DECIZIE Nr.
974 din 30 septembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor pct. 2.1 din anexa nr. 4 la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 107/2002 privind infiintarea Administratiei Nationale
„Apele Romane"
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 747 din 5 noiembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskâs Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor „pct. 2.1 din anexa nr. 4 la Legea nr.
400/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 73/2005
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale «Apele Române»",
excepţie ridicată de Compania Naţională „Administraţia Canalelor Navigabile"
- S.A. din Constanţa în Dosarul nr. 825/118/2007 al Tribunalului Constanţa -
Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 29 ianuarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 825/118/2007, Tribunalul Constanţa - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „pct. 2.1 din anexa nr. 4 la Legea nr.
400/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 73/2005
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale «Apele Române»". Excepţia
de neconstituţionalitate a fost ridicată de Compania Naţională „Administraţia Canalelor Navigabile"
- S.A. din Constanţa într-o cauză de contencios administrativ, având ca obiect
obligarea acesteia la încheierea unui contract-abonament referitor la
utilizarea şi exploatarea resurselor de apă, respectiv serviciul de ecluzare a
navelor pe canale navigabile.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
73/2005 nu a fost contrasemnată şi de către ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului, deşi acesta este unul dintre miniştrii care au
obligaţia punerii în aplicare a actului normativ amintit. Se mai susţine că
textul de lege criticat încalcă dispoziţiile art. 53 din Constituţie, prin
aceea că autorului excepţiei îi sunt restrânse drepturile stabilite prin art.
12 din Ordonanţa Guvernului nr. 79/2000 privind regimul navigaţiei pe Canalul
Dunăre- Marea Neagră şi Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari. In fine, se arată
că au fost nesocotite şi dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală,
întrucât, în raportul dedus judecăţii, părţile au fost tratate diferit, în
sensul că autorul excepţiei a fost considerat comerciant, spre deosebire de
partea Administraţia Naţională „Apele Române" - Direcţia Apelor Dobrogea
Litoral, care a fost asimilată unei autorităţi publice.
Tribunalul Constanţa - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
In ceea ce priveşte obiectul excepţiei, Curtea constată
că exprimarea autorului excepţiei, care se referă la însăşi legea de aprobare,
este inadecvată, întrucât Legea nr. 400/2005 are un articol unic care
încorporează toate modificările şi completările aduse ordonanţei pe care o
aprobă. De aceea, Curtea urmează să analizeze constituţionalitatea
dispoziţiilor pct. 2.1 din anexa nr. 4 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române", publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 691 din 20 septembrie 2002, aprobată prin Legea nr. 404/2002,
astfel cum a fost modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 73/2005 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 607 din 13 iulie 2005), aceasta din
urmă fiind aprobată, cu modificări şi completări, prin Legea nr. 400/2005.
Anexa nr. 4, mai sus menţionată, reglementează sistemul de contribuţii
specifice de gospodărire a apelor şi serviciile comune de gospodărire a apelor,
iar pct. 2.1, criticat de autorul excepţiei, este cuprins în capitolul I - „Sistemul de contribuţii specifice
de gospodărire a apelor", Secţiunea A:
„Contribuţia pentru utilizarea resurselor de apă, pe
categorii de surse şi utilizatori". Textul
pct. 2.1 prevede contribuţia pentru utilizarea resurselor de apă: „A.2. Din
Dunăre, în scopul utilizării de către:
2.1. operatori economici
(inclusiv servicii de gospodărie comunală, servicii de ecluzare a navelor pe
canale navigabile), instituţii publice, unităţi de cult, agrozootehnici de tip
industrial şi alpr.
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine următoarelor dispoziţii din Constituţie:
art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 53 care reglementează
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi şi art. 108 alin.
(4) referitor la semnarea şi contrasemnarea hotărârilor şi ordonanţelor
adoptate de Guvern.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că sunt neîntemeiate criticile formulate de autorul excepţiei, pentru
următoarele motive:
Pretinsa inegalitate de tratament juridic aplicat de instanţă celor două părţi din procesul în cadrul căruia a fost
ridicată excepţia de neconstituţionalitate, respectiv Compania Naţională
„Administraţia Canalelor Navigabile" - S.A. din Constanţa şi Administraţia
Naţională „Apele Române" - Direcţia Apelor Dobrogea Litoral, nu constituie
o nesocotire a principiului constituţional al egalităţii în drepturi, întrucât
art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală, la care autorul îşi raportează
critica de neconstituţionalitate, consacră egalitatea cetăţenilor în faţa legii
şi a autorităţilor publice, nicidecum a persoanelor juridice, fie ele de drept
public sau de drept privat, regii autonome sau administraţii naţionale. Din
această perspectivă, Constituţia garantează subiecţilor de drept egalitatea în
faţa legii şi a autorităţilor publice, iar nu egalitatea acestora între ei. De
altfel, Curtea Constituţională nu poate cenzura raţionamentele instanţei de
judecată, aceasta fiind suverană să aprecieze asupra tuturor aspectelor ce ţin
de stabilirea cadrului procesual şi de aplicarea
regulilor procedurale.
In ceea ce priveşte critica referitoare la încălcarea
dispoziţiilor art. 53 din Constituţie, se observă că şi aceasta este
neîntemeiată, deoarece nu sunt puse în discuţie drepturi şi libertăţi
fundamentale, de natura celor cuprinse în titlul II al Constituţiei. Autorul excepţiei susţine că impunerea în sarcina
sa a obligaţiei de a contribui la gospodărirea apelor, consecutiv cu încheierea
unui abonament pentru plata lunară a contribuţiei către Administraţia Naţională
„Apele Române", îi nesocoteşte dreptul conferit de art. 12 din Ordonanţa
Guvernului nr. 79/2000 privind regimul navigaţiei pe Canalul Dunăre-Marea
Neagră şi Canalul Poarta Albă-Midia-Năvodari, constând în scutirea de la plata
oricăror tarife a utilizării apei tranzitate pentru navigaţia prin canale
navigabile, inclusiv pentru ecluzări. Curtea Constituţională constată că un asemenea
drept nu poate fi protejat de prevederile art. 53 din Constituţie, nefiind un
drept fundamental, aşa cum sunt acestea enumerate în Legea fundamentală.
In fine, nu poate fi reţinută nici susţinerea potrivit
căreia prevederile criticate sunt neconstituţionale întrucât sunt cuprinse
într-o ordonanţă care ar fi trebuit contrasemnată, în opinia autorului
excepţiei, şi de către ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului.
Potrivit art. 108 din Constituţie, ordonanţele adoptate de Guvern se semnează
de primul-ministru, se contrasemnează de miniştrii care au obligaţia punerii
lor în executare. Or, ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului
nu are niciun fel de atribuţii în ceea ce priveşte punerea în aplicare a
dispoziţiilor acestei ordonanţe, care reglementează înfiinţarea Administraţiei
Naţionale „Apele Române".
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor pct. 2.1 din anexa nr. 4 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române",
excepţie ridicată de Compania Naţională „Administraţia Canalelor
Navigabile" - S.A. din Constanţa în Dosarul nr. 825/118/2007 al
Tribunalului Constanţa - Secţia comercială, de contencios administrativ şi
fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 septembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu