Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 13 din 13 septembrie 1996

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 222 din 17 septembrie 1996


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Viorel Mihai Ciobanu   - judecator
    Mihai Constantinescu   - judecator
    Ioan Deleanu           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Virgil Firuleasa       - procuror
    Doina Suliman          - magistrat-asistent

    Pe rol solutionarea contestatiilor privind inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, la alegerile din 3 noiembrie 1996, depuse la Biroul Electoral Central, dupa cum urmeaza:
    - nr. 124 din 10 septembrie 1996, a "Vulturului Brancovenesc-Aparatorii Natiunii";
    - nr. 126 din 10 septembrie 1996, a domnului Mandrea Constantin;
    - nr. 131 din 10 septembrie 1996, a domnului Dinu Gabriel Zamfirescu;
    - nr. 137 din 11 septembrie 1996, a doamnei Nicola Corina;
    - nr. 138 din 11 septembrie 1996, a domnului Matei M. Mircea Gruia;
    - nr. 147 din 12 septembrie 1996, a domnului Braicau Petrisor;
    - nr. 149 din 12 septembrie 1996, a domnului Panita Ilie;
    - nr. 151 din 12 septembrie 1996, a domnului Ghidarcea T. Marian, in nume propriu, si in numele altor 9 cetateni.
    Contestatiile au fost inaintate Curtii Constitutionale cu adresa nr. 134 la data de 11 septembrie 1996 si cu adresa nr. 154 din 12 septembrie 1996, ele formand obiectul dosarelor nr. 182 D/1996, nr. 183 D/1996, nr. 184 D/1996, nr. 186 D/1996, nr. 187 D/1996, nr. 189 D/1996, nr. 191 D/1996 si nr. 192 D/1996.
    Curtea a decis solutionarea contestatiilor fara citarea partilor, avand in vedere cerinta legala a rezolvarii lor in maximum 48 de ore, potrivit prevederilor art. 14 din Legea nr. 47/1992, ale art. 11 alin. (2) si alin. (3) si ale art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992, raportate la art. 85 din Legea nr. 68/1992 si coroborate cu art. 581 alin. 3 din Codul de procedura civila.
    Magistratul-asistent prezinta obiectul contestatiilor.
    In motivarea contestatiei depuse de "Vulturul Brancovenesc-Aparatorii Natiunii", ce formeaza obiectul Dosarului nr. 182 D/1996, se sustine ca domnul Ion Iliescu "a mai fost ales Presedinte prin scrutin national la alegerile din 1990 si 1992, ceea ce inseamna ca acum ar candida pentru al treilea mandat". Mandatul 1990-1992 nu poate fi considerat "provizoriu" sau "anteconstitutional", deoarece domnul Ion Iliescu a depus juramantul ca Presedinte al Romaniei, iar in decembrie 1991 si-a continuat mandatul pana in octombrie 1992, perioada in care Constitutia era in vigoare.
    In Dosarul nr. 183 D/1996, motivand contestatia, domnul Mandrea Constantin arata ca, potrivit Decretului-lege nr. 2/1989, Legii nr. 69/1992 si art. 83 din Constitutia din 1991, candidatura domnului Ion Iliescu la alegerile din noiembrie 1996 "se produce in dispretul Constitutiei", deoarece acesta a indeplinit doua mandate: primul, in urma scrutinului din mai 1990, si al doilea, in urma alegerilor din septembrie 1992. In situatia in care se considera ca primul mandat a fost in perioada 1992-1996, toate actele normative, emise anterior si promulgate de domnul Ion Iliescu, inclusiv Legea nr. 69/1992, sunt "nule de drept". Deoarece si Constitutia a fost promulgata de domnul Ion Iliescu, "Presedinte neconstitutional", rezulta ca si aceasta este "nula de drept".
    In motivarea contestatiei care formeaza obiectul Dosarului nr. 184 D/1996, domnul Dinu Gabriel Zamfirescu sustine ca domnul Ion Iliescu candideaza pentru un al treilea mandat, deoarece a fost ales ca Presedinte al Romaniei de doua ori, in mai 1990 si in octombrie 1992, indeplinind doua mandate, asa cum prevede art. 81 alin. (4) din Constitutie si art. 10 din Legea nr. 69/1992; perioada decembrie 1991 - octombrie 1992 reprezinta un mandat constitutional, in care presedintele a exercitat unele dintre atributiile conferite de Constitutie prin art. 85, art. 86, art. 87, art. 88, art. 91, art. 92, art. 94 si art. 99. Se invoca, de asemenea, Hotararea nr. 18/1992 a Curtii Constitutionale, in care se arata: "Constitutia Romaniei are in vedere functia de Presedinte al Romaniei, functie instituita dupa 22 decembrie 1989 prin Decretul-lege nr. 92/1990, si nu functia de presedinte al Parlamentului provizoriu, cum a fost Consiliul Frontului Salvarii Nationale, respectiv Consiliul Provizoriu de Uniune Nationala"; insasi Curtea Constitutionala recunoaste indirect ca perioada mai 1990 - octombrie 1992 reprezinta un "mandat prezidential"; perioada decembrie 1991 - octombrie 1992 trebuie considerata ca un prim mandat, deoarece, in caz contrar, ar insemna ca toate legile votate in acea perioada sa fie "nule si neavenite", fiind semnate de un presedinte ce nu a fost ales in conformitate cu prevederile Constitutiei.
    In motivarea contestatiilor depuse de doamna Nicola Corina si de domnul Matei M. Mircea Gruia, care sunt identice ca formulare si constituie obiectul dosarelor nr. 186 D/1996 si nr. 187 D/1996, se sustine ca, potrivit art. 10 din Legea nr. 69/1992, domnul Ion Iliescu nu mai are dreptul sa candideze, intrucat a indeplinit in mai multe randuri functia de Presedinte al Romaniei; in decembrie 1989 a fost ales ca "emanat al Revolutiei" in functia de conducator al Romaniei; in februarie 1990 a fost ales ca presedinte al poporului roman de catre reprezentantii acestuia in Consiliul Provizoriu de Uniune Nationala; in mai 1990 a fost ales Presedinte in urma alegerilor desfasurate in baza Decretului-lege nr. 92/1990; in decembrie 1991 a fost confirmat in functia de Presedinte al Romaniei potrivit "art. 121 " din Constitutie; in decembrie 1992 a fost confirmat pentru un nou mandat ca Presedinte al Romaniei, pentru a patra oara, ca urmare a alegerilor organizate in septembrie 1992.
    In motivarea contestatiei ce formeaza obiectul Dosarului nr. 189 D/1996, Braicau Petrisor sustine neconstitutionalitatea candidaturii domnului Ion Iliescu, considerand ca prin depunerea acesteia se urmareste exercitarea unui al treilea mandat, primul fiind constitutional, "deoarece s-a indeplinit in virtutea fostei Constitutii, legala pana in ziua de 21 noiembrie 1991", neabrogata pana la acea data; se arata ca "nu are nici o relevanta faptul ca primul mandat nu a fost integral de 4 ani", el datorandu-se "termenului stabilit pentru elaborarea noii Constitutii".
    In motivarea contestatiei domnului Panita Ilie, care formeaza obiectul Dosarului nr. 191 D/1996, se arata ca inscrierea candidaturii domnului Ion Iliescu la functia de Presedinte al Romaniei constituie un act administrativ a carui anulare o cere. Intrucat apreciaza ca in aceasta materie Curtea Constitutionala nu este competenta, solicita trimiterea cererii sale instantei de contencios administrativ pentru a fi solutionata in temeiul Legii nr. 29/1990.
    Motivand contestatia care formeaza obiectul Dosarului nr. 192 D/1996, domnul Ghidarcea T. Marin arata ca domnul Ion Iliescu nu mai poate candida la functia suprema in stat, deoarece a exercitat doua mandate. Depunand candidatura pentru al treilea mandat, domnul Ion Iliescu "violeaza grav Constitutia", respectiv art. 81 alin. (4) si art. 83 alin. (1), incalca punctul 3 din Comunicatul catre tara al Consiliului Frontului Salvarii Nationale, Decretul-lege nr. 2/1989, Decretul-lege nr. 92/1990, precum si art. 10 din Legea nr. 69/1992. In sprijinul contestatiei invoca si punctul 7 al Hotararii Curtii Constitutionale nr. 18/1992.
    Deoarece toate contestatiile au acelasi obiect, si anume inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu, iar intre motivele invocate exista o stransa legatura, presedintele Curtii Constitutionale, pentru mai buna administrare a justitiei, pune in discutie conexarea dosarelor.
    Procurorul este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea dispune conexarea dosarelor nr. 183 D/1996, nr. 184 D/1996, nr. 186 D/1996, nr. 187 D/1996, nr. 189 D/1996, nr. 191 D/1996 si nr. 192 D 1996 la Dosarul nr. 182/D/1996, care a fost primul inregistrat, urmand a se pronunta asupra tuturor contestatiilor printr-o singura hotarare.
    Procurorul, avand cuvantul in fond, apreciaza ca neintemeiate contestatiile privind inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, deoarece perioada de la 8 decembrie 1991, cand a intrat in vigoare Constitutia, si pana la alegerile din septembrie 1992, nu constituie mandat. Singurul mandat presedintial, in inteles constitutional, este cel indeplinit ca urmare a alegerilor din septembrie 1992. In consecinta, solicita respingerea contestatiilor.

    CURTEA,
luand in dezbatere contestatiile inaintate de Biroul Electoral Central, constata ca este competenta sa le solutioneze in temeiul art. 144 lit. d) din Constitutie, al art. 27 din Legea nr. 47/1992 si al art. 11 alin. (3) din Legea nr. 69/1992.
    Analizand contestatiile in raport cu prevederile Constitutiei, ale Legii nr. 69/1992 si vazand concluziile procurorului, Curtea retine urmatoarele:
    In legatura cu principalul motiv al contestatiilor privind depunerea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru un alt treilea mandat, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Hotararea nr. 1 din 8 septembrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 213 din 9 septembrie 1996, si nu exista motive sa revina asupra celor statuate. Astfel, s-a stabilit ca "mandatul presedintial reglementat de Constitutia Romaniei nu poate fi asezat in prelungirea unor durate de indeplinire a functiei de Presedinte al Romaniei anterioare intrarii in vigoare a legii fundamentale" si ca "mandatul de Presedinte al Romaniei din perioada 1992-1996 este primul mandat constitutional al domnului Ion Iliescu". In consecinta, motivul invocat in legatura cu numarul mandatelor exercitate pana in prezent de domnul Ion Iliescu este neintemeiat.
    De asemenea, este neintemeiata sustinerea ca Presedintele Romaniei a promulgat Constitutia din 1991, deoarece, potrivit art. 149, aceasta a intrat in vigoare la data aprobarii ei prin referendum, respectiv la 8 decembrie 1991.
    Nici sustinerea ca toate actele normative anterioare Constitutiei sunt "nule de drept" nu poate fi retinuta, intrucat acestea au fost adoptate in temeiul unor dispozitii normative cu caracter preconstitutional, care au legitimat valabilitatea si legalitatea lor.
    Referitor la considerentele invocate in argumentarea contestatiei domnului Dinu Gabriel Zamfirescu, se retine ca acestea dau expresie in realitate faptului ca inainte de Decretul-lege nr. 92/1990 nu a existat functia de Presedinte al Romaniei, ci aceea de Presedinte al Consiliului Frontului Salvarii Nationale, respectiv de Presedinte al Consiliului Provizoriu de Uniune Nationala, reglementarea functiei de Presedinte al Romaniei fiind data pentru prima oara prin decretul-lege amintit. Curtea Constitutionala nu s-a referit insa niciodata, in hotararile sale, la existenta unor mandate constitutionale inaintea celui inceput dupa alegerile din septembrie 1992.
    In legatura cu motivul privitor la faptul ca primul mandat de Presedinte al Romaniei s-ar fi exercitat pana la 21 noiembrie 1991 in temeiul fostei Constitutii, neabrogata pana la acea data, se retine ca, prin prevederile art. 10 din Decretul-lege nr. 2 din 27 decembrie 1989, act cu caracter preconstitutional, s-a stabilit ca sunt si raman dizolvate toate structurile de putere apartinand fostului regim dictatorial. Aceasta inseamna ca au fost abrogate, totodata, toate dispozitiile legale si constitutionale care reglementau statutul acestor structuri, inclusiv durata prevazuta pentru exercitiul atributiilor lor. In aceste conditii, nu exista nici un temei pentru aplicarea prevederilor fostei Constitutii, relative la functia suprema in stat, la regimul juridic al celei de Presedinte al Romaniei sau al structurilor postrevolutionare de putere ce au precedat-o, inainte de adoptarea Constitutiei actuale, intrata in vigoare la 8 decembrie 1991.
    Cat priveste solicitarea domnului Panita Ilie de a se transmite cererea sa de anulare a inregistrarii candidaturii domnului Ion Iliescu instantei de contencios administrativ, in vederea anularii inregistrarii, se retine ca, indiferent de calificarea data cererilor adresate Biroului Electoral Central cu privire la inregistrarea candidaturilor potrivit art. 144 lit. d) din Constitutie si art. 11 alin. (2) din Legea nr. 69/1992, singura autoritate competenta sa le rezolve este Curtea Constitutionala.
    In sfarsit, nu pot fi retinute nici celelalte consideratii invocate in contestatii, deoarece acestea nu constituie argumente juridice; or, Curtea Constitutionala, potrivit art. 13 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, "se pronunta in numele legii", iar potrivit art. 29 din regulamentul sau de organizare si functionare "nu statueaza decat asupra problemelor de drept".
    In ce priveste ceilalti noua cetateni mentionati in contestatia domnului Ghidarcea T. Marian se retine ca, deoarece acestia nu au semnat contestatia si nici nu au imputernicit in acest sens pe autorul ei, nu pot fi considerati ca autori ai contestatiei.
    In consecinta, contestatiile urmeaza a fi respinse.

    Pentru considerentele aratate si vazand dispozitiile art. 144 lit. d) din Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. B. a), ale art. 27 si ale art. 28 din Legea nr. 47/1992, precum si cele ale art. 2 alin. (2) si ale art. 11 alin. (2) si alin. (3) din Legea nr. 69/1992, in unanimitate,

    CURTEA
    In numele legii
    HOTARASTE:
    Respinge ca neintemeiate contestate privind inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu la functia de Presedinte al Romaniei, formulate de "Vulturul Brancovenesc - Aparatorii Natiunii", precum si de domnul Mandrea Constantin si Dinu Gabriel Zamfirescu, doamna Nicola Corina, domnii Matei M. Mircea Gruia, Braicau Petrisor, Panita Ilie si Ghidarcea T. Marian.
    Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

              PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                  prof. univ. dr. IOAN MURARU

                               Magistrat asistent,
                               Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 13/1996

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 13 din 1996
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 13/1996
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu