Fiecare obiectiv din lista de obiective se va completa cu „Da" sau „Nu", în funcţie de modul în care auditorul supus inspecţiei a răspuns cerinţelor din Normele minimale de audit, făcându-se referire la deficienţele constatate şi cauzele pentru care unele obiective nu au fost abordate.

Art. 24. - (1) Pe baza constatărilor, Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională va stabili un procentaj cuprins între 0% şi 100%, obţinut atât prin raportarea numărului obiectivelor pentru care răspunsul este „Da" la numărul total de obiective, cât şi în funcţie de relevanţa constatărilor reieşite ca urmare a inspecţiei.

(2) In funcţie de acest procentaj, auditorul inspectat va obţine un calificativ, după cum urmează:

Procentaj

Până la 35%

De la 36 la 70%

De la 71 la 85%

De la 86 la 100%

Calificativ

D

C

B

A

Art. 25. - Potrivit prevederilor Codului etic pentru auditorii profesionişti, inspectorii Departamentului de monitorizare şi competenţă profesională au obligaţia de a respecta confidenţialitatea informaţiilor dobândite cu ocazia inspecţiilor pentru asigurarea calităţii, atât a celor referitoare la activitatea auditorului financiar, cât şi a celor referitoare la clienţii acestuia.

CAPITOLUL V

Valorificarea rezultatelor controlului calităţii activităţii de audit

Art. 26. - Conducerea executivă a Camerei este în drept să emită, în atenţia auditorilor financiari inspectaţi, scrisori prin care să facă recomandări pentru corectarea sistemului propriu de control al calităţii, conformitatea cu politicile şi procedurile adoptate, completarea dosarelor de lucru inspectate cu probele de audit nedocumentate corespunzător.

Art. 27. - Recomandările efectuate de Cameră ca urmare a verificărilor calităţii activităţii de audit vor fi urmărite de auditorul membru al Camerei într-o perioadă rezonabilă de timp, stabilită de comun acord cu echipa de inspectori din cadrul Departamentului de monitorizare şi competenţă profesională.

Art. 28. - (1) Auditorul inspectat va transmite Camerei un răspuns în scris cu privire la modul de realizare a măsurilor recomandate atât în nota de inspecţie, cât şi în scrisoarea de atenţionare, referindu-se inclusiv la acţiunile planificate şi la data finalizării şi implementării acestora.

(2) In cazul în care recomandările la care se face referire la alin. (1) nu sunt puse în practică, auditorul financiar sau firma de audit, dacă este cazul, va face obiectul sistemului de investigaţii şi sancţiuni, aşa cum este prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.'90/2008.

Art. 29. - Camera monitorizează, pe parcursul a 3 inspecţii consecutive, auditorii financiari care au obţinut la inspecţia calităţii calificativele D, C şi B, prin stabilirea de măsuri pentru remedierea neconformităţilorşi aplicarea, după caz, de sancţiuni disciplinare, diferenţiate pentru fiecare calificativ acordat, după cum urmează:

A. Pentru calificativul D

1. Măsuri ce se vor lua la prima inspecţie în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:

a) repetarea inspecţiei după un an, cheltuielile ocazionate de această nouă inspecţie urmând a fi suportate integral de către auditorii financiari în cauză, în conformitate cu decontul de cheltuieli;

b)    participarea la cursuri suplimentare de pregătire profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;

c)    promovarea de propuneri către Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare:

- avertisment;

- mustrare;

- suspendarea calităţii de membru al Camerei pe o anumită perioadă;

- excluderea din Cameră;

d)  publicarea sancţiunilor prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă ale Camerei (site-ul Camerei, revista) şi ale Organismului de supraveghere.

2. In funcţie de gradul de neîndeplinire a obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre măsurile de mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competenţelor stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.

3.  Măsuri ce se vor lua pentru a doua inspecţie în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:

a) repetarea inspecţiei după un an, cheltuielile ocazionate de această nouă inspecţie urmând a fi suportate integral de către auditorii financiari în cauză, în conformitate cu decontul de cheltuieli;

b)    participarea la cursuri suplimentare de pregătire profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;

c)    promovarea de propuneri către Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare:

- mustrare;

- suspendarea calităţii de membru al Camerei pe o anumită perioadă;

- excluderea din Cameră.

4. In funcţie de gradul de neîndeplinire a obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre măsurile prevăzute mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competenţelor stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.

5. Măsuri ce se vor lua pentru a treia inspecţie în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:

-    promovarea de propuneri către Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare, şi anume:

• suspendarea calităţii de membru al Camerei pe o anumită perioadă;

• excluderea din Cameră.

6. In funcţie de gradul de neîndeplinire a obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre măsurile prevăzute mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competentelor stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.

B.  Pentru calificativul C

1.  Măsuri care se vor lua la prima inspecţie în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:

a)    participarea la cursuri suplimentare de pregătire profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;

b)    promovarea de propuneri către Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sancţiuni disciplinare şi anume:

- avertisment;

- mustrare;

c)  publicarea sancţiunilor prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă ale Camerei, în condiţiile legii.

2. In funcţie de gradul de neîndeplinire a obligaţiilor, membrii Camerei pot fi sancţionaţi disciplinar cu oricare dintre măsurile prevăzute mai sus, potrivit procedurilor disciplinare şi competenţelor stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.

3.  Măsuri care se vor lua pentru a doua inspecţie în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ; în acest caz, membrul Camerei intră sub incidenţa sancţiunilor prevăzute la calificativul D.

C.  Pentru calificativul B

1.  Măsuri care se vor lua la prima inspecţie în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:

a)    participarea la cursuri suplimentare de pregătire profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;

b)    promovarea de propuneri către Organismul de supraveghere, pentru sancţionarea cu avertisment.

2.  Măsuri care se vor lua pentru a doua inspecţie în urma căreia s-a stabilit un procentaj corespunzător acestui calificativ:

a) participarea la cursuri suplimentare de pregătire profesională, al căror tarif va fi suportat integral de către cei în cauză;

b) promovarea de propuneri către Organismul de supraveghere, pentru aplicarea sancţiunii disciplinare cu mustrare.

Art. 30. - (1) In funcţie de relevanţa neconformităţilor constatate în urma acţiunilor de control, precum şi în cazul în care nu se respectă măsurile dispuse, inspectorii Departamentului de monitorizare şi competenţă profesională pot propune, pe lângă măsurile de întocmire a documentelor potrivit normelor Camerei, măsuri de aplicare a sancţiunilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 90/2008, precum şi în Regulamentul de organizare şi funcţionare a Camerei.

(2) In cazurile în care în cursul unei inspecţii s-a constatat că un raport privind transparenţa conţine informaţii denaturate semnificativ, inclusiv cele cu privire la eficienţa sistemului de control al calităţii firmei de audit, Camera poate propune autorităţii de supraveghere publică amendarea în consecinţă a acestui raport, fără întârziere.

Art. 31. - (1) In baza constatărilor din notele de inspecţie prezentate de organele de inspecţie, Camera întocmeşte şi prezintă Organismului de supraveghere un raport anual, rezumând rezultatele globale ale sistemului de asigurare a calităţii, fără specificarea detaliilor legate de anumiţi auditori financiari membri ai Camerei sau clienţi ai acestora.

(2) Organismul de supraveghere, după analizarea raportului anual, este în drept să emită recomandări şi instrucţiuni, sub orice formă, Camerei căreia i-a fost delegată efectuarea de revizuiri pentru asigurarea calităţii serviciilor prestate de auditori sau de firmele de audit.

(3)  După aprobarea de către Organismul de supraveghere, raportul se publică pe site-ul Camerei şi este disponibil pentru informarea autorităţilor de reglementare ale entităţilor auditate.

Art. 32. - Şeful Departamentului de monitorizare şi competenţă profesională participă la şedinţele Consiliului Camerei şi ale Organismului de supraveghere, în care sunt dezbătute documentele de control şi măsurile propuse de către Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională.

Art. 33. - Responsabilitatea finală pentru sistemul de asigurare externă a calităţii pentru auditorii financiari şi firmele de audit care efectuează auditul statutar la entităţi de interes public aparţine Organismului de supraveghere.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 139/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 139 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu